Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rapsakka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Miksi Motec? Oliko edellisessä säätösysteemissä jokin fataali vika?

    Comment


    • Ei vempulassa mitän yksittäistä isoa ollut, useampi pienempi häiritsevä juttu kyllä. Suurin tekijä oli joseenkin täysin pysähtynyt kehitys. Ja se vähä kehitys jota teki kaikkea epäoleellista ja uusia bugeja, kuitenkin vanhoja bugeja korjaamatta. Tuli vaan ns. annos täyteen.

      Motecissa ajatuksena panostaa kerralla sille sektorille sen verran enemmän että voi keskittyä muihin osa-alueisiin.

      Comment


      • Varmasti ihan fiksu suunta.

        Comment


        • Säädön välitulos
          http://dl.dropbox.com/u/38718551/NLR-18.JPG

          Pakopesä vaihtuu pienempään. Ahtoja tuossa 1,4bar.

          Comment


          • Onpa viivasuora tehokäyrä! :) Aika hyvinhän tuossa on jo potkua. Vieläkö on tarkoitus nostaa ahtoja?

            Comment


            • Kivasti kyllä tuottaa noilla paineilla woimanpaskoo :)! Muutos viime kesään lienee varsin merkittävä.

              Comment


              • Ennenkaikkea merkillepantavaa on mielestäni käppyrän muoto. En ole ennen rautaviitosesta nähnyt moista. Tuo näin äkkiä katsottuna näyttäisi siltä, että on oikein kiva ja looginen ajettava. Saman näköinen käppyrä kuin jostain isosta korkeaviritteisestä vaparista konsanaan.

                Comment


                • Mie ihmettelin kans tuota käppyrää, ei ole vastaan koskaan tullut samanmuotoista. Uskoisin, että radalla on varsin hauska ajella. Eikös siulla ollut kuivasumppu, tuohon vielä tonni lisää rundeja? :)

                  Comment


                  • Mä koittaisin kyllä tuota radalla tuollasenaan eikä mitään pienempiä pesiä ekaks. Arvaan että tuo on vaparimaisempi ja helpompi vietävä kovaa radalla, ku sellanen lekalla selkään -heräävä.

                    Kissanokat on nyt kiinni?

                    Comment


                    • Joo tuolla on helppo lähteä mutkista isommallakin vaihteella, pidä tuo käyrän muoto tosiaan ennemmin kuin leka osastoksi muuttaminen.

                      Comment


                      • Mie en mittään noista tehokkaista autoista ymmärrä.. Mutta miksi ja miten tuota pitäisi muuttaa että se olisi ajettavampi?

                        Comment


                          Aika hyvännäköinen käppyrä! Älä nyt koske mihinkään, että päästään maistamaan gotlannissa!

                          Comment


                          • No niin! Sehän on viittä kierrosta vaille käkikello ;)

                            Aika vaikuttavaa.

                            Comment


                              Toihan on paljon enemmän mitä edes haaveilit? Itse myös kokeilisin ensin tuollaisenaan radalla.

                              Comment


                              • Upeat tehot! IMHO vääntökäyrän huippu liian korkealla tai kierrosrajoitin matalalla. Luulis tolla teholla pääsevän kovaa. Riittääkö Gotlannin hiekka-alueet enää? ;-)

                                Comment


                                • Kyllähän tuolla määrällä voi tehdä kiusaa vaikka urheiluautoille ;)

                                  Comment


                                  • Oho! Alan jo ymmärtämään alusta- ja aerodynamiikka modausten tarpeellisuuden. Pidetään peukut pystyssä, että pysyy nipussa (ja radalla..)!

                                    Comment


                                    • Joo olettaisin näkeväni entistä komeampia hiekkapöllähdyksiä tuolla setillä :)

                                      Comment


                                      • Toisaalta jos taivaalta tippuu pienkoneita radalle ja syttyy palamaan on hiekanpöllytys ehkä pienimpiä murheita.

                                        Comment


                                        • Ajomiehet ajaa, jännittäjät jännittää sano eräskin bemaristi. :)

                                          Comment


                                          • Ahtimelle pitää ehdottomasti tehdä tasan ei mitään. Helkkarin hienosti lineaarista voimaa tuottava paketti. Kaasua voi ihan hienosti avata kesken kurvin ilman dramatiikkaa ja noutajan lähiesiintymistä. Vaikka sähkövian kiusaamana sheikkailukierrokset jäivät vähiin, voi mielihyvällä todeta ettei talven uurastus mennyt hukkaan. Gotlannissa täytynee avata kattoluukku että sarvikypärä mahtuu päähän, tulee olemaan hassun näköisiä ilmeitä Stuttgartin kerhossa - otaksun.

                                            Comment


                                            • Se toinen syy, miksi tuosta isoturomoottorien vääntökäyrästä aina juputan, on termodynamiikan laki ja ne opit sieltä vähäisestä moottoritekniikan teoriakoulusta TKK:lla.

                                              Korjatkaa, jos olen ihan väärässä: Vääntömaksimistahan voi melko suoraan lukea parhaan hyötysuhteen paikan. Siksi sen maksimin pitäisi olla osapuilleen käyttöalueen puolivälissä, tai joka tapauksessa niin, että liikutaan sen vääntömaksimin tienoissa suunnitelluissa ajotilanteissa, olipa tavoite sitten varttimaililla tai kadulla. Ja mitä vitun väliä sillä on tehoa haettaessa, eihän tässä tehdä pisaralle-pisimmälle -kärryä, saattaa joku kysyä. Se väli on, että huono hyötysuhde on hukkatehoa eli lämpöä. Eli jos tuotetaan 1000 hv 25% tai 33.3% hyötysuhteella kampiakselille, niin heikommassa tapauksessa pitää hukata 1000 hv enemmän lämpöä.

                                              Se kaasuun vastaavuus ja ajettavuusaspekti on toinen asia sitten, eikä välttämättä ole ongelma tässä ollenkaan.

                                              Oliko tuossa vakiokampura edelleen? Jos oli, niin männännopeus on vielä inhimillinen, mutta ei sitä 9000:n voi enää kierrättää, vaikka vääntökäyrä antaisi niin ymmärtääkin, elinikä voi tippua dramaattisesti. 8700:ssa mennään yli 25 m/s, joka on sellainen raja, jota ei kannata ylittää.

                                              Comment


                                              • Tuossa lämpöasiassa olet varmaankin hyvin pitkälti totuuden äärellä. Mutta mikä tuo männännopeusjuttu on, aina välillä se tulee esiin internetissä siellä täällä? Siis joo, kiihtyvyydet kuolokohdissa kasvavat komponentteja rikkovalle tasolle jossain vaiheessa, mutta mistä tulee juuri tuo 25m/s?

                                                Comment


                                                • Ei tuu sakkoja männälle kahdeksankympin rajoituksella.

                                                  Comment


                                                  • 25 on joku vanha nyrkkisääntö. Onhan tästä puhuttu monet kerrat. Miksei 24 tai 26 tai 25.32? Taisipa olla niin että monet vag-tehdasmoottoritkin tuon ylittävät.

                                                    Comment


                                                    • Tuo 25 m/s lienee laivapuolen kokemusperäinen arvo ajalta, jolloin moniastemineraalimoottoriöljy oli tulevaisuuden hitek. Rahtiaivapuolella ajetaan "koko ajan" isoilla männännopeuksilla ja kuormilla. Tilanne on oleellisesti erilainen kuin auton moottorissa, jossa kierrätetään punarajan yli hetkittäisesti.

                                                      Yleensä ison koneen ryntäämisessä eli huomattavilla ylikierroksilla ensimmäisenä vaurioituu kiertokangen alapää, josta tulee soikea.

                                                      On muuten jännä ääni, kun 56 -sylinterinen tähtimoottori ryntää :)

                                                      Comment


                                                      • Ymmärtääkseni se männännopeus alkaa muodostumaan raja-arvoksi noilla main, kun männänrenkaan ja sylinterinseinämän välinen kuluma kiihtyy niillä main nollasta sataan. Muistelen, että liittyi mikrotason kulumaan, ilmeisesti voitelukalvo ei kestä kunnollisena ilman jotakin erikoisuuksia, ja siellä nousee pintojen lämpötilat sellaisiksi, että materiaali muuttaa olomuotoaan. Ei se varmaan 25.01 tai 24.99 -välillä tapahdu, eikä se keskinopeus tietenkään tapa, vaan huippu.

                                                        Ja kyllä geometrian määrittämät fysiikan lait rajoittaa muitakin koneita kuin laivamoottoreita. B7 RS4 / R8 V10 taitavat olla suurimpia männännopeuksia, mitä VAG-vakiokoneissa on. Ja siitä meuhkasivat markkinointimielessäkin, kun se tuli myyntiin, että F1-tason konetekniikkaa. Siinähän on iskua 92.8 mm, muistaakseni pytyt oli nitriilipinnoitettu tjsp. Männännopeus näyttää olevan noin 25.52 m/s kierrosrajoittimessa (8250 rpm).

                                                        Kuten sanottua, sen puolesta ollaan rapeessa "turvallisella" alueella jos oli vakiokampura. Jos nyt noilla litratehoilla ja pytynpaineilla voidaan turvallisesta puolesta puhua :)

                                                        Comment


                                                        • 92.8mm isku kampurassa.

                                                          Katsotaan miten käy kun rajotin nostetaan 8400 lukemaan.

                                                          Comment


                                                          • Jani, tarkistappa vaikka r32/r36 moottorien mäntien nopeudet.

                                                            Comment


                                                            • Ja mitä tulee vääntömomenttiin niin ahdetussa sitä on mielestäni vähän turha tuijottaa, ainakin niin kauan kun ei vieressä ole ahtopainekäyrää. Tässä tapauksessa kun paine on nouseva kierrosten mukaan niin max vääntökin siirtyy mukana. Saattais käyrän muoto olla varsin toinen jos painetta olis vaikka 2bar 4k5 rpm kohdalla ja siitä laskevana ylöspäin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X