Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Unohtui renkaan paikkauksen yhteydessä kumikorjaamolla lukita alusta Jack-modeen ja pois lähtiessä kaikki toimi ok, mutta silloin tällöin kuuluu ihmeellistä pärräävää ääntä takaa (keskeltä?). Kyseessä on A6 C5 -01 Allroad. Ihan kuin joku pyörivän laitteen siipi tms. ottaisi johonkin kiinni, taajuus vaihtelee, tuntuisi että ajonopeuden mukaan.
    Ei anna mitään vika koodeja ja tasot tolpissa tontillaan. Säätyy myös normaalisti, eikä mikään kulma painu. Useimmiten ääni tulee esiin kun hiljentää vauhtia, on jotenkin yhteydessä jarrun painamiseen, kun pärähtää melkein aina kun jarruttaa (vapaalla rullatessa jarruttaessa, mielestäni ei, mutta vaihde päällä poljinta painaessa poikkeuksetta joka kerta). Kompurasta ääni ei tule, kun tasoja ajellessa kompuran pump relay menee ON, niin kompuran ääni normaali, ja paineetkin tuntuisi olevan alueellaan. Paikallaan tasoja ajellessa ei pärähtele, eikä myöskään tasoja liikkeellä ajettaessa. Ja sitten taas pärähtelee samalla lailla vaikka on man-moodissa.
    Onkohan tämmöistä vaivaa osunut Allroadin omistajille ja mitähän kannattaisi tsekata mikä kyseistä ääntä voi aiheuttaa? Vai onko tuurillaan osunut niin että joku ihan eri vaiva kuin ilma-alustan vehkeistä kyseessä? Vai ajoa vaan normisti ilman huolia, niin kyllä se vika sieltä ulos tulee...
    Viimeksi muokannut TJ; 11.3.2015, 05:41. Perustelu: Lisätty faktoja.

    Comment


    • Väittäisin ettei liity ilma-alustaan.

      Comment


        Sitten tarvisi arvailla että mikä em. tilanteessa sitä ääntä aiheuttaa, kyseessä kuitenkin aika lailla varmasti jonkun sähköllä toimivan "komponentin" antama ääni.

        Itse itselleni vastaten ja kuten Hartsi tuossa ylempänä totesikin, ei liity ääni ilma-alustaan. Ääni tuli jostain jarruihin liittyvästä, eikä tod.näk. sittenkään mikään sähköinen komponentti ääntä antanut. Jossain välissä jotain, mikä pärräsi. Muuttui ajan kuluessa niin että pärräsi ainoastaan kun painoi jarrua, mitä kovemmin, niin sitä selvemmin. Nyt kun autolla on muutama päivä ajeltu, niin ääni vähitellen häipynyt ja loistaa poissa-olollaan. Jotain siis oli jossain jarruun liittyvässä "välissä". Niin oli kyllä erikoinen ääni, että ei ensimmäisenä olisi osannut jarruihin yhdistää, ja ilmestyikin juuri sopivasti nosturilla käynnin jälkeen.
        No nyt ainakin toimii, tarvii silmäillä kesärenkaita vaihtaessa mihin väliin mitään olisi voinut päästä mikä em. ääntä olisi päästänyt. Case closed.
        Viimeksi muokannut TJ; 13.3.2015, 15:17. Perustelu: Asia "kohdentunut" ajan saatossa.

        Comment


          Mitä tuo jackmode käytännössä tekee? Jonku tietyn komponentin toimintako estetään silloin? Mietin että mitä eroa sillä sitten on jos sattuu ajamaan esim. ojaan niin että toinen takapyörä nousee ilmaan.

          Comment


          • Eikös toi Jackmode vaan disabloi tasosäädön? Eli vaikka kulmien välillä havaitaan eroa, ei säätöä yritetäkkään ajaa. (Siis jos esim auto käynnistetään tunkkauksen aikana.)

            Tunkatessa tuo ylimääräinen kulmien säätö ei ole kovin toivottavaa, koska saattaa pahimmassa tapauksessa tipauttaa auton tunkilta alas. Ojassa taas tuolla ei ole juurikaan merkitystä

            Comment


              Joskus kaveri kertoi kuulleensa että Q7:ta olisi ilmajousi pullahtanut (?) paikaltaan kun autoa on nostettu ilman jackmodea. En kyllä oikein ymmärrä miten tämmönen olisi mahdollista.

              Comment


                Ei mitenkään. Ja uudemmat ilma-alustat osaa laittaa moden päälle itse, kun kaikki fillarit nousee samaan aikaan.

                Comment


                  Uusi pussikauppa Puolassa

                  Aika edullista: http://sklep-airmatic.pl/en/30-a6. Maksut ei vielä onnistu luottokortilla - tein pienen koeostoksen pankkisiirrolla, katsotaan kuinka toimii.

                  Comment


                    Puolan ihmeet

                    Sain tänään Puolan pojilta Sachsin OEM A6 C5 -iskareista muokatut Ur-Allroad-iskarit. Iskariin oli tehty kaulus ilmajouselle ja varteen lisätty 2cm pituutta. Mukana tuli myös sulkutulpat ilmajousen tarpeetomille lähdöille (joita käytetään vain OEM-iskarin kanssa).

                    Bilsteinin / Arnottin keltainen versiohan on osoittautunut sudeksi - katsotaan kuinka tämä toimii.

                    http://sklep-airmatic.pl/en/
                    Attached Files

                    Comment


                      Kerrohan sitten kokemuksia ! Kovasti tässä pähkäillyt että mitä 250tkm orkkisten tilalle uskaltaisi laittaa.. Ilmajouset (oem) on uusittu joka nurkkaan mutta iskarit vielä alkuperäiset

                      Comment


                        Allroad-takaiskarien kuormansäätöventtiilin puhdistus

                        Alkuperäiset iskarit ovat myös Sachsin valmistamat ja aika kestävät. Niistä jumiutuu ensin se kuormaventtiili ja siitä saa vaikutelman että koko iskari olisi lopussa. Se kuormaventtiili kannattaa ensin puhdistaa / herkistää ennenkuin alkaa vaihtamaan iskareita. Sen tulisi olla joko kiinni (täysi ulosvaimennus) tai täysin auki (vaimeampi ulosvaimennus). Venttiili yleensä juuttuu puoliväliin ja silloin iskarin ulosjoustossa ei ole vaimennusta juuri lainkaan koska molemmat ohivirtauskanavat ovat auki.

                        Eli yleensä näitä iskareita vaihdetaan turhaan siksi että kuormaventtiilin mäntä on juuttunut puoliväliin. Olen nyt avannut neljä ja kaikissa oli käynyt näin. Kaikki avatut iskarit toimivat hienosti jos venttiilin sulki pysyvästi tai poisti ilmaletkun jolloin venttiili jäi pysyvästi auki. Etenkin madalletuissa 402 -modeissa kannattaa venttiili sulkea kokonaan.

                        Puhdistus menee suurinpiirtein näin:

                        1. Rengassokka irti
                        2. Pihdeillä varovasti ulosvetäen/nitkuttaen eka liitinosa irti
                        3. Sen alta mäntä pois voimakkaalla esim. 3 kg magneetilla (esim. Biltema). Muista alla olevien neljän prikan järjestys - toimivat jousena.
                        4. Alta sylinteristä paljastuu se varsinainen säätävä venttiili (tappi sylinterin pohjassa).
                        5, Jos se tappi liikkuu herkästi, sitten sylinteri ja tappi kannattaa puhdistaa ja öljytä aseöljyllä, samoin sitten se mäntä.
                        6. Nyt päätä modaustapa (katso lista alla) tai jätä modaamatta.
                        7. Ja sitten vain mäntä (ja prikat jos et modaa) takaisin ja sama liikkeen testaus.
                        8. Ja lopuksi liitinosa takaisin ja sokka kiinni.

                        Tämä onnistuu siis iskari paikallaan, vain rengas irti.

                        Modausmahdollisuudet (suosittelen kohtaa 2.):

                        1. Lisäherkistys: Jätä männän alta prikat pois. Silloin sisään tuleva paine sulkee ventiilin helpommin. Se kuitenkin aukeaa edelleen tyhjällä autolla ulosjoustoissa ja tuntuu esim. maantien heitoissa löysältä.
                        2. Pysyvä sulkeminen (täysi vaimennus): Jos liitinosan ja männän väliin laittaa sopivan 2mm prikan tai 2,5mm o-renkaan, mäntä pakotetaan alas ja säätöventtiili pysyy aina kiinni, myös ulosjoustoissa. Vielä helpompi tapa on että puhdistusoperaation vaiheessa jättää männän alla olevat prikat pois. Silloin liitinosan ja männä väliin tarvitaan n. 4,5mm prikka tai 5-5,5mm o-rengas. Tämä kannattaa mitata itse teossa tönärillä. Nyt iskarin ohivirtaukset on suljettu ja iskari on tiukempi kuin A6-vakioiskari ja vaimentaa erittäin hyvin myös ulosjoustossa. Joidenkin makuun ehkä liikaakin.
                        3. Pysyvä auki jättäminen (medium vaimennus): Sulje ilmanlähtö jouselta ja suojaa ilmantuloreikä iskarissa. Venttiili pysyy aina auki jolloin käytössä on se pienempi ohivirtauskanava.

                        Paras ja rajuin tuunaustapa olisi porata ilmaliitännän tilalle säätöruuvi jolla voisi kokeilla kumpi männän/venttiilin asento itselle sopii. Mutta siitä ei sitten ole enää paluuta ilmasäätöön. Mutta ruuvinhan voisi sähköistää ja tuoda säädön ohjaamoon...

                        Tämä kaveri laittoi hanan väliin. Minusta aika hölmö vaihtoehto - parempi olisi yksisuuntaventtiili. Hänellä on se vaara että venttiili jää juuri puoliväliin eikä vaimennusta tule: http://www.audizine.com/forum/showth...-damping-rates
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut ttenhunen; 11.5.2015, 09:09. Perustelu: Lisäys: ohjeet, kuva ja tarkennuksia

                        Comment


                        • Terve, korjaamolla on potilaana vm 2002 allroad. Mitenköhän tuohon saa kytkettyä jack moden päälle? Kiitos jo etukäteen.

                          Comment


                          • Painetaan ylös-alasnappeja samaan aikaan, vähän ajan kuluttua syttyy valo mittaristoon.
                            Samalla tavalla painettaessa lähtee pois päältä . Jack mode lähtee myös ajaessa pois päältä.
                            Viimeksi muokannut okkim; 16.10.2015, 23:15. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                            Comment


                            • Nyt olisi ilmeisesti kolme vikaa päällä samaan aikaan. Luulen näin kun ovat tulleet vähän eri aikaan päälle. Eli alla olevassa järjestyksessä. Tuo 2 kohta on ehkä suurin kysymysmerkki mistä etsiä vikaa.

                              1. (1 Vuosi sitten)
                              1 Fault Found:
                              01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291)
                              31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

                              Tämä on ilmeisesti joku piuha poikki G291 ja contol boxin välillä? Pitää tarkistaa kaikki johdot. Kaikki toiminut ihan hyvin vaikka vika ollut päällä jo kauan. Ihmeellistä, että toimii vaikka johto poikki?

                              2. (2 Kuukautta sitten)
                              Lähes aina kun nostaa auton korkeimpaan tilaan, level valo vilkkuu vain heikosti. Joskus kaikki level valot sammuu ja ohjaamon napeilta katoaa yhteys ohjaus boxiin korkeimpaan tilaan siirryttäessä. Valot palaa kun käyttää auton virrat poissa. Yleensä korkeimpaan tilaan siirto onnistuu paremmin kun auto seisoo paikalla (ilmeisesti joku piuha ei heilu ja katko)? Kaikki muut tilat toimii ongelmitta. Ehdotuksia?

                              3. (1 Viikko sitten)
                              Kuskin puolen etujousi vuotaa. Tippuu alas jos matalimmalla tasolla pitää ehkä jopa tunneissa. Korkeammalla tasolla ei saa oikein ollenkaan tippumaan vaikka seisoo useamman päivän. Saippuavedellä en löytänyt reikää, mutta eikö se pitäisi tulla alas korkeammaltakin tasolta jos ylätiiviste vuotaa tasaisesti. Tai sitten tuo ilmapussi ei vuoda korkeammilla tasoilla kun painuu sopivasti kasaan. Onko joku selvinnyt oikeasti sillä korjaussarjalla?

                              Comment


                                JarTii, vastauksena kolmanteen: yleensä pussi vuotaa taitoskohdasta jos pysyy ylhäällä paremmin yläasennossa. Vaikea keksiä miksi ylätiivisteet vuotaisivat vain tietyssä asennossa.

                                Comment


                                • Kiitti ttenhunen. Juuri tähän päädyin itsekin. En vain saanut millään kuplia aikaiseksi saippuavedellä. Ehkä siksi, että auto oli korkeammalla tasolla kun ruiskuttelin nestettä. Noh pussin vaihto varmasti korjaa tuon. Voisihan sitä mielenkiinnosta ruiskutella nestettä kun auto on matalammalla tasolla ja oletettu reikä on taitoskohdassa.

                                  Tämä kohta 2 on kyllä vähän epäselvä kun en tiedä miten toteutettu/johdotettu. Onko jokaiselle level valolle oma johto ohjausyksiköltä ja se korkeimman tason valon yhteys pätkii. Sitten itsediasnostiikka lyö koko yksikön pois päältä jos pätkii liikaa? Kannattaisikohan vikaa etsiä ohjausyksiköltä vai ohjaamon nappien takaa? Yritin katsella SSP ja lontoon kielisiltä sivuilta, mutta äkkiseltään en löytänyt samanlaista tapausta tai ideaa mistä etsiä vikaa.

                                  Comment


                                    Tai sitten vuotaa alahelmasta O-rengas. Arnott korjaa senkin kohtuu hintaan.

                                    Comment


                                    • Taitaa mennä vähän aiheen vierestä, mutta osaako joku sanoa mistä voisi ostaa IPP armssit eli jatkopalat noihin Allroadin korkeus sensorien varsiin? Mieluiten Suomesta tai ainakin Euroopasta? Onko jollakin kokemusta tuommoisista?

                                      http://forums.vwvortex.com/showthrea...64020-Ipp-arms

                                      Comment


                                      • Miten oli noiden Arnottien takuiden kanssa? Tänään talvirenkaita vaihtaessa etupussi räjähti. Takakulma ylös niin edessä pamahti, semmonen sormenpään kokoinen reikä ilmesty pussin kylkeen. On noilla 5 vuotta ikää

                                        Comment


                                          JarTii, jos aiot laskea reilusti, pakota takaiskareiden load-venttiilin mäntä pysyvästi pohjaan prikoilla tai laittamalla ilmaletkun tilalle kierteet ja pikku pultti joka painaa männän pohjaan. Muuten takapää on aika vellova.

                                          Taisin kirjoittaa tuosta ohjeen jonnekin.

                                          Comment


                                          • www.jmtech.fi sivuilla on mainittu gen1 jousille ainakin näin: Yhdysvalloissa Arnott myöntää näille elinikäisen takuun (Eurooppa 2 vuotta).

                                            Itse tosiaan otin tuolta yhden jousen kun oli vähän kiire. Nyt pysyy liiankin hyvin ylhäällä. Viikon ajan ollut jo korkeimmalla tasolla, eikä nappien painaminen auta, eikä mielestäni kompressori pyöri (sulake, rele ja jack mode tarkistettu). Luulen, että sekosi kun otin jousen vaihdon yhteydessä J197 control boxista ja E281 operating unitista johdot irti ja vähän putsailin. Akun johdon irroitus ja muut vippaskonstit ei auttaneet palauttamaan järjestelmää. Koitan nyt viikonlopun aikana resetoida koodit ja tehdä adaptation uudestaan. Tässä tämänhetkiset vikakoodit

                                            00806 - Suspension Strut Valve; Front Right (N149)
                                            31-00 - Open or Short to Ground
                                            01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291)
                                            31-00 - Open or Short to Ground
                                            00808 - Suspension Strut Valve; Rear Right (N151)
                                            31-00 - Open or Short to Ground
                                            00805 - Suspension Strut Valve; Left Front (N148)
                                            31-00 - Open or Short to Ground
                                            01397 - Venting Solenoid for Level Control (N111)
                                            31-00 - Open or Short to Ground
                                            01770 - Temperature Sensor for Level Control Pump/Compressor (G290)
                                            30-00 - Open or Short to Plus
                                            00807 - Suspension Strut Valve; Rear Left (N150)
                                            31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

                                            Kiitos ttenhunen vinkistä. Tuossahan se olikin viestissä 265 hieno työseloste. Nyt vain kysymys mistä noita ipp arms saisi suht halvalla vai pitäisikö itse tehdä vaikka U-mallisesta alumiiniprofiilista. Ei luulisi olevan vaikea tehdä, mutta en tiedä tuleeko hyvät ja kestävät.

                                            Comment


                                            • Hmm. Taitaa olla entinen tuo J197 control box. Poistin virhekoodit, mutta tulivat heti takaisin. Ei myöskään VAG-COMilla onnistunut sopeuttaminen. Error luki vaan. Tuo lämpötilasensorihan on kompuran kyljessä eikä venttiilipalikassa, eli vikakoodit ei tule ainoastaan sieltä. Lisäksi vielä tuo korkeimman tason valo ei pala. Mistäs löytyisi halpa J197 boxi? Boxin kyljessä 4Z7907553G.

                                              Comment


                                              • Hop, onko kellään Allroadin kompuran niitä kumisia eristimiä jouten? Hukkasin omani kätevästi unohtamalla ne vehkeeseen, jonka lähetin Hollantiin takuutarkastukseen.

                                                Comment


                                                • Hommasin tällä kertaa tällaset alkuperäismalliset tarvikepussit:
                                                  http://www.ebay.de/itm/2-Stuck-Vorne...-/221889436960

                                                  edulliset ainakin, katotaan kestääkö miten pitkään. Sopivuus oli täydellinen

                                                  Niin, aiempaa kokemusta kestävyyksistä:
                                                  alkuperäiset: 180tkm/ 7 vuotta
                                                  arnott, 170tkm/ 5 vuotta

                                                  Comment


                                                    Kaikki eBayn pussit taitaa tulla samasta tehtaasta jonka tukkuostoksia voi tehdä AliBabassa. Mutta saattaa olla ihan kelpoja vehkeitä.

                                                    Ainoat joita en ostaisi tarvikkeena, on takaiskarit. Niiden laatu ei ole lähelläkään alkuperäisiä ja se load-venttiili menee jumiin hyvin nopeasti. Mieluummin OEM-iskarit tai ilmajousikauluksella varustetut Sachsit laittaisin. Tästä mulla on kahdestakin Allroadista kokemuksia.

                                                    Itseasiassa alkuperäisen iskarin saa virkistettyä sen venttiilin putsaamisella tai pysyvällä sulkemisella.

                                                    Comment


                                                    • kyllähän noiden alkuperä oli valitettavasti kiinassa. Saksassa Kiinalainen myyjä toimittaa Englannista tavaraa, tuttu kuvio

                                                      Comment


                                                      • Lisää apua kaivataan. Ilmajouset on nyt ehjät etuvasemman vaihdon jälkeen. Kaksi viikkoa mennyt ilman kompressoria ja ollaan 2-tasolla. Sain uuden ohjainboxin 4Z7907553A, mutta ei auttanut yhtään. Samat vikakoodit tulee kuin edellä olen maininnut. Nyt kun koitin niin heti vikakoodien poiston jälkeen tulee:

                                                        01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291)
                                                        31-00 - Open or Short to Ground
                                                        01770 - Temperature Sensor for Level Control Pump/Compressor (G290)
                                                        30-00 - Open or Short to Plus

                                                        Sitten hetken päästä tulee nuo edellä mainitut loputkin vikakoodit.

                                                        Arvaus: Voisiko nyt olla, että tuo kompressorin lämpötila anturi on rikki eikä anna kompressorin käynnistyä ja sitten hetken kuluttua nuo loput vikakoodit tulee kun paineet on liian alhaiset syöttöpuolella?

                                                        Mittasin temp sensorin ja se näytti 19,5k ohmia. Lisäksi VAGCOM näytti jotain 54 astetta lämpötilaksi vaikka kompressori ei ole ollut käynnissä. Onko tuo resistassi oikein ja mitä sen tulisi näyttää? Voisin koittaa jollakin vakiovastuksella, että saanko kompressorin pyörimään jos tietäisin mikä vastuksen koko pitäisi olla. Lisäksi katsoin VAGCOMilla sen adaptation kohdan. Siellä lukee vain ERROR ja Not Available kanavissa 1-4. Kai tämä tulee siitä, että ei saa säädettyä alustaa siihen normaali asentoon, että voisi antaa arvoja. Lisäksi kanavassa 10 on 0:llia eli suspension activated. Measuring blockista kyllä pystyy lukemaan kaikkien antureiden korkeudet erikseen.

                                                        Vinkkejä kaivattaisiin. Laitanko lämpötilasensorin tilaukseen? Kai tuo venttiilien ohjausmokkulakin on sitten ehkä jotenkin rikki vai voiko johtua pelkästä lämpötila-anturista?

                                                        Comment


                                                          Lämpötilasensori tai horo kompura. Liian kauan käyvä kompura kuumenee ja antaa vikakoodin.Mulla oli tuollaiset vaivat ja kompuran ja releen vaihto auttoi.

                                                          Comment


                                                          • Kompuran pitäisi olla mielestäni kunnossa. 1,5 vuotta vanha AMK kompressori jonka pitäisi kestää paremminkin kuin normi kompressori. Level tasojen välillä liikkuminen on tapahtunut suht nopeaa, eikä kompura ole mielestäni äännellytkään, eikä käynyt pitkiä aikoja. Nyt olisi kiva kyllä koittaa tuon lämpötilasensorin paikalle jotain vakio vastusta, kun vain tietäisi mitä laittaa? Ei viitsisi tuota venttiilien ohjausmokkulaa ihan turhaan ostaa. Niinkuin ilmeisesti ostin tuon älyboxin.

                                                            Comment


                                                            • Johtosarjavika hyvin todennäköisesti.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X