Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8P 3.2 kuntokuurilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuo alapuslan insertti on varmaan ihan toimiva, mutta laatikon kannakkeen ja moottorin dampperin puolen kannakkeen vastaavia tarkoitin.

    Comment


      Ei ihan sanatarkasti tullut luettua, siinä on kyllä varmasti perää koska semmonen kannake pääsee elämään moneen suuntaan ja tuskin uretaanifyllinki jaksaa tukea riittävästi joka puolelta.

      Comment


        Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
        Jaa niin tää on motronicilla vielä. Ei varsinaisesti menty sieltä missä aita on matalin :)
        Jooei. Isoin jumppa on käytännössä väännön raportoinnin kanssa. Tehtaalta ko. ecu on skalaattu max 420Nm vääntöön ulkoisille rajapinnoille ja osin myös sisäisesti. Tuon yhden vakion muuttaminen aiheutti ja varmaan jatkossakin aiheuttaa aika paljon jumppaa softassa. Lisämausteena on kyseisen CAN-protokollaversion ominaisuus, että yli 630Nm lähetetään eri tavalla ja DQ250 (Cxx, TP2.0) ei sitä eri tapaa tunnu lukevan. 630 saa nyt ainakin tällä erää sitten riittää :)
        Manuaalien kanssa voi aika surutta motronicin vääntömallin vääntää vinksin vonksin, mutta automaattien, varsinkaan kaksoiskytkimisten, kanssa se ei käy.

        Tuohon liittymätön, mutta yleisesti vapareissa oleva lisätwisti on suhteellisen kuormituspyynnön (Relative Load, rlsol_w) leikkaaminen sataan ja sen muutos vaatii koodipätsäyksen. Näissä myöhempien jeesuksien kristuksien ME7:ssä on ST10 mikrokontrollerit vanhojen C167 sijaan ja olihan tuossakin taas omat kiemuransa ekakertalaiselle, koska ko. pätsäys tulee kontrollerin sisäiseen muistiin eikä fläshille. Kantapään kautta on nyt opeteltu, että sisäisen muistin tarkisteet on kuitenkin flässin puolella :|

        Toisenmerkkiseen harrasteeseen latoin vaihteiston kannakkeeseen powerfleksin inserttejä ja tuntuisi palvelevan siinä mitä halusin. On tukevampi, mutta ei liian kova.

        Comment


          Naputellaas tuosta omasta ohjain-/mittalaitteesta ja dataloggerista muutama sananen. Tuo vaparin boksi kun ei ahto-ohjaukseen taivu, niin siihen piti keksiä jotain. Aiemmin tässä(kin) autossa oli käytössä mittariston yläriville öljylämpöjen ja muiden vähemmän tärkeiden asioiden näyttö, niin siitä lähdin liikkeelle. Aikani mopoa keuliteltuani lopulliseen versioon tuli seuraavia ominaisuuksia:

          -mikro-ohjaimena Arduino Mega 2560, jossa riittää tähän hommaan pinniä ja muistia ja muitakin resursseja
          -CAN-väyläyhteyksiä 2 kpl (drivetrain ja infotainment)
          -PWM-ohjauksia 6 kpl
          -ON/OFF-ohjauksia 2 kpl (ei kytkettynä PWM-lohkoihin)
          -10-bittisiä A/D-muunnostuloja 8 kpl (5/10 V valittavissa)
          -digitaalituloja 8 kpl
          -digitaalilähtöjä 3 kpl, 5/12V valittavissa, esim. sarjamuotoiseen ohjaukseen
          -2 kpl 12-bittisiä K-termoparituloja, max. 1024 astetta
          -lötkön valosummeri öljynpainevaroitukseen tai muuhun varoittamiseen
          -5V-syöttö antureille, jännitevalvonnalla
          -mitta-arvojen dataloggaus PC:lle USB:n kautta

          Tällä hetkellä on käytössä tulopuolella 2 pakolämpömittausta, 2 pakopainemittausta, bensanpainemittaus, öljynpainemittaus ja MAP. Ohjauksessa N75 ahtoja varten ja toinen solenoidi pakoputkiston läpälle.

          Kaikkiin mittauksiin on käytössä maksimiarvot/hälytysrajat säädettävällä viiveellä sekä antureiden toimivuuden tarkastus. N75-ohjaus on käytössä vain, jos kaikki arvot ovat kohdallaan ja anturit toimivat. Ja jos kesken vedon vaikka öljypainesummeri rääkäisee, bensanpaine tippuu tai pakopaine kasvaa liian suureksi, tiputaan peruspaineille ja mittaristoon näytetään vikakoodi siitä, mikä on hätänä. Jos vaikka jokin anturi hajoaa ja siitä tulee jatkuva koodi, voi tämän anturitulon ottaa väliaikaisesti pois käytöstä vakionopeudensäätimen viiksellä.

          Mittariston yläriville saa kahdelle riville halutut arvot näkyviin ajotietokoneen viiksestä. Lisäksi sellaiseen päivittäiseen käyttöön on öljynlämpötila, joka N75-ohjauksen mennessä päälle vaihtuu ahtopainenäyttöön. Vakionopeudensäätimen viiksestä voi lisäksi säätää tällä hetkellä ahtopainesäätimen PID-säädinparametreja erillisestä valikosta (plus-miinus-cancel-resume --> menu ylös-menu alas-paluu-valinta). Säädinparametrit saa talteen flashille tai vain käyttömuistiin ja seuraavassa käynnistyksessä palataan muistissa oleviin. Ajoturvallisuuden vuoksi menun käyttö on sallittu vain vaihdekepin ollessa asennossa N tai P. :)

          Näillä mennään tässä kohtaa ja varmasti tuonne tulee naputeltua kaikenlaisia ominaisuuksia myöhemmin. Tässä tätä kirjoittaessa tajusin juuri, että minkäänlaista sarjamuotoista tuloa kortilla ei ole, joten ajatuksissa oleva K-linjan kautta tapahtuva moottorinohjauksen kanssa keskusteleminen vaatii hieman tinaushommia. PC-dataloggaus on hieman vaiheessa: dataa kyllä tulee kortilta ulos, mutta PC:n puolen Python-koodiin en ole vielä hirveästi tutustunut, kun ei ole yhtään tuttua hommaa. uC:n C:tä on tullut sen verran paljon naputeltua, että se vaati vain tekemisen.

          Miksi sitten tällainen piti tehdä? Pääasiallinen syy on se, että en halua yhtään kertaa moottoria rakentaa uusiksi sen vuoksi, että se on hajonnut jostain turhasta syystä, mitä ei sattunut yrmäytellessä huomaamaan. Päätin joskus aikoja sitten, että kun joskus rakennan jonkun tehokkaamman moottorin niin siihen tulee sellaiset valvonnat, ettei ainakaan sen vuoksi tule paskomaan. :) Öljynpainehälytyksessä on esim. tällä hetkellä hälytysrajat tyhjäkäynnillä, kahdella eri rpm:llä kylmällä ja kuumalla öljyllä eri paineissa ja lisäksi neljäs vielä korkeammilla kierroksilla. :D

          Comment


            Tämä ei ole suuremmin edistynyt muuten kuin softan osalta. Porkkiksen kanssa on ajeltu ja säädelty ja ihmetelty kaikkia omituisuuksia, mitä vastaan on tullut. Moottori pelaa hienosti ja muutenkin kaikki toimii ongelmitta. 0.6 bar luokkaa on tällä hetkellä ahdot ja kyllä se jo vähän alkaa selkää vetämään penkkiin.

            Comment


              Mitäs tälle kuuluu?

              Comment


                Mitäpä tälle. Kaikenlaisia omituisuuksia on metsästetty edelleen ja parempaan suuntaan ollaan menossa. :) Hommasin kesävanteiksi 8V RS3:ssa olleet kullitetut Ultraleggerat, takana 8.5" ja edessä 9" ja tarkoitus on laittaa 225 taakse ja 245 eteen. Eihän ne eteen mahdu, mutta seuraavaksi kaksi paria tarvikelokareita tilaukseen ja niistä sitten hitsailee yhden parin leveitä lokareita. 10 mm pitää vähintään leventää, mutta katsotaan sitten tarkemmin, mikä on oikea määrä.

                Auto on nyt seisonnassa ja samalla kun lokareita seppäilee niin tarkoitus on selvitellä tuo öljynpainehommakin loppuun.

                Comment


                • Nonii. Tääl on muitaki A3 3.2 turboja. Tänään olisi penkkipäivä itellä jos vähä vielä lisää ottais irti, tällä hetkellä 375hv navoilla 0.6bar.

                  Comment


                    Pasi varmaan tietänee että näihin saa kuitulokareita eri leveyksillä tilattua ihan valmiina?

                    Hienoa työtä tuon moottorivalvonnan kanssa!

                    Comment


                      Joo, tosin itse olen löytänyt vain liian leveitä tai faceliftin lokareita.

                      No enivei, tallin lattialla on kaksi paria lokareita, 45 e/kpl Aeromotorsista. On kevyet, kun 1.85 kg painaa lokari ja 1 kg suojapahvit. :D

                      Comment


                        Apukuskin puolella olisi kaari hepissään. 13 mm on kesävanteiden ero, laitoin 15 mm leveämmäksi. Talvipyörien väliin M16-mutteri ja -prikka, kun ei ollut vielä sopivia kesärenkaita ostettuna. Puskurin takanurkkakin taipuu nätisti leveämmäksi.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20240406_221928.jpg
Views:	772
Size:	109,6 Kt
ID:	1969169 Click image for larger version

Name:	IMG_20240406_222456.jpg
Views:	743
Size:	107,4 Kt
ID:	1969167 Click image for larger version

Name:	IMG_20240406_222511.jpg
Views:	749
Size:	149,5 Kt
ID:	1969168

                        Comment


                        • On kyllä ilo seurata näitä Pasin värkkäämisiä. Nuo ohjainlaitejutut menee kyllä ihan omille leveleille, arvostan.

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viesti
                            Sitten seuraavaksi surffaamaan muita satuloita. Porsse menee kalliiksi ja RS-satulat myös. Mutta uudemman Q7:n satulat olivat järkevämmän hintaisia, ja niillä menee 375x36 mm levy. Tuli mieleen Bildelsbasen ja sieltähän löytyi norjalaisesta purkamosta rahteineen 350 eurolla pari 21-vuosimallisen ja 30 tkm ajetun E tronin 6-mäntäsatuloita. Siihen verot ja tullit päälle niin pari loistokuntoisia ja kevyitä alumiinisatuloita lähti reilulla 450 eurolla.

                            Edit: näköjään B9 RS4:ssä on nämä samat satulat, siinä tosin RS-somistein. :)
                            Mikä noiden satuloiden osanumero on? Ja mitkä levyt laitoit niiden kanssa?

                            Comment


                              Levyt on Macanista, Zimmermann 460.1554.52 ja 460.1555.52. Satulat oli ehkä 4M0615107BK ja 4M0615108BK, en löydä tarkkaa numeroa mistään.

                              Comment

                              Working...
                              X