Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 avant -93 rojekti.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ok. Uusi olisi kyllä mukava niin ei tarvitse arpoa missä kunnossa ostaa näkemättä jonkun käytetyn.

    Comment


      Ei kyllä tuu mieleen, että noiden kanssa jotain ongelmia olisi ollut. Ellei ole kolaria ajettu. Että sen puolesta kyllä uskaltaisin käytetyn laittaa.

      Comment


      • Jaa, mikähän helevetti tuossa mun yksilössä on kun se vatkaa. Välillä vähemmän ja välillä enemmän.

        Pitää varmaan sitten sinun luvalla koittaa käytettyä, jos sellaista joku tarjoaa :)

        Comment


          Ei taida olla kovin paljon valikoimaa 2 kiilauralle + 4 raidan moniuralle kuitenkaan. Tietysti jos laturin laittaa pyörimään kiilahihnalla niin vanhempien autojen palikat alkaa sopimaan.
          Ei ole 120A kanssa kovin pitkäikäinen hihna välttämättä.

          Comment


          • Pelkkä dampperi siis kyseessä, se hihnapyörä irtoaa siitä.

            Comment


              Äh, sehän oli ABY. Sori. Ei vaan kaikki muistu mieleen aina...

              Viime kesästä asti on 120 A kanssa kiilahihna pyörinyt, ei vielä ainakaan ulise.
              Viimeksi muokannut pasi_; 26.4.2013, 10:39.

              Comment


              • Tuntemuksia parin viikon ajalta kaupunkipyörittelystä. Kulutus on mielestäni laskenu vaikkakin välillä tulee mummoja peloteltua. Kytkin on ok kaupungissakin vaikka vähän sivistymätön. Konekin taitaa pitää nesteet oikeissa paikoissa talvisen rempan jäljiltä, ei tupsauttele eikä paisarin pinta vaju. Ei myöskään sihahda kun aukaisee kylmänä korkin paisarilta, kuten ennen.

                Osaisiko joku heittää faktaa tai mutua että eroaako AAN ja ABY hihnapyörät miten paljon toisistaan?

                Comment


                  AAN pelkkä moniura, ABY kiila- ja moniura.

                  Comment


                  • Niinpä onkin. Tuli ihan todettua tämä livenäkin eilen kun irroteltiin kaverin urssista hytikkapumppu. Ei oo kyllä liikaa tilaa tuossakaan mallissa sillä suunnalla!

                    Ilmeisesti ohjelmalle pitäisi tehdä jotain tässä "lähiaikoina" ja olen vähän kahden vaiheilla olisiko se vaan päivitys nyt koossa olevalle setupille vai investoida samalla vähän enemmän ja vaihtaa suuttimet jotta voisi laittaa auton toimintaan viinalle.

                    Tulee mieleen ainakin maf että liekkö e85-setup laittaisi sen liian tiukoille? Muuten en keksi mikä nyt rajoittaisi.

                    Comment


                    • Kesä ja kärpä...eipähän kun avoimet tiet!

                      Alkaisi houkuttamaan jo vähän enemmälti tuo viinanjuotto audille.

                      Mitähän tässä ko. kapineessa pitäisi ottaa mahdollisesti huomioon ennen ohjelmointia? Alkaako maf olemaan jo liian tiukoilla, pitäisikö sille tehdä jotain?

                      Muita asioita joita en välttämättä hoksaa? Suuttimet toki vaihtoon...

                      Comment


                      • Kuulemma ahti pitäs ainakin suurentaa taasen...

                        Comment


                          Ei muuta kuin viinat koneeseen ja katsot, että kestääkö se maffi vai ei. :) Niin meinasin itse ainakin tänä kesänä tehdä.

                          Comment


                          • Mitenkäs sitten jos alkaa maffit paukkumaan?

                            Nyt kun auto alkaa muuten olla hyvässä tilanteessa tekniikaltaan niin voi alkaa miettiä korihommia ja pientä jalostusta. Olisiko kenelläkään vinkkiä mistä saisi tuollaisen vastaavan jostain lähempää järkihintaan: http://www.ebay.it/itm/SPOILER-POSTE...item589e09755b

                            Tuossa sinänsä hinta ok mutta ei huvittaisi italiasta asti alkaa tuottamaan.

                            Comment


                              Nykyäänhän saa Motronicin säätöihin ilman maffia, eli käytännössä ei ole tehorajaa enää. Huono puoli on et homma ei hoidu kovin monelta maailmassa, mutta ehkä Porkkiksella homma onnistuu..?

