Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 Harrastepeli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tilasin Sparetolta tavaraa (vetareiden suojakumit yms. pientä) ja otin ihan mielenkiinnon vuoksi Cortecon stefan tuohon perään. Yllätys oli melkoinen sillä tuo on alkuperäinen VW osa mistä on vain osanumero hiottu pois =) Huima hintaero, marmorilla 70€ ja tuo maksoi 11€. Uskallan laitaa tuon paikoilleen niin jää hyllyyn sitten tuo marmorin tekele varuiksi.

    Edit. Nuo vetareiden suojakumit tuli väärät. On tarkoitettu pikkukoriseen (80/90 etc.). Liian pienet siis tuohon koppaan =( Aika paljon nyt on tullut Sparetolta väärää osaa vaikka oikeat numerot yms. olen laittanut.
    Viimeksi muokannut Jari74; 25.11.2016, 11:09.

    Comment


    • Tuo folioteippi lienee samaa kuin rakennustarvikeliikkeissä myytävä sauna alumiinipaperin teippaukseen tarkoitettu folioteippi, siinä on hirmu hyvä liima.

      Comment


        Jeps juuri tuota, 3M valmistaja mitä noissa käytin.

        Tänään on tosiaan Black Friday. Tosin ei tuossa mielessä mitä kaupat tyrkyttää, mutta avasin vahingossa vääränpuolen autotallinoven (mulla on tapana avata ovi jo kotoa sisältä niin ovi on auki kun saavun tallille) ja auto nosturilla ylhäällä. Katossa "nätit" naarmut ja lievät lommot. Otin nyt ovinostimen pois käytöstä ja laskin auton alas. Kyllä harmittaa vaikka auto on menossa maalaukseen. Harmittaa lähinnä siksi että juuri eilen mietin, että pitää laskea auto alas tai ottaa ovinostin pois käytöstä ettei käy vahinkoa ja homma unohtui kokonaan =( Omaa tyhmyyttä/muistamattomuutta siis.

        Huomenna toiselle tallille hakemaan osia. Tiedän jo nyt, että ne takavakaajan koiranluiden alaosat (jotka tulee nilkkaan kiinni) on niin hyvässä tallessa, että joudun etsimään niitä kauan. Muistan selvästi kuinka pakkasin ne yhteen pahvilaatikkoon kun olin ne maalannut jne. mutta mulla ei ole enää mitään mielikuvaa missä tuo laatikko on. Tallessa se on, mutta noita laatikoita on hyllyssä kymmeniä ja kaikki pitää käydä läpi. Pitäisi muutoinkin tehdä inventaario, kun noita osia on kaikki paikat täynnä. Olisi kenties ollut parempi pitää ne kiinni noissa autoissa, mutta ei kehtaa pihalla pitää kovin suurta riviä varaosa-autoja.

        Ostin tuohon sen uuden tankin. Vielä en uskalla koskea vanhaan vaan odottelen kunnes tuo saapuu Ouluun. Uuteen on tarkoitus laittaa 044 pumppu niin ei lopu soppa kesken kuhan tuohon saadaan uutta softaa. Samoin laitan sen takaiskun takaisin sillä tuohon on edellinen omistaja vaihtanut pumpun jossain vaiheessa ja ottanut takaiskun pois. Eihän tuosta muuta haittaa ole, mutta startata saa muutaman sekunnin pidempään (kylmänä), että paineet nousee. Itse pidän siitä että auto hörähtää heti eikä melkein.

        Comment


          Meillä oli vastaava käpy käydä manuaalinosto-oven kanssa. Takakontin luukku auki ja auto nosturilla. Nosto-ovea sitten ylös. Millistä kiinni, mutta säästyttiin vahingolta. Ihmisen muisti on hyvä, mutta toisinaan lyhyt.

          Comment


            Nyt olisi kaikki osat, että saa auton kasaan, tai no melkein sillä uusi tankki on tulossa ja perän pusla (uretaani) osoittautui vääräksi ja jouduin tilaamaan uuden. Jarrupaineen säätimen kävin aamulla tilaamassa marmorilta.

            Laitan kuitenkin auton kasaan. Täytyy käydä tuolla etelässä ensi viikolla eli ei pysty odottelemaan puuttuvia osia. Puretaan uudestaan kuhan on kaikki puuttuvat osat hyllyssä (ja varmistettu että ne on oikeat).

            Katselin tuota vanhaa tankkia eilen tarkemmin (kun tein päätöksen kasata auton). Otin riskin ja puhdistelin sen ensin teräsharjalla yms. ja positiivinen yllätys oli, että tankki kesti. Oli vain pahasti hilseillyt. Laitoin päälle ruoste stopparia ja sen kuivuttua useamman kerroksen massaa. Näyttää itseasiassa nyt yllättävän hyvältä. Täytyy tutkia tarkemmin tankin kunto kuhan saan sen autosta irti. Ehkä tuo ei ole niin toivoton tapaus kuin ensi alkuun vaikutti.

            Mielenkiintoista nähdä/kokeilla onko tuolla vakaajalla takana mitään virkaa. Torsen modia hiukan miettinyt ja sen voisi ihan kokeeksi myös tehdä.

            Comment


              Ainakin pitkäkattosessa takavakaaja paransi mukavasti käyttäytymistä. Puskeminen loppui lähes kokonaan ja tarjosi persettä helpommin kaasulla pyydettäessä.

              Comment


                Tuo sedan korimallihan on paljon jäykempi kuin farmari. Eron huomaa selvästi, kun noita ajaa vuorotellen. Onko missään C4 sedanissa ollut koskaan vakaajaa edes lisävarusteena? Onhan noita laitettu jälkikäteen useampaankin, mutta vakiona ei ole tullut yhtään vastaan.

                Comment


                  C4 S4 sedaneissa olen jo kahdessa nähnyt alunperin.

                  Comment


                    Laitoin omaan C4 S4 sedaniin viime talvena tankkirempanyhteydessä takavakaajan kiinni ja en kyllä hirveitä parannuksia ajokäytöksessä huomannut. Puskee turhan paljon edelleen. Pitäis varmaan tehdä prikka modaus torsenille.

                    Comment


                      Itsellä käsitys / olettamus / MUTU, että tehtaan sport-alustoilla (1BE) olevissa S4/S6 C4 quattroissa olisi takavakaaja ollut mukana alun alkaen.

                      Tosin tämäkään käsitys ei ole täysin aukoton, sillä olen todistanut takavakaajallisien ja vakioalustalla (1BA) olevien / olleiden C4 quattrojen olemassaolosta myös seuraavasti:
                      Pikkukoneinen S4 avant 1994 (eli "pikkufacelift" 1993-1994), vakioalustalla (1BA). Tämä yksilö oli tosin myöhemmin varusteltu Eibach / Bilstein -alustalla, joten remontin yhteydessä on vakaajakin voitu lisätä jälkikäteen?
                      Pikkukoneisia S6 sedan 1995-1996, vakioalustalla (1BA) sekä sport-alustalla (1BE) ja näissä kaikissa takavakaajat.

                      Lisäksi takavakaajat ovat (käsittääkseni) kuuluneet S6 Plus -mallien vakiovarustukseen ja nämä ovat käsittääkseni _kaikki_ rullanneet Quattro GmbH:lta 1BE-alustoilla.

                      Comment


                        No onhan noita sitten ollut, itsellä ei vain ole tullut vielä vastaan.

                        Auto taas liikenteessä, tein tuossa pitkän koeajon ja etsin kaikkein liukkaimmat pikkupätkät, että saisi kokeilla miten tuo perä käyttäytyy. Vaikea sitä on eroa sanoa ainakaan vielä. Lukko käyttäytyi ekat kilometrit hiukan oudosti. Se ei lähtenyt päältä pois vauhdin kasvaessa, mutta napista ottamalla kyllä. Tämä korjautui itsestään ja nyt lukko lähtee pois kun vauhtia tulee lisää.

                        Lukon vaikutus on melkoinen esim. noissa liikenneympyröissä, voisi sanoa että melko hauska laite =) En ihmettele kavereita jotka on laittaneet kytkimen, että lukko ei lähde vauhdin kasvaessa pois. Itse en kehtaa rääkätä paikkoja (melkoinen paukutus kääntäessä jos pitoa renkaissa esim. kuiva asfaltti) vaan annan olla tuollaisenaan, jääradalla tuo olisi kyllä kiva lisä.

