Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • jannekk
    vastasi
    Se ihan ensimmäinen shokki iskee kyllä jo vinkkarin laivalla, kun 0.4l tuoppi keskikuraa maksaa saman verran kuin Saksassa 24x0.5l laadukasta A-olutta. Saksassa tosiaan menee useat kaupat hämmästyttävän aikaisin kiinni, mutta toisaalta, aika harvoin tulee käytyä kaupassa täälläkään 20.00 jälkeen. Ja tuo käteisen käyttäminen on toinen piintynyt tapa, mutta sille lienee omat historialliset syynsä.

    Leave a comment:


  • janhe
    vastasi
    Noo, Münchenissä tuntui ruokakaupat menevän järjestään arkena jo klo 20 kiinni, että eipä sieltäkään sitä kaljaa saanut kuin ravintelista tai turkkilaisten kioskeista, jos muisti käteistä ottaa mukaan, koska korttimaksaminen on saatanasta.

    Leave a comment:


  • Jesse87
    vastasi
    10min sitte rs6 Keravan kohalla ja kenkää anto, hyvät äänet kyllä.. harmi vaa et joku BMW oli tien tukkeena...

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Jo Turun sataman ja Auran ABC:n välissä se saksmanni on joutunut asennoitumaan perisuomalaisen könnän lisäksi myös perisuomalaiseen tieverkon kuntoon. Sitten, kun se saksalainen turisti osuu seuraavana päivänä sinne kauppaan sellaiseen aikaan johon on turvallista ja vastuullista sitä keskiolutta myydä, ja ostaa sitä karjalaa niin sille iskee seuraava shokki kun näkee hinnan. Saksasta saa ostoskärryllisen hyvää olutta siihen hintaan jolla sieltä ABC:lta saa sen 24-päkin karjalaa tai lapin kultaa. Kolmas shokki sille iskee kun pääsee kaupasta majapaikkaansa ja avaa ensimmäisen niistä peltilagereistaan ja järkyttyy siitä mitä kuraa täällä saa oluena edes myydä.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Saksasta palaaminen on aina kulttuurishokki. Toveri hopsiksen kanssa parisen vuotta sitten rantauduttiin Turun satamaan kun takana oli toistaviikon Saksan reissu. Pohdiskeltiin siinä millainen kulttuurishokki se on saksalaiselle kun hän rantautuu illan suussa Turun satamaan ja lähtee siitä sitten vaikka moottoritietäTamperetta kohti ja tapaa perisuomalaisen könnääjän, joka niska jäykkänä ja hartiat lukossa pitää huolen siitä, ettei kanssa-autoilijoilla matkanteko ole kivaa eikä sujuvaa. Ja sitten hän pääsee yhdeksän korvilla (illalla) Auran ABC:lle, saa termoskannussa väljähtynyttä laadukasta Juhlamoskaa ja ihan yhtä laadukasta palvelua siihen päälle. Siitä suivaantuneena painelee kaupan puolelle ostamaan kaljaa murheeseen ja huomaa, ettei sitä klo 21.00 jälkeen kekkoslovakiassa myydä. MITVIT?

    Mutta on niissä saksalaisissa kyllä jotain vikaakin. Taannoin luin erästä artikkelia jossa käsiteltiin saksalaisten matkailua kotosuomessa. He erityisesti pitivät ABC-asemien noutopöydistä, on kuulemma halpaa & hyvää. Vai olisiko se kuitenkin niin, että se ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella. Voi se saksalainenkin kyllästyä niihin ainaisiin omien liikenneasemiensa currywursteihin leivällä tai ranskalaisilla. Ehkä siinä ABC:n noutopöytä vaikuttaa hyvinkin houkuttelevalle.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Aamun räntäsateessa ja loskakelissä joku veti pappatunturilla, aiheeseen kuuluva nahkalakki päässä.

    Leave a comment:


  • Benkku
    vastasi
    Kulttuurishokki kun tuli saksasta kotisuomeen, motarilla ajetaan hieman erilailla. Huomasin samalla että "vanha tuttu" on vaihtanut autoa, nykyään A8L vm 2015. Ajaa kuin täysi apina, väliä edelläajavaan se 10m, Lohjalta Kehä 1:selle oli kuin disko kun 100m välein piti painaa jarrua, oikealta ohi, kiilaamisia, rajuja ylinopeuksia ym perseilyä. Oltiin sitten Perkkaalla samaan aikaan, meinasin antaa palautetta kun kaveri könys autosta ulos, oli sitten sen verran vanha kääpä etten jakasanut. Ilmoittaa netissä ammatikseen : sosiaalityöntekijä,
    vaativan erityistason perheterapeutti,
    lastenpsykoterapeutti ja työnohjaajakouluttaja

    Tarttis varmaan itse jonkun kolleegansa hoitoa, tuo hänen ajotyylinsä on ihan jokapäivästä, ja autot yleensä sen näköisiä, edellisessä oli koko kylki syvillä naarmuilla

    Leave a comment:


  • Kilu7
    vastasi
    Kuopion motarilla petoselta pohjoiseen heitti tilataksi kaistanvaihdon miehisesti suoraan eteen. Kuittasi peliliikkeen tarjoamalla kiven tuulilasiin ja suoraan naaman eteen. Autossa oli kiveniskutarra jemmassa, joten pistin sen. Sain soitettua Kajaaniin kiveniskupaikauksen ja se tehtiin. Katsotaan kestääkö paikkaus.

    Leave a comment:


  • Kukke
    vastasi
    No justiinsa oli metallivihreä ja taisipa kilvet olla INF. Edelleenkin tosiaan kulkee ja hyväkuntoiselle vaikutti. :)

    Leave a comment:


  • Razur
    vastasi
    Kukke, oliko vihree? INF- ? Oma exä, näin kanssa jokunen vuosi sitten Oulussa, oli silloin vielä hienossa kunnossa.

    Leave a comment:


  • Kukke
    vastasi
    Yllättävän hyväkuntoinen Typ 89 ajoi ohitse Oulussa aamusella. Eipä noita hirveästi näe enää liikenteessä.

    Leave a comment:


  • Benkku
    vastasi
    Oli meno kuin elokuvissa tänään ykköstiellä juuri ennen Kehä 3:sta. Ajelin oikeata kaistaa 110 km/h, minua ohittamassa oli 2 autoa ja takanani 1 auto. Astra-kuskilla ilmeisesti kiire kun pujotteli meidän 4 välistä n 150 km/h. Meillä oli vaan välit juuri sopivat että juuri ja juuri tuon pystyi tekemään, eikä kukaan vaihtanut kaistaa/jarruttanut tai kiihdyttänyt. Tuli mulle aiankin osin puskista tuo kun takanani oleva auto peitti näkyvyyden, huomasin Astran vasta kun se vaihtoi takaisin oikeall minun taakseni ja siitä sitten takaisin vasemmalle. Ja siten ihmetellään kun motarilla sattuu ja tapahtuu

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Minulla tullut nyt vastakkainen tilanne parikin kertaa viikolla eteen. Olin valmistautumassa kääntymään vasemmalle sivutielle ja vähän ehdin hidastaessa ihmetellä, että mikä hemmetin kynttilä leijuu keskellä tietä kauempana? Kun sitten käänsin vasemmalle, niin se kynttilä olikin jo melkein kohdilla. Joku Monkey-poika tuli miljoonaa tietä pitkin ja etuvalossa vain sellainen n. puolet auton yhdestä parkkipolttimosta tehoa. Takana sillä ei ollut mitään.

    Seuraavana päivänä meinasin ajaa toista mopopoikaa melkein perään, kun yhtään valoa tai heijastinta ei perässä ollut ja ilman mitään vilkkuja hidastaa ja kääntyikin samalle sivutielle minne mikäkin olin menossa. En nähnyt koko kaveria vasta kunnes ehti kääntyä sen verran, että valkoinen tennari vähän erottui. Ei sillä edessäkään palanut juuri mitään. Meinasin jo ajaa perään katsomaan, että mihin kadun taloista pysähtyy ja pyytää, että korjaa nyt edes joku valo ettei henki lähde.

    Muistan omassa mopoiässä, että joillain kavereilla oli näkemys, että kun valot ei pala niin poliisi ei näe... Ei ihme ettei lotto osu vahnhemmalla iällä, kun on käyttänyt kaikki onnen narut jo nuorena, että on pysynyt hengissä...

    Leave a comment:


  • taski
    vastasi
    Tänä aamuna töihin ajaessa ehdin sekunnin-pari ihmetellä hemmetin kirkasta tuikkua vastaantulevien autonvalojen seassa, kunnes lähempänä osoittautui kulkusuunnassaan vasenta laitaa ajavaksi pyöräiljäksi, jolla oli kohtuullisen kirkas ajovalo. Tuli vähän vastaantulijoita hivoteltua, kun talvisaikaan tuolla kantatiellä ei ole käytännössä piennarta lainkaan. Hattua nostan uskalluksesta, mulla ei kantti kestäisi tuolle Ilomantsintielle fillarilla näissä keleissä ja aamukuuden pimeydessä.

    Leave a comment:


  • panu
    vastasi
    Sellainenkin on tullut koettua nimenomaan moottoritiellä. Raskaan kaluston laittomat kaukovaloviritykset on kuin pieni aurinko maan pinnalla ja häikäisee tehokkaasti vastaantulijoiden puolelle asti, vaikka kuinka yrittäis kääntää katsetta oikealle. Pahimmillaan niitä valojenvilkuttelijoita löytyy myös näistä ylitehokkailla valoilla varustetuista ammattiautoilijoista.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Paino sanoilla laillisilla referensseillä. Joissain raskaan kaluston edustajissa on ledivalonheitintä ja lumenia sen verran, että näkee vaikka kuuhun.

    Leave a comment:


  • panu
    vastasi
    Ihan sama mitkä vakiotuikut siellä on. Vilkuttelijoita löytyy aina. Joitakin vaan ärsyttää suunnattomasti, että joku kehtaa käyttää vapaat raot hyödyksi nähdäkseen paremmin. Ei itseä ainakaan ole muiden lisävalot oikein käytettynä haitanneet, kun pitää katseen omalla puolella. Joku piru olkapäällä vissiin kuiskuttaa, että "kato, kato, kato".
    Laillisilla referensseillä tuskin kovin herkästi ongelma.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Tuo moottoritiesääntö on saattanut joskus olla ihan fine mutta nykyään kun jokaisella ja niitten mummolla on pitkin vittua suunnatut ledipötköt keulalla, raksapakuissa/kuorkeissa varmuuden vuoksi vähintään kuusi paria niin kriminalisoida saisi kokonaan.

    Leave a comment:


  • panu
    vastasi
    En käsitä mikä siinä kaukovalojen käytössä ylipäätään on niin vaikeaa/jännittävää. Monesti tapaa tien päältä henkilöauton kuljettajia, jotka ajaa pelkillä lyhkäsillä säkkipimeällä metsätaipaleella. Minkäänlaista kaukovalon kajoa ei näy mutkan tai mäen takaa, vaikka olet ainoa vastaantulija pitkään aikaan. Tällä tienaavat itselleen varman häikäisyn, kun ei yhtään voi ennakoida valojen vaihtoa ilmestyessään yllättäin näköesteen takaa.

    Ja moottoritiellä se vasta vaikeaa onkin. Silloin kun on leveä viheralue välissä, on ihan luvallista ajaa pitkät päällä vaikka autoja tulee vastaan, kunhan keula ei osoita vastaantulijoiden puolelle, eli suoralla ja ulkokaarteessa ajettaessa. Jonkun tutkimuksen mukaan 64 % luulee ettei näin saa tehdä ja eikös joka kerta kun ajaa oikeaoppisesti ulkokaarteessa pitkät päällä, niin joku vastaantulija vilkuttelee valoja sisäkaarteen puolelta.

    Jotkut rajoituksista piittaamattomat saattaa painella pimeällä motarilla jopa 150 km/h pelkillä lähivaloilla, vaikka tilaa ois käyttää pitkiäkin. Siihen kun sattuu joku aitojen väliin eksynyt peura eteen, niin voi tulla rumaa jälkeä.

    Leave a comment:


  • Wisa
    vastasi
    Kuorma-auton ratissa huomaa tuon ilmiön. Työautossa on ihan perinteiset on-off -kaukovalot, mutta koska niitä lukseja nyt on kohtuullisen riittävästi, pyrin ennakoimaan esimerkiksi mäenharjanteella valonvaihdon siten, etten ammu vastaantulijaa suoraan takaraivoon pitkillä. Aika usein jos vastaantuleva henkilöauto ei havaitse valojen vaihtumista lyhyille, ei sielläkään päässä hoksata vaihtaa. Ilmeisesti pitää nähdä vastaantulijan valonvaihto, ennen kuin se triggeröi itsellä toimintaa.

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
    Uskallan väittää, että oman auton ulkonäön vaikutus muiden käyttäytymiseen on sama ilmiö kuin, että "kaikki tuijoittaa" kun mokaa tai, että konsertissa se laulaja katsoi juuri minua tuhansien muiden seasta...
    Kommentoin tähän kun olin muutenkin tähän säikeeseen kirjoittamassa. Kyllä on tuon A7:n kanssa tullut useita liikennevalo-kilpailutilanteita vs vanha B6:n räppänä (~0 kpl /10v). Eikä silleen että näkisin noita kilpailutilanteita joka puolella vaan että kun rullataan viereen niin katsotaan että isot vanteet ja jarrut = varmaan on nopea auto, sitten lähdetään nilkka suorana kun vihreä vaihtuu. Myös perässä roikkuminen on lisääntynyt. Tosin vanhassa autossa ei kyllä ollut klubin kilvenalusta...

    Tänään Hämeenlinna-Tuulos välillä ~20:00 aikoihin joku karavaanari-vatipää ei selkeästi ymmärtänyt matriisi-ledivalojen toimintaperiaatetta vaan ajoi miljoonan lumenin ledibaari-hässäkät päällä vastaan ja ohi. Ei oo kahta sanaa jos tuollainen valonheitin päällä ajaa vastaan etteikö matrixiLEDit osaa pimentää vastaantulevaa, mutta kun ei oo se perinteinen on-off pitkät pois niin jos ei tajua niin ei. Lyhyellä otalla über-tehokkailla lisäpitkillä varustetut autot harvemmin ymmärtävät nykyaikaisien ajovalojen päälle.

    Jos kyseinen teiden sankari sattuisi täällä olemaan niin tässä hyppäys nykyaikaan:

    Audi Matrix LED technology

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Slaavilaiset possujunakuskit säästävät rahaa.

    Leave a comment:


  • Paranormalix
    vastasi
    Tahtoo vaan olla että niitä pitkiä yhdistelmiä vedetään aika usein niin pienillä hevosvoimilla kuin laki sallii. Jostain syystä isännät kuvittelevat että kun on vähemmän hevosia niin menee vähemmän polttoainettta. Ja kun siellä on yhteensä 76 tonnia painoa ja 12 akselia vastustamassa niin se meno on parhaimmillaankin aika rauhallista.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Yhdestä pitkästä pääsee yleensä ohi mutta se on kyllä mahtia kun on joku kolme yhdistelmää peräkkäin metrin väleillä toisistaan hinkkaamassa parikymppiä alle rajoituksen. Yleensä niissä on pitkät kilvet vaan näkee sitä kotimaisiltakin.

    Leave a comment:


  • Benkku
    vastasi
    Sain kantatiellä kiinni hitaasti liikkuvan raskaiden ajoneuvojen letkan, ei mitään mahdollisuuksia päästä ohi ( räntää tiellä, huono näkyvyys, lyhyet välit ja vastaantulevaa likennettä) . Vedettiin se 20 km 60-63 km/h. Sitten tuli alamäki ja 60 km/h rajoitus , ajattelin että kai nyt jonon vetäjä vetää kameraan ylinopeutta, ja samantien leimahti kamera. Eli ekana oleva raskas nosturi sai juuri kameran kohdalle ylinopeutta kertymään sen verran että räpsähti. Sen hanurissa roikkuva yhdistelmäkin oli kantatielle mielenkiintoinen, eli puoliperä jossa pitkä täysperäkärry perässä, lakimuutos kai nyt mahdollistaa noiden ajamisen rajoituksetta.

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Uskallan väittää, että oman auton ulkonäön vaikutus muiden käyttäytymiseen on sama ilmiö kuin, että "kaikki tuijoittaa" kun mokaa tai, että konsertissa se laulaja katsoi juuri minua tuhansien muiden seasta...

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Itse en viitsi niin lähellä perässä roikkua, että saisin ilmaisen lasinpesun.

    Leave a comment:


  • Puuhapete
    vastasi
    Toi on muuten hauska homma. Ne pesunesteet mitä edelläajava roiskuttaa lasille on ilmanen lasinpesu meikäkäiselle :)

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
    Sitten kun pääsen ohi ja jatkan samalla vakkarinopeudella mitä ennen ohitusta se ohitettava onkin nostanut omaa vauhtia, mutta ei mene ohi vaan jää roikkumaan siihen muutaman metrin päähän.
    Kokeile seuraavaksi vaikka pestä tuulilasi? Aiheutin statusautollani Nissan Paskain [TM?] kuljettajassa perässä roikkumis sekä pitkien vilkuttelu -kohtauksen. Päätin tällöin pestä tuulilasin ja komeasti pesi auto ajovalotkin samalla kertaa... koska turvallisuus ennen kaikkea.

    Leave a comment:


  • Outonaapuri
    vastasi
    No joo, semiripeillä tojotilla ajaneena sama juttu kuin edellisellä puhujalla. Joskus on joku rinkulakeulakin saattanut kiihdytellä vierellä, tosin itse en jaksa haasteisiin juuri vastata. Ripeästi se sallittu +jotain mittariin ja antaa olla.

    Leave a comment:

Working...
X