Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nyt Allussa on uudet Aerosusin takaiskarit, kylläpä tuli hyvä! Mutta ei helposti. En tyhmänä ensin tajunnut katsoa että vuotaako uudet ilmapussit, laitoin ne vaan paikoilleen kun tuntui menevän hyvin. Nooh, molemmat puolet oli paikoillaan niin laitoin auton käyntiin että näen täyttyykö ne. No eipä täyttyneet!

    Otin kaikki taas irti, ja aloin ihmettelemään. Luulin ensin että O-rengas oli vaan liian pieni, mutta en saanut sitä isommillakaan tiiviiksi. Kauan ihmeteltyäni tajusin että iskari ei vaan mene tarpeeksi syvälle pussin sisään. Sitä on vaikea nähdä että miten se istuu paikoilleen. Eikä iskaria saanut mitenkään käsin tarpeeksi syvälle.

    Keksin painaa sen prässillä paikoilleen, tein kunnon patentin jolla sain tuettua pussin niin ettei se mene rikki.

    Mutta kylläpä kannatti! Kaikki vikinät,kolinat ja lotinat hävisi. Jos nuo iskarit vielä kestääkin enemmän kuin muutaman vuoden, niin ei voi haukkua. Pussit on Kiinasta, ne odotti monta vuotta hyllyssä.
    Viimeksi muokannut okkim; 26.12.2021, 18:31.

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja STP Näytä viesti
      pope : Tämän mukaan alkuun testaat, että…
      Ei antanut tehdä tätäkään.. Annettiin vielä olla vuorokauden lämpimässä sulamassa siltä varalta jos olisi venttiilit tms. Jäässä, mutta ei…

      onko ne jumittuvat venttiilit siinä valve blockissa kompuran vieressä vai onko jousessakin joku venttiili?
      Viimeksi muokannut pope; 26.12.2021, 19:36.

      Comment


        Alkuperäinen kirjoittaja pope Näytä viesti
        Löytyisiköhån täältä apuja seuraavanlaiseen vaivaan.
        Auto on 2007 Q7 ja viime talven loppupuolella se päätti, että perän ei tarvitse enää laskea. Perä jäi siis ylös ja vilkutteli ilmajousituksen valoja. Keväällä tehtiin alustalle uudelleen opetus/synkronointi ja sen jälkeen alusta pelasi moiteettomasti kunnes tuli taas talvi ja pakkaset. Nyt jäi ylös kuskin puolen takanurkka ja vähän ylemmäs kuskin puolen etunurkka. Pelkääjän puoli on aikalailla alhaalla. Vikavalo tai valot syttyvät muutaman minuutin ajon jälkeen. Kompurakin käynnistyy, mutta alustan asento ei muutu. Tänään sitten kokeiltiin taas alustalle opetusta/synkronointia, mutta se ei anna sitä tehdä ja erroria pukkaa.

        Onko jollain ollut vastaavaa vikaa tai osaisiko muuten vain veikata missä vika voisi olla. Itsekin olen yrittänyt googlella etsiä tietoa ja jos ei parempaa tietoa löydy täytyy varmaan alkaa vaihtamaan venttiileitä tai koko valve blockia. Vai voisiko olla, että ryynit on märät ja nyt järjestelmä jäässä kun vika tuli takaisin taas talvella?

        vikakoodi vuodosta on ollut aina, mutta ikinä ei ole päivienkään seisomisen aikana auto laskenut.

        vikakoodit.

        02250 function deactivation. Valve duty cycle
        001 - upper limit exeeded - intermittent
        Error code 46


        01583 leak in system detected
        000 —
        Error code 70


        01437 control position not learned
        005 - no or incorrect basic setting / adaptation
        error code 6
        Allroadissa myös vähän vastaavaa. Korkeus asettuu välillä miten sattuu. Kaikki kyllä liikkuvat. Kalibrointi menee läpi, mutta korkeus on kalibroinnin jälkeen mitä milloinkin. Saattaa jäädä samaksi tai laskeakin, kun yrittää nostaa. Epäilen jumivia antureita. Toivttavasti ensi viikolla saa nosturille.

