Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • JAP3
    vastasi
    C7 facelift alkoi ehdotella eilen ilma-alustan vikaa ja tänään toisti saman, eli ensin air suspension fault, sitten kadottaa ACC:n. Koodit perinteisesti anturille "mechanical failure". Kysymys kuuluu: Voiko VCDS:llä todeta jotenkin minkä nurkan anturi oireilee? Vikakoodi ei suoraan kerro mitä kulmaa närästää.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
    Aloin itsekin tekemään vihdoin kompuran huoltoa. Vaan homma ei ole ihan yhtä suoraviivainen jos autossa on alkuperäiset astinlaudat paikallaan. Voin kertoa, ovat kiinni. En saanut tallilla olleilla välineillä ja auto pukkien päällä ollessa niitä irti, joten hommat jatkuu joskus toiste.

    Click image for larger version

Name:	20240127_135639.jpg
Views:	2027
Size:	108,8 Kt
ID:	1966197 Click image for larger version

Name:	20240127_144424.jpg
Views:	2006
Size:	336,3 Kt
ID:	1966198
    Ei tosiaan ollut ihan naps ja kops pudottaa astinlautoja pois mutta nyt niitä ei enää ole haitoilla. Vielä ei ole ehtinyt ottamaan kompuraa pois, mutta josko tässä jossain vaiheessa ehtis.

    Click image for larger version

Name:	20240407_184712.jpg
Views:	1661
Size:	143,6 Kt
ID:	1969498 Click image for larger version

Name:	20240407_184748.jpg
Views:	1643
Size:	199,0 Kt
ID:	1969499 Click image for larger version

Name:	20240407_204128.jpg
Views:	1669
Size:	346,9 Kt
ID:	1969500

    Leave a comment:


  • NSUman
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
    Mulla oli se jakotukki halki ja vuoti sieltä vasemman nurkan alas. Sitten, kun pistin auton tunkkausasentoon ja nostin taka-akselin ilmaan, niin se täydempi oikean puolen pussi räjähti. Ensin se vähän ritisi ja sitten tuli ihan kunnon kajaus. Ostin eBaysta A8 jakotukin, kun ne oli niin paljon siistimmän näköisiä kuin Allroadin alla olleet. Jotain kulmaa siitä joutui vähän viilaamaan.

    Ne VOSS-mutterit pitää vetää tosi hennosti kiinni. Jos ne oli näitä, niin 4+1 Nm.
    Tämä jäänytkin raportoimatta. Reippaan kuukauden Allu pysynyt nyt vaaterissa ja vuoto lopulta oli kuin olikin tuossa Pasin vinkkaamassa jakotukissa. Kiitos vielä hyvästä vinkistä!
    Ei siinä vanhassa osassa mitään silmin nähtävää vikaa ole, mutta joku hiushalkeama siinä täytyy olla.

    Tilasin ovoko:n kautta siihen Audi A8:n vastaavan osan OEM numerolla 4E0 616 014 ja osavalmistaja ATE:n numero 15-1524-0005.2. Tuo ATE:n numero oli täysin sama kuin Allroadin orggis osassa.

    Leave a comment:


  • tontsam
    vastasi
    Hei. Onkos kukaan säätänyt alustan korkeutta onnistuneesti obdelevenillä? Arvelin säätää alustan korkeuseroja A6 4G allroadista ja pieleen meni. Rosstechin ohjeen mukaan etenin, muuten meni hyvin mutta uusia mittoja syöttäessä tökkää siihen ja ilmotus että väärä järjestys tai jotain sinnepäin?

    Edit. Löysin youtubesta ohjeen kuinka tehdä obdelevenillä, poikkesi hieman rosstechin ohjeesta ja sillä onnistui.
    Viimeksi muokannut tontsam; 8.3.2024, 17:37.

    Leave a comment:


  • NSUman
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja ttenhunen Näytä viesti
    NSUman , huomasitko että VOSS-liittimien sisällä letkua vasten on kaksi o-rengasta myös? Jos letku on yhtään epäsiisti, niistä alkaa vuotaa.

