Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 S4 WB sedan "all-in" (Hulk)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuo pakosarjan kannakehan pitäisi olla sellainen että se antaa pakosarjan elää pituussuunnassa, mutta kannattelee turbon painon. Jos se kannake on kiinteä, se voi itse rikkoa pakosarjan.

    Niin eihän ne turbot ole kokonaan pakosarjan varassa, koska ne on tuettu downpipesta. Niiden tuilla turbon painon pakosarjoilta saa aika minimiin kun nostaa downpipeja vähän ennen kiristystä. Mutta se ei ole aivan sama asia kuin jos turboja kannattelisi pakopesästä. En tiedä, tuntuu ettei niitä tarvis, mutta ehkä kuitenkin? :)
    Viimeksi muokannut okkim; 20.4.2025, 11:42.

    Comment


      Eipä se tuossakaan revenny, mutta varmuudella olis ratkennut ellei tuota olis ollut. Enemmän siihen repeämisen vaaraan taitaa vaikuttaa radikaalisti eri mittaiset primäärit. Yhden pakosarjan tein double slip kollektorilla ja tuolla samantapaisella tuella. Se oli omasta mielestä ehkä paras ratkaisu. Ei tarvinnut hitsata primääreitä kii ollenkaan siihen kollektoriin.

      Comment


      • Joo ne primäärien pituudet kyllä vaikuttaa pajjon, ja biturbossahan ne on on kyllä hyvin eri pituisia. Mietin tuota double slip liitosta kun aloin tekemään pakosarjoja, mutta koska sopivan putken löytyminen oli niin vaikeaa, niin jossain kohtaa se sitten unohtui. No, jos nuo repeää niin täytyy sitten tehdä seuraavat tuollaisilla liitoksilla jos vaan saan ne mahtumaan :)

        Comment


        • Imupuoli on tehty! Tuli ostettua aivan hitosti liikaa putkea, koska ensin meinasin tehdä alaputket 63 mm putkesta, mutta kun olin tekemässä niitä, huomasin että sinne mahtuukin isommat. Tilasin siis 70 millistä putkea, ja ylös 76 millistä. Yläputkiakin tilasin kolmella eri taivutussäteellä koska en ollut ihan varma mikä kulma on paras. Tuli kyllä aika hiton kalliiksi, mutta nyt ne on valmiit, ja virtaa varmasti hyvin. Nyt on sitten iso laatikollinen ylimääräisiä putkia.

          Prässäsin yhtä lyhyttä käyrää prässillä niin että sain sen laajennettua toisesta päästä 70 milliseksi, toinen pää menee turbon suulle ja on 63mm. Tein sen siksi ettei tarvinut ahtaa sinne supisteletkua, se vei liian paljon tilaa. En huomannut prässätessä että se liukui yhtä vastinkappaletta vasten ja meni ruttuun. Täytyi siis leikkiä taas peltiseppää.

          Tuli vielä hiottua nuo kun osa samoista ei ollut kovin hyvän näköisiä, ja putkissa oli naarmuja siellä sun täällä niin sain niistä nätimmät. Taidan vielä maalata ne myöhemmin.

          Muokkasin samalla myös moottorin kannaketta että sain silikoniletkulle lisää tilaa.

          Ostin myös Torque Factoryn Y-putken, se on kyllä hiton iso verrattuna vakioon, ja vaikka RS4 putkeenkin.

          Oli kyllä taas kerran aika työläs homma kokonaisuudessaan, mutta eiköhän se kannattanut. Nyt enää ei pitäisi joutua tekemään mitään osaa, ei tarvi muuta kuin pultata osia kiinni. Alkaa hivenen helpottamaan mieltä.
          Viimeksi muokannut okkim; 27.4.2025, 19:26.

          Comment


          • Tässä vähän lisää kuvia.
            Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	194,3 Kt
ID:	1985074 Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	195,3 Kt
ID:	1985065 Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	243,5 Kt
ID:	1985066 Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	283,8 Kt
ID:	1985067
            Viimeksi muokannut okkim; 28.4.2025, 06:43.

            Comment


            • Oisko tää esillä Botnialla Heinäkuun alussa?

              Edes keskeneräisenä?

              Comment


              • Hivenen epäilen että on, ei ainakaan keskeneräisenä. Mutta toiveissa on kyllä päästä kesällä ajelemaan. Ei tuossa enää hirveästi pitäisi olla tekemistä, mutta kummasti sitä vaan aikaa palaa kun nysvää kaikenlaista.

                Comment


                • Osat tuli tasapainotuksesta. Minulla on siis Italian RP männät ja Autoverdin veivit, joissa on hyvä kohdistussysteemi. Sen takia 81 mm sylinteriin mahtuu veivi jossa on 3/8" pultit. Ne on ARP 625+ pultit, pitäisi kestää niidenkin osalta. Noissa oli alunperin L19 pultit, mutta halusin vaihtaa ne koska ne ei kestä kosteutta. Pää ei olisi kestänyt jos olisin miettinyt että onko ne nyt haurastuneet kosteudesta, niin ostin nuo paremmat pultit :) Moni ei varmaan tiedä tuota L19 pulttien haittapuolta. En tiedä miten suuri ongelma se on, mutta en halunnut todeta sitä.

                  "L19: This is a premium steel that is processed to deliver superior strength and fatigue properties. L19 is a very high strength material compared to 8740 and ARP2000 and is capable of delivering a clamp load at 260,000 psi. It is primarily used in short track and drag racing applications where inertia loads exceed the clamping capability of ARP2000. Like most high strength, quench and temper steels – L19 requires special care during manufacturing to avoid hydrogen embrittlement. This material is easily contaminated and subject to stress corrosion. It must be kept well-oiled and not exposed to moisture.​"

                  Männissä se on yksi hyvä ero JE mäntiin, männänrenkaat on sen verran ylempänä että öljyrengas ei mene männäntapin päälle, ja se ei silloin tarvi tukirengasta alle. Ja männänrenkaat painaa 18,8g, verrattuna JE renkaisiin jotka painaa 23,6g. Eli kokonaisero niihin verrattuna on 19,8g, aika paljon minusta.

                  Tässä on eri osien painoja:
                  Kiertokanget:
                  Autoverdi 532g
                  Maxspeedinrods 567g
                  Bartek i-beam 567g
                  Vakio 580g

                  Männät:
                  Italian RP stroker 273g
                  JE stroker 288g
                  Vakio mäntä männänrenkaineen 314g

                  Eli vakio mäntä ja veivi painaa 894g
                  Autoverdi ja Italian RP männänrenkaineen = 823,8g.
                  Aika suuri ero.

                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	207.7 KB ID:	1985144

                  Italian RP mäntä.
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	217.6 KB ID:	1985150

                  JE mäntä.
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	241.1 KB ID:	1985152
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	172.1 KB ID:	1985146
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	120.2 KB ID:	1985145
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	96.1 KB ID:	1985151

                  Vasemmalla on Top Fuelin kiertokanki.
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	123.0 KB ID:	1985147
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	75.4 KB ID:	1985153
                  Viimeksi muokannut okkim; 30.4.2025, 21:39.

                  Comment


                  • Kampura on viimeinkin siellä missä pitää! Kiillotin ja puhdistin sen ensin sorvissa,

                    Teetin THE-Tunerilla custom runkolaakeripukit joissa ei ole keskellä turhia pultinreikiä. Pukkien pulteiksi tuli tietysti ARPit.

                    Välykset on väljemmässä päässä mutta silti speksin sisällä.

                    Runkolaakerit on Calicon pinnoitetut laakerit.
                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	128.1 KB ID:	1985228

                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	253.0 KB ID:	1985230






                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	114.9 KB ID:	1985232
                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	123.2 KB ID:	1985229
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut okkim; 2.5.2025, 17:15.

                    Comment


                    • Alakerta on viimeinkin nipussa. On kyllä saakelin työläs homma kun pitää mitata ja tarkistaa vaikka mitä ja puhdistaa osia jatkuvasti.

                      Männät on 9.5:1 puristussuhteella. Halusin mäntiin epäkeskeiset männäntapit, niin kuin ne on vakiomännässäkin ettei ne kulu helmoista niin helposti ja se auttaa myös vähentämään männän keikkumista. Laakerit on King Bearingin Race laakerit missä on kaikenlaisia ”herkkuja” päällä.

                      Käytin veivit Verdillä hoonattavana koska niihin tuli ne vahvemmat pultit, ja samalla niihin vaihdettiin uudet männäntapin helat.
                      Viimeksi muokannut okkim; 4.5.2025, 18:51.

                      Comment


                      • Sain öljypumpun ja öljypohjat asennettua. Pumppu on tehokkaampi kuin RS4 pumppu, voitelun pitäisi riittää.

                        Hioin ja maalasin myös vesi- ja imuputket. Yksi vesiputki on uusi, mutta maalasin senkin että se ei varmasti ruostu. Orkkismaali ei niissä ole kovin paksu.
                        Viimeksi muokannut okkim; 11.5.2025, 14:55.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                          Alakerta on viimeinkin nipussa. On kyllä saakelin työläs homma kun pitää mitata ja tarkistaa vaikka mitä ja puhdistaa osia jatkuvasti.

                          Männät on 9.5:1 puristussuhteella. Halusin mäntiin epäkeskeiset männäntapit, niin kuin ne on vakiomännässäkin ettei ne kulu helmoista niin helposti ja se auttaa myös vähentämään männän keikkumista. Laakerit on King Bearingin Race laakerit missä on kaikenlaisia ”herkkuja” päällä.

                          Käytin veivit Verdillä hoonattavana koska niihin tuli ne vahvemmat pultit, ja samalla niihin vaihdettiin uudet männäntapin helat.
                          Siihen on syynsä, että "isot pojat" mittaa kaiken kuivana ja kiristettynä, ei tartte avata, putsata ja taas mitata. Eli laakerit menee paikoilleen kuiviin puhtaisiin osiin ja sitten mittatyökaluilla (ihan juu ilmaisia sellaiset) ja sitten vain ihmetellään onko välykset kohdillaan suoraan mitoista.

                          Comment


                          • On minulla sellaisetkin, mutta luotan silti enemmän plastigageen. Ei ne nyt mitään high end mittalaitteita ole, mutta riittävän tarkkoja minun mielestä.

                            Comment


                            • Moottori on melkein valmis :) Turbojen vesi- ja öljylinjat puuttuu, ja nokat täytyy asentaa. Ja jotain pientä. Taas meni sikana aikaa kun kaivoin laatikoita ja etsin sopivia pultteja yms pikkuosia ympäri tallia. Tiedän että niitä on jossain, enkä viitsi kokonaisesta moottorista purkaa. Lisäksi haluan käyttää juuri oikeita pultteja enkä mitä tahansa mikä sinne sopii.

                              Ja maalasin aika monta pultinkantaa koska ne näytti tyhmältä ilman maalia :)

                              Comment


                              • Näyttää kyllä hyvältä kun kaikki maalissa. Tekee viimeistellyn näköisen nuo maalatut pultit.
                                Pitäiskö tämä kuitenki olla Hulkin topicissa? Tässä kai kuitenkin lohko toistaiseksi paikallaan?

                                Comment


                                • Joo, esim tuo termostaatin kohta ja moottorin etutuki näytti aika tyhmältä maalaamattomilla pulteilla. Eihän ne sieltä mihinkään näy kun kone on paikoillaan, mutta kyllä ne lämmittää mieltä kun kuvia katselee :)

                                  Viesti tosiaan livahti vahingossa väärään threadiin, siirsin sen oikeaan paikkaan.

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                    On minulla sellaisetkin, mutta luotan silti enemmän plastigageen. Ei ne nyt mitään high end mittalaitteita ole, mutta riittävän tarkkoja minun mielestä.
                                    Mikä on ajatuksena tuohon plastigagen paremmuuteen? Mittaaminen on kuitenkin mittaamista ;)

                                    Mielenkiinnolla kyllä tällaista rakentelua katselee > huikeeta jälkeä.

                                    Comment


                                    • Kiitos :)

                                      Siinä on minun mielestä pienempi mittausvirheen mahdollisuus. Tuollaisella sylinterimitarilla ja mikrometrillä pelatessa mittausteniikalla on merkitystä. Plasigagella näen suoraan toteutuneen välyksen.

                                      Comment


                                      • Yhdessä tapauksessa ainaki käynyt niin että veivin puolikkaan kannen alla plastigagella välys hyvä mutta ei sivulla, eli siellä missä liitoskohta. Ihmettelyä aiheutti miksi menee laakereita kun välykset on hyvät.

                                        Comment


                                        • Joo, tuo laakerin soikeuden tarkastaminen (varmistaminen) olisi jokatapauksessa syytä tehdä. Varsinkin, mitä pienemmillä välyksillä ajetaan.

                                          Comment


                                          • Kyllä mittasin niiden pyöreyksiä. Noissa veivin laakereissa puhutaan epäkeskeisyydestä, eli laakerin sivut olisi ohuempia tai paksumpia, en nyt muista kumpia. Eli on vähän vaikea todeta että mikä on se "oikea" mitta.
                                            https://www.kingbearings.com/wp-cont...e-bearings.pdf

                                            Laitoin tänään turbojen vesi- ja öljyletkut paikoilleen (paitsi öljyntulot). Melkein jopa nauratti kun öljynpaluuputket/letkut sopi oikealle puolelle suoraan bolt-on, ja kuskin puolellekin sitä tarvi taivuttaa vain vähän :) En millään olis uskonut että ne vois osua niin hyvin kohdilleen. Öljyntuloletkut on vähän hankalammat koska turboissa on AN4 tulot, ja RS4 lähdöt on sellaiset että niissä täytyy käyttää omia putkia. Teetän varmaan niihin putkiin prässiliitoksen josta sitten tulee letkunpätkät turboille.

                                            Comment


                                            • Haha, hauska kun katoin noita kasatun moottorin kuvia niin näytti ihan joltain miniatyyri-pienoismallin kuvilta. Mitä maalia käytit lohkoon ja vesiputkiin? On noi orkkismaalipaksuudet niin onnettoman ohuita että tekis mieli vetästä vaan uuteen maaliin kaikki osat mitä omasta kikkareesta käy irti ihan vaan huoltotoimenpiteitä tehdessä. Ei ihan kaikki sitä lämpöä ja sen vaihtelua + materiaalin elämistä kestä kuoriutumatta, mitä oon kuullut puhuttavan, vai onko se sit vaan pohjista kiinni?

                                              Hienoo duunii kuitenkin, yksityiskohtien huomioiminen (vaikka ne pultin kannat) kertoo aina että on tunteella tehty.

                                              Comment


                                              • Olen ottanut ne kuvat "portrait" moodissa, jossa se sumentaa taustan. Se varmaan näyttää siksi pienoismallilta :)

                                                Maalasin nuo(kin) Temacoat RM40:llä, sitä on tullut käytettyä moneen paikkaan. On ne ainakin aiemmin kestäneet ja pysyneet muissa moottoreissa kiinni, niin ehkäpä tuossakin.

                                                Kiitos, kyllä sitä on tehty kuin iisakin kirkkoa, rakkaudella ja ties millä :)

                                                Asensin turboja, ja alkoi ärsyttämään kun en voinut olla ihan varma että ne meni samaan asentoon kuin mitä ne oli pakosarjoja tehdessä koska pultinreiät on noin 9mm, ja pultit on M8. No, ei muuta kuin sorvi tulille, ja tein pari ohjuritappia joilla keskitys onnistui :) Leikkasin pakosarjan laippoihin urat jotka vähentää laipan elämistä, josko se auttaisi siihen ettei pinnapultit katkea.

                                                Ja tein joskus vanhasta rikkinäisestä torsenin kuoresta takapään stefan asennustyökalun jolla se menee helposti oikeaan syvyyteen. Ei tarvitse enää mittailla.

                                                Comment


                                                • Sain nokat ja jakohihnan paikoilleen. Näissä kuvissa näkyy miten lähellä tuo Gates racing hihna menee tuota laippaa. Sen takia jyrsin sitä aiemmin ettei tarvitse pelätä että se hinkkaa. Tuossa ennen-kuvassa hihna tosin on vähän löysällä, mutta se menee kyllä turhan läheltä ilman jyrsimistä.

                                                  Netistä sattui löytymään kuvia murtuneesta runkolaakeripukista, se näyttäisi lähteneen pultin reiästä. Eli teettää nuo omat runkolaakeripukit ilman reikää lämmittää nyt mieltä :)

                                                  Comment


                                                  • Sain laitettua nokat paikoilleen ja nostettua öljynpaineet ylös. Eipä ole koskaan aikaisemmin jännittänyt näin ”paljoa” todeta työn tuloksia :) Mutta hyvin ne nousi ja aika nopeastikin.

                                                    Kokosin kaikki imu- ja pakopuolen osat ekaa kertaa paikoilleen yhtä aikaa että näin miltä tuo paketti näyttää. Ja kyllä se minun silmään istuu. Maalasin vielä nokkapyörät, viskon jalan ja öljynjäähdyttimen, koska ne näytti vähän orvoilta tuossa muiden viimeisteltyjen osien vieressä.

                                                    Teetin turboille öljyntuloletkut, vasemmalle puolelle piti tehdä neljä versiota. Letku on niin jäykkää ja sitä on aika lyhyt matka ettei siinä voi olla väärän mittaista. Olisi pitänyt ottaa osat irrallaan tallille mukaan ja mitoittaa siellä niin olisin saanut tehtyä sen kerralla, mutta se tuli vasta viimeisellä kerralla mieleen. Mutta nyt ne on hyvät.

                                                    Pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä että tuosta saa tänä kesänä otettua savut!

                                                    https://youtube.com/shorts/UPu0MjKv4...AeBkNlIZtxaf1F

                                                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	210.2 KB ID:	1985923
                                                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	174.8 KB ID:	1985924
                                                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	129.9 KB ID:	1985925
                                                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	209.7 KB ID:	1985926
                                                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	113.0 KB ID:	1985927
                                                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	160.5 KB ID:	1985928
                                                    Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	215,3 Kt
ID:	1985930
                                                    Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	175,3 Kt
ID:	1985933
                                                    Viimeksi muokannut okkim; 24.5.2025, 20:01.

                                                    Comment


                                                    • Siirsin öljynpaineanturit tähänkin moottoriin ylös niin ei tarvi anturin vaihdossa kiroilla niin paljoa.

                                                      Comment


                                                      • Asensin kuskin puolelle turbon nopeusanturin. Se on todella ahdas paikka, niin tein sen takia lämpökilven jota tuli hierottua aika paljon kun jostain syystä halusin tehdä siitä niin pitkän että se meni käyrän yli. Siksipä sitä päätä piti pyöristää ettei se törrötä tyhmän näköisesti :) Saapa nähdä kestääkö tuo anturi. Toisella puolella on reilusti enemmän tilaa.

                                                        Tein myös huohottimen öljynkerääjälle paluun.

                                                        Comment


                                                        • Kyllähän näitä kuvia on erikiva katsella täältä foorumilta ja jää talteenkin. Isosti taas peukkua.

                                                          Comment


                                                          • Hyvä kuulla. Kyllä tässä aina välillä tulee mietityä että onko näitä järkeä tänne laittaa kun ei tule kommentteja. Ei vaikka tekis hiilestä timantin, tai toisinpäin.

                                                            Comment


                                                            • Kyllä seurataan, täällä ja IG:ssä. Suuri arvostus tekemiseen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X