Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • hopsis
    vastasi
    Ensimmäistä kertaa eläissäni sain takapuskuriin yhdistelmän hiillostamaan. Painoin oikein kännykästä gepsin auki ja tarkistin, sama 82km/h jota kruisen 85km/h pikavalinta on ennenkin tuottanut. En lähtenyt muuttamaan nopeuttani painostuksen alla vaan ajattelin että menköön Scaniallansa ohi jos haluaa. Ei se sitten mennyt ohi, ajoi siinä 10 metrin päässä takapuskurista 15 kilometriä siihen asti että itse poikkesin pikatieltä pois. Joskus jostain haastattelusta muistan lukeneeni kun raskaan liikenteen ammattilainen kertoi miten pikkuautoja pitää aina välillä vähän työntää edestä. No, ehkä se rekkapenalla helpottaa parin viikon päästä kesärajoitusten astuessa voimaan. Sitten ei tarvi scanian rattia enää puristaa niin raivolla kun ei oo pikkuautot tientukkeena ajamassa kahdeksaakymppiä.

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Alkaa motarilla vauhdit taas olemaan sitä luokkaa, että päälle 110km/h ohituskaistalla ei riitä mihinkään vaan jää jalkoihin. Sinänsä outoa, että keli on ollut etelässä koko talven täysin kesä, mutta vasta silti marras-helmikuu mentiin talvirajoitusta. Samat nastat kaikilla alla, keli tismalleen sama, rajoitus sama, mutta jostain syystä silti nopeuksissa on selvä ero kuukausin mukaan. Tai enemmänkin ihmetyttää, että miksi ovat ajaneet vielä hetki siten hiljempaa, kun ei sen turvattomampaa ole ollut kuin nytkään...

    Tänään töihin ajaessa pidin cruisella 108km/h GPS:ään, ja vasemmalle kaistalle ei kyllä ollut asiaa kuin nopealle kurkkaukselle. Muuten joutui lynkkauksen kohteeksi.

    Paras oli, kun minut ohitti sellaista ehkä 112km/h nopeutta ohituskaistaa yksi auto ja sen perään tuli vielä kovempaa joku. Tämä perään jumiutunut heilutti molempia käsiään ilmassa turhautuneena ja suu jauhoi, kun joutui jäämään hitaan taakse jumiin. Eikä se edes sitten horisonttiin hävinnyt väylän auetessa, vaan ajoi ehkä 115km/h todellista. Toisaalta, voihan sitä lihatiskilläkin kirota muita jonossa numerolipulla edellä olevia, kun ne eivät päästä ohitse...

    Leave a comment:


  • Kilu7
    vastasi
    Edessä ajava bemarikuski ajoi jakajan väärältä puolelta. Oli varmasti tuttu reitti, kun oikealla puolella oli suuria monttuja asfaltissa. Vasemmalle kääntyi nuolivaloista päin punaista. Toki ei tullut vastaan autoja. Itsellä ei ollut niin kiirusta, joten noudatin liikennesääntöjä. Eipä tuo bemaristikaan kenellekkään vaaraa aiheuttanut. Olisi ollut mielnkiintoista seurata autokamerasta kyseisen kuskin koko ajoreitti ja paljonko voitti ajassa.

    Leave a comment:


  • HiTec
    vastasi
    Brabus A Mersu, sitä ensimmäistä korimallia. Saksalaisilla kilvenaluksilla ja ruosteessa kuin vain mersu voi olla

    Leave a comment:


  • Benkku
    vastasi
    Ylioptimistinen Qashqai kuski: lähti sohjoisella motarilla ohittamaan kun ajoin rajoituksen (80 km/h) mukaan Hiacella. Kilsan päästä tuli takasin oikealle eteeni, ESP tais katkasta vedon sohjovallissa kun jouduin hidastamaan neljäänkymppiin ettei tullut peräänajoa. Aivan hirveä käry Nissanin jarruista eli oli varmaan siellä vasemmalla kaistalla sutimisenesto/ESP tehnyt ylitöitä. Päättelin tästä että oli vajaaveto :-)

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    Muutenkin osalla liikennevaloristeyksien ymmärrys olemattomalla tasolla. Helsingissä näkee aina välillä tuplapysäyttäjiä, jotka pysähtyvät samassa risteyksessä kahdesti samoihin valoihin. Eli tilanne, jossa yksi valo on pysäytysviivan lisäksi risteyksen jälkeen, jotta on ensimmäisille viivalle pysähtyjille nähtävillä. Sopivasti kun jono etenee hitaasti, niin valojen takaisin vaihtuessa pysähtyvät uudelleen siihen viimeisen valotolpan kohdalle keskelle risteystä.
    Se on juurikin näin. Törmään tähän tilanteeseen lähes päivittäin työmatkalla Teollisuuskadulla Helsingissä. Osa autoilijoista ei vain ymmärrä sitä, että jos on ohittanut ensimmäisen liikennevalon/pysäytysviivan vihreällä, niin valo on ohitettu ja ei tarvitse enään pysähtyä saman valorymän seuraavan tolpan vaihtuessa punaiseksi. Eli koitetaan muistaa, että se ensimmäinen liikennevalo ratkaisee. Voi myös tutkailla missä kohtaa risteysakuetta se mahdollinen pysäytysviiva on. Ja ei pysähdytä keskelle risteystä, jos ei nyt ole ihan pakko. Jäädään mieluummin odottamaan sen ensimmäisen liikennevalon/suojatien jälkeen, että latu aukeaa ja vasta sitten ylitetään risteys. Silloin voit ylittää risteyksen mutta huomaa, että sinulla on velvollisuus väistää risteävältä tieltä vihreällä valolla tulevia.

    Taalla ison veden takana kun on nyt tottunut siihen, etta oikealle saa kaantya punaisia pain varovaisuutta kayttaen ja tayden stopin jalkeen (jos sita ei ole erikseen merkilla kielletty), niin toivoisin kylla etta tama otettaisiin kayttoon myos Suomessa. Jouhevoittaa liikennetta melko paljon, jaa paljon turhaa odottelua pois. Vaan on taalla turhia pysahdyksiakin aivan alyttomasti, taalla viljellaan STOP-merkkeja mielestani ihan liikaa. Kaytannossa kaikki ns. tasa-arvoiset risteykset on aina ja jokapaikassa Stop-merkitetty tayteen.

    Tosin veikkaan etta muutos aiheuttaisi vahintaan samanlaisen kaaoksen kuin kun Ruotsissa vaihdettiin vasemmanpuoleisesta liikenteesta oikeanpuoleiseen.
    Saisi tulla tämä sääntö Suomeenkin. Helpottaisi ruuhkia mutta pahoin pelkään sen aiheuttavan pientä härdelliä liikenteessä, kun jengi ei vain osaa sääntöjä ja muutenkin, kun liikennevalojen kunnioitus on täysin olemattomalla tasolla, ainakin täällä Helsingissä.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Ruotsalaisten puolustukseksi, koittivat kyllä hoitaa sen mahdollisimman jouheasti. Siinä järjestelyssä oli puolen vuoden siirtymäaika raskaalle liikenteelle.

    Leave a comment:


  • +RISU
    vastasi
    Taalla ison veden takana kun on nyt tottunut siihen, etta oikealle saa kaantya punaisia pain varovaisuutta kayttaen ja tayden stopin jalkeen (jos sita ei ole erikseen merkilla kielletty), niin toivoisin kylla etta tama otettaisiin kayttoon myos Suomessa. Jouhevoittaa liikennetta melko paljon, jaa paljon turhaa odottelua pois. Vaan on taalla turhia pysahdyksiakin aivan alyttomasti, taalla viljellaan STOP-merkkeja mielestani ihan liikaa. Kaytannossa kaikki ns. tasa-arvoiset risteykset on aina ja jokapaikassa Stop-merkitetty tayteen.

    Tosin veikkaan etta muutos aiheuttaisi vahintaan samanlaisen kaaoksen kuin kun Ruotsissa vaihdettiin vasemmanpuoleisesta liikenteesta oikeanpuoleiseen.

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Tuo kuvan tilanne nyt pitäisi olla niin selkeä, että siinä ei kukaan pysähdy, mutta vastaavissa missä oikea kaista ei noin selveästi karkaa ajoissa osa jää seisomaan siihen. Niitäkin nähnyt, missä väistävät kanttarille, jos joku takaa tööttää, koska ei voi ajaa...

    Muutenkin osalla liikennevaloristeyksien ymmärrys olemattomalla tasolla. Helsingissä näkee aina välillä tuplapysäyttäjiä, jotka pysähtyvät samassa risteyksessä kahdesti samoihin valoihin. Eli tilanne, jossa yksi valo on pysäytysviivan lisäksi risteyksen jälkeen, jotta on ensimmäisille viivalle pysähtyjille nähtävillä. Sopivasti kun jono etenee hitaasti, niin valojen takaisin vaihtuessa pysähtyvät uudelleen siihen viimeisen valotolpan kohdalle keskelle risteystä.

    Noh, nämä on onneksi niitä aika harmittomia osaamattomuuksia, mutta pelottavan monella ajokortin omistajalla ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä.

    Leave a comment:


  • marre
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti





    Onko tuo punaisia päin ajamista, jos kääntyy oikealle?


    Click image for larger version Name:	Capture.JPG Views:	0 Size:	109,1 Kt ID:	1879115

    Tuossa on nimenomaan oma kaista kääntyville. Tuostako ei saa kääntyä oikealle, jos suoran ajaville palaa punaiset?
    Tässä on ns. Vapaa oikea, jossa oikella kääntyvien kaista on jätetty valo-ohjauksen ulkopuolelle.

    Leave a comment:


  • makelja
    vastasi
    Tuossa saa kääntyä, koska siinä ei ole valoja oikealle kääntyvälle kaistalle. Valon pitäisi olla tuossa kohdassa kaistan oikeassa laidassa. Tuossa kohdassa missä se on se merkitsee vain suoraan ajajille. Et siis aja liikennevalojen läpi vaan niiden ohi. Eri tilanne siis.

    Leave a comment:


  • ola
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja makelja Näytä viesti
    Virossa saa kääntyä oikealle punaista päin, jos on oma kaista kääntyjille.
    Tuossa risteyksessä on suoraan ja oikealle sama kaista, joten ei olisi edes Virossa sallittu. Toivoisin kyllä itsekin että oikealle saisi varovaisuutta noudattaen käntyä punaisissa valoissa. Monesti kun liikkuu ruuhka-aikojen ulkopuolella ottaa päähän aivan yksin odotella valoissa kun kääntyminen olisi oikealle.

    Jannekk:n kuvassa mielestäni ei ole edes valoa oikealle kääntyjille vaan vain kolmio ja noita olisi syytä nykysäädöksillä rakentaa lisää. Monesti se oikealle oma kaista on kuitenkin samalla tienosuudella ilman tuollaista jakoa.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja makelja Näytä viesti
    Virossa saa kääntyä oikealle punaista päin, jos on oma kaista kääntyjille.
    Alkuperäinen kirjoittaja makelja Näytä viesti
    Kokeilepa tuota joku kerta kun polliisi on vieressä. Mitä sanovat punaisia päin ajamisesta. Voi tulla yllätys. Siis sellaisesta risteyksestä missä ei ole oikealle osoittavaa liikennevaloa.
    Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti

    Mistä lähtien punaisia päin ajaminen on ollut Suomessa sallittua?
    Onko tuo punaisia päin ajamista, jos kääntyy oikealle?


    Click image for larger version  Name:	Capture.JPG Views:	0 Size:	109,1 Kt ID:	1879115

    Tuossa on nimenomaan oma kaista kääntyville. Tuostako ei saa kääntyä oikealle, jos suoran ajaville palaa punaiset?

    Leave a comment:


  • taski
    vastasi
    Saksassa saa myös kääntyä. Vuosia sitten olin kuvatun kaltaisessa risteyksessä, valot punaisella ja pistin merkille pienen kilven, jossa vihreä nuoli osoitti oikealle. Totesin emännälle, että tarkoittaakohan tuo sitä että saa kääntyä jos ei väistettäviä ole; myöntävä vastaus tuli takaa äänimerkin muodossa :D

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    Niin saa kyllä Suomessakin ja väistämisvelvollisuus on osoitettu kärkikolmiolla.
    Mistä lähtien punaisia päin ajaminen on ollut Suomessa sallittua?

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    Muutenkin tuolla kehällä vaikuttais suurin osa oudoista ohitteluista olevan nykyään vironkilpisiä.
    Tämän olen myös itse huomannut. Melko vallattomasti ajelevat.

    Leave a comment:


  • makelja
    vastasi
    Kokeilepa tuota joku kerta kun polliisi on vieressä. Mitä sanovat punaisia päin ajamisesta. Voi tulla yllätys. Siis sellaisesta risteyksestä missä ei ole oikealle osoittavaa liikennevaloa.

    https://www.verkkouutiset.fi/oikeall...aisiin-sallia/
    Viimeksi muokannut makelja; 4.3.2020, 10:48.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Niin saa kyllä Suomessakin ja väistämisvelvollisuus on osoitettu kärkikolmiolla.

    Leave a comment:


  • makelja
    vastasi
    Virossa saa kääntyä oikealle punaista päin, jos on oma kaista kääntyjille.

    Leave a comment:


  • taski
    vastasi
    Ei tänään, mutta viime viikonloppuna Lontoon Strandilta bongattua - huomaa kuljettajan asianmukainen pukeutuminen

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200228_185004.jpg
Views:	771
Size:	86,2 Kt
ID:	1879066

    Leave a comment:


  • ola
    vastasi
    Tällä viikolla on aamutyömatkalla nyt kaksi kertaa tullut aika röyheesti ja vauhdilla punaisia päin mun eteen eräs viron kilvillä oleva mersu. Onko Virossa sama sääntö kuin jenkeissä että oikealle saa kääntyä punaisiakin päin? Muutenkin tuolla kehällä vaikuttais suurin osa oudoista ohitteluista olevan nykyään vironkilpisiä.
    Viimeksi muokannut ola; 4.3.2020, 07:18.

    Leave a comment:


  • trallalaalaakso
    vastasi
    Pikkukakkosen, jonka burgundinpunainen maalipinta oli kuin uusi. Ilmeisesti juuri Monacosta uitettu tarrakilpien vieressä MC tarra. Hauskana ykstyiskohtana muoviset pölykapselit, joissa Mersun tähti. Kuin pakasta vedetty yksilö.

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Tuossa varttia yli 22 ajelin kuntosalilta kotia kohti, Lahden keskustan reunoja sivuten. Uudenmaankatu alittaa matkakeskuksen etelän suuntaan ja siinä on sen verran alamäkeä että vapaalla rullatessa saisi varmaan lähemmäs 60km/h vauhtia, rajoitus tuossa 40km/h (street viewissä jeesuksen vanhat kuvat missä ei näy liikennemerkki). Ajelin tuohon ja aiemmin tein reippaasti dynaamisen vasemmalle kääntymisen risteyksessä kuitenkin noin 40m tumman A5 SB eteen. Sitten koitti tuo matkakeskuksen kohdalla oleva alamäki, noh.. ajelin kuin vanhat ihmiset ~45km/h koska A7:n loistava cruise jarruttaa alamäessä ettei vauhti nouse liikaa, sillä ajan tuosta niin usein että enemmin tai myöhemmin siellä on poliisit vastassa. Myöskin vältän kiihdyttämistä ennen nopeusrajoituksen nousemista. A5 meni tuossa alamäessä ohi ja jatkoi reiluhkoa ylinopeutta etelänpuoleisen tunnelin läpi, mutta tänään oli se päivä kun siellä oli tunnukseton VW Transporter odottamassa. Sinne se VW lähti A5:n perään valot vilkkuen, harvoin on poliisit tuossa mutta taas säästyi varmaankin ensi viikon huoltorahat kun hissuttelin cruise päällä.

    https://goo.gl/maps/u1GLtBXvjehfp9C68

    Click image for larger version

Name:	Annotation 2020-03-03 224910.jpg
Views:	787
Size:	218,1 Kt
ID:	1879045

    Leave a comment:


  • Kuppis
    vastasi
    A1 Quattro ajoi vastaan tänään. Erottui kyllä kivasti.

    Leave a comment:


  • Kilu7
    vastasi
    Hartolassa tuli n. 20v farmari Audi trailerissa vastaan. Oli menossa J-kylään päin. Oisko virityshommia meneillään, hinurilla nämä menee muuten :)
    1km ennen tähtihovia joku rouva oli pysäyttänyt volvo xc60:sen motarin kiihdytysrampille ja kaatoi lasinpesunestettä lisää. Täytyi olla varmaankin kriittinen tilanne.
    Kangasniemi-Joutsa väli oli mielenkiintoinen, kun vastaantuleva raskaskalusto ajaa vasen rengas vastaantulevan kaistalla. Tässä kyllä kaipasi nelivetoa. Onneksi ei loska nykäissyt sivuun.
    Ihme jojoilua näkyi muutenkin. Ohitin 5-tiellä 75-82 seilaavan vitaran. Ohitusta yritettiin vaikeuttaa kiihdytyksellä. Itse ajoin ohituksen jälkeen 87-88. Perässää käytiin välillä oikein lähellä ja sitten kait oli muuta touhua, kun auto oli välillä toisen kaistan puolella ja jäi jälkeen. Lopulta iski joku puuska ja ohi piti mennä ennen mäennyppylää. Näkyvyys täysi nolla ja vauhtia ei ainakaan ripeästi. Ei ollut herkkua ajaa alitehoisella etuvedolla, mutta 4.3l keskikulutus pisti nöyrtymään.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Se ihan ensimmäinen shokki iskee kyllä jo vinkkarin laivalla, kun 0.4l tuoppi keskikuraa maksaa saman verran kuin Saksassa 24x0.5l laadukasta A-olutta. Saksassa tosiaan menee useat kaupat hämmästyttävän aikaisin kiinni, mutta toisaalta, aika harvoin tulee käytyä kaupassa täälläkään 20.00 jälkeen. Ja tuo käteisen käyttäminen on toinen piintynyt tapa, mutta sille lienee omat historialliset syynsä.

    Leave a comment:


  • janhe
    vastasi
    Noo, Münchenissä tuntui ruokakaupat menevän järjestään arkena jo klo 20 kiinni, että eipä sieltäkään sitä kaljaa saanut kuin ravintelista tai turkkilaisten kioskeista, jos muisti käteistä ottaa mukaan, koska korttimaksaminen on saatanasta.

    Leave a comment:


  • Jesse87
    vastasi
    10min sitte rs6 Keravan kohalla ja kenkää anto, hyvät äänet kyllä.. harmi vaa et joku BMW oli tien tukkeena...

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Jo Turun sataman ja Auran ABC:n välissä se saksmanni on joutunut asennoitumaan perisuomalaisen könnän lisäksi myös perisuomalaiseen tieverkon kuntoon. Sitten, kun se saksalainen turisti osuu seuraavana päivänä sinne kauppaan sellaiseen aikaan johon on turvallista ja vastuullista sitä keskiolutta myydä, ja ostaa sitä karjalaa niin sille iskee seuraava shokki kun näkee hinnan. Saksasta saa ostoskärryllisen hyvää olutta siihen hintaan jolla sieltä ABC:lta saa sen 24-päkin karjalaa tai lapin kultaa. Kolmas shokki sille iskee kun pääsee kaupasta majapaikkaansa ja avaa ensimmäisen niistä peltilagereistaan ja järkyttyy siitä mitä kuraa täällä saa oluena edes myydä.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Saksasta palaaminen on aina kulttuurishokki. Toveri hopsiksen kanssa parisen vuotta sitten rantauduttiin Turun satamaan kun takana oli toistaviikon Saksan reissu. Pohdiskeltiin siinä millainen kulttuurishokki se on saksalaiselle kun hän rantautuu illan suussa Turun satamaan ja lähtee siitä sitten vaikka moottoritietäTamperetta kohti ja tapaa perisuomalaisen könnääjän, joka niska jäykkänä ja hartiat lukossa pitää huolen siitä, ettei kanssa-autoilijoilla matkanteko ole kivaa eikä sujuvaa. Ja sitten hän pääsee yhdeksän korvilla (illalla) Auran ABC:lle, saa termoskannussa väljähtynyttä laadukasta Juhlamoskaa ja ihan yhtä laadukasta palvelua siihen päälle. Siitä suivaantuneena painelee kaupan puolelle ostamaan kaljaa murheeseen ja huomaa, ettei sitä klo 21.00 jälkeen kekkoslovakiassa myydä. MITVIT?

    Mutta on niissä saksalaisissa kyllä jotain vikaakin. Taannoin luin erästä artikkelia jossa käsiteltiin saksalaisten matkailua kotosuomessa. He erityisesti pitivät ABC-asemien noutopöydistä, on kuulemma halpaa & hyvää. Vai olisiko se kuitenkin niin, että se ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella. Voi se saksalainenkin kyllästyä niihin ainaisiin omien liikenneasemiensa currywursteihin leivällä tai ranskalaisilla. Ehkä siinä ABC:n noutopöytä vaikuttaa hyvinkin houkuttelevalle.

    Leave a comment:

Working...
X