Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6:sta (C5) ostamassa
Collapse
X
-
5HP19 on jo niin vanha, että on ihan tuurissaan millaisen sattuu saamaan. Eli miten paljon on ajettu ja onko ikinä huollettu. Sinänsä laatikko kyllä kestää vetojuhdassakin kunhan se vain on kunnossa ja huollettu.Laatiko täysremontti Recrolla maksaa noin 2000, eli jos oikein hyväkorisen C5:n löytää ja siitä tykkää, niin ehkä silloin kannattaa laatikkoremontistakin maksaa.
-
Keskustelua vetoautosta tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...oauto-veneelle
Leave a comment:
-
Automaattivaihteistoa quattroa olen miettinyt vetämään noin 1500kg taakan vetämistä varten. V6 vapari lienee ihan luotettava kone, mutta mitenkäs tuon tiptronicin kanssa oli? C5 alkaa olemaan jo vanhoja ja huollot voi olla miten sattuu. Ottaako tuo tippi helpommin nokkiinsa kun vetää taakkaa?
Leave a comment:
-
Laaja keskustelu asiasta tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...n-audi-huollot
- Likes 1
Leave a comment:
-
Osaako porukka sanoa hyviä ja luotettavia AUDI huolto liikkeitä? Ottelin muutamasta autosta Audiin yhteyttä ja sen koommin en ole heistä kuullut. Olisin tiedustellut vikojen korjaushintoja max hinta arvion kera että tietäsin mitä voisin rabattia pyydellä autoa ostettaessa..
Eli onko porukalla ehdotuksia / suosituksia Helsinki, Vantaa, Espoo akselilla? Toki jos on tosi edukas ni eiköhän auton huoltoon saa sinnekkin vaikka hinaamalla :D
Leave a comment:
-
Juu siis varmasti tulee vastaan pieniä vikoja joita voi sitte huoltaa / huollattaa. Mutta ajatus olisin ettei heti tarvitsisi auton hinnan verran lyödä huoltoon rahaa vaan että sillä pääsisi vuosia eteenpäin sellasella noin 200-500€ huolto rahalla / vuosi. Mutta hyviä vinkkejä ja neuvoja Kiitos jo tästä!Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viestiNuohan nyt on jo sitä ikäluokkaa että ihan mikä vaan voi hajota ihan milloin vain. Akkukaukalon tulvimisen ja muutaman muun paikan vesivuodot sisätiloihin on aika yleisiä ja siitä seuraa kaikenlaista elektroniikkahäröä, oven lukkojen ja ikkunoiden ym kanssa. Päällepäinhän nämä voi olla melko siistejä mutta pyöränkoteloissa, alustassa, farkun takaluukussa ja alempien ovilistojen alla on 99.9% varmuudella jo melko karkiat karkelot ruostepeikolla.
Leave a comment:
-
Jos C5 quattrosta nyt hakemalla hakee jotain negatiivista, niin polttoaineen kulutus tuppaa olemaan vähän isompi ja toinen on takapyörien ohajuskulmien säädöt, jotka useimmiten on niin jumissa, että nelipyöräsuuntaus jää etupyörien aurauksen säätämiseksi. Olen myös joutunut remontoimaan kardaanin tukilaakerin, samalla vaihtui myös ristinivel. Ei ole mitenkään kallis remontti, vähän töisevä kyllä. Voimansiirto ei ainakaan toistaiseksi ole mistään vuotanut öljyä ulos. V6 moottoriakaan ei kannata liikaa pelätä, mukava moottori noin ylipäätään joko ahdettuna tai ilman. Venttiilikopan tiivisteet tahtoo alkaa jossain kohtaa vuotamaan, samoin huohotus- ja alipainejärjestelmän letkut ja muut hilppeet alkaa pykimään myös. Mutta nekään ei ole kalliita korjata.
Leave a comment:
-
Audin voimansiirto on perinteisesti sen verran lujaa tekoa että ei niitä nyt aivan alvariinsa tarvi olla vaihtamassa. En muista yhteenkään nelikkoon vaihtaneeni koskaan takavetareita ja kardaanin tuen vissiin kerran. On tietenkin totta että siellä on enemmän mahdollisisa korjattavia ja huoltoja vaativia kohteita kuin etuvetoisessa mutta jos tuollaisia alkaa pelkäämään niin sitten kannattaa jo lähtöjään valita vaikka saman ikäinen Golf jossa huoltokulut putoaa sitten heti kymmenesosaan kun ei ole monivarsituentaa pyöränripustuksissa ja kaikki muukin on muutenkin yksinkertaisempaa ja halvempaa.
Kategorisesti on vaan vähän pöhköä minusta neuvoa välttämään nelivetoa kun se on kaiken pienin riski jos puhutaan 20 vuotta vanhasta C5 korisesta A6:sta joissa on yleisiä esim. kaikki mahdolliset ohjainlaiteviat tai mittaristoviat joita ei pysty itse halvalla korjaamaan tai ennakoivalla huollolla estämään.
Leave a comment:
-
Nooh, minun ymmärryksen mukaan siel on korjattavia kohteita kardaanin osat, pyöränripustuksen ylimääräiset osat, perän öljynvaihdot/vuodot, ja vetoakseleita lisää. Jos meinaa tollasen 1000e hintaluokkaa maksavan auton ostaa niin ei niihin korjauksiin viitti kovin paljoo rahaa upottaa.Noissa hintaluokissa kun yleensä on aina muutenkin kaikkea "pientä". Joo, ei osat välttämättä ole kalliita mut oman aikansa ottaa se rassaaminenkin. Harrasteautoja nää kuitenkin tuppaa olemaan enemmän tai vähemmän. Ehkä ei kuitenkaan kannata alkaa väittelemään nelivedosta, ne ostaa jotka tuntee tarvitsevansa ja loput ajaa ilman.
Leave a comment:
-
Juu, mitään teknistä syytä ei ole välttää nelivetoa. Hintaa se quattroteksti tosin nostaa C5-korisessakin vielä lähemmäs 1000€.
Leave a comment:
-
Hintaluokka alkaa olla C5 korissa sellainen et auton ostaja etsii edukasta kulkupeliä.Kun pitää nyrkkisääntönä et unohtaa turbokoneet, automaatit ja nelivedot niin pääsee aika monesta murheesta eroon. Eli valitse V6 ja manuaalina niin ei tule koneen kanssa ongelmia. Ruoste näitä alkaa jo vaivata, oven alareunat ja lokasuojat menee ensin + farkun takaluukku. Etulokasuojat on 135e maalattuna kotiovelle. Sähköikkunat ja lukot menee kaikissa rikki mutta halpoja korjata.Ei näihin oikeestaan mikään ole kallista jos työkalut pysyy käsissä. Jakopää remontti osat on varmaan se kallein setti, n.300e pelkät osat V6 koneeseen.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Nuohan nyt on jo sitä ikäluokkaa että ihan mikä vaan voi hajota ihan milloin vain. Akkukaukalon tulvimisen ja muutaman muun paikan vesivuodot sisätiloihin on aika yleisiä ja siitä seuraa kaikenlaista elektroniikkahäröä, oven lukkojen ja ikkunoiden ym kanssa. Päällepäinhän nämä voi olla melko siistejä mutta pyöränkoteloissa, alustassa, farkun takaluukussa ja alempien ovilistojen alla on 99.9% varmuudella jo melko karkiat karkelot ruostepeikolla.
Leave a comment:
-
Moikka.
Hakusessa olisi A6 (01-05) automaatti farkku bensa, 270t - 300tkm Olisko hyviä vinkkejä mitä pitää ottaa huomioon auton oston yhteydessä ja tai mitä huolto / osan vaihtoja voi tämän ikäisissä ja KM määrissä tulla vastaan.
katselin vaan nettiautosta, että osa on todella siistin näköisiä km ja vuosilukuun nähden.
Osaisitteko auttoo käytetyn auton ostajaa.
kiitos!
Leave a comment:
-
Koko C5-mallisarjan moottorit ovat hihnalla paitsi A6 Allroad 4.2 bensa V8 joka on ketjulla.
Leave a comment:
-
Audi A6 3.0 V6 Avant Quattro vm. 2002 (ensirek. 12-2001)
Onko tässä vehkeessä jakohihna vai jakoketju.
Leave a comment:
-
Isällä on -04 3BG BAU 4motion tippi 460tkm ja pelaa hienosti. Öljypohjien tiivisteet on laitettu uusiksi, juuri mitään muuta ei moottorille ole tehty 120tkm aikana muuta kuin suodattimia ja öljyjä vaihdeltu. Tyyppivikana näissä on öljyvuodot, pahin juuri nämä öljypohjien vuodot. Yleensä ylempi vuotaa ja on aika perseestä vaihtaa. Öljynjäähdyttimen tiiviste myös tapaa vuotaa mutta on paljon helpompi vaihtaa. Alle 7 litran tuollakin pääsee helposti maantiellä. Pienin tainnut olla 6.4 litraa.
Leave a comment:
-
Eli olis tyrkyllä 400tkm ajettu 2.5tdi a6 juuri tuolla bau moottorilla. Joten heräsi kysymyksiä tuosta moottorista: tyyppivikoja? kulutus? paljonko porukka on rullailu näillä bau koneilla?
Leave a comment:
-
Pessimisti ei koskaan pety. Oletusarvoisesti sanoisin että S6 on todennäköisesti saanut sikaa enemmän mitä perus A6 ja ajo on muutenkin ollut dynaamisempaa. Tämän kun yhdistää mahdollisesti hieman laiminlyötyihin huoltotoimenpiteisiin, niin ikäviä yllätyksiä saattaa äkkiä tulla. Jos hintapyynnit on karkeasti 6-9k€ väliin, niin kannattaa mieluummin etsiä yksilö johon ainakin ketjunkiristäjät olisi vaihdettu. Ketjunkiristäjien vaihto liikkeessä teetettynä on äkkiä 3k€ homma.
Lähemmäs 20 vuotta vanha S6 ei välttämättä luotettavan käyttöauton kriteereitä täytä, mutta toimiessaan on erittäin mukava peli ajella.
Leave a comment:
-
Kai se vähän riippuu. Omaan 325tkm ajettuun C5:een on 15 vuoden aikana tiivistetty moottori ja etuperä ja takaperä uudestaan ja loota edestä ja takaa. Parit huohotinletkustot. Tukivarsisarja eteen ja hammastangon haitarikumeja ja uudet jarrusatulat, jarruletkut, jäähdytysnesteen antureita kasa. Jäähdytysnesteletkuja. Yks vetarin nivel ja vetarien suojakumeja. Umpiot hiottu ja lakattu. Airbag-ohjausboksi vaihdettu.
Kuluvista osista on mennyt jarrulevyjä ja -paloja, renkaita, etulambdat, maf... Öljyjä ja nesteitä on vaihdettu antaumuksella.
Toki voi olla että loota tai nokkien kiristimet lahoavat. Siinä vaiheessa lienee aika laittaa auto kiertoon. Ei huvittaisi tällaiseen "tonnin" autoon tehdä kauheasti ennakoivaa remonttia, kun ei tässä nyt niin hyvä auto pilalle mene. S8:iin verrattuna varsin vähän remonttia ollut C5:ssa. Tosin S8 on ollutkin rankemmalla käytöllä ja nollahuolloilla ruotsissa kidutettavana :D
Jos oikein innostuisi sijoittamaan, niin venavarren kumit ja ne öljynpaineiset venttiilinvälysmurikat "tappet" vaihtaa, valley paniin takaiskut, ketjut ja kiristimet. Tai edes uudet liu'ut. Tällöin mottoririkon vaara varmaan pienenisi. Luulisi että 20v vanhat kiristimien liu'ut uvat jo aika rapsakat.Viimeksi muokannut Ihmemies; 2.10.2019, 09:23.
Leave a comment:
-
Kannattaa ostaa kunnolla huollettu yksilö. Nämä tuntuvat vaativan lähes poikkeuksetta moottorin avaamisen ennen 300tkm ajomäärää. Ovat melko herkkiä öljy/jäähdytysnestevuodoille, kannentiivisteitä on mennyt ja nokkaketjujen kiristäjät aiheuttavat hajotessaan pahimmillaan moottorin täystuhon. Projekti -topiceista löytyy useampia C5 S6 projekteja, jotka ehkä kannattaa kahlata läpi.
Vuosituhannen vaihteen tiptronicit eivät ole kovin hienostuneita käytökseltään. Pakin kytkeytymistä alkaa yleensä kuumana arpomaan, kun alkaa olemaan remontin tarpeessa. Tämä on koeajolla helppo testata.
Nämä alkavat olevan sellaisissa hinnoissa, että räpeltämätöntä yksilöä on vaikea löytää ja suurimmassa osassa huoltoja on laiminlyöty, toisinaan aika rankastikkin. Käyttö- ja huoltokustannukset ovat korkeat, vaikka itse auton saa kohtalaisen halvalla.
Leave a comment:
-
olen tollasta Audi S6 katsellut ! Saisko kokemuksia moottorin suhteen ja varsinkin laatikon (kestävyys) kun toi tiptronic ei oikein tuttu ole käytönsuhteen!
Leave a comment:
-
Kasikoneisessa ei ole tuollakaan kuin yksi suojakumi, oli Servotronicilla tai ilman.
Leave a comment:
-
Laitetaan tähän ketjuun kun sopii niin hyvin aiheeseen.C5 koreissa on aika monissa ollu ongelma ohjausvaihteen suojakumin kanssa.Apukuskin puolella on kaksi eri suojakumia peräkkäin joista sisempi on kaikissa ollu rikki mitä minun tallin kautta on kulkenut.On niin piilossa et omastakin meni katsastuksessa läpi ilman mainintaa.Ei sinne käytännössä näe ellei ota pyörää pois ja väännä rattia toiseen ääriasentoon.Helppo homma vaihtaa ja alle 10e osa mut voi säästää sen ettei koko ohjausvaihdetta tarvii vaihtaa..
Leave a comment:
-
Tuli sitten ostettua allroad a6 bi turbo. Hieman tärrää perästä kun täyskaasulla polkasee, siinä satasen korvilla ehkä eniten. Mikähän tän aiheuttaa? Laatikko vaihtaa hyvin, ja ei humpaa. Ehkä liikkeelle lähtiessä vähän töksäyttää. Muuten kai ihan tyytyväinen autoon. Ei todellakaan priima mutta näyttäisi muuten pelittävän.
Leave a comment:
-
Kyllä juu joka nurkasta vetää tämäkin. Eipä tuollainen muuten kiinnostaisi.
Leave a comment:
-
Käytännössä kaikki ajokuntoiset ja leimassa olevat alle kahden kilon hintaiset bensaquattrot on koko lailla riskittömiä ostoksia, niistä saa omansa tavalla toisella ainakin lähes kokonaan pois. Etuvetoisesta ei sitten kannata enää nelinumeroisia summia maksaa mutta talviautosta kai tässä olikin puhe.
Leave a comment:
-
Kiva kuulla. Ei oikein muutakaan tohon hintaan löydy ja kiinnostaisi kaikin puolin. Täytyy käydä katsomassa minkälainen sieltä löytyy.
Leave a comment:
-
Tiedän ihan omakohtaisesti usemman yli 400tkm ja yhden yli 500tkm ajetun C5:n V6 koneella, yksikään ei tosin taida olla 2.8 vaan ovat pienempiä 2.4 koneita. Sillä tosin ei ole tähän asiaan mitään merkitystä. Kyllä ne kilometrejä kestää.
Leave a comment:

Leave a comment: