Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rapsakka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tänään toi postipoika paketin ameriikasta. Onhan tuollanen Precision aika lailla sirompi mitä häxä. Varsinkin pakopesässä on huomattava ero.

    https://www.dropbox.com/gallery/3871...biina?h=604453

    Toki tuotossakin on eroa, hx tuottaa enemmän.

    Painot:
    Hx40 11,3 kg
    5857 8,2 kg

    Comment


    • Saattaa jopa billetti siipineen tuottookin piisata. Hämmästelly miksi nuo billetit tuottaa enemmän ku valumallit, ilmeisesti valumallit vaan taipuu paineen alla? Pikkasen on tuo keskiö ohuempi, mutta ainaki holsun billetissa on minusta silmämääräisesti ihan saman kokoinen tuo siivenkeskiö.

      Comment


      • Billettisiiven lapa on hoikempi ja aerodynaamisempi kuin valusiipi, joten lapojen väliin jää samankokosella reijällä enemmän ilmalle tilaa virtailla. Lisäks keskikartio on yleensä paljon hoikempi, joten sitä kautta pinta-alaa tulee paljon enemmän. Erityisesti vanhojen profiilien uudelleenlämmittelyt on paaljon sirompia. Uudelleenlämmittelyllä tarkotan siis vaikka vanhaa kunnon rolls 60-1 siipeä, jonka billettiversio on joka suhteessa oleellisesti parempi. Nämähän ovat tuotannossa vain sen takia, että ko. siivelle on olemassa kymmenittäin sopivia pesävaluja.

        Billetti on hoikempi sen takia, että matsku on lujempaa, niin voidaan mitottaa se lujuuden puolesta ohuemmaksi. Aerodynaamisempi siten, että esimerkiksi ottavat reunat on pyöristettyjä ja hallitusti karhennettuja.

        Hoikempi siipi vastaavasti taipuu enemmän, vaikka matsku onkin lujempaa, mehän kaikki muistetaan Miekkojan Uudistetusta Metalliopista kappale, jossa selvitetään, että metallin kimmomoduli on hilarakenteen tilastollisesta jakautumisesta muodostuva vakio, joka ei muutu seostamalla, eli siinä mielessä Lehosella meni vähän väärin.

        Paavolan Riesassa 81mm CT kuulis, jolla otettiin 1100hv ja risat, paino 9,5kg, jonka korvannut Holspeedi painaa vajaa 26kg.

        Ja ihmiset ihmettelee miks mä en tykkää Holseteista..

        Comment


        • Sen verran saattaisin kinata tuohon metallioppiin, että paljolti siihen siipien joustamiseen vaikuttaa ihan geometria. Materiaalien ollessa koostumukseltaan paljolti samoja on niiden kimmomoduli sama, mutta valusiipi kun on paksumpi niin se tekee siitä jäykemmän.

          Ensinnä mainitut seikat (paksuus ja aerodynamiikka) johtunevat paljolti valutekniikan rajoitteista, optimaalista lähemmäs pääsee koneistamalla.

          Comment


          • Olispa hienoo, jos itelläki olis tollanen pilletti :)

            Comment


            • Juu, mä vaan hämmästelin, en pätenyt.

              Comment


              • Hieno on tosiaan, tekis mieli itsellekin päivitellä tuollaisia taideteoksia.

                Comment


                • Mä tossa jo arvelinkin, että kohta joku ääneen ihmettelee, että mikäs revolla on ku yhtäkkii innostuu taas kirjottelemaan. No, oon tappanu aikaa täällä korvessa yksin asustellessa.

                  Jos mä oon sit päteny ni olkoon niin. Muistuu mieleen miksen yleensä paljoo jaksa foorumeilla ihmisiä valistaa.

                  Comment


                    Olispa hienoo, jos itelläki olis tollanen pilletti :)
                    https://www.dropbox.com/gallery/3871...4453#gallery:0 tuollahan noita Tepolla on taustalla myydä saakka...

                    Ja anna Jyrki vaan tulla valistusta sieltä korvesta, tietääpähän että on ukko hengissä :)

                    Comment


                    • Nii Terho tuotahan mä siis tarkotin (ja luulin kirjottaneenikin?) että vaikka kama on lujempaa, niin se silti taipuu samalla lailla kun heikompikin materiaali, myötää vaan aikasemmin.

                      Eli billetti periaattees taipuu enemmän ku valu just sen takia, että valu on paksumpi.

                      e: pitää olla tarkkana taipumisen ja vääntymisen kanssa, sillon ku puhutaan myötörajoista ja lineaarialueista metalliopissa.

                      Comment


                      • 18,6mm on hx40 pilletti siiven keskiö n 1mm mutteritasosta siipien yläpuolelta, siin on pien ärrä alussa ja sen alta mittasin.

                        Comment


                        • Joo näköjään. Oli vaan sen verta eri päin asiat ettei ihan heti auennut oikein. :) Oli muuten tossa yhdellä solidworks-kurssilla sellainen harjoitustehtävä, että simuloitiin ahtimen kompuran siipien taipumista. Ihan höpöhöpö-mitoilla yms arvoilla tietysti, mutta varmaan pohjautuu tositarinaan.

                          Comment


                          • Ei oo muuten epäilystäkään, etteikö siipi näytä jommosesti erilaiselta ku se kiertää 110 000 rpm ja pumppaa samalla 30 kuutiometriä ilmaa minuutissa yhdestä kolmeen bariin, verrattuna siihen, miltä se tässä hyppysissä pyöritellessä näyttää.

                            Lisää G-voimiin vielä 300-400 astetta lämmintä.

                            Comment


                            • Kiva lukea asiantuntevaa tekstiä, tämä on selkeä etu meille tuosta Revon ameriikan keikasta :)

                              Comment


                                Kerrohan vielä Teppo minkä merkkinen vaijeriohjattu vaimenninläppä sulla siinä putkessa olikaan. Tekis mieli laittaa kevyt zork putki (turbon jälkeen pelkkä 3 tuuman käyrä) possuun ja läpällä sais tyhjäkäynnin hiljaseksi.

                                Comment


                                • Apexi vritual exhaust

                                  Comment


                                  • Huomenna saan matkiksesta noudaa pidemmät ja pehmeemmät takaiskarit. Saattaa muuttua hieman vähemmän jännittäväksi kun ulosjoustoa saa enemmän kuin 2cm.

                                    Comment


                                    • pari uutta kuvatusta
                                      https://www.dropbox.com/gallery/3871...sakka?h=b48436

                                      Comment


                                        Mikäs on nyt jousi- ja iskariresepti?

                                        Comment


                                        • Taakse pidempi ja pehmeempi iskari, ei muita muutoksia ennen testausta.

                                          Comment


                                          • Tuohan kerto iha älyttömän paljon.

                                            Comment


                                            • Jarkon kommentista vasta heräsin mitä Sami kysyi.

                                              Jouset edessä 155kg, takana 100kg. Iskarit Rally Racen speksaamana, en tiedä tyyppejä.

                                              Comment


                                                Eli iskarit tehty ihan nurkkapainojen ja jousien mukaan?

                                                Comment


                                                • Tunteella

                                                  Comment


                                                  • Kokemuksen suomalla varmuudella :)

                                                    Comment


                                                    • Referenssiksi GT3:n jousivakiot: edessä 35 ja takana 65. Tosin uusimmissa on sitten jo 49 / 115. Paino lienee about sama kuin myös painonjakauma (tosin käänteinen).

                                                      Comment


                                                      • Kiloja? Per milli? Mites muuten Tepolla kilot, per milli vai mikä? Jos per milli, niin aika paljon enemmän kun omissa kun noi on muistaakseni edessä 70N/mm ja takana 60N/mm.

                                                        Comment


                                                        • Ei kelpaa referenssiksi mistään muusta autosta jousivakiot, koska ainakin tietääkseni rapsakka aikalaissisarineen lienee maailman ainoita autoja, joIssa löytyy mcpersson joka nurkasta.

                                                          Comment


                                                          • Hyvä pointti. Pitäisi tietää vipusuhde ja siltikään ei saada vielä oikein vertailukelpoisia tuloksia.

                                                            Comment


                                                            • Tepolla varmaan kg/cm, joka on meidän tarkasteluasteikolla sama kuin Nm/mm.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X