Alkuperäinen kirjoittaja Makrilli
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Tuliko tuo sulla siis kuntoon pussin vaihdolla? Netissä miltei kaikki tuon koodin oireet on korjattu nimenomaan näillä antureilla, ja Facessa jollain oli ollut tismalleen sama ongelma ja vaihtoi ensin eteen - ei korjaantunut - vaihtoi myös taakse + adaptaatio niin tuli kuntoon. Oire kuulostaa kyllä vuotavalta pussilta.
-
Kyllä kai adaptaatioon annetaan oikeat arvot eikä lähdetä huijaamaan. Muistaakseni tässäkin langassa on joskus ollut puhetta tontissa olevan kulman tunkkaamisesta adaptaatiota varten.
Mutta oma veikkaus menee vuotavalle pussille. Täällä oli viime syksynä vikakoodi C104807 ja samat oireet eli vajonnut kulma jaksaa nousta mutta parin minuutin ajon jälkeen auto on ihan vinossa ja mittaristoon tulee kattava valikoima eri vikoja.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Auto: A6 C7 3.0 ilma-alustalla.
Jonkin aikaa sitten auto antoi mm. tämän vikakoodin ilma-alustasta, sekä liudan muita kesken ajon:
455691 - Sensor for Ride-Height
C1048 07 [00001000] - Mechanical Failure
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Tauluun syttyi:
Air suspension fault
Main beam assist: system fault
ACC and Audi braking guard: not available
Headlight range control: system fault
Audi adaptive light: system fault
Tämän jälkeen huomasin kuinka apukuskin kulma on alempana kuin muut, melkein pohjassa asti. Vikakoodi viittaa korkeudentunnistus -antureihin, jotka silminnähden olivat ihan ehjät kaikkialla mutta hieman jäykät toki. Lueskelin netistä että myös vialliset taka-anturit voivat tämän aiheuttaa eteen. Autolla kuitenkin pystyy ajamaan vain hyvin lyhyitä matkoja nyt kunnes menee vikatilaan ja valuu pohjaan.
Mittasin arvot kuten ne olikin (eli apukuskin kulma alempana kuin muut):
Etuvasen: 355mm
Etuoikea: 316mm
Takavasen: 370mm
Takaoikea: 404mm
Ohjeiden mukaan auto ei suostu ottamaan vastaan eriävää koodausta samalle akselille, eli kun asettaa etuvasempaan 355, ei etuoikea ota 316 vastaan. Ainoastaan sama arvo kuin vasemmalla . Taakse hyväksyy eriävät arvot.
Osaako joku neuvoa miten tuo adaptaatio pitäisi tehdä oikein? Onko oikeasti niin että laitetaan se arvo mitä se on mitattuna vanteen keskeltä lokariin (silloin kun yksi kulma on maassa), vai täytyykö tunkata jotain kulmaa ylös?
Tilasin nyt varmuuden vuoksi joka kulmaan uudet anturit ja sitten voisi adaptaatiota kokeilla. Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita!Viimeksi muokannut hvalitalo; 18.5.2025, 17:43.
Leave a comment:
-
Compessa meinaa hiukan toinen takaiskari tihkuttaa öljyä ja olen katsellut vaihtoehtoja iskareiksi. Marmorilta uusi iskari maksaa melko tarkalleen touhutonnin ja Spareton kautta sitten 300-650e riippuen merkistä. Varaosanumero ilmeisesti 4G0 616 031 AC.
Onko kokemuksia Sachs, Bilstein tai Arnott vaihtoehdoista? Marmorin vaihtoehto ei tule nyt kysymykseen hinnan puolesta.
Leave a comment:
-
Jep, vuotaa vähän myös ulosjoustoissa esim kanttikiviltä alas ajaessa kun jousipussi käy hetken pidempänä auki.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Ilmajousessa on varmaankin halkeama. Auton ollessa pyörillään ilmajousi on "rypyssä". Halkeamat tulevat helpoiten juuri tähän ryppyyn. Tämä halkeama ei vuoda juuri ollenkaan, kun jousi on rypyssä. Kun auto tunkataan ja ryppy oikenee, niin halkeama pääsee vuotamaan.
Omassa A6 C6:ssa etutolpoa vuoti ihan suhisemalla, kun sen tunkkasi. Kuitenkaan yön aikana kyseinen nurkka ei laskenut näkyvästi.
Onkohan etujousen muoto viel enemmän altis tuolle kuin takajousi. Takajousihan ei ole niin "pitkulainen" kuin etujousi.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Säätöventtiili vuotanut tuon palkeen kohdalla? Ei tarvitse kummosta likahiukkasta että jää vuotamaan. Jos olisi palje niin tuskin vuoto korjaantuisi.
Leave a comment:
-
A6 C7 2012 teki renkaita vaihtaessa seuraavaa:
Jack mode oli päällä, nurkka kerrallaan hallitunkilla vaihdoin kesärenkaat, kunnes oikean etukulman jousi olikin tyhjentynyt nurkan ollessa tunkilla ja autoa laskiessa jäi tunkki jumiin helman alle.
Auto tokeni ja nurkka nousi, kun tunkkasin vähän ylös, käynnistin auton ja otin jack moden pois päältä.
Vikakoodeja ei ole (paitsi risasta hehkutulpasta).
Mistä ilmat voi vuotaa pois n. 5 minuutissa rengasta vaihtaessa, kun auto voi seisoa ainakin viikon pyörillään, eikä nurkka vajoa?
Leave a comment:
-
Boshin ESI(tronic), siellä tosiaan oli kaikenlaista herjaa…1 Kuva
Leave a comment:
-
Q7 etron 2016 ja ilmajousitus juntturassa normikorkeudella ja ei säädy mihinkään. Käytin koodin luennassa ja resetoitiin ja alkoi pelaamaan.
Oli vaikka mitä koodeja koko auto täynnä, autossa ei kuitenkaan toiminnallisia puutteita.
Vaan eipä pelannut kuin 10 km, taas juntturassa. Vuotoja ei ole, antureita en ole tarkastanut.
Voisiko tasoanturin jumi aiheuttaa moisen?
Leave a comment:
-
Osaako joku neuvoa, mistä kyse tossa vikakoodissa 00143, varsinkin toi "Open Circuit"?
Kyseessä Audi A6 vm. 2009.
00134 - Front Dampening Adjustment Valve (N337)
011 - Open Circuit - MIL ON1 Kuva
Leave a comment:
-
Kyllähän se mahdollista, aika tasalaatuisia ovat niin kuin aiemmin mainittu, itellä meni takapussit rikki noin 2 tkm sisällä. Tai sitten korkeusanturit vähän jumittaa siellä kun on käynyt normaalia erikoisemmassa asennossa. Itsellä toinen taka-anturin kiinnike pääsi vähän vääntymään kun ajossa losahti pussi tyhjäksi ja nilkutti perä tontissa kotipihaan. Korjausten ja kalibroinnin jälkeen jäi se kulma vähän ylemmäs kuin muut vaikka vähän VCDSllä huijasi arvoja sen mitä pystyi.
Leave a comment:
-
Onko nyt ihan sattumaa että toinenki puoli olisi rikki samaan aikaan kun nyt oli kumpiki puoli alhaalla yön jälkeen?
Vai onko jotain muuta mitä tarkistaa?
Leave a comment:
-
En tiedä sinun autosta, minulla yksi letku tulee palkeelle.
Auto tunkkiasentoon, tällöin auto ei yritä säätää korkeutta. Hallitunkilla nurkka ylös, työkalu paikalleen eli suoraan palkeeseen kiinni. Painetta palkeeseen--->Hana kiinni ja mittaria seuraamaan. Jos vuoto pieni niin rengas paikalleen jos ei jo ole ja laskee nurkan alas---> Saa palkeeseen lisää painetta. Kai se sinunkin autossa järjestelmäpaine on n. 16 bar. eli normi hallikompuralla saa vain puolet tuosta...
Leave a comment:
-
Toi oli kyllä kätevä vehe saa nähdä jos sais tehtyä, onko jouselle vain yksi letku kun yhden liitoksen näin yläpuolella ainakin.
Joo otin suosiolla toisen auton käyttöön sillä välin kunnes saan korjattua.
Leave a comment:
-
A6 C6 Allroad kontissa ilmasäiliö mutta siellä oli minulla kaikki uutta vastaavassa kunnossa.
Kannattaa hoitaa vuoto äkkiä, muuten on kompurakin ostoslistalla. Mistäkö tiedän...? ;-)
Tein työkalun millä sai tallin kompuralla täytettyä ilmapalkeen, pallohana kiinni ja painemittaria seuraamaan. Näin paljastui paljevuoto.Viimeksi muokannut 90q; 8.3.2025, 08:36.
Leave a comment:
-
Nyt tuli myös tällainenki vikakoodi: C114907
Koitin kuunnella tarkkaan jos kuuluu vuotoa mutta kyllä oli aika vaikea vaikka laskee kokoajan kun seuraa livedataa.
Auto käynnissä niin käy myös vähän väliä kompura päällä ja täyttää.
Koitin myös saippua vedellä katsoa vuotoja alta käsin josta letku menee jouselle, oliko peräkontissa myös jotain josta on mahdollista vuotaa?
Jos ei mitään vuotoja muualta löydy niin häätynee tilata uusi ilmajousi.
Leave a comment:
-
Voihan sen vaihtaa yhdenkin. Itse laitoin pareittain, yhtä vanha se toinenkin puoli on eli saattaa alkaa piakkoin oireilemaan...
Takapussit vaihdoin viime kesäkuussa, vuoden vaihteessa olikin sitten etupään vuoro. Olivat alkuperäiset eli melko tasalaatuista tavaraa.
Merkeistä en tiedä, itse laitoin kukkarolle sopivimman :-)
Leave a comment:
-
Voinko vaihtaa vain yksi kerrallaan eli vasen taka?
Onko merkillä väliä 257€ shipman ja 130€ maxgear saisin erikoishintaan?
Leave a comment:
-
Palje vuotaa. Jos jonain yönä ei vuoda palje todennäköisesti hieman eri asennossa. Oven aukaisu käynnistää auton tason säädön jos vaikka seisonan aikana painunut joku nurkka alemmas, edellyttää että ilmasäiliössä on riittävästi painetta.
Voihan tuosta saippuavedellä ilmaputken liitoksen tarkastaa mutta...
Vuoden sisällä itselleni vaihtanut kaikki palkeet, kompuran ja säätöventtiilin. Putkissa/liittimissä ei ole ollut kertaakaan sanomista. Venttiilikin antoi paineanturivikaa eli ei vuotanut sitä kautta. Minulla A6 C6 -09.
Leave a comment:
-
Mikähän on vialla kun yön yli tippuu vasen taka jousi noin alas? Tehnyt nyt muutaman kerran ja joitakin öitä ollut myös ettei ole tippunut.
Ovet kun aukasee lähtee samantien nostamaan oikealle tasolle jossa se myös pysyy.
Vikakoodina antaa C10C800 Toiminnan katkaisu, Osa/toiminto aktivoitu.
Mistä lähteä tutkimaan vikaa?
Autona Audi C7 Allroad -20172 Photos
Leave a comment:
-
Mitkä on A8 D4 takajousitolpan ylä- ja alapään kiinityspulttien momentit?
Jaa taisikin löytyä: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...23813-9999.pdf
Air spring damper-to-body nut 1) 4) - 30
Air spring shock absorber-to-wheel bearing housing bolt 1) - 100 plus an additional 180° (½ turn)
Leave a comment:
-
Löytyiköhän tähän ongelmaan ratkaisua? Melko vähän löysin tuosta vikakoodista tietoa. Potilaana -08 Q7 joka päätti laskeutua täysin tonttiin. Antaa tuon vikakoodin 01768 ja livedatassa oikean puolen tasoanturit näyttää ilmeisesti ääretöntä. Sähkökuvien mukaan mitä käytettävissä noilla antureilla kai ei olisi mitään yhteisiä piuhoja tms?Alkuperäinen kirjoittaja Aleksi944 Näytä viestiAPUA ALLROADIN ALUSTAAN
Mulla ois tommos rakkiriemukas C5 Allroadi, jonka ilma-alusta aiheuttaa harmaita hiuksia ja turhautumisen tunnetta.
01768
Right Level Control System Sensor - voltage supply: Short circuit to Ground (GND)
Tämmöistä tarjoilee koodiksi.
Oikean puolen anturipiuhat on vaihdettu, ohjainmoduuli on vaihdettu pariin otteesee, antureita vaihdettu päittäin ja taka-anturi vaihdettu uuteen. Alkaa olemaan sormi melkosen syvällä suussa jo, kaikista vinkeistä ollaan kiitollisia. Kytkentäkaavion mukaiset 12v virtapiuhatkin mitattiin toimiviksi apparin jalkatilasta ohjainmoduulille.
Leave a comment:
-
Tuo vikakoodi on netistä katsoen C103515 Right Front Level Control Sensor - Open Circuit/Short Circuit To B+
Vaihdettu etuanturi apparin puolelta? Jos on niin koodi viittaa katkokseen tai oikosulkuun. Liitin ja johtosarja seuraavaksi tutkinnan alle.
Leave a comment:
-
Q5 -20, ilmajousitus, vikakoodi C103515
Jousitus alkoi herjaamaan apparin puolen kallistusanturia. Anturi vaihdettu ja viat kuitattu, anturi vaikuttaisi näyttävän asentotiedon oikein. Vikakoodi ei kuitenkaan kuittaannu. Osaako joku "velho" sanoa tarvitseeko tehdä jotain suuempiakin temppuja, että saa tuon pysyvästi kuitattua pois?
Leave a comment:
-
Tuo meikäläisen A8d3 ämpyilee edelleen, vaikka laitettiin pari uutta korkeusanturia ja uusi akku. Mistähän kaikesta se voi tuota mekaanista vikaa herjata, voiko uusi jousipussi olla jotenkin valmiiksi rikki? Entä tietäiskö joku, että pystyykö alustan asetukset nollaamaan jotenkin, jos ja kun sinne on nyt syötetty jotain puutaheinää arvoja kun auto kallellaan ja kalibrointi ei mene läpi?
Leave a comment:

Leave a comment: