Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Itse latailen pitempiä reissuja lukuunottamatta juurikin vain 10A 230V lämppäripistokkeesta ja latautuu tosiaan helposti enemmän kuin päivittäinen ajosuorite (30km) vaatii.

    Comment


    • Akkujen ikääntymisen myötä heikkenevää kapasiteettiä enemmän kiusaa jos käy kuten nykyään yleensä muille akkuvehkeille. Eli akun kyky luovuttaa virtaa (sisäinen resistanssi?) heikkenee huomattavasti ja ei jaksa enää akkupora vääntää täysillä tai pyörii hitaammin. Sekä se että hienot akku monitorit osaa laskea akun riittävyyden vain uuden akun kyvyllä. Täysi akku, 15min myöhemmin kuollut ja akku monitori näytti täyttä ja nyt täysin kuollutta. Autossa korostuu vielä enemmän jos rangeksi sanoo 420km ja 100km myöhemmin akku kuolee. Jos rangen laskenta toimii oikein väsyneelle akulle sekä akku jaksaa työntää virtaa maailmalle niin aika pieni paha olisi jos kapasiteetti olisi tippunut vaikka 80% tasolle.

      Comment


        Taloyhtiön tulopiuhaa tai liittymää ei varmaan ihan ensimmäisenä kannata alkaa nostamaan isommaksi sillä perusteella, että osaa laskea teoreettisen piikkikuorman ylittävän kapasiteetin. Käytännössä se ei toteudu kuitenkaan juuri koskaan. Jos ylittyy, niin se sulake paukkuu. Jos sitä alkaa tapahtua usein, niin siinä vaiheessa voi alkaa miettiä, sovitaanko käyttötavoista osakkaiden kanssa vai hankitaanko kuorman hallinta.

        Oma kokemus OKT-latailusta on, että on ongelmatonta. Ainoastaan kerran reilun puolen vuoden aikana ollut tähän liittyvä ongelma. Oli mennyt vahingossa auton lataus saunan kiukaan kanssa samaan aikaan päälle, ja sulake paukkui. No ei se sen isompi homma ollut kuin yhden sulakkeen vaihto. Toisaalta se kiuas on niin iso tehosyöppö (11kW tai 16.5 kW, en muista), että samaan aikaan joutuu miettimään muidenkin sähkölaitteiden käyttöä. Useamman kerran joutunut sulakkeen vaihtamaan, kun keittiön uuni ja/tai pesukoneet samaan aikaan saunan kanssa päällä.

        Jos tänä päivänä keksittäisiin sähkökiuas, niin aika vaikea olisi kuvitella, miten saataisiin lupa asennella niitä joka huoneistoon. Ettei vaan loppuisi virta verkosta kun kaikki saunoo samaan aikaan! :P

        Mulla käytössä 3-vaiheinen lataus ja otan siitä 10A virtaa (=7 kW). Menee heittäen aina siihen normi 80% varaustasoon yön aikana, riippumatta mikä lähtötaso. Todella vaivatonta.

        Comment


          Jos kerran akku on 80% Teslassaki aamulla, joissa siis on melko hyvä range, 10A laturilla yölatauksessa riippumatta onko akku tyhjä vai ei niin mihin tarvitaan nopeampia latureita? Te jotka sähköautoja omistatte ja ajatte tietysti tiedätte miten noi toimii, mutta onko kaikki keskustelu ollut turhaa latauksista? Ei ole mitään ongelmia vaikka olisi pienet sulakkeet, koska se 80% on jo hiton hyvä taso, tai ainakin se on se "maksimi" mihin akut kannattaa ladata eliniän maksimoinnin suhteen.
          Eli jos ajaa päivittäin akun "loppuun" niin aamulla on aina vähintään 80% 10A latauksella?

          Mun asunnoissa, ja nykysessä talossa, on sähkökiukaan käyttö ottanyt virrat hellalta tai sähköpattereilta sen ajaksi pois. En tosin muista kumpi, kun en sähkökiukaasta pidä (ei ole käytetty) ja sauna on ollut kissan huoneena jo vuosia.

          Löytyi myös semmoinen lausahdus, että akut kestää paremmin kylmissä maissa kuin lämpösissä. Eli siis oletettavasti Suomessa siis pitäisi kestää paremmin kuin esim Espanjassa.
          Akun kulumisesta löytyi tuo 2.3% vuodessa, mutta se voi olla enemmänkin. Jollain oli ollut lähes 5%. Mutta samaan hengenvetoon ehkä tulevaisuudessa ei akkuja tarvitse vaihtaa vaan niihin voi vaihtaa kennoja. Jos siis akkupaketti sen jotenkin sallii. Sekin tekee akkujen vaihdon tai kunnostukset halvemmaksi.
          Yksi mikä on ehkä unohdettu sähköauton kuluista on se, että akun vaihto pitäisi laskea auton eliniän kuluihin. Se tietysti riippuu koska akku on vaihtokunnossa ja mitä se maksaa, mutta se voi olla esim 1e/100km. Se kustannus on tosin luultavasti jonkun muun murhe tulevaisuudessa kuin suurimman osan täällä sähköautoilevista ainakin tässä vaiheessa, eli sen voi omista kuluista silloin unohtaa.
          Viimeksi muokannut Puuhapete; 15.1.2020, 11:36.

          Comment


            Petri, nyt olet asian ytimessä.

            Hidaslatauksella kun saa yön aikana niin paljon sähköä akkuun, että sillä pärjää seuraavan päivän ja vähän enemmänkin, niin ei silloin ole tarvetta pikalataukselle. Eihän kukaan käy bensaa tai dieseliäkään joka päivä täyttämässä tankkia piripintaan. Jos pidemmälle matkalle lähtee, niin silloin tietenkin pitää enemmän suunnitella missä lataa ja paljonko niihin aikaa kuluu. Ei lataamisesta keskusteleminen turhaa missään nimessä ole, näinhän me jaetaan kokemuksia niistä toimintamalleista, jotka ovat itselle olleet toimivia.

            Jos nyt esimerkin vuoksi tarkastelee vaikkapa tuon i3:n latausta, niin 230V ja 10A virralla tulee 2.3kW tunnissa, eli 8 tunnin aikana lataantuu 18.4kWh. Se riittää mainiosti päivän työmatkoihin ja jää vähän ylikin. Jos sitten töistä tullessa käy lähimarketissa kaupassa, siellä on 22kW ilmainen lataus, niin puolen tunnin kauppareissulla saa ladattua 3.7kWh, koska BMW:n sisäinen laturi on 7.4kW. Latauksissa kannattaa siis myös huomoida se, millä teholla auton sisäinen laturi voi ladata.

            Comment


            • Janin kommentista kannattaa huomioida tuo, että hän ottaa sen 10 ampeeria kaikista kolmesta vaiheesta. Yhdestä vaiheesta otettuna latausteho on 10 ampeerilla (ainakin täyssähköautoja ajatellen) pienehkö, mutta toki sekin voi olla täysin riittävä - riippuu ihan siitä päivittäisestä ajomatkasta. Mutta sehän näissä tämän päivän uutisoinneissa ihmetyttääkin, kun puhutaan "latausinfran riittämättömyydestä". Kenties näin onkin monissa taloyhtiöissä, mutta OKT-asuja pystyy aika helposti tuuttaamaan akun kuin akun yön aikana juuri niin täyteen kuin haluaa ja aamulla auto on valmis. Eli nykyiselläkin "latausinfralla" katetaan hyvin useimpien päivittäiset ajotarpeet. Matkanteko on sitten hieman eri asia ja pikalatureita Suomeen kyllä sopisi lisää - etenkin Itä- ja Pohjois-Suomeen. Tosin jo tänä päivänä se matkanteko kyllä onnistuu, kun vaivautuu hieman suunnittelemaan (kuten Janne yllä kommentoikin).

              Ja kun akun kunnon vähenemisestä puhutaan ja sanotaan "ajoakku kestää 1000 sykliä", tulee huomioida se tapa, miten yksi sykli lasketaan. Litiumakun ja sen "kulumisen" kannalta on nimittäin merkittävin tekijä sillä, ladataanko akku viitenä peräkkäisenä päivänä esim. 50 % -> 70 % (eli 20 % x 5 = 100 %) vai kertaalleen tyhjästä täyteen 0 % -> 100 %. Kummallakin tavalla tulee kyllä yksi sykli täyteen, mutta akun tyhjäksi päästäminen ja piripintaan lataaminen kuluttavat sitä kaikista eniten.

              Comment


                Hyviä pointteja. Teslassa tulee nykyään mukana 1-vaiheinen matkalaturi, ja senkin kanssa on tullut testailtua. Yhdestä vaiheesta lataaminen ei oikein riitä minulla. Maksimi, minkä se antaa normipistokkeesta ottaa on 13A (13*230=2990W==3kW). Sekin oli kituuttamista, vaikka päivittäistä ajoa yleensä vain 100-150 km. Ehkä se juuri ja juuri riittäisi, mutta tykkään, että akussa on aina virtaa jollekin yllättävälle, eli illallakin 40%. 1-vaihelaturin kanssa pitäisi ladata aina kotona ollessa. Ja jos kerran on sitten enemmän ajoa, niin ei saa yön yli täyteen (=80%). Vähän turhan työllistävää.

                Eli sähköautoa hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota, että tukee 2- tai 3-vaihelatausta kotona. Ja että sisäisen laturin teho on riittävä. Tesloissa nykyään 16.5 kW, pitäisin itse miniminä 11 kW. Toki tämä on sidoksissa akun kokoon, tuollainen teho on tarpeen isoissa akuissa. Pienemmissä voisi riittää vähempikin.
                Viimeksi muokannut jpeltopuro; 16.1.2020, 23:29.

                Comment


                  Ei suoraan sähköautoihin vaan jo aiemmin keskusteltuihin taloyhtiöiden latauspisteisiin liittyen. Ara:lta uudet tukisäännöt: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...hdollisuuksia/

                  Comment


                    Kiitos, että avaatte tuota lataamispuolta. Antaa paljon enemmän meille sähköautoa pohtiville, kun kertoo enemmän detaileja siitä miten lataa ja miten se riittää.

                    Comment


                      Kiva kuulla. Jos ja kun kotilataus toimii, niin sen lisäksi tarvitsee tien päällä PIKAlatausta, ja tällä tarkoitan yli 100kW tehoisia latureita. Näiden osalta ideaalitilanteessa niitä olisi pääteiden varsilla max 200 km etäisyyksillä, jolloin voi normaalin kahvi/wc-tauon aikana saada täydennystä akkuun hyvällä teholla. Tällä hetkellä tarjonta on edelleen Suomessa kovin ohutta.

                      Teslalla on paras verkko, mutta aukkoja Itä-Suomessa ja pohjoisessa, joskin sinne on lupailtu lisää pisteitä 2020 aikana, saa nähdä mikä on totuus. https://www.tesla.com/fi_FI/supercharger?redirect=no

                      Perinnemerkkien juuri lanseerattujen/tulevien sähköautojen osalta tämä on edelleen suuri puute, koska Teslan latureihin muut eivät ole ostaneet pääsyä. Teiden varsilla on vain 50kW pömpeleitä, joten pysähdykset ovat tuplapituisia oikeisiin pikalatureihin verrattuna. Tilanne näytti lupaavalta Ionity-verkon kautta, mutta edelleen se on kovin vajavainen. Vain kolme latauspistettä Suomessa (Paimio, Hämeenlinna, Lahti). Mutta nyt viime viikolla Ionity ilmoitti uuden hinnoittelunsa. Satunnaislataajalle hinta on totaalisen posketon, tavoitteena on ilmeisesti pitää paikat vapaina "omille merkeille". Omien merkkien hinnoittelussa haiskahtaa myös pahasti rahastus, eli esim Audin sopparilla sähkö on 50% kalliimpaa kuin Teslalla ja sen lisäksi peritään kk-maksua, minimisoppari 12 kk jne. Jos verkko olisi kovin kattava, niin voisi jotenkin ymmärtää. Nyt haiskahtaa siltä, että alkoi todella etunojassa se rahastus. Menee pohja siltä argumentilta, että kannattaa ostaa kalliimpi auto edullisten käyttökulujen kannustamana. Tuntuu käsittämättömältä, että perinnemerkit pelaavat tätä näin vahvasti Teslalle. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...i-halvemmaksi/

                      Comment


                        Eli siis jos pelkkiä julkisia latureita haluisi käyttää niin käytännössä ainut vaihtoehto on tällä hetkellä ostaa Tesla?

                        Comment


                          Pelkästään julkisten laturien varassa olo on lähtökohtaisesti yhtä huono ajatus kuin julkisen liikenteen varassa oleminen.

                          Comment


                            Olen samaa mieltä mutta ei liene käytännöllistä vetää roikkaa neljännen kerroksen ikkunastani kadullekaan.

                            Comment


                              Vaikka et tuota tosissaan varmaan kirjoittanutkaan, niin myöskään latausjohtoa ei saisi vetää sisältä eikä käyttää lataukseen jatkojohtoa.

                              Comment


                                Kyllä minä olen melkoisesti samaa mieltä hopsiksen kanssa, ellei lähistöllä satu olemaan kohtuuhintaista pikalatausasemaa, jossa saa akun täyteen myös kohtuullisen nopeasti.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                                  Perinnemerkkien juuri lanseerattujen/tulevien sähköautojen osalta tämä on edelleen suuri puute, koska Teslan latureihin muut eivät ole ostaneet pääsyä. Teiden varsilla on vain 50kW pömpeleitä, joten pysähdykset ovat tuplapituisia oikeisiin pikalatureihin verrattuna.]
                                  Sinänsä pätee vain aivan uusiin Tesloihin, vähänkin vanhemmat model S/X (tai paljon superchargettu uudempikin) latailee keskimäärin 60kW teholla joten se 100kW+ nimellisteho ei lämmitä kuin hetken aikaa matalilla latausasteilla. Aika näyttää kauanko niitä nopeampia latauksia saa model 3 omistajatkaan nauttia ennenkuin akku on kulahtanut liikaa.

                                  Comment


                                    Tuohon kodin lähelle oli tullut latausasemia jossa lukee Helen. Operaattori näyttää olevan Virta. Ihan mielenkiinnosta selvitin mitä lataus maksaa. Ei selvinnyt suoraan nettisivuilta vaan piti ladata sovellus.

                                    Hinta oli 0,15e/kW + 1e/h. Laturin kapasiteetti 22kW. Onko hinta paljon vai vähän? Meidän perheen tarpeisiin sopiva auto olisi Q7 e-tron. Se pystyy ottamaan sähköä 7,2kW. Tunnissa menisi 1,08e sähköenergiaan ja siihen euro päälle kiinteää maksua eli 2,08e yhteensä. Sähköenergian hinnaksi tulee 0,29e/kW. Ei ihan ilmaista.

                                    Q7 e-tron kuluttanee sähköä täyssähköajossa ainakin 40kWh/100km, ehkä enemmänkin. Teoriassa autossa olevalla 17,2Kw akulla pitäisi päästä melkein 60km mutta käytännössä kai 40 km lienee todellisuutta. Tuon 40km ajamiseen tarvittavan sähkön lataamiseen menee siis parisen tuntia eli vähän yli 4 euroa.

                                    Kaupungissa tuollainen möhkö vienee 10 litraa dieseliä sadalla. 40km matkalla siis 4 litraa. Juuri tällä hetkellä dieseliä saa noin 1,4e/litra joten kustannus olisi 5,6e tuolta 40km matkalta.

                                    Pitkä alustus, mutta pointti on siis se, että julkisten latauspisteiden käyttö ei hitaasti ladattavilla hybrideillä ole kovin kannattavaa. Ja käsittääkseni tuo Q7:n 2x16A lataus on vieläpä sieltä nopeimmasta päästä hybridiautoja.

                                    Comment


                                      Joo ei ole halpaa, Noin 2,5-kertainen normaaliin kotitalouden sähkön hintaan. Taitaa markkinatalous pikkuhiljaa saavuttaa ja ilmaiset lataukset alkaa olemaan vähenemään päin. Näinhän sen toki oletettiin menevänkin että ensin tuodaan palveluverkosto jotta saadaan niitä autoja ja sitten aletaan tunkkaamaan hintaa pikkuhiljaa niin että latausaseman kustannukset saadaan tapettua ja tehtyä jopa vähän tulosta.

                                      Sen verran vielä pelkän julkisten latausasemien varassa olemisesta että henkilökohtaisesti minulle olisi show-stopper jos auton käyttö olisi muiden ihmisten käyttäytymisen varassa. Ihan kiva bonus mutta pääsääntöisesti pitää olla mahdollisuus ladata silloin ja siellä kun itse haluaa.

                                      Comment


                                      • K-lataus on noista julkisista latausasemista paremmasta päästä, Virta huonoimmasta päästä. 40kWh/100km on kyllä julma kulutus jos Q7 noin paljon imee, mutta tietysti se on aika vanhaa tekniikkaa.

                                        Comment


                                          K-Lataus ja Fortum Charge&Drive on hinnoiltaan edullisimmat, Virta taas kalleimmasta päästä.

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja Fenrir Näytä viesti
                                            Eli siis jos pelkkiä julkisia latureita haluisi käyttää niin käytännössä ainut vaihtoehto on tällä hetkellä ostaa Tesla?
                                            Joo ja ei. On kolmenlaista latausta ja monenlaisia käyttäjiä:
                                            1. kotilataus, tärkein kaikista, jos tätä ei ole, niin 3. kohta on sitten ihan eri painoarvolla, tässä riittää siis säännöllinen lataaminen suht matalalla teholla ja virralla, aina lähtiessä akku "täynnä". Jos tämä on kunnossa, mikä tahansa sähkäri pelittää normi arjessa, kunhan vaan toimintasäde riittää palamaan kotiin illalla.
                                            2. PIKAlataus, josta tuossa avauduin, eli tien päällä tapahtuva nopea täyttö, mielellään 100kW ja yli. Sen osalta Suomessa nyt Tesla edelleen ainoa, jolla jotenkuten kattava verkko ja järkevä hinnoittelu. Jos et aja koskaan maantiellä yli 100 km päästä kodista tai kotilatauspisteestä (mökki), et tarvitse tätä.
                                            3. keskinopea lataus, ns destination charging (7...22 kW), kauppakeskusten, hotellien, ravintoloiden yms paikkojen laturit. Paikoissa vietetään joitakin tunteja joka tapauksessa, eli täällä ei tarvita pikalatausta, vaan riittää vähän verkkaisempikin tahti

                                            Eli kodista pendelöijälle muukin kuin Tesla toimii.

                                            Teron kysymykseen, ihan oikea päätelmä. Aika tarkkaan saa laskea kannattaako muu kuin kotilataus. Pidän noiden ladattavien hybridien kanssa pelaamista aika turhanaikaisena turaamisena. Biokomponenttia tankkiin ja seuraavaksi sitten sähköauto suoraan. :)

                                            hopsis taitaa joko ostaa sähköä lähes ilmaisina hetkinä sähköpörssistä tai unohtaa siirtomaksun ja veron. 0.15€ /kWh on kaupalliselta toimijalta ok, esim mulla kotona noin 0.1€ kWh hinta sisältäen siirrot ja verot. Kaupallisen toimijan hinta on järkevästi ajatellen aina korkeampi, kate on ihan oltava, Mutta siinä vaiheessa kun hinta on 0.79€/kWh, kuten nyt Ionityllä, niin loppuu huumorintaju. :D

                                            Comment


                                              Toki tuossa mun esimerkissä ollaan alueella, jossa pysäköinti maksaa 2e/h eli siihen nähden 1e/h on ihan ok.

                                              Kattelin että aika suosittu lataushybrid Passat GTE (joka voisi olla meille ratkaisu jos kärrinvetotarpeet ratkaisisi jotenkin muuten) pystyy ottamaan latausta parhaimmillaan 1x16A eli 3,7kW. Tällöin tuossa Virran palvelussa latausenergian hinnaksi tulee 0,42e/kW ja tunnin hinnaksi 1,56e. Sähköä ajossa kuluu varmaan 30kW/100km joten tunnissa saa ehkä 12km lisää matkaa. Sadan kilometrin hinnaksi tulee jo 13 euroa jos laskin oikein.

                                              Sinänsä lataushybrid toimii joillekin perinteistä fossiiliautoa paremmin. Kaveriperheellä on GLC 350e ja arkiset työmatkat taittuvat yli 90 prosenttisesti sähköllä. Mökkimatkat sitten bensalla. Reilun vuoden ajalta bensankulutus on 5,7 litraa kokonaisuutena. Toki sähköautolla se olisi vielä vähemmän mutta kesällä 2018 ei vielä markkinoilla ollut nelivetoisia täyssähkäreitä noin 60ke hintalapulla.

                                              Comment


                                                Janin kommenttiin pikalatauksesta lisäisin sen, että muihin kuin Tesloihin on 50kW DC-pikalataus; eurooppalaisissa CCS ja aasialaisissa CHAdeMO. Toki autossa pitää olla DC-pikalatausoptio valittuna.

                                                Comment


                                                • Meidän Passat GTE on viikon omistuksen aikana kuluttanut keskimäärin 20kWh, vähimmillään 17 ja enimmillään 32.

                                                  Comment


                                                    Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                                                    hopsis taitaa joko ostaa sähköä lähes ilmaisina hetkinä sähköpörssistä tai unohtaa siirtomaksun ja veron. 0.15€ /kWh on kaupalliselta toimijalta ok, esim mulla kotona noin 0.1€ kWh hinta sisältäen siirrot ja verot. Kaupallisen toimijan hinta on järkevästi ajatellen aina korkeampi, kate on ihan oltava, Mutta siinä vaiheessa kun hinta on 0.79€/kWh, kuten nyt Ionityllä, niin loppuu huumorintaju. :D
                                                    Mulla meni ny ohi että mihin viittasit? Meillä on siirtomaksuineen ja veroineen tällä hetkellä noin 12c/kwh. Teron aiemmassa esimerkissä oli laskettu 29c/kwh. Heitin tuon että on vähän kallista jos noin 2,5x verrattuna kotona lataamisen hintaan.

                                                    Comment


                                                      Viittasin itse sähkön hintaan, 0.15€/kWh ei ole mielestäni paha hinta. Mutta tottakai tuo 1€/h tekee siitä kallista -tai siis se auton heikkotehoinen laturi.

                                                      Comment


                                                        Taisin tuossa todetakin että sinällään tuo 1e/h ei ole paha tuossa esimerkkitapauksessa. Latauspiste sijaitsee alueella, jossa pysäköinti maksaa 2e/h arkisin klo 9-21.

                                                        Comment


                                                          Tampereen kaupungin parkkipaikoilla, joissa on latausasema, on pysäköinti ilmaista jos auto on latauksessa. Eikä hintakaan päätä huimaa.

                                                          Comment


                                                            Juu ja ei varmaan kenellekään liene yllätys, että palvelun/laitteiden tuottaja haluaa tuottoa panostukselleen. Toki nuo tulee maksamaan ja sitä enemmän kuinka ytimessä kaupungissa on. Ja tämähän on ihan normaalia yritystoimintaa, näin alussa vain "ilmaisen " kotisähkön käyttäjiltä tuppaa unohtumaan tuo :) ja siinähän se täälläkin mainittu asia tulee esiin, että se kotisähkö on aika must juttu sähköautoileville.

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                                                              Toki tuossa mun esimerkissä ollaan alueella, jossa pysäköinti maksaa 2e/h eli siihen nähden 1e/h on ihan ok.

                                                              Kattelin että aika suosittu lataushybrid Passat GTE (joka voisi olla meille ratkaisu jos kärrinvetotarpeet ratkaisisi jotenkin muuten) pystyy ottamaan latausta parhaimmillaan 1x16A eli 3,7kW. Tällöin tuossa Virran palvelussa latausenergian hinnaksi tulee 0,42e/kW ja tunnin hinnaksi 1,56e. Sähköä ajossa kuluu varmaan 30kW/100km joten tunnissa saa ehkä 12km lisää matkaa. Sadan kilometrin hinnaksi tulee jo 13 euroa jos laskin oikein.

                                                              ...
                                                              No tuossa tapauksessa Tero voisi sitten ajatella myös seuraavasti: lataat tunnissa 3.7kWh, josta maksat sen 1.56€. Jos et lataa, maksat 2€ pysäköinnistä, eli tosiasiassa maksat -0,44€ sähköstä. Se on jo huokeaa. :)
                                                              Viimeksi muokannut jpeltopuro; 23.1.2020, 11:05. Perustelu: laskuvirhe senteissä

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X