Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti
    Mutta ymmärrän niitä, jotka säästön takia noita käyttää. Tällä hetkellä ajo kun on ainakin vielä osittain todella halpaa, kaupunkiautona varsinkin olisi todella säästeliäs.
    Oman kaupunkiautoilun 40-60km/h alueella, keskinopeus on ollut 31-38km/h. Normaali perheen ajosuorite e-Upilla on 50-80km päivässä. Jos lataan auton töissä täyteen, niin ajo arkena ei maksa minulle mitään. Viikonloppu maksaa 1-4€. Kaikki mahdolliset ajot menee tuolla kipolla.

    Comment


    • Tässä on parina päivänä päässyt tutustumaan hieman uuteen zoe ze50. Ajamaan en ole vielä päässyt, kun sille tehdään kamppiksia ja päivityksiä vielä. Mutta katselemaan on päässyt. Kooltaan ehkä hieman poloa pienempi, sisusta aika kiva materiaalien suhteen ja käyttöliittymän suhteen. Kontti on uppimaisesti pitkälti verhoilematonta maalattua peltiä. Pohja on kokonaan katettu muoveilla ja akun panssari on paksunkuuloinen alumiinilevy. Pohja on myös massattu tuoreeltaan akseleita lukuunottamatta hyvin. Moottori näkyy olevan ulkoisesti samannäköinen kuin vanhakin eli päältä menee ilmatorvi (liekö puhallinjäähdytys) pohjaan. led valot näkyy olevan. On jo yleisesti ihan ok näköinen ulkoakin muotoilultaan, eikä sellainen hömelö kuten vanhempi. Ilmeisesti tuon hinta jää jopa alle 30k ja kyllä se vaikuttaisi että saattaa olla ihan jopa hintansa väärti. Saa nähdä jos pääsisi koeajamaan sen joku päivä. Sisäänajettuna tuoreeltaan täysi akku näytti 360km rangea.

      Comment


        Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti
        Autoilu on itselle kaikkea muuta kuin säästämistä, pyrin ajamaan sellaisilla, mitkä kelpaa, maksoi ajo mitä tahansa.
        Tämä! Monta vuotta ajelin bitillä kaikki ajot ja ajattelin juuri samalla tavalla ja muistin siitä myös aina tarpeen tullen myös työkavereille mainita. Mutta kun 18 vuotias auto jokapäiväisenä käyttöautona alkoi muutenkin vaatimaan huomiota ja kustannukset alkoi karata sietämättömän puolelle, niin pakko oli hankkia joku kippo, millä työmatka- ja muut arkiajot on mahdollsimman halpaa. Bitillä pelkästään bensakulut oli 400-500 euroa kuukaudessa, josta työmatka-ajon kustannus 300 euron luokkaa. On tätä takinkääntöä saanut työpaikallakin pariin kertaan selittää... Nyt saa sitten säästyneillä bensarajoilla harrastaa bittiä, että voi sitten hyvillä mielin tehdä sillä kesälomareissut :)

        Comment


          Juu sä teit asian toisin, mun bittivanhus siirtyi kanssa käytöstä harrasteeksi ja tilalle arkeen tuli tuon mainitsemani ideologian kautta A8 =)
          Viimeksi muokannut vayne; 28.2.2020, 12:35.

          Comment


            Perjantain kevennys, ja jo vähän vanha. Mutta tämä on niin totta (osalle) :D

            https://www.youtube.com/watch?v=PLxPAwIeL0w

            Comment


            • Ei taida rallikaan välttyä sähköltä.
              https://www.iltalehti.fi/ralli/a/23c...0-eb48314414e7

              Comment


                On ollut jo pitkään puhetta että siirtymiä ajettaisiin hybriditekniikan voimalla. Vieläkään ei vain tule valmista. Ja toisaalta ei se aloite tule autotehtailta, kyllä FIA yrittää itse pestä rallia vihreäksi. EI autotehtaat saa mitään etua että sähkö sotketaan ralliin, päinvastoin, nostaa kuluja.

                Comment


                  Hinaamalla sähköautolla? :D

                  Kuulostaa kyllä ihan täysin älyttömältä, että ralliautoihin laitettaisiin lisämassaa (=akut, hybriditekniikka) tuollaisen takia. FIA voisi keskittyä päästöihin tieliikenteessä ja muussa toiminnassaan, tai vaikka istuttaa metsää vihernieluksi. Rallicrossiin sähkö on ihan hyvä, sopii hyvin siihen kisaformaattiin. Mutta ei formuloihin tai ralleihin, joissa on kestävyysaspekti eli pidempi kisamatka.

                  Comment


                  • Niin kyllähän Tesloissa vikojakin riittää, mutta verrattuna Audiin ero ei ole vielä ollut valtavan suuri lompakon kärsimyksen kannalta. Tietysti ne viat esiintyy voimalinjan sijasta sellaisissa hölmöissä komponenteissa kuten käsijarrusatulassa (Brembon kuraa, vesi tunkee sisään), ovekahvoissa (vesi tunkee näihinkin sisään muun muuassa), valoumpioissa (kolme neljästä päästää kosteutta sisään omassa, en jaksa enää edes välittää asiasta), ilmajousissa (ei vuoda mutta kolisee), keskinäytön tietokoneessa (eMMC loggausvika, nyt onneksi saa päivittää koko vehkeen uuteen versioon). Akustotkaan ei ole täydellisiä etenkään näissä vanhoissa, mutta 8v akkutakuu lieventää sitä murhetta aika paljon kun akut jatkuvasti paranee ja halpenee. Paljon siis uuden autovalmistajan kokemattomuusvirheitä, mutta iso plussa siitä että arkkitehtuuri on ajateltu niin että moni asia käy suoraan retrofitata uudemmasta ja parannetusta ja varaosatkin korvataan välittömästi aina parannetulla mallilla. Mutta jos nyt vaikka vertailee Audeihin niin samanikäisestä C7 3.0tdi porsii nokat, jakopää ja s-tronic, 4.0tfsi puolestaan turbot. Ei ihan mitättömiä vikoja nekään

                    Perinteisten komponenttien viattomuuden osalta on perinteiset autovalmistajat ehdottomasti parempia, mutta ei se voimalinja pelkästään ole parempi. Koko auton arkkitehtuuri ja käyttöliittymä (ässässä ainakin) on paljon fiksumpi, vertikaalinen integraatio on selvä etu verrattuna miljoonaan alihankkijaan joista valitaan aina halvin. Model 3:ssa mentiin nappuloiden ja viiksien karsimisessa ehkä liian pitkälle, perinteinen pyyhkijäviiksi olisi pitäny vielä jättää koska sadetunnistin ei toimi missään autossa tarpeeksi hyvin kuitenkaan.
                    Ässä ei kuitenkaan häpeä nitinöissä, rengasmetelissä tai jousitusmukavuudessa verrattuna niihin Audeihin mitä minulla on ollut. Ero on enemmän sellaisiassa arkipäiväisissä pikkujutuissa jotka on helppo korjata kun kokemusta autonvalmistuksesta kertyy enemmän.

                    Kaikki tämä sanottuna, toivon todella että VAG onnistuu sähköautoihin siirtymisessä ja voisin hyvinkin harkita tulevaisuudessa esim. Audia kunhan se pääsee samalle tasolle sähköautona kuin Tesla. Prioriteeteissa voimalinja ja käytettävyys menee kuitenkin laatuvaikutelman edelle.


                    Comment


                      En oo Teslassa edes istunut mutta onko se laatu oikeasti lopulta paljoakaan jäljessä muita jenkkivalmistajia? Niitä vanhoja jotka ei oo sadassa vuodessa oppineet sovittamaan koripaneeleja suoraan tai saamaan autoistaan millään lailla alustaltaan tai ajettavuudeltaan toimivia.

                      Comment


                        Isojen valmistajien intressi tuntuu olevan kevythybrideissä, kun niillä saa ne päästötavotteet katettua vissiin halvimmalla tai helpoimmalla. Tai sitten esim euroopan markkinat on enemmän kevythybridien kuin täyssähköjen perään.

                        Comment


                        • Saattaa olla myös akkujen saatavuudessa jonkin verran eroa, jos puhutaan max. 80km kantama vs. satojen kilometrien kantama.

                          Comment


                            Tähän väliin pieni jäniskevennys.
                            Toiset muuttaa bensa-autoja sähkökäyttöisiksi, toiset sitten taas...
                            https://www.youtube.com/watch?v=F-9-cxgXO_U
                            Viimeksi muokannut vV8m5; 3.3.2020, 20:55.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                              En oo Teslassa edes istunut mutta onko se laatu oikeasti lopulta paljoakaan jäljessä muita jenkkivalmistajia? Niitä vanhoja jotka ei oo sadassa vuodessa oppineet sovittamaan koripaneeleja suoraan tai saamaan autoistaan millään lailla alustaltaan tai ajettavuudeltaan toimivia.
                              Oliko se Amperakin nyt niin kamala, eikö sekin Detroitissa ole tehty?

                              itse olen nyt noin 15vuotta työreissua tehnyt jenkkeihin kymmeniä. Ei kymmenen vuoden sisällä tehdyt jenkkilän autot mitenkään eroa eurooppalaisista.

                              Comment


                                No ei se yhtä hyvä ollut kuin Europpassa tehdyt Opelit. Ihan rehellisesti. Mutta ei se minua haitannut, mulle ratkaisee tekniikka paljon enemmän kuin se, onko oven ja lokasuojan saumassa tasan mikrometrilleen sama rako ylhäällä ja alhaalla.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                  En oo Teslassa edes istunut mutta onko se laatu oikeasti lopulta paljoakaan jäljessä muita jenkkivalmistajia? Niitä vanhoja jotka ei oo sadassa vuodessa oppineet sovittamaan koripaneeleja suoraan tai saamaan autoistaan millään lailla alustaltaan tai ajettavuudeltaan toimivia.
                                  Mä taas en ole istunut muiden jenkkivalmistajien tuotteissa. Tesla tulee Kaliforniasta, ei Detroitista, eli yhtäläisyydet perinteiseen jenkkien autoteollisuuteen aika vähäiset, etenkin kun Tesla tekee pääasiassa kaiken itse, eikä käytä samoja alihankkijoita.

                                  Verrattuna Audiin tai Volkkariin, kun istahtaa sisään äkkinäisenä, niin ei kyllä havaitse mitään negatiivista eroa. Päinvastoin, nappulaviidakkoa ei ole ja erittäin selkeä ja lasikattoineen avara fiilis -kolmosessa jopa turhan avara. Model S "laatueron" havaitsee sitten kynnyskotelon muoveissa ja vaikkapa oven sulkemisäänessä ja voimassa. Tai jos alkaa painella joitain piilossa olevia muovipintoja, ovat kovempaa tavaraa, vähän kuin joku Mondeo tms. Kolmosessa nämäkin samalla tasolla kuin muissa laatuautoissa.

                                  Aika moni on kommentoinut, että "ai eikö näiden pitänyt olla jotenkin halvan oloisia sisältä". Toki toi on tuore malli ja kaikilla herkuilla, alkusarjan Model S:t ovat vähän karumpia sisältä, ja toki niissä on jo kilsojakin eri tavalla.

                                  Noita ovenkahvoja joskus olen manannut, miksi pitää kikkailla. Mutta tänään, kun lähti liikkeelle ja peilistä näki, kun ne menee tyylikkäästi sisään, niin tuli spontaani hymy, aika cool ominaisuus :)
                                  Viimeksi muokannut jpeltopuro; 4.3.2020, 09:17.

                                  Comment


                                    Tähän väliin pieni jäniskevennys.
                                    Toiset muuttaa bensa-autoja sähkökäyttöisiksi, toiset sitten taas...
                                    https://www.youtube.com/watch?v=F-9-cxgXO_U
                                    Saattaa Greta tehdä kotikäynnin tämän nähtyään :D

                                    Comment


                                    • Kyllä minä amperan peräpään paneeleita vähän siirtelin, mutta oville ei voi mitään. Ei niiden toleranssit raoissa ihan eurooppalaisia vastaa mutta paljon on parantaneet. Viime vuosikymmenellä piti syslerin takaluukun reiän laitoja takoa uutuuttaan kun luukku ei mahtunut reikäänsä. Sitten toisaalla rakoihin mahtui sormi väliin. Nykyään niiden sisustakin on parempi kuin silloin.

                                      Comment


                                        On toi Teslan sisusta kyllä melko karu :/

                                        https://www.youtube.com/watch?v=dY7wJ4ogKIw

                                        Comment


                                        • Audi e-tron on TM Talvisähköauto 2020 -vertailun voittaja:
                                          https://news.cision.com/fi/audi-finl...ttaja,c3053912

                                          Tekniikan Maailma toteaa: ”Sähköautojen talvivertailun voittaja ei ole läheskään täydellinen talviauto. Ainakaan vielä. Se on kuitenkin niin hyvä, ettei parempaa vaihtoehtoa välttämättä löydy ainakaan edellisessä numerossa ilmestyneen polttomoottoriautojen vertailun kärkipäästä.”

                                          Korjattu linkki.
                                          Viimeksi muokannut kaleido; 10.3.2020, 19:49.

                                          Comment


                                            Linkki ei toimi eikä juttua pääse lukemaan, mutta jos TM:n sivulla olevasta kuvasta katsoo kilpailijat, Renault Zoe, Huyndai Ionic, Outlander (ehkä) ja oliko vielä leiffikin, niin onhan kyllä sekalainen seurakunta. Millä lailla nuo on saatu yhteismitallisiksi ja mitä on vertailtu. Audi taitaa mennä ihan omassa luokassaan että onko tuo vertailu miten järkevä.

                                            Comment


                                              Oli siellä Tesla 3 ja Mersu myös kisassa.
                                              Vertailussa mukana olivat
                                              • Audi E-tron 55 Quattro
                                              • Hyundai Ioniq Electric
                                              • Kia e-Soul 64 kWh
                                              • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
                                              • Renault Zoe ZE 50 R135
                                              • Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
                                              https://tekniikanmaailma.fi/paras-talvisahkoauto-2020/
                                              Viimeksi muokannut Puuhapete; 6.3.2020, 14:28.

                                              Comment


                                                Eihän noita sähköautoja vielä toki ole ihan valita saakka, mutta silti tuo joukko on varsin sekalainen. Audi ja MB on omassa sarjassa niin kuin Hyundai, Kia ja Renault. ja Tesla on koko joukossa sitten vähän sellainen ei-kuulu-joukkoon -alkio. Jotenkin on sellainen mielikuva että aika epäsuhtaiset ovat osallistujat. Mutta sähköautoja kaikki silti ovat.

                                                Comment


                                                  Sitten vielä ne polttomoottoriautot mitä parempi tuo e-tron oli, ei mitään varsinaisia talviauto-erikoisuuksia joukossa.
                                                  • Audi A1 Sportback Business S Line 30 TFSI A
                                                  • BMW X2 sDrive 18i Business A
                                                  • Citroën C4 Cactus Puretech 110 Shine A
                                                  • Dacia Duster SCe 115 4×4 Prestige
                                                  • Ford Focus Titanium 1,5 Ecoboost A
                                                  • Honda CR-V Comfort 2WD
                                                  • Hyundai Kona 1,0 T-GDI Comfort
                                                  • Jaguar E-Pace D150 FWD Base
                                                  • Kia Ceed 1,4 T-GDI Business Premium A
                                                  • Lexus ES 300h Executive
                                                  • Mercedes-Benz A 200 Business Style A
                                                  • Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 MIVEC Intense 2WD A
                                                  • Opel Combo Life XL Enjoy 1,5 DTH A
                                                  • Peugeot 508 Allure Blue HDi 130 A
                                                  • Volvo V60 D3 Business A

                                                  Comment


                                                  • Käväisin Motonetissa ja tuli samalla testattua Motolatauksen asiointilataus. Mennessä joku nainen täräytti tilalaatikon toisen latauspisteen ruutuun, mutta pääsin sentään toiseen. 11KW antaa, mutta itsellä lataa vain 3.6KW. Kärkkäisellä oli joku Audi piuhassa, niin en päässyt perehtymään sen toimintaan. Mailissa löytyy rivi ilmaista 22KW latausta ja sittarin lähellä pikalaturi. Eipä nuo itseä kummemmin hyödytä, mutta ajattelin kuitenkin joskus testata, kun tulee toisinaan sielläkin asioitua. Lidlissä ei täällä ole vielä latauspisteitä. Eipä noista rahallista hyötyä ole, mutta saa tarvittaessa rangea lisää, kun kaupoilla pyörii taajamassa.

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                      On toi Teslan sisusta kyllä melko karu :/

                                                      https://www.youtube.com/watch?v=dY7wJ4ogKIw
                                                      Nopeella kelailulla edes löytänyt sisusta kohtaa, mutta tuohan ei siis ollut cybertruck, vaan jonkun venäläisen kotona tekemä kopio. Paneelit näky olevan tiivistetty sikamassalla tms. myös :) Ekat sanat oli suunnilleen "Our homemade cybertruck".

                                                      Comment


                                                        You don't say?!

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                                                          Sitten vielä ne polttomoottoriautot mitä parempi tuo e-tron oli, ei mitään varsinaisia talviauto-erikoisuuksia joukossa.
                                                          • Audi A1 Sportback Business S Line 30 TFSI A
                                                          • BMW X2 sDrive 18i Business A
                                                          • Citroën C4 Cactus Puretech 110 Shine A
                                                          • Dacia Duster SCe 115 4×4 Prestige
                                                          • Ford Focus Titanium 1,5 Ecoboost A
                                                          • Honda CR-V Comfort 2WD
                                                          • Hyundai Kona 1,0 T-GDI Comfort
                                                          • Jaguar E-Pace D150 FWD Base
                                                          • Kia Ceed 1,4 T-GDI Business Premium A
                                                          • Lexus ES 300h Executive
                                                          • Mercedes-Benz A 200 Business Style A
                                                          • Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 MIVEC Intense 2WD A
                                                          • Opel Combo Life XL Enjoy 1,5 DTH A
                                                          • Peugeot 508 Allure Blue HDi 130 A
                                                          • Volvo V60 D3 Business A
                                                          Ei pitäisi olla yllätys edes TM:n toimittajalle että e-tron pesee tuon joukon, jossa ei muun muassa ole yhtään nelivetoa, joka lienee jonkinlainen valttikortti kun talviominaisuuksista puhutaan. Ei kyllä harmita yhtään kun tuli kieltäydyttyä kun puhelinmyyjä kauppasi Tekniikan Maailmaa.

                                                          Comment


                                                            Aina on testeissä väärät autot =)

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                              You don't say?!
                                                              Sarkasmi on vaikea laji ja vaikea ymmärtää intternetissä välillä :D

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X