Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Niin, nyt on vaan sellainen auto että ajoitus on oikea.
    Bi-Turbolla ehti mennä jo ohi ennen kuin keskari nousi ja TDI:llä ohittaessa ne väsyi pitämään kättä ylhäällä niin kauaa.

    Comment


      Kaikenlaisia pässejä liikenteeseen mahtuukin. Pahinta on satasen alueella alinopeutta ajaminen. Sitten kun alkaa ohituskaistat, niin poljetaan sitä romua viimeistä päivää, jolloin joutuu nostamaan nopeutta reilusti, että pääsee ohi hidastelijoista.

      Comment


        Olen huomannut ihan saman. Ohituskaistan oikea nimi taitaa olla kiihdytyskaista.

        Comment


        • Ihan yleinen ilmiö josta ihmiset soittaa paljon radioonkin.
          Usein sitä perustellaan turvallisuudentunteella kun on yksi kaista enemmän väliä vastaantulevaan, mutta tiedä sitten miten se oikeasti on.

          Ärsyttää se joka tapauksessa.

          Nyt kun Muurla-Kitula (Suomusjärvi) välillä on muuten 80km/h mutta ohituskaistoilla 100km/h, niin se korostuu entisestään tuolla välillä.

          Comment


            Niin tuohan on jo vanha juttu, mutta niiiin totta. Aivan pistää vihaksi kun noita on melkein joka "kiihdytyskaistan" alussa. Ja sitten Jyväskylä-Tampereen välissä tietysti poliisiopisto harjoittelemassa juuri siellä missä sen ohituksen pitäisi olla turvallisinta.

            Comment


              Niimpä! Viimeksi sunnuntaina ihmettelin (jälleen) tuota ilmiötä.
              Se moottoritienpätkä välille Muurla-Lohjanharju ei tosiaankaan tule yhtään liian aikaisin. No marraskuussa on sitten jo moottoritielläkin satkun rajoitus :)

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                Niin tuohan on jo vanha juttu, mutta niiiin totta. Aivan pistää vihaksi kun noita on melkein joka "kiihdytyskaistan" alussa. Ja sitten Jyväskylä-Tampereen välissä tietysti poliisiopisto harjoittelemassa juuri siellä missä sen ohituksen pitäisi olla turvallisinta.
                Sama Mikkeli-Lahti välillä. Jetsonit seisoo kalliolla ohituskaistan loppupäässä ja pistoolitutkalla sohii ohittelijoita.

                Kyllä on valtiolla rahapulaa...

                Comment


                • Paras tähän asti oma kokemus on jyväskylä - äänekoski välillä hirvaskankaan jälkeen, kun letkassa 100km/h alueella ajeli muuten 80-90km/h, mutta kun hienosti päästään ohituskaistoitetulle osuudelle niin piti loppujen lopuks nostaa nopeus 120km/h ja silti pääsi vain kahdesta autosta ohi ja muuttuu yks kaistaiseks niin nopeus tippuikin heti 80km/h.
                  Ajelivat muuten hirpparin risteyksen läpi kuitenkin sen n. 80km/h, vaikka siinä on 60km/h rajoitus.
                  Toinen jännä piirre on nykyään, että kun kesällä lähetään, vaikka rekasta ohi niin jopa yli viiden auton letkasta kaikki vaihtaa heti kaistaa ja ajavat varmaan suurimmalla vaihteella ja jummaavatkin sitten siihen rekan taakse, kun auto ei kiihdykkään, loppu tulos monesti ollut että hyvä jos edes pari autoa pääsee ohi. :)

                  Toiseen suuntaan ajettaessa lähdettäessä äänekoskelta on uusi ohituskaista jossa pollarit tutkailee ohituskaistaa kallion päältä ja ottavat vastaan mutkan jälkeen linkkapysäkillä.

                  Comment


                  • Tuo ohituskaistailmiö voisi johtua siitä, että ennen ohituskaistaa on tilanteeseen liian pitkät turvavälit, joita sitten kaikki 10 jonossa olijaa rupeaa ajamaan kiinni siinä ohituskaistalla. Täten vaikka ensimmäinen hidastelija ei nostaisi omaa nopeuttaan, muiden pitää ajaa reilusti, että vaikka alunperin 10x100m välit on kelattu kiinni ja se yhdestoista pääsee myös ohi ekasta. Ennakointia hieman vaatisi.

                    Comment


                      Tuo on täysin totta jonotilanteessa. Kun ensimmäinen köröttelijän perässä ajanut lähtee ohittamaan, syntyy auton mitta kiinni kurottavaa muuhun jonoon, joka siis nyt pystyy kiihdyttämään oikeaan vauhtiin. Tämä puolestaan luonnollisesti jatkuu ja kertautuu, jolloin jonon hännillä vauhti kiihtyy juuri lähestyttäessä ohituskaistaa.

                      Nyt kuitenkin puhuttiin varmasti siitä ilmiöstä, että yksi hidastelija kiihdyttää nopeuttaan aina ohituskaistojen alkaessa, mutta hyppää taas jarrulle kaistan loppuessa. Tämä ei ole jonon liikkeestä johtuvaa, vaan kuskin itse aiheuttamaa nopeuden muuttamista kaasupolkimella.

                      Täällä päin, kun noita ohituskaistateitä ei enää juurikaan ole, en enää melkein muistanutkaan tuota koko rasittavaa tiettyjen kuljettajien liikennekäyttäytymistä. Sen sijaan minkä melkeinpä joka päivä joudun toteamaan, on köröttely isommilla nopeusrajoitusalueilla ja täysin ristiriitaisesti sitten mieletön ylinopeus alemmilla nopeusrajoitusalueilla.

                      Tämän olen jo empiirisesti aiemmin todennut toimivaksi teoriaksi; 80km/h ja suuremmilla nopeuksilla kuppaavat, omasta mielestään turvallisesti ja kiireettä ajavat (yleensä keski-ikäiset ja vanhemmat kuljettajat), ajavat nopeusrajoituksen laskiessa todella oikeasti vaarallista ylinopeutta täysin surutta.

                      Tässä yksi päivä taas ajoin Hyrylän läpi Järvenpäähän ja 50km/h alueella aivan puskurissa roikkui jatkuvasti eräs keski-ikäinen rouva. Itse ajoin mittariin 59km/h. Perseessä roikkuminen jatkui ja jatkui valoihin asti. Lähdin valoista ihan normaalisti kiihdyttäen ja perässäroikkuja jäi tietenkin liruttelemaan hitaasti eteen päin. Kun minun vauhti oli jälleen se mittariin 59km/h (nopeusrajoitus pysyi samana), perässäroikkuja oli jäänyt 200-300m. Meni jonkin aikaa ja taas se oli perseessä kiinni. Sitten nopeus nousi 80km/h otin 89 mittariin ja auto jäi ja jäi. Koko 80km/h alueen ajan en juurikaan autoa edes peileistä nähnyt kuin vilaukselta. Kun sitten alkoi 60km/h, meni puolisen kilometria, kun sama auto oli jälleen perseessä kiinni.

                      Eli tuo kuljettaja ajoi siis luultavasti tasaista jotain 70km/h vauhtia, myös 50km/h alueella. Ja kyseessä oli ihan kaupungin läpiajotie. Se, jos mikä on mielestäni aika törkeää ja oikeasti vaarallista liikenteenvaarantamista. Usein pyörivät kortinkuivumisrajalla nuo ylinopeudet.

                      Ja olen täysin varma, että tuo kyseinen rouva kertoo itse ajavansa mm. motarilla alinopeutta, koska on turvallinen ja vastuullinen kuljettaja. Lisäksi olen täysin varma, että samainen henkilö kuuluu niihin, jotka kovaan ääneen vaativat kaahareita kuriin ja hidasteita kaupungin jokaiselle tielle.

                      Mielestäni nuo kuljettajat ovat huomattavasti suurempi riski kuin vaikkapa tahallisesti toisinaan ylinopeutta ajavat.

                      Comment


                        Antonin mainitseman ilmiön näkee myös moottoriteillä. Ajaessani vanhempien kesämökille tulee ajettua "vanha" turunväylä päästä päähän. Munkasta lähtiessä muut autoilijat punnertavat itseään isoilla vaihteilla ylämäkeen valoista lähdössä ja jäävät kuka minnekin. Auta armias kun vaihtuu alamäeksi, syytä vaihtaa itse takaisin hitaalle kaistalle, vaikka ajaisi puuttumiskynnyksen rajoilla. Matka jatkuu ja päästään kehäkolmosen ohi ja alkaa 120 rajoitus. Itse nostan nopeuden taasen sinne puuttumiskynnykselle ja johan rupeaa ne samat autot tulemaan perä edellä vastaan. Tullaan vanhaan motarin päätepisteeseen ja nopeusrajoitukset putoavat ensin sataan ja sitten kahdeksaankymppiin. Pudotan kiltisti nopeuden, koska tuo jos mikä olisi setä sinipaidalle makoisa paikka tutkata. Perään ilmestyy saman tien joku lukemaan 8 kokoista fonttia takapuskurista. Jatkan Lohjan suuntaan ja lähes samoin tein alkaa pieni ylämäki ja rajoitus nousee takaisin tämän valtion maksimiin. Laiskanpuoleisella vapari+automaatti saappaallakin sai tuossa miellyttävän hajuraon ;)

                        Comment


                          Juuri äskettäin näin Opel astra kuljettajan keskisormi pystyssä keskellä sivulasia kun hänet ohitin laillisesti vasenta kaistaa. Kuljettaja n. 45v mies.

                          Sama toistui viime viikon keskiviikkona, ja kyseessä silloinkin Opel astra, tosin kuljettaja n. 20v kloppi.
                          Mielenkiintoista: Länsiväylällä tietyömaalla 60 alueella tulin liittymästä tolla suzukilla ja vaihdoin vasemmalle kaistalle isoon väliin niin sieltä takaa tuli torvea ja keskisormea vaikka ei varmasti tarvinnut jarruttaa minun takia (vaihdoin kyllä kaistaa kiinteällä valkosella vähän ennen kuin se loppuu kun se oikea kaista tössähtää täysin: olin siis syyllinen lievään liikennerikkomukseen). Noin 55V mies astrallahan siellä veti raivarit. Itse olin huvittunut enkä edes provosoitunut mutta morjenstin ihan normaalisti hyvittuneena.

                          Kun 80 alue taas alkoi vaihdoin heti oikealle tyhjälle kaistalle kun toi litranen ei kiihdy niin äijä ajo vasemmalta ohi huutaen punaisena 'kusipää' (huulilta pystyi hyvin lukemaan).

                          Sitten kun alto sai vauhdin päälle mittari 95:een niin ajoin ohi oikean puoleista kaistaa kun äijä oli jäänyt siihen vasemmalle kaistalle tupoksi ajaen 80 mittaria todennäkösesti? Hieman olin yllättynyt että äijä ei alkanut mitenkään muuten mua blokkailemaan koska sekään ei ole ennennäkemätöntä.
                          Siinä tuli nopeasti semmonen huvittava 500 metrin väli ruuhka-aikana, jossa mun takana ei ollut ketään kun kukaan ei myöskää kehdannut ajaa oikealta ohi niinkuin minä teen aina jos joku kupeksii vasemmalla . Sitäpaitsi se on ruuhkassa myös luvallista.

                          Comment


                            Ei tämä tänään tapahtunut, mutta juolahti mieleen yksi käsittämätön kertomus:

                            Haminassa vein kerran elintarvikkeita eräälle huoltoasemalle. Jouduin pysäköimään kuorma-auton puoliksi autopesulan eteen väliaikaisen tilanpuutteen takia. Ei muuta kuin hätävilkut päälle - ei tässä kahta minuuttia kauempaa mene kuitenkaan. Ovenkin jätin juuri sen takia lukitsematta.

                            Noh, tavarat ulos rutiininomaisesti ja toimitus keittiön perukoille. Takaisin autolle, jolloin kalkuloin, että voisin tässä samalla hoitaa muutaman "nopean paikan" rojut valmiiksi sivuovelle. Pesulaankaan ei ollut kukaan vieläkään tyrkyllä.

                            Kiipesin konttiin ja aloin setviä laatikoita: puoli minuuttia kerkesin kontissa kalkuloida. Kuului tuttu ääni jarrujen vapautuksesta, kun ilma pihisi "jarrukelloille". Havaihduin, että lattia siirtyy jalkojen alla. Mitäs v...?
                            Liisin ulos kontista ja juoksin kuskin ovelle ihmettelemään. Samalla joku nelikymppinen ärjy voivotteli: "Olisin *kele siirtänyt tätä rassia eteenpäin, mutta kun en löytänyt vaihteita".

                            Muutaman erittäin vihaisahkon lauseen jälkeen opastin miestä seuraavalla kerralla tulla ihan rohkeasti vetämään hihasta, jos auto on tiellä.
                            Kaduntallaajia on niin laidasta laitaan, että oppii kohta uskomaan ihmeisiin!

                            Comment


                            • Et viittis kertoa mikä huoltoasema kyseessä? :D

                              Comment


                                Eräs itänaapurin mahtiketjun omistama putiikki suurehkon liikenneväylän kupeessa ;)
                                Ei, mutta tajusinhan, että koko kysymys saattoikin olla pelkkä vitsi, kun kyseessä on yksi Suomen suurkaupungeista - Hamina :)

                                Vaihtoehtojahan on omien laskelmieni mukaan silti kaksi.
                                Viimeksi muokannut JonasK; 27.9.2008, 05:12. Perustelu: äkkäsinköhän?

                                Comment


                                • Laimea tapaus, vastapuolena jokin Sunnykuski, mikälie. Kiihdytimme peräkkäin, minä takana, ysitien moottoritieosuuden ramppia. Katkoviivan alkaessa tuo kikkailija tempaisee auton vasemmalle kaistalle, itse siirryn niinkuin kuuluu oikealle. Tämän siirtymän aikana Sunnykuski jää jälkeen huomatavasti provosoivasta kaistanvaihdostaan huolimatta. Teoriassa siis hän ohittuu oikealta. Saavutan halutun matkanopeuden ja hiljalleen tämä teiden ritari siirtyy rinnalle. Omalla kaistallani tulee auto vastaan, Sunny roikkuu rinnalla, hieman vauhtia, hänkin kaasuttaa, hidastus, sama juttu. Tämän teiden ritarin tarkoituksena oli siis kiilata minut hitaamman oikeaa kaistaa edessäni ajavan taakse. Tarkoitus selvisi vielä hänen elekielestään, käsien levittely yms. Ihan kiva, ehkä teiden haltija vielä rankaisee...

                                  Eipä tämä ehkä ihan tähän threadiin kuulu, muttei tämä ole "silloin oli lähellä" kelpoinen myöskään...
                                  Viimeksi muokannut Paavuli; 27.9.2008, 07:15.

                                  Comment


                                  • Oli vissiin tiistaina vielä poliiseilla kuukausi tulokseen matkaa. Hämeenkyröstä tampereelle päin, molempien ohituskaistojen päässä pojat tarkkailivat turvallisia ohituksia. Toivottavasti saivat budjettinsa taas kohdilleen, näiden liikenteen vaarantajien kukkarosta :-) Ja ei, itse en joutunut puhutteluun.

                                    Comment


                                    • Edelliseen viitaten Espoossakin oli ilmeisesti budjetti tiukalla viime lauantaina. Tutka aivan kodin vieressä, 30km/h alueella mikä johtuu viereisestä koulusta. Eihän siinä muuta mutta klo oli 21 ja lauantai-ilta. Tulisivat silloin kun katumaasturiralli on parhaimmillaan, nyt jäi tulos nähtävästi huonoksi. Ja ei, itse en osallistunut budjetin kasvattamiseen.

                                      Comment


                                      • "Hienosti" joku driftaili vanhalla penarilla (joku vm.90 316 tjsp) tuossa työmatkan ratoksi: liikenneympyrään tullessa perä irti ja siitä ympyrässä vastaheitolla jatkaen, noin 5m, ja keula tulosuuntaan :D

                                        No onneksi ei ollut kuin muutaman auton jono missä herra harjoitteli, itse sain seurata tilannetta parin auton takaa. Mutta eihän tässä vielä kaikki: homma kruunattiin poistumalla ympyrästä vastaantulevien kaistaa pitkin (ei sillä hetkellä liikennettä), ja vielä siitä liikenteenjakajan jälkeen väkisin tunkien takaisin jonoon. Sik oossom!

                                        Niin mainittakoon tarkennuksena että tämä teinipoika kyllä aivan tarkoituksella lähti hakemaan tuota luistoa, eli mistään vahingosta/karkaamisesta tuossa ei alunperin ollut kyse, mutta ei se ihan sitten onnistunutkaan. Ja olihan penaria viritelty ainakin pörinäputkella, että kai siinä sitten voima puhui!

                                        Comment


                                        • aamulla heitin avovaimon töihin ja kun lähdin siitä pihasta pois, käännyin tielle ja päästin mummelin viereiseltä suojatieltä yli. olin vielä hiukan vinosittain siinä kaistalla kun se suojatie on kuitenkin ihan siinä risteyksen vieressä. katoin siinä sitten taustapeilistä että joku työntää takaa skootterilla tiellä kovaa kyytiä kohti vaikka itse olen pysähdyksissä ja edessä mummo suojatiellä. tämä sankari sitten veti hidastamatta vasemmalta ohi, risteysalueella, suojatien kohdalla... no ehkä se oppii viimeistään siinä vaiheessa kun henki lähtee. olisi saanut mopoinssi olla pakollinen jo vuosia sitten.

                                          noin alle kymmenen minuutin päästä tästä episodista lähdin valoista toisen auton kanssa rinnakkain ja heti risteyksen jälkeen primera yritti kääntyä kylkeen. en minä sitä syytä,selvä vahinko se oli, ei varmaan huomannut. mutta tommosia, että joku yrittää kylkeen kiilata on sattunut audin tulon jälkeen aika usein pistää mietimään että onko musta pieni auto tosiaan noin näkymätön. onpahan oppinut ainakin varovaiseksi kun noita sattuu niin usein.

                                          Comment


                                            Oli bemarikuskilla käynyt tänään ohraisesti vanteiden kanssa.

                                            Vähän ennen neljää Hyrylän Keski-Uusimaan konttorin ympyrässä Järvenpäästä päin ajettaessa poliisi pistänyt vasemmanpuoleisen kaistan juuri ympyrän juuresta kiinni. Poliisiauton edessä oli 300:nen Coupe keskellä kaistaa kylki menosuuntaan päin. Nuorehko kaveri jutteli siinä pientareella poliisin kanssa, mutta muita autoja tai kolarin jälkiä ei näkynyt.

                                            Syy selvisi kun pääsin bemusta ohitse. Toisen puolen takarengas oli vanteineen nurin ripustuksen alla ja irrotessaan käynyt murjomassa kaaren ja sivupellit ikkunaan ja oveen asti kurtulle. Olisi varmaan sittenkin kannattanut vaihtaa pidemmät pultitkin uusille vanteille...

                                            Comment


                                              Pirkkahallin kohdalla tänään ehtoopäivällä sattui silmiini varsin kummallinen näky. Joku jo vähän varttuneempi herrasmies päästeli Focus C-Maxilla Pirkkalaa kohti peräluukku selällään. Sinänsä siinä ei ole mitään outoa jos autossa olisi kuljetettu jotain pidempää/isompaa tavaraa, mutta kun peräkontti oli aivan tyhjä. Pappa piti vielä kuskinpuolen sivuikkunaa auki ja ajeli "luu ulkona". Lienekkö autossa haissu tavallista pahemmalle, melkoinen läpiveto autossa varmasti oli.

                                              Comment


                                              • Eilen Lahdentiellä Kangasalan kohdalla oli joltakin epäonniselta tippunut vene trailerista! Ihan kohtuullisen kokoinen paatti oli kärrin vieressä maassa, keula taisi vielä olla kiinni trailerin vinssissä?

                                                On varmaan ollut mielenkiintoinen tilanne...

                                                Comment


                                                  Eilen illalla taisi olla Seinäjoella penarien kokoontuminen. Törnävän kohdalla tuli noin 10 auton letka, Seinäjokea kohti menossa ja kaikilla sumarit päällä vaikka ilma oli kirkas. Yhdessä penarissa oli ilmeisesti sumareihinkin väännetty xenonit, täytyy sanoa että vastaantulijat eivät taatusti nauti sellaisen kohdatessaan. Onkohan pemari-inssillä unohtunu laittaa sumuvaloille kytkin jolla ne saataisiin päältä pois...

                                                  Comment


                                                    Ilmastonmuutos yllätti. Olimme toveriseurueella yhden yön saaristossa. Jätin auton melko lähelle rantaa, koska vesi oli valmiiksi korkealla. Oletin, ettei se nouse enää enempää.

                                                    Takaisin tullessa hieman säpsäytti. Kaksi senttiä enemmän, ja vesi olisi ollut sisällä autossa. Laturi oli maannut vedessä nytkin, se ei herännyt heti. Pakoputkeen olivat aallot myös uittaneet jonkin litran, starttiääni oli räkäisehkö. Tuo kuitenkin on meri- eikä järvivettä, saas nähdä, seuraako tuosta myöhemmin murheita...
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • Uitettu ässäaudi. Toivottavasti ei tule jatkomurheita alustapesun johdosta.

                                                      Comment


                                                        Tuota eivät nyt sitten enää marmorilla suostu huoltamaan, kun kyseessä on uitettu auto. Lisäksi se jäätyy ensimmäisillä pakkasilla ja kilahtaa. har, har

                                                        Comment


                                                        • Toivottavasti helmakoteloiden suojatulpat tiiviisti paikoillaan, vesi menee helposti sisään mutta tulee huonosti ulos. Suolavesi ei tee hyvää kun siellä on aina joku paikka mistä pääsee massan väliin.

                                                          Comment


                                                          • Enpä tiedä tarkemmin mistä materiaalista kotelot jne. on tehty mutta eräältä työmaalta syöpyi rosteriset palovesiputket alle vuodessa puhki kun niissä seisoi merivettä. Kannattaisi varmaan tosiaan putsata kaikki mahdolliset paikat nopeasti.

                                                            Comment


                                                            • Voi voi sen tähären.

                                                              Näinköhän se on Villen pirssi kohta avk:lla.

                                                              Se on tuo meri arvaamaton elementti. Mahtoi lievästi sanottuna kirpaista kun huomasit tapahtuneen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X