Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • jaeger
    vastasi
    Epäuskottavaa tietoahan tuo herjaa, eli tasoarvo ei muutu pyynnin mukaisesti x aikaikkunan sisällä. Noi kaikki venttiilit on muuten sit virrattomana kiinni-asennossa, joka oli varmaan tiedossa?
    En jaksa plärätä postauksia väsyneillä silmillä, mut tasoantureiden rassauksen yhteydessä varmaan mittoilemalla oot poissulkenut perus oikosulut keskenään/maihin/plussaan? Samoin paineanturin johtimet varmaan katteltu?

    Ootko kahtonu mitä sähköpuolen ilmanpoistoventtiili sanoo, N111 taitaapi olla, tai mitannut jännitteensyöttöjä sille? Noitahan on sekä pneumaattinen- että solenoiditoiminen siinä kompuran kyljessä yhtenä pakettina.
    Jos et niin ottaisin syyniin sen vielä, mittaamalla esim. vastuksen itse venttiilistä ja jos sieltä ei mitään höpöhöpöarvoa tule niin virransyöttöjen mittaus. Huom kuormalla sit, joku 3w pikkutuikku riittää niin näkee kyykkääkö syöttö.

    Jos nekin ok niin isällinen koputus- tai pari solenoidille vasaranvarrella tms ja sit elonmerkkien testaus hyppysähköllä.

    Leave a comment:


  • Jappe914
    vastasi
    Hieman lepuuteltu hermoja välissä ja keräilty jaksamista vian selvittämiseen. Nyt yllättäen onkin taas aktiivisena etu ja takapään paineistus, akkumulaattorin myös. Muttei mikään varsinaisesti liiku. Korkeussensoreiden tiedotkin näyttää loogisesti arvoja, oikee etunurkka alempana, vasen ylempänä, oikee taka hieman alempana ja takavasen ylimpänä, koska oikee etunurkka painavempi. Jälleen kaikki päättyy tuohon että tulee vikakoodi 02646 Plausibility of level control system, 008 implausible signal, fault status 01101000 (pystyyks tästä binääristä jotain lukemaan?)

    Auki olleet kaikki alustan toimintaan liittyvät liittimet, heiluteltu ja tsekkailtu johdoista mahdollisia murtumia yms, letkuista olleet kompuran sekä oikeen etunurkan liittimet auki, kompura painaa hyppysähköllä nätisti, jotain ehkä sain menemään tallin kompuralla tonne oikeeseen etupussiin letkun kautta, mutta ei se niin paljoo nosta että ei makais nostimen kumitassujen varassa. Vasen etunen myös kumitassun varassa.

    Kaipailen myös "ammattiapua" tän kanssa jo pikkuhiljaa, osaan tässä kohtaa levitellä lähinnä käsiä, ilman viisaampien vinkkejä mitä seuraavaksi pitäis tehdä/koittaa/skoopata ?

    Olis mun aivoille helpompaa kun joku nurkka ees liikkuis jotenkin, mutta kun laitteen korko ei muutu nyt missään vaiheessa.

    Venttiiliblokkia en oo uskaltanu ottaa irti ja vetää palasiks, koska en tunnu saavan mitenkään ilmaa pusseihin letkurikkoventtiilien läpi, joten huonolla tuurilla mulla ois 4 nurkkaa täysin tyhjänä ja renkaat ilmassa

    Leave a comment:


  • TeNu73
    vastasi
    Sattuiskohan tässä lähellä,Laukaa/Jyväskylä akselilla sellaista henkilöä löytyä,jolla vehkeet ja osaamista löytyis? Nyt on hermot niin tiltissä ja tuo syöny tilin saldon alas,että taitaa jäädä seisomaan tuonne tammikuun puolelle. Tammikuun lopussa kun olis leimattava viimeistään...
    Viimeksi muokannut Killeri; 27.11.2025, 20:41. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Yritä löytää joku kerholainen, joka lähtisi läppäri sylissä ajelemaan kanssasi. Sitten näkisi mitä se yrittää tehdä ja mitä anturit kertovat ennen kuin sytyttää vikavalon. Sopivat kanavat kun laittaa logitukseen/piirtämään käyrää, niin luulen, että jotain selviäisi.

