Eilen meni yhdellä Volvo XC60 -kuskilla kans tunteisiin. Olin ekana valoissa vaimon Passatilla ja Volvo tuli vasemmalle viereen. Olin kääntymässä seuraavista valoista oikealle ja valojen vaihduttua kiihdytin ripeästi tavoitenopeuteen. Volvo vierellä ja se sitten päätti kuitenkin jäädä taakse ja tulla samaan suuntaan kanssani.
Kyseisessä kohdassa on 40 rajoitus ja ajoin sitä vauhtia alamäkeen. Volvo oli huomattavan lähellä takana aina siihen saakka kunnes tie jakaantui kahteen samaan suuntaan menevään kaistaan. Välittömästi kun oli tilaa, Volvo meni erittäin vauhdikkaasti ohi ja jatkoi varovaisesti arvoinen 65-70km/h vauhdilla edelleen. Itse käännyin jälleen valoista oikealle omaan parkkihalliin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Kovat luulot Octaviasta, jos yrittää tosissaan etuvetoisella 2.0 tfsi:llä nöyryyttää bitdi a7:n.
Leave a comment:
-
Eilen illalla ajoin autoa parkkihallin sulamaan, etelän suunnasta Lahden keskustaan päin. Siinä matkalla otin muutamista liikennevaloista muutaman semisti dynaamisen lähdön ajonvakautuksen ollessa sport-tilassa, ei siis auton vetotapa jäänyt epäselväksi (juu, A7 on saanut myös etuvetoisena). Taustapelistä katselin että joku kiihdyttelee B6:lla mutta paljastui myöhemmin Skoda Octaviaksi, vRS-mallinen MK2 näitä siis mitkä oli vielä etuvetoisia. Keskustaan saapuessa on parit tunnelit matkakeskuksen kohdalla, jotka sulia ja 40km/h rajoitus. Tunnelissa Skoda-kuski sitten teki raivokkaan kiihdytyksen ja ajoi viereistä kaistaa ohi. Itse ajoin ns. business as usual eli renkaatkin pysyi ajourissa jne miten noilla nelivetoisilla talvella ajetaan... Mahtaa olla Skoda-miehellä rankkaa jos tuollainen menee tunteisiin ja pitää kuitata ohittaen 40-alueella reilulla ylinopeudella. Tavallaan vähän harmittaa että jouduin heti kääntymään enkä jatkanut samaa matkaa Skoda-miehen kanssa...
Leave a comment:
-
jep, jep. Kehä I leppävaaran tunneli, kaks neropattia mun edessä veti liinat kiinni ja pysähtyi kun aurinko paistoi silmiin pimeän tunnelin suulle. Ite joutui pysähtymään perään ja painaa vaan tööttiä ja samalla vetää pään niskatukeen ja odottaa millon tulee joku perään. Aurinko paistoi todella ilkeesti kyllä mutta ei se tie sieltä edestä mihinkään katoa, perässä tulevat näkee ihan saman auringonpaisteen mutta eivät vaan näe pysähtyneitä autoja keskellä tunnelia.
No sit kotimatkalla joku tuli vastapalloon kontulantietä. Kaks kertaa siis meinasin kuolla, ei mulla muuta......
Leave a comment:
-
Pk-seudulla oli aika oikeasti ilkeät kelit tuon lumimyräkän aikaan. Ei se nyt mitenkään poikkeuksellista ollut, mutta homma puuroutuu hyvin nopeasti kun lumi vie sen vähäisen tilan mitä liikenteellä on käytössä ja liikennettä on paljon.
