Millaiset varastotilat sinulla on käytössä, kun esim. penkin kokoisia kappaleita pystyt hilloamaan 14 vuotta. Saatikka kaikki muut, joskus tulevaisuudessa tarpeelliset :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
B5 S4 WB sedan "all-in" (Hulk)
Collapse
X
-
On sitä ihan kohtuullisesti, mutta paljon enemmänkin saisi olla :D Talli on ollut täynnä jo vuosia, olen joutunut pitämään osan tavaroista ties missä muualla. Maalla on onneksi tilaa (mutta ei riittävän isoa varastoa). Kotonakin on ollut satunnaisesti vanteita, toiset penkit, kattopahveja, jarruja ja vaikka mitä muuta :)
Comment
-
Aloin rakentamaan konetta. Hitsautin RS4 lohkon joka oli saanut vähän kipeää. Veivi meni poikki ja se tökki reikiä sinne sun tänne. Se lähtee koneistamolle huomenna. Laitan myös samalla THE-Tunerin vahvemmat runkolaakeripukit ja ARP pinnapultit.
Männiksi tulee Italian RP:n custom stroker männät 9.5:1 puristuksella. Teetin nuo jokunen vuosi sitten.
Laitoin öljypohjat ja muut lohkon aluniiniosat kylpemään moottoripesuriin.
Kannet lähtee myös tuunattavaksi, ne portataan ja niihin tulee Ferrean isommat venttiilit ja IE:n pronssiset ohjurit joiden pitäisi kestää vakioita paremmin.9 Photos
- Likes 5
Comment
-
Sain viimeinkin vanteet, meni vähän yli 2 kk maksusta, mutta tuli kuitenkin :). Tykkään kyllä hitosti ja ne tuntuu kevyeltä kädessä.
Koko on 19x10 ET 32. Takana jouseen jää ehkä alle 2 mm väliä ja kaareen noin 5 mm.
Edessä on enemmän tilaa, ja satula mahtuu todella hyvin tuon RS6 navan ja isommalla offsetilla olevan jarrulevyn takia. Ilman niitä ei varmaan mahtuisi.
Puhdistin lohkon osia porakoneella teräs- ja nailonlaikalla ja muutaman hiekkapuhalsin. Vesihiekkapuhallan huomenna vielä lisää, keksin nyt ostaa painepesuriin sellaisen lisäosan.7 Photos
- Likes 4
Comment
-
Puunaan moottorin osia tässä välissä kun lohko on koneistamolla. Pesin lauantaina nuo osat vesihiekkapainepesurilla. Olis kyllä täytynyt laittaa paremmat suojavaatteet, mutta aluksi ajattelin ettei se varmaan kauheasti roiski niin jätin laittamatta. No, öljypohjassa on niin paljon sellaisia muotoja joista vesimössö tuli jatkuvasti naamalle, niin aika sotkuista puuhaa siitä tuli. Hiekkaa meni yli 110 kg. Tosi tehokas tuo on, mutta ei kovin mukavaa hommaa varsinkaan talvella.
Maalasin kahdet eri venttiilikopan kannet koska en ollut varma minkä väriset haluan. Toisissa on pulttikiinnitteiset puolat, toisissa painettavat.
Jyrsin lohkon etupään laippaan vähän lisää tilaa Gatesin siniselle jakohihnalle, se on hivenen vakiota paksumpi ja saattaa muuten ottaa kiinni.
Samalla kaivoin hyllystä viellä vuosia odottaneet THE-Tunerin osat ja maalasin nekin. Osien teippaus on kanssa melkosen ärsyttävää, kun hätähousuna haluaisin päästä heti maalaamaan. Mutta lopussa kiitos seisoo, olen kyllä tyytyväinen.6 PhotosViimeksi muokannut okkim; 9.2.2025, 20:16.
- Likes 7
Comment
-
No ei tuo kauas oo edenny. Neljä pyörää ja etumaiset kääntyy.
Mutta tuossa sen huomaa kun nuorena alkaa nää kulkupelit kiinnostaa niin se vaan jatkuu iän myötä ja karttuu kädentaidot. Nykyään kun roikutaan enempi älylaitteissa vaan kiinni eikä tehdä itse, niin ei sitä opitakkaan.
- Likes 3
Comment
-
Joo ihan sama periaate edelleen :)
Jyrsin RS6 kaasuläppää että se sopii RS4 imusarjan pulttijakoon. Vaikka jyrsin on leikkikalun luokkaa, niin kyllä sillä tekee suurimman osan asioista mitä on tarvinut. Nyt se ”pelasti” jälleen.
Öljypohjasta oli mennyt propun kierteet, laitoin helicoilin tilalle. Jospa se nyt kestäisi vähän paremmin.
4 Photos
- Likes 4
Comment
-
Virtausta ja tehoahan sillä on tarkoitus parantaa. Ja onhan tämä "all-in" -projekti, niin pakkohan tuotakin on suurentaa :P
Noista kaasuläppien halkaisijoista löytyy ristiriistaista tietoa, enkä muista varmaksi mitä itse olen mitannut. Mutta S4 kaasuläppä on 65 mm, RS4 kaasuläppä on minun muistikuvan mukaan 73 mm, RS6 81 mm. Löysin netistä vanhan testin jossa on mitattu eri kaasuläppiä, alla niiden eroja.
81mm = RS6
80mm = Dodge Hemi 5.7L
75mm = Audi B5 RS4 2.7L - TT
70mm = Mercedes-Benz C320 – 3.2L
65mm = Audi B5 S4 – 2.7L / VW Golf & Jetta 2.8 24V VR6
60mm = Volkswagen Passat B5 1.8T
Cross Section Area’s of the throttle plates / Percentage increase % over stock 60mm unit
81mm = 5153 mm2
80mm = 5026 mm2 / +77.7%
75mm = 4417 mm2 / +56.3%
70mm = 3848 mm2 / +36.1%
65mm = 3318 mm2 / +17.4%
60mm = 2827 mm2 / +0%
TESTS:
HORSEPOWER / correctedhp
BOOST : Wastegate pressure - 17PSI
80mm: = 388.9 hp @ 7300 rpm
75mm: = 390 hp @ ?
70mm: = 383 hp @ 7200 rpm
65mm: = 378 hp @ 6500 rpm
60mm: = 374 hp @ 6700 rpm
BOOST - 22SI
80mm: = 451 @ 6700 rpm
75mm: = 447 hp @ ?
70mm: = 447 hp @ 6700 rpm
65mm: = 430 hp @ 6800 rpm
60mm: = 439 hp @ 6800 rpm
STOCK AWP Manifold + 60mm: = 421 hp @ 7100 rpm
TORQUE / lb-ft
BOOST : Wastegate pressure - 17PSI
80mm: = 322 lb-ft @ 5600 rpm
75mm: = 333 lb-ft @ ?
70mm: = 318 lb-ft @ 5600 rpm
65mm: = 320 lb-ft @ 5800 rpm
60mm: = 312 lb-ft @ 5700 rpm
BOOST - 22SI
80mm: = 380 lb-ft @ 5500 rpm
75mm: = 382 lb-ft @ ?
70mm: = 374 lb-ft @ 5600 rpm
65mm: = 369 lb-ft @ 5600 rpm
60mm: = 371 lb-ft @ 5600 rpm
STOCK AWP Manifold + 60mm: = 365 lb-ft @ 5100 rpm
https://www.vwvortex.com/threads/tec...izing.4690902/
- Likes 1
Comment
-
Eipähän tarvi selitellä :)
Sain imusarjan valmiiksi. Bensakiskon korvakkeita täytyi jyrsiä noin 3 mm että suuttimen O-renkaat ylettää riittävän pitkälle imusarjaan. Kaksi meni hyvin, mutta kolmannen kohdalla terän kiinnitys löystyi enkä huomannut sitä. Eli otin pinnasta vahingosss monta milliä liikaa pois.
Vähän kyllä harmitti koska olin juuri maalannut sen (joo olisi pitänyt muistaa jyrsiä ennen maalausta). No, teippasin imusarjan alueen alumiiniteipillä ja ruuvasin pultin korvakkeeseen. Sitten vaan hitsasin MIGillä pultin ympäri varovasti. Unohtui ottaa kuvia siitä vaiheesta. Mutta sain hitsattua sen niin ettei maali palanut juuri ollenkaan, ja sain pultinkin pois. Sitten jyrsin pinnan uudelleen tällä kertaa vähän huolellisemmin :) Siitä tuli niin hyvä ettei edes kierteitä tarvinut korjata. Jyrsin ulkopuolta vähän ja viilasin loput käsin.
Mittasin samalla kaasuläpät kun niitä oli siinä sopivasti esillä. RS6 läppä on 82 mm, RS4 74 mm, ja S4 69 mm.4 PhotosViimeksi muokannut okkim; 19.2.2025, 07:13.
- Likes 7
Comment
-
Testasin takaspoileria. Se sopii minusta todella hyvin tuon värin kanssa, ja muutenkin tykkään sen muodosta. Laitoin myös renkaat paikoilleen, istuvuus on todella hyvä, kumin vannesuoja tulee 6 mm kaaresta ulos mutta kulutuspinta menee sopivasti kaaren sisään. Nuo on 275/30 renkaat.
Järjestelin vähän talliakin, löysin yhdestä laatikosta 16 kunkkupulttia ja kaikenlaista muutakin osaa mitä on tullut hillottua. En kyllä ymmärrä miksi kaikkea tulee ostettua niin että ”riittää” :)
Asensin viimeinkin takaluukun listan ja sähköt siihen. Oli todella kiva saada luukku auki kaukosäätimellä :) Ihan yksinkertainen asia, mutta minulla ei ole ennen ollut sedan ässää jossa olisi ollut sähköinen avaus. Nyt on! :)7 Photos
- Likes 15
Comment
-
Olen samaa mieltä :)
Aloin sovittelemaan turboja. Ai että on ahdasta! Mutta kyllä ne sinne mahtuu. Otin pihalta sisälle varaosa-auton josta repäisin koneen pois ettei tarvi Hulkin konehuoneessa kolistella.
Kokosin romuosista testikoneen jolla on helpompi testata sopivuutta eikä sitä tarvitse varoa. Kannesta piti ottaa nurkka pois ja lootasta joku ihme nystyrä startin kohdalta. Nyt etuaisaan jää muutama milli rakoa :)6 PhotosViimeksi muokannut okkim; 5.3.2025, 09:18.
- Likes 3
Comment
-
Täytyy kyl sanoa pitkään sivustaseuranneena et nyt kun tää alkaa ottaa lopullista ulkomuotoaan niin mielettömän maukas tuo maalivalinta, hienoa rakentamista noin muutenkin! Kiva et jaksetaan vielä dokumentoida syventävämmin näitä elämäntapaprojekteja. Helmi tästä vielä tulee :)
- Likes 1
Comment
-
Hyvä että kiinnostaa. Harmi vaan että nykyään forumit on todella hiljaisia eikä kommentteja juurikaan tule :(
Ei näitä tosiaan monella ole biturbon kyljessä. Minä olen nähnyt vain yhden ässän jenkeissä (vaikka olen kyllä seurannut skeneä silmä kovana aina), siinä oli ensin nämä samat 6758 turbot kuin minulla, ja sitten 6258 koska isommat sakkasi. Siinä oli vakio kannet, niin eipäilen (ja väitän kovasti) että vika oli siinä ettei kone vaan virrannut tarpeeksi noille isommille turboille. Minulla ei pitäisi olla sitä ongelmaa.
Teetin laipat "oman maun mukkaan", kohta pääsee hitsailemaan. Tai no, ainakin rakentamaan palapeliä.1 Kuva
- Likes 4
Comment
-
Eihän se mennyt ihan kuin strömsöössä. Tiedosto minkä mukaan aloin muokkaamaan laipan kuvaa oli DXF formaatissa, eikä ilmainen Fusion 360 avaa sitä. No, konvertoin sen netissä toiseksi formaatiksi joka aukesi. En tajunnut tarkistaa pulttijakoja koska kuva näytti oikeanlaiselta, mutta ne kaikki on pielessä :(( Eli laipoista tuli koristeet. Onneksi hyllyssä oli vanhoja käyttämättömiä laippoja, mutta nekin on tehty vähän väärin niin niitä tarvi koneistaa. Yläreuna on liian korkea, ja se ottaa kanteen kiinni eikä laippa mene pohjaan asti. Rosteri on vaan aika kovaa jyrsiä, eli siinä paloi aikaa (ja terä :) ). Eilinen vapaapäivä meni laippoja jyrsiessä, kollektoreita hitsatessa, ja yhden lähdön sovittamisessa kollektoriin. No nyt on kaasukin melkein loppu mutta unohdin ottaa sen tallilta mukaan.1 Kuva
- Likes 4
Comment
-
Pikkuhiljaa etenee. Jos kaikki menee samaa tahtia, pakosarjoissa menee kuusi täyttä työpäivää, käyrä per päivä :) Luin Burns stainlessin sivuja ja siellä sanottiin että valo ei saa paistaa liitoksesta läpi, joten tuli sitten hierottua ihan urakalla tuotakin.
Kaasu taisi olla jo eilen liian lopussa koska saumoista tuli aika hapettuneen näköiset. Hioin niistä pinnat pois ja hapotin saumat. Vain täyden pullon, toivottavasti seuraavat saumat ei hapetu samaan tyyliin.
Tein putken sisään pieniä apuvälineitä jotka pitää käyrät paikoillaan jolloin ei tarvitse neljää kättä. Nuo helpottaa sovittelua mukavasti.3 Photos
- Likes 10
Comment
-
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen! Saumat hapettuu edelleen jostain syystä, enkä tajua miksi. Minulla on käytössä numero 7 kaasulinssi ja kaasuna tietysti argonia. Sain hapettumisen vähän pienemmäksi kun laitoin kaasun syötön täysille, mutta ei silläkään vielä kovin hyvän näköinen jälki tullut. Kuvassa näkyy eri kokeiluja. Jostain syystä levyyn tuli paremmat saumat, putkeen en saanut kertaakaan kunnollista. Käytin putkessa 40-60 A virtaa, levyssä 60 A.
Ihmettelin tuota aika kauan ja etsin vuotoja, mutta hyvää ei tullut. Kokeilin myös toista kolvia, siitäkään ei ollut apua.2 Photos
Comment
-
Mulla on ollut tuota samaa satiinipintaista RST-putkea ja jälki oli aina ihan paskaa sitä hitsatessa. Tuskailin verstaassa taitojen katoamista, mut kyl syy taisi olla vähän materiaalissakin. En koskaan oikein päässyt selville, mikä siinä tökki. Semmonen "tavallisella" pinnalla oleva vedetty putki hitsaantui ihan nätisti, mutta tuota ei saanut mitenkään sulamaan nätisti. Teki myös ihan törkeästi partaa sisäpuoelle. Yleensä olen saanut säädettyä koneen niin, että partaa ei juurikaan tuu, vaikkei olis juurikaasua, mutta tällä sitä tuli oikein huolella.
Comment
-
Kävin hitsausliikkeessä (ja Facebookissa) kyselemässä vinkkejä ja siellä oltiin sitä mieltä ettei tuo harmaa väri haittaa kunhan ei tule röpöä. Ja ei sitä kyllä tulekaan. Jos pinnasta tulee hyvä kun sen hapottaa, niin se riittää. Ostin silti vähän erilaisen kaasukuvun ja kyllä sillä tuli vähän kirkkaampi sauma pienemmällä kaasunvirtauksella. Putken sisäpuolelle tulee partaa melkeinpä aina varsinkin ohuella putkella. Sen takia täytyy käyttää juurikaasua.
Testasin erilaista tapaa hapottaa saumat, eli sähkön ja fosforihapon avulla. Se on todella nopeaa!
Nyt apukuskin puoli on heftissä. On kyllä ollut työläs homma, mutta olen kyllä tosi tyytyväinen minkä mallinen siitä tuli. Se on aika paljon jouheampi kuin myynnissä olevat vastaavat pakosarjat, kollektori on pidempi, ja siihen tuleva lähimmän sylinterin tulo ok myös jouheampi. Lisäksi sen kohdalla oleva mutteri on aivan helppo kiristää, toisin kuin jossain jossa se on melkein mahdotonta!
Lisäksi turbolle mahtuu aika helposti 63 mm putki, ilman mitään sen kummempia mutkia.
Seuraavaksi täytyy alkaa toisen puolen kimppuun.7 Photos
- Likes 3
Comment
-
Tuolle sähköllä ryyditetylle happopeittaukselle on noita ihan kaupallisia koneita.
Edellisessä työpaikassa oli Magic Cleaner ja nykyisessä Nitty Gritty. Oikeilla virroilla sutia pystyy kuljettaa saumaa puhdistaen about samaa vauhtia luin tig-kolvia saumaa tehdessä. Toki jälki neutralointi ja pesu sitten vielä erikseen.
Harjas taitaa olla jotain grafiillittia. On myös olemassa sellaisia päitä joissa on semmoinen huopa. Sillä voisi putsata laajempia pintoja. Noin tulitikkuaskin levyinen on se huopapää Nitty Grittyssä.
Tuollaiset nätit Tig-saumat puhdistuu tosiaan nopeasti mutta voi tuolla puhdistaa rajumminkin hitsattuja mig saumoja. Toki jos sauma on korvennettu ihan huolella niin sitä ei saa putsattua kuin mekaanisesti hiomalla.
- Likes 1
Comment
-
Joo niin on, mutta enpä raaski ostaa sellaista kun tuokin tapa toimii eikä ole tarvetta hapotella kovin usein :) Virtalähde on ehkä hivenen alitehoinen, mutta kyllä tuolla aika hyvin hapettumat lähti. Ja aina voin myös hioa saumat ensin ja vaikka hapottaa "oikealla" hapollakin jos ei lähde.
Tuo harjas on käsittääkseni hiilikuitua. Ostin sen jo jokunen vuosi sitten valmiiksi, niin en enää muista kunnolla.
Comment
Comment