    Itse jouduin tilaamaan uusia liittimä pari vuotta sitten kun itsepintainen vuoto ei loppunut.
    Kyllä, VOSS-liittimien rakenne on tuttu. Muutama uusi liitin löytyy, mutta vuoto näyttäisi tulevan jostain sieltä venttiiliblokin juuresta. Osakin tuli jo, mutten ole kerinnyt vielä vaihtaa.

    Leave a comment:


  • STP
    vastasi
    Vika oli noissa venttiileissä. Kokeilin ensin lämmittää kylmän tallin ja auton, josko venttiilit olisivat vaan jäässä. Käytin sitten molemmat vasemman puolen venttiilit irti kun auton sulattaminen ei kerran auttanut ja tökkäsin vaan piippurassin päällä ventiiliin sisälle, kun en sille muutakaan osannut tehdä. Ruuvailin takaisin kiinni ja korkeudensäätö lähti saman tien toimimaan. Helppo korjaus. Olin itse siinä luulossa, että venttiilit hajoavat vain siten että ne eivät päästä painetta pois pussista.

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    STP , oletko tarkistanut paineenpitoventtiilit (letkun ja ilmapussin välissä)? Ne jäätyy / likaantuu herkästi. Entä onko korkeusanturit kunnossa? Ja vielä: oletko tehnyt korkeusmodausta (402 mod) VCDS:llä? Se kannattaisi resetoita / tehdä uudelleen.

    Leave a comment:


  • STP
    vastasi
    No niin, 3 viikkoa toimi alusta kiukuttelematta. Kompura toimii edelleen. Nyt auto haluaa ajaa itsensä ihan vinoon sivuttain, eli oikea puoli nousee todella korkealle ja vasen puoli ei pääse lähellekään tavoitetta mutta ei makaa pohjassa. Arvot on tyyliin -36 +36 edessä ja -48 ja +48 takana. Vikakoodina oli extreme unevenness. VCDS:llä nuo ylös menevät kulmat saa tiputettua takaisin normaali tasolle output testin kautta. Mutta akseleita kun yrittää ajaa ylös, niin paine saavuttaa sen 7 bar kohtuu nopeasti mutta auto ei ole missään nimessä silloin ylhäällä, eli niinkuin vasemmalla puolelle ei menisi ilma perille asti. Eikö nuo nurkat ole kuitenkin itsenäiset venttiiliblokista eteenpäin? Kokeilin senkin, että otin järjestelmän ihan tyhjäksi VDCS:llä, auto sammuksiin ja uudestaan käyntiin ja yrittää itse päästä normaali korkeuteen. Silloin vasen puoli nousee kuintenkin jonkun viisi senttiä ylöspäin oikean puolen mukana ja sitten oikea puoli karkaa taivaisiin. Vikakoodeja ei jäänyt päälle. Hyviä ideoita, mitä seuraavaksi testaukseen?

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    NSUman , huomasitko että VOSS-liittimien sisällä letkua vasten on kaksi o-rengasta myös? Jos letku on yhtään epäsiisti, niistä alkaa vuotaa.

    Itse jouduin tilaamaan uusia liittimä pari vuotta sitten kun itsepintainen vuoto ei loppunut.

    Leave a comment:


  • NSUman
    vastasi
    Kiitoksia hyvästä vinkistä!
    Alkaa näyttämään siltä, että samassa paikkaa vikaa täälläkin. Neljännen kerran kun suihkuttelin vuodonilmaisinta jakotukkiin, niin keltaisen letkun juureen tuli ilmakuplaa. Vaihdoin letkulähtöjen VOSS liittimiin uudet O-renkaat, mutta ei se auttanut. Edelleen vuotaa jostain saman keltaisen (painesäiliö) letkun juuresta. Tilasin tommosen Audi A8:n jakotukin, palataan asiaan jahka osa saapuu ja saan sen vaihdettua.
    Viimeksi muokannut Killeri; 11.2.2024, 18:06. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Mulla oli se jakotukki halki ja vuoti sieltä vasemman nurkan alas. Sitten, kun pistin auton tunkkausasentoon ja nostin taka-akselin ilmaan, niin se täydempi oikean puolen pussi räjähti. Ensin se vähän ritisi ja sitten tuli ihan kunnon kajaus. Ostin eBaysta A8 jakotukin, kun ne oli niin paljon siistimmän näköisiä kuin Allroadin alla olleet. Jotain kulmaa siitä joutui vähän viilaamaan.

    Ne VOSS-mutterit pitää vetää tosi hennosti kiinni. Jos ne oli näitä, niin 4+1 Nm.
    Viimeksi muokannut pta; 5.2.2024, 21:07.

    Leave a comment:


  • NSUman
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
    Kyllä ne arnotitkin kestää, pitää vain pitää huolta noiden "vanhanmallisten" pussien puhtaudesta. Tuntuu, että eivät oikein tykkää, että hiekkaa jää pussin pintaan ja hiertää pussin puhki
    On yritetty säännöllisesti pestä pyöränkaaret ja pussit yltä ja alta. Mystinen on tuo vuoto, ei meinaa löytyä vaikka kuinka fairylla ja muilla vuodonilmaisin vaahdoilla tutkii. Tein vielä tolpalle tellingin, jolla saa pussin/iskarin siihen korkeuteen kuin haluaa ja paineen sisään. Tämä paketti mahtuu altaaseen, jossa saa kokonaan upoksiin. Ilmeisesti vuotaa niin vähän ja hitaasti, ettei näillä eväillä vielä löydy. Vajoaa 2 asennosta 1 asentoon yön aikana.

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    Mulla on toisessa Allussa Arnottin ekat versiot olleet kymmenen vuotta ja vielä mennään. Kiinastahan nuo kaikki tulee eri toleransseilla. Haaste on aina se että niiden kumin paksuus / joustavuus vaihtelee mutta ehkä sitä ei sit ajossa kuitenkaan huomaa. Orkkikset on huomattavasti pehmeämmät kuin nuo muut eli sellaisen kanssa en samalle akseliille uutta vaihtaisi halpaversiota.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Kyllä ne arnotitkin kestää, pitää vain pitää huolta noiden "vanhanmallisten" pussien puhtaudesta. Tuntuu, että eivät oikein tykkää, että hiekkaa jää pussin pintaan ja hiertää pussin puhki

    Leave a comment:


  • NSUman
    vastasi
    Jaahas, se olisi taas aika uusia C5 Alluun takapussit. Oikean puoleinen alkanut vuotaa, niin että yössä vajoaa miltein tyhjäksi. Nykyiset ovat Arnott Gen 1, ovat n. 2.5 v vanhat ja n. 40tkm ajettu. Kokeilin jo tiivistää O-renkaat uusiksi, mutta eipä se auttanut.
    Nyt on kokeiltu käytettyjä Orggiksia, nimetöntä kiinalaista, Miessleriä ja Arnottia, näistä originaaleilla ajeltu eniten. Eteen vaihdoin syksyllä Dunlopit, joten niistä ei kokemusta vielä sen enempää. Nämä vaikutti laadullisesti ihan ok.

    OEM takapussia kyllä saa edelleen ainakin Audi Tradition:sta, mutta 444€ /kpl hinta ei houkuta.

    Onko raadilla suosituksia mitä laitetaan tilalle? Onko jonkin merkin kestävyydestä hyviä kokemuksia?

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Aloin itsekin tekemään vihdoin kompuran huoltoa. Vaan homma ei ole ihan yhtä suoraviivainen jos autossa on alkuperäiset astinlaudat paikallaan. Voin kertoa, ovat kiinni. En saanut tallilla olleilla välineillä ja auto pukkien päällä ollessa niitä irti, joten hommat jatkuu joskus toiste.

    Click image for larger version

Name:	20240127_135639.jpg
Views:	2027
Size:	108,8 Kt
ID:	1966197 Click image for larger version

Name:	20240127_144424.jpg
Views:	2006
Size:	336,3 Kt
ID:	1966198

    Leave a comment:


  • STP
    vastasi
    Raati oli oikeassa, kompuran vaihtamalla homma alkoi taas pelittämään. Sain minä sen sunnuntaina pakkasen lauhduttua elvyteltyä jollekin mallille ja maanantain pystyi käymään töissä. Tänään tiistaina syttyi töihin mennessä vihreä valo ja palatessa keltainen sitten kaveriksi. Vikailmoitukset on tosiaan laidasta laitaan. Ei kylläkään polttanut enää sulaketta toistamiseen. Oli alkuperäinen kompura vm. -06. Vaihdon tein venttiililohkon kanssa, homma oli nätti, edestä yksi letku, takaa 5 letkua, alta kolme sähköliitintä ja kolme pulttia pois ja paketti oli käsissä. Niin ja pelkääjän puolen pohjamuovi tietenkin ensin edestä pois.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Nestejousitettujen ranskalaisten kanssa on aivan yleinen keino lykätä jousituksen pumpun uusimista vaihtamalla 50A sulake tilalle.

    "kyllä se sen kestää jos kestää neljäkymmentäkin..."

    Ja kestääkin kyllä, 60A sulakkeen kanssa vasta sytty pumppu palamaan ja oli pakko vaihtaa uusi.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Mulla entinen C7 poltti tota 40A sulaketta, kun kompura alkas olla ehtoon puolella. Lopetti sulakkeen syömisen, kun vaihtoi kompuran. Joten kannattaa henkisesti varautua tuohon n puolikkaan harrasteyksikön menetykseen

    Leave a comment:


  • STP
    vastasi
    Kirjataanpa tännekin ylös, Q7 ilmoitteli töistä lähtiessä että tarvisi pumpata vähän ylöspäin (vihreä merkkivalo), mietin siinä että onpa vähän pompottavan oloinen kun tulin kanttikiven yli tielle. No se pompottaminen vaan paheni ja kohta tauluun keltainen merkkivalo vihreän kaveriksi, välillä paloivat, välillä vilkkuivat. Ajelin kotia muutaman kilsan ja VCDS.llä koodeja lukemaan. Siellä oli läjä odottamassa, leak in system, temp sensor for compressor, turn off due overtemp, height lower limit exceeded jne. taka-akseli oli ihan maassa.

    Muutaman kerran kokeilin nollata koodit ja leak, temp sensor ja turn off due over temp kummittelivat jatkuvasti. Ja persaus kentässä. Ajoin auton kylmään talliin ja kävin syömässä sekä lukemassa vinkkejä netistä. Kattelin measurement blokkien arvoja, laskin painetta pois varaajasta ja etuakselilta, tunkkasin takanurkan fyysisesti ylös, kuuntelin suhinoita. Korkeussensorit vaikuttivat toimivan, kompuran lämpötila oli -11 astetta (ulkona -25) ja ei vaan lähde mihinkään. Seuraavaksi tajusin kokeilla kompuran relettä output testillä ja ensi alkuun sekään ei lähtenyt päälle (rejected by controller, sitten tuli joku muu häröpallero koodi output testiin kun taas nollailin vikakoodeja välissä. Lopulta sain releen ohjauksen toimimaan ja rele naksui mutta mitään muuta ei tapahtunut, ei noussut lämmöt kompuralla, ei tehnyt painetta.

    Lopulta syttyi ajatus, että jos täältä puuttuu sähköt kompuralta mutta VCDS ei osaa sitä kertoa ja overtemp on joku kontrollerin laskenallinen arvo jota se nyt vinkuu kun luulee kompuran olleen päällä vaikka kuinka kauan. Ja niinhän penkin alta oli 40A sulake mennyt, onneksi oli varaosa olemassa. Sulake paikoilleen, auto käyntiin ja kaikki toimii taas normaalisti. Joku vikahan tuolla on kun sulake on kerran lähtenyt, mutta nyt ei auta kuin seurata.

    Edit: Seuraavana päivänä toimi töihin, töistä kaupan pihalle ja kaupan pihasta lähtiessä sytytteli taas valot tauluun, nyt auto pysyi kuitenkin ylhäällä. Katsellaanpa tätä ensi viikolla (nyt -27 pakkasta), onneksi on vaimon auto pihassa.
    Viimeksi muokannut STP; 16.1.2024, 17:06.

    Leave a comment:

Working...
X