Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 4.2

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Tuo on kyllä totta. Laitan tuon umpivakaajan nyt kuitenkin aluksi kiinni, vastaamaan tuota S4 alustaa, jonka tuo poikkeuslupa tarvitsee. Toki ei tuo A6 vakaaja täysin tuotakaan vastaa, mutta on kuitenkin sport-versio.

    Ehkä tuo perusvakaaja tulee sitten joskus laitettua takaisin kiinni. Esim. talvella... :D

    Comment


      #62
      Ota talveksi kokonaan pois. Itse olen tavannut erikoishenkilöautosta ottaa jos on ollut ajokelejä. Tai siis helpointa kun irrottaa toiselta puolelta koiranluun. :)

      Comment


        #63
        Olikohan niin, että jos ottaa t89:stä vaan toiselta puolelta koiranluun irti, niin saattaa ottaa vakaaja vetariin kiinni, kun tanko kiertää vetarin yläpuolelta. Kannattaa siis varmistaa, ettei tanko pääse nojaamaan mihinkään, kun se ei enää liiku toisella puolella pyöräntuennan mukana.

        Comment


          #64
          Joo, kannattaa varmistaa. Itse varmistin lyhentämällä koiranluut. :) B5 tapauksessa ei tosin ole ihan niin simppeli homma.

          Comment


            #65
            B5 korissa vakaaja on siellä koiranluiden lisäksi neljällä M8 mutterilla kiinni niin samalla kun könyää auton alle irrottamaan koiranluut, ottaa 13mm avaimen mukaan ja tiputtaa koko roskan lattialle. 4 minuutin homma. :)

            Comment


            • #66
              Pääsin nyt vähän paremmin mallailemaan tuota A6 vakaajaa, mutta ei sitä mitenkään järkevästi siihen saa, joten ehkä sitä joutuu tuota ässäläisen vakaajaa jossain vaiheessa etsimään.
              Onneksi tuolla ei ole mikään hätä, laitetaan etsintään sitten samaan aikaan kun noita S4:n olkavarsia lähtee ostelemaan...

              Comment


                #67
                Niin noilla a4/a6 vakaajilla ei ole muuta eroa kuin pituus? Oma b5 kun tarvitsisi hieman pidempää vakaajaa.

                Comment


                • #68
                  Ei ole muuta eroa. Keskikiinnityskohdat on samat ja pituuseroa noilla taitaa olla juuri niiden tukivarsien A4 ja A6 kiinnitysreikien eron verran.

                  E: ei sulla Juho satu olemaan sporttikeppi? Vois vaihtaa päittäin... ;)
                  Viimeksi muokannut T.Hell; 10.6.2015, 20:34.

                  Comment


                    #69
                    Täytyy sitten josain sellanen kaivella. Muuten voitais vaihtaa, mutta ite tarvitsisin taas kepin mallia oem. Ja oma ei edes ole sporttinen. :)

                    Comment


                      #70
                      Eikö niitä koiranluita saisi laitettua vakaajan väärille puolille? Jos sillä saisi kompensoitua pituuseroa.

                      Comment


                      • #71
                        Laitetaan pieni päivitys, kun pääsi vähän tuon moottorin pariin puuhailemaan. Alpin tekemät sai-blokit meni kiinni, ja ilmapumppuhässäkät pois.

                        Automaattilaatikon vetolevy lähti myös, minkä alla on vielä tuommoinen speisserilätty. Se pitää vielä koittaa tuosta poistaa, niin voisi laitella tuon 2.8:n vauhtipyörän ja asetelman kiinni. Ja miksei laatikonkin...
                        Lähtisiköhän tuo ihan jollain kampeamalla? Rako tuossa välissä on kovin pieni ulosvetäjälle.

                        Ai niin, tuota A6 vakaajaa kun koitti paikalleen, niin tuli käänneltyä ja väänneltyä noita vakaajan koiranluita, mutta ei kyllä millään saanut niin että istuis. Joten ei auta kuin jossain vaiheessa metsästää b5 oma sport-vakaaja...
                        Attached Files

                        Comment


                          #72
                          Mulla kävi tuuri kun tuo spaceri lähti vetolevyn mukana. Ilmeisesti ihan toimiva tapa on truutata keskeltä jotain paksua vaseliinia tjms koko kolo täyteen ja jollain sopivalla harjanvarrella/tuurnalla kopauttaa perään niin hydraulipaine prässää holkin ulos.

                          Comment


                          • #73
                            Tuota voisi kokeilla. Jospa jostain varaston kätköistä löytyisi sopivan paksuinen tappi tms. tuohon reikään.

                            Comment


                            • #74
                              Onko toi vaihtokone siitä sun vanhasta A6:sta? Eikö siinä ollut remmi päällä?

                              Comment


                              • #75
                                Juu sinä oli se PESsi, mikä nyt on nimimerkki Kilu7:lla. Tän 4.2:n hommasin ruotsista bildelsbasenin kautta.

                                Comment


                                • #76
                                  Pääsin nyt vaihtamaan nuo ohjaustehostimen letkut. Tuo V6:n pumpulta raidetangolle menevän letkun vaihdoin 1.8:n vastaavaan, mikä käy tuohon V8:n ohjaustehostimen pumppuun. Samalla vaihdoin tuon toisenkin letkun, kun tuo A4:n oli sen verran rapsakassa kunnossa. Onneksi tuossa A6:n raadossa oli parempikuntoinen, niin sen sai hyvin siitä hyötykäyttöön :)

                                  Nyt tuo moottoritilakin olisi periaatteessa valmis vastaanottamaan uuden motin, joten pääsee keskittymään laittamaan se kuntoon.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #77
                                    Pitkästä aikaa sai jotain oikeasti projektin etenemiseen liittyvää tehtyä, kun sain tuon 2.8:n vauhtipyörän laitettua tuohon 4.2:een kiinni.
                                    Aiemmin mainittu laippa tuossa automaatin vetolevyn alla lähti onneksi ihan kampeamalla.

                                    Olin aikaisemmin tuohon V6:een ostanut kampiakselin takastefan, mutta en raaskinut sitä aikoinaan vaihdelaatikkoa vaihtaessa vaihtaa, kun vanha ei näyttänyt vuotamisen merkkejä.
                                    Se sattuikin sopivasti olemaan tallessa tätä 4.2:sta varten, kun sen takastefa näytti hieman hikoilleen.
                                    Vauhtikseen vaihdoin myös varmuuden vuoksi tuon silmälaakerin.
                                    Jospa noilla pärjäisi niin, ettei tarvii olla laatikkoa heti irroittamassa.

                                    Samaan syssyyn sain pistettyä tuon kardaanin etummaisen nivelen nippuun kun sain uuden suojakumin hommattua siihen.
                                    Liika nokkeluus meinasi siinä kyllä vähän hankaloittaa hommaa. Sparetolta osia hommatessa ajattelin säästää, ja laittaa etuvetarin sisemmän suojakumin kardaanin niveleen.
                                    Kyllähän se siihen meni, mutta suojakumin akselia pienempi halkaisija teki asennuksesta vähän turhan työlään. Sanoisin ettei ehkä ollut sen reilun kympin säästön väärti...
                                    Tuon takia jouduin myös modaamaan pikkuisen noita nivelen kiinnitysruuvien alusrautoja.
                                    Noihin rautoihin liittyen kysymys. Nehän on tuommoiset taivutetut, niin pitääkö tuo kupera puoli olla laippaa vasten? Eli kiristäessä se toimii eräänlaisena jousialuslaattana.
                                    Nyt ne oli toisinpäin, mutta mietin onko ne olleet "väärin"?
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #78
                                      Noita kuvia katellessa tuli ihan sellainen pikkujuttu mieleen kuin tuo vihreä lämpöanturi. Vaihda tässä vaiheessa jos ei ole hetkeen vaihdettu. On aika rasittava vaihtaa paikallaan.

                                      Comment


                                        #79
                                        eikös kardaani pyöri ~4 kertaa nopeammin, kuin vetarit? Ajattelin vaan, että mitenköhän mahtaa kestää vetarin suojakumi kardaanissa..

                                        Comment


                                          #80
                                          No kestäähän ne vetareissa autobaanallakin jossa ajetaan 4 kertaa kovempaa kuin Suomessa :)

                                          Comment


                                          • #81
                                            En minä tuota pyörimisnopeutta tullut edes ajatelleeksi, mutta eiköhän tuo nyt jonkin aikaa kestä. Mutta sitten kun/jos hajoaa, niin ehkä voisi ostaa sen ihan "oikean" kardaaniin tarkoitetun suojakumin, jota on siis ainakin tämänlaista: https://spareto.com/products/23268-bellow-drive-shaft

                                            Tuo vaikuttaisi olevan hieman hoikempi kuin tuo vetarin kumi, joten pysyy kierroksilla varmaan hieman paremmin muodossaan. Tässä tulee samalla vähän tämmöistä testitoimintaa ;)

                                            Pitänee samalla Mikon vinkistä hommata tuo anturi. Onko tuo muuten semmoinen mikä kannattaa ottaa oem-osana, vai osanumerolla ebaysta tyyliin "mistä nyt halvalla löytää"?

                                            Comment


                                              #82
                                              Ehdottomasti marmorilta anturi jos kerta moottori paikallaan on vittumainen vaihtaa. Siinä 50€ paikkeilla taitaa olla.

                                              Comment


                                                #83
                                                Vaatii se jäähdytysnesteiden tyhjentämisen sekä ilmanputsarilta kaasuläppäkotelolle tulevan imuletkun irrottamisen. Tuon haitarin laitto takaisin kaasuläpälle on yksi niitä hommia joissa olisi kiva jos olisi risteyttänyt gynegologin ja orangin.

                                                Irrallaan tehtynä ilman muuta vaihtoon jos ei ole historiaa tiedossa.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Jakopäätä tehdessä ilmenikin pieni sopivuusongelma tuon 2.8:n vauhtipyörän kanssa. Luulin jo että olin ryssinyt tuon jakopään kanssa, kun ei kampiakselin pultin päästä käännettynä hievahtanutkaan kun koitin pyörittää onko jako kohdillaan.
                                                  Luulin että olin pyörittänyt tuota sen jälkeen kun vauhtiksen laitoin aikaisemmin kiinni, mutta nähtävästi en ollutkaan. Sen verran pääsi tuonne vauhtipyörän taakse kuikuilemaan, että näytti jostain ottavan kiinni ja hyvinhän tuo moottori sitten pyörikin kun otin tuon irti.

                                                  Jenkkisivustoilla ei oltu vastaavissa swapeissa käytetty mitään speissereitä vauhtipyörien alla, mutta saattaa olla että ehkä eri vauhtiksissa on enempi tilaa siellä takana. Ja siellä on taidettu usein uusi laittaakin...

                                                  Mietin jo että tarviiko tuohon joku välilevy teettää, mutta tuossa automaatin vetolevyn pulttien alla oli tuommoinen 1mm paksu levy, jota päätin kokeilla sinne väliin. Ja onneksi tässä tapauksessa se milli riitti. Ei kai siellä mitään minimivälystä olekaan, kunhan ei osu..?

                                                  Tuolla välilevyllä laittelin nuo kamat takaisin kiinni, ja useammalla varmistuspyörityksellä vielä katsoin että jako on kohdillaan ja vauhtipyörä ei osu mihinkään :)

                                                  Moottoriin olen tässä samalla vaihtanut myös sen hapertuvan vesiputken, mikä tässä oli kyllä hyvässä kunnossa. Lienee ehkä jo joskus vaihdettu?
                                                  Myös nuo imusarjan läppäakselit huolsin/herkistelin, kun olivat melkoisen jumissa. Jumin takia lienee oli myös toinen noista tyhjiösäiliöistä ottanut siipeensä ja se piti uusia. Tuolla herkistely -topikissa onkin vinkkiä että land roverista saa tuohon käypäisen korvausosan, jos ei oemmää raaski ostaa tai löydä semmoista.

                                                  Mutta nyt tuo moottoripuolikin alkaisi olemaan myös pikkuhiljaa valmis, vielä tuo moniurahihna ja siihen liittyviä asioita pitää hommailla.

                                                  Tosin niitä ennen pitää hommata muutamia osia ja harrastaa pientä sähköihin liittyvää puhdetta, että tuota pääsee jossain vaiheessa koittamaan ihan käyntiinkin...
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Seuraavaksi pääsin taas tekemään jotain ihan "oikeata" swapin vaatimaa hommaa, kun kaasupoljin pitää muuttaa vaijerikäyttöisestä sähköiseksi. Joutsasta kävin forumilaisen varaosa-autosta irroittelemassa automaatin poljinasetelman ja sille hieman sähköjä. Samalla tuli hommattua myös tuohon 4.2:een sopiva startti, mikä myös vielä puuttui.

                                                    Asetelman irroituksessa meinasi tulla ongelmia, kun luovuttaja-auton jarrutehostin olikin aika reippaasti paksumpi kuin tuossa omassa (minkä ei oikeasti olisi pitänyt olla edes yllätys), eikä tilaa torx-ruuvin irroittamiseen ollut läheskään yhtä paljoa, mutta onneksi Jounilta löytyi lyhyt torx-pää, jolla sen onneksi sai lopulta irti. Meinasi jäädä juuri siitä "yhdestä" ruuvista kiinni...

                                                    Tämän automaatin asetelman sai helposti muutettua itselle sopivaksi, kun vaihtoi vain leveän jarrupolkimen kapoiseen ja vaihtoi vanhasta asetelmasta polkimia pitävän pidemmän akselin, jolla vanhan kytkinpolkimenkin sai pakettiin kiinni.

                                                    Luulin että tuon vanhan asetelman irroitus ja uuden paikalleen laitto olisivat olleet tämän homman pahin vaihe, mutta tällä hetkellä tuo kytkinpolkimen palautusjousen paikoilleen asennus kyllä tuottaa pikkusen itutusta.
                                                    Asetelma irtos ja meni paikoilleen kytkinpoljin irti, kun meinasin ettei koko höskä tule pois se paikallaan ollessaan.

                                                    Jotain hyviä vinkkejä, miten tuon saisi paikoilleen, kun asetelma on jo muuten kiinni? Ei meinaan millään hotsittas ottaa tuota enää irti...
                                                    Sen kyllä saisi toimivaksi, jos jousen laittaisi "väärinpäin", mutta silloin se kytkimen pääsylinterin kumisuojus jää ikävästi jousen väliin.
                                                    Jos taas yrittää laittaa "oikein päin", niin tuntuu olevan mahdotonta saada se niin, ettei jousi käänny poljinta painettaessa väärään suuntaan ja paina poljinta pohjaan.

                                                    Jotenkin on semmoinen kutina, että tuonkin olisi voinut helposti saada reilusti asentajaystävällisemmäksi...
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Nyt kun usko loppuu tuon kytkinpolkimen palautusjousen kanssa, niin pakko oikein varmistaa että kuuluuko tuon jousen palauttaa poljin yläasentoon (ns. itsenäisesti), jos poljin ei ole kiinni pääsylinterissä?? Vai toimiiko tuo palautus yhdessä pää- / työsylinterin ja kytkinasetelman kanssa?
                                                      Tuota irroittaessa en huomannut tuota kokeilla, ja nyt tuntuu olevan sula mahdottomuus saada sitä toimimaan pelkän jousen varassa.

                                                      Tiettyyn pisteeseen asti jousi tuntuu toimivan oikein, mutta jos poljinta painaa syvemmälle, jousi ikään kuin menee "yli" ja painaa polkimen pohjaan.
                                                      Mutta jos palautus on näiden kaikkien komponenttien summa (toivon näin), niin olenko mä nyt pariin otteeseen turhaan taistellut tuon kanssa..? :D

                                                      Tuossa mallina tuo jousi ja miten pitäisi olla (ja miten minullakin on), mutta ihmettelen tosissaan tuota toimintaa...

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Kuulostaa siltä että sinulla on ilmaa työsylinterissä. Kytkin tekee noin jos työsylinteri on ihan tyhjä.

                                                        Edit, niin tosiaan, se on irti pääsylinteristä. Kyllä tuo kuulostaa normaalilta.
                                                        Viimeksi muokannut okkim; 13.8.2015, 12:24. Perustelu: Edittiä.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Poljin toimii normaalisti nyt. Noin polkimen liikeradan keskivaiheella jousen voima kääntyy ympäri, ja painaa polkimen lattiaan, tai vastaavasti nostaa ylös. Olikohan riittävän epäselvästi kerrottu??


                                                          Mutta joo, polkimen toiminta on sun tilanteessa normaali.

                                                          Edit: Käsitin ettei kytkinsylinteriä ole vielä liitetty letkuihin ja ilmattu. Eikö näin?

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Se tosiaan tekee nyt noin miten Aapo sanoi, mutta hyvä tietää että noin se meneekin.

                                                            Kunnolla ei tuota pääse kokeilemaankaan ennen kuin saa moottorin ja laatikon paikoilleen, ja työsylinterin laatikkoon kiinni.
                                                            Tällä hetkellä pää- ja työsylinterit on kiinni letkuissa ns. ehjänä pakettina. Tosin ilmata tuo vielä pitää, kun pääsylinterin alemman päätyliitoksen jouduin avaamaan, jotta asetelman sain pois venkslattua.
                                                            Pääsylinteri oli siis operaation ajan paikallaan sen letkun varassa. En uskaltanut kokonaan sitä irroittaa, etten riko mitään yrittäessä.
                                                            Olihan siinä pieni veivaaminen että poljinasetelman sai paikoilleen ja pääsylinterin vielä kunnolla sinne koloonsa, mutta menihän se pienellä näpräämisellä.

                                                            Mutta nyt kun tuo jousi on ok, niin voinkin laittaa tuon siltä osin pakettiin ja alkaa miettiä sähköjä tuonne. Vanhaa jarrupolkimen anturia voinen käyttää, mutta kytkinpolkimelle pitää hommata oma. Mieluusti jostain purkuautosta josta voi ottaa myös sen liittimen johtoineen.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Nyt on moottoria testattu paikoilleen ensi kertaa :) vaikkei sen sopiminen mikään yllätys ollutkaan, niin onhan se mukava nähdä miten se siellä istuu. Tarkoitus oli kokeilla, miten saan tuon moottorin alkuperäisen etukannakkeen tuohon kiinni.

                                                              Minulla oli jo valmiiksi hommattu tuommoinen alkuperäinen palkkiin hitsattava "alusta", johon etukannake kiinnittyy. Pikkuinen aivopieru on vaan käynyt siinä, että tosiaan se A6:n konehuone ja ne palkit on sen verran pidempiä, että eihän sitä saa siihen paikoilleen oikein mitenkään.
                                                              Jotenkin olen onnistunut olemaan näkemättä ja tajuamatta tuota, vaikka noita vastaavia projekteja on tullut plärättyä.

                                                              Tanehau oli laittanut omassaan tuon kannakkeen hieman vinoon, ikäänkuin palkin suuntaisesti pitkittäin, mutta tässä 40V moottorissa sekään ei oikein onnistu, kun syylarille menevä vesiletku lähtee niin siitä vierestä ja menee juuri siitä "läpi".

                                                              Tässä vaiheessa piti käydä katsastuskonttorilla kysymässä, että mitä mieltä siellä oltaisiin, jos tuohon etutuentaan miettisi jonkun hieman toisenlaisen ratkaisun. Poikkeuslupahakemuksessa olin nimenomaan maininnut etutuennan hoituvan tuolla alkuperäisellä tuella, mutta melko hankalaksi sen käyttö menisi.
                                                              Onneksi sieltä sanottiin että tuollaisissa tapauksissa voidaan katsoa että toisenlaista tuentaa voi käyttää, jos se on ko. tarkoitukseen tarpeeksi vahva.
                                                              Eli pitää alkaa hahmottamanaan jotain muutaman millin paksuisesta levystä tehtyä tuentaa siihen. Johtosarjakin taisi tänään kotiutua, joten senkin puolesta voisi naittaa laatikon moottoriin ja alkaa jopa miettimään koko paketin kiinnilaittoa autoon ;)
                                                              Attached Files
                                                              Viimeksi muokannut T.Hell; 29.9.2015, 15:26. Perustelu: Kuva lisätty

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X