Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • En halua peloitella pyöräilijöitä enkä muitakaan liikenteessä kulkijoita. Annan heille mielelläni tietä, jos vaan havaitsen heidät riittävän ajoissa. Hyvillä valoilla ja/tai heijastimilla varustetuille liikkujille annan mielelläni tietä. En toki väitä olevani erinomainen tai edes hyvä kuski, mutta yritän ajella turvallisesti heikommatkin huomioiden.

    Tällä talvikelillä lumikasan takaa tulevia ei vaan ilman valoja huomaa ennen kuin melkein liian myöhään. Melko monella on valot kunnossa, mutta liian monella valot ovat jääneet kotiin tai kauppaan. Vauhtia pyörillä sattuu olemaan monesti melkein saman verran kun autollakin näin taajama-alueella, eikä sellaista huomaa sieltä sivusta, varsinkaan jos minkään näköistä valon tiukahdusta ei näy. Itsekin ajan pyörällä jonkin verran, mutta arvostan omaa henkeä sen verran, että pidän huolen, että autoilijat huomaavat minut; valot yms. kunnossa sekä olen tarvittaessa valmis jättämään oman etuajo/talutus/kävelyoikeuteni väliin, jos autoilija ei näytä oikeuttani kunnioittavan.

    Peltiä saa uutta, mutta unet menevät varmasti muutamaksi yöksi, jos sattuu keilaamaan pahasti jonkun valottoman pyöräilijän. Ei se siinä tilanteessa itseä lohduta, että olinpa oikeassa tai että mitäs ajeli ilman valoja.

    Comment


      Kärkikolmio oli vinossa Nihtisillan ABC:n liittymässä. Liukasta on siinä. Joku on mitä ilmeisemmin yrittänyt kääntyä huoltikselle, mutta vetänyt pitkäksi keskikorokkeelle. Varmasti harmittaa tuollainen. Toivottavasti ei ollut hieno auto kyseessä (tai audi).

      Comment


        "All Audis are driven exclusively by cocks."

        Tuli taas tänään todistettua. Aamun sumuisessa työmatkaliikenteessä perään liimantui vissiin B6 porrasperäinen Audi. Ei ensin päässyt maantiellä ohitse ja sitten kun nopeusrajoitus vaihtui 80 -> 60 km/h eräässä risteyksessä (paloasema, ala-aste) niin pakko painaa pieneen väliin ohi vaikka autoja tulee vastaan.

        Eipä näkynyt (toivottavasti) klubitarroja. Turvallisia kilometrejä vaan jos satut lukemaan, tiedät ketä olet.

        Comment


        • Kaksi vierekkäistä kaistaa tuossa Jyväskylän keskustassa ja liikennevalot, ite oikealla ja vasemmalla oli joku neliveto Volvo. Lähdin ihan normaalilla sutimattomalla quattrolähdöllä (eli rauhallinen mutta reipas), kun vihreeksi vaihtu. Taisi Volvo kuski yllättyä, kun vieressä lähti reippaasti. Kauheella vauhdilla Volvon kuski päätti ajaa ohi ja vaihtaa eteen samalle kaistalle ja melkein väärälle kaistalle sitten palasi edessä. Tosin se vasen kaista loppui ja kääntyi pois, joten ymmärtää. Halusi kai ajaa vapaalla kaistalla ja vaihtaa viime hetkellä, mutta tuli kiire...

          Comment


            Mikä näitä ihmisiä vaivaa. Tänä aamuna oli W124 marsu hätävilkut päällä tienposkessa ja ukko vaihtaa huomioliivi päällä takarengasta.

            Tapahtuma muuten ihan normaali, sattuuhan niitä rengasrikkoja. Paikan vaan olis voinut valita paremmin, oli nimittäin omassa kulkusuunnassaan pienen mäennyppylän jälkeisessä alamäessä. Paikalla sulkuviivat ja muutenkin aurausvallien takia vielä normaalia kapeampi väylä 80km/h rajoitusalueella.

            Tästä remonttipaikasta noin 50 metriä eteenpäin olisi ollut pikkutien risteys ja bussipysäkki. Eiköhän sillä rikkinäisellä renkaalla nyt hiljaksiin olisi voinut muutaman metrin nilkuttaa pois tieltä.

            Comment


            • Lainaus:
              Itse olen laskenut kynnystä päästää valottomilla suojateillä odottelijat yli, tulee hyvä mieli kun papparainen tai mummeli tervehtii iloisesti

              Tuota ei sitten kannata tehdä kaksikaistaisella tiellä. Ei kovin iloisesti vilkutella sen jälkeen kun se takaa toiselta kaistalta tuleva auto jyrää suojatiellä kävelijän.
              Ilkeetä jälkeä tulee, kun kuorma-auto jyrää juurikin tällaisessa tapauksessa ihmisen :/ Jalankulkija jäi sentään henkiin, mutta halvaantuneena.

              Comment


                Paikan vaan olis voinut valita paremmin
                Erittäin harvassa on ne tien varteen jäänet autot, jotka on ajettu edes niin reunaan kuin mahdollista. Yleensä on vähintään puoli metriä reunasta ja reilusti ajoradalla. Ja näin myös kesällä.

                En ole ikinä tajunnut tuota. Itse ainakin yrittäisin vielä työntää autoa mahdollisimman syrjään, jos veto loppuu. Turha sitä bensaa tms. lähteä hakemaan, kun takaisin tullessa on takakulma puolessa välissä takapenkkiä.

                Muutenkin näkee jatkuvasti noita autoja, joilla olisi todellakin voinut nilkuttaa pari sataa metriä turvallisemmalle paikalla, mutta ei, se pitää lyödä hätävilkuilla parkkiin saman tien keskelle tietä.


                Tuosta jyräyksestä, ottamatta kantaa tuohon kyseiseen tapaukseen, en ymmärrä mikä tarve osalla kävelijöistä on kolkutella hengenlähtöään änkemällä väkisin eteen liukkailla keleillä. Olkookin vaikka mikä suojatie, mutta minä ainakin varmistan liukkailla ennen askeleen ottoa, että se lähestyvä auto todella saa sen auton pysähtymään. Autolla olen useammankin kertaa puolestaan hypäyttänyt pari sydämenlyöntiä väliin, kun jalankulkija vain jatkaa kävelyään katsoen hölmistyneenä kun liut jarrut lukossa. Ja noissa olen vieläpä ottanut ihan oikeasti reilusti ennakkoa pysäyttämiseen suojatielle, mutta joskus ne viimeiset metrit voikin olla aivan peiliä, jossa liutaan sen 5km/h vauhdillakin.

                Oikeasti, mikä se on se juttu, että pitää vain jatkaa sitä kävelyä alle, vaikka näkee jo pari askelta ennen, että se auto lähestyy tällä hetkellä renkaat lukossa? Että näen kyllä, että se auto ei taida onnistua pysähtymään, mutta minulla on etuoikeus, perkele! Etuoikeus ruumishuoneelleko?
                Viimeksi muokannut jasso; 15.1.2010, 15:28.

                Comment


                • Muutenkin näkee jatkuvasti noita autoja, joilla olisi todellakin voinut nilkuttaa pari sataa metriä turvallisemmalle paikalla, mutta ei, se pitää lyödä hätävilkuilla parkkiin saman tien keskelle tietä.
                  Eilen illalla oli ihan kivannäköisen naapuritytön korolla leiponut keskelle lähiristeystä, pakkohan se oli hinata pois vaaralliselta paikalta... ;) Jos olis ollu joku karvanen äijä kyseessä ni olis tullu varmaan ajettua ohi, tai työnnettyä rolla syvälle penkan puolelle...

                  Comment


                  • Oikeasti, mikä se on se juttu, että pitää vain jatkaa sitä kävelyä alle,
                    Useimmin ne jää keskelle auton keulan kohtaa vaan tuijjottamaan et pysähtyyköhän tuo nyt varmasti. Osassa tapauksissa kerkeisivät omalla vauhdillakin vielä alta pois. Tuntuis et haluaisivat vielä vaihtaa kävely suuntaa kohti autoa :D

                    Eilen yöllä tuli taas nähtyä virolainen hätävilkku näytös. Vanha transit ajaa nelostietä etelään 10km/h hätävilkut päällä. Syytä ei näyttänyt olevan. Tiedä sitten.

                    Pari vuotta sitten oli venäläinen näytös. Farkku lada ajaa noin 50km/h pieksämäen suuntaan hätävilkut päällä. Ladasta ohi ja tilanne selviää veli venäläisen tuulilasissa on pään mentävä reikä missä oli hanska ehkä myös käsi sisällä ja just ja just reiästä näkyy pää. Ilmeisesti jonkin sortin sukellusvene periskooppi :D Hätäkeskus päivystäjä sanoi, että niin selkeet tuntomerkit et ei hirveesti tarvi lisäillä/kertailla :)

                    Comment


                    • Vahingon ilo - paras ilo. Ohitin motarilla jonkun sivikin jossa oli joku monster-rundari kojelaudalla. Tämä idioottihan ei tätä voinut hyväksyä vaan veti hetken päästä ohi niin paljon ku siitä pommista irtosi. Jokusen kilometrin päässä pitsasivikki olikin sheriffien haavissa ja kuski toivottavasti sai roiman ylinopeuden lisäksi sakot jouluvalojen väärin käytöstä :)

                      Comment


                        Ajattele, jos olis ollu type-rä Kivikki, niin Vtec-alueelle päästyä oisit katellu takavaloja. ;)

                        Comment


                          Niin ojasta hohkaavia, kun olisi jyrsinyt sivusuunnassa keulan kohti ojaa :)

                          Comment


                          • Tullut nähtyä nyt viimme öinä pari ihan tajuttoman päin ******* asennettuja xenoneita. Kiviä sisään tai kilvet pois. Paras oli jossain vanhassa cordobassa pinttyneissä heijastinlasi umpioissa jotkut 50w 8000k tupla xenon vehkeet. Oikeesti liikenteessä on muitakin. Näitä näkyy myös rinkeleissä, valitettavasti. Yleensä linssi umpioissa toimii ihan ok, poikkeuksia on.

                            Vahingon ilo - paras ilo. Ohitin motarilla jonkun sivikin jossa oli joku monster-rundari kojelaudalla. Tämä idioottihan ei tätä voinut hyväksyä vaan veti hetken päästä ohi niin paljon ku siitä pommista irtosi.
                            Tämä ilmiö esiintyy quattrolla ajettaessa talven liukkailla ja varsinkin liikennevalojen läheisyydessä. Vaikka kuinka ajaa törkeää ylinopeutta hirveän sutimisen jälkeen se ei tuo 2 tai jopa 3 vetävää pyörää enemmän autoon :) (3 siksi koska moni teho vehje näyttää sutivan yhdellä pyörällä, tuu mats påweeer)

                            Comment


                              Oman kylän ainoat liikennevalot on aika hyvä mittapuu tuolle vetoisuuden testaukselle. Kaksi kaistaa lähtee keskustan suuntaan rinnakkain about 200 metirä jonka jälkeen vain toinen jatkuu keskustaan (jonne 90% kuljettajista tahtoo) ja toinen kääntyy oikealle.

                              Monesti tulee siltä oikeanpuoleiselta kaistalta otettua kunnon q-lähtö että pääsee valoristeyksen jälkeen vaihtamaan vasemmalle kaistalle. Kuinka voi ihmisiä niin paljon vituttaa että jollakulla on neliveto, monta kertaa tultu sit takaa rinnalle ja oikealta ohi kunhan on ensin saatu se ooppeli liikkeelle, sit jarrut pohjaan ja takas samalle kaistalle.

                              Korostuu vielä siten että puolessavälissä tätä parinsadan metrin siirtymää on melko jyrkkä mutka jossa omankin auton saa liukkaalla helposti linkkuun vaikka vaan keventää kaasua, saati jos pitäisi jarruttaa.

                              Comment


                              • Vahingon ilo - paras ilo. Ohitin motarilla jonkun sivikin jossa oli joku monster-rundari kojelaudalla. Tämä idioottihan ei tätä voinut hyväksyä vaan veti hetken päästä ohi niin paljon ku siitä pommista irtosi. Jokusen kilometrin päässä pitsasivikki olikin sheriffien haavissa ja kuski toivottavasti sai roiman ylinopeuden lisäksi sakot jouluvalojen väärin käytöstä :)
                                Varmaa ollu joku dynamiitti.comin, iki teini pojista liikkeellä. Onneks audi pelasti mut, tosta porukasta pois. PS. Ku se niin hyvä "veetikki" lähtee joskus hamassa tulevaisuudessa toimii, voiki soitella niitä varaosii moponetistä XD .... Elkee tappako mua....

                                Comment


                                • No eipä kehata, ainakaan näin ihan alakuun

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja jmracing Näytä viesti
                                    Vahingon ilo - paras ilo. Ohitin motarilla jonkun sivikin jossa oli joku monster-rundari kojelaudalla. Tämä idioottihan ei tätä voinut hyväksyä vaan veti hetken päästä ohi niin paljon ku siitä pommista irtosi. Jokusen kilometrin päässä pitsasivikki olikin sheriffien haavissa ja kuski toivottavasti sai roiman ylinopeuden lisäksi sakot jouluvalojen väärin käytöstä :)
                                    That's so called TT-effect.

                                    Tänään ajelin rauhassa kauppaan niin aloin ihmettelemaan, että miten voi olla niin röpöläistä jäätä siinä kohtaa tietä, että kuuluu kauhee ropina. Sit huomasin kun vierestä tuli puolittain ohi joku subaru, missä oli puolen pään kokonen rööri. On se sitten hienoa iskeä semmonen autoon, harmi kun ei päässy näkemään oisko se liikkunut mihinkään vai oliko amistöttörö.

                                    Comment


                                      Mie näin tänään kans mielenkiintoisen suorituksen Sörnäisten Rantatiellä Helsingissä. Olin ajelemassa kylälle päin ja valoissa viereisellä kaistalla oli Mazda3 MPS. Melko perusmallin quattro-lähtö, ESP:kin oli päällä, eli 1-2-3 ja 65 km/h kohdalla himmaus koska rajoitus on 60 km/h. Vaihdoin samalla kaistaa sille jossa se Mazda oli selvästi mun takapuolella. Ilmeisesti Matukka sai näistä kahdesta liikkeestä jonkin itkupotkuraivarin ja suhahdusten saattelemana meni minusta ohi arviolta 40 km/h kovempaa. Heti ohituksen jälkeen Mazda vaihtoi kolmen kaistan yli oikealle ja oli melko lähellä ettei vienyt erään auton takakulmaa mukanaan. Jonon pääkin löytyi ja Mazdan kuljettaja joutui jarruttamaan melko voimakkaasti ettei olisi ajanut toisen perään. Joskus se vaan ottaa luonnolle.

                                      Comment


                                        Nyt kun kelit hiukan lauhtui ja alkoi taas oikeasti olemaan nuo risteykset liukkaita niin voitte varmaan uskoa että q-lähdöt ottaa monelle kuskille tunnon päälle.

                                        Taas saa lukea lehdistä ja netistä kun Audi kuskit on kaikki mulkkuja kaahareita :)

                                        Comment


                                        • Vahingoniloa koin minäkin torstaina. Katselin Ruoholahdessa 8-ratikan päättärin luona, kun bemarikuski yritti saada autoaan parkkiin. Oli Baijerin ihme jäänyt mahastaan kiinni kadunvarsipaikan ja tien välissä olevaan pieneen kinokseen kiinni ja ratikka ei päässyt sen takia paikasta ohi. Ensin yritti kuski työntää bemua ruutuun ja sen jälkeen kuski kävi hakemassa ratikastaan matkustajia apuun. Olisin voinut mennä mukaan työntötalkoisiin nelivetokommenttieni kera, mutta nauratti niin paljon, että ei siitä olisi tullut mitään :)

                                          Comment


                                            Piti oikein hieraista aamulenkillä silmiä. Uudehko Nissanin maasturi, kaikinpuolin vakio päällepäin mutta helman alla jotkut spottimalliset siniset alustavalot.

                                            Kuljettajakin oli keski-ikää lähestyvä naishenkilö siinä lumia harjaamassa, notta mistään teineistelystä tuskin oli kysymys.

                                            Comment


                                            • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis
                                              Eiköhän sillä rikkinäisellä renkaalla nyt hiljaksiin olisi voinut muutaman metrin nilkuttaa pois tieltä.
                                              Eilen ehtoolla koin itse rengasrikon, autovanhuksellani. Luonnollisesti tapahtui enemmän kuin v-mäisessä kohdassa, joten pieni matka tuli nilkutettua lähimmälle pysäkille (~100m, mäennyppylän yli). Tuota ei olisi välttämättä tullut tehtyä käyttöautolla, kuva ehkä kertoo miksi :-)

                                              Vanhassa kun oli jo hieman hapanta lokarissa, otti se hieman itseensä *niisk*.

                                              Comment


                                                Kai noin uusi kumi vielä menee takuuseen?!

                                                Comment


                                                  Romu 1986-2010 R.I.P.

                                                  Comment


                                                    Pitää ehkä laittaa täsmennyksenä, että se oli tuo profiilin 100 quattro, jolle kävi huonosti. Kuljettaja voi edelleen paksusti. Eikä tarvitse enää mennä tänä vuonna Linnanmäelle. Sain jo hyvät kieputukset... Niin, tämä tapaus tuli nähtyä liian läheltä! :)

                                                    Comment


                                                    • Mites 100:n saa oikein katolleen? Laita vainajasta kuvia. :(
                                                      Ja osia voipi tänne tarjoilla, jos ei ihan entinen ole. ;) Mm. taakse alatukivarsi on etsinnässä.

                                                      Comment


                                                      • Aamulla töihin tullessa Volvon turbomaasturi viereisellä kaistalla. Yritti ripeää lähtöä, jäi. Toiset valot, sama toistui. Kolmansissa valoissa oli sitten mun perässä, ja neljänsissä valoissa vierellä menossa suoraan kun itse olin nuolivaloilla kääntymässä vasemmalla.

                                                        No, valot vaihtuivat, minulle. Volvo lähti liikkeelle. Siinä oli kolari lähellä kun vastaan tuli myöskin nuolivaloilla kääntyviä autoja.

                                                        Mahtoi Volvon kuljettajaa nyppiä oma toiminta. Aina se pää ei vaan kestä.

                                                        Comment


                                                          Aikanaan ennen nykyisen auton ostoa kävin koeajamassa kaksikin kappaletta noita Volvon (ei maasturi) awd-malleja. Puhutaan kuin yöstä ja päivästä jos alkaa vetokykyä vertaamaan nykyiseen autoon.

                                                          Oma luottomekaanikkokin tokaisi notta Audi on niitä nelikkoja niin kauan tehnyt että siihen on vielä muilla opettelemista.

                                                          Comment


                                                            100 pysyi hyvin renkaillaan kyllä, eli se oli menosuuntaan nähden poikittain silloin, kun keula osui moottoritien sillan betonikaiteeseen. Siitä sitten kun seinästä poukkasi, niin hirvee karuselli siitä tuli. Pyöriminen siis tapahtui pystyakselin suhteen (renkaat koko ajan maassa).

                                                            Kamera oli taskussa, mutta en ottanut kuvia. Keula ja perä ottivat osumaa siihen betoniseinään pyörimisen aikana. Keula pahemmin. Jäähdytys nesteet valui tielle.

                                                            100 hinattiin Saloon Traktoauton pihaan. Itse jatkoin matkaa Espooseen. Nyt olen 2 viikkoa työmatkoilla, joten auto menee todennäköisesti Traktoautosta suoraan romuttamolle. Harmi. Uusi radio jäi autoon. Samoin kontissa oli jotain varaosaa: etupuskuri & jäähdytinsäleikkö & ilmastointisäleikkö.

                                                            Comment


                                                            • Eikö noita kaipaamiasi tavaroita saisi jonkun toimesta haettua autosta?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X