Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    - olemattomia turvavälejä peilijäisellä tiellä (n kpl)
    - puskurissa ajamista motarilla
    - kinoksia autojen katoilla (n kpl)
    - takasumarin käyttämättäjättämistä (n kpl)
    - kovaa vauhtia ohi meneviä audeja (5-10kpl)

    Eniten kyllä ärsyttää tuo puskurissa ajaminen ja takasumarin käyttämättömyys, luulis tajuavan kun joku menee ohi ja ei sitä nää pöllyävästä lumesta/vedestä johtuen että vois sen oman sumarinkin laittaa päälle.
    Hki-Kotka välillä tuossa alkuviikosta 30 auton jonossa 10 autoo väistää keskelle tietä kun jono veti 70km/h -> 0km/h jäisessä alamäessä/suoralla ihan ilman syytä mielestäni. Itse olin väistävissä, onneks ei pelti tainnut edes kolista eikä vastaan tullut rekkoja..

    Comment


    • Raisiosta ajelin kotiopäin ohikulkutietä ku sattu mielenkiintonen tilanne ennen joulua Myllyn kohdalla, liittymässä jossa liitytään ohikulkutielle. Ajelin normaalia satasta oikeanpuoleista kaistaa ku huomasin et joku tulossa liittymästä ohikulkutielle. Ihmettelin ku jarruvalot palaa koko liittymän matkan eikä minkään näköstä kiihdytystä tapahdu. Ajattelin et mahtaako sen takia sotkea jarrua et saa väistettyä isolla tiellä ajanutta. No mitä tekee tämän ohikulkutiellä ajeleva sankari? Polkee tietysti kans jarrut pohjaan antaen tietä tälle liittymästä tulevalle. Onneks oli matkaa edellä ajelevaan jarruttelijaan riittävästi ni sain vaihdettua kaistaa vasemmal. Ohi ku pyyhkäsin ni voin väittää et kummankaan auto nopeus ei ylittäny yli 40 ja vierekkäin mentiin. En sit tiedä pääsikö se liittymstä tullut sankari ikinä isommalle tielle ja vetikö lopulta parkkiin siihen liittymään ku liittymä loppu.

      Toinen ihmetyksen aihe on liikenneympyryrät. Niitä ku on muuta ilmestyny Turkuun lähiaikoina. Osalla ei mitään hajua ketä väistetään (väistääkö ympyräs ajava tulevaa liikennettää vai toisinpäin), milloin se vilkku pitäis laittaa ja mihin suuntaan.

      Comment


        Oltiin eilen illalla Matti83:n kanssa kaupungilla ajelemassa ja bb-grillin edessä seisoi sellainen jumalattoman iso jenkki neliveto pickup. Kadun reuna oli auraamatta jotenka kuski oli maasturin korkean maavaran ja nelivedon turvin ajanut siihen nietokseen parkkiin.

        Katseltiin sitten Matin kanssa että onkohan se jäänyt kiinni tuohon kun seisoi niin pitkään siinä ja puhui puhelimeen autossaan. Sanoin jo Matille että käydäänkö kysymässä pitääkö vetää irti, mutta hinausauto tuli just vastaan.
        Korostettakoon että auton ali näkyi toiselle puolen eli ei se mahastaan kiinni ollut mutta ei lähtenyt omin voimin irti. Ja melko varmasti olisi irronnut Matin b5q:llakin siitä. Mahtava etenemiskyky noissa jenkki maastureissa.

        Vähän myöhemmin oli kuopiontiellä joltain karannut suoralla tiellä 124 mersu lapasesta ja oli perä ojaanpäin hangessa, vain etupyörät tiellä. Ja hetki tämän jälkeen sattui rengasepisodi josta Matti kertoo Kyllä ottaa päähän-topicissa.

        Comment


          Tuli tuossa yksi päivä pahimpaaan iltapäiväruuhkaan Mersun paku/pikkukuormuri Jorvaksenliittymästä 51:selle (stadiin päin) Koska kummastakin suunnasta tuli katkeamatonta autojonoa ja kuski ei halunnut ylämäkeen pysäytellä liukkauden vuoksi ratkaisu oli tietenkin lähteä ajelemaan vasemman puolen piennarta kehä 3:sta kohden.
          Kiva ylläri niille jotka olivat ryhmittymässä kääntyäkseen Jorvakseen.