                        Tuota ominaisuutta voisi nyt lähteä hakemaan sillä torsen modilla. Seuraavaksi tosin softaus tai maalaus. Harmittaa vietävästi tuo katto, nyt kun auto alhaalla niin tuon näkee koko ajan =(

                        Comment


                        • No itselläni oli oletettavasti ollut edellisellä omistajalla moinen kytkin ja aika alkuaikoina lävähti perä. Lähdin toki märällä asfaltilla lukko päällä, mutta silti epäilen ottaneen kipeää jo aiemmin.
                          Jäälle ja talvellehan tuo on huippumodi.
                          Modattu torsen voisi joutaa, jos urssi ikinä menee kaupaksi ja ostaja ei halua sitä mukaan ostaa. Eli prikkamodit tehty ja pitäisi käydä tuohon c4 manuaalin jatkoksi. Kumpaan siis suunnittelit, automaattiin vai manuaaliin?

                          Comment


                            Tämähän nyt vastustaa. Aamulla käynnistin auton normaalisti ja kävi nätisti (hiljaisesti). Nyt kun kävin Motonetissa niin aloin kuuntelemaan, että jopas venttiilit nakuttaa. Öljynpaineet normaalit ja öljyä on. Menikö tuosta nyt sitten nostajat/venttiilit. Ihan käsittämätön juttu.

                            https://drive.google.com/open?id=0B5...EJxR0lrYVpmQkU

                            Ei kai se auto kuin nostaa kansi pois ja tehdä sille täydellinen huolto...kuulostaako tuo ääni kenellekään tutulta?

                            Comment


                              No jopas. Kyllä toi kuulostaa venttiilinakutukselta, ettei ainakaan alakerran kopistelulta. Olisko voinu kannen takaisku jumittaa tai tukkeutua? Harvoin ny nostajat yhtäkkiä noin rikkoontuu.


                              Edit. vai kuinkas päin se ny olikaan, mitattiinko paine takaiskun jälkeen vasta..?

                              Comment


                                Onko tässä itse kannessa edes takaiskua? Takaisku on tuossa lohkossa ja sen perään on tuo öljynpaineanturi.

                                Vaihdan tuohon nyt ensin RS2:n (Heavy duty) takaiskun niin katsotaan onko vaikutusta. Tosiaan ihan yllättäen tuli. Aikaisemmin käynyt nätisti.

                                Comment


                                  Eihän tuossa AAN koneessa ole samaa erillistä alipainepumppua kannessa kuin AAR, joka aiheuttaa nakuttavaa ääntä vikaannuttuaan? Ja sen tietääkseni pystyy heivaamaan kokonaan pois, imupuolelta tuleva alipaine riittää.

                                  Comment


                                    Öljynpaineessa tuo vika on. Kävin äsken ajamassa auton talliin illan remonttia varten (vaihdan sen takaiskun) ja auto kävi taas oikein nätisti/hiljaisesti. Oli ehtinyt kylmetä ja paineet oli yli 4bar tyhjäkäynnilläkin.

                                    Kuumana, vaikka paineet on mittarin mukaan ~1,9bar niin yläkerta ei saa tarpeeksi öljyä ja alkaa raksutus. En nyt muuta keksi tuohon kuin tuon takaiskun?

                                    Comment


                                      Juuri tota lohkossa olevaa takaiskua tarkoitin.

                                      Comment


                                        Taas kehrää nätisti. Onneksi ei ollut isompaa. Vaihdoin samalla uudet öljyt koneeseen.

                                        Tuossa kun aloin jo miettimään laajempaa koneremonttia niin mieleen tuli, että saisiko tuosta nostettua noita puristuksia jollakin mäntäsarjalla? Useammat setit laskee puristuksia jotta saadaan maximi ahdot ulos. Mua kiinnostaisi enemmän hyvä vääntö jo alhaalta, pienempi kulutus yms. Tuosta kun on turha repiä kauheita tehoja laatikon takia.

                                        Edit. Osaako kukaan sanoa paljonko tuota kantta pystyisi laskemaan (jos puristuksia haluaa nostaa)?

                                        Edit2. Löytyi vastaus, tämän ohuemmaksi ei saa höylätä:

                                        Resurfacing of the cylinder head (grinding flat) is permissible up to minimum dimension -a- (measured through bolt hole).

                                        Dimension -a- (minimum) = 118.1 mm (4.650 in.)
                                        Viimeksi muokannut Jari74; 2.12.2016, 14:01.

