Voi olla, 24V kuitenkin. Mitä ajat tällä takaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A3 8P 3.2 kuntokuurilla
Collapse
X
-
Tuohon pakosarjateoriaan en oikein jaksa uskoa. Jengi on saanut koneet toimimaan ihan kaikenlaisilla virityksillä tukkipakosarjasta lähtien. Konevertailussa oleellista taitaa olla se, miten vertailtavien koneiden kannet hengittää ja sitten tilavuus ja tehot vasta sen jälkeen. Jos se patti herää nyt hämmentävän hyvin, ei sille kai voi olla juuri muuta selitystä, kuin sopivan ahdas pakopuoli kannen kapasiteettiin nähden. Tiedä sitten pitäiskö portit olla roimasti isommat, että tavaraa mahtuis kunnolla ohi yläpäässä? Portti strategia on kuitenkin aika oleellinen osa kokonaisuutta. Äkkiä ajatellen 2*40mm on kyllä hyvä lähtökohta, mut jos se ei sitten kuitenkaan riitä. Oliko tästä logitettu päällekkäin ahto-, pakopaine ja portin DC. Niistä sen varmaan näkisi, että missä kohdassa ei vaan kaasuja saada tarpeeksi ohi. Nuo voi olla joskus ihan hiton pienistä jutuista kii. Turbofirma koneisti mulle 0,4mm liian väljän pakopesän (sama ar) ja sen seurauksena herääminen tippui 700r. Miten se käyttäytyy, jos sieltä poistaa ahtojen ohjauksen kokonaan ja laittaa tavoitepaineen suoraan kohdalle jousilla? Jos ohjauksessa olis ongelmaa niin, ettei venttiilit aukea ihan kokonaan kun niitä pulssitetaan. Kunhan nyt heittelen ideoita. Mun ongelmat on ollu aina täysin päinvastaisia. Ostettu aina isoin turbo, minkä on kehdannut valkata ja sitte koitettu saada se heräämään jotenkuten inhimillisestä tavalla :D
Comment
-
Eipä sillä mitään väliä ole, millä ne portit kiinni pitää. Oli siellä jousi, ilmanpaine tai harjanvarsi. Tilanne on kuitenkin se, että ilman ohjausta ahtopaine on alle 0.3 bar ja ohjauksella yläpäässä 0.75 bar. Joten ei ole porteista kiinni, kyllä sieltä ilmaa läpi menee. Muuten ne ahdot vaan kasvaisi. Kuten käykin, kun portteja ohjataan.
Joskus reilu 15 vuotta sitten rakensin itse viispyttyyn RS2-pakosarjaa vastaavan rakenteen, eli että kaikki sylinterit menevät suoraan turbon laippaan eikä niin, että 1- ja 5-pytyt kiertävät portin laipan läheltä yläkautta. Niin, että ahdin tulee vakiopaikalle. Tuli silmällä ihan siistin näköinen ja jouheva rakenne, mutta ahdot tippuivat jonkin verran, kun pakopaine kasvoi. Hukkiksen lähtö oli lähellä ahtimen laippaa ja ahdin ei vaihtunut. Eli siitä tuli sanalla sanoen aivan paska. Siltä pohjalta ajatellen tässäkin autossa tuo voisi olla syypäänä, koska viispytyssä ahtojen tippuessa pelkällä pakosarjan vaihdolla vikavaihtoehdot ovat aika vähissä.
Tässä siis ylempänä se, millaista koitin matkia.
- Likes 1
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viestiVoi olla, 24V kuitenkin. Mitä ajat tällä takaa?
nyt kun kerroit tuosta viisisylinterisen pakosarjakokeilusta niin sekin vahvistaa teoriaani siitä että nämä ovat välillä ihan henkimaailman juttuja :)
Itsehän olen tässä ketjussa liikkeellä ajatuksella "en ole gynekologi mutta voin vilkaista". Paskamaista että kaikki näyttää olevan kunnossa mutta ei kuitenkaan ole.
Miten putki virtaa ahtimen jälkeen?Viimeksi muokannut JPE61; 3.7.2025, 17:35.
Comment
-
Lätkäse sinne tommonen, niin sillähän se selviää. Käsittääkseni noi Rothen osat on kuitenkin ihan ajatukseella suunniteltuja palikoita.
https://www.ebay.com/itm/165662836709
https://www.bar-tek.com/r32-turbo-exhaust-manifold-bar-tek
Molemmat ainakin sellaisia, että on ihan todistetusti pelannut hienosti. Eikä tarvii murehtia, ratkeaako saumat.
- Likes 1
Comment
Comment