                              Comment


                                Kyllähän sitä isomman maffin voi laittaa ja sellaisen Porkkis on säätänytkin.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                                  Nykyäänhän saa Motronicin säätöihin ilman maffia, eli käytännössä ei ole tehorajaa enää. Huono puoli on et homma ei hoidu kovin monelta maailmassa, mutta ehkä Porkkiksella homma onnistuu..?
                                  mites tuo onnistuu?? paineen mukaan??

                                  Comment


                                    Joo, MAP:lla. Huonot puolensa tietty siinäkin on.

                                    Comment


                                      Jossain vaiheessa varmaankin onnistuu jonkin sortin "lisenssiratkaisuna", mutta se vaatii säätöä aina pienimmänkin muutoksen jälkeen. Massaohjattu ruisku mukautuu pieniin nokkien kääntöihin sun muihin hyvin. Paineohjattu erittäin huonosti.

                                      600hv maffilaisen olen kaverille säätänyt.

                                      Comment


                                        Joo, toi on just se suurin negatiivinen puoli et käytännössä hyvin pienetkin muutokset voivat vaikuttaa liiaksi. Tuon takia ajattelin kyllä ite jättää maffin käyttöön. Miten muuten kelit vaikuttaa tohon mappiohjattuun systeemiin?

                                        Comment


                                          Kyllä kesä helteillä säädetty tuppaa talvella käydä laihemmalla.

                                          Aftermarket ecuissa on korjauskarttoja tätä varten.
                                          Viimeksi muokannut kessu74; 31.5.2013, 13:51.

                                          Comment


                                          • Ajattelin pienen kesälomaprojektin aloittaa audiin kun muuten tuntuu nyt toimivan, eli tuon sisäkennon vaihdon. Behriläinen on ollut jo jonkinaikaa hyllyssä hankittuna.

                                            Jos olisi pientä apua kojelaudan purkamisen aloittamiseen niin mielelläni kuulisin että mistä suunnasta tuota alkaa lähestymään.

                                            Comment


                                              Aika helposti se menee palasiksi kun vaan alkaa ruuveja irroittelemaan. Kasaaminen onkin jo sit vähän veemäisempi:)

                                              Epämääräinen ohje:
                                              - Keskikonsoli, hanskalokerot, ratti, mittaristo yms. kokonaan pois
                                              - Suutinkanavat kojelaudasta irti sisäpuolelta
                                              - ratin alta kaapelikourut irti kojelaudasta
                                              - Kojelauta irti
                                              - Ilmanvaihtohökötys tulipellistä moottoritilan puolelta parilla mutterilla kiinni, mutterit auki ja kökötys tulee hieman irti, jolloin pitäisi klipsit saada takaa auki ja sitä myöten systemmin halki, jotta kennon saa vaihdettua. Tämä on vittumaisin kohta, kun ei tossa ilmastoidussa ole oikein tilaa. Reilusti kirosanoja ja verisiä käsiä ni on kyllä tehtävissä.

