Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 135 tkm ajetun 2012 A6 etujousitus on alkanut vaikuttaa keinuvalta ja oikea puoli ikään kuin "tärskäyttää" terävissä kuopissa. Käytin autoa tutulla katsastusmiehellä tsekattavana vaimennintestissä ja tulos oli normaali. Katsastusaseman ravistelijassakaan ei löytynyt välyksiä ripustuksista. Onkohan vaimentimet menettäneet parhaan tehonsa? Onko tämän ikäisistä joutunut vaihtamaan tolppia?

    Comment


    • Onko muilla kokemuksia halvoista tarvikepusseista että vuotaisivat jopa hieman jotain kautta hiljalleen ilmaa jo uutena? Tilasin itselle pari vkoa sitten ebayn kautta 4b a6 c5 allroadiin taakse vasemmalle ilmapussin (tuli saksasta pump my car firmasta), nyt kun auton jättää esim alimmalle tasolle parkkiin, vajuu vajaassa vrk noin 3cm, eilen iltapäivästä otin mitan maasta lokasuojan kaareen, mitta oli noin 70,8cm ja äsken noin 67,8cm. Saippuavettä eilen levittelin ilmaletkuliitosten ympärille josko jostain letkuliitoksesta vuotais mutta en kuplimista havainnut mistään, joten alkaa mietityttää että tihkuukohan tuo itse pussi jostain välistä?

      Vai voiko syynä olla jotenkin että systeemi säätäisi automaattisesti autoa tasalleen jos jokin muu nurkka vajuukin että tiputtaa laskemalla ilmaa myös tästä uuden jousen nurkasta säätääkseen autoa paremmin tasalleen? Ennen tuota kuskin taka nurkan vaihtoa en kyllä havainnut että olis muita nurkkia laskenut yhtä radikaalisti autoa tasalleen säätääkseen, tosin silloin auton seistessa tyhjeni tuo kuskin takanurkka kyllä täysin kasaan ennen tuota pussin vaihtoa että ei olis muita nurkkia alentamalla kyllä pystynyt ees autoa tasalleen tuo järjestelmä säätämäänkään suoraan.

      Jousen vaihdon yhteydessä avasin ja putsailin myös tuon iskarin kuormansäätö venttiilin, ja siihen en saanut ihan samanpaksuista o-rengasta, ikh liikkeessä kävin mallin kanssa ja uusi on pikkaisen paksumpi kuin alkuperäinen mutta sain kyllä sillä o renkaalla kyllä venttiilinkannen kiinni, eikä kuplia sitäkään kautta tullut kun siihenkin pyörittelin eilen saippua vettä.


      EDIT: Noniin, uusi pussi kesti sitten viikon ja noin 1000km ajoa. Kesken ajon kuului kova suhaus ja samantien kuskin takanurkka alas,pyörä irti ja ihmettelemään -> pussin kumi oli luistanut yhdeltä puolelta pussin yläreunassa kiertävän metallipannan alta ja pantakin vinossa, eli alunperinkin todennäköisesti tuo panta liian ollut liian löysällä ja vuoti hiljakseen sitä kautta kun yön aikana muutaman sentin vajui, Nyt odottelemaan miten takuu toimii saksan suuntaan...
      Viimeksi muokannut Allroad2.5tdi; 20.7.2019, 21:21.

      Comment


        Onko kokemuksia Miesslerin säätyvällä iskarilla olevista tolpista? A8 4H:ssa alkoi oikea etukulma viheltämään. Viime katsastuksessa oikea iskari antoi jo melko surkeita lukemia, joten ei maksa vaivaa lähteä vaan pusseja korjaamaan. Ja pakko se on laittaa akseli kerralla. Ehkä iskarinkin saisi suht toimivaksi venttiilit putsaamalla (jos tässä mallissa edes onnistuu?), mutta ei siitä uuden veroista saa.

        Katselin, että säätyvällä iskarilla vaihtoehtoina Miessler (1000e/2kpl), Bilstein (1800e) tai orkkis (2500e).

        Miesslerin uudet tolpat on edulliset, mutta jotenkin toi iskari ei herätä luottamusta. Pelkät pussit ottaisin kyllä. Bilsteinin orkkisvastaavuuteen puolestaan voin uskoakin.

        Comment


          Meinasi Bilsteinit loppua juuri maailmalta kesken. Miessleriltä ei saanutkaan, koska ei ole toimittajalla. Bilsteinilta tulee uusia lokakuun puolivälissä. Sama luonnollisesti kaikissa isoissa varaosapuljuissa. Halvimmillaan nuo olisi saanut ~850e/kpl noista isoista Saksan nettivaraosista. Niissäkin pamahti hinnat 500e ylöspäin ja saatavuus punaista. Suomessa olisi yllättäen ollut 2kpl varastossa valmiina, mutta hinta 1200e/kpl. Orkkistolpat on jo melkein saman hintaiset.

          Tuurilla löytyi Ebaystä yhdeltä Saksalaiselta myyjältä 3kpl hyllystä, joten tilasin ne. Satasen oli per kappale kalliimpi hinta kuin Miesslerin kautta. Nyt odotellaan saapuvaksi, että pääse laittamaan alle.

          Comment


          • Hei,

            Kuten joskus muutamia viikkoja sitten kirjoitin niin vm 2001 c5 allwrong etupää ei suostunut nousta ylös, takana kyllä. Vikakoodi oli että vasen etukorkeuden säätö anturi oli rikki. Tilasin käytetyn ebay'stä ei anna enään vikakoodia mitta kun haluan säätää vagcom 31564 login kautta korkeus niin se kyllä yrittää mutta menee vikatilaan vähän aikan päästä. Eli 01437 Controll position not reached. Kompura kyllä useimmiten menee päälle mutta tuottaa vain noin 3.6bar painetta. Voiko se olla että se kyllä riittää taakse mutta jostakin syystä ei eteen? Kaikki muut onkin sitten vaihdettu, eli ventiili boki ( uusi), kontrolliboki itse ( käytetty), takimmaiset ilmapuusit nyt talvena ja etummaisetkin 1-2v sisällä. Isäni ajoi toki auton kanssa noimn 10km kun etupussit olivat tyhjänä...eli ei varmasti tehnyt hyvää.

            Auto on pajassa saksinosturin päällä ja olen kokeillut säätö eri korkeudessa kun joskus valittaa että korkeus on säätörajan ulkopuolella eli 01400 controll limit not reached. Mutta ei auta. Takapää nousee mutta etupää ei. Ventiili boksista kyllä kuulee eri naksahduksia...

            Mutta tosian kompura sitten on alkuperäinen...pitäisikö se sitten vaihtaa vielä uuteen? Onko ne hinnat alkaen ebay mallit kelvollisia?


            EDIT: No, sain sen toimimaan kun huomasin että apparin puolin 4mm paineletku oli mennyt poikki eli uusi pätkä tilalle. Normi täyttöaika ei ehtinyt edes alkaa täyttämään etupää, mutta se ensimmäinen 120 sekunnin mahdollisuus sitten jaksoi kyllä. Taas toimii siis...toistaiseksi.



            Viimeksi muokannut EPDM; 14.8.2019, 10:19.

            Comment


            • Kompuraan voi ostaa myös pelkän sylinterin ja männänrenkaan, jolloin siitä tulee ihan uudenveroinen, jos vaan sähköisesti on muuten ehjä. Ebaysta nuo maksoi about 50e yhteensä.

              Comment


                Mikäs on tämänpäivän käsitys c6 allroadin muuttamisesta rautajousille.

                Onko valmiita alustoja "korkeita" tarjolla jotka saa muutosleimattua? Mites tasonsäätö ja xenonit? Ja miten käy vetopainojen sen jälkeen? Itselle ollut pitkään ko kampe jo harkinnassa...

