Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • villho
    vastasi
    Ja ohituskaistan kohdalla nopeus myös yleensä nousee 80 -> 100 km/h, joten teoriassahan sitä on ihan lupakin nostaa nopeutta. Ei se siitä yhtään vähemmän idioottimaista käytöstä tee, mutta kuten jasso tuossa ylempänä mainitsi, eivätpä nuo suhaajat tuollaisia murehdi, koska eivät edes tiedosta vetävänsä pitkää letkaa perässään.

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    99% aiheutetuissa tapauksissa ei ole ripaustakaan suunnitelmallisuutta eikä varsinkaan henkilökohtaisuutta vastapuolta kohtaan. Kun taas 99% kohdalle osuneista tapahtumista koetaan tahallisiksi ja henkilökohtaisiksi.
    Tämä lienee totta. Tosielämässä aniharva tienkäyttäjä tuskin haluaa tehdä tahallaan kiusaa muille. Syyt törttöilyyn lienevät monesti ihan muualla, kuten jasso edellä totesi. Itse olen pähkäillyt, että ohituskaistien oikealla kaistalla kiihdytetään, kun baana yllättäen aukeaa edessä ja se ikäänkuin muistuttaa konetietä tms. jossa voi ajaa kovempaa tjs.

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Eräs kaveri minulle kerran totesi, että cruise on hölmöin lisävaruste mitä löytyy eikä sitä käytä. Syynä se, että kuski joutuu silti jarruttamaan itse...

    Kun erilaisten nopeuden pumppaajien kyydissä on tullut istuttuakin, niin ei niissä kiihdyttelyissä ole mitään suunnitelmallisuutta saati kiusantekoa. Eivät vain seuraa liikennettä lainkaan saati osaa arvioida omaa nopeuttaan. Ohituksen jälkeen kiihdyttävät, koska eteen tuli kiintopiste mitä seurata, joten tuntuu helpommalta ajaa kovempaa. Ja ylämäissä vauhti putoaa, koska eivät ymmärrä painaa enemmän kaasua ja vastavuoroisesti alamäessä mennään miljoonaa. Tai sitten vain mietitään jotain omia diipadaapoja, ja unohdetaan pitää kaasua. Ohitus katkaisee ajatuskierteen ja palauttaa keskittymisen taas hetkellisesti vauhdin ylläpitämiseen, jonka seurauksena painetaan kaasua.

    99% aiheutetuissa tapauksissa ei ole ripaustakaan suunnitelmallisuutta eikä varsinkaan henkilökohtaisuutta vastapuolta kohtaan. Kun taas 99% kohdalle osuneista tapahtumista koetaan tahallisiksi ja henkilökohtaisiksi.

    Leave a comment:


  • villho
    vastasi
    Ja tuolla tiestöllä on liikenteessä varsin paljon autoja, joissa ei ole vakionopeudensäädintä (tai kuskeja, jotka eivät sitä käytä, vaikka sellainen olisikin). Tähän kun ymppää mittarivirheet, kameratolpat ja muut, niin pumppaustahan siitä tulee.

    Leave a comment:


  • Outonaapuri
    vastasi
    Muistelen jostain lukeneeni että ohitettavat nostaa jonkin verran nopeutta ihan huomaamattaan kun keskitytään siihen ohittajaan eikä oman nopeuden tarkailuun. Toki ei sillä mitään yli kympin nopeuden nostoja tai perseessä roikkumisia selitetä.

    Leave a comment:


  • T.Hell
    vastasi
    Puuhapete, eikö ohittamisen jälkeen pitäisikin olla enemmän vauhtia kuin ennen ohitusta? Turhahan se ohitus on jos vauhti on ollut sopiva sitä ennenkin.
    Japi varmaan ihan tarkoituksella ymmärsi väärin tuon Puuhapeten asian? Kyseessä siis varmaankin tilanne, jossa omalla nopeudella toinen tulee perse edellä vastaan. Se ohitetaan, mutta tämä ohitettu pösilö nostaakin nopeutta, jolloin omaakin nopeutta "pitää" nostaa, kun se ohitettu tulee muuten konttiin kiinni. Se on perseestä ja sitä ihmetteleekin miksi se kaasu nyt löytyi kun äsken vaan körötteli.
    Normaali ihminenhän antaa toisen mennä omia menojaan, eikä ala "jahtaamaan" ohittajaa.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Sen verran pitää omasta käytöksestä myöntää että pieni yli- tai alinopeus edessä ajavalla ei ole kynnyskysymys. Jos se nyt on vitosen alle rajoituksen niin eihän siinä, painan kerran cruisen napista ja ajetaan sitten sitä nopeutta vaan jos ajetaan 20km/h alle rajoituksen ilman mitään järkevää syytä niin tulee mieleen ajatus että edellä ajavalla kuljettajalla on syystä tai toisesta jotakin vaikeuksia sen ajoneuvonsa kuljettamisessa. Johtuuko sitten kuljettajasta vai mahdollisesti renkaiden kunnosta tai jostain muusta teknisestä seikasta, en tiedä mutta mieluummin pidän niin epävarmalta näyttävän muuttujan peileissä kuin siinä muutaman kymmenen metrin päässä edessä.

    Toinenkin asia pitää myöntää. Jos tuollaisen täysin oikeutetun ja puhtaan ohituksen jälkeen alkaa se valojen vilkuttelu ja takapuskurissa mielenosoituksellisesti kiinni roikkuminen, väistän kyllä sen verran sivuun että ohi pääsee halutessaan. Tämä tarkoittaa yleensä näin talvikurasuolakelien aikaan kuivalta ajolinjalta märän loskapatjan tai kesäaikaan sivulle piennarviivan päälle sijoittumista josta yleensä myös nousee sitä paskaa tienpinnasta takanatulijan lasille merkittävän paljon enemmän. Siinä kun muutaman sata metriäkin heittää kaikki kurat ja hiekoitushiekat tien reunalta ilmaan niin yleensä se takana perseileväkin asennoituu turvavälin pitämiseen ihan uudella tavalla. Ja tämä kaikki koko ajan kaasupolkimeen koskematta, vakkaria vasten tasaisella suurimmalla sallitulla nopeudella.

    Leave a comment:


  • Japi
    vastasi
    Puuhapete, eikö ohittamisen jälkeen pitäisikin olla enemmän vauhtia kuin ennen ohitusta? Turhahan se ohitus on jos vauhti on ollut sopiva sitä ennenkin. Tietysti jos joku pumppukaasu on ollut edessä niin kyllähän se on rasittavaa ja silloin itsekin menen ohi. Tunnistan kyllä ongelman. Jos minä huomaan että jollakin on kovempi kiire kuin minulla yritän mahdollisuuksien mukaan helpottaa ohitusta. Turha minun on puuttua muiden nopeuksiin vilkuttelemalla ja muuten protestoimalla. Sitä varten siellä on ihan oma ammattiryhmänsä.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Se on kyllä tuo ohitetuksi tuleminen toisille kova paikka. Toissapäivänä viimeksi ajelin kotio töistä, cruisessa 85km/h joka on todellista 82km/h. Pitkä aukea suora kasikympin yleisrajoituksella, valoisaan aikaa mutta luminen keli. Parisataa metriä ennen sivutien risteystä näen kun sieltä sivutieltä kääntyy Nissan Paskai eteen. Aikaa olisi ollut kiihdyttää kyllä mutta eipä tuo ollut saanut sitä datsuniaan piiskattua kuin ehkä kuudenkympin vauhtiin. Saavutin, laitoin vilkun päälle ja ajoin ohi. Koko ajan cruise päällä kaasuun koskematta. Ja sitten alkaa takaa se raivokas pitkien räpsyttely. En kyllä ihan ymmärrä miksi. Olisi varmaan pitänyt kans jäädä ajamaan sitä nissanikyyrän mielestä sopivaa nopeutta. No, enemmän tilanne selvästi häntä harmitti kuin minua joten annoimpa olla. Jos jokaisen valojen vilkuttelijan ja dashcam-videoitaan muna pystyssä someen ja iltalehteen lähettävän olmin takia alkaisi omia hermojaan menettämään niin ei enää koskaan saisi ajaa rauhassa.

