Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jos haluaa Ranettaa: Joka palkeesta pilli irti, pätkä letkua tilalle jonka päässä pallohana. Ilmaa palkeeseen pikkusen ja hana kiinni. Tää joka nurkkaan niin ei tarvitse ihmetellä että laskeutuuko....Tai sitten vuotaa palje.
    Tein itselleni tommosen testilaitteen painemittarilla, näkee onko palkeessa vuoto.

    Comment


    • Yritettiin tuossa ihmetellä yhtä ilmajousitusta ja järki lähtee päästä tämän keksinnön kanssa temutessa. Potilas on A6 4F -06, autoon on kuuleman mukaan uusittu risa jousipussi vasemmalle eteen ja sen jälkeen on ongelmat alkaneet.

      Tilanne nyt on se, että vikakoodeja ei ole mistään muusta kuin siitä, että perussäätö on suorittamatta. Mutta kun perussäätöä lähtee tekemään niin sehän alkaa tuosta vasemmasta etupyörästä jonka korkeus ei kuitenkaan muutu mihinkään, hetken se antaa odotella tilassa "wait" ja sen jälkeen tulee ERROR channel not available.

      Auto on nyt melkolailla ylimmässä asennossa ja pysyy siellä. Jacking mode on päällä eikä sitä saa pois päältä. Kompura toimii, accumulator / front axle / rear axle bleed sekä accumulator / front axle / rear axle charge menee kaikki onnistuneesti läpi ja painetta tulee ihan terveen tuntuisesti joku 15-16 bar.

      Kaikki korkeusanturit antaa järkeviä lukemia tai ainakin kaikki neljä ovat suunnilleen samalla hehtaarilla. Kaikkien lukemat myös elävät kun autoa heiluttelee joten jumissa ei pitäisi minkään olla.

      Onko sieltä nyt rikki joku venttiili joka sitten estää jousipaineen päästämisen pois vai miksi se ei lähde muuttamaan korkeuttaan kun perussäätöä yrittää tehdä vaan istuu kuin tatti tuolla yläasennossa (kuten kaikki muutkin nurkat)? Vai pitäisikö tuo jacking mode ensin saada pois päältä, onko se oire vai syy? MMI:n kautta tulee vain herja "unavailable" eikä sitä saa pois päältä.

      Jotenkin on ihan sellainen tunne, että joku taikatemppu pitäisi nyt tehdä saadakseen tuon heräämään henkiin eikä mitään välttämättä ole rikki, kun vain keksisi mikä se tarvittava temppu on. Tai sitten rikki on joku sellainen paikka josta ei diagnostiikka pysty selvää vikakoodia tarjoilemaan.

      Comment


      • C5 allussa kompressorin kyljessä oleva ulospuhallusventtiili oli jumissa ja aiheutti samanlaiset oireet.

        Comment


        • Tuohan vaikuttaa järkeenkäyvältä, nyt kun ihan ajatuksella pohtii niin noiden bleed-komentojenhan olisi kai pitänyt tyhjentää järjestelmää? Pihaustakaan ei kuitenkaan tule ilmaa ulos vaikka mitä tekisi ja kaikki ulospuhallus tulee sen N111 venttiilin kautta joten jos se on jumissa niin eihän mitään tietenkään tule ulos.

          Venttiiliähän myy esim autodoc muutamalla kympillä mutta onkohan kuinka paha homma vaihtaa? Jossain puskurin sisällähän tuo kompura ilmeisesti tuossa mallissa on, eli pyörä irti, pohjamuovi irti ja sisälokasuoja irti ja sitten kai venttiiliin pääsee käsiksi.

          Okei, vielä on pakko kysyä hölmöjä kun googlaamalla tulee niin ristiriitaista tietoa. Auto on siis A6 4F -06 ja ilmajousitus on joka nurkassa, näitä on kai myös sellaisia joissa on tasonsäätö vain taka-akselilla?

          Osaako joku sanoa ihan faktana missä se kompura tämmöisessä autossa on, onko se etupuskurin sisällä oikean puolen etupyörän edessä vai onko se auton alla varapyöräkotelon etupuolella?
          Viimeksi muokannut Killeri; 4.11.2025, 17:08. Perustelu: Viestit yhdistetty.

          Comment


            A6 4F -08 oikean etupyörän edessä. Kai se -06 on samassa paikassa. Pohjamuovi moottorin alta irti niin kompura on helpossa paikassa irrottaa... Venttiilin irrotus taas onnistuu irrottamalla oikea etupyörä ja sisälokaria raottamalla/poistamalla. Ilmapillit irti ja pari kiinnitysruuvia sekä sähköpistoke.

            Comment


            • A6 4F:ssä on joko vain rautajouset tai vain ilmajouset. Eli ei ole yhdistelmää, missä olisi esim edessä rautajouset ja takana ilmajouset.

              Kompura sijaitsee oikean etupyörän edessä. Puskurin sisällä se on, mutta sitä ei tarvitse irroittaa asian takia. Kompura irtoaa alaspäin. Ilmajousituksen venttiililohko irtoaa sinne oikeaan etupyöräkoteloon päin - sisälokarin irroituksen jälkeen

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja Sepe Näytä viesti
                "Mechanical malfunction" - vika tulee, kun on ohjaavinaan autoa alas, mutta auto ei laske tietyn ajan kuluessa. Q7 4L antoi tuota vikaa, kun oli letkunrikkovenoista toinen tai molemmat tiensä päässä. Rapa/Continental on ainakin osa orggiksista. Onhan se venttiiliblokin liitin kunnolla kiinni, eikä kosteutta ole päässyt siihen? Itseltä rapsuttelin alimpia liittimiä, kun oli pintaruostetta, kun Q7:ssa oli niin märässä paikassa apparin penkin alla alustassa.
                Jep, sama oire, ylhäällä pysyy, alas ei mene. Nyt olisi venttiiliblokki vaihdettu ja vika ei sillä korjaantunut. Kerro tarkemmin noista letkunrikkovenoista, missä ne on ja millä varaosakoodilla voisi etsiä uusia :)

                Comment



                • Taakse Q7
                  7L0616814B ; 7L0 616 814 ; 7L0616814
                  Eteen Q7
                  7L0616813B ; 7L0 616 813 ; 7L0616813​

                  jmtech.fi on hyllyssä nyt 48€ ja Arnottia halvemmallakin.

                  Comment

                  Working...
                  X