Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Liitän tähän viestiin tuon SSP:n mistä nappasin nuo kuvat. A6 Avantin SSP:n viimeisellä sivulla viitataan tähän A7:n SSP:hen auton alustaan liittyen joten sillä oletin että olisi yleispätevä muihinkin 4G.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut andre_; 6.4.2020, 12:15.

    Comment


      Voihan se olla speksattu tuon SSP:n mukaisesti 10 milliin, oletettavasti 4G A6 ja 4G A7 on samoilla romuilla kuitenkin. Äkkiä voi tuo 5mm tulla eroa todellisessa dynamic-muutoksessa riippuen siitä millaisella alustalla auto on kun korkeutta muutetaan jne. Muokkasin omaa kommenttiani tuosta ylempää nyt 15mm -> 10-15mm. Olin itse lukenut vaan vanhempaa SSP:tä 4F:stä, missä oli 15mm pudotus mainittu. Ei ihme etten löytänyt vastaavaa 4G A6:een, kun se onkin kuvattu A7:n SSP:ssä.

      Kiitokset tuosta pdf-linkistä!

      Comment


        Korjasin myös omaa kommenttiani ylempää koska tuo SSP480 on mitä tod näk totuus myös 4G A6:ssa.

        Kiitos Antti linkistä!

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja jta Näytä viesti
          Miten noita kuvia pitää tulkita vihreän katkoviivan suhteen?
          Vihreä katkoviiva on aikaviiveinen paluu, jolla korkeusmuuttuu. Eli pitää ajaa x sekunttia tietyllä nopeudella, jotta laskeutuu tai palaa takaisin ylös.

          Ymmärtääkseni 120s ajoa nopeusvälillä 35-70 km/h, niin sitten nostaa automaattisesti takaisin normikorkeuteen. Nopeuden pudotessa alle 35km/h, niin nostaa heti takaisin. Tai siellähän se taitaa SSP:ssä olla selitettynäkin.

          Comment


            Jeps niinhän siellä luki mistä oli kuvat.

            Comment


              Mikäs kasissa voisi olla vikana kun ilmajousitus menee vikatilaan ja antaa koodiksi:
              Sensor for Ride-Height - C1048 Mechanical Failure

              Auto on edestä aika matalana.

              VCDS näyttää "Height deviation from left front control position"-arvoksi koko ajan 78mm. Muiden kulmien arvot vaihtelevat ajossa -20-+20mm välillä. Mutta tuo ei.

              Edit: nyt kun vähän ajelin pidempää matkaa niin vikakoodi muuttui: "Ride-Height system: Plausibility error".

              Ei enää matalana edestä vaan on ihan tasainen joka suunnasta enkä huomaa ajossa mitään outoa. Mutta ilmajousitus menee melkein heti liikkeelle lähdettäessä pois päältä, vaikka vikakoodit nollaisi.

              Nyt tuo aiemmin mainitsemani "Height deviation from left front control position" ei enää pysy ihan samana, vaan vaihtelee välillä 80-85mm
              Viimeksi muokannut mpelanti; 8.4.2020, 20:03.

              Comment


                Pitää sen verran nöyrtyä että kurkkaa auton alle edestä molemmat puolet jos ei pääse nosturille. Tarkista ilmiselvät viat kuten ehjät korkeusanturin johdot ja liittimet. Katso että anturin varret on myös ehjät ja paikallaan.

                Comment


                  Click image for larger version

Name:	IMG_4940.jpg
Views:	3135
Size:	39,7 Kt
ID:	1882584

                  No niin tuo sensorin tankohan se on irti tukivarresta. Mennyt väljäksi eikä oikein pysy enää kiinni, marmorilta saa vain koko sensorin tankoineen, saakos näitä pelkkiä tankoja jostain?

                  Comment


                    D3 kun etsin aikanaan niin ei saanut. En tiedä onko esim. Kiinan pojat aktivoituneet sillä saralla. Kyllähän tuohon kyläseppä sen tekee vaikka itse, Touaregista korjasin ihan nippusiteellä kun ei taidot riittäneet parempaan :)

                    Comment


                      Kiitos nippusidevihjeestä, taidanpa kokeilla sitä parempaa ratkaisua odotellessa :)

                      Comment


                        IKH:lta tai Motonetista pallonivel ja kierretankoa. Niistä osista leipoo äkkiä sopivan.

                        Comment


                          Nippusidettä toimivampi pikapatentti tuossa voisi olla myös suora tangon mittainen metallinpala, johon poraa läpireiät ja kiinnittää M5 pulteilla paikoilleen. Kierretanko ja kulmanivelet toki paras.

                          Comment


                            Kumpi on kuluneempi? Pysyisikö tanko paikallaan jos ensiapuna uusisi pallon.
                            Näistähän tuohon rakentelee helposti uuden tangon, mutta kannattaa ruostesuojata se kunnolla.

                            Comment


                              From oli tehnyt omaan A7:aan tämän:
                              Attached Files

                              Comment


                              • Kuinkahan kauan tuommonen metallinen pysyy hyvänä ennen kuin ruostuu jumiin. Eikö tuon pallokiinnityksen idea nimenomaan ole se, että tanko pääsee liikkumaan tarvittaessa pallon mukaisesti?

                                Comment


                                • Täällä kun puhutaan ilmavuotojen yhteydessä O-renkaista, niin missä kyseiset renkaat sijaitsevat? Tarkoitetaanko niillä tuota kuvan osaa numero 3 (OEM 4F0 616 045) vai jotain muuta, esim. ilmaputkistossa tai kompurassa olevia? Itsellä toinen ilmajousi takana vuotaa aina pakkasella niin, että vain se kulma vajoaa alas ja vain siis pakkasella. Lämpimällä säällä pysyy parikin viikkoa ilmat sisällä (auto nyt siis poistettu liikenteestä).

                                  Jos nyt siis kokeilisin O-rengasta vaihtaa, niin onko se tuo kuvan osa numero 3 vai kannattaako ostaa samantien tuo koko setti numerolla 2 (OEM 4F0 598 001), vai joku aivan muu, mikä näillä oireilla yleensä vuotaa?

                                  Kyseessä siis A6 4F ei-allroad, jossa takana iskari ja ilmajousi erikseen.

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Killeri Näytä viesti
                                    From oli tehnyt omaan A7:aan tämän:
                                    Minkä kokoiset pallot kannattaa ostaa noiden säätötankojen tekoon? Itse tilasin valmiit mutta kaveri ajatteli askarrella itse.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja miskaolin Näytä viesti
                                      Jos nyt siis kokeilisin O-rengasta vaihtaa, niin onko se tuo kuvan osa numero 3 vai kannattaako ostaa samantien tuo koko setti numerolla 2 (OEM 4F0 598 001), vai joku aivan muu, mikä näillä oireilla yleensä vuotaa?
                                      Eikö noi O-rengashommat koske noita edellisen korimallin vehkeitä. Tossa sun linkittämässä varaosakatalogin kuvassa oleva osa 2 on ilmapussin pöly-/kurasuoja (ja sen kiinnityspanta alapäähän).

                                      Tuohon 4F:n takailmapussin vuotoon auttaa ainoastaan koko ilmapussin vaihto taakse. Vähän erikoinen että pakkanen vaikuttaa, mutta tuskin siellä vuotaa mikään muu kuin itse pussi.

                                      Itse just viime kesänä vaihdoin Miesslerin ilmapussin taakse ja tällä viikolla 20tkm ajettuna se hajosi laakista. Ei pitänyt enää yhtään ilmaa. Pussin kyljessä näkyi pieni nirhauma, mutta pölysuoja oli kyllä ehjä. Seuraavaksi laitan sinne alkuperäisen osan. Joku myi eBayssä niitä hintaan noin 275e posteineen. Toivottavasti on oikeasti aito. Ainakin Vibracousticin merkit oli kyljessä, kuten alkuperäisessäkin on.

                                      Comment


                                      • Ai se olikin vain pelkkä kurasuoja. Ihmettelinkin, että miten ilmapussi voi maksaa vain muutaman kympin. Kokeilin jo saippuavettä suihkuttamalla, että vuotaako ilmapussi (oikeasti siis kurasuoja).

                                        Ei kai siinä sitten muu auta kuin vaihtaa ilmapussi ennen seuraavaa talvea. Harmi, että molemmat takaiskarit on juuri vaihdettu ja taas saa purkaa. Iskarit vaihdettiin korjaamon toimesta, mutta saisikohan ilmapussin vaihdettua kotikonstein parkkipaikalla helposti, jos hommaisi 3 pukkia tunkin lisäksi.

                                        Comment


                                        • Kyllä sen pihalla vaihtaa. Ei tarvi edes mitään erikoisia työkaluja. Edellisen pussin vaihdoin nosturilla, mutta tämä oli pakko vaihtaa pihalla kun perä viisti maata, niin ei raaskinut ajaa pihasta pois. Noin tunti meni kaikkineen pihalla tehden käsityökaluilla. Irroitin iskarin alapäästään ja kallistuksenvakaajan yhdystangon tukivarresta. Aika napakasti sai siitä huolimatta painaa napaa alas että ilmapussi mahtui tulemaan pois (ja menemään paikoilleen).
                                          Nosturilla tehdessä en irroittanut yhdystankoa kun molemmat pyörät roikkui alhalla niin kallistuksenvakaaja ei vääntänyt juurikaan vastaan.
                                          Viimeksi muokannut tonnikala; 13.4.2020, 23:00. Perustelu: Kirotusvihre :)

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                                            Voiko C5 Allroadissa ajaa alustaa jollain keinolla ylös, vaikka kaksi tasoanturia on pimeänä, esim. VCDS:llä? Projekti-Allun kompura toimii, ja akkumulaattoriin syntyy paine, mutta ei lähde nostamaan. Pussien kunnosta ei ole hajuakaan, kun auto tuli tuossa kunnossa meille, eikä kalliita hankintoja viitsi tehdä, ennen kuin alusta on todettu muuten ehjäksi.
                                            Tämäkin tuli lopulta kuntoon. Takavasemman tasoanturin johtosarja oli hiertynyt poikki haitariputken sisältä (tyyppivika?), ja vasemman puolen anturit itsessään olivat vainaat. Lisäksi kompura ei jaksanut tehdä riittävästi painetta, jotta auto olisi noussut ylös asti. Tilalle tuli laitettua Q7:n kompura, joka oli ylimääräisenä. Kiinnikkeet piti modata vanhasta, eli käytännössä vaihtaa kompuran päädyt, joka oli helppo homma. Kiinnikkeiden lisäksi ainoat (näkyvät) erot kompuroissa on sylinterin/kannen valuosassa (Q7:ssa järeämmän näköinen), painelähdössä (Q7:ssa pistoliitin 6 mm putkelle, Allroadissa helmiliitos 4 mm putkelle) ja eri pituisessa virtajohdossa. Painelähtöön sai helposti sovittimen, kun liimasi pätkän 6 mm putkea 4 mm putken päälle, toisaalta kuivainosan olisi kai voinut vaihtaa vanhastakin, mutta allun alkuperäinen kompura oli siinä kunnossa että ruuvit katkeilivat avatessa, joten sitä ei huvittanut purkaa sen enempää.

                                            Comment


                                            • Takavasemman tasoanturin johtosarja oli hiertynyt poikki haitariputken sisältä (tyyppivika?)
                                              Uusimmatkin c5 koppaiset ovat jo rippikouluiässä, en ehkä puhuisi enää tyyppiviasta. ;)
                                              Viimeksi muokannut evinrude; 14.4.2020, 19:37.

                                              Comment


                                                Vanhassa autossa kaikki viat on tyypillisiä ;)

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja MMul Näytä viesti
                                                  Kohtuullisen v....mainen oli saada tuo ilmapussi osuus irti tolpasta ja takas paikalleen.
                                                  Taistelin tuossa Q7:n ilmajousen kanssa ja keksin irroittaa ilmajousen kiristämällä pienen kuormaliinan tuolle O-renkaattomalle osalle kiinni klemmarilla kumi alla - tuli taljaamalla irti melko nätisti. Paikalleen se menee ihan ilmanpaineella, kun painaa iskarin käsin sisään.

                                                  Comment


                                                  • Miten pitää toimia kun alkaa Q7 takaiskarin vaihtoon? Riittääkö kun laittaa HMI:stä renkaanvaihtomoodin päälle vai pitääkö jostain etsiä jokin sulake ettei kompura ala käymään?

                                                    Comment


                                                      En kyllä ajatellut koko asiaa kun itse vaihdoin tregiin, ei kai se kompura käy virrat pois.

                                                      Comment


                                                        Se säätää jousitusta vaikka olisi virrat pois ja auto parkissa.

                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Liitteen sivu 36

                                                        Implementation of control actions (raising the vehicle level) without activating the compressor, thereby improving the quality of the interior acoustics, reducing the compressor temperature and increasing the availability of the compressor function.

                                                        Vehicle level correction after occupants exit the vehicle, after 2, 5 and 10 hours depending on requirements.
                                                        Eli eiköhän se renkaanvaihtomoodin kytkeminen riitä.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • Sain vaihdettua Q7 iskarit. Aloitin pelkästään laittamalla renkaanvaihtomoodin, mutta iskareissa oli liikaa painetta. Ross-tech vcds:llä sittenpäästin paineet pois. Endin piti syöttää avauskoodi ja sen jälkeen pääsi valikosta valitsemaan ”rear bleed”. Laitoin sen jälkeen sitten vielä renkaanvaihtomoodiin. Suurin homma oli yläpään pulteissa kun ovat niin ahtaasti. Uudet ovat Bilsteinit ja aivan erilaiset kuin alkuperäiset. Alkuperäisissä varmaan paineen pitää o-rengas ja yläpään kumi. Bilstein näyttää suljetulta.

                                                          Comment


                                                          • Mikähän ihme 4F allroad alustaa vaivaa. Kesken ajon "romahti" keula pohjaanlyöntikumeille. Takaset pysy kyllä ryhdissään ja nous jopa johonkin vikatila moodiin, mutta ne etuset tipahti tonttiin parissa kymmenessä sekuntissa. Kompura ei pyöri eli varmaan se on ensimmäinen mikä vaihtoon, kunhan toimivuus tarkastetaan suoralla virralla. Keltainen alustavalo vilkkuu ja säädöt jäissä (menee suoraan jacking modeen vaikka ottais sen pois päältä). Luulis, että jos jossain on vuoto nii ei löis kumpaakin nurkkaan 0bar heti ja tuskin nii hyvä mäihä on käynyt, että molemmat levinneet samalla sekuntilla. Onko kellään muulla käynyt vastaavia?
                                                            ps. Vielä kahden päivän jälkeen haaverista perää sai nostettua allroad modiin, muttei keula hievahtanutkaan. Nyt ei liikahda yhtään, mutta releet napsuu kyllä kompuran lähellä.

                                                            Comment


                                                            • Vielä tuohon omaan vikakuvaukseen lisäyksenä, että keula ei laske edes tunkatessa alas, vaan jää monta senttiä ylemmäs. Eturenkaan ja kaaren väliin jää yläasennossa 8cm tai alle.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X