    Leave a comment:


  • hauno
    vastasi
    Tänään juuri saavutin yhden matelijan joka 80kmh alueella ajeli n.70kmh, vilkku päälle turvallisessa paikassa ja ohittamaan, no löytyihän se kaasupoljin samalla hetkellä kun olin rinnalle päässyt. Liekö sillä vaikutusta että olin kehdannut lähteä volkkarilla ohittamaan B9 nellku audia, ohi toki tuolla ärrä golfilla juuri ja juuri pääsin.

    Leave a comment:


  • Puuhapete
    vastasi
    Onkohan mun sietokyky heikentynyt vai onko mielensäpahoittajat lisääntynyt liikenteessä?
    Paljon ajan vuosittain, ja paljon myös ohittelen, mutta jotenkin viime aikoina ohittaessa tuntuu, jotta nopeutta nostetaan tahallaa ja sitten kun olet mennyt ohi täytyy pitää kovepaa vauhtia yllä kuin ennen ohitusta ettei ohitettava tule takapuskurista sisään.
    Joka kertä, kun ajelen tuon 100km työmatkan, tulee näitä kiihdyttäjiä ja räpsyttelijöitä. Saatan ajaa yli nopeusrajotuksen, mutta ohitukset teen aina turvallisissa paikoissa.

    Ehkä mulla on vain liian kiire ja täytyisi tyytyä ajamaan se 30-40km jonossa joka kulkee max 75km/h pumpaten vielä nopeutta.

    Leave a comment:


  • audi200tuning
    vastasi
    Jyväskylästä mikkeliin välillä klo 13.30 tumma ur quattro trailerilla maasturin vetämänä. Onko jonkun kerholaisen?

    Leave a comment:


  • Kukke
    vastasi
    Uudet, seuraavankoriset A3 sedanin ja sportbackin ja naamioteipatun facelift-Q5n Oulun keskustassa. Ei ollu noissa kolmosissa teipattu kuin rinkulat!

    Leave a comment:


  • trallalaalaakso
    vastasi
    C5 RS6 Avant Lahdenväylällä ison kirkon suuntaan Jakomäen hujakoilla vähän ennen aamukymmentä. Kakkis, jonka yönmusta kuljettaja havaittu aikaisemminkin toimittamassa ruokaa Foodoran laatikoilla. Iso käsi autovalinnastaan, hopeanharmaa ruosteeton ja usein puhdas Kakkis on parhautta osaltaan.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    15kW ei muuten ole ihan hirveän paljon edes pieneen sähköautoon.

    Leave a comment:


  • HiTec
    vastasi
    Motonetin pihalla oli Citroen Saxo sähköversio. Ihan joka päivä ei tule vastaan.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Kilu7
    vastasi
    Itse ohitan peräedellä olevan auton aina, kun on mahdollista. Tarvittaessa sitä vauhtia on aina tarpeeksi ollut. Joskus napsahtaa rapsu, mutta yleensä ei, Kaupunkialueella ajan sen perässä, kun matkaa ei kuitenkaan paljoa ole,

    Leave a comment:


  • kyylä
    vastasi
    Edellisiin liittyen tuli mieleen yksi kerta vuosia sitten motariajossa tapahtunut tavallinen tilanne jossa itse ajelin rajoitus + 5-10kmh vauhdilla vakkari päällä. Ohitin saman volvon 4 kertaa parin kymmenen kilometrin matkalla koskematta polkimiin ja siitäkös sitten hermostuttiin ja keskisormi heiluen oikealta ohi kun olin päässyt ohituskaistalla parin auton mitan verran eteen.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Loser flyby. Tämä se on kyllä jännä ilmiö ja siihen törmää tämän tästä.

    Eilen taisi mennä honda kives -kuskilla käpy karburaattoriin, itse en sitä edes heti tajunnut, mutta sen episodin seuraukset huonolla tuurilla olisi voineet päättyä Aamulehteen. Tämä oman elämänsä Max Verstappen oli perässäni liikennevaloissa ja kun minulla ei ole tapana kaivaa nenää valojen vaihtumista odotellessa, niin otin siinä sitten normaaliripean kiihdytyksen kun valo vaihtui vihreäksi. Heti kohta alkaa 80 km/h rajoitus ja tavoitin melko pian edellä mennen jonon pään ja jäin siihen perään sitten ajelemaan koska jono oli hävyttömän pitkä ja parin kilometrin päästä piti kuitenkin kääntyä tieltä pois. Tämä Honda-kuski oli kiveksensä ilmeisesti saanut piiskattua sellaiseen vauhtiin, ettei hänellä ollut muuta mahdollisuutta kuin painella ohitseni. Eipä siinä mitään noin muuten, mutta kyseisellä tienkohdalla on vähän huono näkyväisyys eteen, tie kaartuu vasemmalle ja toiseksi autoja tuli vastaan yhtenä solkena. Sehän ei Honda-miestä häirinnyt, siitä vain väkisin ohi ja etupuskuria hipoen suoraan eteeni.

    Jostain luin taannoin, että Audi-kuskeja enemmän vihataan vain BMW-kuskeja. No nyt kun sattuu olemaan molemmat, niin kai sitä on autoilijoiden vihat päällensä ansainnut :)

    Leave a comment:


  • villho
    vastasi
    Yo. kommenttiin liittyen: useampikaistaisilla teillä se tilanne on tämä:
    - Ajat kehä-/moottoritietä tasaisella matkanopeudella tyyliin "tikkari+sakkoraja" ja saavutat oikealla kaistalla etenevää, tyypillisesti 2-3 auton jonoa n. 10-15 km/h nopeuserolla.
    - Jonon ollessa sopivalla etäisyydellä, vaihdat vasemmalle kaistalle ohittaaksesi - yhä tasaista matkanopeuttasi jatkaen.
    - Joku jonosta havahtuu tilanteeseen ja uskaltautuu itsekin ohittamaan. Kaistanvaihto eteesi on ripeä, ohitusnopeus ei niinkään: tämä uusi ohittaja ohittaa oikealle jääneitä turvallisella 1-2 km/h nopeuserolla. Itse jouduit tietysti jarruttamaan.
    - Ohituksen kestettyä n. minuutin verran, on edessäsi ajava ohittaja päässyt tarpeeksi pitkälle jonon etupuolelle, jotta hän uskaltautuu palaamaan sinne (Huom! loskakelillä voi toki siirtyä heti sinne oikealle - silloin ei tarvitse väliä jättää)
    - Edessäsi ajaneen ohittajan kaistanvaihto oikealle ei ole ripeä, mutta nopeuden nostaminen on: hän nostaa oikealle kaistalle palatessaan nopeuttaan, joka jo lähes vastaa omaa matkanopeuttasi.
    - Huomaatkin yllättäen itse olevasi se hidas ohittaja. Tämän jälkeen sinulla ovat seuraavat vaihtoehdot:

    1) Päätät, että sinulla ei ole niin kiire ja lasket nopeuttasi pari naksua ja palaat oikealle kaistalle ohittajan taakse. Noin puolen minuutin päästä havaitset olevasi 2. auto oikealla kaistalla etenevässä jonossa, joka etenee turvallisesti n. 5 km/h alle nopeusrajoituksen.
    2) Lisäät välittömästi nopeuttasi päästäksesi ohi. Nopeutesi on reilusti sakkorajan yli. Jos olet epäonnekas, kohdallesi sattuu tutka tai uusi nopeusvalvontakamera ja saat viranomaiselta muistutuksen perseilystäsi liikenteessä.
    3) Säilytät ensi alkuun nopeutesi. Oikealla kaistalla etenevä ei laske omaansa, joten lisäät omaasi päästäksesi ohi. Päästyäsi ohi, ohitettava laskee nopeutensa alkuperäisen jononsa nopeuteen ja on nopeasti vain pieni piste taustapeilissä.
    4) Säilytät nopeutesi ohittaessasi. Oikealla kaistalla etenevä ei laske omaansa. Taaksesi kertyy jono sinuakin kiireisempiä, jotka pitävät sinua idioottina ohittaessasi todella pienellä nopeuserolla. Kun olet lopulta päässyt autosta ohi ja palaat oikealle kaistalle, ohitettava laskee nopeutensa alkuperäisen jononsa nopeuteen ja on nopeasti vain pieni piste taustapeilissä.

    No joo, tää on tätä. Ensimmäisen maailman ongelmia.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Mua ei haittaa kumpikaan noista niin kauan kun nopeutta on edes se 100kmh että voin itse ajaa cruise päällä. Menköön menojaan kilpaa ihan niin monta kertaa ohitellen kun huvittaa. Kaiken eniten vituttaa ne pumppukaasun euroopanmestaruuskisoihin harjoittelijat jotka eivät osaa ajaa tasaista nopeutta edes suoralla maantiellä. Niistä on pakko mennä ohi ja ne ovat juuri niitä valojen vilkuttelijoita ja dashcam-pellejä jotka valittaa kun tuonkin oli pakko mennä ohi ja sitten se jäi tohon eteen ajamaan samaa nopeutta.

    Leave a comment:


  • Outonaapuri
    vastasi
    Sitten kun yrität sillä tojolla päästä sinne letkan keulalle paahtamalla 160 ohituskaistaa niin eiköhän eteen pyyhi 200 lasissa joku saksalainen romu vetämään 108kmh tunnissa kun mä haluaisin sillä tojolla mennä 112kmh, joutuu sit ohittamaan sen saksalaisen uudestaan.

    Leave a comment:


  • RS2
    vastasi
    Voin nillittää samasta asiasta kuin 10 vuotta sitten myös. Toyota ja Volvo: Ylivoimaisesti enemmistö vetää letkaa alinopeutta, ja kun ohittamaan ei ole mahdollisuuksia juurikaan kuin ohituskaistoilla, jolloin tojovolvisti painaa sen rumalautansa kaasupoljinta siten, että ohitusnopeudet ovat luokkaa tuplat.

    Marmatin emännälle viimeksi joulukuussa, että varmuudella nuo alinopeushinurit on palkattu ajamaan sillä vesipäisellä tyylillä liikenteen sekaan, jotta palsternakan temppurata tuottaisi kivasti nettotuloja. Noissa "automerkeissä" on pakosti valmistajan asentama rakenteellisen nopeuden rajoitin. Matka-ajossa 60 km/h, ja hetkellinen 112 km/h.

    Leave a comment:


  • Kukke
    vastasi
    Sekään ei ole tavatonta, että uudehkossakaan Avensiksessa ei ole cruisea ollenkaan. Sehän maksaa rahaa. Ei Avensis-Pena sellaiseen investoi.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Se on Heikki niin, että avensis-pentti on niin nuuka, ettei vakionopuessäädintä voi käyttää. On taloudellisempaa "ajaa nilkalla" juurikin kuvailemallasi tavalla, eli annetaan alamäkeen rullata reilusti nopeutta ja ylämäkeen kevennetään kaasua, jolloin vauhti hidastuu.

    Leave a comment:


  • Hezekiel
    vastasi
    Onko tojota avensiksessa käsikaasu (siis sellainen kuin esim. 60-luvun italialaisissa)? Ajelin tänään töistä kotiin niin edellä rullasi harmaa avensis, 80 rajoituksella mentiin loivaan ylämäkeen ehkä 75 ja aina alamäessä yli 100 vauhtia, ikään kuin kaasupedaali olisi takertunut varttikaasun kohdalle. Cruiseahan ei tietenkään voi käyttää mutta tämä oli melko mielenkiintoinen tapaus.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Ottaa päähän -säikeessä puhuttiin suojatieasiaa ja siihen liittyy tämäkin postaus.

    Viime perjantaina näin taas tyypillistä tamperelaista suojatieämpyilyä ydinkeskustassa. Minua vastaan ja samalla suojatietä kohti käveli oikeanpuolimmaisella jalkakäytävällä mieshenkilö. Hän pysähtyi suojatien eteen kuten minäkin tein, koska oletin että hän siitä suojatielle tulee. Vielä mitä, herrasmies katseli ihan muualle eikä ollut mitään aikomusta suojatielle astua ja varmasti hän oli nähnyt että pysähdyin suojatien eteen häntä odottamaan ja antamaan tilaa. Hetken odoteltuani kyllästyin ja nytkäytin auton liikkeelle, niin eikö tämä ihminen juuri sillä hetkellä päätä astua suojatielle eteeni ja katse oli edelleen ihan päinvastaiseen suuntaan. Mikä näitä ihmisiä vaivaa!

    Leave a comment:


  • Kraftwerk
    vastasi
    Siistin 8V Audi A3:n, jossa isot quattro-tekstit etuovissa. Siitä erikoinen neliveto, että aivan etuvetojen malliin suti etupyörillä liikennevaloista. Aika kova näyttämisen halu pitää olla, tai sit Haldexin pumppu sökö.

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Meininki Lahdessa kuin Bagdadissa, autolla ajat keskustassa niin tienvarressa paukkuu ja räjähtelee. Tiedä onko alla olevalla "Premium Luxyry 4-door Coupélla" osuutta asiaan mutta yksikin ilotulite näkyi juuri Audin kohdalla polttavan sytytyslankaa ja pamahti juuri ohi ajettua - ihan ajokaistalla siis. Kyllä tuolla vielä joku kolari kerkeää noiden takia sattua tänään. Pitää varmaan varuudeksi tarkastaa mobilen tarjontaa jos aamulla autosta onkin jäljellä vain savuava raato.

    Alkuperäinen kirjoittaja Etelä-Suomen Sanomat
    Kaahailu Lahden kaduilla kiristää sivullisten hermoja – "Siinä voi joku kumipää ajaa bemarinräyskällä ja näyttää, miten se kulkee"

    Leveät, pitkät ja suorat kadut houkuttelevat pientä osaa autoilijoista näyttämään taitojaan ja testaamaan ajoneuvonsa suorituskykyä. Lahdessa poliisi ei halua leimata mitään katua muita pahemmaksi, mutta katujen varsilla asuvien tai työskentelevien kaupunkilaisten kommentit ovat silti kiukkuisia.

    Kaupunkialueella kaahaaminen teettää Lahdessa ilmoituksia poliisille lähes viikottain. Hurjastelua esiintyy muun muassa leveillä, suorilla ja pitkillä katuosuuksilla, ja omaehtoisia testiajoja on vaikea saada kokonaan kuuriin.

    Ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisilaitokselta kertoo, että kovia nopeuksia on Lahdessa viime aikoina mitattu Uudenmaankadulta ja valtatie 12:een kuuluvalta Mannerheiminkadulta. Valvontaa kohdennetaan muun muassa sen mukaan, mistä päin valituksia näyttää tulevan eniten.
    Palasin Neuvostoliitosta työmatkalta ja nyt on Renkomäen ABC:ltä keskustaan Uudenmaankadulla neljää kaistaa vihdoin käytössä ja myös 60-rajoitusta, tuntuu saksalaisten premium-merkkien kuljettajat ajavan tuota pätkää hieman liian dynaamisesti. Vuoden alusta uudelle työmatkalle, niin eiköhän sieltä palatessa tuokin pätkä ole täynnä nopeudenvalvontakameroita.

    Leave a comment:


  • Styroks
    vastasi
    Viime yöltä mutta näin aivan idioottimaisen ohituksen ohitettavan paikalta. Oikealle taittava mutka jossa XC90 lähti ohittamaan ilman näkyvyyttä tai sitten ei välittänyt vastaantulijoista, niitä oli muutaman auton letka. Pakko oli hypätä jarrulle että kaikki pääsee terveenä kotiin. Itsellä aiheutti vitutuksen, vastaantulijoilla ainakin ensimmäisellä housupyykkiä... Aivan turha ohitus siihen paikkaan, yöaikaan tuolla Aura-Säkylä pätkällä ei yleensä tarvi ohituspaikkaa kovin pitkään kyttäillä.

    Leave a comment:

Working...
X