                Comment


                • Click image for larger version

Name:	Audi-Dashboard-Warning-Lights-Air-suspension-Yellow.jpg
Views:	17472
Size:	6,6 Kt
ID:	1859749

                  Tuollainen valo alkoi vilkkumaan, ja ilmajousitus käyttäytyy oudosti, jättää esim korkeimman (lift) asennon harmaaksi. Kaikki kuitenkin korjaantuu käynnistämällä auton uudestaan, ja varoitusvalokin on poissa. Sitten taas myöhemmin ilmaantuu uudestaan, ja taas korjaantuu jos sammuttaa ja käynnistää uudestaan.

                  Ulkoisesti auto pysyy kyllä täydessä korkeudessaan ja laskee ja nousee normaalisti, mikään renkaista ei laahaa maata jne. Mikähän saattaisi olla ongelma?
                  Jos laitan auton täyttämään ilmapussit vaikkapa asennosta 'dynamic' -> 'lift', samalla saattaa kuulua kopressorin nakuttavaa ääntä, en tiedä onko tämä ihan normaalia? On kai?

                  Comment


                    [
                    Mulla oli tuo paineakkuvuoto ja talvella pakkasessa antoi venttiileille "mechanical failure" koodia. Nyt tekee sitä satunnaisesti usein. Ja välillä lämpö katkoo tuon kompuran pois päältä.
                    Meinasin, että venttiilibloki on tiensä päässä, kun yleensä sytytti tuon >43km/h nopeudessa, jolloin akkutäyttö lähti päälle. Nyt antaa yön seisottuaan sitä satunnaisesti samoin joskus eri nopeuksilla ajossakin. Air-Suspension shopissa ehdottivat venttiiliblokia tai takaiskuja. Jos takaiskuventtiili reagoi liian hitaasti niin tekee tuota.- ostetaanko täällä tuota ideaa?

                    Venttiilibloki, ryynit ja "männänrengas" uusiksi - pitääkö varata noi takaiskut uusiksi myös?.

                    Auto: Q7 Facelift -11.
                    Viimeksi muokannut Sepe; 17.8.2019, 13:34. Perustelu: tarkennusta

                    Comment


                      Mulla tuossa - 11 q7 antoi valveblock mechanical failurea ja kompuran lämpökatkoa, kun lähti lämpöisestä tallista pakkaseen.
                      En vaihtanut kuin kompuran releen, sen jälkeen ei ole ollut vikoja.. Ja edelleenkään en tiedä, miten nuo nyt liittyisivät releeseen kun valveblock vikakin äkkiä viittaisi kosteuteen järjestelmässä.

                      Comment


                        Lämpökatko laittaa vikatilan päälle, eli sen puolesta vois sopia, jos rele on pitänyt koko ajan kompuraa päällä.

                        Mulla temppuili pakkasessa talvella - eli kosteutta järjestelmässä niin täytyy puottaa ryynit vaihtoon ja akkuvuoto varmaan on "kurittanut" kosteudella venttiiliblokia, eli ajatus vaihtaa se. Kannattanee varulta vaihtaa tosiaan relekin.
                        Viimeksi muokannut okkim; 18.8.2019, 14:22. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                        Comment


                          Tutkiskelin ennen venttiiliblokin saapumista tuota vcdsllä ja totesin, että paineakkutesti ei mene läpi. Toimii ok ilmankin, mutta mietin, että onko vaikutusta muuten järjestelmän toimintaan? Näyttää pitävän 15s paineen poistoa auki ja sit pumppaa painetta 30s. Sen jälkeen ilmoittaa ”refused by control module”. Mitähän tuon pitäisi testissä toteuttaa. Kompura jaksaa paineakun täytössä nostaa paineen yli 16bar, mutta tälläkään paineella aloittaen ei testi mene läpi.

                          Huomiona muuten, kun sopeutusta(korkeuksien mittausta) tee loppuun niin tulee vikatila sopeutuksesta ja ilmajousituksen varoitusvalo jää palamaan ärsyttävän vilkkumisen sijaan eikä TPMS varoitusta tule, kuten varsinaisessa vikatilassa. Auto näyttää pysyvän normikorkeudessa ja jopa säätää sitä passiin.

                          Comment


                            Ja lisää tutkintaa. VCDS:llä system pressure menee nollaan muutamassa tunnissa - ennen käynnistystä antaa tasonmuutoksen tehdä, mutta jos saa käyntitiedon, niin vika tulee päälle. Tuo paineenmittaus on venttiiliblokin sisällä? Kuuluuko siinä pysyä painetieto päällä vai kuuluuko mennäkkin nollille?

                            Vika ei tule "Leak Detected" vaan "valves for level control system - mechanical failure" Ja välillä lämpökatkaisua, kun tod.näk luulee painetta olevan vähempi ja kurittaa kompuraa täyttämään paineakkua +14bar paineesta ylös.. Mietin vaan, että onko siellä vuoto?

                            Kun kerkiää tekemään korkeuden muutoksen ennen käyntiinlaittoa niin toimii ainakin paineakkujen täyttörajalle 43km/h asti ja saattaa vasta sen jälkeen pudota vialle. Hellekelillä eilen toimi 300km ongelmitta, mutta 15asteessa taas viat päällä...

                            Venttiilibloki saapui juuri niin pääsee kompuran männänrenkaan, ryynien ja venablokin vaihtopuuhiin... Mietin vaan, että pitäisikö etsiä vuotojakin systeemistä...

                            Jossain nähny niitä painemittari-letku yhdistelmiä, josta sais paineilmalla täytettyä järjestelmää. Mistähän niitä löytäisi? Meinaa virrat päällä olla vuotojen kuuleminen hankalaa.
                            Viimeksi muokannut Sepe; 28.8.2019, 14:43.

                            Comment


                              Jaa tällainen?
                              Mulla on Tampereella yksi tuollainen, joka vielä odottaa asentamista.

                              Mersuun saa halvemmalla :D
                              Viimeksi muokannut pta; 28.8.2019, 15:58.

                              Comment


                                joo, oli kompura tiensä päässä, kun ei jaksanut painaa yli 11 bar painetta akkuihin. Uusi Wabcolainen air-suspensionshopista ja taas rokkaa. En vaan saa VCDS:llä paineakkutestiä menemään läpi. Mitähän sen pitäisi toteuttaa? Pitää 15s poistoa auki ja heti perään 30s pumppaa painetta - sen jälkeen ilmoitus "refused by control module"... Pitäisiköhän päästä lähelle samaa painetta, kuin lähti?

                                Mikähän on normaalia kompuran käyttötarvetta Q7:ssa? tuntuu, että joka käynnistyksen jälkeen kompura käy 43km/h päästessä n. ½-1min - eli voisiko olla vuoto jossain? Mitään ei ilmoittele ja painearvoja olen testannut täytöllä, että jatkaa kyllä melko hyvin niistä paineista, mitä oli pysäytettäessä ja saippuavedellä kävin pumpun ympäristön kyllä läpi. Toki auto on parkissa pikku rinteessä, ja jätetään siihen usein lasten kanssa, että toki paissiin ajo voi vaatiakkin enempi muutoksia... Toihan SSP:n mukaan "passittaa" 2/5/10h seisottuaan. Aiempi 4F Allroad tuntu, että paineisti melko harvoin. Paineakku on vaihdettu purkuautosta Touaregin vastaavaan, eli mahdollistahan siinäkin olla vikaa... Voisiko olla, että jos paineakkutesti ei mene läpi niin käyttää kompuraa useammin?

                                Comment


                                • Tuli ostettua C6 Allroad, jossa sellanen vika että alusta ei nouse kun 2-tasolle. Alkaa vilkuttaa keltasta valoa jos ylemmäs yrittää. Kuskin puolen etunurkka vuotaa jostakin, valuu alas jos seisoo yön yli. Nousee kuitenkin hyvin ylös kun auton käynnistää.

                                  Onkohan tässä nyt kompura mennyt vai johtuuko tuosta vuodosta ettei alusta nouse ylemmäksi? Missä kompura autossa on? Korvat ei kerro mitään sen toiminnasta...

                                  Comment


                                    Siellä se oikean etupyörän edessä on kompura ja venttiilibloki.. Joku sitä "harmittaa", eli lämpörele katkaisee pumppauksen, jos paine ei riitä tai on vuoto ja ei nouse riittävästi. VCDSllä logittamaan vikakoodia. Vuodot ensin kuntoon ja sit miettimään muuta vikaa. Tuotto ei ole kovin suuri tuossa kompurassa kun pienet putket..

                                    Comment


                                    • C7 on nyt seissyt kuukauden pihassa. Nyt huomasin että matalimmassa asennossa näyttää tippuneen sentin joka kulmasta. Eilen löin käyntiin nostin ja laskin ja yön aikana taas tippunut tasaisesti sen sentin. Onko näissä ilmennyt jotain kosteus ongelmia niin kuin niissä vanhemmissa? Auto käynnissä kuuluu sellanen suhina auton alta ja se on mielestäni kuulunut sen 2.5v mitä auto on ollut, mutta onko tämä onko se normaalia?

                                      Comment


                                      • Jos joka nurkka on laskenut yhtä paljon, en olisi huolissani. Jokaiselle pussille on oma venttiili ja niiden vuotaminen yhtä paljon on tilastollinen mahdottomuus. Sanoisin että kyseessä on kompressorin lämmittämän ilman jäähtyminen ja kun tilavuus muuttuu niin nurkat laskee.

                                        Comment


                                          Jos Maiju tarttee vcds logista täältä löytyy kaapelin omaava.

                                          Comment


                                            Seepra, jos on eka Allroad, sen kompuran rele kannattaisi aina vaihtaa samalla. Voi olla yksi syy tuohon. Ur-Allroadissahan on toiminto jossa kompuraa käytetään myös virrat pois jos esim avaa takaluukun ja asento muuttuu.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja Sepe Näytä viesti
                                              joo, oli kompura tiensä päässä, kun ei jaksanut painaa yli 11 bar painetta akkuihin. Uusi Wabcolainen air-suspensionshopista ja taas rokkaa. En vaan saa VCDS:llä paineakkutestiä menemään läpi. Mitähän sen pitäisi toteuttaa? Pitää 15s poistoa auki ja heti perään 30s pumppaa painetta - sen jälkeen ilmoitus "refused by control module"... Pitäisiköhän päästä lähelle samaa painetta, kuin lähti?

                                              Mikähän on normaalia kompuran käyttötarvetta Q7:ssa? tuntuu, että joka käynnistyksen jälkeen kompura käy 43km/h päästessä n. ½-1min - eli voisiko olla vuoto jossain? Mitään ei ilmoittele ja painearvoja olen testannut täytöllä, että jatkaa kyllä melko hyvin niistä paineista, mitä oli pysäytettäessä ja saippuavedellä kävin pumpun ympäristön kyllä läpi. Toki auto on parkissa pikku rinteessä, ja jätetään siihen usein lasten kanssa, että toki paissiin ajo voi vaatiakkin enempi muutoksia... Toihan SSP:n mukaan "passittaa" 2/5/10h seisottuaan. Aiempi 4F Allroad tuntu, että paineisti melko harvoin. Paineakku on vaihdettu purkuautosta Touaregin vastaavaan, eli mahdollistahan siinäkin olla vikaa... Voisiko olla, että jos paineakkutesti ei mene läpi niin käyttää kompuraa useammin?
                                              Voisiko joku ystävällinen ilmajousellisen Q7:n omistaja kuulostella, kauanko muissa autoissa toi kompura pyörii, yön seisottuaan? Apparin penkin alta alkaa kuulua 43km/h ylityttyä vaimea surina(niinkauan, kun nopeus on yli 27km/h tai paine on riittävä) ja helpoin kuulla kuivalla kelillä alle viidenkympin nopeuksissa. Rele naksuu myös - sijainti on Q7:ssa kuljettajan oikean polven edessä muovien alla olevassa telineessä ja rele on suositusten mukaan vaihdettu uuteen kompuran vaihdon yhteydessä.

                                              Sekä paineakujen, että kompuran venttiiliblokin liitokset on nyt tuplatsekattu, eli ei ainakaan saippuavedellä näy vuotoja kummassakaan(alustassa eikä kontin säiliössä)..

                                              Comment


                                              • Omassa käy sen ½ minuuttia, aamuisin sitä olen kuulostellut.

                                                Comment


                                                  Vaihdoin 2002 vuosimallin Alluun kompuran ja tilkitsin toisen etutolpan (Arnott A-2239) ilmavuodon vaihtamalla siihen O-renkaat.

                                                  Olin "korjannut" oikean etunurkan vuodon jo aiemmin, mutta syksyn tultua se oli aika usein alhaalla. VCDS paljasti vikakoodin, joka saattoi wikin mukaan johtua vuodosta tai viallisesta G291 painesensorista (tai jostain muusta).
                                                  Koodi:
                                                  [COLOR=#0b0118]Address 34: Level Control       Labels: 4Z7-907-553.LBL
                                                     Controller: 4Z7 907 553 Eu
                                                     Component:  - 2C1A1          D040
                                                     Coding: 25500
                                                     Shop #: WSC 09999
                                                     VCID: 4CEBE7336FD3
                                                  1 Fault Found:
                                                  01772 -  Signal from Level Control Pressure Sensor (G291)
                                                              27-10 -  Implausible Signal - Intermittent[/COLOR]
                                                  Keväällä olin vaihtanut kompuraan männänrenkaan, mutta käsiini sattui sopivan hintainen Wabcon kompura, jonka vaihdoin nyt paikalleen. Vaihtoehtona olisi ollut vanhan kompuran ryynien kuivaaminen.

                                                  Operaatio on suoraviivainen ellei kompressorin kiinnitystappien ympärillä olevat alumiiniholkit ole jämähtäneet niin kiinni, että pelkän kompressorin poistaminen ei onnistu, vaan se on otettava alas kannakkeineen.
                                                  Näin sen tein:
                                                  - Auto tunkkausasentoon
                                                  - Auto nosturilla ylös
                                                  - Avaa kompressorin kurasuoja (eihän minulla tällaista enää siellä ollut)
                                                  - Avaa sähköliittimet 3 kpl eli venttiilipaketin G291 kyljestä sekä kannakkeeseen kiinnitetyt lämpöanturin G290 ja kompressorin V66 liitin
                                                  - Irrota imuletku varapyöräkotelon kyljestä (tässä ei ollut letkuklemmaria)
                                                  - Irrota pyörille ja säiliöön menevät 4 mm paineletkut (5 kpl) venttiilipaketista (10 mm avain), Nurkassa olevan mustan letkun voit jättää paikalleen.
                                                  - Irrota kallistuksenvakaajan U-kiinnikkeet (13 mm hylsy + lenkki)
                                                  - Irrota pakoputken takakumit
                                                  - Irrota kompuran kannakkeen kiinnitysmutterit 3 kpl (13 mm hylsy)
                                                  - Kompressoripaketti mahtuu tulemaan alas kompura edellä, kun avustaja painaa pakoputkia varovasti alaspäin
                                                  - irrota kompressorin ja venttiilipaketin välinen ilmaletku
                                                  - Suojaa venttiilipaketin avoimet reiät pölyltä
                                                  - Rälläköi kompressorin kiinnitystapit 3 kpl kannattimen takapuolelta irti
                                                  - Kolvaile uuteen kompuraan vanhasta kompurasta sähköjohto, jos uuden kompuran liitin tai sähköjohdon pituus on erilainen kuin vanhassa
                                                  - Katso, että uuden kompuran lämpöanturin liitin on samanlainen kuin vanhassa. Vaihda tavittaessa vanhasta anturi
                                                  - Pura uudesta kompurasta ruuvit/mutterit ja voitele ne, jotta sen huolto on seuraavalla kerralla helpompaa. Männänrenkaan saa vaihdettua kompuraa irrottamatta jos sylinterinpultit eivät ole hirttäneet kiinni.
                                                  - Siirrä vanhasta kompurasta kannatinkumit uuteen kompuraan
                                                  - Sovita uusi kompura paikalleen ja heppaa kannatintapit kompuran kannakkeeseen takapuolelta kiinni. Säädä tapit niin, että kompressori liikkuu herkästi jousien varassa. Hitsaa tapit kunnolla kiinni.
                                                  - Ruostesuojaus
                                                  - Paikalleen asentaminen tapahtuu käänteisessä järjestyksessä

                                                  Kuva venttiilipaketista, josta näet letkujen järjestyksen: Click image for larger version  Name:	081020195526.jpg Views:	0 Size:	203,0 Kt ID:	1865697

                                                  Vielä pitäisi vaihtaa rele J403 (373) jostain kojelaudan alta, mutta ensin minun piti yrittää googlettaa sen tarkka paikka. Tämä video kertoo, että sen päällä olisikin numero 214 mutta...
                                                  Lopulta taisin löytää oikean paikan. "8-point relay carrier, behind driver’s storage compartment, behind micro-central electrics" ja tuolla rele numero 6: Click image for larger version  Name:	J403.PNG Views:	0 Size:	23,5 Kt ID:	1865713

                                                  Etunurkan ilmavuoto oli helppo korjata vaihtamalla 2 O-rengasta alumiinimännän ja pussin muovisen alapään holkin väliin
                                                  Click image for larger version  Name:	Arnott.png Views:	0 Size:	713,6 Kt ID:	1865698
                                                  * Auto on nosturilla järjestelmä tunkkausasennossa ja paineettomana
                                                  - Irrota pyörä
                                                  - Irrota korkeusanturi
                                                  - Irrota iskari alapäästä
                                                  - Kampea alapää tukivarresta irti
                                                  - Puhdista iskarin alapää kurasta
                                                  - Avaa neljällä pienellä ruuvimeisselillä lukitus pussin alapäästä ja kampea viidennellä ruuvimeisselillä muoviholkki ylös
                                                  - Poista vanhat O-renkaat. Alkuperäiset ovat noin 81 x 3,5 mm (sisämitta)
                                                  - Jos muoviholkin alapäässä ei ole viistettä, niin tee kaavarilla siihen pieni viiste
                                                  - Vanhojen tilalle tuli 81 x 4 mm NBR 70 shore renkaat. En osaa sanoa olisiko EPDM ollut parempi Suomen vaihtelevissa lämpötiloissa.
                                                  - Jos iskarin alapää ei ole täysin puhdas, niin voit käyttää noin 100 mm paksuista putkea O-renkaiden asennustyökaluna: Renkaat putken päälle ja ja putki iskarin päälle. Siitä on helppo pyörittää renkaat uriinsa.
                                                  - Voitele O-renkaat. NBR kestää moottoriöljyä. Muoviholkin öljynkestosta en tiedä.
                                                  - Laita muoviholkin ympärille paksunnoksen yläpuolelle löysästi kiinni 100 mm letkukiristin
                                                  - Purista letkunkiristintä apuna käyttäen suurilla papukaijapihdeillä tai putkitongeilla muoviholkki paikalleen
                                                  *** Pelkillä käsivoimilla en saanut koottua pussia paikalleen näillä paksummilla O-renkailla ***
                                                  - Loppu kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä
                                                  - Vaihdelaatikkonostimesta on apua iskarin alapään pultin kiinnittämisessä
                                                  - Kiristä iskarin alapää momenttiin vasta kun auto on pyörillään normaalikorkeudessa, ettei kumi jää jännitykselle

                                                  Disclaimer: Kannattaa lukea erityisesti SSP243 huolellisesti läpi ja tutustua myös muuhun saatavissa olevaan materiaaliin. Älä luota siihen, että tapani tehdä korjaus oli oikea.
                                                  Viimeksi muokannut pta; 9.10.2019, 23:25.

                                                  Comment


                                                  • 2011 vuoden A7 alustasta kuuluu välillä sellane hauska ”blub” ääni. Yleensä pikatiellä jos tulee pieni heitto esim tiessä.

                                                    Onko vika vai ominaisuus?

                                                    Comment


                                                      Alkavaa vuotoa ilmapussissa. Itsellä teki A8:lla samaa, kunnes alkoi satunnaisesti pudottamaan jousituksen pois päältä vikakoodiin "epäuskottava korkeustieto". Siitä eteni lopulta siihen, että ei keula ei vaan enää yksi aamu noussut. Kun vähän tunkilla avitti, niin alkoi "blobsahteleva" kulma viheltämään.

                                                      Comment


                                                        Vaihdoin pari viikkoa sitten 2 O-rengasta oikean etutolpan alapäähän. Vajaan viikon pysyi keula ylhäällä, mutta sitten se tuli taas tonttiin. En ole vielä ehtinyt käydä ruiskuttelemassa saippuavettä löytääkseni vuotokohdan, mutta miksiköhän se toinenkin etunurkka tulee alas? Tuli vaan mieleen, että yrittääkö auto säätää sitäkin, ettei auto joutuisi ristiriipuntaan vai vuotaako sekin?

                                                        Comment


                                                          Systeemi päästää koko pään alas jos toinen tyhjenee.
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 21.10.2019, 10:17. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                          Comment


                                                          • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                                            Alkavaa vuotoa ilmapussissa. Itsellä teki A8:lla samaa, kunnes alkoi satunnaisesti pudottamaan jousituksen pois päältä vikakoodiin "epäuskottava korkeustieto". Siitä eteni lopulta siihen, että ei keula ei vaan enää yksi aamu noussut. Kun vähän tunkilla avitti, niin alkoi "blobsahteleva" kulma viheltämään.
                                                            Auto ei koskaan kuitenkaan viikonkaan seisonnan jälkeen ole laskenut, kompura ei myöskään käy mitenkään normaalia useammin. Tää "blub" ääni alkaa kyllä ottaa hermoille :D

                                                            Tänään jossa aamulla ajoin yhden sillan yli, ja sitten alamäkeen mennessä kun sillan rakenteet loppuu niin on asvaltti painunut sellasen 10-15cm siis pidemmällä välillä tietystä ei mitään äkkiryjähdystä niin siinä kuului 50km/h vauhdissa oikeen kunnon "wlub" ei ollu enää mikään pieni blub ääni vaan tää oli isompi. Sellainen kumea ääni. Voisko jotkut vakaajan koripuslat tehdä tuollaista? Taakse vaihdettu uudet pussit ja tolpat. Edessä vielä vanhat. Ne ei onneks maksakkaan kun sen 1450€ Saksassa per kappale x)

                                                            Comment


                                                              Jos pitäis kuvailla mikä ääni itellä on tullu kahdessa autossa kun ylemmissä tukivarsissa snadisti väljää niin sanoisin juurikin "blub" tai "blob". Vakaajan puslat sanoneet "njärskjärsk".

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X