Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6:sta (C5) ostamassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • J-M Koopikka
    vastasi
    Esim. 1.8T vs. 2.4 ja 2.8 V6 koneet?
    Tätä ei voi enää yleistää niin suorasti. Kaikki koneet on yksilöitä näissä vanhoissa romuissa. Jos ei pienet ja jatkuvat ahtovuodot/ongelmat haittaa (siis semmoset, jotka eivät haittaa liikaa menemistä lähinnä nostaa kulutusta pikkusen ja vainoharhainen kuulee ääniä), niin tuo 1.8t on halvin ylläpitää perushuolloilla. Mutta eipä noilla juuri paljoa ole eroa huolloissa, V-koneet maineestaan huolimatta hieman huoltovapaampia.

    Leave a comment:


  • Athl666ni
    vastasi
    Kun nyt näitä kulutuksia on tässä pyöritelty ympäriinsä niin minkälaiset erot huoltokustannuksissa noilla eri moottoreilla on. Esim. 1.8T vs. 2.4 ja 2.8 V6 koneet?

    Teukalle kysymys: Minkä hintaiseksi tulee ilmastoinnin jälkiasennus?

    Leave a comment:


  • Teukka
    vastasi
    Heh,joo! Sama peli edelleen ajossa. Ja se ilmastointikin toimii. Eka huolto tehtiin siihen viime kesänä. Kyllä se seuraava on jo varustettu takavedolla.

    Leave a comment:


  • haraldh
    vastasi
    Taisin joskus 2000-luvun keskivaiheilla käydä katsomassakin Teukan aakkosta. Juuri sen jälkiasenteisen ilmastoinnin takia. Itse vaihdoin silloin autoa, koska se oli helpompaa. Teukka ei vieläkään ole näköjään vaihtanut. Siitä vain ruotsinmaalta täysin varusteltu tilalle, suosittelen!

    PS. Muista se kardaani varustelistalta DS.

    Leave a comment:


  • Teukka
    vastasi
    Niin, kohta olen 10 vuotta ajellut tällä joten on osoittautunut vähän liiankin hyväksi autoksi. Kuten sanottu niin vain sutiminen ja joskus tilan puute vituttaa. Mutta harvoin.Pääasiassa vain kuluvaa osaa vaan on vaihdettu ja autoa on varusteltu ajan saatossa sen verran että ei taida raaskia luopua.
    Jälkiasenteista:Alusta,hälyt,webasto,ilmastointi,h ifit,alut,s.lasit taakse.

    Leave a comment:


  • TN69
    vastasi
    Tämä onkin harrastus :)

    Leave a comment:


  • Sound
    vastasi
    Kunpa itselläkin olisi joskus sama auto noin kauan. Tähän mennessä ei yksikään auto ole ollut kahta vuotta kauempaa ja harvoinpa noissa kaupoissa voitolle jää. Ensin pari vuotta laittaa autoa kuntoon ja sitten vaihtoon ja sama ruljanssi uudestaan. Eihän tässä ole mitään järkeä.

    Leave a comment:


  • Metsässä
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Teukka
    Nykyinen peli < on ollut kymmenettä vuotta nyt alla
    Jos on sama auto ollut 10 vuotta alla, niin eikös alkais pikku hiljaan olemaan aika vaihtaa..?

    Bensaa liekkeihin.. ;)

    Leave a comment:


  • Teukka
    vastasi
    Kiitos jätkät...Saitte taas mulle tämän autokuumeen päälle. Olen nimittäin sellaset 7 vuotta kuolannut A6 avant 1.8TQ `04-05 AKA facelift laitosta alle . Ei tää nimittäin lopu. Nykyinen peli < on ollut kymmenettä vuotta nyt alla ja todella vähän mitään oikeita ongelmia. Pannu on pomminvarma ja kokemusta välissä on yhdestä Pasuunastakin joka on ex-vaimolla nykyään. Kone on siis tasan tarkkaan tiedossa. Toimii. Pitäs vaan raapia myös takaa ja olla farkku, kun joskus tarvii jotain roudata. Tämän aamuinen sutiminen kävi TAAS sen verran hermoon että hurrinpojalla olis just yksi peli mulle. En muuttais kuin sisustan sävyn jos voisin. Mutta täysin ok tuokin.
    Mistä revin välirahan onkin iiihan eri juttu, en mistään. Mutta on se kori ja tekniikka vaan niiiin kyrväkäs. Piste.

    Leave a comment:


  • mikaj
    vastasi
    Meinaat että koko autoteollisuus on menossa ihan väärään suuntaan, kulutukset saadaan pienemmäksi kasvattamalla sylinterimäärää ja tilavuutta? Kyllähän ihan varmasti se 1.8t menee pienimmällä kulutuksella, mutta onko ero mitenkään merkittävä on asia erikseen.

    Leave a comment:


  • Jamaja
    vastasi
    Uskaltaisin väittää että vaihtoehdoista 1.8, 2.4, 2.8 viimeksi mainittu menee todellisuudessa pienimmällä, ainakin jos suhteutetaan mukavuuteen. Ei se 1.8 painavassa korissa mikään bensapihi ole sanoo tilastot mitä hyvänsä.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Tässä keississä taisi hintahaarukka olla noin 5000€. Ei kai ehjiä bittejä vieläkään sillä saa?

    Leave a comment:


  • jcarlson
    vastasi
    Huoltokustannukset ei juuri mitään. Korjauskustannukset kyllä jos ahtimiin tulee vikaa, mutta ei tämä nyt niin yleistä ole.. Ahtoletkujen ja bypassien korjauskustannukset ovat pieniä.

    Leave a comment:


  • 54mmy
    vastasi
    Vaan kuinkas paljon keskimääräiset huoltokustannukset eroo biturbossa ja vaparissa?

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Sen verran laitan lusikkaani tähän soppaan ja toistan itseäni, että se biturbo on mielestäni vieläkin vaihtoehto tuolle vaparikutoselle. Kulutusero ei ole ihmeellinen, jos sitä nyt ylipäänsä on ja vääntöä on tarjolla ihan eri tavalla.

    Leave a comment:


  • jcarlson
    vastasi
    Välitykset ja moottorin luonne vaikuttaa todella paljon ajon mukavuuteen. 1.8T etenkin vanhempana versiona (ei sähkökaasu), esim. AEB on todella hengetön alakierroksilla. Automaattiin yhdistettynä kaukana ajonautinnosta. Tiheällä 6-vaihteisella manuaalilla uudempi 1.8T on siedettävä, mutta A6 quattron massalla silti aika heikkovääntöinen. V6 tai V8 sopii tuohon koriin selvästi paremmin.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Väittäisin ettei ehjä V6 vie yli 3L/100km enempää kuin 1.8T. Näistä on tässä ketjussa väännetty aiemminkin joten ei toisteta sitä mantraa enempää. Ajotottumukset vaikuttavat kulutukseen enemmän kuin valittu moottori.

    Jos pelkkä paperilla ilmoitettu polttoaineen kulutus olisi se ainoa mittari niin valinta olisi helppoa. Todellisessa maailmassa vakio 1.8T vie nätisti ajaen varmasti aika vähän mutta runtatessa viekin helposti enemmän kuin se isompi vapari. Käyt vaikka kerhomiitissä tai autoliikkeessä vielä koeajamassa niin selviää itellekin että minkä luonteinen kone sopii omaan käyttöön paremmin. Minä tykkään ison vaparin insta-torque väännöstä kun saa sen 300Nm jo tyhjäkäyntikierroksilla, saman saa siitä 1.8 turbostakin aika helposti mutta ei oikein alle 3000rpm.
    Viimeksi muokannut hopsis; 18.1.2013, 15:20. Perustelu: Alpi ehti väliin

    Leave a comment:


  • alpi
    vastasi
    Matka-ajossa 1.8T:n ja V6-koneen kulutusero on noin litran luokkaa, mutta kaupungissa tuo 3 litraa pitää varmasti paikkansa. 2.4 ja 2.8 V6 kuluttuvat normaaliajossa saman verran, mutta 2.8 antaa hieman enemmän vastinetta kulutukselle.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Kutoseen mielestäni sopii kutoskone ja tuossa hintaluokassa itse olisin enemmän kiinnostunut vapaastihengittävistä malleista manuaalilaatikolla. Noilla kilometreillä polttoainekulut ei ole se kriittisin vaan autoyksilön pitää olla hyvässä kunnossa. Jos olisit tehnyt koeajon talviaikaan quattrolla niin et etuvetoisia katsoisikaan enää. :) Tämä vaikuttaa mielestäni hinta-speksi -suhteeltaan varsin asialliselta: http://www.nettiauto.com/audi/a6/5232962. On tosin hiukan budjettisi yläpuolella mutta yleensä hinnoissa on neuvotteluvaraa kun ostajalla on rahat kourassa.

    Leave a comment:


  • Athl666ni
    vastasi
    Siitä olen kyllä tietoinen, että kestää kyllä ajella vaikka kuinka paljon jos vaan on mitään viitsitty tehdä auton hyvinvoinnin eteen eli kilometrit ei ole se kaikkein merkittävin tekijä mikä kertoo auton kunnosta.

    Kulutusero taitaa olla enemmän kuin 3L/100km jo pelkästään 1.8T vs. 2.4 V6. Vakuutusmaksuero on vuoteen 200e 1.8 turbon hyväksi verrattuna 2.4 litraiseen. Jokusen verran sitten enemmän vielä kumpaankin, sekä vakuutuksiin, että bensoihin lisää jos 2.8 koneinen yksilö on kyseessä.

    Kovin montaa vaihtoehtoa ei tosiaan nettiautosta löydy ja johan tässä on venailtu 4 kuukautta. En sitten tiedä minkälaisia pommeja nuo on mitä tuolla pyörii tasaisin väliajoin myynnissä.

    Miten paljon harmia noista turbovehkeistä alkaa olemaan tuossa ikäluokassa? Vai onko se vaan yksilöstä kiinni? Jostain olin lukevinani myöskin, että 1.8T:n huollattaminen olisi edullisempaa kuin näitten V6-mallien. Pitääkö paikkansa? Tietty siinä vaiheessa jos turbo leipoo kiinni niin se on isompi remontti, mutta jos sitä ei nyt oteta huomioon.
    Sen puoleen olen myös miettinyt tuota 1.8T vaihtoehtoa, että jos haluaa niin lastuttamalla saa lisää potkua jos se jossain vaiheessa alkaa kiinnostaa.

    Tätä on tullut katseltua sillä silmällä jo pitempään (välillä poistunut myynnistä ja palannut takaisin, tällä kertaa eri tyypin nimellä mutta samat kuvat. Onko syytä epäillä jotain?):
    http://www.nettiauto.com/audi/a6/5339143

    Ostopäätöstä jarruttaa nyt se "väärä" koneen koko.

    Ja mitä tuohon mallin hienouteen ja modernihkoon ulkoasuun tulee niin olen kyllä äärimmäisen samaa mieltä. Yksinkertaisesti tyylikäs - vieläkin. Varmaan siinä on yksi merkittävimpiä syitä miksi tällaisen haluan. Se pikainen koeajo minkä olen ehtinyt automaattivaihteisella 2.4 litraisella v6:lla ottaa oli kyllä miellyttävintä kyytiä ikinä.
    Viimeksi muokannut Athl666ni; 18.1.2013, 14:37.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Mitä tuossa nopeasti vilkaisin NA tarjontaa niin vähimmilläänkin oli 270tkm ajettuja 1.8T koneiset ja useampi siellä 300-350tkm määrissä. Tuurilla voi löytyä alle 250tkm ajettu mutta kertoohan nuo myynti-ilmojen ajomäärät siitä että kestää se enemmänkin.

    2.8 V6 koneisia löytyy 5k€ alkavilla hinnoilla sitten jo useampia siinä 200-250tkm ajettuina. Olet hakemassa nyt 13-15 vuotta vanhaa autoa jossa käyttökulujen suuruuden ratkaisee ihan muut asiat kuin moottorin tilavuus. Jos kulutusero on 1.8T ja 2.8 välillä vaikka 3L/100km niin 10000km vuosisuoritteella se tekee noin 40€ kuukaudessa tai puoli tankillista enemmän. Vakuutukset nousevat mutta tästä en osaa mitään summaa sanoa.

    Kannattaa kuitenkin katsoa kokonaisuutta ja etsiä se ehjä yksilö, jos kilometrejä on 700tkm mittarissa niin mitä sitten jos kaikki toimii ja huoltohistoria on kunnossa. 200tkm ajetussa alkaa kuitenkin tulemaan kaiken maailman alustajumppaa, kytkinjumppaa, jarrujumppaa, alipaineletkujumppaa (ahdetussa oikeasti harmia näistä), jäähdytysnestevuotojumppaa yms kilinää ja kolinaa.

    Malli on oikeasti ehjänä hieno ajaa. Mukava, hiljainen ja jopa suht moderni vaikkei vuosimalleja katsoen heti uskoisi. Ikä kuitenkin tekee tehtävänsä kaikelle ja moottorien kulutuksen vertailu ei saisi olla ainoa kriteeri.

    Leave a comment:


  • mikaj
    vastasi
    No kuten tossa kirjoitin, 1.8t tarjoaa saman etenemiskyvyn lastutettuna kuin 2.8. Tarjonta tosiaan on huonoa, itsekkin lähdin 500km:n päästä 20minuutin varoitusajalla tuota omaani hakemaan. Ruotsissa tarjontaa jonkun verran paremmin (mistä tuo omanikin alunperin on tuotettu), mutta ei sen halvemmalla kuin Suomesta niitä sieltä saa. Itsellä oli ilmeisesti liian tiukat kriteerit, että jonkun aikaa joutusi ettimään. 1.8t, manuaali, farmari, penkinlämppärit, eikä missään nimessä nahkasisustaa ja alta 4ke hyväkuntoinen. Löytyi sellainen sitten, pienellä lokasuojaruosteella mutta niistä pääsee keväällä eroon kunhan ruuhkat maalamossa helpottaa.

    Leave a comment:


  • Athl666ni
    vastasi
    En tiedä onko tässä yhtään mitään järkeä, mutta otsikon mukainen menopeli on ollut kiikarissa kohta vähän turhan kauan. Enää ei oikein voi perääntyä kun olen sopivaa A6:sta kytännyt kuin kuuta nousevaa :D
    Melkein jo on kaupatkin päästy tekemään parista yksilöstä, mutta ekassa oli kori päässyt sen verran ruosteen järsimäksi, että piti unohtaa se. Toisenkin olin jo viittä vaille valmis ostamaan, mutta sitten työkaverin sanat kolkutteli takaraivossa 2.4l V6:n bensankulutuksesta ja nyt pitäisi sitten löytää 1.8T pannulla oleva. Paha vaan, että niitä ei tunnu olevan yhtä runsaasti tarjolla.
    Minkälaisia kokemuksia teillä on 1.8T koneellisista A6:sta? Ketjun lukeneena en voi sanoa ihan hirveästi viisastuneeni kun kaikki puhuu bi-turboista tai V8-koneisista :D
    Budjettini on n. 5000e (joka tietty nousee sitä mukaa kun aikaa kuluu ja saa säästeltyä lisää). Kilometrejä tulee varmaankin n. 10 000 vuoteen ja olisin kovasti kiinnostunut kuulemaan bensankulutuksista 2.4l V6 vs. 1.8T välillä.Tarkoituksena olisi löytää alle 250tkm ajettu 98-00 vuosimallin A6.
    Kaikki tuntuu yleisesti olevan sitä mieltä, että kannattaisi unohtaa 2.4l kokonaan ja hypätä suoraan 2.8l koneeseen, mutta vakuutuksethan siinä sitten samalla nousee ja vaikka haluankin ajomukavuutta olen sitä mieltä, että sen voi tehdä vähän halvemmillakin vuosikustannuksilla ja siksi erityisesti tuo 1.8T kiinnostaa.

    T: Toivottavasti lähiaikoina Toyotasta Audin rattiin siirtyvä nuorimies
    Viimeksi muokannut Athl666ni; 18.1.2013, 01:41.

    Leave a comment:


  • Ipsi
    vastasi
    Jos Markon budjetti on alle 5000, niin bitukasta on turha haaveilla. Sanoisin, että hyvinkin reilusti kymppi menee jos haluaa pelin, johon ei heti tarvitse upottaa tuota budjetin 5 kiloeuroa.

    Itse en ole uskaltanut laskea kuiteista paljonko tuohon omaan on mennyt reilun kolmen vuoden aikana ja minä ostin sentään yksilön, joka oli ihan hyvässä kunnossa. Silloin 185 tkm, nyt 270 tkm. Aika tekee tehtävänsä kulutusosien kohdalla. Bensaa on mennyt reilun 16 kiloeuron verran. Että ei tuo halvalla edes kulje vaikka kunnossa olisi.

    Mutta mikäs hauska nyt ilmaiseksi tulisi? :-p

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Etuvetoisen kanssa kannattaa muistaa että myyjä (tai ostaja) ei välttämättä tajua että "tipronic" olikin multitronic. Tämä riski esiintyy siis ainoastaan etuvetoisissa, mutta kokemattomampi tai vähemmän askeista tietävä ostaja on ennenkin saanut multsarin kun on tippiä luullut ostavansa.

    Leave a comment:


  • jarituru
    vastasi
    Ja tippi laukeaa laakista. Harvemmin pääsee nautiskelemaan vikakoodeista ilman erittäin selkeitä muita oireita.
    Oman tipin porsiessa aluksi ei edes ollut vikakoodeja...

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Mulla on käsitys, ettei V6-moottoreiden kulutukset toisistaan huikeasti eroa, joten oma valinta olisi (edelleen) biturbo. Puhaltimien kanssa toki saa jännittää, mutta kulkukin on ihan eri asteikolla vapareihin verrattuna.

    Tiptronicit on käsittääkseni vikaantununeet etuvedoissa ihan siinä, missä quattroissakin.

    Leave a comment:


  • mikaj
    vastasi
    1,8t taitaa olla liian kovalla koetuksella tuossa autossa
    Ihan mielenkiinnosta kun itse juuri moisen hankkisin, että miten ilmenee se että tuo kone käy liian kovalla kuormalla C5 kopassa? Omasta mielestäni luotettava ja voimaakin löysät poisotettuna saman verta (tai jopa enemmänkin) kuin 2.8 V8:ssa.

    Itse ajattelin että -98 autosta olisi jo lasinnostaja pamahtanut rikki, mutta paskat. Neljäntenä päivänä kuskin lasista meni onneksi vain toinen nostaja rikki, niin sai vielä kädellä nostettua lasin kiinni. Lisäksi lämpötila-anturi on myös viallinen ja polttoainepumpun rele välillä päästää satunnaisesti irti. Ajonesto on kerran yhden starttauksen estäny, ja vikamuistissa oli myös koodi kun ostin auton. Tuohon saa merkkiliikkeestä uuden "pituusoptimoidun" välijohdon virtalukon ja mittariston välille, jonka pitäisi poistaa satunnainen ongelma.

    Niin ja kuskin ovesta tietty mikrokytkimet rikki, plus safety lock ominaisuus rikki kaikista muista paitsi kuskin takaovesta (se nyt ei minua haittaa). Tässä pieni varoituksen sana, ostin edukkaan tarvikelukkomekanismin. Ihan jees muuten, sopii paikkoilleen kyllä. Ongelmana vain tuli että mikrokytkimet toimii vähän liiankin hanakasti siinä, lukko auki/kiinni mikrot aktivoituu samaan aikaan. Vieläkin odottelen myyjän vastausta, mutta korjasin jo alkuperäisen lukkomekanismin kytkimet ja piirilevyn kun rupes kyrsimään vaihteeksi täysin sekunda tarvikelaatu.

    Leave a comment:


  • Killeri
    vastasi
    Oikeasti tässä ketjussa on jo aika paljon tietoa, joten ei muuta kun lukemaan läpi.
    Ja tästä vielä lisää:

    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=80419

    Mulla kohta 11 vuotta ollut.

    Leave a comment:


  • Mika Saarela
    vastasi
    Moro. 9-10kk omistanut ja laittanut edellisen omistajan jäljiltä pikkuhiljaa kuntoon. Ensimmäinen kohde oli jäähdytysnesteen lämpöanturi, tyyppivika ja varmaan useimmista korjattu (?). Ilmenee yksinkertaisesti siten, että neula ei nouse kojetaulussa tai sitten nousee ajoittain ja putoaa taas alas. Sitten löytyy tyypilliset nokka-akselin asentoanturi ja kampiakselin nopeustunnistin, joidenka hajoaminen lisää kulutusta muutaman litran/100km. Omassa ne on vielä korjaamatta, mutta laitan pian kuntoon.

    Tiptronic on todennäköisesti alkuperäisillä ölpillä, jos on Suomi-auto, käytetty merkkihuollossa ja edellinen omistaja ei ole audi/bmw-asiantuntija. Huonoja laatikoita on pääosin 2,5tdi:ssä, 2,8bensa ja 2,7btq ja useammin q:ssa kuin etuvetoisissa. Itselläni on etuvetoinen ja siihen vaihdettiin ensimmäisen kerran öljyt viikko sitten pyytämättä:D Nyt jännittää, laatikkossa oli siis 14 vuotta vanhat öljyt ja ne oli tarkoitus vaihtaa suunnitellusti, nyt kävi näin. Merkkihuolto ei ole tuohon ZF5HP19-laatikkoon suostunut käsittääkseni öljyjä vaihtamaan, sille ei yksinkertaisesti ole huolto-ohjelmaa Audin puolesta. ZF kyllä suosittelee öljynvaihtoja riipuen käyttötavasta eri intervallein. Kunnostettuja laatikoita on helposti saatavilla ympäri Eurooppaa, joten rikkinäinen laatikko ei ole mikään katastrofi, parin tonnin pläjäys kokonaisuudessaan. Autohan on todella niin hyvä, että noinkin vanhaan vaihtolaatikkoa kannattaa harkita.

    Sitten löytyy perus- Airbag-valon kuittaustarvetta kojetauluun, omassa sen aiheuttaa keskimmäinen takamatkustajan turvavyö ja olen nollannut sen nyt kaksi kertaa. Tämä narahtaa siis katsastuksessa jos ei ole nollattu.

    Etusivuikkuinoista tarvii vaihtaa alkuperäinen muoviosa päivitettyyn jos/kun ikkunoiden toiminnassa ilmenee ongelmaa.

    Kuskin penkki saattaa keinua/hölskyä ja sen verran mitä olen ulkomaisilta boardeilta asiaa selvitellyt, niin sille ei paljoa mahda. Omassa on sähkötuolit ja en tiedä onko vain niille ominaista.

    Lyhyesti väittäisin, että turvallisin ja samalla tylsin valinta on tämä 2,4 etuveto tiptronic ja ehkä riskein on tuo 2,7btq. 2,4 on matka-ajossa loistava kumppani, mutta kaupungissakin vielä kurvailee kohtuullisella kulutuksella. 1,8t taitaa olla liian kovalla koetuksella tuossa autossa ja ehkä suorituskyky/huolettomuusasteikon kärjessä on 2,8 manuaali (taitaa olla aina q). Tieto pohjautuu siis sekä suomalaisiin, että ulkomaisiin boardeihin joita olen lukenut tuntitolkulla hankittuani auton. Ensimmäinen Audini ja toistaiseksi hienoin laite, jota olen operoinut.

    Älä MISSÄÄN NIMESSÄ hanki C5 tiptronikia lukematta VCDSllä koodeja, et voi muuten tietää hankintasi kokonaishintaa ostaessasi autoa.

    Eka postaukseni, terve muillekkin ja kiitos loistavasta foorumista:)
    Viimeksi muokannut Mika Saarela; 25.12.2012, 00:11.

    Leave a comment:

Working...
X