Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    OK. Hifistelyversio olisi siis pultti, jossa on sama kierre kuin paineilmaliittimessä. Siihen reikä keskelle ja kierre säätöpulttia varten. Säätöpultin saa lukittua ylimääräisellä mutterilla haluttuun (auki/kiinni) syvyyteen.
    Olikohan letku 4 mm paksua? Sitten varmaan lukitusputtiin saisi tehtyä M5 pultille kierteen.

    Comment


      On se neljämillistä putkea.

      Comment


        Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
        Kyllä siihen kierteen saa, ja siinähän onkin jo kierre sille paineilmanipalle :) Eli ei siihen pakosti tarvi muuta kuin sopiva pultti. Voisin ehkä itsekin vielä kokeilla ensin sitä ennen kuin alan vaihtamaan iskareita.
        Minähän haluaisin siis sen männän sieltä takaa liikkeelle. Tuo kansi, jossa se ilmanippa on, irtosi kyllä ilman isompaa tappelua. Sen O-rengas siellä nyt vuotaa irrottelun johdosta, todennäköisesti. Toivottavasti..

        Voisihan tuota koittaa vielä painaa liikkeelle jollain, esim. ulosvetäjästä ruuvin askartelemalla. Kannen tilalle voisi sorvata myös toisen kannen, jonka voi jättää umpinäiseksi, tai kierteyttää siihen paikan säätöruuville. Ihan ensin tarvii saada se mäntä kuitenkin liikenteeseen. Loppuu matkapahoinvointipillerit kohta kesken.
        Viimeksi muokannut arto s; 3.8.2021, 14:36.

        Comment


          Valokuvat/räjäytyskuva tuosta säätömännästä prikkoineen olisi kiva.
          Tosiaan sopivan paksuinen uusi kansi vaikka kevymiinistä sorvattuna kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Jos siihen tekee reiän + kierteen, niin saako sillä pakotettua männän pohjaan?

          Comment


            Normaalistihan se liikkuu paineilmalla, joten luulisi. Kansi on seegerillä paikoillaan, eli ei ihan vähällä irtoa, joskin kovin isoa vetoa tuskin tarviikaan.

            Comment


            • Tervehdys AudiWeljet;

              J&M Techillä on joku tarjouspaketti 4F Allroadin takajousipussien korjauksesta:

              https://jmtech.fi/kauppa/index.php?m...ducts_id=26969

              Onko kokemuksia puodista eli osaako homman?
              Tai onko suosiksia korjaajasta asiallisella hintatasolla joka osaa korjata ammattitaidolla mutta järjellä vanhan auton ilmajousitusta Turun seudulla?

              Ja vielä: Dunlop vai Arnott jos teknisestä laadusta ja ajomukavuudesta puhutaan takajousipussien osalta..mielipiteitä?

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja masaj Näytä viesti
                A6 4G V6 3.0 quattro ilmaiskareilla, vasemman etupyörän ripustuksessa on joku sensori joka kertoo systeemille tiedon korkeudesta . nyt herjaa vikaa minkä niminen tuo sensori on ? et osaan hankkia uuden.
                masaj avusta kiitollinen
                Jos tilaat Saksasta niin esim: Niveausensor mit Gestänge Vorne links tai Vorderachse links
                Kokemuksesta viisastuneena suosittelen että vaihdat kaikki neljä samalla kertaa. Yhden hinta marmoritiskiltä on n 250€ jolla hinnalla saat Saksasta kaikki neljä 3-4 päivässä kotiovelle.
                Vaihto ("omilla osilla") onnistuu ilman mutinoita esim. JT-Carfix Stadissa ja HLS-Auto Mansessa.

                Comment


                  (30.7.2021),

                  Se holkillinen Sachs- iskari on toiminut yllättävän hyvin, kunhan muistaa pyytää sport-versiot. Ja muistutuksena, myös varteen tulee jatkoholkki.

