Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 90q
    vastasi
    Ja jos jossain on vielä vuoto niin, että taso ei kestä kalibroinnin aikana kohdallaan niin ei mene läpi. Kävi noin omalla kohdalla...

    Leave a comment:


  • Jappe914
    vastasi
    Nollasin koodit ensin ja sit aloin kalibroimaan, muutamankymmenen sekuntia tekee ja sit päksähti error, ja vikakoodi on olemassa sen jälkeen. Kurkin jo etupään nivelet noista, tuntuu olevan jämäkät kun sormin nitkutteli. Onks toi vika joku yleismaallinen, että siitä ei pysty mitään sen kummempaa paikallistamaan. En enää muista viimekertaa kun pari kolme vuotta sitte jouduin kalibroimaan alustan, että onko tossa kalibroinnin keskeneräiseks jäämisessä syy siihen että näytön korkeusvalikot on deaktiivisia, samaten tunkkausmoodia ei saa pois päältä

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Tuliko ensin vikakoodi vai aloitko kalibroimaan puhtaalta pöydältä? Jos on vikakoodi päällä, niin nähdäkseni kalibrointi ei ole mahdollista.
    Jollain on auttanut, että on tunkannut nurkan ennen kalibrointia järkevälle korkeudelle. Maissa olevaa on vähän hassu kalibroida.

    Onhan vivut kunnossa? Tein itselleni joku vuosi sitten tällaisilla nivelillä uudet ja ovat yhä herkät:
    Click image for larger version

Name:	0911202512179.jpg
Views:	294
Size:	141,9 Kt
ID:	1990455

    Mitä täältä löytyy: VCDS → Level Control (34)Measuring Blocks Group 4 & 5?
    Audi 4F A6 Level Control | Ross-Tech Forums

    Leave a comment:


  • Jappe914
    vastasi
    Tervehdys, nyt alkaa olla väsytila sitä luokkaa + silmät sikkurallaan googlaamista että pakko kysyä, vaikka vastaus on saattanut silmien läpi mennäkin jo.

    Potilas-09 A6 Allroad, 1kk sitten vaihdoin oikeen takapussin, ei tarvinnut kalibroida korkeutta eikä mitään muutakaan, homma rokkas suitsait kun sai auton käyntiin, tasas itsensä ja kovaa ajoo. Nyt repes oikee etupussukka, onneks hyllyssä moinen oli kun niitä pareittais tilasin ja vasemman aikanaan vaihdoin. Lisäks vaihdoin kompuraan männän, sylkyn, kuivatusryynit yms, kittinä ny samalla.

    Ongelmana on ettei kalibrointi mene läpi, vastaavaa herjaa kun ylläolevalla, eli 02646 - Plausibility of level control system, 008- Implausible signal, Fault status 0110100

    Löysin jotku ohjeet jo miten pitäis saada kompuralta paine tsekattua, nostaa sen sujuvasti 13-14 bariin. samoissa valikoissa täyttö ja tyhjennys etu tai takapussukoille, ja niistä ei mitään tapahdu. Eli venttiiliblokissa tms jotain jumittaa sit vissiin. Tossa viimeisen puolen vuoden aikana tullut tuota samaa 02646 herjaa jos alusta ollu automaattiasennossa, muissa se ei herjaa ole tehnyt.

    Nyt se kysymys: Mistä mittausblokeista löytyy noi alustan sensoreiden tsekkaus, että vois todentaa mikä niistä mahdollisesti on jumissa tai antaa epäkelpoa dataa? Onks ne iskareissa olevat murkulat vaan keloja jotka vetää iskarista jotain auki/kiinni, sellaiset kun on irrallaan ja näyttävät vaan magneettikeloilta. Oikee etunurkka on ihan tatamissa eikä täyty millään, vasen vähän ylempänä mutta turhan alhaalla sekin, takapää sojottaa taasen taivasta kohden

    Voiko yhtenä ongelmana olla se että etupää on tosiaan ihan lintassa, pitäskö tunkata suht normaalikorkeudelle ja koittaa uudelleen vielä?
    Viimeksi muokannut Jappe914; 10.11.2025, 13:12.

