Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ihmemies
    vastasi
    Keskimäärin porukka jää kauas peräpeiliin normaalin tehoaluekiihdytyksen (3000rpm) myötä jalkoihin jo valurauta 2.4L V6:lla, joka automaatin vauhdittamana kiihtyy täyskaasulla (6000rpm) 0-100km/h n. 11s tehdasuutena. Eli jollain 20-30s 0-100 kiihtyvyydellä porukka jää.

    Eli siis aivan todella, todella hitaasti ihmiset yleensä kiihdyttävät sekä kesät ja talvet. Etenkin talvella. Ei siitä perus kiihdytyksestä talvellakaan haittaa ole, jos latu on suora ja avoin...

    Näin lumisilla keleillä omasta mielestä pito on ollut parempi vähän uran sivussa, jossa on lunta tien päällä, eikä jäätä, niinkuin uran kohdalla. Ainakaan nastojen raapimisäänet ei kuulu lumella kiihdytellessä. Kunhan auton saa ensin liikkeelle varovaisella kaasujalalla, niin sitten se ei sudi enää niin paljoa ja kaasua voi painaa enemmän. S8:lla sutii herkemmin nastarenkaillakin, vaikkei nyt mitenkään kovin paljoa kaasua painaisikaan.
    Viimeksi muokannut Ihmemies; 18.1.2021, 15:41.

    Leave a comment:


  • panu
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
    Pelkästään tämän talven aikana etuveto automaatti kitkarengas diesel citroenilla aiheuttanut jo pari kertaa mielipahaa kun vihreiden vaihtuessa irronnutkin paremmin. Mitään muuta selitystä en osaa antaa kuin sen että siinä autossa vaan tehopainosuhde ja pito on sen verran hyvässä suhteessa keskenään että tämmönen keskinkertainen kuski pystyy kaasupolkimen asentoa muuttamalla hallitsemaan kiihtyvyyden suhdetta sutimiseen.
    Ei siihen sen erikoisempia ominaisuuksia autolta vaadita. Etuveto on varsin etevä talvikelillä, kun on herkkä kaasujalka. Onhan siinä n. 60 % painosta vetävillä pyörillä. Ei se toki nelivedolle pärjää, mutta yllättävän nopeita lähtöjä saa tehtyä, kun varovasti löysää kaasua renkaan vähän sutaistessa.
    Silloin kun tuli ite vielä ajettua kitkoilla varustetulla etuvedolla, jäi monet sudittelijat jätettyä kauas taakse liikennevaloissa.

    Monet luottaa liikaa luistonestoon ja/tai nastoihin, kun ei osaa ajaa liukkaalla. Kaasua poljetaan vaan enempi, kun ei meinaa päästä liikkeelle. Sitte syytetään huonoja talvia, kun ei renkaissa pysy nastat, vaikka syy on ajotavassa.
    Viimeksi muokannut panu; 18.1.2021, 12:54. Perustelu: Lähti liian aikaisin

    Leave a comment:


  • +RISU
    vastasi
    En ole hetkeen liukkaillu ajellut, joten ei ole tuoreinta kokemusta, mutta sama se on taalla kuivilla ja lampimilla teilla. Aina siella joku ottaa nokkiinsa, kun lahtee dynaamisesti liikkeelle, onneksi itella on piippari varoittamassa lainvalvojista. Viela pitas loytaa jarkevalla hintaa kamerat autoon, niin saisi matskut talteen muiden kikkailuista.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Ei siihen tarvita edes Audia. Ei siihen tarvita edes nelivetoa. Sepä riittää kun kahdesta samansuuntaisesta kaistasta osuu sille jossa on parempi pito ja osaa ottaa siitä kaiken irti niin kyllä sieltä jonain kertana joku ottaa sen kisakutsuna.

    Pelkästään tämän talven aikana etuveto automaatti kitkarengas diesel citroenilla aiheuttanut jo pari kertaa mielipahaa kun vihreiden vaihtuessa irronnutkin paremmin. Mitään muuta selitystä en osaa antaa kuin sen että siinä autossa vaan tehopainosuhde ja pito on sen verran hyvässä suhteessa keskenään että tämmönen keskinkertainen kuski pystyy kaasupolkimen asentoa muuttamalla hallitsemaan kiihtyvyyden suhdetta sutimiseen. Tai ehkä oon vaan väärässä. Sitten kumminkin lopetan sen kiihottelun kun saan sen suurimman sallitun taajamanopeuden ja muutama sekunti sen jälkeen välillä sitten joku menee ohi. Kai niillä on sitten isompia tehokkaammpia moottoreita.

    Leave a comment:


  • Kraftwerk
    vastasi
    Kyllä noita meistä kaikista löytyy :D, ei ole kerta tai ensimmäinen kun uudemmalla ja kalliimmalla Audilla ajava hermostuu siitä, että tekee perusripeän kiihdytyksen B7-vanhuksella vaikkapa liukkaista liikennevaloista tai risteyksestä, varsinkin jos toinen sattuu olemaan kaksivetoinen ja jää jälkeen.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Näitä loser flyby -tilanteita näkee aina silloin tällöin. Joillekin normaaliripeä kiihdytys sallittuun maksiminopeuteen vain on liikaa.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Eilen meni yhdellä Volvo XC60 -kuskilla kans tunteisiin. Olin ekana valoissa vaimon Passatilla ja Volvo tuli vasemmalle viereen. Olin kääntymässä seuraavista valoista oikealle ja valojen vaihduttua kiihdytin ripeästi tavoitenopeuteen. Volvo vierellä ja se sitten päätti kuitenkin jäädä taakse ja tulla samaan suuntaan kanssani.

    Kyseisessä kohdassa on 40 rajoitus ja ajoin sitä vauhtia alamäkeen. Volvo oli huomattavan lähellä takana aina siihen saakka kunnes tie jakaantui kahteen samaan suuntaan menevään kaistaan. Välittömästi kun oli tilaa, Volvo meni erittäin vauhdikkaasti ohi ja jatkoi varovaisesti arvoinen 65-70km/h vauhdilla edelleen. Itse käännyin jälleen valoista oikealle omaan parkkihalliin.
    Viimeksi muokannut TeroPee; 16.1.2021, 20:58.

    Leave a comment:


  • Kraftwerk
    vastasi
    Kovat luulot Octaviasta, jos yrittää tosissaan etuvetoisella 2.0 tfsi:llä nöyryyttää bitdi a7:n.

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Eilen illalla ajoin autoa parkkihallin sulamaan, etelän suunnasta Lahden keskustaan päin. Siinä matkalla otin muutamista liikennevaloista muutaman semisti dynaamisen lähdön ajonvakautuksen ollessa sport-tilassa, ei siis auton vetotapa jäänyt epäselväksi (juu, A7 on saanut myös etuvetoisena). Taustapelistä katselin että joku kiihdyttelee B6:lla mutta paljastui myöhemmin Skoda Octaviaksi, vRS-mallinen MK2 näitä siis mitkä oli vielä etuvetoisia. Keskustaan saapuessa on parit tunnelit matkakeskuksen kohdalla, jotka sulia ja 40km/h rajoitus. Tunnelissa Skoda-kuski sitten teki raivokkaan kiihdytyksen ja ajoi viereistä kaistaa ohi. Itse ajoin ns. business as usual eli renkaatkin pysyi ajourissa jne miten noilla nelivetoisilla talvella ajetaan... Mahtaa olla Skoda-miehellä rankkaa jos tuollainen menee tunteisiin ja pitää kuitata ohittaen 40-alueella reilulla ylinopeudella. Tavallaan vähän harmittaa että jouduin heti kääntymään enkä jatkanut samaa matkaa Skoda-miehen kanssa...

    Leave a comment:


  • quattro20v
    vastasi

    jep, jep. Kehä I leppävaaran tunneli, kaks neropattia mun edessä veti liinat kiinni ja pysähtyi kun aurinko paistoi silmiin pimeän tunnelin suulle. Ite joutui pysähtymään perään ja painaa vaan tööttiä ja samalla vetää pään niskatukeen ja odottaa millon tulee joku perään. Aurinko paistoi todella ilkeesti kyllä mutta ei se tie sieltä edestä mihinkään katoa, perässä tulevat näkee ihan saman auringonpaisteen mutta eivät vaan näe pysähtyneitä autoja keskellä tunnelia.
    No sit kotimatkalla joku tuli vastapalloon kontulantietä. Kaks kertaa siis meinasin kuolla, ei mulla muuta......

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Pk-seudulla oli aika oikeasti ilkeät kelit tuon lumimyräkän aikaan. Ei se nyt mitenkään poikkeuksellista ollut, mutta homma puuroutuu hyvin nopeasti kun lumi vie sen vähäisen tilan mitä liikenteellä on käytössä ja liikennettä on paljon.

    Tiistai aamupäivällä kun ajoin pahimman aamuruuhkan jälkeen lumipöperössä Järvenpäästä Helsinkiin, niin yllätyin siitä kuinka kovaa porukka surutta päästelee. 107km/h GPS:ään ohituskaistalla ajaen olin oikeasti tien tukkeena ja useampi tuli puskurista työntämään. Lisäksi porukka tekee aivan käsittämättömiä ratkaisuja, jotka on vaarallisia ihan normikelilläkin. Yksi veti u-käännöksen liikennevaloissa vastaantulevien eteen. Kolmikaistaisessa kohdassa leikataan surutta poikittain sinne minne nyt keksitään rinnallaolijoista välittämättä. Joku bussikuski oli jättänyt pikku-Micransa keskelle ajokaistaa mutkan sokeaan kohtaan, koska oli jeesaamassa toista bussikuskia. Poistumisrampeille vedetään aivan viimetingassa kolmen kaistan yli. Auto jätetään poikittain parkkiin tielle, kun vain eturengas mahtui lumiseen ruutuun. Jne. jne.

    Leave a comment:


  • Outonaapuri
    vastasi
    Yks talvi ford consulilla riitti aikanaan itselle. Tekniikkaa vähän kutiteltu niin ei sillä meinannut edes tasaisella päästä liikkeelle vaikka nastat olikin..

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Japi Näytä viesti
    Ilmeisesti ollut ihan talviautona ennenkin:

    https://m.nettiauto.com/chevrolet/st...unt=1&vifNav=Y
    Niinno, kaveri osti 90-luvulla C4 Corveten talviautoksi. Silloin ei oikein C4:n rengaskoossa ollut talvirenkaita tarjolla, olisko ollut 275/40 tms, niin kaveri sai sitten pinnoitettua vanhat kesärenkaat jollain raskaan kaluston talvipinnalla. Ei sekään kovin häävi ajettava niillä renkailla ollut. Kesäauton virkaa toimitti finni-datsuni.

    Leave a comment:


  • Benkku
    vastasi
    Eipä ole tänään VT 25:sella quattrokelejä, aivan hirveä perunapelto, lumi jäätynyt asvalttiin kiinni. Pikkutiet oli sitten ihan eri asia :-) Toki alla xDrive

    Leave a comment:


  • Japi
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja saah Näytä viesti
    Ei ihan joka päivä näin tammikuussa tule tuollaisia vastaan:
    https://i.media.fi/incoming/hwudau-6...40/6426289.jpg
    Ilmeisesti ollut ihan talviautona ennenkin:

    https://m.nettiauto.com/chevrolet/st...unt=1&vifNav=Y

    Leave a comment:


  • saah
    vastasi
    Hämmästyneenä tilanteesta en saanut kuvaa varsinaisesta tapahtumasta ajaessani tuollaista vastaan.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja saah Näytä viesti
    Ei ihan joka päivä näin tammikuussa tule tuollaisia vastaan:
    https://i.media.fi/incoming/hwudau-6...40/6426289.jpg
    Harvemmin kyllä tammikuussa noin hienot kelit on muutenkaan.

    Leave a comment:


  • vier
    vastasi
    Tänään joku Tampereella D3 S8:lla

    Leave a comment:


  • saah
    vastasi
    Ei ihan joka päivä näin tammikuussa tule tuollaisia vastaan:
    https://i.media.fi/incoming/hwudau-6...40/6426289.jpg

    Leave a comment:


  • Ihmemies
    vastasi
    Ohituskaistan kohdalla, risteyksissä, työmaiden kohdalla, taajamissa, kameratolppien kohdalla jne on erityisesti ansainnut sakkonsa, jos näissä ajaa ylinopeutta. Ei pitäis olla kenellekään uutta, että pääasiassa näillä kohdin valvontaa harrastetaan. Sitten on toki myös siviilipoliiseja, mutta ei nekään yleensä kyllä tule jututtamaan ellei aja kympin tai enemmänkin ylinopeutta.

    Leave a comment:


  • Paranormalix
    vastasi
    Ajelin eilen illansuussa työautolla Heinolasta kohti Mikkeliä vitostietä pitkin. Nopeusrajoitus 80km/h ja Scanian cruisessa 85km/h. Ensimmäisellä ohituskaistalla ohitse kiirehtii kolme henkilöautoa. Seuraavan suoran päässä kameratolppa. Havaitsen suoran toisesta päästä välähdyksen. Jarruvaloja syttyy. Toinen välähdys. Jarruvalot palaa edelleen. Ei kolmatta välähdystä. Meinaan horjahtaa ojan puolelle kun naurattaa niin paljon. Typeryydestä sakotetaan.

    Leave a comment:


  • panu
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja ^^BeBe Näytä viesti
    Vajaa kymppi pakkasta ja kymmenisen senttiä lunta. Naapurin bemaripoika ajelee kesärenkailla päivittäin. Pään virtsapitoisuus varmaan aika korkea.
    Pitäis järjestää rengasratsioita talvikelillä. Jotenkin sellanen kutina, että jotkut laskee sen varaan, että kärähtämisen riski on hyvin pieni. Varsinkin Etelä-Suomessa houkutus talvirenkaiden säästelemiselle on suuri, kun on pitkään märkää plussakeliä.

    Just loppiaisena mateli yks bemari reilua 60:tta 80 rajoituksella kt58:lta kohti Vehoniemeä. Noinkohan oli siinäkin kesärenkaat alla.
    Viimeksi muokannut panu; 10.1.2021, 02:29.

    Leave a comment:


  • panu
    vastasi
    Reeper Patton vois olla varsin pätevä nuorisokulkine, jos budjetti ei oo liian tiukka. Rekisteröidään traktoriksi ja saa ajaa 60 km/h 15-vuotiaana. Tekniikka ja ajettavuus lähellä henkilöautoa.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Janis Petke Näytä viesti
    Pari viikkoa sitten, käytiin tytölle kattomassa koppimönkijää, mutta oli niin onnettoman oloinen ajettava verrattuna normaaliin mönkijään että jäi ostamatta tuo härveli.
    Tuosta syystä meilläkin jäi koppimönkijä kauppaan ja pojalle hankittiin ATV. Ihan kiva sillä on päästellä ja näin talvikelillä kun kytkee takavedolle, niin hauskuuskerroin kasvaa huomattavasti.

    Leave a comment:


  • ^^BeBe
    vastasi
    Vajaa kymppi pakkasta ja kymmenisen senttiä lunta. Naapurin bemaripoika ajelee kesärenkailla päivittäin. Pään virtsapitoisuus varmaan aika korkea.

    Leave a comment:


  • Janis Petke
    vastasi
    Pari viikkoa sitten, käytiin tytölle kattomassa koppimönkijää, mutta oli niin onnettoman oloinen ajettava verrattuna normaaliin mönkijään että jäi ostamatta tuo härveli. Tuohon nuorison liikkumiseen liikenteessä, toivoisin että normaalin auton rattiin pääsisi vähän nuorempana. Voisihan siihen laittaa rajoituksia, vaikka ilman matkustajia tai kellon aikoja, tms. Nyt tuolla mennään traktoreilla, mopoilla, kevareilla, mönkijöillä tai mopoautoilla jotka aiheuttaa turhautumista muille ja osa on talvikelissä vielä aika haastavia ajaa.
    Onneksi poika tulee täysi-ikäiseksi parin viikon päästä ja tyttö parin vuoden.
    90-luvun alussa olin vaihdossa jenkeissä ja siellä ajeli 16-kesäiset ihan normaalisti liikenteessä, eikä sitä pidetty mitenkään ihmeellisenä.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Poika on suorittamassa AM/121-luokan ajokorttia T3B mönkijällä. Tänään pidettiin ensimmäinen varsinainen ajo-opetustunti tieliikenteessä ja siihen nähden ihan mukavasti meni. Poika ajoi mönkijällä edellä ja minä autolla perässä, kommunikointi sujui mukavasti puhelimen välityksellä. Pojalla oli päällään huomioliivi, jonka selässä valkea kolmio joka osoittaa muille, että tässä menee kokematon ajokortin suorittaja ajo-opetustunnilla. Kotiin päin palatessa eräässä liikenneympyrässä pujahti meidän väliin auto, joka välittömästi ajoi niin sanotusti puskuriin kiinni. Sanottakoon vielä, että aluerajoitus on 40 km/h ja poika ajoi niin tarkkaan kuin sillä kokemuksella voi sitä nopeutta. Kyseinen autoilija pysyi noin 5 metrin päässä, kärkkyi välillä ohituspaikkaa. Minä rauhoittelin poikaa, että ajaa vain sitä 40 nopeutta, koska se on vallitseva rajoitus ja yrittää pysyä rauhallisena ja katsella peileihin, että mitä takana tuleva mahdollisesti aikoo tehdä. Ihmeen tyynesti poika ajoikin, vaikka perässä oli painostusta. Muutaman kilometrin jälkeen auto välistämme kääntyi pois. Kotipihassa sanoin pojalle, että en olisi ihan ensimmäiselle ajotunnille toivonut tuollaista kohtaamista, mutta valitettavasti tuo on sitä, mihin joutuu tottumaan.

    Minusta tuollainen käytös ajoharjoittelijaa kohtaan on erittäin vastuutonta. Kun edellä menevän selässä tai ajoneuvon perässä on valkoinen kolmio, niin se tahtoo sanoa sitä, että tässä ajoneuvossa saattaa mennä kytkin, kaasu ja jarru sekaisin ja että vaikka tarkoitus on painaa kytkintä, niin saattaakin vahingossa painaa jarrua. Kysymyksessä kun on ajoharjoittelija, joka vasta opettelee tiellä liikkumista ja ainakin aluksi kaikki huomio kiinnittyy siihen, että pysyy omalla kaistalla ja että nopeus on rajoitukseen ja olosuhteisiin nähden sopiva. Meidän tapauksessa lisää haastetta tuo se, että harjoittelija ja opettaja ovat eri ajoneuvoissa ja opettaja ei voi ajosuoritukseen puuttua. Siksi muiden autoilijoiden olisi syytä osoittaa erityistä varovaisuutta kun kohtaavat moottoripyörällä tai mönkijällä ajoharjoittelua suorittavan henkilön.

    Monia ihmisiä ärsyttää mopoautot tieliikenteessä ja monet osoittavat sen varsin selvästi näille mopoautoilijoille. Ajetaan puskurissa kiinni, ohitetaan sivupeiliä hipoen ja kiilataan heti ohi päästyä eteen. Siellä mopoautossa tai mönkijän päällä saattaa olla vielä epävarma ja ehkä pelokaskin nuori, jonka huomio- ja käsityskyvylle vilkkaassa liikenteessä tapahtuu muutenkin ihan liikaa, niin hän ei kaipaa yhtään enempää jännitystä ajamiseen. Ajotaito ja -varmuus kasvaa vain ajamalla, mutta valitettavasti myös asenteet tarttuvat samalla nuoren mieleen. He oppivat sen, että tieliikenteessä on ihan ok olla röyhkeä, osoittaa mieltä kaikin mahdollisin tavoin, kiilata, painostaa ja tehdä ties mitä "opetustemppuja".

    Varmasti joku on tässäkin asiassa eri mieltä, mutta sitä omaa mielipidettä toivoisin vähän lisää harkittavan.
    Viimeksi muokannut jannekk; 5.12.2020, 17:27.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Saattaahan tuo Ampera olla ihan luvallisesti latautumassa, jos vaikka lie työntekijän auto. Ei minun työpaikalla ole puututtu lämmitystolpasta tai tavan pistorasiasta lataamiseen, joskin aika vähän plugareita tai täyssähköjä työntekijöillä on.

    Leave a comment:


  • Fenrir
    vastasi
    Entisessä työpaikassa oli myös toimistotalon parkkihallissa jokunen tuollaisia pistorasioita. Siellä ei ollut nimikoituja paikkoja mutta sattumalta joka aamu oli plug-in hybridit ja sähköautot pysäköity niille paikoille mistä johto yletti noihin pistorasioihin.

    Nämä eivät tosin syrjineet ketään, sillä olivat sijoitettu keskipituisen miehen silmien korkeudelle.

    Leave a comment:


  • vV8m5
    vastasi
    Ilmeisesti aivan normaalia sähköautoilijoiden piireissä, joten mitäpä tuosta.

    ​​​​... siis pitkäkasvuisuus, ja ehkä vähän senttien venyttäminenkin (pun intended).
    Viimeksi muokannut vV8m5; 29.11.2020, 02:10.

    Leave a comment:

Working...
X