Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    No sanotaanko näin että jos tarjoat pullakahvit vieraille ja jokainen käy vaikka vetämässä vessan pari kertaa kyläreissun aikana niin pitääkö siitä pyytää myös korvaus? Rahallisesti lienee kyse suurinpiirtein saman mittakaavan asiasta. Tai jos kylävieraat tuo tuliaisina vaikka viinipullon niin vähennetäänkö se sähkölaskusta?

    Näkisin että on niin vähäpätöisistä asioista kyse että saattaisin riitatilanteessa harkita ensi kerralla tarkemmin missä käyn kylässä tai ketä kutsua meille.

    Comment


      Lataamisen suhteen minä en ole yöpaikan tarjoajan hyvän tahdon varassa ja jos sellainen tilanne tulee, niin varmasti siitä puhumalla sopimukseen päästään. Yleensä yöpaikkaan jotain tuliaista muutenkin viedään, kahvipakettia, viinipulloa tms. niin eiköhän jokusen kilowattitunnin maksukin siinä samalla hoidu. Toki jos tiedän isännän nuukaksi ihmiseksi, niin jätän sitten koko asian sikseen.

      Jos joku kaveri e-autolla ohikulkiessaan poikkeaa luokseni kahville, niin sähköä kyllä saa matkan jatkamiseen ilman muuta ja eri korvausta. Ja vaikka yösijankin siinä samalla. Kuten hopsis sanoi, kysymyksessä on varsin vähäpätöinen asia minulle, mutta sillä saattaa olla merkitystä vieraalle. Kutsuttakoon sitä vaikka vieraanvaraisuudeksi.

      Comment


        Itse olen vieraanvarainen ollut ja antanut mm. bensiiniä tai dieseliä kylässä autoillen yöpyneille.

        Comment


          Hivenen pistää kyllä hymyilyttämään tuo kommentti :) Osuit kyllä asian ytimeen.

          Comment


          • RS2 ei varmaan ole antanut myöskään lämmittää autoa pihassa, jos on tullut vieraita? Se lienee lähin verrokki tuohon sähkölataukseen. Toki mielestäni olisi aika järkevää maksaa tuosta isännälle(itse en ainakaan ilkeäisi olla tarjoamatta maksua), koska esim. 50kWh lataus on tämän hetken hinnoilla noin vitosen ja määrähän on aika tarkkaankin selvillä näissä tilanteissa. Siirto+energia pyörii siellä 10snt kieppeillä/kWh, eli ei se nyt ihan ilmaista ole, eikä mitenkään verrattavissa esim. vessan vetämiseen. Vessa imasee vajaan sankollisen, joten kuopion hinnoilla se on noin 2-3 senttiä varmaan / kerta.
            Eri asia on vieraiden saunotukset yms, koska ne tehdään ns. yhdessä ja kuuluu siihen konseptiin, kun vieraita kutsutaan. En kuitenkaan vieraille maksa junalippuja, enkä muitakaan. Muutaman kerran olen tainnut assalta hakea, millä toki ässällä ajaessa päästään jo useamman euron kustannuksiin :D

            Comment


              Leuanvetotanko ja halonhakkuupölkky on myös toki hyvä olla vieraita varten. Kukin keulikoon millä asioilla tykkää, mutta kysymys on niin satunnaisista tapauksista, että näillä sähkönhinnoilla sillä ei ole väliä - minulle ainakaan. Jotkut kyllä on vieraiden eteen valmiit tekemään mitä vain, mutta se on ihan toinen juttu ja jokaisen oma asia. Mutta jos asiassa pysytään, niin oman auton akusto ottaa vajaa 19kWh enimmillään, siitä sitä voi jokainen halutessaan laskea millaisesta kustannuksesta puhutaan.

              Comment


              • En minäkään koskaan laske reissuja tai matkan onnistumista sen varaan, että yöpaikasta saa sähköä, mutta usein se menee niin, että ennen kuin olen ehtinyt kenkiä riisua eteisessä, niin isäntäväki on itse ottanut asian puheeksi, että tarvitseeko auto sähköä. Ja vaikka olen jokaisessa yöpaikassa tarjonnut latauksesta varmasti riittävää korvausta, niin koskaan ei ole korvaus kelvannut. Ei vaikka olen kertonut lataamani kilowattitunnit ja käyttänyt juuri sitä vertausta, että eihän kukaan odottaisi polttonesteitäkään saavansa ilmaiseksi vieraaksi saapuessaan. Ei kelpaa korvaus ei. Mutta toisaalta sehän sähköllä ajamisessa onkin, että joku yksittäinen kertalataus esim. vaikkapa juuri 50 kWh on jossain suorasähkölämmitteisessä talossa talvipakkasilla kuukausitasolla ihan pieru saharassa. Ei ihan voi verrata siihen, että kävisi Teboililla laittamassa 50 litraa dieseliä vieraan tankkiin 1,40 litrahinnalla.

                Meille saapuville vieraille usein vitsaillaan, että "tervetuloa työleirille", mutta kyllä se työ useimmiten rajoittuu siihen, että yhdessä roudataan paljulle polttopuita ja juodaan kaljaa tai viiniä kylpyveden lämmetessä. Minä maksan paljuvedet, polttopuut ja oluet ja seuraavana aamuna myös kahvit ja makkaravoileivät. Ja jos vieras tulee ladattavalla autolla, niin varmasti maksan myös lataussähköt (enkä suostu ottamaan korvausta vastaan).

                Comment


                  Sitä kannattaa myös pohtia että missä lataa ja mikä on akun varaustila. 50kW DC-latauksella 85 % varaukseen nollasta kestää omassa autossa noin 30 min ja tuon jälkeen loppu ottaakin tunnin, tosin latausnopeus alkaa hidastua merkittävästi jo 80 % kohdalla. Eräänä päivänä Citymarketissa käydessä ajattelin tökätä auton 50kW DC-lataukseen kauppareissun ajaksi, akun varaustila oli noin 80 %. Kauppareissu kesti 20 min ja tänä aikana sähköä oli ladattu 4 kWh ja se lysti maksoi 4 euroa, koska K-lataus on aikaperusteinen; DC-pikalataus 0.20 euroa per minuutti, 22kW ~3 lataus 0.02 euroa per minuutti. Kilowattitunnin hinnaksi tuli 1 euro / kWh, joka on mielestäni aika paljon.

                  Jos akku olisi ollut suunnilleen tyhjä, niin samassa ajassa ja samalla rahalla olisi akku ladattu sinne 80 % varaustilaan, eli noin 16 kWh jolloin hinta olisi ollut 0.25 euroa / kWh. 22kW latauksella sähköä olisi 20 minuutissa mennyt vajaa 2.5 kWh ja se olisi maksanut 0.4 euroa. Suuritehoinen DC-lataus kannattaa vain jos akku on tyhjä tai jos hinta on kilowattiperusteinen tai peräti ilmainen, kuten Lidleissä. Tosin olen nähnyt liki euron / kWh veloituksiakin, ne olen kyllä kiertänyt kauempaa.

                  Dinosauriiden poltossa on muun muassa se etu, ettei tällaisia asioita tarvitse miettiä :)

                  Comment


                    Joskus toki toivois että polttoaineen tankkauksen hinta olisi edes osittain aikaperustaista. Sen verran hartaasti siinä mittarilla välillä nussitaan. Ensin säädetään kaikki mahdolliset bonuskortit, sitten syötetään ryppyisillä 5€ seteleillä 80€ koneeseen, mennään sisältä vetämään takakontti auki, haetaan sieltä kintaat käteen, tankataan, laitetaan pistooli pois, mennään taas avaamaan kontti ja viikataan tankkaushanskat rauhassa nätisti pussiin, sitten säädetään kuitteja koneesta ja siirrytään autoon. Sitten otetaan hanskalokerosta vihko ja kirjataan päivämäärä, kellonaika, ajokilometrit ja mitä on tänään syöty lounaaksi. Sitten tullaan ulos, pestään lasit ja lamput ja mennään huoltoasemalle sisälle juomaan kahvit. Ehkä tämän jälkeen pystytään siirtymään edestä pois.

                    Mutta takaisin asiaan. Itte kun sähöllä vielä ajelin niin lähtökohtaisesti se kaupan pihan lataus oli semmoinen kiva bonus. Käytin jos oli ruutu vapaana mutta en vasiten lähtenyt valitsemaan kauppaa sen perusteella. Lähtökohtaisesti omasta tai työpaikan seinästä tuli ajosähkö ja kaikki muu oli sitten ihan neppailua. En kyllä yhtään epäile etteikö olisi melkoinen markkinavaltti kaupalle jos tarjoaa täysin ilmaisen latauksen. Onhan siinä järkeä jos on oikeasti nopea laturi ja ajomäärät sattuu olemaan sellaiset että aina parin kolmen päivän välein ruokakaupassa käydessään saa ladattua kaiken mitä ehtii välissä kuluttaa.

                    Comment


                      Jos akku olisi ollut suunnilleen tyhjä, niin samassa ajassa ja samalla rahalla olisi akku ladattu sinne 80 % varaustilaan, eli noin 16 kWh jolloin hinta .olisi ollut 0.25 euroa / kWh. 22kW latauksella sähköä olisi 20 minuutissa mennyt vajaa 2.5 kWh ja se olisi maksanut 0.4 euroa. Suuritehoinen DC-lataus kannattaa vain jos akku on tyhjä tai jos hinta on kilowattiperusteinen tai peräti ilmainen, kuten Lidleissä. Tosin olen nähnyt liki euron / kWh veloituksiakin, ne olen kyllä kiertänyt kauempaa.
                      Meillä paikallisen Lidlin parkkipaikka näkyy olevan sellainen, että siinä autoilijoiden tyhmyys jotenkin tiivistyy. Eilen oli Lidlin pihassa eräs baijerilainen bensa-auto sähköauton latauspaikalla parkissa, pizzataksit yms. taatusti_ei_perheautot pitävän autojaan kaupan oven vieressä olevissa perheparkkiruuduissa ja ivalidipaikatkin melko usein käytössä ilman siihen oikeuttavaa kylttiä. Oma lukunsa on myös ne jotka blokkaavat parkkipaikan viemällä eukkonsa kaupan oven eteen ja jäämällä siihen sitten autonsa kanssa odottamaan.

                      Comment


                        Kyllä tuota Ilkka näkee ihan joka puolella. "Väärin pysäköinti" latausruutuihin ja perheparkkeihin kun ei ole mitenkään rangaistava teko, ainoastaa paheksuttava, kun taas invapaikalle ilman lupaa pysäköinnistä voi oikein huonolla tuurilla saada sakkolapun.

                        Saksassa usein näkee parkkihalleissa ja parkkipaikoilla isoja "Frauenparkplatz" tai "Nür fur Frauen" kylttejä. Nämä paikat vastaavat jokseenkin meikäläisiä perheparkkiruutuja ja jos meidän perheparkkiruudut muutettaisiin naisautoilijoiden parkkiruuduiksi ja siitä yhtä suurilla kylteillä kuin Saksassa kerrottaisiin, niin haluaisin nähdä sen viimeisen päälle setämiehen tai tosiäijän, joka siihen ruutuun autonsa pysäköisi. Ja nyt huom. naiset, jotka tätä mahdollisesti lukevat, älkää vetäkö palkokasveja sieraimeen. Tämä toimii ihan oikeasti eikä se ole millään lailla naisautoilijoita halventavaa. Mutta tämähän ei täällä käy, koska ihmisiä ei enää saa luokitella miehiin ja naisiin, koska se on seksististä.

                        Comment


                          Tuohon vieraillessa sähköauton lataamiseen on pakko sanoa kommenttina, että se on monelle niin uutta ja ihmeellistä ettei sitä edes miellä "tankkaamiseksi". Ja todella harvinaista edelleen nähdä moisia autoja. Jossain piireissä se toki on arkipäivää, mutta semmosia piirejä ei täällä ole. Pari teslaa pyörii, mutta ko yrittäjä sai liikenneasemansa kylkeen kummasti Tesla latauspisteen myös.
                          Sitten kun joka toinen vieras alkaa ladata autoaan vieraillessa voi homma muuttua, ei suomalainen niin kai sosialisti ole, että kaikki on "yhteistä". Rajat tulee vastaan jossain.

                          Jos vedetään aivan toinen puoli niin verottaja ei tuota lataamista pidä samana asiana kuin tolpasta dinosauruksen lämmittämistä. Eli ne on sinänä eri asia.

                          Se mitä vierailuilla tarjoillaan on jokaisen oma asia, mutta en usko että monikaan tykkäisi jos kysyisin, että sopiiko jos vien noi sun kaljat kaapista kotia. Voisi monella tulla vastalause. Sähköä kyllä saat töpselistä autoosi niin paljon kuin haluat, mutta jätä mun kaljat rauhaan.

                          Comment


                          • Ei se vierailulla lataaminen ole minkäänlainen ongelma ellei siitä väkisin väännä ongelmaa. Jos se parin euron sähkökustannus ahdistaa niin senhän voi puhelimella (kai suomessa on jo jotain vastaavaa kuin Swish?) kuitata käden käänteessä. Kaljavertaus ontuu koska suurin vaiva on sen kotiin kantamisessa eikä rahallisessa arvossa.
                            Verottajaa on turha selvään asiaan sotkea millään tavalla.

                            Comment


                              Verottaja haluaa sotkeutua siinä tapauksessa, että ladataan autoa työpaikalla, jolloin se on verotettava työsuhde-etu.

                              Comment


                                Jos kyseessä olisi kaupan pihassa tapahtuva ilmainen dinoöljyn lisäys auton tankkiin, niin verottaja olisi jo puuttunut siihen.

                                Comment


                                  Ei ole yhtä oikeaa mielipidettä. Jollekki kaikki oma on omaa, toinen jakaa vaikka vaimonsa.
                                  Verottaja ei yksityishommissa ole tietenkään luuraamassa nurkan takana, mutta on se sinänsä relevantti asia, että joku vertasi auton latausta siiheen että antaa moottorilämppärille virtaa. Toisen verottaja näkee työsuhde-eduksi, toisen ei, niin miten se olisi yksityispuolella jotenkin eri asia. Samaa sähköä se on. Ja olen kyllä nähnyt näitä sähköautoja meidänkin työparkkisella normi lämmitystolpassa latauksessa.

                                  Polttoaine-etu taitaa olla yksi osa täyttä vapaata autoetua, joten jotain on mietitty jo verottajan puolelta. Ja tietysti kaupat voisivat jakaa ilmaista sähkö tai polttoainetta jos niin haluavat, mutta se ei ole kannattavaa. Verottaja ottaa joka tapauksessa omansa polttoaineista oli se hinta mikä tahansa.

                                  Satunnainen virran jakaminen tutuille ja sukulaisille nyt ei kenenkään taloutta kaada.
                                  Kannattaa perustaa kahvila tms kotia jos vierailuista nyt ylipäänsä haluaa voitolla yrittää selvitä.