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi

    Taakse Q7
    7L0616814B ; 7L0 616 814 ; 7L0616814
    Eteen Q7
    7L0616813B ; 7L0 616 813 ; 7L0616813​

    jmtech.fi on hyllyssä nyt 48€ ja Arnottia halvemmallakin.

    Leave a comment:


  • yinx
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Sepe Näytä viesti
    "Mechanical malfunction" - vika tulee, kun on ohjaavinaan autoa alas, mutta auto ei laske tietyn ajan kuluessa. Q7 4L antoi tuota vikaa, kun oli letkunrikkovenoista toinen tai molemmat tiensä päässä. Rapa/Continental on ainakin osa orggiksista. Onhan se venttiiliblokin liitin kunnolla kiinni, eikä kosteutta ole päässyt siihen? Itseltä rapsuttelin alimpia liittimiä, kun oli pintaruostetta, kun Q7:ssa oli niin märässä paikassa apparin penkin alla alustassa.
    Jep, sama oire, ylhäällä pysyy, alas ei mene. Nyt olisi venttiiliblokki vaihdettu ja vika ei sillä korjaantunut. Kerro tarkemmin noista letkunrikkovenoista, missä ne on ja millä varaosakoodilla voisi etsiä uusia :)

    Leave a comment:


  • tonnikala
    vastasi
    A6 4F:ssä on joko vain rautajouset tai vain ilmajouset. Eli ei ole yhdistelmää, missä olisi esim edessä rautajouset ja takana ilmajouset.

    Kompura sijaitsee oikean etupyörän edessä. Puskurin sisällä se on, mutta sitä ei tarvitse irroittaa asian takia. Kompura irtoaa alaspäin. Ilmajousituksen venttiililohko irtoaa sinne oikeaan etupyöräkoteloon päin - sisälokarin irroituksen jälkeen

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    A6 4F -08 oikean etupyörän edessä. Kai se -06 on samassa paikassa. Pohjamuovi moottorin alta irti niin kompura on helpossa paikassa irrottaa... Venttiilin irrotus taas onnistuu irrottamalla oikea etupyörä ja sisälokaria raottamalla/poistamalla. Ilmapillit irti ja pari kiinnitysruuvia sekä sähköpistoke.

    Leave a comment:


  • Mika__M
    vastasi
    Tuohan vaikuttaa järkeenkäyvältä, nyt kun ihan ajatuksella pohtii niin noiden bleed-komentojenhan olisi kai pitänyt tyhjentää järjestelmää? Pihaustakaan ei kuitenkaan tule ilmaa ulos vaikka mitä tekisi ja kaikki ulospuhallus tulee sen N111 venttiilin kautta joten jos se on jumissa niin eihän mitään tietenkään tule ulos.

    Venttiiliähän myy esim autodoc muutamalla kympillä mutta onkohan kuinka paha homma vaihtaa? Jossain puskurin sisällähän tuo kompura ilmeisesti tuossa mallissa on, eli pyörä irti, pohjamuovi irti ja sisälokasuoja irti ja sitten kai venttiiliin pääsee käsiksi.

    Okei, vielä on pakko kysyä hölmöjä kun googlaamalla tulee niin ristiriitaista tietoa. Auto on siis A6 4F -06 ja ilmajousitus on joka nurkassa, näitä on kai myös sellaisia joissa on tasonsäätö vain taka-akselilla?

    Osaako joku sanoa ihan faktana missä se kompura tämmöisessä autossa on, onko se etupuskurin sisällä oikean puolen etupyörän edessä vai onko se auton alla varapyöräkotelon etupuolella?
    Viimeksi muokannut Killeri; 4.11.2025, 17:08. Perustelu: Viestit yhdistetty.

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    C5 allussa kompressorin kyljessä oleva ulospuhallusventtiili oli jumissa ja aiheutti samanlaiset oireet.

