Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jos haluaa Ranettaa: Joka palkeesta pilli irti, pätkä letkua tilalle jonka päässä pallohana. Ilmaa palkeeseen pikkusen ja hana kiinni. Tää joka nurkkaan niin ei tarvitse ihmetellä että laskeutuuko....Tai sitten vuotaa palje.
    Tein itselleni tommosen testilaitteen painemittarilla, näkee onko palkeessa vuoto.

    Comment


    • Yritettiin tuossa ihmetellä yhtä ilmajousitusta ja järki lähtee päästä tämän keksinnön kanssa temutessa. Potilas on A6 4F -06, autoon on kuuleman mukaan uusittu risa jousipussi vasemmalle eteen ja sen jälkeen on ongelmat alkaneet.

      Tilanne nyt on se, että vikakoodeja ei ole mistään muusta kuin siitä, että perussäätö on suorittamatta. Mutta kun perussäätöä lähtee tekemään niin sehän alkaa tuosta vasemmasta etupyörästä jonka korkeus ei kuitenkaan muutu mihinkään, hetken se antaa odotella tilassa "wait" ja sen jälkeen tulee ERROR channel not available.

      Auto on nyt melkolailla ylimmässä asennossa ja pysyy siellä. Jacking mode on päällä eikä sitä saa pois päältä. Kompura toimii, accumulator / front axle / rear axle bleed sekä accumulator / front axle / rear axle charge menee kaikki onnistuneesti läpi ja painetta tulee ihan terveen tuntuisesti joku 15-16 bar.

      Kaikki korkeusanturit antaa järkeviä lukemia tai ainakin kaikki neljä ovat suunnilleen samalla hehtaarilla. Kaikkien lukemat myös elävät kun autoa heiluttelee joten jumissa ei pitäisi minkään olla.

      Onko sieltä nyt rikki joku venttiili joka sitten estää jousipaineen päästämisen pois vai miksi se ei lähde muuttamaan korkeuttaan kun perussäätöä yrittää tehdä vaan istuu kuin tatti tuolla yläasennossa (kuten kaikki muutkin nurkat)? Vai pitäisikö tuo jacking mode ensin saada pois päältä, onko se oire vai syy? MMI:n kautta tulee vain herja "unavailable" eikä sitä saa pois päältä.

      Jotenkin on ihan sellainen tunne, että joku taikatemppu pitäisi nyt tehdä saadakseen tuon heräämään henkiin eikä mitään välttämättä ole rikki, kun vain keksisi mikä se tarvittava temppu on. Tai sitten rikki on joku sellainen paikka josta ei diagnostiikka pysty selvää vikakoodia tarjoilemaan.

      Comment


      • C5 allussa kompressorin kyljessä oleva ulospuhallusventtiili oli jumissa ja aiheutti samanlaiset oireet.

        Comment


        • Tuohan vaikuttaa järkeenkäyvältä, nyt kun ihan ajatuksella pohtii niin noiden bleed-komentojenhan olisi kai pitänyt tyhjentää järjestelmää? Pihaustakaan ei kuitenkaan tule ilmaa ulos vaikka mitä tekisi ja kaikki ulospuhallus tulee sen N111 venttiilin kautta joten jos se on jumissa niin eihän mitään tietenkään tule ulos.

          Venttiiliähän myy esim autodoc muutamalla kympillä mutta onkohan kuinka paha homma vaihtaa? Jossain puskurin sisällähän tuo kompura ilmeisesti tuossa mallissa on, eli pyörä irti, pohjamuovi irti ja sisälokasuoja irti ja sitten kai venttiiliin pääsee käsiksi.

          Okei, vielä on pakko kysyä hölmöjä kun googlaamalla tulee niin ristiriitaista tietoa. Auto on siis A6 4F -06 ja ilmajousitus on joka nurkassa, näitä on kai myös sellaisia joissa on tasonsäätö vain taka-akselilla?

          Osaako joku sanoa ihan faktana missä se kompura tämmöisessä autossa on, onko se etupuskurin sisällä oikean puolen etupyörän edessä vai onko se auton alla varapyöräkotelon etupuolella?
          Viimeksi muokannut Killeri; 4.11.2025, 17:08. Perustelu: Viestit yhdistetty.

          Comment


            A6 4F -08 oikean etupyörän edessä. Kai se -06 on samassa paikassa. Pohjamuovi moottorin alta irti niin kompura on helpossa paikassa irrottaa... Venttiilin irrotus taas onnistuu irrottamalla oikea etupyörä ja sisälokaria raottamalla/poistamalla. Ilmapillit irti ja pari kiinnitysruuvia sekä sähköpistoke.

            Comment


            • A6 4F:ssä on joko vain rautajouset tai vain ilmajouset. Eli ei ole yhdistelmää, missä olisi esim edessä rautajouset ja takana ilmajouset.

              Kompura sijaitsee oikean etupyörän edessä. Puskurin sisällä se on, mutta sitä ei tarvitse irroittaa asian takia. Kompura irtoaa alaspäin. Ilmajousituksen venttiililohko irtoaa sinne oikeaan etupyöräkoteloon päin - sisälokarin irroituksen jälkeen

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja Sepe Näytä viesti
                "Mechanical malfunction" - vika tulee, kun on ohjaavinaan autoa alas, mutta auto ei laske tietyn ajan kuluessa. Q7 4L antoi tuota vikaa, kun oli letkunrikkovenoista toinen tai molemmat tiensä päässä. Rapa/Continental on ainakin osa orggiksista. Onhan se venttiiliblokin liitin kunnolla kiinni, eikä kosteutta ole päässyt siihen? Itseltä rapsuttelin alimpia liittimiä, kun oli pintaruostetta, kun Q7:ssa oli niin märässä paikassa apparin penkin alla alustassa.
                Jep, sama oire, ylhäällä pysyy, alas ei mene. Nyt olisi venttiiliblokki vaihdettu ja vika ei sillä korjaantunut. Kerro tarkemmin noista letkunrikkovenoista, missä ne on ja millä varaosakoodilla voisi etsiä uusia :)

                Comment



                • Taakse Q7
                  7L0616814B ; 7L0 616 814 ; 7L0616814
                  Eteen Q7
                  7L0616813B ; 7L0 616 813 ; 7L0616813​

                  jmtech.fi on hyllyssä nyt 48€ ja Arnottia halvemmallakin.

                  Comment


                  • Tervehdys, nyt alkaa olla väsytila sitä luokkaa + silmät sikkurallaan googlaamista että pakko kysyä, vaikka vastaus on saattanut silmien läpi mennäkin jo.

                    Potilas-09 A6 Allroad, 1kk sitten vaihdoin oikeen takapussin, ei tarvinnut kalibroida korkeutta eikä mitään muutakaan, homma rokkas suitsait kun sai auton käyntiin, tasas itsensä ja kovaa ajoo. Nyt repes oikee etupussukka, onneks hyllyssä moinen oli kun niitä pareittais tilasin ja vasemman aikanaan vaihdoin. Lisäks vaihdoin kompuraan männän, sylkyn, kuivatusryynit yms, kittinä ny samalla.

                    Ongelmana on ettei kalibrointi mene läpi, vastaavaa herjaa kun ylläolevalla, eli 02646 - Plausibility of level control system, 008- Implausible signal, Fault status 0110100

                    Löysin jotku ohjeet jo miten pitäis saada kompuralta paine tsekattua, nostaa sen sujuvasti 13-14 bariin. samoissa valikoissa täyttö ja tyhjennys etu tai takapussukoille, ja niistä ei mitään tapahdu. Eli venttiiliblokissa tms jotain jumittaa sit vissiin. Tossa viimeisen puolen vuoden aikana tullut tuota samaa 02646 herjaa jos alusta ollu automaattiasennossa, muissa se ei herjaa ole tehnyt.

                    Nyt se kysymys: Mistä mittausblokeista löytyy noi alustan sensoreiden tsekkaus, että vois todentaa mikä niistä mahdollisesti on jumissa tai antaa epäkelpoa dataa? Onks ne iskareissa olevat murkulat vaan keloja jotka vetää iskarista jotain auki/kiinni, sellaiset kun on irrallaan ja näyttävät vaan magneettikeloilta. Oikee etunurkka on ihan tatamissa eikä täyty millään, vasen vähän ylempänä mutta turhan alhaalla sekin, takapää sojottaa taasen taivasta kohden

                    Voiko yhtenä ongelmana olla se että etupää on tosiaan ihan lintassa, pitäskö tunkata suht normaalikorkeudelle ja koittaa uudelleen vielä?
                    Viimeksi muokannut Jappe914; 10.11.2025, 13:12.

                    Comment


                      Tuliko ensin vikakoodi vai aloitko kalibroimaan puhtaalta pöydältä? Jos on vikakoodi päällä, niin nähdäkseni kalibrointi ei ole mahdollista.
                      Jollain on auttanut, että on tunkannut nurkan ennen kalibrointia järkevälle korkeudelle. Maissa olevaa on vähän hassu kalibroida.

                      Onhan vivut kunnossa? Tein itselleni joku vuosi sitten tällaisilla nivelillä uudet ja ovat yhä herkät:
                      Click image for larger version

Name:	0911202512179.jpg
Views:	77
Size:	141,9 Kt
ID:	1990455

                      Mitä täältä löytyy: VCDS → Level Control (34)Measuring Blocks Group 4 & 5?
                      Audi 4F A6 Level Control | Ross-Tech Forums

                      Comment


                      • Nollasin koodit ensin ja sit aloin kalibroimaan, muutamankymmenen sekuntia tekee ja sit päksähti error, ja vikakoodi on olemassa sen jälkeen. Kurkin jo etupään nivelet noista, tuntuu olevan jämäkät kun sormin nitkutteli. Onks toi vika joku yleismaallinen, että siitä ei pysty mitään sen kummempaa paikallistamaan. En enää muista viimekertaa kun pari kolme vuotta sitte jouduin kalibroimaan alustan, että onko tossa kalibroinnin keskeneräiseks jäämisessä syy siihen että näytön korkeusvalikot on deaktiivisia, samaten tunkkausmoodia ei saa pois päältä

                        Comment


                          Ja jos jossain on vielä vuoto niin, että taso ei kestä kalibroinnin aikana kohdallaan niin ei mene läpi. Kävi noin omalla kohdalla...

                          Comment


                          • Hanuristahan tossa on se että kun auto on tallissa ja käy, koitat kuunnella suhiseeko mistään, niin ei sitä kuule :( Tosin nappasin letkun irti pussista ja painoin sinne kummitöllikän kanssa ilmaa, en kuullut suhinaa. Luulis et jos vasemmasta etunurkasta alottaa kalibroinnin, ei haittais vaikka oikee etunurkka hitusen vuotaiskin tossa vaiheessa, eikö? vasta sitten kun siirtyy oikeelle. Tarttee illalla ny koittaa toi et nostan nostimella etupäätä ylös sen mitä fiksusti saan suht normaalikorkeuteen ja siinä kohdassa koittaa kalibroida. Aikaisemmin tuo on nostanut kalibroidessakin itsensä suoraan, aikanaan meni takapää tyhjäks ja ihan maihin, siitä nousu ilman vaivoja kyllä

                            Comment


                              Jos nuo Measuring Blockit näyttää jotain eikä pussit ole ihan tyhjät niin niistä näet vajoaman jos vuotaa. Tai sitten mittanauhalla... Minulla on vuotanu vaikka mikä ja kertaakaan en ole kuullut vuotoa. Saippuavesikään ei toimi kaikissa paikoissa.

                              Comment


                              • Nyt hetken ehdin nauttimaan pakokaasuista tallissa. Nostin keulan perän kanssa samalle tasolle, koitin alustan kalibrointia, tyssää kuten aiemminkin. Sit tsekkasin näkyykö measuring blokeilla mitään korkoarvoa. Ei näy, huutaa että ei ole opittu. Sit kattelin noita perusasetuksia, etu/taka-akselin paineistuksia ja bleedauksia. Nyt huutaa ettei mikään noista ryhmistä ole käytettävissä. Eilen vielä sai ajeltua minkä vaan noista, toki, mitään ei tapahtunut.
                                Sit pläräsin output testejä, alkaa niitä tekemään ja jonkun ajan kuluttua suurin osa stoppaa: refused by control module tilaan, status 03 message 7F2222

                                Sit kurkkasin viimeisenä ennen häkämyrkytystä level control/adaptation kohdasta level control system deactivation, joka näyttäis että on 0, eli ei käytössä. Mutta onks tää oletuksena nyt, koska korkeus ei oo opetettu vielä tms?

                                Comment


                                  Joku tällainen oskilloskooppi olisi avuksi, jos vaikka tahtoisi kokeilla tuleeko korkeusantureista järkevän oloista PWM:ää. Tuollainen on autohommissa aika näppärä vekotin.

                                  Onkohan niin, että tuo vikakoodi pakottaa järjestelmän tunkkausmoodiin ja sen seurauksena deactivation on 0? Vähän arvailen, kun itsellä on C5 ja sitä tuoreemmista ei ole omakohtaista kokemusta.

                                  Sellainen tyhmä kysymys tuli vielä mieleen, että sojottaahan se korjatun nurkan korkeusanturin vipu oikeaan suuntaan?

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Jappe914 Näytä viesti
                                    Sit tsekkasin näkyykö measuring blokeilla mitään korkoarvoa. Ei näy, huutaa että ei ole opittu.
                                    Pitää selata pidemmälle, sieltä löytyy sellaisetkin blockit jotka näyttää dataa vaikka opetusta ei olekaan tehty. Tai ainakin tuo mulla työn alla ollut -06 C6 näytti mitta-arvoja kun pidemmälle selasin. Se oli ihan hyödyllinen tieto, koska sieltä pystyi varmistamaan kaikkien olevan suunnilleen samalla hehtaarilla (ei asennettu antureita väärin kasausvaiheessa) sekä kaikkien näki elävän kun autoa kattokaiteista heilutteli (anturit ei jumissa).

                                    Comment


                                    • joo, meinasin että tänään askartelen taas pidemmälle kurkkien mitä löytyy kun vaan klikkaa eteenpäin. Samalla tarttee kattoo noi vipusensorit joka nurkasta irti, et miten liikkuu vivut. Eikös noi samaiset vipuset myös ESP hommeleihin vaikuta, eli jos ei tulis fiksua dataa, pitäskö ESP puolen mököttää myös?

                                      Comment


                                      • Niitä antureita, käytetään alustan lisäksi ainakin valojen korkeudensäädössä, ainakin jos xenonit. Ajonvakautusta asia ei kai sikäli kiinnosta, mutta sinnekin toki joku herja voi ilmestyä, koska systeemi on nutullaan.

                                        Minun kokemuksella, jos alusta ei tee elettäkään, vaikka kaikki olisi muuten olevinaan ok, kompura ei käy. Ihan en nyt saanut kiinni, oliko sen toiminta tässä tapauksessa varmistettu.

                                        Tokihan yhtään 4F-alustaa en ole roplannut, joten sehän voi kyllä yllättää.

                                        Comment


                                        • Mulla on vuoden 2010 4F, kilometrejä n. 330tkm. Ongelmana on ollut se, että oikea etunurkka on eri korkeudella kuin vasen etunurkka. Ongelmanselvityspolku:

                                          - Kaikki alkuperäiset korkeudensäätöantureiden tangot olivat enemmän tai vähemmän jumissa. Samoin osa alkuperäisistä antureista oli jumissa, eli anturi ei liikkunut levyesti kun vivusta pyöritteli. Näihin saa esim. Topranilta uusia antureita tankoineen joka kulmaan.
                                          - Kun auto ajoi jousitusta kalibrointikorkeuteen, ei oikea etunurkka laskenut samassa suhteessa mitä vasen etunurkka ja kalibrointi epäonnistui. Tässä syynä oli oikean etunurkan jumissa oleva pitopaineventtiili. Korjautui sillä kun irroitin venttiilin ja puhaltelin paineilmalla molemmista suunnista vetreäksi.
                                          - Edellelleen jousituksen kalibrointi epäonnistui satunnaisesti: Kun auto ajoi jousitusta kalibrointikorkeuteen, jäi VCDS:n ruutuun lukemaan vain "WAIT" eikä "READY"
                                          - Tässä kohtaa tilasin uuden venttiiliblokin. Sitä vaihtaessa tuli vastaan sama ongelma kuin jollain muullakin tässä ketjussa, venttiiliblokin alimmat pinnit olivat hapettuneet. Sekä vanhasta venttiiliblokista että auton johtosarjasta. Putsailin johtosarjan pään pinnit ja venttiiliblokki nyt "putsautui" sillä kun otti uuden käyttöön ja heitti vanhan pois.

                                          Näiden toimenpiteiden jälkeen kalibrointi onnistuu aina ja menee läpi. Harmi vaan, että kaiken tämän osien vaihtamisen ja selvittämisen jälkeen oikea etunurkka on edelleen eri korkeudella kuin vasen etunurkka :D Joskin nyt ollaan huomattavasti lähempänä kuin lähtötilanteessa. Autossa on toisessa etunurkassa tarvikepussi ja toisessa nurkassa orkkis, epäilen että ongelma liittyy tähän. Päivitän sitten tänne kun saan testattua enemmän ja löydän ratkaisun.
                                          Viimeksi muokannut peiponen; 11.11.2025, 11:21.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                                            Minun kokemuksella, jos alusta ei tee elettäkään, vaikka kaikki olisi muuten olevinaan ok, kompura ei käy. Ihan en nyt saanut kiinni, oliko sen toiminta tässä tapauksessa varmistettu.
                                            Mä olisin samoilla linjolla Arton kanssa. Väittäisin myös että "Charge pressure accumulator", "Charge front axle" ja "Charge rear axle" toimenpiteiden pitäisi toimia vaikka kaikki korkeudensäätöanturit olisi irroitettu autosta. Tää on tosin MUTU :)

                                            Comment


                                            • Mystistähän tässä on se että toissailtana ne kaikki "toimi" eli jurnutteli tehdä ja sai järkeviä arvoja kompuraltakin, mutta eilen huusi ettei käytettävissä. Kompurakin pyörii, paineet nousee. taidan raapia venttiiliblokin liittimet kans auki ja tsekkailla ne myös tänään, aika vähän vissiin on hilpettä mitä repiä auki ja tutkia: vivut, anturit, venttiiliblokki, kompura

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                                                C5 allussa kompressorin kyljessä oleva ulospuhallusventtiili oli jumissa ja aiheutti samanlaiset oireet.
                                                Tälle ja muille saamilleni neuvoille iso kiitos! Vaihdettiin ulospuhallusventtiili uuteen ja nythän alusta pelaa taas, sopeutus meni läpi niin että heilahti.

                                                Comment


                                                  Sen verran tarkennusta, että ainakin C5 korisessa xenonit säätyvät vasemman puolen korkeusantureiden analogiakanavan signaalin perusteella. Alustan korkeus säädetään antureiden PWM-signaalin perusteella. Oikealla ja vasemmalla on samanlaiset anturit, mutta oikealla puolella analogialähtö (pin 4) ei ole käytössä.

                                                  Tässä "alkuperäisessä" C5 Allroadissa PWM-taajuus on 200 Hz ja seuraavassa sukupolvessa se on 800 Hz. Samantyyppisiä antureita käytetään noissa ilma-alustalla vaustetuissa VAGineissa. Eroja on lähinnä liittimen muodossa ja PWM-taajuudessa.
                                                  Pin 1 Ground
                                                  Pin 4 Output signal 0.25 V to 4.75 V ratiometric <-- xenoneille
                                                  Pin 5 5 V DC supply
                                                  Pin 6 PWM output <-- alustalle

                                                  Täällä on kuvia ja juttua tuollaisen anturin sisuskaluista.
                                                  Hellan doku antureista.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X