                                  Comment


                                    Sähköä käyttövoimanaan hyödyntävän kulkuneuvon lataaminen vierailun aikana, ja siitä aiheutuvien kustannusten jyvittäminen alkavat olla käsitelty jo aika kattavasti eri näkökulmista. Josko nyt jatkettaisiin muilla sähköautoiluun ja siihen tekniikkaan liittyvillä puheenaiheilla?

                                    Comment


                                      Tuo keskustelu, kuten niin moni muukin lataamisen ympärillä pyörivä höpötys, kumpuaa nähdäkseni siitä epätietoisuudesta, joka liittyy sähköauton kuluttaman sähkön määrään (tai hintaan). Siinä on liian monta muunnosta, kilowattitunnit, sentit vs eurot ym. Eihän kukaan rupea vieraita tosissaan aamiaisoltermannin viipaileista veloittamaan, eikä sähköauton lataus paljoa siitä juustosta tai saunakaljasta tosissaan eroa. Tätä välttämään olen kehitellyt sen 2.6-2.6-26 sanonnan omasta autosta. Kaksi ekaa ovat €/100 km, 0-100 km/h ja vika sitten CO2-päästö.

                                      Tällainen erittäin hyvä, ja suht tasapainoisesti vety / sähkö / polttomoottoriaihetta käsittelevä artikkeli osui sattumalta silmiin. Volkkarin sivuilla. https://www.volkswagenag.com/en/news...question.html# Kannattaa lukea, ja jos ei englanti käänny, niin summa summarum: sähkö on VW:n ja em. artikkelin tutkijoiden mielestä se ensisijainen vaihtoehto, joka tulee ensin 2020-2023 autotehtaiden puskemana ja myöhemmin edullisuutensa vuoksi kuluttajien imemänä ottamaan markkinan henkilöautojen osalta. Vedyn heikompi hyötysuhde heikentää teknologian käyttöä henkilöautoissa. Teollisuudessa ja raskaassa kalustossa asia voi olla toisin, ja vedyn osalta 2025 jälkeen alkaa se kiinnostavampi ajanjakso.

                                      Comment


                                        Sähköautot tulee isosti yleistymään joten turhaa sitä vastaan pyristellä. Se vain omalta osalta hieman risoo kuinka niitä pidetään niin ylivertaisina normi polttoainevehkeisiin. Ei pystytä näkemään sen oman näkemyksen ulkopuolelle. Joo syyllistyn itsekkin tähän.

                                        Tuo polttokenno yms on hyvä tuoda mukaan. Onkohan ladattavat sähköautot oikeasti se pidemmän aikavälin kestävä vaihtoehto. Nyt puhutaan kymmenistä vuosista, ei muutamasta.
                                        on hienoa että sähköautot on yleistynyt, koska se on uutta teknologista kehitystä, joka tulee näkymään muuallakin.
                                        Se, että ajaa sähköautolla ei edelleenkään tee muita paremmaksi. Samaan eettiseen lopputulokseen ympäristön kannalta pääsee dieselilläkin, jos "istuttaa" savannille muutaman puun. Sitähän on ollut liikkeellä "ilmastokompensoinnissa".

                                        Comment


                                          En sanoisi että sähkömoottorilla varustettu auto olisi täysin ylivertainen, mutta sähkömoottorissa on kyllä polttomoottoriin verrattuna muutamia ominaisuuksia, joita voi kyllä pitää jollain lailla ylivertaisina. Sähkömoottorin erittäin laaja pyörintänopeusalue (i3:ssa 11000 rpm) ja koko teho ja vääntö reservi on käytössä jo 1 rpm alkaen yhdistettynä erittäin nopeaan säädettävyyteen, tekee siitä kyllä melko paljon paremman voimanlähteen. Olen ajellut vuoronperään 8V A3:lla ja i3:lla ja etenkin liukkaalla noiden kahden välillä käsiteltävyys ja käytettävyys eroaa kuin yö ja päivä toisistaan. Siinä missä A3 liukkaalla liikkeelle lähdettäessä sutii, vaihtaa isommalle ja sutii, vaihtaa isommalle ja sutii, kunnes loppuu vääntö ja vaihtaa pienemmälle ja sutii, se tekee hivenen tempoilevaa ja levotonta kiihdytyksestä. i3:ssa samassa tilanteessa tuskin havaittavasti nytkähtää, liikkellelähtö ja veto on tasaista ja eleetöntä ja ihan yhtä nopeaa kuin hermostuneesti sutivalla A3:lla. Polttomoottorin ja sen yhteydessä olevan DSG:n säädettävyys ei ole ihan yhtä helppoa kuin sähkömoottorin.

                                          Sähkön heikkoudet liittyvät sen varastoimiseen ja tankkaamiseen ja siihen, että akusto on vielä nykyään melkoisen kallis vaihdettava. Moni ajattelee että kun akkutakuu loppuu, niin akusto on sen jälkeen ongelmajätettä. Näinhän se ei ole, kapasiteetti toki laskee iän myötä, mutta kapasiteetin heikkenemisnopeuteen voi kyllä itse vaikuttaa melko paljon sillä miten akkuja lataa. Ja vaikka kapasiteetti ajan myötä heikkenee, niin ei se autosta käyttökelvotonta tee ennen kuin siinä vaiheessa, kun sillä ei enää pääse normaalia päivittäistä ajosuoritetta välillä lataamatta.

                                          Tuskinpa kukaan bensalenkkari sähköautoa ostaa eettisistä syistä, eikä se tee kenestäkään parempaa ihmistä, paitsi ehkä avensis-penteistä. Kuten Peltopuron Jani aikaisemmin totesi, sähkö tuo vain vaihtoehdon päivittäiseen liikkumiseen. Joillekin se sopii ja joillekin ei, eikä siitä kannata rakentaa sen kummemmmin vastakkainasettelua.

                                          Comment


                                            Olen tässä pari päivää odotellut josko joku muu välillä mutta sanon sitten itse. Sähköautojen latauspisteiden pystyttämiseen myönnetään tänä vuonna ARAn tukea 4 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna, yhteensä 5,5M€. Kyllä tuostakin joku polttaa päreensä.

                                            https://yle.fi/uutiset/3-11146816

                                            Comment


                                            • Enpä nyt tiedä uudesta teknologisesta kehityksestä, kuten raitiovaunu, on sähköauto ollut olemassa iät ja ajat. Epäilen, että herrat joiden hyppysissä on ollut valta päättää, ovat omien etujensa takia ajaneet sähköautot aikanaan alas. Se, ja silloinen infran puute.

                                              ​​​​​Wikipediasta: "The first electric car in the United States was developed in 1890-91 by William Morrison of Des Moines, Iowa; the vehicle was a six-passenger wagon capable of reaching a speed of 23 kilometres per hour (14 mph)"

                                              ​​​​​​Täällä pohjoisessa koen ongelmalliseksi tuon huonon hyötysuhteen, jos autoa joutuu pitämään ulkona. Montako ydinvoimalaa tarvitaan että kaikki pari miljoonaa sähköautoja saadaan lämmitettyä ja ladattua joka yö seuraavan päivän reissuihin? Olen käsittänyt ettei tuo 240V lämmitystolppa juuri lataa, varsinkaan pakkasilla..