    Vanhassa Allroadissa on Measuring Blocks Group 007 se, josta näkee venttiiliblokin statuksen:
    Koodi:
    7,0,Shock valve status (ON=OPEN)
    ; Note that valve can be open during filling or deflating
    7,1,Front valve1,ON|OFF
    7,2,Front valve2,ON|OFF
    7,3,Rear valve1,ON|OFF
    7,4,Rear valve2,ON|OFF​
    Nurkkia pystynee ohjaamaan Output Test-toiminnolla ja sillä voisi ainakin sulkea pois ongelmakohtia. Tässä DiagnoseDan ajelee Output Testillä nurkkaa alas.
    Sitten on olemassa myös etu- ja taka-akselin Charge ja Bleed-toiminnot.
    Viimeksi muokannut pta; 22.11.2025, 00:49.

    Leave a comment:


  • TeNu73
    vastasi
    Pitää pyytää,että seuraavan kerran katsoo tuolla VCDS:llä. Tämään kävi taas siellä korjaamolla. Samaa vikakoodia antoi. Tässä alkaa valo vilkkua sen n.500m jälkeen,ihan sama onko tasasta vaiko monttua. Ajoon ei vaikuta muuten,mutta alustaa ei voi säätää muttoin kun käyttämällä virrat pois. Valo kun vilkkuu,niin säätöä ei voi tehdä. Epäili nyt että olisi siellä johtosarjassa.. Pitää etsiä joku lämmin ja kuiva mesta,mihin sen saisi. Sais kosteudet pois. Pussivika oli kuivaan aikaan ja seisoikin suurimman osan aikaa. Jos tuon nosturille myös sais,niin voisin käydä ne korkeusanturit vielä läpi. Vas.eteen vaihdettu yhden tolpan vaihdon yhteydessä. Onhan tuo ollut aikamoinen maanantaikappale. Vajaa 3v ollu ja pisimmillään 8kk alusta toiminu ok. Kompura muutekseen vaihdettu n.2v sitten,kun oli oik.etutolpparumba. Aika vähissä alkaa okemaan mitä enää on uusimatta..

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Ja vikakoodi on? Siis jos sen katsoisi VCDS:llä. Tuo 0A55 lienee jonkun yleistesterin kertoma koodi.
    Nyt kun on ollut pakkasta ja aiemmin sitä pussivikaa, niin olisikohan järjestelmässä vettä, joka jäätyessään tekee kiusaa? Auto lämpimään sulamaan ja muutaman kerran ajaa alustan ylös-alas, niin ryynit saattavat kuivata sitä ensiapuna riittävästi.

    Minulla yksi nurkka piirtää aika suoraa viivaa moottoritiellä (=tasaisella asfaltilla) ja siksi alustan merkkivalo syttyy. Sitten, kun tulee joku töyssy tai silta vastaan, niin merkkivalo sammuu. Anturi reagoi tuollaisiin suurempiin töyssyihin. Vika ei ole vivustossa, vaan anturista taitaa olla syöpynyt yksi kolmesta piiristä poikki. Sinne anturin sisään voi päästä vettä joko vivun juuresta tai liittimen pohjassa olevasta reiästä.
    Viimeksi muokannut pta; 20.11.2025, 19:47.

    Leave a comment:


  • TeNu73
    vastasi
    Miulta meinas jo päästä tänään itku. No se tolppa mikä viimeks oli rikki jo uutena tullessa,jonka vuoksi vaihdettiin se venttiili bloki..Viimeksihän kirjoitin,että alkoi audi vilkuttaa alustan oranssia valoa ja vikakoodi korjaamolla,sanoivat että se bloki on sökö.(0A55 Tasonsäädön venttiilit Mekaaninen vika). No tänään sitten intopinkeenä vaihdattamaan uutta. Pääsinpä sitten jopa n.10km ja se perk.. valo alko taas vilkkua. Eli jo ennen vaihtoa kun käynnistit,niin alkoi vilkkua vasta n.puolen kilsan ajon jälkeen. Mikään kulma ei selvästi ole kyykällään. Kun sammutat ja käynnistät,ei ala vilkkumaan,vaikka nostelet ja lasket alustaa. Vaan pääset sen puol kilsaa. Ei siis ongelma hävinnyt osan vaihdossa. Tämäkin osa tuli takuuseen,vaan nyt näyttäs että makselen sitten tämänkin ja mulla sitten 2 toimivaa,jos ei ollutkaan siinä 3kk sitten vaihdetussa. Vai olisiko niin paska mäihä,että tässäkin uusi jo valmiiksi sökö? Mistä nyt lähteä vikaa sitten etsimään?
    Ei pitäisi näköjään ääneen sanoa,että kunhan on kunnossa ja leimattu,niin lähtee?

    Leave a comment:


  • Jappe914
    vastasi
    Ei yhtään hullua hurskaammaksi vieläkään tultu. Sensorit ja vivustot paikallaan taas, irrallaan tsekattiin joka nurkan toiminta. Loogista eikä skoopatessakaan mitään mun silmään omituista katkosta tms, jokainen vipu vaakasuorassa asennossa 127mm, siitä ylös alas lähtee laskemaan joko + tai - suuntaan pienemmäksi. Edelleenkään en saanut testata noita charge pressure accumulator tai charge front/rear toimintoja. Katoin aiheeseen liittyvät sulakkeet mitä löysin 15A ja 5A, olivat ehjät.

    Jakoblokin liittimet kuivat, puhtaat ja kaikki pinnit nätin kiiltävät. Oikee etupussi, jonka vaihdoin on paineeton, muissa suhisi luonnollisesti kun hentosesti avas putkiliitintä, en ny sen enempää laskenu muista, jos en saa täyteenkään mitään. Irroitin oikeen pussin letkun, painoin siitä läpi paineilmaa, menee hyvin. Samaten hentosesti tulee pussista takasinpäin takaiskun kautta, mutta kun takaiskun ja letkun laitan paikalleen, en saa menemään pussiin yhtään mitään, saen kompurasta 12bar ulos, ei mitään mee läpi, pienemmälläkään paineella. Samaten kahdesta uudesta pussien mukana menneestä takaiskusta en saa mitään läpi, kumpaakaan suuntaan. Paikallaan alkuperäinen jonka laitoin uuteen pussiin (myös aikanaan vasemmalla tein saman)
    Viimeksi muokannut Jappe914; 18.11.2025, 21:13.

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
    Viime talvena samaa ongelmaa, kesä meni täysin ilman ongelmia. Nyt heti ensimmäisten pakkasten tultua lävähti alustan vikavalo. Jokainen anturi toimii täysin loogisesti VCDS:llä katsottuna ja kaikki tangot on herkistetty. Alustassa pysyy ilmat eikä mikään kulma roiku missään vaihdeessa, myös vaikka auton jättää yöksi ylimpään asentoon. Mihin ihmeeseen se pakkanen vaikuttaa noin paljon? -13 Allroad.

    Saturday,15,November,2025,22:21:41:47338
    VCDS Version: Release 25.3.2 Running on Windows 7 x86
    www.Ross-Tech.com

    Address 34: Level Control Labels: 4G0-907-553.clb
    Control Module Part Number: 4G0 907 553 F HW: 4G0 907 553 F
    Component and/or Version: LUFE-DAEMPFER H18 0782
    Software Coding: 008002
    Work Shop Code: WSC 02391 785 00200
    ASAM Dataset: EV_AirSuspe 003024 (AU57)
    ROD: EV_AirSuspe_AU57.rod
    VCID: 2E53311B71AFAFEB71-807A
    5 Faults Found:

    677123 - Ride-Height System
    C1047 07 [00001000] - Mechanical Failure
    Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 67
    Reset counter: 128
    Mileage: 260138 km
    Date: 2025.11.10
    Time: 18:36:16

    677390 - Ride-Height System; Plausibility Error
    C1046 00 [00001000] - -
    Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 128
    Mileage: 260839 km
    Date: 2025.11.15
    Time: 14:50:16

    677391 - Ride-Height System; Plausibility Error
    C1046 00 [00001000] - -
    Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 128
    Mileage: 260839 km
    Date: 2025.11.15
    Time: 14:50:16

    403200 - Function Shut-Off Active
    C10C8 00 [00001001] - -
    Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Priority: 6
    Fault Frequency: 25
    Reset counter: 88
    Mileage: 260396 km
    Date: 2025.11.12
    Time: 11:47:25

    677125 - Ride-Height System
    C1047 07 [00001000] - Mechanical Failure
    Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 6
    Reset counter: 128
    Mileage: 260372 km
    Date: 2025.11.12
    Time: 07:01:56


    Yleensä kuulemma vasemman etunurkan anturi menee ekana. Niin se oli mullakin ja vaikka tangon poksautti nivelestä ulos ja putsaili, se toimi tasan niin kauan kun ei ollut märkää ja sitten pakkasia. Koko kesä on mennyt ilman anturien kiukkuamista ja jännityksellä osotan, mitä tuo sanoo nyt kun pakkaset on palanneet.

    Tuttuja vikakoodeja siis. Valitettavasti noiden selityksiä ei oikein tahtonut löytyä silloin kun niitä etsin. Mulla oli joku plausibility error myös silloin, kun järjestelmä oli muuten ok, mutta kompura ei lähteny käyntiin (sulake).

    Leave a comment:


  • Jappe914
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
    Ehjässä anturissa ei pitäisi tuntua käytännössä mitään vastusta sitä liikuteltaessa. Tuo mitä kuvailit "o-renkaan jarruttamiseksi" tarkoittaa, että ollaan jo matkalla kohti hajoavaa. Voi toki toimia vielä pitkäänkin.

    Eli jos ei pitäis tuntua mitään vastusta, vivun pitäs sillon pudota oman painonsa varassa aina alaspäin, en ihan heti muista mitään vipusensoria hypistelleeni jossa näin tapahtuisi. Jos tässä ei ois yhtään vastusta, ei se myöskään olis tiivis kehtaan väittää. Kaivelen taakse uudet niin saan uudet vivustot samalla (ja pääsee vertailemaan kuinka herkästi niissä vivut pyörii), etuset jo paikkailin, kun irrallisia ei ihan päivässä kahdessa tuntunu saavan niihinkään, menköön kaasuvivustonivelillä ny parisen viikkoa, mikäli ees saan liikkeelle tuota tallista siihenkään mennessä. Toi mikä on jäykkä, on ihan selkeesti kyllä jäykkä, eikä notkistu missään asennossa. Josko tänään sais ton jakoblokin kurkittua, ja noita kompurassa olevia venttiileitä kans.

    Yks tyhmä kysymys tosta "letkurikkoventtiilistä" kuinka helposti siitä pitäs ilma mennä pussiinpäin? En meinaan saanu pillillä puhallettua suuntaan enkä toiseen ton uuden pussin venttiilistä läpi mitään, en tosin vanhastakaan kun sitäkin koitin. josko koittais painaa etupussit täydemmäs ja tökätä letku kii pyörien roikkuessa vapaana. Ehkä jäis vaikka hieman ylemmäs renkailla maatessaan

    Leave a comment:


  • horch
    vastasi
    Viime talvena samaa ongelmaa, kesä meni täysin ilman ongelmia. Nyt heti ensimmäisten pakkasten tultua lävähti alustan vikavalo. Jokainen anturi toimii täysin loogisesti VCDS:llä katsottuna ja kaikki tangot on herkistetty. Alustassa pysyy ilmat eikä mikään kulma roiku missään vaihdeessa, myös vaikka auton jättää yöksi ylimpään asentoon. Mihin ihmeeseen se pakkanen vaikuttaa noin paljon? -13 Allroad.

