Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 4.2

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vertasin nyt hieman noita pyöriä, niin näyttäisi, että 4.2:ssa on pienempi ohjaustehostinpumpun hihnapyörä. Tällä hetkellä minulla on tuossa tuo 2.8:n vanha (078145255H), joka taitaa olla isompi, kuin 4.2:n oma (059145255). Nuo siis katsottu tuolta teilekatalogista.
    Erikoista on, että tuo pumppu on S6:sta, ja siinä oli kiinni tuo sama pyörä mikä on 2.8:ssa. En tuosta taida mitään stressiä ottaa, mutta ehkä vähän erikoista...

    Comment


      Jos 4.2 koneen tehostimen pyörä auttaa niin sellainen minulla kyllä on jouten.

      Comment


      • Ehkä tuo 4.2:sen oma pyörä voisi olla varmempi(?) ratkaisu toimivuuden kannalta, kuin pidempi hihna. Olettaen että tuosta tuo sopimattomuus johtuu.
        Tosin onko Ässässä kuitenkin oikeasti tuo isompi pyörä, kun siihen (ainakin sparetolla) tuota pidempää hihnaa tarjotaan, vai onko vielä joku muu syy sille olemassa miksi pidempi hihna?

        Comment


          Täytyy sanoa että sen muutaman kymmenen 40V jakopäätä joita olen avannut, en ole koskaan kiinnittänyt mitään huomiota mitä eroa on apulaitteissa tai hihnassa. Näköjään eri mittainen hihna siellä on A6 vs S6 mutta en kyllä osaa tyhjentävästi vastata mitä eroa niissä on.

          Minulla pitäisi tuurilla löytyä sekä 2.4 V6 että 4.2 V8 hihnapyörät. Voi niistä verrata onko mitään eroa.

          Comment


            Mulla S8:n koneessa näytti olevan myös tuo isompi H-loppuinen pyörä. Voisko johtua ihan puhtaasti siitä, että S-koneet lähtökohtaisesti pyörii selkeästi perus A-malleja ylemmäs ja tällä siten kompensoitu pumpun ylikierroksia? En itsekään juuri ottais stressiä asiasta =).

            Comment


              Mulla on kaksikin kappaletta noita 078145255H hihnapyöriä. Toinen on 4.2 40V AQJ koneesta ja toinen 2.4 30V AGA koneesta jotka siis ainakin käyttävät samaa rissaa. Tinken teoria voi hyvinkin pitää paikkansa kun ei niissä apulaitteissa tai niiden sijoittelussa mitään muuta eroa minusta ole.

              Comment


              • Tuo voisi hyvinkin olla se perimmäinen syy. Eli jos Mikolla ei tuota pienempää hihnapyörää ole, niin hommaan sitten tuon pidemmän hihnan.

                Eilen sain tuon kakkosflektin johdotuksetkin laitettua paikoilleen. Otin sen helpoimman reitin, ja ujutin ne tuosta ecuboksin läpi. Liittimineen kaikkineen vienti tuolta lokasuojan takaa olisi ollut turhan työläs, varsinkin se läpiviennin seutu on aivan turhan ahdas.

                Nyt nuo sai kivasti tuolta, ja ainoa johtojen kolvaus oli tuohon releelle tulevaan herätejohtoon, kun haaroitin sen tuohon syylarin anturin johtoon. Releelle tuli alunperin kaksi herätejohtoa, josta toisen sai suoraan tuohon pakkokäytön katkaisijaan.
                Muut tarvittavat johdot saikin näppärästi ruuvattua suoraan auton alkuperäiseen jakotukkiin. Toinen 30 napaan ja toinen 75x:lle. Jos olen tulkinnut noita sähköjä oikein, niin tuo haaroitus ohjaa pakkosyötön samalla myös tuolle alkuperäiselle flektille, jolloin nuo toimisi niin kuin olen ajatellutkin.

                Kuvia en kyllä noista sähköturailuista viitsinyt ottaa. Asennukset ei ole ihan semmosta oem-luokkaa... :D mutta nyt riittää, että vain toimii.

                Comment


                • Kesäcruisinki lähestyy ja tää on vielä melko levällään. Saas nähä ehtiikö sinne... Vieläkään saanut tuota keulan tuki-/vesiputkea hitsattua, mutta ensi viikolla olisi tarkoitus tuo hoitaa. Samalla koittas fiksata nuo takaiskareiden tolpat, kun oli päässyt vähän ruoste puraisemaan ja pakoputkenkin jos pystyis laittaa nippuun.

                  Sen verran nyt sentään edistynyt, että sain etuvetarit ja tolpat kiinni. Ja jarrut toiselle puolelle. Joskus kironnut noiden vetareiden suojapeltien kiinnittämistä, eikä se nytkään yhtään helpompaa ollut. Nyt sentään yläkautta pääsi vähän avittamaan, kun ei ole paisaria ja imuputkia paikoillaan.
                  Tuossa A6 4.2:ssa lienee vähän erilainen tuo kuskin puolen suojapelti, kun jouduin hieman loveamaan tuota A4:n omaa. Muuten olisi osunut tuohon downpaipin kannatinrautaan. Tai sitten tuo rauta on jotenkin eri mitä alkuperäisessä..?

                  Vielä tuo toisen puolen satula kiinni, niin olisi tuo keula taas mukavasti pidemmällä. Tuon toisen kuin sai kiinni, niin huomasi hyvin miksi moni vanne ei käy noihin. Sehän töröttää siinä melko reippaasti... :)
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut T.Hell; 30.6.2016, 14:20. Perustelu: Pari lisäkuvaa

                  Comment


                  • Tällä hetkellä on ajatuksena pitää tuo alkuperäinen jarrutehostin noiden S4:n jarrujen kaverina. Olettaisin sen toimivan ihan hyvin, mutta noin niin kuin tuommoista peruskäyttöä ajatellen, onko tuo vanha tehostin riittävä? Tähän hätään tuo vaihto ei napostelis hirveästi...

                    Pistetään tähän vielä nuo sporttivakaajatkin, kun tuon etuvakaajankin tässä äskettäin sain hommattua. Tuo takavakaaja oli niin surkeassa kunnossa, että vähän sitä oli pakko kaunistaa. Etuvakaajassa oli suht vähän ruostetta, joten se menee tuommoisenaan kiinni. Jossain vaiheessa sitäkin voisi ehkä maalailla siistimmäksi. Tuossa vielä laitoin selvän eron sporttikepin ja peruskepin välillä. Vasemmalla siis tuo sportin umpijöötitanko.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut T.Hell; 1.7.2016, 10:30.

                    Comment


                      Poljinvoimasta saattaa tulla sanomista jos jää kovin raskaaksi. Riippuu ihan mikä uusien jarrujen männän pinta-ala on suhteessa vanhoihin.

                      Comment


                      • Tällä hetkellä ei ole hajua, mikä noiden nelkun perus 288mm jarrujen männän suhde on noihin ässäläisen mäntiin. Joku B5 1.8T:hen isommat jarrut laittanut ehkä osaisi sanoa tuosta polkimen tuntumasta? Itsellä taitaa olla sama tehostaja (8D0612107B) kuin noissa. Ässässä on 4B3612107.

                        Comment


                          Eihän se ole muuta kuin laskee vaan. Takaisin matikantunnille jos ei pinta-alan laskentakaavat ole pohkeessa ;)

                          Comment


                          • Se on enemmänkin kiinni siitä, että ajattelin etten sillä tiedolla tee mitään. Tehostin joko riittää tai ei riitä :D

                            Enihuu, katsoin hätäseen noiden satuloiden korjaussarjojen perusteella, minkä kokoiset männät siellä on. Tulos oli että 288mm satulassa olisi 57mm mäntä ja 320mm satulassa 2x43mm. Onkohan nuo oikein?

                            Noiden pinta-alat laskien (2552mm2 vs 2904mm2), tuon S4 satulan mäntien ala olisi ~14% isompi, mikä ei nyt omaan korvaan mitenkään kohtuuttoman isolta kuulosta (ja mikäli nuo mitat pitää paikkansa).

                            Comment


                              Samaan jarrutustehoon tarvittava poljinvoimahan taitaa itse asiassa laskea jos satulan mäntien pinta-alaa kasvattaa mutta pitää vanhan pääsylkän... Taidan olla hiljaa ettei kukaan ota arvailuja faktana. Paa sinne vaan :)

                              Comment


                                Niin laskee, hydraulinen välityssuhde pienenee. Ei tuollaiset muutokset tunnu ns. missään. Satulat kiinni ja kovaa ajoa.

                                Comment


                                • Eilen ja tänään on päässyt hieman enemmän viettämään aikaa tämän parissa. Mukavasti on saanut asioita tehtyä, mutta ei ihan niin ripeästi kuin olin toivonut. Kaverin firmassa olin tänään turaamassa viimeisiä silauksia tuohon vesi-/tukirautaan. Laittelen siitä kuvia, kunhan saan testattua tiiveyden ja tehtyä lopulliset hommat.

                                  Myös noita takaiskareiden tolppia tuli hierottua, ja tehtyä korjauspaloja niihin. Viimeisen päälle tehtynä nuo olisi varmaan kannattanut aukaista kokonaan, ja tehdä tuo takalevy täysin uusiksi. Valitsin nyt kuitenkin tämän "tilkkutäkki"suunnan, kun haluan saada tämän vain pakettiin ja ajoon. Toivottavasti kukaan ei yöunia tommosesta oikomisesta menetä... ;)
                                  Hieman vaiheeseen nuo vielä jäi, kun olin kuitenkin kaverin leipätöitä "häiritsemässä". Mutta jos kaveri nuo kohta saisi hitsattua...
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viesti
                                    Myös noita takaiskareiden tolppia tuli hierottua, ja tehtyä korjauspaloja niihin. Viimeisen päälle tehtynä nuo olisi varmaan kannattanut aukaista kokonaan, ja tehdä tuo takalevy täysin uusiksi.
                                    Juurikin niin :) Tosin "kaulukset" meni jo puhalluksella läpi, joten ei niistä uusia saa mitenkään :)

                                    Comment


                                    • Joo, ne oli jo tommosta kevyttä pitsiä :) tuossa kolmannessa kuvassa näkyykin nuo renkulat, mitkä noiden tilalle pitäis laittaa.
                                      Ei ihan vastaavan muotoiset, mutta toiminevat.

                                      Comment


                                      • Tässä on koko ajan ollut tarkoitus pitää tuo ilmastointi mukana, ja luulin että siltä osin olin saanut nuo putket uudelleen taivuteltua, jotta ne menisi tuonne syylarin taakse. Muuten ne istui suht hyvin, mutta nyt tuli huomattua että hivenen liian alas ne kuitenkin jäi osittain, kun törmäsi pohjapanssariin ja puskurin alalippaan.
                                        Myös noiden putkien alkupätkät kompuralta meni niin läheltä sinä vieressä olevaa syylarin alalähtöä, että päätin toistaiseksi heivata putket ja jäähdyttimen pois kokonaan.
                                        Helpottaa loppuasentamista sen verran, että ehkä parempi näin. Tuo jäähdytinkään ei ollut enää parhaassa iskussa, paikoitellen melko tukossa. Oli kanssa tuo toinen liitos sen verta tiukassa, että joutui vähän väkivaltaa käyttämään.

                                        Nyt pääsin nuo flektitkin laittamaan kunnolla kiinni, ja samalla lähemmäs syylaria, niin niitä sai myös vähän nostettua ylemmäs. Edes vähän pois tuolta puskurin takaa.
                                        Kokeilin vielä tuota puskuria paikoilleen, niin sekin vaatii vain suht pientä silpomista että letit mahtuu sinne taakse. Ohjaustehostimen jäähdytysputki pitää vielä mallata paikoilleen, niin aika hyvällä mallilla tuo keulakin alkaisi olemaan :)
                                        Attached Files
                                        Viimeksi muokannut T.Hell; 9.7.2016, 22:40.

                                        Comment


                                        • Vihdoin sain nuo keulan osat soviteltua niin, että sai viimeisetkin hommat tehtyä tuohon eturautaan. Viimeisin oli kiinnityspisteet tuolle alumiiniselle pohjapanssarilla. Sen sai oikein hyvin menemään tuon kasinkin alle :)
                                          Aika meinas loppua, mutta pohjamaalin sentään sain vetästyä.

                                          Flekteillekin sain tehtyä puskuriin tilaa niin, että sopivat olemaan. Tarvikin tehdä enemmän tilaa mitä aluksi ajattelin. Tuolle alemmalle (oikeanpuoleiselle) tarvikeflektille vielä oem:ää enemmän.
                                          Jos tähän meinaa joskus ilmastoinnin laittaa toimimaan, niin tarvii kyllä hommata jotkut tosi slimmit letit...
                                          Nythän tuo on silvottu aika rumasti tuolta sisältä, kun on tehty tyylin "sovitus, tuosta pois, sovitus, tuostakin pois... katsotaan viitsiikö tuota siistiä, piiloonhan se kuitenkin jää.
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut T.Hell; 18.7.2016, 22:44. Perustelu: Hitsausapupyyntö poistettu. Apu saatu :)

                                          Comment


                                          • Aiempaan avunpyyntöön hitsauksesta vastasi onnekseni Tino (To87), joka kävi eilen isosti jelppimässä.
                                            Kävin taannoin kysymässä konttorilla mielipidettä etutuesta, miten olin ajatellut sen toteuttaa. Pyysivät kuitenkin tukilevyyn laittamaan hieman vahvistusta, sekä lisäämään runkoaisaan etutuen alle vahvikelevyn. Nuo Tino kävi siis tiggaamassa paikoilleen. Itse tukilevy on 5mm levyä ja vahvikkeet 3mm.
                                            Toivottavasti nuo nyt riittää, koska pistin nuo jo maalaten :D

                                            Samalla Tino korjasi tuon aiemmin turatun S4 rosteriputken keski- ja loppuosan yhteen niin, että istuu hyvin. Siitä tosin olisi voinut pari kuvaakin vaikka ottaa, ennen kuin se tuli laitetua paikoilleen...

                                            Tuon tukiputkenkin kun sain lopulliseen väriin, niin laitoin tuon etukehikon kasaan odottamaan lopullista asennusta. Nyt kun sais vaan nopeasti pistettyä osat paikoilleen.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • Kuva pakoputkesta hmm, ei tajunnu edes puhelin räpsyä ottaa. Sitten kun käyt katsastamassa niin kamera mukaan. ;)

                                              Comment


                                              • Joo, pari kuvaa pitää näppästä kun nosturille pääsee :)

                                                Tuossa vielä pari kuvaa etutuki asennettuna. Luulisi tuon kelpaavan.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • Keulaa päässyt nyt vihdoinkin niputtamaan paikoilleen. Syylari, paisuntasäiliö ja letkut löysi paikkansa. Myös ohjaustehostimen jäähdytysputki ja lämpötila-anturi on paikoillaan.

                                                  Alunperin oli tarkoitus käyttää A6:sta otettua pidempää putkea, mutta en saanut sitä mitenkään tuonne sopimaan, joten tuo nelkun vanha sai kelvata.
                                                  Olettaisin tuon riittävän, ja tuolla flektin takana ollessaan saa toivottavasti lisäjäähdytystä kun flekti on käynnissä.

                                                  Vielä vähän tiivistystä pakoputkeen, niin lirutan vedet koneeseen ja katson saanko tuon ilmattua ja tarkistan vuodot. Ja sama ohjaustehostimeen... ;)
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • Tuo moottori saattaa osua kehikkoon moottorijarrutuksessa jos ei ole riittävästi tilaa tuossa välissä. Ainakin sentin ilmarako olisi hyvä olla, jos ei vähän enemmänkin. Tuossa kohtaa se ei kuitenkaan heikennä kehikon rakennetta liiaksi, niin vähän vielä voisi veistellä.

                                                    Muuten alkaa vaikuttaa hyvältä ja peukkua edelleen siitä että tälläisen oot viitsinyt tehdä. Tekisi vähän mieli tehdä oma, vaan loppuu pihasta tila jo näiden nykyisten lelujen kanssa :(

                                                    Comment


                                                    • Tuota kehikkoa on kyllä silvottu jo niin paljon, ettei tuon kohdan pieni trimmaus kyllä tuntuisi missään :D

                                                      Tänään pääsin vihdoin vedet (pelkät vedet vielä näin aluksi) laittamaan koneeseen. Ennenkuin ehdin edes kaikkia vesiä kaatamaan, niin pikku vuoto tuli ilmi. Tuossa alemman lähdön yläpuolella on tulppa, jota en tullut tiivistäneeksi. Onneksi vuoti siitä, kun aluksi näytti että vuoto olisi ollut tuon letkulähdön hitsisaumasta. Tietenkin tuossa paikallaan ollessa tuon tiivistäminen oli pikkusen haasteellinen, mutta pari voimasanaa auttaa aina...

                                                      Sitten vedet uudestaan sisään ja tulille. Onneksi kaikki vuodot loisti poissaolollaan, eikä mitään isompaa ilmennyt. Ohjaustehostimen pumppu piti jonkun aikaa melko ikävää ääntä, mutta rauhottui onneksi. Olin kyllä jo varma, että nyt on pumppu heti valmiiksi risa.

                                                      Pariin asiaan joutuu vielä kyllä perehtymään. Ekana tuo moottorissa oleva vanhan flektin laakerointi. Siis se missä on hihnapyörä. Laakerointi taitaa olla siinä vähän finaalissa, kun kaasun painallus saa sen kuulostamaan ihan ruuviahtimelta :/ ja tyhjäkäynnillä semmoinen epämääräinen ronklatus...

                                                      Toinen on tuo sähköflektien pakkokäyttö, mikä ei toiminut. Koitin kyllä ihan kuumaksi käyttää, että olisi nuo flektit lähteneet itsestään käyntiin, että olisi nähnyt että ne edes toimii, mutten niin kuumaksi vielä tuota saanut.
                                                      Olettaisin että nuo flektit kyllä toimii, kun periaatteessa en ole tuohon alkuperäiseen systeemiin kajonnut. Ainoastaan liitin johdot alavesiletkun anturille, kun alunperin tuossa nelosessa oli anturi syylärissä.
                                                      Koitin tuota syylärin anturia itseasiassa tähänkin laittaa, mutta se meni liian lähelle tuota moniurahihnaa, joten piti vaihtaa oikea liitin tuolle letkun anturille.

                                                      Tuonne meni nyt semmonen vähän reilu 9 litraa vettä, onkohan se suunnilleen tontilla? Toi alusyyläri ja vesiputki varmaan vähän lisää tilavuutta.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • Tutkailin noita A6:n piirikaavioita ja ilmeisesti minulla on tuo flektien pakkosyötön heräte mennyt vähän pieleen. Pitää tuo tarkistaa ja korjata.

                                                        Mahtaisiko joltain löytyä ylimääräisenä tuota viskoflektin laakeriosaa (077121211)? Tai toinen vaihtoehto voisi olla tuon vanhan uudelleen laakerointi, olisiko täällä lahdessa jotain liikettä joka tuon voisi tehdä?
                                                        Jossain audizinen vastaavassa swappiprojektissa oli hommattu uusi laakeri tuohon, pitää etsiä se.
                                                        Viimeksi muokannut T.Hell; 25.7.2016, 09:10.

                                                        Comment


                                                          Melkein kannattaa vaihtaa siihen pesään uusi laakeri. Se koko kluntti maksaa uutena ihan mansikoita ja toisaalta käytetyt on kaikki ihan yhtä kovaäänisiä.

                                                          Comment


                                                          • Iibeissä tosiaan maksaa uudet monta sataa. Britti ebayssa tuli vastaan myös tuo irtonainen laakeriosa, eikä ole hinnalla pilattu. Varmaan ei ole mitään oem-laatua, mutta eiköhän tuo nyt aikansa tuolla toimisi...

                                                            Comment


                                                            • Tuli tänään tilattua tuo laakeri tuohon. Tuon vanhan otin irti, ja koitin sinne sisään jotain rasvaa tuutata. Ei siitä kyllä mitään iloa ollut, edelleen kuulostaa siltä kuin ahdin vinkuisi :)
                                                              Mutta tulipahan huomattua, että irroitus on helppo. Sitten kun osa saapuu, niin vaihdan samalla oikeat jäähdytysnesteet sisään.

                                                              Ohjaustehostimen pumpulle menevässä banjossa ilmeni pieni vuoto, johon kävin marmorilta hakemassa uudet tiivisteet. Vielä kun sain tänään kuskinpuolen takalaakerin vaihdettua ja samalla tuon vetarin ulomman kumin, niin alkaa olemaan asiat suht hyvin mallillaan. Onneksi olin joskus aiemmin tilannut "väärät" etuvetarien kumit, niin löyty heti varastosta taakse sopivat :D

                                                              Huomenna voisi olla hyvät mahikset saada kampe jo pyörilleen ja kokeilla toimiiko kytkin. Lähinnä että sainko sen ilmattua kuin hyvin. Poljin kyllä liikkuu aivan normaalisti, mutta en tiedä kertooko se oikein mitään. Eiköhän se selviä sitten...

                                                              E: niin joo, tuli tuo flektien pakkosyötön ohjauskin korjattua, ja nyt nuo saa puhisemaan tarvittaessa kytkimestä. Olin jotenkin onnistunut päättelemään, että tuo heräte tulee 12v virrasta, kun oikeasti se vain maadoittaa kytkennän.
                                                              Viimeksi muokannut T.Hell; 27.7.2016, 23:25.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X