Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts


  • Q7 etron 2016 ja ilmajousitus juntturassa normikorkeudella ja ei säädy mihinkään. Käytin koodin luennassa ja resetoitiin ja alkoi pelaamaan.
    Oli vaikka mitä koodeja koko auto täynnä, autossa ei kuitenkaan toiminnallisia puutteita.
    Vaan eipä pelannut kuin 10 km, taas juntturassa. Vuotoja ei ole, antureita en ole tarkastanut.
    Voisiko tasoanturin jumi aiheuttaa moisen?
    Viimeksi muokannut Killeri; 26.3.2025, 16:57. Perustelu: Rivitys kuntoon.

    Comment


    • Mitä ne koodit oli ja millä luettu?

      Comment


      • Boshin ESI(tronic), siellä tosiaan oli kaikenlaista herjaa…

        Comment


        • A6 C7 2012 teki renkaita vaihtaessa seuraavaa:
          Jack mode oli päällä, nurkka kerrallaan hallitunkilla vaihdoin kesärenkaat, kunnes oikean etukulman jousi olikin tyhjentynyt nurkan ollessa tunkilla ja autoa laskiessa jäi tunkki jumiin helman alle.

          Auto tokeni ja nurkka nousi, kun tunkkasin vähän ylös, käynnistin auton ja otin jack moden pois päältä.
          Vikakoodeja ei ole (paitsi risasta hehkutulpasta).

          Mistä ilmat voi vuotaa pois n. 5 minuutissa rengasta vaihtaessa, kun auto voi seisoa ainakin viikon pyörillään, eikä nurkka vajoa?

          Comment


            Säätöventtiili vuotanut tuon palkeen kohdalla? Ei tarvitse kummosta likahiukkasta että jää vuotamaan. Jos olisi palje niin tuskin vuoto korjaantuisi.

            Comment


            • Ilmajousessa on varmaankin halkeama. Auton ollessa pyörillään ilmajousi on "rypyssä". Halkeamat tulevat helpoiten juuri tähän ryppyyn. Tämä halkeama ei vuoda juuri ollenkaan, kun jousi on rypyssä. Kun auto tunkataan ja ryppy oikenee, niin halkeama pääsee vuotamaan.

              Omassa A6 C6:ssa etutolpoa vuoti ihan suhisemalla, kun sen tunkkasi. Kuitenkaan yön aikana kyseinen nurkka ei laskenut näkyvästi.

              Onkohan etujousen muoto viel enemmän altis tuolle kuin takajousi. Takajousihan ei ole niin "pitkulainen" kuin etujousi.

              Comment


              • Jep, vuotaa vähän myös ulosjoustoissa esim kanttikiviltä alas ajaessa kun jousipussi käy hetken pidempänä auki.

                Comment


                • Compessa meinaa hiukan toinen takaiskari tihkuttaa öljyä ja olen katsellut vaihtoehtoja iskareiksi. Marmorilta uusi iskari maksaa melko tarkalleen touhutonnin ja Spareton kautta sitten 300-650e riippuen merkistä. Varaosanumero ilmeisesti 4G0 616 031 AC.
                  Onko kokemuksia Sachs, Bilstein tai Arnott vaihtoehdoista? Marmorin vaihtoehto ei tule nyt kysymykseen hinnan puolesta.

                  Comment


                  • Sachs taitaa olla tämän OEM valmistaja.

                    Comment


                    • Auto: A6 C7 3.0 ilma-alustalla.

                      Jonkin aikaa sitten auto antoi mm. tämän vikakoodin ilma-alustasta, sekä liudan muita kesken ajon:

                      455691 - Sensor for Ride-Height
                      C1048 07 [00001000] - Mechanical Failure
                      Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear

                      Tauluun syttyi:
                      Air suspension fault
                      Main beam assist: system fault
                      ACC and Audi braking guard: not available
                      Headlight range control: system fault
                      Audi adaptive light: system fault

                      Tämän jälkeen huomasin kuinka apukuskin kulma on alempana kuin muut, melkein pohjassa asti. Vikakoodi viittaa korkeudentunnistus -antureihin, jotka silminnähden olivat ihan ehjät kaikkialla mutta hieman jäykät toki. Lueskelin netistä että myös vialliset taka-anturit voivat tämän aiheuttaa eteen. Autolla kuitenkin pystyy ajamaan vain hyvin lyhyitä matkoja nyt kunnes menee vikatilaan ja valuu pohjaan.

                      Mittasin arvot kuten ne olikin (eli apukuskin kulma alempana kuin muut):

                      Etuvasen: 355mm
                      Etuoikea: 316mm
                      Takavasen: 370mm
                      Takaoikea: 404mm

                      Ohjeiden mukaan auto ei suostu ottamaan vastaan eriävää koodausta samalle akselille, eli kun asettaa etuvasempaan 355, ei etuoikea ota 316 vastaan. Ainoastaan sama arvo kuin vasemmalla . Taakse hyväksyy eriävät arvot.

                      Osaako joku neuvoa miten tuo adaptaatio pitäisi tehdä oikein? Onko oikeasti niin että laitetaan se arvo mitä se on mitattuna vanteen keskeltä lokariin (silloin kun yksi kulma on maassa), vai täytyykö tunkata jotain kulmaa ylös?

                      Tilasin nyt varmuuden vuoksi joka kulmaan uudet anturit ja sitten voisi adaptaatiota kokeilla. Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita!
                      Viimeksi muokannut hvalitalo; 18.5.2025, 16:43.

                      Comment


                      • Kyllä kai adaptaatioon annetaan oikeat arvot eikä lähdetä huijaamaan. Muistaakseni tässäkin langassa on joskus ollut puhetta tontissa olevan kulman tunkkaamisesta adaptaatiota varten.

                        Mutta oma veikkaus menee vuotavalle pussille. Täällä oli viime syksynä vikakoodi C104807 ja samat oireet eli vajonnut kulma jaksaa nousta mutta parin minuutin ajon jälkeen auto on ihan vinossa ja mittaristoon tulee kattava valikoima eri vikoja.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja Makrilli Näytä viesti
                          Kyllä kai adaptaatioon annetaan oikeat arvot eikä lähdetä huijaamaan. Muistaakseni tässäkin langassa on joskus ollut puhetta tontissa olevan kulman tunkkaamisesta adaptaatiota varten.

                          Mutta oma veikkaus menee vuotavalle pussille. Täällä oli viime syksynä vikakoodi C104807 ja samat oireet eli vajonnut kulma jaksaa nousta mutta parin minuutin ajon jälkeen auto on ihan vinossa ja mittaristoon tulee kattava valikoima eri vikoja.
                          Tuliko tuo sulla siis kuntoon pussin vaihdolla? Netissä miltei kaikki tuon koodin oireet on korjattu nimenomaan näillä antureilla, ja Facessa jollain oli ollut tismalleen sama ongelma ja vaihtoi ensin eteen - ei korjaantunut - vaihtoi myös taakse + adaptaatio niin tuli kuntoon. Oire kuulostaa kyllä vuotavalta pussilta.

                          Comment


                          • Pussi + iskari kombo vaihtui eteen ja sillä tuli kuntoon.
                            Muistaakseni ongelma alkoi sillä perinteisellä yön aikana laskevalla kulmalla ja lopulta paheni tuohon että pussi vuotaa nopeempaa mitä kompura tuottaa.
                            Lisäksi vuotavan kulman anturi antoi koko ajan järkevää dataa eli obdeleven näytti kyseisen kulman selvästi muita alemmaksi ja kaikkien neljän kulman lukemat muuttui yhtä aikaa esim. epätasaisella motarilla.
                            Omassa tapauksessa noista oli aika helppo päätellä missä oli vika.

                            Comment


                              Adaptaatioon on laitettava oikeat arvot tai jos sitä huijataan, niin sitten on samalla akselilla huijattava molempia puolia yhtä paljon. Muussa tapauksessa korkeussäätö ei toimi.

                              Alkutilanne näyttää siltä, että adaptaatiolle olisi tarvetta, kun vastakkaiset nurkat ovat level controlin mielestä akseleiden alimmat/ylimmät.
                              Koodi:
                              Etu:  355 - 316 = +39
                              Taka: 370 - 404 = -34
                              Eli jos ajattelee auton korin olevan jäykkä suunnikas, joka ei jousta mihinkään suuntaan, niin jos esimerkiksi etuoikean arvo pienenee, niin vastaavasti takavasemman arvon pitäisi kasvaa. Nyt kun etuoikea on 39 mm ylempänä kuin etuvasen ja takavasen 34 mm ylempänä kuin takaoikea, niin auto näyttäisi olevan ristiriipunnassa.

                              Comment


                              • Moro taas.
                                Jatkoin tänään jumppaa taas pienen tauon jälkeen (tosin pieni).
                                Huomasin että sopeutuksessa joka jousen korkeuden tallennettu (ilmeisesti ohjearvo) on nolla joten en edes tiedä mihin tuo ecu voisi muutosta laskea?
                                Miten saisi tehdasarvot palautumaan?

                                Comment


                                  Mutuna sanoisin, että pitäisi tunkata se auto suhteellisen tasaisella alustalla vaakasuoraan ja mittailla, että ne nurkkamitat ovat edes sinne päin. (4B Allroadille SSP243 kertoo normaalikorkeudeksi 402 mm.) Sitten noilla todellisilla mitoilla adaptaatio ja sen jälkeen tunkki pois alta. Tämän jälkeen vian metsästäminen on helpompaa, kun auto osaa kertoa todellisen korkeuden..
                                  Viimeksi muokannut pta; 15.5.2025, 20:49.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X