                  Mulla löytyy vielä varastosta 4 kpl alkuperäisi iskareita joille voisi tehdä sen venttiilimodauksen jos jotakuta kiinnostaa. Perheen toiseen sellaiset jo modasin kauan sitten ja nekin toimii todella hyvin.

                  Comment


                  • Terve, autona -06 vuoden Q7, 4.2l bensa.

                    kompura jäi huutamaan illalla ja aamulla oli aivan tontissa joka nurkka.

                    Uusi kompura tilattu, pitääkö huomioida uuden asentamisessa mitään? Esimerkiksi kalibrointeja tai vikojen kuittauksia?
                    Saan vcds:n lainaan, joten kalibroinnit ja nollaukset pitäisi onnistua.

                    Kiitoksia vastauksista!

                    Comment


                      Voi olla ettei vaadi mitään. Ei ole mitään kalibrointeja, mutta toki vikakoodit on hyvä nollata.

                      Comment


                        virmikko , kannattaa tehdä peruskalibrointiprosessi tasaisella maalla parikin kertaa.

                        Ensin kannattaa syöttää sinne oikeat mitat, kaksi kertaa koko prosessi läpi. Mittaat navasta kaaren reunaan. Monesti ei eka kerta mene kunnolla läpi. Sitten ajelet pari päivää ja sitten voit kokeilla alustan laskua vaikka 10mm, ilmoittamalla systeemille 10mm liian isot luvut.

                        Tässä ohjeet: https://www.audiworld.com/forums/aud...t-how-2038902/

                        Comment


                          Muuttuu vain, jos korkeusantureita ropattu. Jos kulmat ovat oikeilla korkeuksilla olleet aiemmin, niin kompuran vaihto ei vaikuta siihen.

                          Comment


                          • Audi A6 Allroad (4FH, C6) vm. 2007 2,7tdi:

                            Kuskin puolen etuiskari sökönä - pitänee vaihtaa koko tolppa.

                            Oisko joitain kokemuksia / suosituksia, meinasin vaihtaa vaan rikkoutuneen eli ns. oikein hyvää siis ei mahdollista saada jos vaan toisen vaihtaa:

                            Kuitenkin, jos siis vanha orkkis rinnalla niin kumpikohan suositeltava:

                            OEM korjattu vai Bilstein?

                            Jm Tech tuo maahan saksassa korjattua OEM iskaria - rehellisestti kertoivat että vasta tammikuusta alkaneet toimittaa ja ei oikein paljoa kokemusta. Hyvää varmaan se, että kovuudeltaan ei luulisi tulevan pettymyksiä.. mutta jos nää aina ihan suseja kestävyyden suhteen niin silloinhan raha ihan hukkaan.


                            Comment


                            • Oisko täällä apuja Audin alusta ongelmaan ?

                              Vilkuttaa vikavaloa ja antaa seuraavat koodit:



                              02646 - plausibility of level control system
                              008 - implausible signal MIL - ON



                              Mikähän tuon painesäiliön/ paineakun paine kuuluu olla ?
                              minulla näyttää se 9bar. Onko Ok?

                              Current system pressure näyttää vähän yli 7 bar, kun kuittaa vikakoodin pois ja laittaa alustan nosto asentoon. Hetken kuluttua kuitenkin menee takaisin vikatilaan ja lopettaa nostamisen ja paine alkaa laskemaan heti ja laskee noin yhteen baariin.
                              Vuotoa jossain?

                              Viimeksi muokannut jünther; 21.9.2021, 19:09.

                              Comment




                              • Ilma alusta välissä menee jumiin kun säädät vaikka comfortilta dynamicille ja kun yrität vaihtaa takasin comfortille niin näyttö menee mustaksi ja mmi jumiin. Saattaa parikin päivää olla sillälailla jumissa ja sitten alkaa toimimaan normaalisti. Ei anna vikakoodeja eikä häiriövaloja ja olen vcdsllä tehny sopeutuksen ja tiputtanu pikkusen alemmas alustaa. Pitäs varmaan katsoa kun vika päällä antaako joku tasoanturi jotain outoa arvoa eli olisko siinä vika. Auto A6 4F.
                                Viimeksi muokannut Killeri; 21.9.2021, 22:14. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja jünther Näytä viesti
                                  02646 - plausibility of level control system
                                  008 - implausible signal MIL - ON


                                  Mikähän tuon painesäiliön/ paineakun paine kuuluu olla ?
                                  minulla näyttää se 9bar. Onko Ok?
                                  Muistelisin, että kun kompuran vaihdon jälkeen teki painesäiliön täytön, niin pikkaisen yli 9 bar kohdalla se loppui ja järjestelmä oli tyytyväinen. Joten sinänsä olettaisin tuon riittävän.

                                  Kun auton korkeus muuttuu, niin muuttuuko myös kaikkien kulmien korkeusantureiden lukema samaa tahtia?

                                  Comment


                                  • Kyllä lukemat muuttuu loogisen oloisesti ainakin, kun auton ajaa esim. johonkin rinteeseen. Uskoisin siis anturien toimivan. Tänään antoi myös toisen koodin, mikä ei tosin tullut enää takaisin kun nollasin koodit.


                                    00453 function limitation due to Over - temperature
                                    000


                                    Oliko niin että tuo koodi 02646 viittaa epäuskottavaan arvoon tjsp ?
                                    Viimeksi muokannut jünther; 22.9.2021, 17:19.

                                    Comment


                                    • Mulla oli sama koodi epäloogisesta toiminnasta itselläni ja siitä viestiin #933 kirjoitinkin:
                                      https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...71#post1900471

                                      Sitä seuraava viesti koski myös samaista koodia. Käsitin koodin tarkoittavan "järjestelmän epäloogista toimintaa". Tapauksessani järjestelmä yritti täyttää oikeaa etunurkkaa aikansa ja kun ei siinä onnistunut, niin toiminta oli epälooginen. Ihan loogisesti oikein päätelty mielestäni :)

                                      Over-temp koodi tulee siitä, että kompura on ylikuumentunut: se on käynyt jo hyvän aikaa ja joko tehnyt tai yrittänyt tehdä painetta.

                                      Comment


                                      • Tuo koodi 02646 tulee tosiaan siitä kun järjestelmä päättelee, että joku ei nyt täsmää. Voi olla kyse ihan siitä, että kompura on loppu eikä jaksa nostaa autoa. Kompura jurnuttaa aikansa mutta korkeusanturien mukaan auto ei nouse -> laukeaa vikakoodi 02646 koska ohjainyksikkö havaitsee että nyt ei ole kaikki kunnossa.

                                        Myös tuo ylikuumenemisen koodi viittaa siihen, että kompura ei enää oikein jaksa. Onko se auto nyt ihan maassa? Jos on, niin mitä tapahtuu jos nappaa Basic settingsien puolelta vaikkapa etupäälle "Charge front axle" vai mitä siinä nyt tarkalleen lukikaan. Sen pitäisi nostaa paineet johonkin 9 bar tienoille ja nostaa keulaa selvästi ylöspäin. Jos ei nouse, paine eikä auto, niin taitaa olla kompura kaput.

                                        Comment


                                        • Juuri näin. Itse sain viimeisen varmistuksen kompuran ehtoopuolella olemisesta sillä, että tein "pressure reservior test" - tai mikä sen painesäiliön testin tarkka nimi olikaan. Olikohan jotain luokkaa 9 bar mihin se aina pysähtyi. Uudella kompuralla nousee melko vauhdikkaasti sinne >13 bar lukemiin. Tohon voisi kellottaa jonkun paineennousunopeuden esim 10 bar -> 12 bar, niin porukka voisi kellotella omaa kompuraa, että onko se vielä uudenveroinen (tai edes lähellä sitä).

                                          Comment


                                          • Kiitokset näistä!

                                            Selvittelen vielä iltapäivästä asiaa kun pääsen taas auton ääreen.

                                            Sinällään jännä kun saa auton nostettua esim comfortille, niin siitä kyllä sitten taas jaksaa nostaa tonne liftille, kun kuittaa välissä vikakoodin. Toisaalta ei myöskään aina jaksa. Tämä taitaa viitata kompuran väsymiseen ? Myöskin kun on nosto päällä ja kattoo samaan aikaan alustan korkeus lukemia, niin melko hitaasti kyllä nousee. Mutta voisko pussin vuoto tehdä tuon saman ? Tuo kun alkoi kesän aikana parin päivän seisomisen aikana laskemaan keulaa merkittävästi..

                                            Vai olisko vaan molemmat selvät?

                                            Comment


                                              Ur-Allussa ilman tiheyden muutokset näkee helposti kun auto on parkissa eikä käynnissä. Pakkasyö laskee autoa selvästi ja lämmin iltapäivä päinvastoin.

                                              Comment


                                              • No, tämähän ei ole Ur, eikä edes allroad, vaan perus audi a6 4f. Onhan se tietenkin mahdollista, että lämpötila vaikuttaa, mutta en jaksa uskoa, että noin paljoa ja pelkästään edestä.

                                                Mistä olette näihin kompuroita tilannut ?

                                                Comment


                                                  Jos koko akseli pitoaa tonttiin, se vuotanee jostain niille yhteisestä paikasta/komponentista. Siellähän on venttiliyksikkökin.

                                                  Keula on tietysti painavampi kuin perä, joten sikäli ei ole ihme, että keula on ensin tontissa ja perän puolella paine riittää pitämään sen ylhäällä. Vuoto voi siis olla jo jossain koko järjestelmälle yhteisessä komponentissa.

                                                  Jos siellä on vuotoa, kompura joutuu tekemään enemmän töitä, mikä näkyy mm. kuumenemisena.

                                                  Tutkisin muutkin komponentit, sillä jos vika on muualla kuin kompurassa, joka kyllä viimenään antautuu, uusikaan kompura ei jaksa pitkään.

                                                  Emännän auton vajoava takanurkka on kestänyt ylhäällä, kun vaihdoin iskarin säätöventtiilin kanteen uuden o-rengastiivisteen. Itse säätöventtiiliä en saanut liikkeelle, joten iskari on edelleen löysä. Painoin tilaten käytetyn orkkiksen tilalle. Jännityksellä odotetaan, mikä sen kunto lopulta on. Tarvikkeet eivät ole keränneet kovin mairittelevia kommentteja.

                                                  Comment


                                                  • Koko akseli sieltä kyllä tullut alas eikä vain toinen puoli.
                                                    onko siellä paljoa muita yhteisiä osia kun tuo venttiiliblocki ja kompura?

                                                    Tuolta Basic settingistä kun laittaa esim. Tuon "Charge front axle" niin näyttää vaan ERROR. NOT AVAILABLE. Kuten kaikki muutkin valikot tuolla Basic settingssien puolella. Miksi?

                                                    Huomenna pitää palauttaa taas tämä vcds. Olis kiva kun tietäs mitä tälle alkaa tekemään.
                                                    Viimeksi muokannut jünther; 23.9.2021, 17:15.

                                                    Comment


                                                      Oletko tehnyt ohjeen mukaan, kaikki luukut kiinni jne.?

                                                      http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...eding/Charging

                                                      Esim. tästä SSP:stä löytyy kaavio mitä osia siellä on.

                                                      http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_242.pdf

                                                      Comment


                                                      • Tarvii ensin oikean security accessin ennenkuin noita basic settingsejä pääsee tekemään, kuten tuossa edellä linkatussa ohjeessakin mainittu. Olisko se nyt puuttunut jos herjasi ERROR?

                                                        Comment


                                                          Kannattaa ainakin katsoa korkeusanturit, että eivät ole jumissa. Ainoa järkevä tapa todeta on ottaa anturin varsi tukivarresta irti (avaa yksi mutteri) ja koittaa, että liikkuu ilman vastusta. Pitäisi olla siis sellainen, että irti päästämällä varsi putoaa alas.

                                                          Oman kokemukseni mukaan ne usein aiheuttavat juurikin noita "implausible signal" tapauksia. Havaitsemisongelma tulee siitä, että anturin varsi on muovia, joka vähän taipuu. Tarpeeksi kun on alustassa liikettä, niin ei näy missään koska jumittava anturi kyllä liikkuu sitten kun työntää tarpeeksi. Kun on sopivasti kohta, jossa korkeus muuttuu vain vähän niin jumittava anturi ei näytäkkän oikeita lukemia, koska pieni liike häviää muovivarren taipumiseen. Muut kulmat joiden anturi ei ole jumissa taas reagoivat heti ja vasta tästä tulee tuo "implausible signal". Mutta koska yleensä alusta liikku aikalailla, niin mitään vikakoodia ei aina tule, jos alustan liikettä on sopivasti.
                                                          Viimeksi muokannut jasso; 24.9.2021, 20:46.

                                                          Comment


                                                          • Tervehdys! Tämä on ensimmäinen viestini tälle foorumille. Täällä näkyy olevan runsaasti tietoutta aiheesta, niin ajattelin josko löytyisi vähän jeesiä pulmaani ilmajousituksen kanssa.

                                                            Auto on 2009 (facelift) A6 C6 4F Avant 3,0 TDi Quattro automaatti.

                                                            Jousitus oireili aluksi siten, että esimerkisi oven tai takaluukun avaamisen jälkeen, kun jousitus herää "Sleep Modesta", alkoi venttiiliblokista kuulumaan jatkuva naksutus, jota kestää noin minuutin verran. Vikakoodit näyttivät seuraavaa:

                                                            Address 34: Level Control Labels: 4F0-910-553.clb
                                                            Part No SW: 4F0 910 553 C HW: 4F0 907 553 A
                                                            Component: J197 LUFTFEDER H17 0030
                                                            Serial number: 00871000607400
                                                            Coding: 0000220
                                                            Shop #: WSC 02256 785 00200
                                                            VCID: 24470797E7F8C86A99-8070

                                                            1 Fault Found:
                                                            02643 - Voltage Supply for Pressure Sensor
                                                            001 - Upper Limit Exceeded

                                                            Measuring blocks toiminto näytti myöskin, että paineanturin käyttöjännite heittelee:

                                                            Click image for larger version

Name:	sensor voltage supply.PNG
Views:	744
Size:	39,6 Kt
ID:	1927002

                                                            Tämän lisäksi auton ollessa tasaisella, näyttivät korkeusanturit hieman toisistaan poikkeavia arvoja:

                                                            Click image for larger version

Name:	deviation heigth tasaisella.PNG
Views:	748
Size:	26,3 Kt
ID:	1927003

                                                            Ajattelin että jousituksen kalibrointi on siis tarpeen. Nollasin vikakoodit ja aloitin kalibroinnin Ross-Techin ohjeiden (https://www.ross-tech.com/vag-com/ca...elcontrol.html) mukaan. Kuitenkin, vaikka Security Access koodi oli hyväksytysti syötetty, heti ensimmäisen kanavan lukemisyritys päättyi virheeseen.

                                                            Click image for larger version

Name:	level control access error.PNG
Views:	734
Size:	25,3 Kt
ID:	1927004

                                                            Epäonnistuneen kalibointiyrityksen jälkeen keltainen jousituksen vikavalo syttyi ja vikakoodeina on nyt:

                                                            Address 34: Level Control Labels: 4F0-910-553.clb
                                                            Part No SW: 4F0 910 553 C HW: 4F0 907 553 A
                                                            Component: J197 LUFTFEDER H17 0030
                                                            Serial number: 00871000607400
                                                            Coding: 0000220
                                                            Shop #: WSC 02256 785 00200
                                                            VCID: 24470797E7F8C8AB87-8070

                                                            2 Faults Found:
                                                            01437 - Control Position not Learned
                                                            005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation - MIL ON

                                                            02643 - Voltage Supply for Pressure Sensor
                                                            001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent

                                                            Huomasin, että paineanturin jännitteen vikakoodi tulee takaisin melkein heti nollaamisen jälkeen, joten olisiko kalibrointi mennyt pieleen sen takia, että vikakoodi olikin tullut uudelleen päälle vaikka olin hetkeä aiemmin sen nollannut?

