Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TT 1.8Tq

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Minulla kikatteli vakio bypass vähänaikaa ennen lopullista rikkoitumistaan. Sitten ihmettelinkin sitä kun ei paineet nouse kuin 0.5bar ja painetesti ok.

    Tuurillaan vaihdoin jo aiemmin hommatun pässin ja alkoikin ahtamaan ok, eikä myöskään päästellyt enää asiaankuulumattomia ääniä.

    Comment


      #92
      Millä kierroksilla nuo tasakaasun nykäykset on ilmenny? Mulla ollu koko auton omistusajan 1900-2100 rpm hyvin pieniä nykäyksiä, mutta silleen että ne huomaa. Ei oo selitystä tähän päivään mennessä löytyny.

      Comment


        #93
        Niin ja tuo sakkaushomma on mielenkiintoinen, kun tuon sun ahtimen pitäisi kaiketi tuottaa ilmaa enemmin kun tuon meikäläisen. Eli siis ei käy järkeeni miksi tuo mulla sakkaa suht rajusti. Sullahan on vielä kuitenkin vakionokat paikallaan, eikös?

        Comment


          #94
          Tuo tökkii välillä ihan kunnolla ja alue on 1200-3000 välillä. Nuo tulivat siinä vaiheessa kun vaihdeltiin suuttimet, jos ei häviä pois nii olkoon sitten ei ne maailmaa kaada :)

          Vakionokat paikoillaan vielä. Onko sulla vedetty miten tuo bybass ohjaus? N249 vena vois periaatteessa aiheuttaa tuollaisia oireita.

          Voishan sitä tietysti kokeilla toisella uudella orkkilsella mutta en usko että kikattelu loppuisi sillläkään. Sinällään tuon toisen pässin lisääminen ei ole kuin 10min homma. Imuputkessa on jo valmius, ahtolinjaan pitää vaan hommata t-haara jossa on 25mm lähtö kyljessä.

          Comment


            #95
            Koitetaan saada nykäykset pois. On mulla siihen idea mitä kokeilla, mutta voi tietysti olla ettei vielä osu oikeaan. Tämä hierotaan vasta keväällä sitten sysäämään vimpan päälle, joten onhan tässä aikaa ihmetellä.

            Kikatteluun sellainen huomio, että aika paljon se on kompurasiivestäkin kiinni millaisissa oloissa sakkausta tapahtuu. Ei pelkästään bypassista, putkiston tilavuudesta, ahtopaineesta jne.

            Comment


              #96
              Bybass ohjaukseen ei mielestäni ole puututtu. N249 ei ole herjaa huudellut, mutta en ole kyllä vaihtanutkaan koskaan. Täytyy tutkia asiaa.

              Comment


              • #97
                Pumppausherkkyys riippuu kompressorin ominaisuuksista. Paremmalla kompressorilla ei sakkaa vaikka painetta olisi pienemmällä massavirralla enemmän. GTX-sarjan garretti lienee sieltä paremmasta päästä. :)

                Comment


                  #98
                  Tämä menee hieman off-topic mutta heitetään nyt tämä vielä tähän:

                  Eli kyseessä on oheisessa kuvassa näkyvä ongelma ahtimella GT3071r. Tälläisen tekstin löysin asiaa tutkiessani "Surge is most commonly experienced when one of two situations exist. The first and most damaging is surge under load. It can be an indication that your compressor is too large and is often experienced at low rpm where the engine’s air consumption is still low."

                  Mielestäni vaan noi kierrokset ei oo kumminkaan "niin" matalat. Ja siis siksi on mielenkiintoinen verrata tuohon GTX versioon, koska sen luulisi spoolaavan paremmin ja tuottavan paremmin. Eli miten kone jaksaa GTX:n tuoton imeä, mutta ei GT sarjan tuottoa?

                  Josko joku oikeasti asiaa tunteva osaisi tähän antaa jotain osviittaa mistä kiikastaa. Paineet on kuitenkin Tommilla hyvin lähelle samat jos olen oikein ymmärtänyt.

                  Sorry että kuva on vähintäänkin riittävän iso :)

                  Comment


                  • #99
                    Pumppaus eli sakkaus (surge) syntyy kun moottorin imemä ilmamäärä on painesuhteeseen nähden sen verran matala, että mennään kompressorikartalla vasemmasta reunasta ulos eli sakkausviivan vasemmalle puolelle.

                    Kyse on siis siitä, että ko. toimintapisteessä moottori ei niele riittävää määrää ilmaa siihen nähden millaista painesuhdetta kompressorista yritetään ottaa. Tällöin ilma alkaa kulkemaan väärään suuntaan ja syntyy sakkaus.

                    Ei voi vertailla sillä tavalla, että paremmin spoolaava ahdin tai paremmin tuottava kompressori välttämättä sakkaisi herkemmin. Tähän vaikuttaa useat asiat, mm. kompressorin trimmi eli sisä- ja ulkohalkaisijan suhde, kompressorin aerodynamiikka muutenkin sekä kompressorikotelo (onko anti-surge reiät/viillot vai ei). Jos kompressoripuoli pidetään vakiona ja turbiinipuolta muutetaan pienemmäksi, niin silloin toki voidaan mennä helpommin sakkausalueelle kun ahtopaine nousee aiemmin mutta moottorin hengitys ei parane. Vastaavasti vaihtamalla erilaiset nokat voi moottorin hengitys muuttua siten että sakkaus alkaa tai loppuu.

                    Pitäisi vertailla kompressorikarttoja GT3071 vs GTX3071, ja molemmissa autoissa plotata piste jossa sakkaus tapahtuu. Tätä varten tarvitaan ainakin massavirta (MAF g/s on hyvä, juuri ennen kuin sakkaus on päällä) ja ahtopaine (imupuolen pieni alipaine ja ahtoputkiston/coolerin häviöt vaikuttaa vähän koska painesuhde kompressorin yli ratkaisee ja imusarjassa on hieman matalampi paine kuin heti kompressorin jälkeen).

                    Äkkiseltään googlattuna GTX3071 sakkausraja näyttää menevän hieman enemmän oikealla eli sikäli ihmettely vaikuttaa oikeutetulta, mutta muuttujia kuitenkin riittää..

                    Comment


                      Juurikin näin. Noita kompurakarttoja itsekkin jo katselin ja erot on pienet tuolla sakkausrajalla. Ja niin kun sanoit, niin jopa "väärään" suuntaan. Moottoreissa ei tässä kohtaa ole juurikaan eroja ja sikäli tuo vertaaminen on milenkiintoista ja siksi osittain jopa mahdollista.

                      Mutta nokkajumpan lisäksi vaihtoehdoksi jää siis tiputtaa ahtoja.

                      Comment


                        Eihän tämä oikeastaan offtopikkia ole vaan hyvää keskustelua, mullakin oli nimitäin pitkään vaihtoehtona normi GT30.
                        Onkos Teemulla minkälainen kompurakotelo? Normaali vai anti-surge? Mulla tuo kotelo on nimenomaan tuo 4'' anti-surge eli sakkauskanavalla varustettu, tuo vaikuttanee jotain kuitenkin.

                        Eilinen reissun meni pientä ongelmaa lukuunottamatta hyvin eli nykäykset hävisivät pois tai ainakaan niitä ei nyt huomaa, mennään tällä ohjelmalla siis kevääseen jos ei mitään ihmeellisyksiä tapahdu :)

                        Comment


                          Siinä varmasti yksi tekijä lisää, eli siis normi kompurakotelo on mulla.

                          Hyvä, että hävis nykimiset!

                          Comment


                          • Siinähän se selitys sitten löytyikin. Antisurge kompurakotelo (Holset kutsuu myös kuvaavasti nimellä "Map Width Enhancement") on nimensä veroinen. Kartta levenee ja litistyy. Maksimi painesuhde ja hyötysuhde tippuvat aavistuksen, mutta kartta levenee etenkin sakkausrajan suuntaan. Paljon enemmän hyötyä kuin haittaa, ellei sitten kompressori operoi jatkuvasti sellaisella alueella ettei ole mitään tarvetta ko. ominaisuudelle.
                            Viimeksi muokannut jcarlson; 29.12.2012, 13:03.

                            Comment


                              No more ESP :)

                              Alkanut ärsyttämään viimeaikoina tuo ESP toiminta, tai lähemmin se valon vilkutus/palaminen. Tänään sitten otin läppärin käteen ja lompsin autolle. VCDS piuha kiinni ja ABS controlleriin yhteys. Sinne tein tälläisen puukotuksen:
                              ABS controller 03 -> Login 40168 (Enable Basic Settings)
                              Coding 11 -> Vähensin luvusta 2048 ja "Do it"
                              Nyt mittaristossa ei pala ESP valo eikä koko viritys ole enää käytössä :) ESP napista valo syttyy mutta sammuu pois kun napin vapauttaa.

                              Muuttui aika radikaalisti leikittävyys kun tuon ottaa kokonaan pois, napista kun se jäi kuitenkin taustalle häiriköimään.

                              Comment


                                Onkohan noissa jo tehtaaltakin eroa, kun mun mielestä tuosta mun ammeesta kyllä on lähteny ESPi täysin pois käytöstä. ABS:t vain jäi toimintaan.

                                Comment


                                  Kyllä se sinne taustalle jää aina häiriköimään, vaatii vaan jonkin verran yritystä että sen saa puuttumaan. Esim vauhdista kun vääntää reilusti ekaks oikeelle ja heti perään vasemman kautta 360 huomaa kuinka auto koittaa estä tuota pyöräytystä.

                                  Comment


                                    Eikös se ESP lähde kokonaan pois kun nappia pitää pitkään pohjassa? Näin ainakin B8 a4:ssa.

                                    Comment


                                      Ei lähde kokonaan pois. Ei edes kööpikän ammeesta.

                                      Comment


                                        En ole vielä törmännyt sellaiseen autoon josta ESP lähtis pois KOKONAAN. Se jää aina vahtimaan sinne taustalle ettei kuski pääse tekemään ihan mitä sattuu. Normaaleissa parkkipaikka leikeissä se ei tule jarraamaan mutta reilummasta vauhdista kun käskyttää niin ESP tulee mukaan. Kokemusta kuitenkin aika monesta VAG konsernin laitteesta.
                                        Kahvit voin tarjota jos saat B8:sta napista ESP kokonaan pois ;)

                                        Comment


                                          Kummasti on ammeella onnistunu 360 ja kunnon jääratapelleilyt, kun ESPi ollu pois päältä. Kovemmista vauhdeistakin, ei oo kertaakaan puuttunu peliin.

                                          Comment


                                            Onnistuuhan 360 tietysti, omallakin viimetalvena joutsassa tuli parin tuhannen asteen käännös. Nyt tuo vaan pyörii paljon köykäsemmin ja leveessä kahvassa tuota pystyy pitämään helpommin. Parhaiten sen puuttumisen kuitenkin huomaa radalla ajaessa. Eron tajuaa vasta kun sen koodaa pois.

                                            Comment


                                              Ymmärränkö siis Tommi nyt oikein, että tuolla koodauksella minkä teit sait siis ABSeja hyödyntävän tasauspyörästön lukon pois päältä myös? ESP nappihan vapauttaa siis tuon luistoneston, mutta tuo raksuttava "lukko" jää aina päälle. Ja se nimenomaan puuduttaa auton noissa pitkissä luistoissa, vaikka ESP olisi napista pois päältä.

                                              Comment


                                                Kyllä EDL jää tuolla koodauksella vielä päälle, tuo ei poista kuin ESP:n. EDL poistamista en vielä ole tutkinut, mutta kyllä senkin saa pois koodaamalla. Veikkaisin että tuosta luvusta vähennetään joko 4096 tai 512 jolla EDL poistuu myös.

                                                Originaali bitti on siis tälläinen: 101101000001001 ABS/ESP/EDL. Näitä kun luetaan oikealta vasemmalle joilloin eka luku on 1, seuraava 2 ja niin edespäin 2 kertotaululla. Tällöin 12 luku on 2048.
                                                ESP bitti on 000100000000000 = 2048
                                                Uusi bitti on siis: 101001000001001 ABS/EDL. EDL:läksi veikkaisin ennemmin tuota 10 lukua eli 512

                                                Comment


                                                  Ok, jos saat tuo EDL:n myös pois, niin sitten rupee olee jo aika "vapaata" luistoa! :D

                                                  Comment


                                                    Pitäisikö tämä ymmärtää nyt siten että protoile tuokin :) Nopeastihan tuon kyllä testaa kun tuo bittijoukko on nyt tiedossa.
                                                    Jonkinlaista lukkoa pitäs sit vaan taakse katella ettei voima karkaa aina sisempään fillariin.

                                                    Comment


                                                      Sen voi ymmärtää monella tavalla, mutta oishan se ihan hyvä jos viitsit :)

                                                      Siinä samalla tulis sit tuo sun jälkimmäinen huoli testattua. Miten siis todellisuudessa käy varsinkin jos pidempiä luistoje vetelee. Ja tietysti itse luisuun lähtö.

                                                      Comment


                                                        Onnistuuko nuo samat tuon aanelkun kanssa? Tuossa perheen toisessa kun palaa abs valo ja sittenhän sieltä on kaikki pois niin se on kyllä onnetonta.

                                                        Comment


                                                          Mitä Mika tarkoitat "niin se on kyllä onnetonta"? Siulla on kuitenkin Torsen vehkeet, eli ei sentäs häviä takaveto kokonaan niin kun meillä ;)

                                                          Comment


                                                            No tuntuu että tuo ei oikein etene. Tuntuu yksvetoselta kun vertaa tuohon toiseen.

                                                            Comment


                                                              Ok, eli siinä tuli nyt sitten varmaan todettua mikä on tuon EDL:n vaikutus jos noissa Torsen laitteissa tuo lukko on samalla tapaa toteutettu? Jos näin on, niin ei tarvii Tommi sitä edes koittaa poistaa :D

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X