Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rapsakka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mie tunnen aika monen ihmeellisen kuvion kautta erilaisia ihmisiä, erilaisilla muodollisilla päästöpapereilla ja ilman. Suurin osa tutuista on semmoisia joilla kansipahvi pääkopassa ei falskaa ja pultit ovat sopivan kireällä, sitten on niitä joilla on käynyt ns. "blown gasket" ja eteenpäin mennään lähinnä nappien tahdittaessa päänupin sytytyksen, jos nyt sattuu ollenkaan sytyttämään.

    Täällä nyt onneksi tuntuu olevan keskimääräistä sekopäisempää porukkaa, sillein terveellä tavalla. Vuosien saatossa vain on, mitä 12-13 vuotta olen tätä seurannut on huumori iän karttuessa hassusti vähentynyt. Johtuuko se siitä että työ, elämä ja perhe repivät suuntaan joka on eri vektorilla kuin mitä itse odottaa, haaveilee ja toivoo? Jos on, niin silloin ihmiset yleensä oireilevat vähän siihen tyyliin että ympäristöllä alkaa keittämään, kävyt ja päreet hiiltyvät, kun se elämän vitutus alkaa vuotaa ulos omasta itsestään.

    Taitaa suurin osa porukasta pyöriä 40+/-10 korvilla, kolmekymppiset eivät tiedä mikä nelikymppistä vituttaa, ja joku vanhempi(tm) kattelee että mitä vittua noi kakarat riitelevät. Mutta yleensä se on nelikymppinen jota vituttaa. Minua vituttaa välillä niin perkeleesti ja joskus käy niin että sitä vitutusta tulee vähän narsistiseen tyyliin purettua jollekin tai joihinkin, mutta sitä on oppinut varomaan tässä vuosien aikana.

    Suurin osa meistä on vähän semmoisia oman tien kulkijoita, vai tunnistaako joku itsessään semmoisia luonteenpiirteitä että on helposti manipuloitavissa ja ohjailtavissa? Mie vähän epäilen ettei. Jos joku kyseenalaistaa ilman vuorovaikusta sitten toisen näkemyksiä ja toimintafilosofiaa, niin kyllähän siinä herkästi alkaa paisari viheltämään.

    Miusta vitutus, ahdistus, riittämättömyyden tunne ja viha jonka syytä ei tunnista ovat semmoisia joista pitäisi päästä puhumaan jonkun kanssa. Suun avaaminen siinä mielessä vain on vaikeaa, voi joutua sanomaan jollekin asioita jotka ovat vielä vaikeampia, mutta yleensä muutaman ekan lauseen jälkeen helpottaa.

    :-/

    Comment


    • Veivit ja ja kampura siniset.
      No perkele. Kuinkahan nopeaan tuollainen tapahtuu? Luulisi että siihen tarvitaan enemmän kuin pari mutkaa.

      Comment


      • Kun kone rundaa esim. 6k rpm niin sekunnissa sen 100 kertaa. Samaan aikaan ulosmitataan esim. 700Nm niin kaulalla vaikuttaa melkoinen pintapaine. Tuolla yhtälöllä lämpö ilman öljyä nousee kyllä nähdäkseni varsin rivakasti.

        Comment


        • Rami lienee aika lähellä totuutta. Kai tässä pipon löysentämistä voisi harjoitella yksi jos toinenkin. En tiedä onko minulla osallisuutta tähän konfliktiin, mutta kyllä sen voin myöntää että aika aggressiivisesti tulee monesti kirjoitettua, turhaan. Olen koittanut pitäytyä henkilökohtaisuuksien ulkopuolella, mutta joku voi joskus tulkita toisin.

          Joskus tuntuu itsestäkin siltä, että tämä harrastus menee sen verran vakavamieliseksi, että pitäisi ottaa siitä lomaa. Tilannehan on sellainen että teen periaatteessa kahta työtä, jotta olisi rahaa kaadettavaksi autoharrastukseen. Lisäksi valtaosa varsinaisilta töiltä liikenevästä ajasta meneekin sitten tallissa joko käyttövessojen huollossa tai harrasteen rakentamisessa. Luojan kiitos ei ole vielä lapsia. Tältä pohjalta on joskus helkkarin vaikea suhtautua letkeän kevytmielisesti autoharrastus-aiheisiin keskusteluihin. Varsinkin kun kaikesta touhuamisesta huolimatta rahat on kokoajan loppu ja auto on silti edelleen hidas. Kaiketi pitäis osata ajatella sitä niin että moni asia vois olla huonomminkin.

          Noh, kesälomalla lähdetään viikoksi johonkin reissuun. En tiedä yhtään mihin ollaan menossa, sanoin vaan emännälle että keksi joku paikka mihin mennään missä ei tarvi koskea työkaluihin. :)

          Valitukset sikseen. Tepon projektista sen verran, että luvattiin tuossa toveri Lehtosen kanssa toimittaa erikoisöljypohja kuivasumppujärjestelmää varten erikoisnopealla aikataululla. Minä suunnittelen ja Antti hitsaa. Katsotaan mitä saadaan aikaiseksi. Aihe on haastava, mutta siksi myös erittäin mielenkiintoinen.

          Comment


          • Samaan aikaan ulosmitataan esim. 700Nm niin kaulalla vaikuttaa melkoinen pintapaine. Tuolla yhtälöllä lämpö ilman öljyä nousee kyllä nähdäkseni varsin rivakasti.
            Eli öljynpaineen pitää voittaa se kauloihin kohdistuva paine noilla väännöillä. Ei varmaan ongelma vakioympäristössä. Eikös tuota käytännössä voisi lähteä ratkaisemaan nostamalla öljypumpun yläpainetta, sekä tuottoa ja nostamalla alapaineen hälyrajaa ylemmäs (niinkuin yllä oli sanottu).

            Nyt alkaa kuulostamaan siltä että öljykanavatkin käyvät kohta kansipajalla kun noin 90 asteen T-risteykset ja L-mutka eivät ole niitä parhaimpia virtausympäristöjä.

            Comment


            • Öljyongelma oli seurausta liian suuresta sivuttaiskiihtyvyydestä, pumppu pääsi haukkaamaan ilmaa.

              Comment


              • Taitaa suurin osa porukasta pyöriä 40+/-10 korvilla, kolmekymppiset eivät tiedä mikä nelikymppistä vituttaa, ja joku vanhempi(tm) kattelee että mitä vittua noi kakarat riitelevät. Mutta yleensä se on nelikymppinen jota vituttaa.
                Voihan vittu.

                Mua alko nyt jo vituttaa, kun tiedän parin vuoden päästä olevani 40 ja sen, että jos nyt jo vituttaa, niin miten paljon sitten vituttaakaan :)

                Onneks en tiiä näistä öljykalvoista ja muistakaan sen vertaa, että tarttis niistä peistä vääntää ja todeta, että taas vituttaa.

                Mutta luulis Teppoa vituttavan vielä enemmän kun se auton on oikeasti säpäleinä, eikä vaan teoriassa.

                Eli rivien välistä ehkä vähän, että ei kai tää ny näin vakavaa tartte olla.

                Comment


                • Gotlannissa hetken aikaa meinas vituttaa kun ei päässyt ajamaan. Kun motorsporttia harrastaa niin aina pitää olla henkisesti valmis siihen että vehkeet on milloin tahansa kappaleina....

                  Comment


                    Mä koitan valmistautua henkisesti niihin kertoihin kun ei ole ongelmia. Onneksi tuli taas etelänreissu 5+ hotelliin niin saa hetkeks pitää autot kunnossa kun eivät rasitu. Onneksi siellä on all in lusive jos alkaa taas vituttaa ja miksei vituttais ku ikäki passaa ja saanti on heikkoa :-)

                    Comment


                    • Kun motorsporttia harrastaa niin aina pitää olla henkisesti valmis siihen että vehkeet on kappaleina.... tänään tai vasta huomenna
                      Korjattu lause

                      Mies oli sen verran säröillä että 400-lukuinen ming-maljakko näytti melko ehjältä verrokkina. Terapialla loiveni hiukan alkukankeutta, aina pitää olla pullo kuivaa skumppaa kylmässä (isoveljen oppeja)

                      Comment


                      • Kaikki on kovin suhteellista. Joku vastaavasti hämmästeli kuinka rauhallisesti otin, en paiskonut työkaluja tai mitään muutakaan...

                        Comment


                        • Taulukko lainattu lehdestä Race Engine Technology

                          Koodi:
                          	        poraus	isku	cc	rpm	 m/s	hp             	Nm
                          Pro Stock mopo	-	-	1753	14000	31,9	360 @ 13k	224 @ 11k
                          F1             	98,0	39,6	2409	18000	23,8	755 @ 18k	291 @ 17k
                          Nascar Sprt cup	106,2	82,6	5850	9500  	26,1 	850 @ 8k7	720 @ 7k5
                          NHRA Pro Stock	120,1	90,2	8194	11000	30,1	1480 @ 10k	1129 @ 8k7
                          ADRL Pro Stock	121,4	146,1	13k5	8650  	42,1	1925 @8k	1900 @ 6k5
                          Vähän vertailupohjaa, vaikka osin ovatkin varttimailereita. Jenkkipelit kuitenkin puikkomoottoreita!

                          Comment


                          • Ja mun ajatuksenjuoksulla, jos lämpökuorma on se mörkö, eikös siinä käy siten että mäntä kun liikkuu edestakaisin nopeempaa on se vähemmän aikaa samassa kohdassa, joten lohkon ja männän lämpötilaero on isompi koska on samassa paikassa vähemmän aikaa, jolloin johtuminen on nopeampaa ja sitämyöten muuttuu koko lämpökuormaongelma taas siiheen kokonaisjäähdytykseen josta pojat puhu jo heti alussa.

                            btw, kuinka paljon sitä lämpöä johdetaan öljyn mukana pois, kun sitä joka mukiin ammutaan hirmupaineella?

                            Comment


                            • Kyllähän öljyruutilla melkoinen merkitys lämmönsiirrossa on. Kovimmissa kilpapeleissä niiden määrällä ja suuntauksella pelaavat myöskin. Kun toimii oikein ja kunnolla niin männästä voidaan tehdä kevyempi.

                              Comment


                              • Äkkiseltään legendaarisella mustatuntuu-ajatuksena, voisin kuvitella että öjlyn mukana sitä lämpöä voisi siirtyä aikapaljon, jopa enemmän kuin seinämiin? Ainakin isomukisissa männän pohjanpinta-ala on aika iso, toki onhan sen männän seinämänkin pinta-ala vielä isompi, mutta yleensä joku välys siinä männän ja lohkon välissä, mutta öljyruutta tykittää 10mm päähän sitä palotapahtumaa isolle alalle.

                                Comment


                                • Sylinteriseinään lämpö siirtyy männästä männänrenkaiden välityksellä.

                                  Comment


                                  • Pääasiassa, toki myös männän helmasta öljyyn ja sitä sylinterin seinään. Lehtosen ajatelmassa on se ongelma, että tuohan toimii myös sylinteriseinästä ulospäin yhtälailla. Eli lämmön siirtymiselle tietystä kohtaa sylinterinseinämästä jäähdytysnesteeseen jää niinikään lyhempi aika kun mäntä liikkuu nopeammin.

                                    Josko tästä asiasta halutaan järkevästi keskustella, niin näkisin että tässä on kolme vaurionmuodostusmekanismia:

                                    1. Osien mekaaninen lujuus ei riitä. Tässä on oleellista kuormitus ja kuormitussyklien määrä. Eli kestääkö mäntä/veivi ylipäätään kuormitusta ja toisaalta taas aiheuttaako kuormitus väsymistä ja sitä kautta tuhon millä aikavälillä.

                                    2. Osien paikallinen ylikuumentuminen. Esim. juuri männän ja sylinterin välinen voitelu lakkaa toimimasta koska nopeutta on liikaa, männän helma tai männänrengas ylikuumenee ja leipoo kiinni sylinteriin.

                                    3. Jäähdytysjärjestelmän teho ei riitä. Mikään yksittäinen paikka ei ylikuumennu merkittävästi, mutta kaikkien osien yhteenlaskettu lämpökuormitus on liikaa jäähdytysjärjestelmälle ja näinollen kone keittää tai kuumentaa öljyt niin että ajosuorite pitää keskeyttää.

                                    Comment


                                    • Mun hajatelmassa olin ajatellut että koko sylinterin ympärys olisi vesijäähdytetty joten tässä kohtaa se ei vaikuittaisi koska sylinteri jäähtyy koko ajan, koko mitaltaan.

                                      Lisään tuohon vauriomekanismiin vielä nakutuksen, joka monasti on se ensimmäinen joka lopulta jonkin noista yllä kuvatuista sitten aiheuttaa.

                                      Sellasta vauriomekanismia, mitä tuolla aikaisemmin oli, en hyväksyisi keskusteluun kuin 'kone hajoaa' tai 'menee rikki' kyl pitää olla selvemmin yksilöitävä jotta voi jotain ajatusleikkiä syystä keksiä.

                                      Comment


                                      • Jäähtyy toki, mutta vain x määrän per aikayksikkö. Jos aikayksikössä tuodaan sylinteriin enemmän lämpöä sisäpuolelta, niin silloin se ei ehdi jäähtyä niin paljon. Toki lämpötilaeron kasvaminen tehostaa jäähtymistä, mutta en osaa hihasta ravistaa suuruusluokkia.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja kalsket Näytä viesti
                                          Sylinteriseinään lämpö siirtyy männästä männänrenkaiden välityksellä.
                                          Tuossa välissä on toivottavasti öljyä, jos tarkastellaan ihan tarkasti, eli metalli-metalli-kosketusta ei ole käyttötilanteessa? Kommentti ei ole vittuilua, mä vain luulen, että se voitelukalvo vaikuttaa siihen kokonaiskuvioon, miten lämpö siirtyy. Tai missä vaiheessa se öljy muuttaa olomuotoaan mieluummin kuin siirtää jouleja ympärilleen. Aineiden ominaislämpökapasiteetit kertonevat, mihin lämpö kulkee, veikkaisin sen menevän helpointa tietä. Ja voin olla aivan ulalla, ei olisi eka kerta.

                                          Terhon kolmen kohdan analyysi lienee aika hyvä. Tosin en usko sen männännopeuden sinällään nyt asiaa guuglailtuani vaikuttavan tuossa kohdassa 2. Ne voimat vaan kasvavat keskimännännopeuden neliössä ja lisäksi täytös heikkenee, jolloin teho alkaa tippua ja paikat hajota. Siihen kohtaan 1 eli mekaaniseen lujuuteen, kerkesin ennen taukoa sen verran selvitellä asiaa, että se väsymislujuus on vaikea asia. Se ei tule esiin lyhyessä vedossa, ei vaikka varttimaili vedettäisiin koko ajan 10 krpm, toistoja on silloin liian vähän. Tarkkaa rajaa sille toistojen määrällekään ei löydy, eikä jännitykselle. Jokin hihavakio tuntui olevan muistaakseni 0.4 kertaa myötöraja. Eli siitä seuraisi se, että vakiokoneen tehon voisi hetkellisesti nostaa melkein 2.5-kertaiseksi ennenkuin se kosahtaisi samantien. Toisaalta sen tehon nostaminen tuolle alueelle aiheuttaisi ennemmin tai myöhemmin tuhon, kun väsymismurtumat alkavat muodostua. Jossain Kuismasen IMSA-koneessa muistelen, että oli käyttötunnit aika tarkkaan määritetty. Se voisi olla aika hyvä referenssi ylipäätään. Nämäkin kommentit ovat ilman väitöskirjaa kirjoitettuja, eli potentiaalista potaskaa.

                                          Comment


                                          • Lämmön siirtyminen renkaasta on lainaus alan ammattikirjallisuudesta, ei mikään mutu.

                                            Comment


                                            • Kehtaan tässä kohtaa heittää sellasen mutun, että todennäköisesti sen öljytykin tuoman nestejäähdytyksen kautta poistuu oleellisesti enemmän lämpöä kuin mitä siitä saadaan johdettua lohkoon renkaista.

                                              Ja tossa omassa hajatelmassa koitin verrata kahta tilannetta jossa lämpökuorma on sama ja vain männännopeus muuttuu, joten ajatuksen juoksuni kautta mäntä kun on samassa kohtaa vähemmän aikaa - eli lämittää lohkoa vähemmän siitä kohtaa - jolloin lämpötilaero on isompi ja johtuminen siten suurempaa mitä kovempi vauhti, jos lohkon jäähdytys riittää.

                                              Comment


                                              • Samanlainen mutu niistä öljysuihkuista.

                                                Yksi oleellinen ilmiö lienee, että mitä vähemmän aikaa se mäntä on kussakin kohdassa, sitä tiuhemmin myös siihen pyttyyn tuodaan lisälämpöä (urun ollessa auki).

                                                Comment


                                                • Lunttasin, ja A. Graham Bellin ahtamiskirjassa sanottiin että 1. renkaan kautta poistuu männän lämmöstä n. 80%. Oma mutu tuosta renkaiden ja seinän kosketuksesta on se, että männänrenkaiden ja sylinteriseinän välinen kontaktipinta on itse asiassa yksi niistä harvoista paikoista moottorissa, jossa ihan oikeasti on metalli-metalli-kontakti.

                                                  Alaspäin mentäessä öljyä kaavitaan pois ensin öljyrenkaalla ja sitten 2. renkaalla. Ylimmän renkaan voitelu on jo siinä vaiheessa todennäköisesti rajavoitelutilanteessa. Kun puristustahti alkaa, on öljy laimennettu bensiinisumulla, joka tietysti osittain toimii myös voiteluaineena männän noustessa yläkuolokohtaa kohti. Työtahdin aikana sylinteriseiniin jäävä öljy poltetaan pois. Näinollen sanoisin että ainakin ylimmät kaksi rengasta ovat osittaisessa metalli-metalli-kontaktissa suurimman osan aikaa. Tämän voi myös empiirisesti havaita aukaisemalla satunnaisen x-sataa tuhatta kilometriä ajetun moottorin. Sylinteriputkissa on yläpäissä pykälä siinä kohtaa mihin männänrengas on pysähtynyt ja siitä alaspäin pytty on väljä.

                                                  E: Löytyipä oikein jonkun ameriikan pertin diplomityö aiheesta: http://minds.wisconsin.edu/handle/1793/35285

                                                  Täytyy lukaista tuossa myöhemmin, nyt pitää mennä asentamaan yksi v8-moottori.
                                                  Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 29.6.2012, 18:31.

                                                  Comment


                                                  • Lohko, kampura, lakrut, tiivisteet, männät, veivit ja sumppupumppu toimitettu Saariselle.
                                                    Ö-pohjakin lie siellä varsin pian.

                                                    Lupaili että Motoparkiin pääsis kurvailemaan. :D

                                                    https://dl.dropbox.com/u/38718551/muki.jpg

                                                    Comment


                                                    • Onko viallisissa osissa mitään "ihasteltavaa"? Niitäkin olis kiva nähdä.

                                                      Comment


                                                      • Tulee myöhemmin

                                                        Comment


                                                        • Engineer demolition porn coming up ;)

                                                          Comment


                                                          • Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire;891870...E: Löytyipä oikein jonkun ameriikan pertin diplomityö aiheesta: [url
                                                            http://minds.wisconsin.edu/handle/1793/35285[/url]
                                                            Tuon mielenkiintoisen dippatyön lähtöasetelma
                                                            Engine sump oil temperature and oil viscosity were varied to change the piston ring heat flow by altering the oil film between the cylinder wall and piston ring.
                                                            tukee mun saivartelu-mutua, että se lämpö siirtyy öljykalvon läpi. Miksi tätä tutkittaisiin, jos ei olisi tuota ilmiötä (oil film)? Ei sitä kumota tuloksissakaan. Jos katsoo paljon ajetun vitoskoneen hoonausjälkiä, niin ei myöskään voi päätyä muuhun olettamaan kuin että siinä on ollut voitelukalvo välissä. Metallipintojen hankaus kun jättää jälkensä. Voin toki jälleen olla harhateillä. Voi myös olla, että normitilanteessa tuo on yksi paskanlysti, mitä kautta lämpö liikkuu. Rajatilanteissa sillä voi sitten olla merkitystä, ja öljynlämmön seuraaminen lienee se käytännön asia, mitä tosta voi ottaa. Sen sijaan se, että männän alapuolinen öljysuihku vaikuttaisi merkittävästi asiaan katsotaan kumotuksi huuhaaksi, kiitokset Terholle hyvästä linkistä.
                                                            For changes in the crankcase oil splash cooling of the piston, there were only small changes in average temperature and no changes in the heat flux.
                                                            Oppikirjojakin kirjoittelee aina vaihtelevat hörhöt. Jos kirjassa jotain lukee, se ei välttämättä tarkoita että se on oikein tai että kirjoittaja olisi jokin erehtymätön yliguru. Kunhan on sattunut tietämään aavistuksen enemmän kuin kaduntallaaja ja olemaan oikeassa paikassa. Puhun kokemuksesta ja siitä lisää myöhemmin :)

                                                            Olenkin ehtinyt miettiä, että selvisikö niistä hajonneiden laakereiden pinnoista mitään, vai olivatko niin totaalisen paskana, ettei niistä voinut mitään lukea?

                                                            Comment


                                                            • Minä kyllä tuosta (lukematta linkkiä) ymmärrän että valtoimenaan vellova öljy ei mitään jäähdytä. Tykkien tuomasta jäähdytystehosta ei kukaan puhu mitään.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X