          Itse säikähdin lumipyryssä kun vastaantulevan rekan lumipöllyssä ajelin aika lähellä oikeata reunaa, kohdassa oli bussipysäkki jossa seisoi parkissa bussi, takapää ihan lumessa eikä valoja päällä. Ei kiva kun vauhtia 60-70 km/h ja 10 metrin päästä äkkää bussin kokoisen esteen. Huomasi vaan että vaikka hidasti ennen rekan kohtaamista tuollainen pöllähdys kyllä vie näkyvyyden tosi huonoksi.

          Comment


          • Huomasi vaan että vaikka hidasti ennen rekan kohtaamista tuollainen pöllähdys kyllä vie näkyvyyden tosi huonoksi.
            Jotkuthan lähtee vielä sokkona ohittelemaan rekkoja 0 näkyvyydestä. Pari kertaa tullut nähtyä ja siinä on aina fiilis "onneksi en aja toiseen suuntaan".

            Monesti ne joilla on etusumarit pyryssä (käyttävät toki niitä 24/7 jo muutenkin) ei ole ollenkaan se takasumuvalo käytössä o_O amish viikset hulmuten tiemme sumuun käy.
            Miksiköhän sumarien kytkentä on tehty niin, että eka etusumari sitten vasta takasumari. Parempi olisi toisin päin.

            Comment


            • Alkuperäinen kirjoittaja PaSilba Näytä viesti
              Miksiköhän sumarien kytkentä on tehty niin, että eka etusumari sitten vasta takasumari. Parempi olisi toisin päin.
              Vielä parempi olisi että kumpikin olisi omalla napillaan. Lumipyryn jälkeen ei eteenpäin näkemiseen ei tarvita sumareita mutta taaksepäin olisi hyvä olla se kirkas tuikku päällä.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja Japi Näytä viesti
                ...Mahtava etenemiskyky noissa jenkki maastureissa..
                Aika moni urpoilee noiden kanssa kesärenkailla. Juuri äsken näin Toyotan maasturin menevän peilijäisellä tiellä sämpylärenkailla. On se kumma, kun ei ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa tai välitetä toisten tiellä liikkujien turvallisuudesta.

                Comment


                  Miksiköhän Audissa kytketty sumarit siten että kun pistää takasumarin päälle niin syttyy myös etusumarit? Mielestäni ärsyttävää kun kuitenkin on erilliset napit etu- ja takasumareita varten.

                  Comment


                  • Liekkö joku säädös valojen kytkennästä.. onhan noita enemmänkin.

                    Comment


                      Ei ole säädöksistä kiinni, vaan ihan VAG-konsernin olettamuksia. Itsekin kaipailen säädöksien sallimaa vain peräsumari-yhdistelmää.

                      Comment


                      • Oma mielipide on täysin, että mihin tarvitaan edes etusumaria. Valoalue on jonkun 10-20 metriä, suurin osa käyttää niitä maantiellä eikä hidasta vaan paahtavat vain menemään 80km/h nopeudella jolloin auto kulkee 22m/s eli siis normaalin ihmisen reaktioajan eli niiden valojen alueella ei siinä vauhdissa mitään tee.

                        Kommentteja näiden käyttäjiltä: Auto näyttää paremmalta ne päällä, näkee paremmin hirvet tien penkassa (toki ei kerkee edes kissaa sanoo jos sumarien ansiosta näkee hirven), parempi näkyvyys pimeällä (putkinäkö/valosokeus, kun kirkaat valot näyttää valokuvion etureunaan, jolloin ei enää näe kauas), näkee paremmin tien reunan (sokkonako täytyy reunaviivoja pitkin ajella).

                        Muistutus, takasumuvaloahan ei kannata päivittää ledeihin koska talvella se ei enää sit sulata lumia umpion päältä.

                        Ps. ei mieluusti mitään hirveitä pultteja, jos pystyy perustelemaan vääräksi niin kuuntelen mieluusti.

                        Comment


                          Takasumari pitäisi ehdottomasti saada yksikseen etusumuista riippumatta päälle. Aivan kuten Pasi tuossa kommentoi, etusumut ovat pelkkää riesaa ja näkyvyyden heikentämistä lumikeleissä. Ainoastaan q-ajossa ovi edellä niillä on merkitystä mutta se ei koske tieliikennekäyttöä.
                          Lötkössä ja C4 malleissa operointi oli sentään helppo kun katkaisi sumujen kytkinten välisen johdon. Myöhemmissä CAN-väyläisissä ei ole vaihtoehtoina kaiketi kuin liitinten tai polttimoiden irroitus josta luonnollisesti seuraa vikailmoitus mittaristoon, prkl

                          Comment


                          • Myöhemmissä CAN-väyläisissä ei ole vaihtoehtoina kaiketi kuin liitinten tai polttimoiden irroitus josta luonnollisesti seuraa vikailmoitus mittaristoon
                            Eikös vag comilla saa lähes kaikkee aikaseks? Onko siis mahdollista ohittaa jonkun tietyn valon tarkastus? :) (kyseiseen ohjelmaan en hirveästi ole päässyt tutustumaan... vielä...)

