Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Päivänä jonain tässä lähi menneisyydessä tuli kehällä nähtyä oikein huolellista liikenne käyttäytymistä seutuliikenne linja-autolta. Seison kehällä itäänpäin turun motarin valoissa odottamassa valojen vaihtumista. Valot vaihtuivat vihreälle, ja lähdin siitä muuta liikennettä rivakammin kiihdyttämään matkanopeuteen, kunnes tajusin silmäkulmasta, että bussi tunkee surutta punaisia päin eteeni oikealta. Olisi kyllä pitänyt saada kuva matkustajien ilmeistä, kun tajusivat, että nuo tuolta vasemmalta on jo liikkeellä ja tulossa kohti. Torven soitolla ei tainnut olla muuta vaikutusta, kuin herättää matkustajat unesta :(

    Comment


      Käväisin tänään Keuruulla. Sinne saapuessani huomasin poliisien parkittavan linja-autopysäkillä. No, ei hätää -kasikympin alue ja onneksi nopeus tismalleen 80.

      Jatkoin matkaa ja heti taajamalle tultaessa parkissa oli toinen poliisiauto. Hiljensin taajamanopeuteen hyvissä ajoin ja jatkoin matkaa viittäkymppiä körötellen. Taustapeilistä näin, kuinka poliisit kääntyivät pysäkiltä perääni, kiihdyttivät (ja poliisiauton vauhti oli taatusti enemmän kuin taajamassa sallittu nopeus), ja jumittuivat ihan takapuskuriin kiinni. Odotin pysähtymismerkkiä tai edes jotain selitystä -turhaan.

      Varmaan edessä oli niin hitaan näköinen auto, että jopa poliisisedistä tuntui, että on syytä vähän työntää puskurista lisää vauhtia.

      Comment


      • Itsekin koin kyyläyksenomaista tunnetta tuossa kerran Kuopiosta itäänpäin lähdettyäni. Heti Toivalan jälkeen vastaantullut maija pyöräytti ympäri, kuroi välin nopeasti kiinni, ja körötteli perässä muutaman kilometrin. Pitipä heidän ilokseen oikein jarrulla hidastaa kuudenkympin alueelle saavuttaessa, ja muutenkin pitää nopeus kruisella gepsin avulla tarkasti sallitussa. Aikansa roikuttuaan heittivät jälleen ympäri ja häipyivät kohti auringonlaskua.

        Näkyvä ihmisvoimin suoritettu valvonta on ok. Se vaan minua jäi ihmetyttämään että mikä oli syynä tämänkertaiseen saattueajoon? Joskushan nuo tarkastavat perässä ajaessaan epäilyttävien ajoneuvojen tietoja rekistereistään, mutta kun kohteena oli varkaiden ja kaahareiden hyljeksimä ranskalainen perheauto henkilöautokannan keski-iän nuoremmalta puolelta, niin ei sekään oiken vaikuttanut todennäköiseltä.

        Josko ne vain sahasivat tuota väliä muutenvaan edestakaisin.

        Comment


        • Hansaterminaaliin kääntyi iltapäivästä edestäni 911 Turbo, suhteellisen uusi mielestäni, ja suomenkilvissä viite voimaan "PWR" ja näkyvä porsche club finland -tunnus paksissa. Kaaretkin näytti olevan sisällä, värinä kirkas sininen, ja kokonaisuus oli kyllä ihan vitun hieno kaikkiaan.

          Comment


            Olen aiemmin nähnyt saman "PWR" Porschen ja ne numerot tosiaan ilmaisevat heppoja eli "suhteellisen" vikkelä kulkuväline. :)

            Comment


              Tässä tuli ihmeteltyä jälleen kerran, missä kohdin lasten kasvatuksesta tuli vapaaehtoista.

              Järvenpäässä ihan kohtuu vilkkaasti liikennöidyllä 50km/h ja normaalikokoisella kaupunkitiellä näin edessä keskellä kaistaa pari noin 5v. poikaa häärimässä. Ajattelin heidän ylittävän tietä tyypillisen leväperäisesti, mutta pojat eivät olleetkaan menossa mihinkään. Lähestyin kohtaa ja pojat asettelivat jotain tielle ja seisoivat valmiusasennossa katsoen herkeämättä minun autoni lähestymistäni. Lopulta toinen pojista lähti jo juosten tien sivuun leikkipysyllään tähtäämään, mutta toinen jäi keskelle tietä. Siinä poika sitten osoitteli minua leikkipyssyllä ja hyppeli hieman ollakseen ikään kuin valmiina hyppäämään sitten sivuun viime hetkellä.

              Tuossa vaiheessa tajusin mistä oli kyse. Pojat asettivat pienen savinökäreen "miinaksi" ja kisailivat loppuun asti, kumpi aivan viimehetkellä hyppää sitten auton tieltä sivuun "ammuskelemaan". Olin autolla jo noin 100-200m päässä, mutta tämä uskalikko vain yhä valmistautuu viime hetken pelastautumishyppyyn. Soitin pojille siinä vaiheessa jo torvea, mutta ei reaktiota. Vasta vajaan 50-100m päässä tämä poika hyppää sivuun ja "ammuskelee" minua ajaessani hiljakseen heistä ohi. Ei siis mihinkään piiloon, vaan sen verran sivuun, että olivat ojan puolella. Kolmas kaveri sentää oli viereisen omakotitalon pihalla asti.

              Jösses mitä leikkiä. Itse olin vielä liikkeellä kuorma-autolla ja perässäni tuli tasaista jonoa. Kohdassa lisäksi ajetaan vilkkaasti ja usein liikenne liikkuu sen 50-60km/h. Tuli kyllä sellainen olo, että kohta käy ja pahasti.

              Missä vaiheessa vanhemmuudesta poistui kasvattamisen tarve? Ei kyllä tullut mieleenkään itse kakarana mennä isolle tielle hyppimään ja kisailemaan. Mätiä omenia laitetiin kyllä "pommeiksi" asuinalueen pikkutielle ja pihalta sitten odoteltiin, että auto ajaisi yli. Mutta se oli pikkutie, ja ei tullut mieleenkään jäädä siihen keskelle härnäämään auton näkyessä. Kyllä sen verran usein varoitettiin, että autotie on vaarallinen paikka, jonne ei ole asiaa.

              Comment


              • Isä aikanaan harjaantuneenä metsästäjänä ja aseenkäsittelijänä minua vannotti, että ketään ihmistä saa koskaan osoitella aseella - ei edes leikillään. Oppia sain myös siitä, että räjähteillä ei leikitä, vaikka kiinalaisia saikin urheilukaupasta pikkurahalla.

                Itse olen ottanut periaatteekseni sen, että jos minua joku penska minua leikkitussarilla osoittelee, juoksen vaikka maailman ääriin, että saan ipanan kiinnni ja hajotan pyssyn tuhannen palasiksi.

                Comment


                  Meillä ei ollut kuin kesämökillä ilmakivääri, mutta silti tuli samat opit. Isä oli tarkka siitä, että aseen kanssa ei leikitä. Piippu osoittaa aina kohti maata myös lataamattomana, kunnes kaikki ovat varmasti poissa linjalta ja ase ladattiin aina pitäen se piippu osoittamassa viistosti maahan kohti metsää. Lisäksi osumia mentiin tarkastamaan vasta, kunnes aseella ampuja oli avannut piipun. Ja ihmistä ei osoitella, ei ikinä.

                  Tuli selväksi, että ase on aina vaarallinen, oli se sitten vaikka ilmakivääri.

                  Comment


                  • Tuosta miinoittamisesta tuli mieleen eräs tapaus kun ajelin 80km/h alueella kotiin päin moottoripyörällä kun 2 pikkupoikaa seisovat ojassa tien ja kevyenliikenteen väylän välissä ja kääntyvät minun liikkeeni mukaan ikäänkuin tennis ottelussa seurataan palloa. Kun saavuin lähemmän pojat ottivat kokoonsa nähden suhteellisen suuret tuubit olalle ja tähtäsivät minua, kun olin kohdalla ymmärsin että poikien tuubit ovat ilmeisesti leikki sinkoja :)

                    Ensimmäinen ajatus oli että ovatkohan pojat pelanneet kenties hieman liikaa GTA:ta?

                    Comment


                    • Aseiden käsittelystä jäänyt refleksi; Vaikka akkupora tai banaani kädessä kulkisi, etusormi sojottaa suorana. Ei voi koukistaa. Varmistamaton banaani voi laueta...

                      Comment


                      • Se kasvattaja, joka antaa lasten leikkiä vastuuttomia ja vaarallisia pyssy- ja räjähdeleikkejä on varmasti itse totaalikieltäytyjä ja sama henkilö antaa myös lapsensa liikkua polkupyörällä ilman kypärää tai sallii ajamisen viritetyllä mopolla.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen
                          Isä aikanaan harjaantuneenä metsästäjänä ja aseenkäsittelijänä minua vannotti, että ketään ihmistä saa koskaan osoitella aseella - ei edes leikillään. Oppia sain myös siitä, että räjähteillä ei leikitä, vaikka kiinalaisia saikin urheilukaupasta pikkurahalla.

                          Itse olen ottanut periaatteekseni sen, että jos minua joku penska minua leikkitussarilla osoittelee, juoksen vaikka maailman ääriin, että saan ipanan kiinnni ja hajotan pyssyn tuhannen palasiksi.
                          Oletkos nyt ihan tosissasi tuossa leikkipyssy jutussa?

                          Itse ainakin kakarana osoittelin leikkipyssyllä jokaista ja joka suuntaan. Mitäs hyötyä tuosta kakaroiden pyssyn särkemisestä on? Muutakuin isä/setämies työntää pyssyn osat sulle sinne minne aurinko ei paista?

                          Mitäs jos kakara osoittelee sormella ja sarjaa tulee?

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen
                            Itse olen ottanut periaatteekseni sen, että jos minua joku penska minua leikkitussarilla osoittelee, juoksen vaikka maailman ääriin, että saan ipanan kiinnni ja hajotan pyssyn tuhannen palasiksi.
                            Mites lapset/huoltajansa on asiaan suhtautuneet jos olet kiinni saanut ja lelut rikkonut?

                            Comment


                            • Ollaampa sitä huolestuneita lapsille hankittujen leikkikalujen ehjänä pysymisestä, rahallahan voi korvata maallisia menetyksiä. Se nyt vaan on niin, että minua on oikeallakin aseella osoiteltu jo ihan tarpeeksi monta kertaa.

                              Jotta pysyisi otsikon mukainen liikenneteemakin mukana, olin muistaakseni jotain kahdeksan vanha, kun erehdyttiin taksia odotellessa heittelemään ohi ajavaa tukkirekkaa lumipalloilla. Rekka pysähtyi jarrut kirskuen ja hytistä loikkasi iso ja ruma mies, joka alkoi juosta minua kiinni. Ei saanut kersaa käpälälautaan, mutta muistan hänen huutaneen perääni: "Piru sinut periköön". En sen koommin heitellyt autoja lumipalloilla.

                              Comment


                              • Okei, tämä selittääkin :-)

                                Comment


                                • Hyvä selitys:)
                                  Itsekin kun oikein muistelee niin noiden takaa-ajotilanteiden jälkeen mietti tovin ennen kuin teki taas jotain ilkeyttä-ainakin kunnes hengitys tasaantui;)

                                  Comment


                                    Täällä Järvenpäässä kersat heittelee sillalta kiviä motarilla ajavien autojen päälle.

                                    "Mutta ei meidän poika/tyttö, ei missään nimessä. En tosin tiedä missä se nyt on, mutta ei varmasti ollut meidän lapsi."

                                    Comment


                                    • Joku ?kodillac -merkkinen hidastetöyssymaasturi (Scout) kummitteli ruokakaupan parkkiksella. :o Jestas sentään mikä ristiriitojen kokoelma... Ja oli vielä jollakin kaksilitraisella nelipyttyisellä vaparilla, mutta kuitenkin piti olla tuplaputket. Wtf??

                                      Comment


                                        Meilläpäin jää oravia melko paljon autojen alle.

                                        Tänäänpä yksi kurre ylitti tien sitten suojatietä käyttäen. Tuossa nyt oikeastaan mitään ihmeellistä ole, mutta olisittepa nähneet ne ihmisten ilmeet...


                                        Orkku poloinen kuitenkin yritti... :)

                                        Comment


                                          Tajutonta käyttäytymistä poliisilta. Tänään ajelin urkilla 60km/h tietä tasan 60km/h ja maija tuli kaukaa perään huomattavalla ylinopeudella. Jäivät sitten siihen parin metrin päähän roikkumaan n. 3 kilsan ajaksi. Painelin välillä jarrua ja hidastelin mutta maija oli sitkeästi puskurissa kiinni. Lopulta kurvasin bussipysäkille ja päästin virkavallan ohitse. Ampaisin takaisin maijan perään mutta nostivat nopeuden toiselle sadalle ja en oikein uskaltanut seurata.
                                          Mitä ihmettä tälläinen hiostaminen on? Poliisinhan pitäisi läsnäolollaan edesauttaa liikenneturvallisuuta eikä päinvastoin. Hitto kun en hokannut ottaa maijan numeroa ylös..

                                          Comment


                                          • Olen miettinyt itse samaa, että mikä into on poliisilla ajaa perään niin että hyvä kun paperin saa väliin. Moottoripyörällä ajellessa on tapahtunut useastikkin tällaista.

                                            Mieleen joskus juolahti ajatus, että onko tarkoituksena aiheuttaa jonkinlainen hätäinen päätös kuskin päässä taka-ajatuksena että kuski olisi esimerkiksi humalassa? ja näin saada kuski tekemään jotain hätiköityä kun luulee, että poliisi takapaksissa on kiinnostunut hänestä.

