Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 S4 WB sedan "all-in" (Hulk)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuo pakosarjan kannakehan pitäisi olla sellainen että se antaa pakosarjan elää pituussuunnassa, mutta kannattelee turbon painon. Jos se kannake on kiinteä, se voi itse rikkoa pakosarjan.

    Niin eihän ne turbot ole kokonaan pakosarjan varassa, koska ne on tuettu downpipesta. Niiden tuilla turbon painon pakosarjoilta saa aika minimiin kun nostaa downpipeja vähän ennen kiristystä. Mutta se ei ole aivan sama asia kuin jos turboja kannattelisi pakopesästä. En tiedä, tuntuu ettei niitä tarvis, mutta ehkä kuitenkin? :)
    Viimeksi muokannut okkim; 20.4.2025, 11:42.

    Comment


      Eipä se tuossakaan revenny, mutta varmuudella olis ratkennut ellei tuota olis ollut. Enemmän siihen repeämisen vaaraan taitaa vaikuttaa radikaalisti eri mittaiset primäärit. Yhden pakosarjan tein double slip kollektorilla ja tuolla samantapaisella tuella. Se oli omasta mielestä ehkä paras ratkaisu. Ei tarvinnut hitsata primääreitä kii ollenkaan siihen kollektoriin.

      Comment


      • Joo ne primäärien pituudet kyllä vaikuttaa pajjon, ja biturbossahan ne on on kyllä hyvin eri pituisia. Mietin tuota double slip liitosta kun aloin tekemään pakosarjoja, mutta koska sopivan putken löytyminen oli niin vaikeaa, niin jossain kohtaa se sitten unohtui. No, jos nuo repeää niin täytyy sitten tehdä seuraavat tuollaisilla liitoksilla jos vaan saan ne mahtumaan :)

        Comment


        • Imupuoli on tehty! Tuli ostettua aivan hitosti liikaa putkea, koska ensin meinasin tehdä alaputket 63 mm putkesta, mutta kun olin tekemässä niitä, huomasin että sinne mahtuukin isommat. Tilasin siis 70 millistä putkea, ja ylös 76 millistä. Yläputkiakin tilasin kolmella eri taivutussäteellä koska en ollut ihan varma mikä kulma on paras. Tuli kyllä aika hiton kalliiksi, mutta nyt ne on valmiit, ja virtaa varmasti hyvin. Nyt on sitten iso laatikollinen ylimääräisiä putkia.

          Prässäsin yhtä lyhyttä käyrää prässillä niin että sain sen laajennettua toisesta päästä 70 milliseksi, toinen pää menee turbon suulle ja on 63mm. Tein sen siksi ettei tarvinut ahtaa sinne supisteletkua, se vei liian paljon tilaa. En huomannut prässätessä että se liukui yhtä vastinkappaletta vasten ja meni ruttuun. Täytyi siis leikkiä taas peltiseppää.

          Tuli vielä hiottua nuo kun osa samoista ei ollut kovin hyvän näköisiä, ja putkissa oli naarmuja siellä sun täällä niin sain niistä nätimmät. Taidan vielä maalata ne myöhemmin.

          Muokkasin samalla myös moottorin kannaketta että sain silikoniletkulle lisää tilaa.

          Ostin myös Torque Factoryn Y-putken, se on kyllä hiton iso verrattuna vakioon, ja vaikka RS4 putkeenkin.

          Oli kyllä taas kerran aika työläs homma kokonaisuudessaan, mutta eiköhän se kannattanut. Nyt enää ei pitäisi joutua tekemään mitään osaa, ei tarvi muuta kuin pultata osia kiinni. Alkaa hivenen helpottamaan mieltä.
          Viimeksi muokannut okkim; 27.4.2025, 19:26.

          Comment


          • Tässä vähän lisää kuvia.
            Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	194,3 Kt
ID:	1985074 Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	195,3 Kt
ID:	1985065 Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	243,5 Kt
ID:	1985066 Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	283,8 Kt
ID:	1985067
            Viimeksi muokannut okkim; 28.4.2025, 06:43.

            Comment


            • Oisko tää esillä Botnialla Heinäkuun alussa?

              Edes keskeneräisenä?

              Comment


              • Hivenen epäilen että on, ei ainakaan keskeneräisenä. Mutta toiveissa on kyllä päästä kesällä ajelemaan. Ei tuossa enää hirveästi pitäisi olla tekemistä, mutta kummasti sitä vaan aikaa palaa kun nysvää kaikenlaista.

                Comment


                • Osat tuli tasapainotuksesta. Minulla on siis Italian RP männät ja Autoverdin veivit, joissa on hyvä kohdistussysteemi. Sen takia 81 mm sylinteriin mahtuu veivi jossa on 3/8" pultit. Ne on ARP 625+ pultit, pitäisi kestää niidenkin osalta. Noissa oli alunperin L19 pultit, mutta halusin vaihtaa ne koska ne ei kestä kosteutta. Pää ei olisi kestänyt jos olisin miettinyt että onko ne nyt haurastuneet kosteudesta, niin ostin nuo paremmat pultit :) Moni ei varmaan tiedä tuota L19 pulttien haittapuolta. En tiedä miten suuri ongelma se on, mutta en halunnut todeta sitä.

                  "L19: This is a premium steel that is processed to deliver superior strength and fatigue properties. L19 is a very high strength material compared to 8740 and ARP2000 and is capable of delivering a clamp load at 260,000 psi. It is primarily used in short track and drag racing applications where inertia loads exceed the clamping capability of ARP2000. Like most high strength, quench and temper steels – L19 requires special care during manufacturing to avoid hydrogen embrittlement. This material is easily contaminated and subject to stress corrosion. It must be kept well-oiled and not exposed to moisture.​"

                  Männissä se on yksi hyvä ero JE mäntiin, männänrenkaat on sen verran ylempänä että öljyrengas ei mene männäntapin päälle, ja se ei silloin tarvi tukirengasta alle. Ja männänrenkaat painaa 18,8g, verrattuna JE renkaisiin jotka painaa 23,6g. Eli kokonaisero niihin verrattuna on 19,8g, aika paljon minusta.

                  Tässä on eri osien painoja:
                  Kiertokanget:
                  Autoverdi 532g
                  Maxspeedinrods 567g
                  Bartek i-beam 567g
                  Vakio 580g

                  Männät:
                  Italian RP stroker 273g
                  JE stroker 288g
                  Vakio mäntä männänrenkaineen 314g

                  Eli vakio mäntä ja veivi painaa 894g
                  Autoverdi ja Italian RP männänrenkaineen = 823,8g.
                  Aika suuri ero.

                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	207.7 KB ID:	1985144

                  Italian RP mäntä.
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	217.6 KB ID:	1985150

                  JE mäntä.
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	241.1 KB ID:	1985152
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	172.1 KB ID:	1985146
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	120.2 KB ID:	1985145
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	96.1 KB ID:	1985151

                  Vasemmalla on Top Fuelin kiertokanki.
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	123.0 KB ID:	1985147
                  Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	75.4 KB ID:	1985153
                  Viimeksi muokannut okkim; 30.4.2025, 21:39.

                  Comment


                  • Kampura on viimeinkin siellä missä pitää! Kiillotin ja puhdistin sen ensin sorvissa,

                    Teetin THE-Tunerilla custom runkolaakeripukit joissa ei ole keskellä turhia pultinreikiä. Pukkien pulteiksi tuli tietysti ARPit.

                    Välykset on väljemmässä päässä mutta silti speksin sisällä.

                    Runkolaakerit on Calicon pinnoitetut laakerit.
                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	128.1 KB ID:	1985228

                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	253.0 KB ID:	1985230






                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	114.9 KB ID:	1985232
                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	123.2 KB ID:	1985229
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut okkim; 2.5.2025, 17:15.

                    Comment

                    Working...
                    X