Tiistai aamupäivällä kun ajoin pahimman aamuruuhkan jälkeen lumipöperössä Järvenpäästä Helsinkiin, niin yllätyin siitä kuinka kovaa porukka surutta päästelee. 107km/h GPS:ään ohituskaistalla ajaen olin oikeasti tien tukkeena ja useampi tuli puskurista työntämään. Lisäksi porukka tekee aivan käsittämättömiä ratkaisuja, jotka on vaarallisia ihan normikelilläkin. Yksi veti u-käännöksen liikennevaloissa vastaantulevien eteen. Kolmikaistaisessa kohdassa leikataan surutta poikittain sinne minne nyt keksitään rinnallaolijoista välittämättä. Joku bussikuski oli jättänyt pikku-Micransa keskelle ajokaistaa mutkan sokeaan kohtaan, koska oli jeesaamassa toista bussikuskia. Poistumisrampeille vedetään aivan viimetingassa kolmen kaistan yli. Auto jätetään poikittain parkkiin tielle, kun vain eturengas mahtui lumiseen ruutuun. Jne. jne.
Leave a comment:
-
Yks talvi ford consulilla riitti aikanaan itselle. Tekniikkaa vähän kutiteltu niin ei sillä meinannut edes tasaisella päästä liikkeelle vaikka nastat olikin..
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Japi Näytä viesti
Leave a comment:
-
Eipä ole tänään VT 25:sella quattrokelejä, aivan hirveä perunapelto, lumi jäätynyt asvalttiin kiinni. Pikkutiet oli sitten ihan eri asia :-) Toki alla xDrive
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja saah Näytä viestiEi ihan joka päivä näin tammikuussa tule tuollaisia vastaan:
https://i.media.fi/incoming/hwudau-6...40/6426289.jpg
https://m.nettiauto.com/chevrolet/st...unt=1&vifNav=Y
Leave a comment:
-
Hämmästyneenä tilanteesta en saanut kuvaa varsinaisesta tapahtumasta ajaessani tuollaista vastaan.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja saah Näytä viestiEi ihan joka päivä näin tammikuussa tule tuollaisia vastaan:
https://i.media.fi/incoming/hwudau-6...40/6426289.jpg
Leave a comment:
-
Ei ihan joka päivä näin tammikuussa tule tuollaisia vastaan:
https://i.media.fi/incoming/hwudau-6...40/6426289.jpg
Leave a comment:
-
Ohituskaistan kohdalla, risteyksissä, työmaiden kohdalla, taajamissa, kameratolppien kohdalla jne on erityisesti ansainnut sakkonsa, jos näissä ajaa ylinopeutta. Ei pitäis olla kenellekään uutta, että pääasiassa näillä kohdin valvontaa harrastetaan. Sitten on toki myös siviilipoliiseja, mutta ei nekään yleensä kyllä tule jututtamaan ellei aja kympin tai enemmänkin ylinopeutta.
Leave a comment:
-
Ajelin eilen illansuussa työautolla Heinolasta kohti Mikkeliä vitostietä pitkin. Nopeusrajoitus 80km/h ja Scanian cruisessa 85km/h. Ensimmäisellä ohituskaistalla ohitse kiirehtii kolme henkilöautoa. Seuraavan suoran päässä kameratolppa. Havaitsen suoran toisesta päästä välähdyksen. Jarruvaloja syttyy. Toinen välähdys. Jarruvalot palaa edelleen. Ei kolmatta välähdystä. Meinaan horjahtaa ojan puolelle kun naurattaa niin paljon. Typeryydestä sakotetaan.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja ^^BeBe Näytä viestiVajaa kymppi pakkasta ja kymmenisen senttiä lunta. Naapurin bemaripoika ajelee kesärenkailla päivittäin. Pään virtsapitoisuus varmaan aika korkea.
Just loppiaisena mateli yks bemari reilua 60:tta 80 rajoituksella kt58:lta kohti Vehoniemeä. Noinkohan oli siinäkin kesärenkaat alla.Viimeksi muokannut panu; 10.1.2021, 00:29.
Leave a comment:
-
Reeper Patton vois olla varsin pätevä nuorisokulkine, jos budjetti ei oo liian tiukka. Rekisteröidään traktoriksi ja saa ajaa 60 km/h 15-vuotiaana. Tekniikka ja ajettavuus lähellä henkilöautoa.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Janis Petke Näytä viestiPari viikkoa sitten, käytiin tytölle kattomassa koppimönkijää, mutta oli niin onnettoman oloinen ajettava verrattuna normaaliin mönkijään että jäi ostamatta tuo härveli.
Leave a comment:
-
Vajaa kymppi pakkasta ja kymmenisen senttiä lunta. Naapurin bemaripoika ajelee kesärenkailla päivittäin. Pään virtsapitoisuus varmaan aika korkea.
Leave a comment:
-
Pari viikkoa sitten, käytiin tytölle kattomassa koppimönkijää, mutta oli niin onnettoman oloinen ajettava verrattuna normaaliin mönkijään että jäi ostamatta tuo härveli. Tuohon nuorison liikkumiseen liikenteessä, toivoisin että normaalin auton rattiin pääsisi vähän nuorempana. Voisihan siihen laittaa rajoituksia, vaikka ilman matkustajia tai kellon aikoja, tms. Nyt tuolla mennään traktoreilla, mopoilla, kevareilla, mönkijöillä tai mopoautoilla jotka aiheuttaa turhautumista muille ja osa on talvikelissä vielä aika haastavia ajaa.
Onneksi poika tulee täysi-ikäiseksi parin viikon päästä ja tyttö parin vuoden.
90-luvun alussa olin vaihdossa jenkeissä ja siellä ajeli 16-kesäiset ihan normaalisti liikenteessä, eikä sitä pidetty mitenkään ihmeellisenä.
Leave a comment:
-
Poika on suorittamassa AM/121-luokan ajokorttia T3B mönkijällä. Tänään pidettiin ensimmäinen varsinainen ajo-opetustunti tieliikenteessä ja siihen nähden ihan mukavasti meni. Poika ajoi mönkijällä edellä ja minä autolla perässä, kommunikointi sujui mukavasti puhelimen välityksellä. Pojalla oli päällään huomioliivi, jonka selässä valkea kolmio joka osoittaa muille, että tässä menee kokematon ajokortin suorittaja ajo-opetustunnilla. Kotiin päin palatessa eräässä liikenneympyrässä pujahti meidän väliin auto, joka välittömästi ajoi niin sanotusti puskuriin kiinni. Sanottakoon vielä, että aluerajoitus on 40 km/h ja poika ajoi niin tarkkaan kuin sillä kokemuksella voi sitä nopeutta. Kyseinen autoilija pysyi noin 5 metrin päässä, kärkkyi välillä ohituspaikkaa. Minä rauhoittelin poikaa, että ajaa vain sitä 40 nopeutta, koska se on vallitseva rajoitus ja yrittää pysyä rauhallisena ja katsella peileihin, että mitä takana tuleva mahdollisesti aikoo tehdä. Ihmeen tyynesti poika ajoikin, vaikka perässä oli painostusta. Muutaman kilometrin jälkeen auto välistämme kääntyi pois. Kotipihassa sanoin pojalle, että en olisi ihan ensimmäiselle ajotunnille toivonut tuollaista kohtaamista, mutta valitettavasti tuo on sitä, mihin joutuu tottumaan.
Minusta tuollainen käytös ajoharjoittelijaa kohtaan on erittäin vastuutonta. Kun edellä menevän selässä tai ajoneuvon perässä on valkoinen kolmio, niin se tahtoo sanoa sitä, että tässä ajoneuvossa saattaa mennä kytkin, kaasu ja jarru sekaisin ja että vaikka tarkoitus on painaa kytkintä, niin saattaakin vahingossa painaa jarrua. Kysymyksessä kun on ajoharjoittelija, joka vasta opettelee tiellä liikkumista ja ainakin aluksi kaikki huomio kiinnittyy siihen, että pysyy omalla kaistalla ja että nopeus on rajoitukseen ja olosuhteisiin nähden sopiva. Meidän tapauksessa lisää haastetta tuo se, että harjoittelija ja opettaja ovat eri ajoneuvoissa ja opettaja ei voi ajosuoritukseen puuttua. Siksi muiden autoilijoiden olisi syytä osoittaa erityistä varovaisuutta kun kohtaavat moottoripyörällä tai mönkijällä ajoharjoittelua suorittavan henkilön.
Monia ihmisiä ärsyttää mopoautot tieliikenteessä ja monet osoittavat sen varsin selvästi näille mopoautoilijoille. Ajetaan puskurissa kiinni, ohitetaan sivupeiliä hipoen ja kiilataan heti ohi päästyä eteen. Siellä mopoautossa tai mönkijän päällä saattaa olla vielä epävarma ja ehkä pelokaskin nuori, jonka huomio- ja käsityskyvylle vilkkaassa liikenteessä tapahtuu muutenkin ihan liikaa, niin hän ei kaipaa yhtään enempää jännitystä ajamiseen. Ajotaito ja -varmuus kasvaa vain ajamalla, mutta valitettavasti myös asenteet tarttuvat samalla nuoren mieleen. He oppivat sen, että tieliikenteessä on ihan ok olla röyhkeä, osoittaa mieltä kaikin mahdollisin tavoin, kiilata, painostaa ja tehdä ties mitä "opetustemppuja".
Varmasti joku on tässäkin asiassa eri mieltä, mutta sitä omaa mielipidettä toivoisin vähän lisää harkittavan.Viimeksi muokannut jannekk; 5.12.2020, 15:27.
Leave a comment:
-
Saattaahan tuo Ampera olla ihan luvallisesti latautumassa, jos vaikka lie työntekijän auto. Ei minun työpaikalla ole puututtu lämmitystolpasta tai tavan pistorasiasta lataamiseen, joskin aika vähän plugareita tai täyssähköjä työntekijöillä on.
Leave a comment:
-
Entisessä työpaikassa oli myös toimistotalon parkkihallissa jokunen tuollaisia pistorasioita. Siellä ei ollut nimikoituja paikkoja mutta sattumalta joka aamu oli plug-in hybridit ja sähköautot pysäköity niille paikoille mistä johto yletti noihin pistorasioihin.
Nämä eivät tosin syrjineet ketään, sillä olivat sijoitettu keskipituisen miehen silmien korkeudelle.
Leave a comment:
-
On se mukavaa kun yhä useammat kaupat ja kauppakeskukset osallistuu päästöjen vähentämiseen tarjoamalla sähköautoille latausmahdollisuuden. Itseänihän tuo ei kosketa mutta jos olisin lyhyt henkilö niin voisin pahoittaa mieleni lyhyiden henkilöiden syrjinnästä, en äkkiseltään mitään jakkaraa bongannut että lyhyemmätkin yltäisivät tuohon sähköauton latauspistorasiaan.
Leave a comment:
-
VW ID3 Ahvenisto tarra takalasissa ja Tesla Sveitsin kilvissä Pikkalan abcllä
Leave a comment:
-
Toholammilla oli käynyt hassusti jonkun uudenkarheelle hybrid Q7:lle. Keulaosuma tolpasta tai kulmasta aika pahan näköisesti. Liekkö lunaripeli.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiTuo se on semmoinen latu että vaikka siinä olis 10 kaistaa rinnakkain samaan suuntaan niin siihen saisi suman ja kolareita aikaiseksi.
Leave a comment:
-
Toisilla vain on niin kiire, ettei ehdi ajattelemaan mitä on tekemässä. Meidän perällä kun on 40km/h aluerajoitus ja jos ajaakin 45, niin johan kaikki kynnelle kykenevät painaa ohi ja sitten ollaan seuraavassa risteyksessä kaikki samassa jonossa, mutta eri järjestyksessä. Mutta ei noista sen enempää kannata mieltään pahoittaa.
Leave a comment:
Leave a comment: