Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mutta kun liikenteessä ei nyt olla yksin, niin se oman vauhdin pudotus ei aina auta kompensoimaan vanhentuineita refleksejä, kun se kaikki muu liikenne kuitenkin liikkuu nopeatempoisesti.

    Kyllä minusta pitää jossain vaiheessa ymmärtää siirtyä kuljettajan paikalta matkustajaksi ihan omankin edun tähden, oli ajoneuvo mikä tahansa. Ja se taksi ei ole ambulanssin synonyymi eikä sitä rahaa enää tuossa vaiheessa tarvitse kerätä sukan varteen.

    Comment


      Kyllähän nuo mopoautot erottaa kaukaa kun perässä iso punainen kolmio. Ainaki noissa on ollut, joita itse olen nähnyt.

      Comment


        "Pitäisi" olla kolmio takana. Ihan niinkuin traktoreissa pitäisi olla äärivalot. Varmaan about 30% vehkeistä näin on... Itekin pimeään aikaan meinannut joskus ajaa maantiellä mopoauton perään. Vastaan kun tulee letkana autoja ja edessä näkyy kaksi punaista valoa, äkkiä näyttää siltä että kauempana on henkilöauto. Eihän sitä pysty helpolla hahmottamaan että valot onkin vain metrin päässä toisistaan ja 50km/h muuta liikennettä hitaammassa ajoneuvossa kiinni.

        Tais sillä kertaa pelästyä se mopokuski yhtä paljon kuin minäkin, toivottavasti ainakin. Pysyis pois maantieltä minun puolestani.

        Comment


        • Mitä olen nähnyt, ei kaikissa mopoautoissa ole hitaan ajoneuvon kolmiota. Kolmio on hieman kuin mopon rekisterikilpi, monella se on enemmän vaakatasossa kuin selkeästi näkyvissä.

          Comment


          • On noidem mopoautojen kanssa pariin otteeseen meinannu jännäkakka tulla. Kun on 80 rajoitus sopivasti mutkia/mäkiä ja sit jonkun mutkan takana sellanen häristin ajaa sen 40km/h ja itse tullut reipasta 80. Jarrut saanu lämpimäks aika nopeesti.

            Comment


              Myös noita mopoautoja bongattu Raisio-Turku välin moottoritiellä useaan otteeseen.
              Onneksi myös nähty ystävällisiä LP henkilöitä moisesta piittaamattomasta liikennekulttuurista heitä rankaisevan.

              Comment


              • Itse en myöskään yhtään pidä noista mopoautoista valtateillä(rajoitus 80 tai yli), ne vois laittaa ennemmin vaikka ajelemaan pyöräteillä pyöräilijöiden kiusana :D jos/kun niitä on näköjään pakko olla olemassa.

                Vaikka ne ärsyttäviä onki, ni jos liikenteessä tollasen hokaan ni yritän kyl olla tosi tarkkana ja varovainen, yleensä noitten ratissa on kuitenkin jonkun perheen just 15v täyttänyt jälkikasvu. "Korissa" joka ei suojaa yhtään kuljettajaansa/matkustajaa jos se oikeeseen autoon osuu. Ja samalla kun muistelee et millainen sitä oli itse 15veenä...

                Voishan ne vaikka tuupata tieltäkin, jos pirulliseks ryhtyis :D

                Täkäläinen liikennekulttuuri on kuitenki yleisesti aika rauhallista ja rentoa, ainakin jos vertaa vaikka tähän... -> http://fishki.net/comment.php?id=61324

                Täytyy kyl olla ihan samaa mieltä et jos joku seniili ei saa ajokorttiaan uusittua ni ei sitä saa mopoautollakaan liikenteeseen päästää -> taksilla ja bussilla pääsee.

                Comment


                • Vaan eihän sitä mopoautoakaan saa ajaa ilman korttia. Vaikka saisi ikänsä puolesta ajaa mopoa ilman lisenssiä, tarvitaan kevyen nelipyörän kuljettamiseen silti M-kortti. Molempien hommaaminen taitaa tyssätä samaan aikaan siihen lääkärintarkastukseen, jossa ajokyvyttömyys todetaan.

                  Comment


                  • Tuo M-korttivaatimuskin tuli vasta hiljattain, mutta silti hyvä niin. Tuntuu kuitenkin, että ylipäätään koko ajokorttitarkastusprosessi on mätää, koska tiedän mm. yhden isovanhempien tutun, joka sai uusittua korttina 80 vuoden iässä vaikka sairastaa mm. Alzheimeria! Tuttu lääkäri katsoi kai, että eihän se vielä tämä mies ole valmis autoilusta luopumaan.