                                              Comment


                                                Pari lisäystä edelliseen:
                                                -Keskikonsoli puretaan kokonaisuudessaan, alkaen siitä taemmasta osasta. Takatuhkakuppi pois, sen alta ruuvit auki, käsijarrukahvan edestä luukku auki, sen alta ruuvi pois. Käsijarruvipu vedetään niin ylös kun saa, ja sitten nostetaan konsolin takaosaa vähän ylös, kiskotaan sytyttimen ja takalukon napin piuhat irti ja sitten pujotellaan se konsoli känkkäkahvan yli pois.
                                                -Konsolin etuosa: vaihdekepin pussin lukitusruuvi pois, näkyy pienessä reiässä kun konsolin takaosa on otettu pois. Vaihdekepin nuppi luonnollisesti kiertämällä irti ja sitten saa pussin pois. Jos automaatti-ilmastoinnillinen auto, ilmastoinnin kehyspaneeli kammetaan varovasti irti reunoilta. Paneelin takaa alanurkista lisämittareiden yläreunan listan kiinnitysruuvit 2kpl irti, ja ilmastoinnin paneelin reunoilta kiinnitysruuvit 2kpl irti. Tämän jälkeen keskikonsolin etuosa lähtee lisämittareineen taaksepäin vetämällä irti, sähköliittimet irrotetaan ja nostetaan konsoli vaihdekepin yli pois. Ilmastoinnin paneelin ruuvit tulikin jo irroitettua, joten se vedetään ulos, napsitaan liittimet irti ja pois. Mankka sitten sen mukaan irti millainen sattuu olemaan kiinni.
                                                -Tässä vaiheessa kannattaa irrottaa karttahylly kuskin puolen jalkatilasta, se on muutamalla ruuvilla reunoista altapäin kiinni, triviaali homma.
                                                -Seuraavaksi hanskalokero, jos auto on ilman hanttarin bägiä, niin hanskalokero auki ja reunoilta löytyy 4kpl ruuveja. Ne otetaan auki ja pujotellaan hanskis irti, irrotetaan hanskiksen valon johdot. Jos hanttarin bägi löytyy, niin muistaakseni hanskiksen kiinitysruuvit oli siellä lokeron sisäpuolella jotenkin.
                                                -Kun hanskalokero ja karttahylly on pois, kojelaudan nappularivistö on oleellisesti helpompi purkaa kun reunoilta pääsee nappuloiden taakse käsiksi. Napit lähtee kampeamalla/vetämällä, mutta kannattaa huomioida että ne on kiinnitetty sellaiseen olemattoman ohueen muovikehykseen joka saattaa napsahtaa poikki helposti.
                                                -Ratti irti, triviaali homma.
                                                -Ratin kehysmuovin yläosa lähtee altapäin kahdella ristipääruuvilla. Ovat sellaisissa poteroissa. Muovin alaosa jää viiksipakettiin kiinni, se lähtee yhdessä niiden viiksien kanssa kun alhaalla olevasta ovaalista aukosta avaa joko kuusiokololla tai ristipäällä kiristyspannan ruuvia ja pujottelee paketin rattiakselista pois. Taskulamppu on tässä ehdoton, koska noita lukitusruuveja on tosiaan kahta sorttia mutta en muista miten ne vaihtui.
                                                -Mittariston alareunasta 2 ruuvia auki, mittaristo pujotetaan ulos ja pienellä talttapääruuvarilla avataan mittariston takaa liittimistä mustat klipsit. Tämän jälkeen liittimet irti. Ajotietokoneelle on oma pieni musta liittimensä, joka lähtee jotenkin kampeamalla, kynsiä puristamalla tms.
                                                -Karttahyllyn jättämästä aukosta näkee kojelaudan reunaa kiertävän johtokourun. Siinä kojiksen reunassa on kolme tai neljä ristipääruuvia, joissa on iso prikka. Ne otetaan auki niin johtokouru irtoaa kojiksesta.
                                                -Reunoille ja keskelle säädettäviin suuttimiin puhaltavat ilmakanavat on kiinni kojiksessa reunoilta metallisilla sangoilla, sangat työnnetään reunoja kohti niin napsahtavat irti kanavistosta. Taskulampun kanssa kannattaa tiirata nyt sinne kojiksen sisälle ja tutkailla kanavistojen liitoskohtia, uutena siellä on ollut muutama pieni ristipääruuvi joilla kanavat liittyvät yhteen, mutta ne ovat saattaneet aikain saatossa myös hävitäkin.
                                                -Nyt kojelaudan pitäisi olla irrotuskunnossa. Kojelauta itsessään on kiinni keskeltä alhaalta neljällä ruuvilla, sekä reunoilta pyöreiden muovitulppien alta neljällä ruuvilla. Muovitulpat kammetaan ruuvarilla irti ja ruuvit irrotetaan. Tämän jälkeen nitkutellaan kojis irti ja tarkkaillaan ettei mitkään johdot tai muut ole välissä/sidottuna vielä kojikseen jne.
                                                -Kun kojis on irti, ilmakanavisto on enää kiinni yhdellä tai kahdella mutterilla puhallinkoneistossa. Mutterit ovat nyt hyvin näkösällä, joten ne pois, ja kanavisto pois.
                                                -Puhallinkoneistoa en ole itse koskaan laittanut saumakohdasta kahtia, koska olen kokenut niiden klipsien kanssa turaamisen hankalaksi. Sen sijaan konehuoneen puolelta vesiletkut luonnollisesti irti ja siitä vesiletkujen välittömästä läheisyydestä alapuolelta 2 isolla prikalla varustettua mutteria auki. Vesikaukalosta kaukalon peitemuovi pois, raitisilmasuodatin pois ja sen alta 2 mutteria pois. Näin saa raitisilmasuodattimen kaukalon irti. Sen alla näkyy 2 ruuvitappia, jotka ruuvataan pois. Nyt koko puhallinpömpeli on muuten irti autosta, mutta vielä kiinni ilmastoinnin putkilla. Josko järjestelmä on tyhjä tai aikomus tyhjentää, voidaan ilmastoinnin putket avata yhdellä kuusiokololla siitä downpipen takaa suurinpiirtein ja näin päästään vetämään koko puhallinpömpeli reilusti ulospäin jolloin kenno on helppo vaihtaa. Vaikka ilmastointia ei olisi tarkoitusta tyhjentää, voidaan pömpeliä silti vetää hiukan taaksepäin ja mahdollisesti irrottaa ne klipsit jos kenno ei mahdu tulemaan vielä ylös.

                                                Kokoaminen ei tapahdu ihan käänteisessä järjestyksessä, vaan mielestäni järkevintä on kiinnittää ilmakanavat kojikseen ennenkuin pujottaa kojista takaisin paikalleen. Muuten niiden kanavien saaminen kohdalleen ja erityisesti reunasankojen pysyminen kojiksessa kiinni ja saaminen paikalleen on aika tuskallista.

                                                Comment


                                                • Itse kojelaudan irroitus oli mielestäni aika iisi, mutta puhallinpaketin saaminen irti oli pain in the s.

                                                  Alempi kennon kiinnitysruuvi vesiliitäntöjen kohdilla ei meinannut löytyä. Piti ihan käsikopelolla ronkkia ja sen kun sai irti niin kevyellä voimankäytöllä nyhtämällä paketti irtosi.

                                                  Kennon päätyhän se oli tässäkin pettänyt.

                                                  Italialainen kolikko löytyi lattiahuovan välistä :)

                                                  Mikä tärkeintä, lämmintä tuntuu tulevan hyvin. Ei vaan vähään aikaan pääse nauttimaan :(
                                                  Attached Files
                                                  Viimeksi muokannut Jaymz; 4.7.2013, 20:46.

                                                  Comment


                                                  • Mitenhän onnistuisi tämän hihnapyöräepisodin kanssa jos laittaisikin NG:n hihnapyörän joka on kiilahihnoilla ja laturiin vaihtaisi kiilahihnapyörän?

                                                    Tuollaiset matot piti laittaa kun vanhat oli niin kuluneet. Halavalla saksasta, mutta toimituskulut melkein sama kuin tuotteen hinta.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      Eikös noi laturin kiilahihnat oo herkkiä hyppimään pois paikoiltaan kovilla kierroksilla?

                                                      Comment


                                                      • Pasihan se osaa kertoa onko hyppinyt, rajotin taitaa olla lähempänä 8krpm?

                                                        Nyt ei hypi vaan saattaa katketa tehostimen tai laturin hihna kun tarpeeksi kiusaa rajotinta isommalla vaihteella.

                                                        Comment


                                                          Hienosti on toiminut, vaikka Motoparkin sadeliukkailla laskettelin kakkosella monet kerrat kotvan rajoitinta vasten (7800 rpm). Eikä tuo muutenkaan ole päässyt karstoittumaan. Laturi on vielä 120 A malli, joten tehoakin tarvittaessa ottaa. Eikä ole ulissut hihna.

                                                          Comment


                                                          • Olisi varmaan aikamoinen parannus nykytilanteeseen. Olin jo siinä toivossa että tuon NG:n hihnapyörän saisi uutena damppereineen ostettua ihan järkihintaan, mutta taitaa olla poistunut tuote?

                                                            Tietty sitten on toinen juttu saako laturin hihnapyörän vaihdettua vai meneekö koko laturi uusiksi.

                                                            Comment


                                                              Laturin hihnapyörä autosähköliikkeestä 20-30 e. Itse ostin jonkun lötkön dampperin käytettynä Joensuulaisesta autopurkamosta 30 eurolla. ETKAn mukaan näyttää NG:n dampperia olevan aika todella monessa viispytyssä, eli varmaan juurikin sama osa. Ei 3B:n damppereita ainakaan silloin puissa kasvanut, kun sellaista etsin.

                                                              Miun piti laittaa AAN:n dampperin alla ollut timanttipinnoitettu prikka tuohonkin väliin, että sain hihnalinjan kohdalleen. En täysin vieläkään käsitä, että miksi, mutta sellainen piti laittaa. :) http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...8Custom%29.JPG. Kuvassa 3B oikealla ja lötkö/NG/joku vasemmalla. Ilman tuota jakohihnapyörä olisi ollut liian lähellä lohkoa tai jotain, en muista. Kiilahihnalinja saattaa tuon verran heittää, en sitäkään varmaksi muista. Ainakin aavistuksen heitto oli ilmastoinnin hihnassa, mutta eipä se kiilahihnan kanssa ole niin millilleen.
                                                              Viimeksi muokannut pasi_; 11.7.2013, 22:31.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X