                                                            Tarkistelin jousituksen ohjausmoduulilta J197 lähteviä jännitteitä ja havaitsin, että venttiliblokin venttiileille tuleva 12V käyttöjännite pätkii epäsäännöllisesti. Tässä siis ensiksi havainnekuva mittauskytkennästä:

                                                            Click image for larger version

Name:	mittauskytkentä.png
Views:	740
Size:	149,2 Kt
ID:	1927006

                                                            Ja tässä skoopin näyttämä:

                                                            Click image for larger version

Name:	skooppi.jpg
Views:	733
Size:	217,5 Kt
ID:	1927007

                                                            Mittaustulos oli sama mitattuna suoraan J197 ohjainlaitteen lähdöstä, sekä venttiiliblokin liittimeltä. Vaikutusta ei ole myöskään sillä onko auto käynnissä vai ei. Lisäksi kokeilin myös irroittaa ohjainlaitteellta mm. kompressorille menevän johdotuksen, joten tällä tavalla olen yrittänyt haarukoida vikaa.

                                                            Kysymys siis on, että kuuluisiko tuon venttiiliblokin venttiileille menevän käyttöjännitteen olla tasainen 12V? Kuten skooppikuvasta huomataan, niin myös paineanturin käyttöjännite heiluu samaan tahtiin, joten tämä epäilemättä on aiheuttanut aiheeseen liittyvän vikakoodin.
                                                            Onko J197 ohjainlaitteessa jokin tunnettu vikapaikka? Otin moduulin auki, mutta ainakaan silmämääräisesti en havainnut vikoja. Kortilla on muutama (ehjän näköinen) elektrolyyttikondensaattori, mutta voisiko niiden vikaantuminen aiheuttaa tämän?
                                                            Jos ohjainlaitteen joutuu vaihtamaan uuteen, niin onnistuuko se kotikonstein (VCDS) vai pitääkö auto viedä merkkipajalle?

                                                            Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                            • Terve taas,

                                                              potilaana Audi q7 4.2FSI 2006.

                                                              Kompura vaihdettu, viikko meni ilman vikavaloja, mutta nyt automaatti moodilla alkanut herjaamaan 01400 lower limit not reached, joka jumiuttaa MMI:n ja jättää ainoastaan comfort ja automaatti asennon käyttöön.
                                                              Lähtee nollaamalla ja toimii taas hetken aikaa, sama kun säätää autoa ala-asentoon niin sama vika ilmestyy.
                                                              Vaikuttaa että mikään ei vuoda eikä auto tipahda yön aikana.

                                                              Välillä myös ilmoittelee signal wire from level ctrl pressure sensoria, mutta se nollaantuu itsekseen( 01772).

                                                              Onko tietoa mikä tuo 01400 lower limit on, eli onko se asentotunnistimilta ja tuo level cntr pressure sensor 01772 valve blockilta?

                                                              Oonko aivan metsässä tässä vian haussa?
                                                              Google hauilla, löytyy 01400 vikakoodilla vain kompuran vaihto videoita, mutta voiko tosiaan tuo 01400 lower limit not reached viitata kompuraan? Eikain kompura vaikuta tuohon ala-asentoon?

                                                              Edit: nyt kun sääteli autoa ylös ja alas en saanu vikaa päälle..


                                                              Kiitoksia taas vastauksista!
                                                              Viimeksi muokannut mosa; 29.9.2021, 18:01.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X