                                        Comment


                                          Takaiskuko se nyt sitten oli joka temppuili?

                                          Comment


                                            Jeps, siitä oli jo aikaisemmin juttua, kun se laski nopeasti paineet yläkerrasta pois. Siksi hommasin tuon heavy-duty version valmiiksi

                                            Comment


                                              Kävin marmorilla hakemassa tuon jarrupaineensäätimen, on palikalla hintaa =( Täytyy heittää paikoilleen jossain vaiheessa. Tuon takapään remontin yhteydessä herkistelin jo vanhan palikan putkiliitokset eli niiden kanssa ei joudu tappelemaan.

                                              Tuli samalla ihailtua vaihtohallissa ollutta RS6:sta. Ei omituista kyllä herättänyt kovinkaan suurta omistamisen halua vaikka hieno auto olikin. Hierottiin kauppaa ihan toisesta laitteesta (aika vaihtaa tuo meidän kauppakassi A3:n).

                                              Tuosta venttiilien rapsutus episodista aloin miettimään, että jos tekisin tähän autoon "kevyen" konerempan eli kone pois ja purkuun. Suuri osa osista mulla jo on eli tiivistesarjat ylös/alas, kaikki jakohihnan vaihtoon tarvittavat romppeet, nostajat yms. Täytyy käydä läpi mitä on ja tilata puuttuvat niin onpahan sitten valmiina jos hommaan innostuu. Kansi tietysti pitäisi tarkastaa jne. ja alakerta tasapainottaa eli ei tuo ihan pelkillä osien vaihdolla menisi. Tosin mitä sitä löytää kun koneen aukaisee on aina pieni Kinderi tekijä näissä vanhoissa. Olen jopa miettinyt jos tästä tekisi 2,5l koneen (TDI lohkolla). Ei nyt pidä liikaa innostua, onneksi tässä on automaatti koneen jatkona niin se pitää homman aika tiukasti tietyssä tehohaarukassa.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                Kävin varaston läpi ja aika pienellä osien tilaamisella sain kasaan kaiken tarvittavan koneremonttia varten eli tilaukseen meni vain uudet alakerran kaikki laakerit, H-profiilin kanget, kannen pultit ja teräksinen jakohihnan alaratas. Kaikki muut on tilattu paitsi tuo ratas. Täytyy se hommata erikseen.

                                                Ihan peruskunnostus on tarkoitus tehdä. Ei mitään ihmeempää tuuninkia. Täytyy katsoa jos tuota kantta pystyisi hiukan laskemaan niin saisi ruttua nostettua. Paljekorkeus taisi olla suosituksissa siellä 0,8mm tienoilla (vakiona mahtaa olla mitä?)

                                                Kävin itsenäisyypäivänä Haaparannassa tuolla (emäntä halusi uusia kalusteita Ikeasta) ja hyvin toimi 26 asteen pakkasessakin. Laitetaan nyt kuvituskuvaksi kuva reissun päältä, kun auto kerrankin kohtuu puhdas.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  Mitkä kanget tilasit?

                                                  Ajattelin oman koneen kasata vakioilla, kun ei näköpiirissä ole tarvetta paljon yli 400 hp ylityksille. Toki valikoimaa on ja hintahaarukka melko lavea, joten ehkä sitä voisi hankkia vähän head-roolia mahdollisia virhetilanteita varten.

                                                  Itseäni jäi kiinnostamaan erityisesti I-profiiliset.

                                                  Comment


                                                    Saksasta jotkut Eagle kopiot, valmistusmaata ei sanottu, mutta epäilen Kiinaa. Materiaali tuntuu olevan laadukasta eli "4340 EN24 Chrom-Molybdän-Stahl" Tarkastutan nuo toki mahdollisten mittavirheiden yms. osalta. Mukana ARP:n pultit. Vakiomitoilla ihan nuo kanget.

                                                    Kävin nakkaamassa säätimen paikoilleen. Tuli samalla tehtyä jarrunesteen vaihto joka ei tosin ollut suunnitelmissa. Tuota palikkaa irroitettaessa ehti säiliö valua tyhjilleen niin piti ilmata kaikki kulmat niin samalla sitten vaihdoin nesteetkin. Jarrujen tuntuma ihme kyllä muuttui hivenen parempaan suuntaan. Oisko tuolla ollut hiukan ilmaa jossain kulmassa aikaisemmin. Tuo säädin tuskin vaikutti asiaan noin paljoa. Tuli testattua tuon säätimen liike samalla ja hyvin tuntuu jousi liikkuvan.

                                                    Kuvassa vanha rikkinäinen, tuo mäntä on aivan jumissa. Pitää huvikseen kokeilla aukaista tuo mokkula ja katsoa mitä se on syönyt.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      Siellä on mäntä, jousi ja pari normaalia o-rengasta. Hemmetin yksinkertainen laite. Yleensä vain niin umpihapettunut, että mäntää ei saa ruuvattua enää irti.

                                                      200:seen jokunen vuosi sitten elvyytin ihan vain putsaamalla ja uusilla o-renkailla. Vedin massan päälle ja toiminut nyt jo vissiin viitisen vuotta.

                                                      Comment


                                                        On tosiaan yksinkertainen värkki. Tuota ei saa korjattua, kun tuo keinuvivun kiinnike mennyt juuresta poikki. Hapettunut kiinni ja kun koetin tuota liikuttaa niin napsahti rikki. Ei vissiin muutamaan vuoteen liikkunut mihinkään. Tai no saisihan tuohon jonkun patentin tehtyä, mutta uusi jo paikoillaan.

                                                        Taidan poistaa tämän auton nyt ns. käyttöauton roolista ja kohdella tätä(kin) harrasteena. Eipä tässä kauheasti ole enää tekemistä, mutta jäljellä olevat on melko isotöisiä eli maalaus ja koneen remontointi. Tammikuussa puran auton maalausta varten ja saapa nähdä milloin tämän saa takaisin. Tehdään niin sanotusti muun työn ohella. Mulla on noista hiukan huonoja kokemuksia eli auto saattaa maata työmaalla kuukausiakin, mutta pakko on moiseen nyt ryhtyä kustannusten pitäiseksi edes jotenkin kurissa.

                                                        Nyt on tehty hieno keksintö eli PLX lisämittarit ei välttämättä vaadi enää tuollaista "rumaa" lisänäyttöä kapiiniin vaan mittarit voi lukea esim. kännykän näytöltä. Aivan loistava ratkaisu, mua ahdistaa aina nuo lisämittarit ne kun on harvoin siistin näköisiä jälkiasennettuna.

                                                        http://www.futurez.fi/fi/shop/mittar...seosmittarille

                                                        Laitan tuohon ainakin ahtopaineen ja seosmittarin (laajakaista). Voi sitten tarvittaessa tarkastella arvoja kännyltä.

                                                        Comment


                                                          Tulin tänne etelään tuolla A3:lla ja jätin Urssin emännälle. Tietysti se aloitti heti kiukuttelemaan. Ilmeisesti virtalukko tai sen pohja on saavuttanut käyttöikänsä pään. Nyt on sattunut muutaman kerran (on muuten mielenkiintoisia puheluja emännältä =), että kun laittaa avaimesta virrat päälle niin ei tapahdu yhtikäs mitään. Ei mikään valo yms. syty eikä auto käynnisty. Aikalailla tyyppivika tuokin, meni tuosta toisestakin autosta aikoinaan. Onneksi tuo on ainakin toistaiseksi elpynyt, kun muutaman kerran ottaa avaimen pois ja koettaa uudestaan.

                                                          Täytyy tilata uudet osat ja laittaa kuntoon. Muutoinkin auto poistuu ns. normaalista liikenteestä luultavasti jo ensi viikolla ja alkaa purku maalausta varten.

                                                          Comment


                                                            Mulla kasikympissä autto samaan vikaan kun käyttää toista avainta joka ei ole niin kulunut. Kävi just samalla tavalla et avainta räkläämällä saattoi saada virrat päälle, toisella avaimella skulaa sit täydellisesti.

                                                            Kerkesin uuden virtalukon pohjankin ostaa mutta vieläkin asentamatta..

                                                            Comment


                                                              Mähän hain tuohon heti uudet avaimet, kun auto pihaan tuli. Auton mukana tullut "kokoelma" erilaisia ei oikein mieltä säväyttänyt =) Eipä tuo iso homma ole korjata, mutta harmittavaa sorttia varsinkaan kun ei ole itse paikan päällä. Kestäisi nyt vielä muutaman päivän.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X