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja pope Näytä viesti
          Löytyisiköhån täältä apuja seuraavanlaiseen vaivaan.
          Auto on 2007 Q7 ja viime talven loppupuolella se päätti, että perän ei tarvitse enää laskea. Perä jäi siis ylös ja vilkutteli ilmajousituksen valoja. Keväällä tehtiin alustalle uudelleen opetus/synkronointi ja sen jälkeen alusta pelasi moiteettomasti kunnes tuli taas talvi ja pakkaset. Nyt jäi ylös kuskin puolen takanurkka ja vähän ylemmäs kuskin puolen etunurkka. Pelkääjän puoli on aikalailla alhaalla. Vikavalo tai valot syttyvät muutaman minuutin ajon jälkeen. Kompurakin käynnistyy, mutta alustan asento ei muutu. Tänään sitten kokeiltiin taas alustalle opetusta/synkronointia, mutta se ei anna sitä tehdä ja erroria pukkaa.

          Onko jollain ollut vastaavaa vikaa tai osaisiko muuten vain veikata missä vika voisi olla. Itsekin olen yrittänyt googlella etsiä tietoa ja jos ei parempaa tietoa löydy täytyy varmaan alkaa vaihtamaan venttiileitä tai koko valve blockia. Vai voisiko olla, että ryynit on märät ja nyt järjestelmä jäässä kun vika tuli takaisin taas talvella?

          vikakoodi vuodosta on ollut aina, mutta ikinä ei ole päivienkään seisomisen aikana auto laskenut.

          vikakoodit.

          02250 function deactivation. Valve duty cycle
          001 - upper limit exeeded - intermittent
          Error code 46


          01583 leak in system detected
          000 —
          Error code 70


          01437 control position not learned
          005 - no or incorrect basic setting / adaptation
          error code 6
          Väittäisin että ongelma on juurikin tuo, että järjestelmässä oleva kosteus jäätää sen venttiilin umpeen kun ilmaa puhalletaan ulos. BTDT oman Cayennen kanssa jossa on 1:1 samanlainen rakenne. Tätä ongelmaa voi tiettyyn rajaan asti ehkäistä ajamalla jousitusta ylös-alas aina välillä vaikka ei oikeastaan olisi tarvettakaan. Todellinen korjaus-, tai paremminkin huoltotoimenpide olisi vaihtaa kuivat ryynit sinne kompuralle. Joka tapauksessa, sen kerran kun kajakki teki tuon että nousi ylös ilman ongelmia mutta alas laskiessa jäätyi ja meni vikatilaan, mitään muuta ei tarvinnut tehdä kuin ajaa päiväksi talliin ja kaikki vikavalot kuittaantui itsestään pois kun järjestelmä taas pääsi toimimaan normaalisti.

          Comment


            Mitä ryyniä sinne pitää muuten laittaa? Vai onko se sama, mitä silica-pohjaista kissanhiekkaa käyttää?

            Comment


            • Löysin googlella tämmöisen:

              ”Käy hakemassa paikalliselta kuorma-autojen osia myyvältä firmalta 3-sarjan Scanian ilmankuivaimen korjaussarja. Ei maksa paljoa ja saat pienen ämpärillisen samoja rakeita mitä siellä on vakiona.”

              Ilmeisesti ne vanhat ryynitkin kuivaa uunissa parissa tunnissa.

              Comment


                Joo, samalla kiukulla vaihtaa tiivistesarjan kompuralle. Sekään ei montaa kymppiä maksa ebayssa.

                Comment


                  Siellä on vakiona tuollaisia ruskeita. Ne oli aivan märkiä oman Allun kompurassa. Ne kuivui aika äkkiä kuumailmapuhaltimella, mutta laitoin silti uudet joita olin ostanut vuosia sitten.
                  Click image for larger version

Name:	pvY0Rd_JvLanbxSfkJUfX2lPdpp6SPsv3ukXxlLbhRImPG9Pv3w7aBhbUUgWpHAXlPXHQBJbYC8bUmGsPOmoIynytBItv3jSrhHWRPQr_v_InXp_w0-pOJPJ4xfgkkeYheicTGNXLikOFntAcuNH7ab66a5RrhRyqLBJLo1U2nFeLvxHncDuuljBwyatOmSsDzcC0d5hEvdIfR60BKAjyNjF3SQBjjBYyWkSrYj9ZLPu9oSQiHBTBCl72eKSlgC
Views:	1195
Size:	229,0 Kt
ID:	1932324
                  Tässä kuvassa näkyy vasemmalla kuivatut (noin puoli tuntia noin sadassa asteessa). Oikealla kosteat, käyttämättömät.
                  Click image for larger version

Name:	4CX45q-OWRLznmXVjhj1JbtwtC6QnNfTjVxtSVGY4zE61GXNmC158P4tSLWJ6-F9cCBZYd5cQjVMjltYmuhzVgX8-XDNoMt0sSqT0984OG8-tg6GfSU2mUsZwbbybunj-ZTA1NHHveWDuac8-0yG8TrpMD_78DDutZqEkoiBbQ5t_9eekGtzYm_ngjHAwPSfyUIsp23ikp_Nm8UvcU-L93DHmPhijVMB0hwo-JUbhWPyc8aFaKlS4lxXTkZ3Ctv
Views:	1167
Size:	240,7 Kt
ID:	1932325

                  Comment


                  • Puolituntia on liian lyhyt aika. 2-3 tuntia ja lämpötila yli höyrystymisrajan (120).

                    Comment


                      Kyllä se noille riitti, tein noiden pakettien mukana tulleen ohjeen mukaan. Väristä näki selvästi mikä on kuiva ja mikä ei.

                      Comment


                      • Se väri indikaatio on yhtä tarkka kuin Audin lämpömittari...

                        Comment


                        • Nyt sain vaihdettua valve blockin uuteen ja kompuraan kuivat ryynit, mutta ei tullut auto kuntoon. Edelleen tulee erroria kun yrittää tehdä adptointia alustalle. Nyt kuitenkin uutena asiana kuuluu napsahdus adaptointia aloittaessa. Kompura käy aikansa ja kun mitään ei tapahdu tulee error. Adaptoinnin aikana emme pystyneet painetta seuraamaan, mutta sen jälkeen oli paine 0bar. Ja kompuran lämpötila 26 astetta. Missä paineanturi muuten on?

                          Yritettiin myös nostaa oikeaa takanurkkaa, mutta sama juttu, kompura käy aikansa eikä mitään tapahdu ja lopulta tulee error.

                          korkeustiedot ovat vcds mukaan pyörän keskeltä lokasuojaan seuraavat(suluissa itse mitatut):

                          -etuvasen 84 (tämä oli maasta pyöränkaareen 75cm ja pyörän keskeltä kaareen 41cm)
                          -etuoikea 69 (pyöränkeskeltä lokasuojaan 39,5cm)
                          -takavasen 79 (pyöränkeskeltä lokasuojaan 41cm)
                          -takaoikea 59 (pyöränkeskeltä lokasuojaan 38cm)

                          Height devitation of control position

                          devitation front left -21mm
                          devitation front right -45mm
                          devitation rear left -27mm
                          devitation rear right -71mm

                          reardamping adjustment valve output testiä yritettäessä tuli ”refused by control module”

                          valve duty cycle vikakoodi poistui

                          edelleen tulee vikakoodit:

                          leak in system detected ja control position not learned sekä uutena vikakoodina:

                          01400 - suspension level control
                          002 - lower limit exceeded

                          Onko nyt kuitenkin niin, ettei kompura tee painetta vai missä voisi vika olla? Toisaalta jos kompura ei tee painetta miksi koko auto ei olisi jo alhaalla..

                          onko näissä vielä ilmajousessa joku venttiili vai onko se vain letkuliitos? Sähköä siihen ei ainakaan mene..
                          Viimeksi muokannut pope; 5.1.2022, 20:59.

                          Comment


                          • Käsittääkseni ajoneuvo mistä nyt puhutaan niin on Q7? Kyllä, siellä on jokaisessa jousessa venttiili mihin se ilmaputki tulee kiinni. Ja ne kiukuttelee. Itselleni olen vaihtanut kaikkiin kulmiin moiset. Nopeasti saa suomestakin, edullisesti esim Ebayn kautta. Vaatii oman työkalunsa millä ne saa kierrettyä irti ja kiinni mut sellaisen näppärä mies tekee itsekin. Omassa tapauksessani muutama katkesi irroittaessa ja aiheutti pikku talkoot mutta ihan tehtävissä oleva homma kyllä. Suosittelen vaihtamaan ne, ja vaihdon tekemään siten että iskari/jousipaketti on irrallaan autosta. Helpottaa ja nopeuttaa kummasti hommaa...

                            Comment


                            • Joo kyllä, 2007 Q7. Ehkä on sitten ne ilmjousessa olevat venttiilit sitten ensin vaihdettava.

                              kyseessä on siis tämä venttiili?

                              https://www.ebay.com/itm/For-Audi-Q7...-127632-2357-0

                              olin ymmärtänyt, että valveblockilla ohjataan ilmaa jouseen ja sieltä pois? Kuinka tämä jousessa oleva venttiili toimii ja mikä sitä ohjaa?

                              Comment


                                Jousipussin kyljessä oleva venttiili on "tyhmä" takaisku- tai jäännöspaineventtiili, miten sitä nyt haluaakaan kutsua. Sitä ei ohjata millään, mahdollisen putkirikon tms tapauksessa tuo venttiili vain huolehtii siitä että jouseen jää aina vähän painetta eikä mene täysin tyhjäksi. Niiden ongelma on se, että molemmin puolin venttiiliä on pienet kumiset O-renkaat jotka vanhuuttaan alkavat vuotamaan ja sieltä enemmän tai vähemmän pikkuhiljaa sitten vuotaa paine pois. Jos venttiilin ja jousipussin välinen liitos vuotaa niin silloin jousi pääsee tosiaan vaikka aivan tyhjäksi asti.

                                Nämä vuodot sitten rasittavat entisestään lisää sitä pientä kompressoria joka myös yleensä toimii tämän ikäisissä jo aika huonolla hyötysuhteella koska sekin vuotaa sisältä O-renkaistaan painetta. Lopputuloksena jossain vaiheessa jousitus menee vikatilaan kun joku valvonta tajuaa että nyt kompura lämpenee liikaa ja on riski että se polttaa itsensä rikki.

                                Comment


                                  Itse vaihdoin nuo o-renkaat eteen joku aika sitten. Kirjoittelin siitä tähänkin ketjuun. Tosiaan pelkkä o-renkaiden vaihto riitti itsellä ja kiristämiseen se työkalu on hyvä olla olemassa. Kierteisiin kannattaa laittaa kierretiivisteainetta. Työnä noin tunnin homma kahdelle puolelle.

                                  Comment


                                  • A6 C7 2013 takapää vaipuu nyt pakkasella itsekseen alas. Eilen ja tänään tehnyt. Ajossa normaali eikä sytytä vikavaloja. Tallissa pysyi yön normaalisti ylhäällä. Mikä tuota nyt vois vaivata?

                                    Comment


                                      Mistäs tommosen 0-rengas sarjan venttiileinen löytäis A6 4F Allroadiin vm. -10 ?
                                      Vois noi näperrellä tässä jossain vaiheessa kuntoon.
                                      Samalla tietenkin vaihtaa kuivurin murut ja sinne kompuraan sarja, mikäli toimiva sarja löytyy ?

                                      Comment


                                      • Onko veikkausta, mikä pääsee pakkasella vuotamaan niin, että oikea takakulma tulee ihan alas?

                                        Comment


                                          Ilmapussi varmaankin. Minun autossa se vuosi pussin ja sen jalan liitoksesta. Sen näki selvästi koska sinne väliin oli tullut jäinen möykky.

                                          Comment


                                          • Pitääkö uusi kompura "opettaa" jotenkin, että lähtee toimimaan ?

                                            Mulla seiso auto pitkään ilman kompuraa ja nyt vihdoin viimein sain uuden paikoilleen. Vikavaloja ei ole, mutta näytössä kaikki korkeudensäädöt näyttää harmaata eikä pysty tekemään mitään eikä kompura käynnisty ollenkaan.

                                            Comment


                                              Ei ainakaan C5:ssä. Onko siellä jotain vikakoodeja? Sulakeet ehjiä?

                                              Comment


                                                C6 ja C7 korisissa on MAXI-sulake, joka kärähtää todella helposti, jos kompura on entinen. Eli entinen kompura voinut polttaa sen. En muista, että missä se C6:ssa oli, mutta C7:ssa se on oikeassa takaposkessa.

                                                Comment


                                                  jünther , tsekkaa että kompuran rele on uusi. Se voi olla pilallepalanut.

                                                  Mullahan on taloudessa kaksi eri sukupolven ilmajousitusta - kivikautinen Allroad ja monimutkainen Touareq. Mutta molemmissa rele palaa helposti pilalle jos kompura on pyörinyt liikaa.

                                                  Comment


                                                  • Kiitos tästä!
                                                    onko jollain suoraan heittää paikkaa missä tuo c6 sijaitsee?

                                                    Comment


                                                      Jos samalla listattaisiin myös C5 mallin releen J403 paikka.
                                                      Minullakin on vielä C5 Allroadin rele vaihtamatta. Jos ei vaihda relettä, niin uuden kompuran takuu laukeaa. Palaakohan noista kärjet yhteen vai miksi raukeaa?
                                                      Jäi vaihtamatta, kun en heti googlannut sen tarkkaa sijaintia. Kojelaudan alla on aika monta relettä...
                                                      Viimeksi muokannut pta; 13.1.2022, 17:33. Perustelu: Lisätty releen tunniste J403

                                                      Comment


                                                      • Tuolta löytyy C5:den sekä sulake että rele 8-point relay carrier https://fuses.guru/audi/audi-a6-allr...e-box-diagram/
                                                        Itsellä on mennyt pari kertaa ko. iso sulake, mutta ei koskaan relettä ,mutta rele suositellaan kompressorin vaihtamisen yhteydessä vaihtamaan.

                                                        Comment


                                                        • Juuri vaihdoin viime viikolla C5 Allroadiin uuden kompuran ja releen. Ratin alusmuovi irti ja rele löytyy kuskin jalkatilasta "takimmainen" relerivi, toinen rele oikealta lukien. Jos on orggis rele paikassaan, niin releessä numero 214.
                                                          Vanha rele oli originaali 20v banha, mutta täysin toimiva. Vahvan virran pinnien juuressa oli nähtävissä pientä värimuutosta, joten kait tuo oli kuumana joskus käynyt.

                                                          Comment


                                                            Minä vaihdoin noin kuukausi sitten kompuran mutta relettä en. Uusi kompura poltti alussa muutaman kerran sulakkeen, mutta nyt se on ollut aisoissa. Relettä en vaihtanut koska se toimi. Olisikohan silti kannattanut..?

                                                            Comment


                                                            • Tuossa uuden kompuran mukana tulleissa papereissa oli maininta, että 2v takuu voimassa vain jos rele on uusittu. Tuo mukana tullut rele ei oikein vakuuttanut. On kovin kiinalaisen näköinen ja täysin merkitön. Jätin vanhan vanhan releen hanskalokeroon, niin on mitä vaihtaa tilalle kun tuo uusi sulaa.
                                                              Originaali rele on 40A ja osanumerolla 443 951 253 K

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X