                    Comment


                    • Varmasti missään muualla suomessa kuin parkanossa, ei ole näin paljoa mopoautoja verrattuna henkilöautojen määrään, niitä on aivan jumalattoman paljon. Ärsyttää suunnattomasti kun tottakai sumarit pitää olla aina päällä ja tottakai roikutaan ihan takapuskurissa kiinni.

                      Comment


                        Jos mopoauto roikkuu puskurissa, ajat liian hiljaa :)

                        Mutta kyllä niitä sumarit päällä ajavia ja perseessä roikkujia riittää aivan riittävästi myös ihan oikean ajokortin omaavissa ja ihan oikealla autolla ajavissakin.

                        Comment


                          Ajokortin näkövaatimukset ovat jotain ihan uskomatonta kuraa. Päivitin ajokorttiluokkaani tuossa syksyllä, joten jouduin myös tarkastuttamaan näöntarkkuuteni. Kävi ilmi, että saisin suorittaa sekä moottoripyörä- että henkilöautokortin _ilman silmälaseja._

                          En ollut uskoa tuota, koska näköni ilman laseja on sitä luokkaa, ettei tulisi mieleenikään käydä edes kävellen lähikaupassa ilman laseja. Kummassakin silmässä on -3.

                          En ollut oikeastaan tullut edes ajatelleeksi tuota, kun olen monesti ja taas monesti ääneen karjunut autossani "Ei se voi olla niin saatanan vaikeeta, mene ny perkeleen perseapina jo siitä v***uun!!11", mutta kyllä se joillekin voi olla niin saatanan vaikeeta. Evät he välttämättä yksinkertaisesti näe mitään.

                          Miniminäöntarkkuudella ei mielestäni ole mitään asiaa liikenteeseen edes päivännäöllä, saati sitten hämärämmällä. Ja kuinka monta sellaista autoilijaa seassamme arpookaan, jotka eivät täytä edes tätä minimiä, eli näkevät vielä huonommin kuin minä ilman laseja... Pelottaa ajatellakin.

                          Comment


                          • Jos mopoauto roikkuu puskurissa, ajat liian hiljaa :)
                            Vaikka mettässä ollaankin niin meillä on myös taajamaa ;)

                            Comment


                              Päivitin ajokorttiluokkaani tuossa syksyllä, joten jouduin myös tarkastuttamaan näöntarkkuuteni. Kävi ilmi, että saisin suorittaa sekä moottoripyörä- että henkilöautokortin _ilman silmälaseja._
                              Kyllä mulle tuli pävitettyyn korttiin erityisehto 01, molemmat silmät -2,5 luokkaa. Aika erikoista siellä Pirkka-Hämeessä, ei kai se noin tulkinnanvaraista pitäisi olla?

                              Comment


                                En minäkään näe hämärässä kuin kaksi perättäistä kaistanviivaa kerrallaan, eikä vielä ole komennettu laseja päähän. Aikanaan intissä sain valtiolta lasit ja johan alkoi att:ssä tulokset paranemaan kun näki jo taulunkin.

                                Tälleen syysaikaan tulee kyl joka vuosi mieleen että kannattaisko käyä optikolla. Uuden työpaikan naapurissa on sentään silmälasiliike, josko kävis tinkaamaan ilmaisen näontarkastuksen.

                                Comment


                                • Mä en oo nähny pitkiin aikoihin, pimeällä liikkuessani, muuta ku tiemaalaukset ja vastaantulijoiden "vähemmän häikäisevät" valot. Vaikka näkökyky pitäis olla ihan normaali, siis en tarvitse silmälaseja.

                                  Eilen illalla näki taas vaihteeks paljon enempi ku penkat oli huurusta valkeina ja tiekään ei imenyt ihan kaikkea valoa mitä lampuista lähtee. Samalla tuli vedettyä tän talven ekat q-luisut :)

                                  Pakkanen on ihan jees, mut sais sitä luntakin alkaa vähitellen tulla...

                                  Comment


                                  • Ihan kuten tuulilasinkin kunto, kannattaa lasienkin kunto tarkistaa säännöllisesti, naarmuiset lasit heijastelevat sateisilla syyspimeillä todella haittaavasti. Itse onnistuin pilaamaan toisen linssin kesällä hankaamalla vahingossa kuivalla liinalla pölyistä linssiä ja nyt haittaa liikkua pimeällä. Onneksi taala on halpa, Optical4Lessista saa uusia kakkuloita.

                                    Comment


                                      Kenda, juu vihdoin pääs ekat Q-luisut vetämään eilen töistä lähtiessä. Saa nähä tuleeko sitä lunta pitkään aikaan kun vkonloppuna vissiin taas menee plussan puolelle.

                                      Oli kyllä eilen jos jonkin näköstä ihmetystä. Ykskin auto (oisko ollu harmaa volkkarifarmari) käänty bauhaussin/honkkarin rampista ohikulkutielle ravattulaan päin. Siihen se jäi vilkku päällä stopaten ramppiin ihmettelemään. Yks auto meni ohi kun oli niin levee ramppi, sitten se lähti sen perään. Kiehu taas pariin otteeseen kun 60-alueella ajetaan 40:iä suoralla tiellä, varmaan se verukkeena, että on muka liukasta.

                                      Comment


                                        Tänään Jumbon parkkihallissa joku rouva yrittii peruuttaa päälle.

                                        Olin ajamassa parkkihallista pois ihan normaalisti, kunnes yhdestä rivistä vasemmalta tuli eteen itseasiassa aika samallainen golfi kuin itsellä oli alla. Ei tuossa vielä mitään, kun ajoin muutenkin niin hiljaa ja kuitenkin oli sen verran etäisyyttä, että ihan kevyellä jarrulla onnistui.

                                        Siitä sitten jatkettiin peräkkäin matkaa eteenpäin. Täysin yllättäen tämä rouva sitten painaakin jarrut kiinni yhden suojatien kohdalla keskellä suoraa. Siihen se pysäytti täysin keskelle väylää ja löi pakin päälle. Ehdin pakin jo hätäisesti heittää itsekin ja paeta metrin, kunnes minun perään tuli muita autoja.

                                        Mutta mitä tekee rouva? Peruuttaa puskuriin aivan kiinni ja painaa vihaisena torvea. Siinä sitten odottelin, että mitäs nyt kun ohi en oikein enää tahdo päästä kun on niin keulassa kiinni ja keskellä väylää sekä takana muita autoja. Siinä vähän aikaa seisoin sitten katsoen sen pakki valoa. Löytyi pakkivalon lisäksi vielä vilkku vasemmalle. Niitä siinä sitten tovin katselin ja mietin, että mitäs nyt.

                                        Vasemmalla oli juuri auton mentävä tila vielä, joten pakko siitä oli sitten yrittä lähteä ohitse änkeämään, kun mitään ei tapahdu. Sen, että pakilla otin sen metrin mitä oli tilaa taaksepäin ja keulan käänsin siihen rouvan auton sivulle, niin eikö tämä peruuta salamana heti taas aivan kiinni minua.

                                        Tossa vaiheessa alkoi peili olemaan jo osuma etäisyydellä, joten vedin torven pohjaan ja ripeästi pakenin siitä kyljestä ohitse, ettei kohta kolahda.

                                        Minun takaata tullut auto meinaisi perässä tulla, mutta se rouva veti saman tien pakilla senkin eteen.

                                        Oli kyllä tovin, että mitä hittoa tässä on tapahtumassa, että pitääkö tässä kohta mennä oikein ikkunasta rouvalta kysymään, että ajattelitko oikeasti peruuttaa minusta läpi. Erityisesti huvitti se, että rouva soitti minulle heti torvea. Muuten olisin mennyt, mutta tuli niin elävästi mieleen se Tampereen youtube pätkä kahdesta autosta, joista kumpikaan ei väistä.

                                        Comment


                                        • Tuli noista sumuvaloista mieleen, et voisko joku sanoa et minkä ihmeen takia niitä täytyy pitää päällä melkein päivälläkin? Onko ne nyt sitte muka "hienot", vai helpottaako muka näkemistä jotenkin kirkkaallakin kelillä? Ei ymmärrä, ellei sitten niillä teinibemarikuskeilla ole jotain sumua silmissä, vähintäänki kolme neljästä e36 bimmeristä tulee vastaan sumuvalojen kera.

                                          Comment


                                            Sama vastus pätee tähän kuin kysymyksiin Wunderbaumeista, sinisistä ledeistä ja karvanopista.

                                            Comment


                                            • Yllättävän moni taksikuskikin nykyään posottaa sumarit loistaen keskellä kirkasta päivää...

                                              Comment


                                              • Niin ja eihän niillä nuorilla Bayerin Motor Werken kavereilla ole tarkoituskaan nähdä muita, vaan sumarit on päällä laittomasti, etä heidät nähdään, katos, alla on sentään bemu.;)

                                                (no onhan se sentään saku)

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Kenda Näytä viesti
                                                  Mä en oo nähny pitkiin aikoihin, pimeällä liikkuessani, muuta ku tiemaalaukset ja vastaantulijoiden "vähemmän häikäisevät" valot. Vaikka näkökyky pitäis olla ihan normaali, siis en tarvitse silmälaseja.
                                                  Nytpä pukkasit melkoisen oksymoronin. Lie aika selvää että tarvitset ne lasit. Hämäränäön huononeminen on ensimmäinen oire. Optikolle, mars.

                                                  Jos ei millään tahdo laseja nenälleen, leikkaus auttaa useimpia. Laserointi ei enää ole kallista. Tekosyitä huonolle näkemiselle ei ole.

                                                  Comment


                                                    Jos on tuollainen rajamailla oleva näkö, että periaattessa ilmankin oikeastaan vielä pärjää, mutta lasien kanssa näkö parenee, niin kerran kun alat laseja pitää et niitä enää ilman osaa olla.
                                                    Viimeksi muokannut jasso; 3.12.2009, 19:07.

                                                    Comment


                                                    • Tuo on niin totta.

                                                      Itellä on toisessa silmässä vaan miinusta. Lisäksi toiset mun laseista on tehty ajamista silmällä pitäen, jotain hajataittosydeemiäkin niissä on, että terävöittäis vielä enemmän.

                                                      Kyllä se niin vaan on, että kun niitä pari kertaa tulee pidettyä syyspaskakeileillä, niin ei pysty ilman olemaan. Aivan eri maailma ajaa niiden kanssa.

                                                      Comment


                                                      • Ja kuulemma kun laseja alkaa käyttämään niin silmä ei joudu tekemään niin paljon "töitä" ja näkö voi lyhyessä ajassa huonontua entisestään lasien käytön takia.
                                                        Näin sanoin optikko viimeksi minulle.

                                                        Mulla oli jotain vajaa -1 ja en viitsinyt ottaa vaikka välillä joutuukin siristelemään.
                                                        Ja nuorilla voi vielä parantua näkö jos ei hommaa laseja kun ikää tulee vähän lisää.

                                                        Comment


                                                        • Itse otin lasit joskus lukioikäisenä, sillä ketutti kun ei nähnyt taululle liidulla piirrettyjä hieroglyfejä. Vahvuuksia oli ekoissa laseissa -0.75 ja -1, reilu vuosikymmen myöhemmin nykyisissä laseissa taitaa olla -1,25 ja -1,5, joten en kylllä allekirjoittaisi tuota lasien käytöstä johtuvaa nopeaa näön heikkenemistä.

                                                          Comment


                                                          • Alkuperäinen kirjoittaja kapaz Näytä viesti
                                                            Niin ja eihän niillä nuorilla Bayerin Motor Werken kavereilla ole tarkoituskaan nähdä muita, vaan sumarit on päällä laittomasti, etä heidät nähdään, katos, alla on sentään bemu.;)

                                                            (no onhan se sentään saku)
                                                            Yleensä näillä sumuvalosankareilla on lisäksi jotain M3 tarroja ympäri autoja ja kauhee mökäpönttö, mut sitten siellä keulalla hyrisee se 1.6 "mylly" :D

                                                            Mopoautoihin liittyen, näimpä tänään kun sellanen vekotin oli täräyttänyt autoa perään valoissa. Auto oli päässyt jatkamaan matkaa omin avuin, mopoautossa ei ollut keulasta mitään jäljellä, aika pahalta näytti vaikka paikka on sellanen että vauhtia tuskin oli kovinkaan paljon... Mahtaako niissä olla turvatyynyjä?

                                                            Comment


                                                              Se optikko on varmasti tarkoittanut, että aina lasien käytön jälkeen et näe yhtään mitään, kun taas aamulla ennen lasien laittoa näet aivan erilailla. Mutta ei se silmän linssin taittovirhe kyllä varmasti lasien takia muutu suuntaan eikä toiseen.

                                                              Ja nuorena ilmentynyt likinäköisyys saattaa korjaantua ikänäön myötä, joka on taittovirhettä päinvastaiseen suuntaan. Kun miinuksen puolelta lähdetään ja lyödään plussaa siihen, voidaan päätyä takaisin nollaan. Sama kyllä tapahtuu käytti laseja tai ei. Toista on sitten tietenkin tuon nuoruusiän likinäköisyyden korjaaminen laserilla, jolloin se ikänäön plussa lisätäänkin taas nollasta lähtien, jolloin päädytään plussalle. Vaikkakin siis likinäkö ja ikänäkö johtuvat täysin erilaisista syistä silmässä. Likinäkö on ikäänkuin valmistusvirheellinen linssi ja ikänäkö puolestaan jumittava tarkennuksen säätö.

                                                              Noin minä olen nämä käsittänyt. Takuuseen en toki mene, kun en ole alan tuntija.
                                                              Viimeksi muokannut jasso; 3.12.2009, 21:06.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X