                            Comment


                              Työnnän vielä omankin lusikan sumuvalosoppaan.. Tuossa mun A3 SB:ssa näyttää olevan taakse kaksi sumuvaloa. Ei sekään ihan fiksuin ratkaisu ole. Joku voi luulla niitä jarruvaloiksi, liikenteessä kun edelleen on autoja joissa ei ole lisäjarruvaloa. Pitäisi vissiin vaihtaa etusumuvalojen ja toisen takasumarin polttimoiden tilalle sopivat vastukset jotta saisi valot sellaisiksi niin kuin niiden pitäisi täällä Suomessa olla. Ei vaan millään jaksaisi alkaa säätämään noiden kanssa.

                              Comment


                                Ei kai C4:sen etusumarit ketään voi vituttaa, nehän on samoissa umpioissa eikä edes erotu jos on ajovalot päällä. Eri asia sitten nämä "miten saan 2000W xenonit sumareihin jotta näen kuun?"

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                  Ei kai C4:sen etusumarit ketään voi vituttaa, nehän on samoissa umpioissa eikä edes erotu jos on ajovalot päällä. Eri asia sitten nämä "miten saan 2000W xenonit sumareihin jotta näen kuun?"
                                  Sama muuten koskee myös prefacelift B5:n etusumareita. Ne on samassa umpiossa ja tuskin häiritsee ketään. Niistä muuten on silloin eniten iloa kun toinen ajovalon polttimo on palanut. Kun ajaa parkit + etusumarit päällä näyttää siltä että autossa on ihan normaalit ajovalot toiminnassa.

                                  Comment


                                    C4:issa on myös puskurissa olevia sumareita, kaikki 100:set ennen 94 (jos sumarit)paitsi S4 ja Tdi. Itselläni tuo satku tosin pimpattu Tdi:n valoilla eli samassa umpiossa.

                                    Sumareista mielestäni suurin hyöty pikkuteillä ajaessa jolloin poistaa lyhyiden/pitkien jättämän katvealueen tien reunasta läheltä autoa. Pystyy vielä viime hetkellä korjaamaan ajolinjaa kun sisäreunassa on esim kivi tai muuta estettä.

                                    Jos autossa hyvin rajatut puolikkaat sumareilla ei oikein saa lisäarvoa edes sumussa tai lumisateessa.

                                    Comment


                                    • Eilen oli hienosti parkkeerattu passatti pohjastaan kiinni puolimetrisen penkan päälle kalasataman metroaseman kohdalla, kaksi muuta teiniautoa oli myös ihmettelemässä selvästikkin kaverin saavutuksia. 200m kohdan jälkeen tulikin jo maija vastaan ja laittoikin heti valot vilkkuen portterinsa parkkiin.

                                      Comment


                                      • Passat = teiniauto ?

                                        Comment


                                        • Tarkennetaan, isin passat + kaksi teinibemua :)

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja PaSilba Näytä viesti
                                            Oma mielipide on täysin, että mihin tarvitaan edes etusumaria. Valoalue on jonkun 10-20 metriä, suurin osa käyttää niitä maantiellä eikä hidasta vaan paahtavat vain menemään 80km/h nopeudella jolloin auto kulkee 22m/s eli siis normaalin ihmisen reaktioajan eli niiden valojen alueella ei siinä vauhdissa mitään tee.

                                            ... clip ...

                                            Ps. ei mieluusti mitään hirveitä pultteja, jos pystyy perustelemaan vääräksi niin kuuntelen mieluusti.
                                            Komppaan PaSilba:a. Omassa profiilin mukaisessa värkissä on "sumuvalot". Heittomerkit sen takia että ei niillä tee v*tt**k**n. "Oikeat" (vertaa orggis vs Hella/tjsp "ristusnottaonisot") sumuvalot tuottavat huomattavasti enemmän apua keleissä missä niitä tarvitaan.

                                            Alkuperäinen kirjoittaja PaSilba Näytä viesti
                                            ... parempi näkyvyys pimeällä (putkinäkö/valosokeus, kun kirkaat valot näyttää valokuvion etureunaan, jolloin ei enää näe kauas),
                                            Vielä kun joku osais kertoa mitenkä saan lyhyet pois päältä kun kytken pitkät (loppuisi tuo PaSilban mainitsema eturaunan valaistus) (<- profiilin kulkuneuvo)

                                            Comment


                                            • Alkuperäinen kirjoittaja PaSilba Näytä viesti
                                              Kommentteja näiden käyttäjiltä: ...paremmin hirvet tien penkassa (toki ei kerkee edes kissaa sanoo jos sumarien ansiosta näkee hirven).
                                              Kyllä minä tietynlaisilla teillä pidän sumareita juuri siitä syystä, että näkee niitä penkkoja paremmin.

                                              Oman autoni sumuvalot tuntuvat valaisevan suhteellisen leveällä kuviolla. Tiellä, jolla on pellot aavistuksen tietä alempana, niin kuin monilla teillä on, niin sumuvalot leventävät valojen näyttämää kymmeniä metrejä. Ja jos hirven havaitsee vaikka 20 metriä aiemmin (sivusuunnassa), kun se on tielle pyrkimässä, niin se lisä-peliaika tulee siitä ajasta, jonka se hirvi käyttää tuon 20 metrin etenemiseen.

                                              Kirjoituksestani ei kuitenkaan kannata tehdä sellaista johtopäätöstä, että käyttäisin sumuvaloja jatkuvasti tai käyttäisi niitä asetusten vastaisesti silloin, kun tiellä on muuta liikennettä.

                                              Comment


                                                Sumuvalojen apuun luottavat voivat omalla vastuullaan tehdä seuraavanlaisen testin. Pilkkopimeä suora ja tyhjä tie, vauhti sinne 80 - 100 km/h tienoille, ja kaikki muut valot paitsi sumarit pois. Nyt sitten miettimään, mitä ehtii tehdä jos näkee noiden valojen tuoman lisävalon ansiosta jotakin. Enkä sitten tosiaankaan ota vastuuta, jos rytisee...

                                                Comment


                                                • Kyllä minä tietynlaisilla teillä pidän sumareita juuri siitä syystä, että näkee niitä penkkoja paremmin.
                                                  Saman asian, mut paljon sumareita paremmin ajaa kunnolliset lisäkaukovalot. Fiaskossa on lisäpitkät säädetty "sopivan" leveelle, ne valaisevat penkat pitkän matkaa menosuuntaan(kutakuinki saman verran mikä pitkien kantama on). Lisäksi ne valaisevat myös tietä.

                                                  Pikkuveli lainas Fiaskoa syksyllä muutaman viikon ajan, ku oma autonsa oli rikki, ja totes et lisäpitkien ansiosta välttyi melkoisen todennäköiseltä hirvikolarilta.

                                                  Sumareilla näkee lyhyen matkan päähän paremmin tietyillä keleillä, johtuen valojen sijoituksesta ja kantaman lyhyydestä, mut ei sillä matkalla mitä ne valaisee ehdi reagoida mihinkään, ellei aja ihan kävelyvauhtia. Jos ehtii ni ne on väärin säädetyt.

                                                  Sorry OT.

                                                  Comment


                                                    "Näin" puolen metrin päästä kun turvapallot pamahtaa. Työkaveri täräytti pikatiellä pysähtyneen Mondeon perään. Molemmat autot lunariin, onneksi ei kenellekään käynyt mitään pahempaa. Paikkoja vähän kolottaa mut ei muuta, peräänajetun auton kuljettaja venäytti käsivartensa.

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja nomoreford Näytä viesti
                                                      Sumuvalojen apuun luottavat voivat omalla vastuullaan tehdä seuraavanlaisen testin. Pilkkopimeä suora ja tyhjä tie, vauhti sinne 80 - 100 km/h tienoille, ja kaikki muut valot paitsi sumarit pois. Nyt sitten miettimään, mitä ehtii tehdä jos näkee noiden valojen tuoman lisävalon ansiosta jotakin. Enkä sitten tosiaankaan ota vastuuta, jos rytisee...
                                                      Minulla on ajovalot tietä valaisemassa. Sumareilla haittana se, että valaisevat tietä siinä edessä, mutta haittaa suurempana hyötynä, että valaistu alue levenee merkittävästi.
                                                      Sumareiden valokuvioissa on eroja. Siksi on huono kinata aiheesta, jos toisella on erilaisen valokuvion tekevät valot autossaan.

