Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 4.2

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 4.2

    Laitetaanpa vihdoin tästä omastakin yritelmästä jotain tarinaa. Aiheena on siis vm.99 A6 C5:stä napatun 4.2 40V V8:n (ARS) istuttaminen tuohon B5 koppaan.
    Tarkoitus on myöskin saada auto ihan kilpiin, joten tätä varten on Trafilta haettu (ja saatu) poikkeuslupa hommaan.

    Vertailumallina luvan saamiseksi on käytetty prefacelift S4:ä, jolloin on tarkoitus muuttaa jarrut ja alusta vastaamaan tuota mallia. Näin ollen tehon nousu pysyy vielä rajoissa, ja tarvittiin lupa vain tuolle tilavuuden kasvattamiselle.

    Projektin helpottamiseksi valitsin tuon 40V motin, kun se menee kokolailla A6:n omilla moottorin tuennoilla tuohon B5:een, joten hitsaustaidottomana ja helpoimmalla tavalla vakuuttaa trafi tuon vaihdon toteutuksesta mahdollisimman hyvin, päädyin tuohon 4.2:een.

    Lähtökohtana tässä on tuommoinen jo parhaat päivänsä nähnyt vm.97 2.8 30V kutoskoneinen menopeli, jonka elämää tuolla moottorinvaihdolla olisi tarkoitus hieman piristää (ja toki myös omistajan) :D
    Budjetti määrää tässä myös hieman tahtia, joten osia on haalittu vähän sieltä täältä, eikä uutta hilpettä paljoakaan tulla tässä rakentelussa näkemään.

    Projekti on melko alkutekijöissään ja keulan purku oli ensimmäinen homma, mutta eiköhän tuo pikkuhiljaa tuossa edisty, kun alkuun on päästy.
    Ideaali tilanne olisi, että tämän saisi ajoon jo talveksi, mutta en laske sen varaan. Joitain osia vielä uupuu ja sähköjen kanssa saattaa vielä tulla jotain odottamatonta tai muuta mikä viivyttää, joten jos nyt vaikka ensi kesäksi...

    Seuraavana hommana pitäisi nuo ilmastoinnin putket ottaa irti ja sen jälkeen moottorin irroitus.
    Attached Files

  • #2
    Jos viitsit, niin kerro moottorin irrotus vaihe vaiheelta. Jollakin olisi piakkoin sama homma edessä.

    Comment


      #3
      Mikä vaihteisto tässä on? Toivottavasti automaatti koska edelleenkään mistään ei löydy valmiina 4.2 A6 manuaalivaihteisen softaa.

      Comment


        #4
        Kai koppa on riittävän vanha, että jos uudet trafin määräykset tulee voimaan, niin ylipaineistus onnistuu ;)

        Comment


        • #5
          Pitää kattoa tosta irroituksesta jonkinlainen ohje. Lienee jonkin verran yhtäläisyyksiä bitin irroitukseen.

          Vaihteisto on perus 5-vaihteinen manuaali. Mitä noita jenkkien vastaavia swappeja seurannut, niin tuo automaatin ecun muutos manuaaliksi olisi "helposti" muutettavissa ihan vcds:llä, mutta kuulemma toimisi ilman muutostakin. Ilman muutosta kuulemma pitäisi kierroksia ylempänä vaihteita vaihdettaessa.
          Mutta totuus selviää sitten jossain vaiheessa... :)

          Tuo on -97, joten voi olla ettei paineistus onnistu, mutta tällä hetkellä pelkästään tuo moottorin vaihto antaa jo ihan tarpeeksi haastetta... :D
          Viimeksi muokannut T.Hell; 17.5.2015, 19:05.

          Comment


            #6
            Mahtaako pikkuloota kestää?

            Comment


              #7
              Kesti se Romppeessakin tähän asti. Vastustanee voimaa ainakin aikansa.

              Comment


                #8
                Ei onnistu VCDS:llä. Ei ole oikeita karttoja olemassakaan koska ARS konetta ei ole ikinä käytetty manuaalivaihteisessa autossa tehtaan toimesta. Menee custom hommiksi. S6 manuaalivaihteisen softaa voi käyttää pohjana. Siinä on vaan jonkun verran arbeettia, A6 ja S6 40V moottoreissa ei ole oikeastaan lohkon yläpuolella yhtään yhteistä osaa. Minulta saat valmiiksi muokatun S6 softan jossa on maffin ja suuttimien osalta tehty jo muutokset vastaamaan A6 rautaa. Sitten vielä imusarjan läppien säätökohdat, nokkien säätöarvot, sytkäennakot, ynnämuut. Saa sen tehtyä mutta ei se ihan vaan yhtä bittiä kääntämällä onnistu.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
                  Mahtaako pikkuloota kestää?
                  Tuossahan ei ole huimasti vääntöä, joten uskon että kestää. Vastaavaa olen koeponnistanut ihan huolella.

                  Comment


                  • #10
                    Laatikon kestosta en itsekään kovin huolissani ole, kestää minkä kestää. Toinen juttu sitten on tuo orkkis kytkin, minkä täysin kustannussyistä siirrän tommosenaan kasiin.

                    Katsotaan sitten miten tuo ecu toimii. Lähden sen tiedon pohjalta, että alkuperäinen ecu toimii (ainakin jotenkin) ilman muutoksia ja sillä koitan tuon toimimaan saadakin. Sen jälkeen katsotaan mitä sille voi/tarvii tehdä.

                    Comment


                      #11
                      Nyt on asiallinen projekti, :) Minkälainen anomus AKElle piti väsätä että luvat tuli?

                      Comment


                        #12
                        Mukavaa kun näihin b5.siin tuupataan mitä eksoottisimpia koneita. 5 litranen v10 täytyis jonkun vielä ripustaa niin sitten alkais olla joka sylinteri määrä konsernista löytyvistä koneista käynyt b5.tosen keulalla ja siis laillisesti ;)

                        Comment


                          #13
                          Eikös rs6:n v10 ole ollut jo tarpeeksi eksoottinen b5:n keulilla vaikos? :D

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja sfk78 Näytä viesti
                            Mukavaa kun näihin b5.siin tuupataan mitä eksoottisimpia koneita. 5 litranen v10 täytyis jonkun vielä ripustaa niin sitten alkais olla joka sylinteri määrä konsernista löytyvistä koneista käynyt b5.tosen keulalla ja siis laillisesti ;)


                            Mulla onkin mennyt ihan ohi tuon 3zyl TDI:n istuttaminen B5:een. :)

                            Comment


                              #15
                              Tuo kolme pyttynen ei tullut mieleenkään mutta olis kiinnostava omalla tavallaan sekin ;)
                              Itse aiheeseen niin nää swapit silloin kun ollaan koriin kuulumattomissa moottoreissa on aina mielenkiintoista, tämä menee seurantaan ilmanmuuta.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                Nyt on asiallinen projekti, :) Minkälainen anomus AKElle piti väsätä että luvat tuli?
                                Periaatteessa piti vain listata tarvittavat A6:n ja S4:n osat joita tarvitaan muutoksiin. Ja selvittää miten vaihdettavat osat vaikuttaa omamassaan. Toisaalta yksinkertainen homma, mutta partsbasea sai jonkun verran plärätä :)

                                Itse aiheeseen liittyen, kun noita ilmastoinnin putkia pitäisi irrottaa ja järjestelmässä on vielä paineet sisällä, niin miten ne kannattaisi tyhjentää? Googlaten selvisi että oikeaoppisesti ne aineet pitäisi ihan jollain pumpulla imaista, mutta myös suoraan ilmaan tyhjennystäkin jotkut olivat harrastaneet. Tuo ilmoille päästäminen houkuttelisi, mutta kuinka se kannattaisi tehdä? Tai onko Lahden seudulla jotain kuka noita kotosalla kävisi tyhjentämässä?

                                Comment


                                  #17
                                  Tuo lupahakemuksen teko kuulostaa liian helpolta ;)

                                  Ei niitä oikein pihalle saisi tyhjennellä, vaan ne pitäisi imeä alipainepumpulla talteen. Mutta kuka noita lähtee kotiin tekemään..? Veikkaan ettei kovin moni.

                                  Comment


                                    #18
                                    Vai riittääkö, että ottaa kompuran irti koneen kupeesta ja siirtää syrjään?

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä sen niin saa pois tieltä, mutta tuskin se sopii uuteen moottoriin samaan kohtaan?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuota putket kiinni irroitusta voisi kyllä koittaa. Jos kompuran saa kennon kanssa sopivasti lattialle ja pois tieltä, niin miksei. Eipä ainakaan tarvisi aukaista järjestelmää.

                                        Kompura menee tuossa kasissa jonkin verran eri kohtaan, joten noita putkia joutuu vähän ehkä taivuttelemaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Noh R134a on myrkytöntä (myös kasvihuonekaasuna aika mieto todellisuudessa) ja käytetään kaikenmaailman kylmäspray yms käytössä, niin jokainen tekee oman päätöksen onko se mikään ongelma päästää se suoraan ilmakehään sieltä. Mitään teknistä ongelmaa ei ole järjestelmän kannalta imetäänkö ne pumpulla sieltä pois vai painaako täyttöventtiilin sielua rukarilla alas.

                                          Kyllä mä ottaisin kaikki kylmävermeet tulipellistä asti irti, varmasti kaikki on kokoajan tiellä tämmöisessä projektissa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ne putket kulkee hyvin siellä sivussa, ei ole tiellä jos kompuran kääntää pois edestä. Jos on toiveissa että kompuran saa samoilla putkilla uuteen koneeseen, niin sitten vaan käännät se sivuun, ja sujautat uuden koneen paikoilleen ;)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eilen sain sen verran käytyä tallissa, että otin sen kompuran irti putkien ollessa kiinni. Eiköhän sen saa aika hyvin tuon kennon kanssa siihen auton alle jemmaan, ettei pahemmin ole tiellä.

                                              Seuraavaksi sitten moottorin irroituksen valmistelua...

                                              Comment


                                                #24
                                                Ne voi kääntää sinne oikealle sivullekin, ovat paljon paremmin pois tieltä siellä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Joo ei niitä ihan siihen keskelle voi jättää, kun tuon moottorinosturin jalat tarvii siellä alla tilaa. Koitan johonkin oikean puolen etupyörän eteen/viereen ne saada. Kuitenkin niin että vähän mahtuu vierestä vielä kulkemaankin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tarkoitus oli irroittaa pelkkä moottori ilman laatikkoa, mutta downpaippeja irrotellessa huomasin hieman heikossa hapessa olevan kardaanin etummaisen nivelen suojakumin :( otetaan siis laatikkokin veks, kun tuota joutuu joka tapauksessa hiplaamaan.
                                                    Olen koittanut haulla etsiä, mutta tuntuu että missään ei oikein selvästi ole kerrottu, että mistä tuohon saisi uuden suojakumin?

                                                    Ja tuo ilmastoinnin kenno ja kompura löysi hyvin paikkansa tuosta sivusta :)
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Sorry offaria, mutta olohuoneessako teet tuota vai? meinaan kun näyttää olevan parkettilattia :D.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Laminaattia :)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Melkoisen erikoinen lattia tallissa :) Siitä on kiva ottaa lipat kun öljyn päälle kävelee :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Edellinen asukas piti tuota enemmänkin semmosena harrastetilana, ja oli laittanut tommosen "hienon" muovimaton tuonne (takana olevassa varastossa samaa mattoa). En viitsinyt tuota tuolta poiskaan ottaa, ja kun tuolla ei ole vesipistettä eikä kaivoa, niin ei tule veden kanssa lotrattua. Jotenkin kivempi kuin semmonen kylmä ja kova betonilattia :)
                                                            Toisaalta tuosta on hyvä pyyhkiä satunnaiset öljyt ja muut nesteet heti pois, kun jää hyvin siihen pintaan killumaan. Mutta ei varmaankaan se yleisin autotallin päällyste :D

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X