                                            Comment


                                              Poliisit pois liikenettä häiritsemästä :)

                                              Comment


                                              • Kävellessä Teiskontietä viuhahti eräs Audi A6 huomattavan kovalla vauhdilla ohi. Alueella on 70km/h rajoitus, tuli siinä mietittyä että meni varmaan 100km/h vähintään. No, loivan kaarteen jälkeen näkyi poliisiauto bussipysäkillä, ja mikäs se siinä, samainen beige A6. Jotenkin vaan vahingonilo hymyilytti. :D

                                                Comment


                                                  Tosta silmällä tutkailusta sen verran että itse jouduin monesti coupella "silmä tutkan uhriksi". Coupessa oli kyllä aika miehekkään pakoäänet ja kun kävin hakemassa pojan tarhasta niin todella usein oli tien varressa joku mummo tai pappa heristämässä nyrkkiä perään. Vaikka ajoin kyllä rajoitusten mukaan.

                                                  Nyt kun ajelen ässällä niin en ole jäänyt mummo tutkiin kiinni. Paras oli kun samassa autotallissa paikkaa pitävä kyseli että jouduit sitte vaihtamaan sen sportti auton (coupe) pois ja siirtymään perheautoihin (urs4) . :)

                                                  Comment


                                                  • Jukka ja Riku: kerran nuoruudessa sumussa mulle kävi noin, että maija hiosti ihan peräkontissa kiinni. En tiennyt että oli maija kun oli pimeä ja sumuinen keli ennen kuin käännyin alta pois.

                                                    Jos yksin olen matkassa ja poliisiauto tekee tuollaisen tempun niin voi olla, että pitää ihan pakosta polkaista jarrua reippaasti kun jänis, kettu ja joku muu pieni metsänelävä meinasi jäädä alle. On tuo niin käsittämätöntä käyttäytymistä poliisin puolelta, että opetus pitää antaa - vaikka sitten käräjien kautta.

                                                    Comment


                                                    • Pasi muuten hyvä ideä, mutta eipä tuon kokoisia eläimiä saa väistää silloin jos siitä on vaaraa muille.

                                                      Itsellä poliisit teki toissapäivänä uukkarin aivan naaman eteen kuin olin kuorma-autolla. Sain kaverit heti kiinni, vedin puskurin viereen ja annoin rääkään huuta ja heilutin nyrkkiä.

                                                      Paikalla oli vielä jonkun verran porukkaa, joten toivottavasti poikia edes hävetti vähän.

                                                      Comment


                                                      • Pasi muuten hyvä ideä, mutta eipä tuon kokoisia eläimiä saa väistää silloin jos siitä on vaaraa muille.
                                                        Onko niin ettei koiran kokoisia eläimiä saa väistää (tässä tapauksessa jarruttaa) vaan pitää ajaa päälle?

                                                        Juttuhan on tietysti myös niin, että takana tulevan on pidettävä sellainen välimatka edelläajavaan että pystyy pysäyttämään autonsa jos edellä oleva pysäyttää sen nopeasti syystä tai toisesta. Ihan perässä ajava tuskin ehtii edes jarrulle jos edellä oleva tekee paniikkijarrutuksen. Sellainenhan voisi tapahtua oikeasti esim. hirven tullessa tielle. Tällöin rysähtäisi hirveen sekä poliisi perään.

                                                        Comment


                                                          Itse sain muutamavuosi sitten tuollaisen jarruvalon seurauksena pysäytyksen, kuljettaja- ja auton kuntosyynin, rengasmittauksen ja puhuttelun.

                                                          Ei uskoneet, että näin muka tienvieressä liikahduksen ja luulin peuran tulevan tielle (kyseessä metsäinen taival).

                                                          Comment


                                                          • Olipa kehä I:n loppupäässä melkoinen papparainen tukkimassa liikennettä!
                                                            Meinasi käpy palaa kun ajeli kilometritolkulla alinopeutta jonon keulilla.
                                                            Sitten pääsin ihan perään en päässyt ohi ja kahteen kertaan kääntyi edessä samaan suuntaan ja ilman vilkkua!
                                                            No siinä lähestyi ympyrä ja sanoin muijalle, että: "katotaanko niin tossa se käyttää vilkkua ja vielä väärin?" Arvatkaa olinko oikeassa?
                                                            Siinä se talikko näytti vilkulla pyörivänsä vasemmalle.....
                                                            Kortti vaan kyttikselle.

                                                            Comment


                                                            • Kyllä olet heikolla jos ajat perään, vaikkakin edellä ajava on väistänyt vaikka oravaa.
                                                              Kaveri ajeli oulun motarilla kolmen auton letkasa viimeisenä, kunnes edellä ajava löi liinat kiinni väistäen sorsa poikuetta.
                                                              Tottahan se kopsahti ja kaverin piikkiin meni.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X