Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ehjässä anturissa ei pitäisi tuntua käytännössä mitään vastusta sitä liikuteltaessa. Tuo mitä kuvailit "o-renkaan jarruttamiseksi" tarkoittaa, että ollaan jo matkalla kohti hajoavaa. Voi toki toimia vielä pitkäänkin.

    Comment


    • Viime talvena samaa ongelmaa, kesä meni täysin ilman ongelmia. Nyt heti ensimmäisten pakkasten tultua lävähti alustan vikavalo. Jokainen anturi toimii täysin loogisesti VCDS:llä katsottuna ja kaikki tangot on herkistetty. Alustassa pysyy ilmat eikä mikään kulma roiku missään vaihdeessa, myös vaikka auton jättää yöksi ylimpään asentoon. Mihin ihmeeseen se pakkanen vaikuttaa noin paljon? -13 Allroad.

      Saturday,15,November,2025,22:21:41:47338
      VCDS Version: Release 25.3.2 Running on Windows 7 x86
      www.Ross-Tech.com

      Address 34: Level Control Labels: 4G0-907-553.clb
      Control Module Part Number: 4G0 907 553 F HW: 4G0 907 553 F
      Component and/or Version: LUFE-DAEMPFER H18 0782
      Software Coding: 008002
      Work Shop Code: WSC 02391 785 00200
      ASAM Dataset: EV_AirSuspe 003024 (AU57)
      ROD: EV_AirSuspe_AU57.rod
      VCID: 2E53311B71AFAFEB71-807A
      5 Faults Found:

      677123 - Ride-Height System
      C1047 07 [00001000] - Mechanical Failure
      Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
      Freeze Frame:
      Fault Priority: 2
      Fault Frequency: 67
      Reset counter: 128
      Mileage: 260138 km
      Date: 2025.11.10
      Time: 18:36:16

      677390 - Ride-Height System; Plausibility Error
      C1046 00 [00001000] - -
      Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
      Freeze Frame:
      Fault Priority: 2
      Fault Frequency: 1
      Reset counter: 128
      Mileage: 260839 km
      Date: 2025.11.15
      Time: 14:50:16

      677391 - Ride-Height System; Plausibility Error
      C1046 00 [00001000] - -
      Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
      Freeze Frame:
      Fault Priority: 2
      Fault Frequency: 1
      Reset counter: 128
      Mileage: 260839 km
      Date: 2025.11.15
      Time: 14:50:16

      403200 - Function Shut-Off Active
      C10C8 00 [00001001] - -
      Confirmed - Tested Since Memory Clear
      Freeze Frame:
      Fault Priority: 6
      Fault Frequency: 25
      Reset counter: 88
      Mileage: 260396 km
      Date: 2025.11.12
      Time: 11:47:25

      677125 - Ride-Height System
      C1047 07 [00001000] - Mechanical Failure
      Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
      Freeze Frame:
      Fault Priority: 2
      Fault Frequency: 6
      Reset counter: 128
      Mileage: 260372 km
      Date: 2025.11.12
      Time: 07:01:56



      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
        Ehjässä anturissa ei pitäisi tuntua käytännössä mitään vastusta sitä liikuteltaessa. Tuo mitä kuvailit "o-renkaan jarruttamiseksi" tarkoittaa, että ollaan jo matkalla kohti hajoavaa. Voi toki toimia vielä pitkäänkin.

        Eli jos ei pitäis tuntua mitään vastusta, vivun pitäs sillon pudota oman painonsa varassa aina alaspäin, en ihan heti muista mitään vipusensoria hypistelleeni jossa näin tapahtuisi. Jos tässä ei ois yhtään vastusta, ei se myöskään olis tiivis kehtaan väittää. Kaivelen taakse uudet niin saan uudet vivustot samalla (ja pääsee vertailemaan kuinka herkästi niissä vivut pyörii), etuset jo paikkailin, kun irrallisia ei ihan päivässä kahdessa tuntunu saavan niihinkään, menköön kaasuvivustonivelillä ny parisen viikkoa, mikäli ees saan liikkeelle tuota tallista siihenkään mennessä. Toi mikä on jäykkä, on ihan selkeesti kyllä jäykkä, eikä notkistu missään asennossa. Josko tänään sais ton jakoblokin kurkittua, ja noita kompurassa olevia venttiileitä kans.

        Yks tyhmä kysymys tosta "letkurikkoventtiilistä" kuinka helposti siitä pitäs ilma mennä pussiinpäin? En meinaan saanu pillillä puhallettua suuntaan enkä toiseen ton uuden pussin venttiilistä läpi mitään, en tosin vanhastakaan kun sitäkin koitin. josko koittais painaa etupussit täydemmäs ja tökätä letku kii pyörien roikkuessa vapaana. Ehkä jäis vaikka hieman ylemmäs renkailla maatessaan

        Comment


        • Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
          Viime talvena samaa ongelmaa, kesä meni täysin ilman ongelmia. Nyt heti ensimmäisten pakkasten tultua lävähti alustan vikavalo. Jokainen anturi toimii täysin loogisesti VCDS:llä katsottuna ja kaikki tangot on herkistetty. Alustassa pysyy ilmat eikä mikään kulma roiku missään vaihdeessa, myös vaikka auton jättää yöksi ylimpään asentoon. Mihin ihmeeseen se pakkanen vaikuttaa noin paljon? -13 Allroad.

          Saturday,15,November,2025,22:21:41:47338
          VCDS Version: Release 25.3.2 Running on Windows 7 x86
          www.Ross-Tech.com

          Address 34: Level Control Labels: 4G0-907-553.clb
          Control Module Part Number: 4G0 907 553 F HW: 4G0 907 553 F
          Component and/or Version: LUFE-DAEMPFER H18 0782
          Software Coding: 008002
          Work Shop Code: WSC 02391 785 00200
          ASAM Dataset: EV_AirSuspe 003024 (AU57)
          ROD: EV_AirSuspe_AU57.rod
          VCID: 2E53311B71AFAFEB71-807A
          5 Faults Found:

          677123 - Ride-Height System
          C1047 07 [00001000] - Mechanical Failure
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
          Freeze Frame:
          Fault Priority: 2
          Fault Frequency: 67
          Reset counter: 128
          Mileage: 260138 km
          Date: 2025.11.10
          Time: 18:36:16

          677390 - Ride-Height System; Plausibility Error
          C1046 00 [00001000] - -
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
          Freeze Frame:
          Fault Priority: 2
          Fault Frequency: 1
          Reset counter: 128
          Mileage: 260839 km
          Date: 2025.11.15
          Time: 14:50:16

          677391 - Ride-Height System; Plausibility Error
          C1046 00 [00001000] - -
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
          Freeze Frame:
          Fault Priority: 2
          Fault Frequency: 1
          Reset counter: 128
          Mileage: 260839 km
          Date: 2025.11.15
          Time: 14:50:16

          403200 - Function Shut-Off Active
          C10C8 00 [00001001] - -
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
          Freeze Frame:
          Fault Priority: 6
          Fault Frequency: 25
          Reset counter: 88
          Mileage: 260396 km
          Date: 2025.11.12
          Time: 11:47:25

          677125 - Ride-Height System
          C1047 07 [00001000] - Mechanical Failure
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
          Freeze Frame:
          Fault Priority: 2
          Fault Frequency: 6
          Reset counter: 128
          Mileage: 260372 km
          Date: 2025.11.12
          Time: 07:01:56


          Yleensä kuulemma vasemman etunurkan anturi menee ekana. Niin se oli mullakin ja vaikka tangon poksautti nivelestä ulos ja putsaili, se toimi tasan niin kauan kun ei ollut märkää ja sitten pakkasia. Koko kesä on mennyt ilman anturien kiukkuamista ja jännityksellä osotan, mitä tuo sanoo nyt kun pakkaset on palanneet.

          Tuttuja vikakoodeja siis. Valitettavasti noiden selityksiä ei oikein tahtonut löytyä silloin kun niitä etsin. Mulla oli joku plausibility error myös silloin, kun järjestelmä oli muuten ok, mutta kompura ei lähteny käyntiin (sulake).

          Comment


          • Ei yhtään hullua hurskaammaksi vieläkään tultu. Sensorit ja vivustot paikallaan taas, irrallaan tsekattiin joka nurkan toiminta. Loogista eikä skoopatessakaan mitään mun silmään omituista katkosta tms, jokainen vipu vaakasuorassa asennossa 127mm, siitä ylös alas lähtee laskemaan joko + tai - suuntaan pienemmäksi. Edelleenkään en saanut testata noita charge pressure accumulator tai charge front/rear toimintoja. Katoin aiheeseen liittyvät sulakkeet mitä löysin 15A ja 5A, olivat ehjät.

            Jakoblokin liittimet kuivat, puhtaat ja kaikki pinnit nätin kiiltävät. Oikee etupussi, jonka vaihdoin on paineeton, muissa suhisi luonnollisesti kun hentosesti avas putkiliitintä, en ny sen enempää laskenu muista, jos en saa täyteenkään mitään. Irroitin oikeen pussin letkun, painoin siitä läpi paineilmaa, menee hyvin. Samaten hentosesti tulee pussista takasinpäin takaiskun kautta, mutta kun takaiskun ja letkun laitan paikalleen, en saa menemään pussiin yhtään mitään, saen kompurasta 12bar ulos, ei mitään mee läpi, pienemmälläkään paineella. Samaten kahdesta uudesta pussien mukana menneestä takaiskusta en saa mitään läpi, kumpaakaan suuntaan. Paikallaan alkuperäinen jonka laitoin uuteen pussiin (myös aikanaan vasemmalla tein saman)
            Viimeksi muokannut Jappe914; 18.11.2025, 21:13.

            Comment


            • Miulta meinas jo päästä tänään itku. No se tolppa mikä viimeks oli rikki jo uutena tullessa,jonka vuoksi vaihdettiin se venttiili bloki..Viimeksihän kirjoitin,että alkoi audi vilkuttaa alustan oranssia valoa ja vikakoodi korjaamolla,sanoivat että se bloki on sökö.(0A55 Tasonsäädön venttiilit Mekaaninen vika). No tänään sitten intopinkeenä vaihdattamaan uutta. Pääsinpä sitten jopa n.10km ja se perk.. valo alko taas vilkkua. Eli jo ennen vaihtoa kun käynnistit,niin alkoi vilkkua vasta n.puolen kilsan ajon jälkeen. Mikään kulma ei selvästi ole kyykällään. Kun sammutat ja käynnistät,ei ala vilkkumaan,vaikka nostelet ja lasket alustaa. Vaan pääset sen puol kilsaa. Ei siis ongelma hävinnyt osan vaihdossa. Tämäkin osa tuli takuuseen,vaan nyt näyttäs että makselen sitten tämänkin ja mulla sitten 2 toimivaa,jos ei ollutkaan siinä 3kk sitten vaihdetussa. Vai olisiko niin paska mäihä,että tässäkin uusi jo valmiiksi sökö? Mistä nyt lähteä vikaa sitten etsimään?
              Ei pitäisi näköjään ääneen sanoa,että kunhan on kunnossa ja leimattu,niin lähtee?

              Comment


                Ja vikakoodi on? Siis jos sen katsoisi VCDS:llä. Tuo 0A55 lienee jonkun yleistesterin kertoma koodi.
                Nyt kun on ollut pakkasta ja aiemmin sitä pussivikaa, niin olisikohan järjestelmässä vettä, joka jäätyessään tekee kiusaa? Auto lämpimään sulamaan ja muutaman kerran ajaa alustan ylös-alas, niin ryynit saattavat kuivata sitä ensiapuna riittävästi.

                Minulla yksi nurkka piirtää aika suoraa viivaa moottoritiellä (=tasaisella asfaltilla) ja siksi alustan merkkivalo syttyy. Sitten, kun tulee joku töyssy tai silta vastaan, niin merkkivalo sammuu. Anturi reagoi tuollaisiin suurempiin töyssyihin. Vika ei ole vivustossa, vaan anturista taitaa olla syöpynyt yksi kolmesta piiristä poikki. Sinne anturin sisään voi päästä vettä joko vivun juuresta tai liittimen pohjassa olevasta reiästä.
                Viimeksi muokannut pta; 20.11.2025, 19:47.

                Comment


                • Pitää pyytää,että seuraavan kerran katsoo tuolla VCDS:llä. Tämään kävi taas siellä korjaamolla. Samaa vikakoodia antoi. Tässä alkaa valo vilkkua sen n.500m jälkeen,ihan sama onko tasasta vaiko monttua. Ajoon ei vaikuta muuten,mutta alustaa ei voi säätää muttoin kun käyttämällä virrat pois. Valo kun vilkkuu,niin säätöä ei voi tehdä. Epäili nyt että olisi siellä johtosarjassa.. Pitää etsiä joku lämmin ja kuiva mesta,mihin sen saisi. Sais kosteudet pois. Pussivika oli kuivaan aikaan ja seisoikin suurimman osan aikaa. Jos tuon nosturille myös sais,niin voisin käydä ne korkeusanturit vielä läpi. Vas.eteen vaihdettu yhden tolpan vaihdon yhteydessä. Onhan tuo ollut aikamoinen maanantaikappale. Vajaa 3v ollu ja pisimmillään 8kk alusta toiminu ok. Kompura muutekseen vaihdettu n.2v sitten,kun oli oik.etutolpparumba. Aika vähissä alkaa okemaan mitä enää on uusimatta..

                  Comment


                    Yritä löytää joku kerholainen, joka lähtisi läppäri sylissä ajelemaan kanssasi. Sitten näkisi mitä se yrittää tehdä ja mitä anturit kertovat ennen kuin sytyttää vikavalon. Sopivat kanavat kun laittaa logitukseen/piirtämään käyrää, niin luulen, että jotain selviäisi.

                    Vanhassa Allroadissa on Measuring Blocks Group 007 se, josta näkee venttiiliblokin statuksen:
                    Koodi:
                    7,0,Shock valve status (ON=OPEN)
                    ; Note that valve can be open during filling or deflating
                    7,1,Front valve1,ON|OFF
                    7,2,Front valve2,ON|OFF
                    7,3,Rear valve1,ON|OFF
                    7,4,Rear valve2,ON|OFF​
                    Nurkkia pystynee ohjaamaan Output Test-toiminnolla ja sillä voisi ainakin sulkea pois ongelmakohtia. Tässä DiagnoseDan ajelee Output Testillä nurkkaa alas.
                    Sitten on olemassa myös etu- ja taka-akselin Charge ja Bleed-toiminnot.
                    Viimeksi muokannut pta; 22.11.2025, 00:49.

                    Comment

                    Working...
                    X