    Leave a comment:


  • Mika__M
    vastasi
    Yritettiin tuossa ihmetellä yhtä ilmajousitusta ja järki lähtee päästä tämän keksinnön kanssa temutessa. Potilas on A6 4F -06, autoon on kuuleman mukaan uusittu risa jousipussi vasemmalle eteen ja sen jälkeen on ongelmat alkaneet.

    Tilanne nyt on se, että vikakoodeja ei ole mistään muusta kuin siitä, että perussäätö on suorittamatta. Mutta kun perussäätöä lähtee tekemään niin sehän alkaa tuosta vasemmasta etupyörästä jonka korkeus ei kuitenkaan muutu mihinkään, hetken se antaa odotella tilassa "wait" ja sen jälkeen tulee ERROR channel not available.

    Auto on nyt melkolailla ylimmässä asennossa ja pysyy siellä. Jacking mode on päällä eikä sitä saa pois päältä. Kompura toimii, accumulator / front axle / rear axle bleed sekä accumulator / front axle / rear axle charge menee kaikki onnistuneesti läpi ja painetta tulee ihan terveen tuntuisesti joku 15-16 bar.

    Kaikki korkeusanturit antaa järkeviä lukemia tai ainakin kaikki neljä ovat suunnilleen samalla hehtaarilla. Kaikkien lukemat myös elävät kun autoa heiluttelee joten jumissa ei pitäisi minkään olla.

    Onko sieltä nyt rikki joku venttiili joka sitten estää jousipaineen päästämisen pois vai miksi se ei lähde muuttamaan korkeuttaan kun perussäätöä yrittää tehdä vaan istuu kuin tatti tuolla yläasennossa (kuten kaikki muutkin nurkat)? Vai pitäisikö tuo jacking mode ensin saada pois päältä, onko se oire vai syy? MMI:n kautta tulee vain herja "unavailable" eikä sitä saa pois päältä.

    Jotenkin on ihan sellainen tunne, että joku taikatemppu pitäisi nyt tehdä saadakseen tuon heräämään henkiin eikä mitään välttämättä ole rikki, kun vain keksisi mikä se tarvittava temppu on. Tai sitten rikki on joku sellainen paikka josta ei diagnostiikka pysty selvää vikakoodia tarjoilemaan.

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    Jos haluaa Ranettaa: Joka palkeesta pilli irti, pätkä letkua tilalle jonka päässä pallohana. Ilmaa palkeeseen pikkusen ja hana kiinni. Tää joka nurkkaan niin ei tarvitse ihmetellä että laskeutuuko....Tai sitten vuotaa palje.
    Tein itselleni tommosen testilaitteen painemittarilla, näkee onko palkeessa vuoto.

    Leave a comment:


  • TeNu73
    vastasi
    Korjaamon kanssa viestittelin,että taiteilen itse tässä pihassa sen pois. Laitettava etupää vaan pukkien päälle,että pääsee käsiksi sitten myöhemmin. Meinasin kyllä jotain pölliä pistää myös takaosalle,ei varmaan tee hyvää olla alhaalla,kun tiedä monta viikkoa ne osaa tutkii ja tuleeko uutta. Sen päätöksen tein,jotta jos tulee viesti että osassa ei vikaa,niin saavat pistää sen takasin mulle ja tilaan uuden jostain muualta. Mistäpä tuota olis älynny,Suomenkieliset sivut,aspa...Olen yhteen foortiin tilannu aikoinaan ihan tietoisesti suoraan briteistä,kun sen verran kieli taipuu,sieltäkin tuli palautusohjeet ja paperit lähetyksen mukana. Minä kun jo olin aatellu että nyt on alustan osalta taistelut taisteltu,kun siihen on takatolppia ja letkuja(1vaihettu),myöten vaihdettu osimmoilleen kaikki...Älkää ny luetteloiko,mitä siellä on vielä jälellä mikä voi mennä. Pisimmillään kun oon n 8kk saanu ajella hyvillä mielin?

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Letkurikkoventtiilien funktio on nimenomaan toimia niin että jousipusseihin jää aina sen verran ilmaa että autoa pystyy ainakin pihassa ajamalla vähän siirtämään. Pyörät mahtuu pyörimään ja kääntymään mutta varsinaisesti ajamaan ei voi lähteä. Tässä lähtöoletus on että ne venttiilit ei vuoda. Useinhan ne vuotaa vanhuuttaan, ainakin vähän ja sen huomaa sitten siitä kun viikkokausien ajan seisoessaan auto pikkuhiljaa painuu. Jos siinä vaiheessa ei ole kompura kiinni että saisi tunkattua takaisin ylös niin kantsii nyt sen verran pysäköidessään katsoa että saa tarvittaessa edes tunkin alle.

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    Mitään sidoksia minulla näihin ei ole mutta Ilmajousikauppa sekä PP Market, suositus molemmille.
    Takuuosat lähtivät postiin kun diagnosoin viat ja pistin ne s-postiin/soitin. Viallisia ei haluttu ensin tutkittavaksi.
    Kotimaisia, helppo hoitaa takuuasiat ja varsinkin ilmajousien kanssa pelatessa auto ei seiso maata myöten viikkotolkulla...

    Leave a comment:


  • TeNu73
    vastasi
    Nyt tähän tuon oman audin kanssa taiteilleena(taistelleena). Ei tullu pieneen mieleenkään kattella ennakkoon tarkemmin noita takuu/palautussysteemejä paikoista mistä on osat tullu ja olis tälleen jälikäteen viisaampana osannu varoa. Tilasin sen aiemmin puhutun venttiliblokin.(n.3kk sitten) Nyt ajossa alkanu vilkuttaa alustan oranssia vikavaloa. No testeri antaa viaksi tasonsäätöventtiili,mekaaninen vika. Eli ois tuo venttiiliboksi viallinen. Noh,takuuta jälellä,vaan osa pitäs ottaa irti ja lähettää kyseiselle firmalle tutkittavaks ja sitten ne päättäis onko se viallinen ja uus tilalle,vaiko ei oo. Mitäpä jos ois kompura,tai tolppa? Minä ku en tuon alustan päälle ymmärrä,niin näinköhän sen saa nosturilta ny pois seisomaan viikoiks sinne korjaamon pihaan. Mitään en kuuna päivänä tuosta puljusta tilaa. Vaan omaa hölmöyttähän tuo ja opin uutta? Ensimmäinen kerta törmäsin tällaseen tapaan. Noh,toivottavasti tuo kompura pelittää sitten yli takuuajan?

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    "Mechanical malfunction" - vika tulee, kun on ohjaavinaan autoa alas, mutta auto ei laske tietyn ajan kuluessa. Q7 4L antoi tuota vikaa, kun oli letkunrikkovenoista toinen tai molemmat tiensä päässä. Rapa/Continental on ainakin osa orggiksista. Onhan se venttiiliblokin liitin kunnolla kiinni, eikä kosteutta ole päässyt siihen? Itseltä rapsuttelin alimpia liittimiä, kun oli pintaruostetta, kun Q7:ssa oli niin märässä paikassa apparin penkin alla alustassa.

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja yinx Näytä viesti
    A6 C7 Biturbo antaa tauluun air suspension faultia keltasella ja punasella logolla. Vikakoodi C104707: Level control valves, mechanical malfunction. Vika voi olla N148, N151, N311 tai N111. Oireena, että takapää ihan ylhäällä, etupää alempana, mutta ei tontissa kuitenkaan. Voiko vetää johtopäätöksen, että venttiiliblokki vaihtoon ja ehkä air suspension ECU? Ehdotuksia hyvälaatuisista blokeista ja ECUsta. Meneekö uusi ECU plug and play paikoilleen?
    Nuo venttiilipositiot ei sano minulle vielä mitään (edit; N311 on akun venttiili, N111 purkausventtiili, 148 ja 151 jousille menevän linjan venttiilit), mutta epäilisin vian aiheuttajaksi venttiiliblokkia.
    Joskus taannoin C5 Allroad nousi kyllä ylös, muttei tullut enää alas. Se tuli silloin kuntoon kompurassa sijaitsevan purkausventtiilin vaihdolla. Vika kosketteli toki kaikkia nurkkia yhtälailla, eli siitä tuskin on tässä tapauksessa kyse.

    Omiini en ole joutunut vielä tuota venttiiliblokkia vaihtamaan, joten en osaa sen kummemmin suositella. Saattaisin katsoa purkuosien hintatasonkin.
    Viimeksi muokannut arto s; 22.10.2025, 13:14.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Touaregiin vaihdoin talvipyörät toissapäivänä, jousitus ensin ihan ylös ja sitten tunkkausmoodi päälle ennen kun tunkkasin ilmaan. Pyörien vaihdon jälkeen tunkkausmoodi pois ja jousitus normikorkoon, paitsi että takapää jää jumiin ylös.

    Muutaman kerran kokeilin sitä nostaa ylös ja laskee alas mutta ei vaan tyhjene takajouset. Hain siten vcds kiinni ja takavasemman korkeusanturin arvo näytti ihan pöhköjä kaikkiin muihin verrattuna. Vähä luulen että kerää ne anturien linkkujen vivustot vaan kaikkee paskaa ja jumii takeltelee, varsinkin sitten kun nostetaan tolleen yli normaalin käyttöalueen. Tilanne nimittäin korjaantui kun ajoin pihassa sellaiseen kohtaan jossa vasen takapyörä oli muita ylempänä, periaatteessa vaikka jonkun tiiliskiven päälle olis voinu ajaa.

    Sai anturin vähän enemmän "alueelle" niin kaikki toimi taas ihan normaalisti. Tai näin sen logiikan ainakin päättelin. 20 vuotta vanhat alustan osat alkaa oleen vähän tommosia joskus.

    Leave a comment:


  • yinx
    vastasi
    A6 C7 Biturbo antaa tauluun air suspension faultia keltasella ja punasella logolla. Vikakoodi C104707: Level control valves, mechanical malfunction. Vika voi olla N148, N151, N311 tai N111. Oireena, että takapää ihan ylhäällä, etupää alempana, mutta ei tontissa kuitenkaan. Voiko vetää johtopäätöksen, että venttiiliblokki vaihtoon ja ehkä air suspension ECU? Ehdotuksia hyvälaatuisista blokeista ja ECUsta. Meneekö uusi ECU plug and play paikoilleen?

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Reset all adaptations nollaa parametrisointidatan. Vaatii jonkun seuraavista, jotta korjaantuu:
    - ODIS + SVM-koodaus eli tehdasyhteys >> Merkkihuolto / asian tunteva paja / oma ODIS + ostaa serveriaikaa
    - Autoon sopivan XML-tiedoston ja ODIS-E:n >> Löytyy palveluita, joista saa ostaa VIN:illä kaivetun sopivan XML-tiedoston
    - VCP

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    "Reset all adaptations" sen "Delete calibration for level control" sijaan? Taitaa vaatia resursseja, joita ei harrastajalta löydy, eli korjaamokeikka. Mahdollisesti vaatii jopa merkkitiskin välineistöä.

    Leave a comment:


  • Cafegarage
    vastasi
    ODIS ohjelmointia? A7 ilmajousitus data hukassa.

    Menin sitten resetoimaan ECU:lta ilmajousituksen datan, kun yritin VDCS:llä saada kalibroitua :D
    Onko kenelläkään foorumilaisella mahdollisuutta palauttaa dataa ECU:lle?
    Kanta-hämeessä tai pohjoisemmalla uudellamaalla.
    Viimeksi muokannut Killeri; 11.10.2025, 16:27. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Jos on korkeudet kohdillaan ilmankin, niin silloin ei toki tarvitse tehdä mitään.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Jos tarkoitat nurkkien korkeuksien kalibrointia, niin pitääkö? Ainakin C5 Allroadissa anturin kiinnitykseen ei kosketa ja linkin alapääkin pysyy tukivarressa paikallaan -> Tolpan vaihto ei vaikuta nurkan korkeuden mittaustulokseen. (Jos hiuksia halotaan, niin onhan se vivussa oleva reikä sen verran väljä, että pientä heittoa väkisinkin tulee.)

    Tässäkin threadissa on sen verran monta tarinaa epäonnistuneista kalibrointiyrityksistä, että lähtisin ensin mittaamaan nurkkien korkeudet ja vertaisin mittaustulosta VCDS:n kertomaan. Jos niissä on merkittävää eroa, niin vasta sitten tekisin kalibroinnin.

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Korkeustasot pitää opettaa uudelleen.

    Leave a comment:


  • Juissijv
    vastasi
    Audi A6 Allroad 2007
    Kun vaihtaa etutolpan pusseineen, pitäkö se erikseen jotenkin koodata?

    Leave a comment:


  • TeNu73
    vastasi
    Vuoto löytyi. Ei ollut o-rengas. Sain videokuvaa,vaan enpä osaa selittää paikkaa, pistin vähän palautetta Arnottsille...Nyt siis parisen viikkoa mennyt puljatessa ja auto seisoo pajalla uuden tolpan saapumiseen asti. Voisi sillä kuulemma ajaa..Mutta seisköön jälleen. Tuli hommattua tässä 500e vara-auto. Kulettaa täältä korvesta tarvittaessa. Jännä tuo,että mitään vikakoodia ei ole tuosta vuodosta nyt antanut.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Siellä jousipussin liittimessähän on pitopaineventtiili juuri sen takia että mahdollisen letkurikon tjms tapauksessa pussiin jää aina hiukan painetta ja pystyy varovasti ajamaan ja siirtämään, oliskohan jotain 3bar luokkaa jos muistan oikein. Jos nurkka valahtaa niin alas että pyörä ei sovi pyörimään niin sekin on hyvä diagnostinen tieto ja kertoo että vuoto on itse jousipussissa eikä esim. kompuralla joka on pitopaineventtiilin toisella puolella. Hyvin suurella todennäköisyydellä siellä o-renkaissa, mutta voi toki vuotaa myös pitopaineventtiilin juuresta.

    Leave a comment:


  • TeNu73
    vastasi
    Kiitos neuvoista. Audi ollu nyt korjaamon öihassa odottelemassa tutkimuaikaa. Olen välittäny nämä viestit korjaamolle,josko helpottas hänen duunia. Alkaa tosiaan hällä,,,kin tukka harventua. Hate,takuuseen miullakin menny kaik tolpat,mutta se nois on paska,että putoaa matalinta ajoasentoa alemmaksi,eli lokasuojan sisään ja ajo loppuu justiisa siihen,eikä paskaan paikkaan kun jää,saa ees hinurin kyytiin. On myös oltu jännän äärellä,kun alkaa oranssi valo vilkuttaa ja edessä liikenneympyrä ruuhka-aikaan ja tiiät jotta kohta ei käänny...Tuossa suunnittelussa ois parantamisen varaa...No kompurakin jouduttu jo uusimaan,että pitäs jaksaa pitää nyt sen verran,että selviää johonki renkaat suorassa ja sais hinurin kyytiin. Nyt ei onneksi ole ajossa pudonnut. On kyllä ollu jänniä paikkoja ja suoranaista "ketutusta",kun esim kerran aamuyöstä pohjosesta tullessa keskellä korpea alkaa valo vilkuttaa ja kun pääset seuraavalle levikkeelle/bussipysäkille,on kulma alhaalla? Hyvähän tuo on sillon kun se toimii...Vaan kun joku maanantaikappale...

    Leave a comment:

Working...
X