                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Kenda Näytä viesti
                                                      Saman asian, mut paljon sumareita paremmin ajaa kunnolliset lisäkaukovalot.

                                                      Sumareilla näkee lyhyen matkan päähän paremmin tietyillä keleillä, johtuen valojen sijoituksesta ja kantaman lyhyydestä, mut ei sillä matkalla mitä ne valaisee ehdi reagoida mihinkään, ellei aja ihan kävelyvauhtia. Jos ehtii ni ne on väärin säädetyt.
                                                      Minulla on lisäkaukovalot säädetty penkkoihin, mutta niissä ei niin leveä kuvio ole, että saisi etunurkat kanssa valaistua kunnolla.

                                                      Unohdatte nyt nyystin, että sen tielle tunkevan öllin nopeus on ratkaisevampi kuin auton nopeus. 20-30 metriä aiemmin havaittu ölli antaa reagointiaikaa useamman sekunnin.

                                                      Comment


                                                      • Tänään oli ulosajo päivärannanrampin tuntumassa n klo 12.00. En ole varma oliko audi vai wolski kyseessä sininen sellainen. Poliisit oli vilkut päällä tienvieressä. Vissiin pikkasen liukasta...

                                                        Comment


                                                          Tänään Tuomarilantiellä. Nopeusrajoitus 50 km/h, edessä suojatie, ja jalankulkija koiransa kanssa seisoo jalkakäytävällä suojatien kohdalla. Pysähdyin ja päästin jalankulkijan menemään. Takana tuleva riisikuppi soittaa äänimerkkiä. Miksihän? Liian kova kiire jonnekin? Saahan sitä torvea huudattaa, jos vaaratilanne uhkaa tai jos joku koltiainen törttöilee liikenteessä, mutta ei sitä pitäisi huudattaa kuljettajalle, joka toimii huomaavaisesti ja muutenkin liikennesääntöjen mukaan oikein. Perhana. Kunnon puhuttelu pitäisi antaa tuollaisille. Jos jaksaisi. Sinne se jäi "seisomaan" kun 23-vuotias quattro nykäisi liikkeelle... :)

                                                          Comment


                                                            En nähnyt liikenteessä mutta olisi ollut mielenkiintoista nähdä tämä seuraava tapaus:

                                                            Erikoinen peräänajokolari Kontiolahdessa (29.12.)
                                                            Kaksi henkilöautoa törmäsi toisiinsa ohitustilanteessa valtie kuudella Kontiolahden Katajarannassa tiistaina kello 4.30 aikaan.

                                                            74-vuotias kiteeläinen mies oli ajanut henkilöautolla valtatien kuutta Nurmeksen suuntaan ja 46-vuotias joensuulainen mies oli lähtenyt ohittamaan kiteeläisen autoa. Ohituksen jälkeen kiteeläinen oli väläyttänyt ajovaloja joensuulaiselle, jolloin joensuulainen oli hiljentänyt ajonopeuttaan, koska oli luullut, että kiteeläisellä oli jotakin asiaa.

                                                            Kiteeläinen ei ollut saanut hiljennettyä nopeutta tarpeeksi, hän oli väistänyt vasemmalle, jolloin kiteeläisen auton oikea sivusta osui joensuulainen auton peräosaan vasempaan kulmaan. Törmäyksen voimasta kiteeläisen miehen auto suistui vasemmalle puolelle tietä lumipenkkaan. Henkilövahinkoja ei tullut.ja molemmat autot vaurioituivat lievästi törmäyskohdistaan. Pelastuslaitoksen auto veti kiteeläisen auton pois lumipenkasta.

                                                            Poliisi

                                                            Lähde: http://www.autotoday.fi/page.php?pag...906515&rss=all
                                                            Tekisi mieli sanoa että sen siitä saa kun valoilla yrittää muita opettaa liikenteessä. Tosin joskus syyllistyn itsekin valopoliisiuteen, lähinnä niissä tilanteissa kun edessäni ollut auto on mennyt törkeästi päin punaisia ja on ollut selvästi havaittavissa että kuljettaja olisi saanut halutessan pysäytettyä auton valoihin.

                                                            Comment


                                                              74-vuotias Kiteeläinen olisi voinut mennä myös taksilla. Kamalaa ikärasismia mutta totuushan on että nämä spedet painelevat tuolla liikenteen seassa vaikka pää, jalat ja kädet on jo pitkän aikaa sopineet paremmin Matlockin katsomiseen kissa sylissä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X