    Saturday,15,November,2025,22:21:41:47338
    VCDS Version: Release 25.3.2 Running on Windows 7 x86
    www.Ross-Tech.com

    Address 34: Level Control Labels: 4G0-907-553.clb
    Control Module Part Number: 4G0 907 553 F HW: 4G0 907 553 F
    Component and/or Version: LUFE-DAEMPFER H18 0782
    Software Coding: 008002
    Work Shop Code: WSC 02391 785 00200
    ASAM Dataset: EV_AirSuspe 003024 (AU57)
    ROD: EV_AirSuspe_AU57.rod
    VCID: 2E53311B71AFAFEB71-807A
    5 Faults Found:

    677123 - Ride-Height System
    C1047 07 [00001000] - Mechanical Failure
    Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 67
    Reset counter: 128
    Mileage: 260138 km
    Date: 2025.11.10
    Time: 18:36:16

    677390 - Ride-Height System; Plausibility Error
    C1046 00 [00001000] - -
    Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 128
    Mileage: 260839 km
    Date: 2025.11.15
    Time: 14:50:16

    677391 - Ride-Height System; Plausibility Error
    C1046 00 [00001000] - -
    Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 128
    Mileage: 260839 km
    Date: 2025.11.15
    Time: 14:50:16

    403200 - Function Shut-Off Active
    C10C8 00 [00001001] - -
    Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Priority: 6
    Fault Frequency: 25
    Reset counter: 88
    Mileage: 260396 km
    Date: 2025.11.12
    Time: 11:47:25

    677125 - Ride-Height System
    C1047 07 [00001000] - Mechanical Failure
    Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 6
    Reset counter: 128
    Mileage: 260372 km
    Date: 2025.11.12
    Time: 07:01:56



    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Ehjässä anturissa ei pitäisi tuntua käytännössä mitään vastusta sitä liikuteltaessa. Tuo mitä kuvailit "o-renkaan jarruttamiseksi" tarkoittaa, että ollaan jo matkalla kohti hajoavaa. Voi toki toimia vielä pitkäänkin.

    Leave a comment:


  • Jappe914
    vastasi
    Kaikki tarpeet ois jopa kotona, mutta en jaksa alkaa askartelemaan tollasia känkkyröitä just ny, jos jostain kaupasta saa valmiita satsina.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Esimerkiksi IKH myy noita kulmaniveliä. Lisäksi tarvitset M6 kierretankoa. Niistä saat helposti kasattua kopiot. Jos tahdot hifistellä, niin ostat ruostumatonta tankoa ja pujotat sen päälle pneumatiikkaputken tai kutistesukan pätkän.
    Tässä oli kuva sellaisesta itse tehdystä. Rälläköin (hioin) varovasti sen alapään kuulan irti kiinnikkeestä ja pulttasin uuden kuulan tilalle.

    Nyt kun ne tangot on irti, niin VCDS:llä on helppo tutkia anturien kunto.

    Leave a comment:


  • Jappe914
    vastasi
    Noniin, nyt on vedetty kuumeflunssatkin välissä ja vasta tänään pääsi talliin tiistain sijaan. Napsin noista vipusensoreista vivut eestä irti, loppuhan ne on, molemmat puolet samalla lailla, alemmat nivelet jäykät ja kun niitä nitkutteli paineilman kanssa, tuli "kuulapäät" pihalle, eli taitaa saada kaikki vaihdella ny sit kans. Liittimet oli täysin puhtaat sisältä, sensorissa oleva vipu liikkuu vasemmalla kevyesti, ikäänkuin ois vaan akselilla o rengas jarruna, ei itsekseen valu alas sentään. Nappasin takaakin nää pois, siellä alanivelet ihan yhtäpuuta, ylempi toisesta syöny lenkin puhki jo, mutta paikallaan sentään. Sensorit takana liikkuu yhtä nätisti ku vasen etu. Oikee etusensori olikin aikalailla jäykkä eikä voiteluista ja muusta venytysurheilusta huolimatta notkistunut ollenkaan.

    Saikos esim vipusatseja erikseen jostain koko autoon, sensoreiden kanssa saa ainakin, mutta tiistaina taas joutaa katselemaan, josko noi sensorit heiluttelen läpi läppärin kanssa onko 3 notkeeta myös toimivia.

    Jakoventtiiliä en vielä ehtiny rassailemaan, katon senkin ny samalla tiistaina sit

    Näytti olevan sama sensori joka nurkassa joten loogista jos toisen puolen signaali nousee ja toisen laskee kun eivät ole peilikuvia
    Viimeksi muokannut Jappe914; 17.11.2025, 14:33.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    PWM menee näin:
    The sender arm deflection and thus the output signal are opposite on the right and left sides. For instance, the output during compression increases on one side and decreases on the other.
    Oli pakko luntata SSP:stä. Allroadin ilma-alustaa on käyty läpi SSP 242 ja 243 ohjeissa.​

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Valojen ohjauksessa etu- ja taka-anturit toimii käänteisesti. En nyt muista kuinka päin ne on mutta toisessa päässä voltit nousee kun korkeus laskee, toisessa päässä voltit laskee kun korkeus laskee.

    Ei aavistustakaan onko pwm-ohjauksessa samanlainen logiikka mutta anturien jännitteitä jos katselee niin säästyy ehkä ylimääräiseltä hämmennykseltä kun tietää.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Tämä olikin hyvä tieto, omassa C5 Allussa alkoi valojen korkeudensäätö temppuilemaan mutta en ole jaksanut/muistanut tutkia miten se saa tiedon antureilta.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Sen verran tarkennusta, että ainakin C5 korisessa xenonit säätyvät vasemman puolen korkeusantureiden analogiakanavan signaalin perusteella. Alustan korkeus säädetään antureiden PWM-signaalin perusteella. Oikealla ja vasemmalla on samanlaiset anturit, mutta oikealla puolella analogialähtö (pin 4) ei ole käytössä.

    Tässä "alkuperäisessä" C5 Allroadissa PWM-taajuus on 200 Hz ja seuraavassa sukupolvessa se on 800 Hz. Samantyyppisiä antureita käytetään noissa ilma-alustalla vaustetuissa VAGineissa. Eroja on lähinnä liittimen muodossa ja PWM-taajuudessa.
    Pin 1 Ground
    Pin 4 Output signal 0.25 V to 4.75 V ratiometric <-- xenoneille
    Pin 5 5 V DC supply
    Pin 6 PWM output <-- alustalle

    Täällä on kuvia ja juttua tuollaisen anturin sisuskaluista.
    Hellan doku antureista.

    Leave a comment:


  • Mika__M
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
    C5 allussa kompressorin kyljessä oleva ulospuhallusventtiili oli jumissa ja aiheutti samanlaiset oireet.
    Tälle ja muille saamilleni neuvoille iso kiitos! Vaihdettiin ulospuhallusventtiili uuteen ja nythän alusta pelaa taas, sopeutus meni läpi niin että heilahti.

    Leave a comment:


  • Jappe914
    vastasi
    Mystistähän tässä on se että toissailtana ne kaikki "toimi" eli jurnutteli tehdä ja sai järkeviä arvoja kompuraltakin, mutta eilen huusi ettei käytettävissä. Kompurakin pyörii, paineet nousee. taidan raapia venttiiliblokin liittimet kans auki ja tsekkailla ne myös tänään, aika vähän vissiin on hilpettä mitä repiä auki ja tutkia: vivut, anturit, venttiiliblokki, kompura

    Leave a comment:


  • peiponen
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
    Minun kokemuksella, jos alusta ei tee elettäkään, vaikka kaikki olisi muuten olevinaan ok, kompura ei käy. Ihan en nyt saanut kiinni, oliko sen toiminta tässä tapauksessa varmistettu.
    Mä olisin samoilla linjolla Arton kanssa. Väittäisin myös että "Charge pressure accumulator", "Charge front axle" ja "Charge rear axle" toimenpiteiden pitäisi toimia vaikka kaikki korkeudensäätöanturit olisi irroitettu autosta. Tää on tosin MUTU :)

    Leave a comment:


  • peiponen
    vastasi
    Mulla on vuoden 2010 4F, kilometrejä n. 330tkm. Ongelmana on ollut se, että oikea etunurkka on eri korkeudella kuin vasen etunurkka. Ongelmanselvityspolku:

    - Kaikki alkuperäiset korkeudensäätöantureiden tangot olivat enemmän tai vähemmän jumissa. Samoin osa alkuperäisistä antureista oli jumissa, eli anturi ei liikkunut levyesti kun vivusta pyöritteli. Näihin saa esim. Topranilta uusia antureita tankoineen joka kulmaan.
    - Kun auto ajoi jousitusta kalibrointikorkeuteen, ei oikea etunurkka laskenut samassa suhteessa mitä vasen etunurkka ja kalibrointi epäonnistui. Tässä syynä oli oikean etunurkan jumissa oleva pitopaineventtiili. Korjautui sillä kun irroitin venttiilin ja puhaltelin paineilmalla molemmista suunnista vetreäksi.
    - Edellelleen jousituksen kalibrointi epäonnistui satunnaisesti: Kun auto ajoi jousitusta kalibrointikorkeuteen, jäi VCDS:n ruutuun lukemaan vain "WAIT" eikä "READY"
    - Tässä kohtaa tilasin uuden venttiiliblokin. Sitä vaihtaessa tuli vastaan sama ongelma kuin jollain muullakin tässä ketjussa, venttiiliblokin alimmat pinnit olivat hapettuneet. Sekä vanhasta venttiiliblokista että auton johtosarjasta. Putsailin johtosarjan pään pinnit ja venttiiliblokki nyt "putsautui" sillä kun otti uuden käyttöön ja heitti vanhan pois.

    Näiden toimenpiteiden jälkeen kalibrointi onnistuu aina ja menee läpi. Harmi vaan, että kaiken tämän osien vaihtamisen ja selvittämisen jälkeen oikea etunurkka on edelleen eri korkeudella kuin vasen etunurkka :D Joskin nyt ollaan huomattavasti lähempänä kuin lähtötilanteessa. Autossa on toisessa etunurkassa tarvikepussi ja toisessa nurkassa orkkis, epäilen että ongelma liittyy tähän. Päivitän sitten tänne kun saan testattua enemmän ja löydän ratkaisun.
    Viimeksi muokannut peiponen; 11.11.2025, 11:21.

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Niitä antureita, käytetään alustan lisäksi ainakin valojen korkeudensäädössä, ainakin jos xenonit. Ajonvakautusta asia ei kai sikäli kiinnosta, mutta sinnekin toki joku herja voi ilmestyä, koska systeemi on nutullaan.

    Minun kokemuksella, jos alusta ei tee elettäkään, vaikka kaikki olisi muuten olevinaan ok, kompura ei käy. Ihan en nyt saanut kiinni, oliko sen toiminta tässä tapauksessa varmistettu.

    Tokihan yhtään 4F-alustaa en ole roplannut, joten sehän voi kyllä yllättää.

    Leave a comment:


  • Jappe914
    vastasi
    joo, meinasin että tänään askartelen taas pidemmälle kurkkien mitä löytyy kun vaan klikkaa eteenpäin. Samalla tarttee kattoo noi vipusensorit joka nurkasta irti, et miten liikkuu vivut. Eikös noi samaiset vipuset myös ESP hommeleihin vaikuta, eli jos ei tulis fiksua dataa, pitäskö ESP puolen mököttää myös?

    Leave a comment:


  • Mika__M
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Jappe914 Näytä viesti
    Sit tsekkasin näkyykö measuring blokeilla mitään korkoarvoa. Ei näy, huutaa että ei ole opittu.
    Pitää selata pidemmälle, sieltä löytyy sellaisetkin blockit jotka näyttää dataa vaikka opetusta ei olekaan tehty. Tai ainakin tuo mulla työn alla ollut -06 C6 näytti mitta-arvoja kun pidemmälle selasin. Se oli ihan hyödyllinen tieto, koska sieltä pystyi varmistamaan kaikkien olevan suunnilleen samalla hehtaarilla (ei asennettu antureita väärin kasausvaiheessa) sekä kaikkien näki elävän kun autoa kattokaiteista heilutteli (anturit ei jumissa).

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Joku tällainen oskilloskooppi olisi avuksi, jos vaikka tahtoisi kokeilla tuleeko korkeusantureista järkevän oloista PWM:ää. Tuollainen on autohommissa aika näppärä vekotin.

    Onkohan niin, että tuo vikakoodi pakottaa järjestelmän tunkkausmoodiin ja sen seurauksena deactivation on 0? Vähän arvailen, kun itsellä on C5 ja sitä tuoreemmista ei ole omakohtaista kokemusta.

    Sellainen tyhmä kysymys tuli vielä mieleen, että sojottaahan se korjatun nurkan korkeusanturin vipu oikeaan suuntaan?

    Leave a comment:


  • Jappe914
    vastasi
    Nyt hetken ehdin nauttimaan pakokaasuista tallissa. Nostin keulan perän kanssa samalle tasolle, koitin alustan kalibrointia, tyssää kuten aiemminkin. Sit tsekkasin näkyykö measuring blokeilla mitään korkoarvoa. Ei näy, huutaa että ei ole opittu. Sit kattelin noita perusasetuksia, etu/taka-akselin paineistuksia ja bleedauksia. Nyt huutaa ettei mikään noista ryhmistä ole käytettävissä. Eilen vielä sai ajeltua minkä vaan noista, toki, mitään ei tapahtunut.
    Sit pläräsin output testejä, alkaa niitä tekemään ja jonkun ajan kuluttua suurin osa stoppaa: refused by control module tilaan, status 03 message 7F2222

    Sit kurkkasin viimeisenä ennen häkämyrkytystä level control/adaptation kohdasta level control system deactivation, joka näyttäis että on 0, eli ei käytössä. Mutta onks tää oletuksena nyt, koska korkeus ei oo opetettu vielä tms?

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    Jos nuo Measuring Blockit näyttää jotain eikä pussit ole ihan tyhjät niin niistä näet vajoaman jos vuotaa. Tai sitten mittanauhalla... Minulla on vuotanu vaikka mikä ja kertaakaan en ole kuullut vuotoa. Saippuavesikään ei toimi kaikissa paikoissa.

    Leave a comment:


  • Jappe914
    vastasi
    Hanuristahan tossa on se että kun auto on tallissa ja käy, koitat kuunnella suhiseeko mistään, niin ei sitä kuule :( Tosin nappasin letkun irti pussista ja painoin sinne kummitöllikän kanssa ilmaa, en kuullut suhinaa. Luulis et jos vasemmasta etunurkasta alottaa kalibroinnin, ei haittais vaikka oikee etunurkka hitusen vuotaiskin tossa vaiheessa, eikö? vasta sitten kun siirtyy oikeelle. Tarttee illalla ny koittaa toi et nostan nostimella etupäätä ylös sen mitä fiksusti saan suht normaalikorkeuteen ja siinä kohdassa koittaa kalibroida. Aikaisemmin tuo on nostanut kalibroidessakin itsensä suoraan, aikanaan meni takapää tyhjäks ja ihan maihin, siitä nousu ilman vaivoja kyllä

    Leave a comment:

Working...
X