                                              Mutta ilmastonlämpeneminenhän ratkaisee tämän ongelman pikkuhiljaa.
                                              ​​​

                                              Comment


                                              • Kympin sulakkeella 2,3kWh/h noin karkeasti ja 16 sulakkeella noin 3,7kWh tunnissa saa yhestä vaiheesta.Eli normi 10A sulakkeella jonkin e-golfin lataus(eikös ne ole jotain 30kWh akuilla?) kestää noin 13h. Toki akkun latauksen vastaanotto huononee aina mitä lähemmäs päästään täyttä, kuten yllä on kommentoitukin, mutta kyllä perus työmatkat saa latailtua helposti töiden välissä, Toki pohjoisessa on pidemmät matkatkin ja eihän tuo kaikille sovi. Ja tässä välissä hoksasin että puhuit Tampereesta pohjoisena :D

                                                Comment


                                                  Suomessa on asiat aika hyvällä tolalla. Täällähän on kotitalouksissa ja uimahalleissa saunottu sähköllä, lämmitetty sähköllä, pimeää on puolet vuodesta joten valaistus on hoidettu sähköllä. Kaikki on jo ennenkin vaatinut sähkönsiirrolta ja tuotannolta kykyä suurenkin kulutuksen hetkille. Äkkiseltään tulis mieleen joku 80-luvun kerrostalo, vaikka 40 asuntoa. Silloin kasarilla kaikki valaistus oli hehkulampuilla, jos nyt heitän hattuvakiolla että niistä iso osa on nykyään jotain ledivaloja niin ylijääneellä kapasiteetilla lataa muutamaa sähköautoa ihan mainiosti siinä yhtiössä. Jos katuvalot kaupungin mittakaavassa vaihdetaan vähempikulutuksisiin niin saadaan vaikka sata latauspistettä ilman että siirtoverkolle tarvii tehdä mitään tai uusia voimaloita rakentaa.

                                                  Comment


                                                  • Ei ole ongelma ladata lämpötolpasta. Viime yönäkin liki 15 pakkasta ja hyvin on sillä 2kW lataillut koko yön. Jos akku olisi ollut aivan kylmä eli ei suoraan ajosta niin olisi ensin lämmittänyt sen automaattisesti. Lämmön ylläpito ei lohkolämppäriä enempää vaadi eli suurin osa menee akkuun asti pakkasillakin normi 10A tolpasta.

                                                    Moni aliarvioi sen kuinka suuren osan vuorokaudesta auto seisoo joko omassa tai työpaikan pihassa jolloin hidaskin lataus ylläpitää tavanomaisen ajosuoritteen. Vielä harvemmassa on ne joille ei edes
                                                    ​​​kolmivaihelataus riittäisi.
                                                    Viimeksi muokannut jcarlson; 11.1.2020, 09:46.

                                                    Comment


                                                    • Omia laskelmia ei ole, mutta tässä yksi maininta aiheesta: https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html

                                                      "Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Näin ollen 250 000 sähköautoa – noin nyt vaikka aluksi – kasvattaisi sähköenergian kulutusta vain yhden prosentin verran"

                                                      Eli ei tämä sähköverkko nyt ihan nopeasti kesken lopu.

                                                      Comment


                                                        Tuleehan se silti kerros/rivitalo-asujalle kalliiksi/maksamaan ylimääräistä jos taloyhtiö joutuu remontoimaan lataustolppien sähköistyksen. Monissa vanhemmissa ja isommissa yhtiöissä ei saa käyttää sisätilan lämmitintä koska kokonaissähkökulutus karkaa liian suureksi. Samoiten oletan että uudemmissakin taloyhtiöissä oletan olevan sähkönsyötön mitoitettu niin, että jokaisessa tolpassa olevasta 16A sulakkeen takana olevasta pistorasiasta ei voida ottaa lähellekkään kaikista täyttä kuormaa samaan aikaan (tai kaikista tolpista täyttä kuormaa samaan aikaan). Saatika sitten ne kellä ei ole omaa parkkiruutua tai sitten kun omalla kustannuksella hankittu latausrasia omalle parkkipaikalle, ja sitten tulee asoy:n osakkaille jaettu maksu sähköjärjestelmän saneeraamisesta. Kyllä s evielä menee kun pari edelläkävijää asennuttaa Tesloilleen latauslaitteet mutta kun kaikki Avensikset upgreidataan sähköllä toimiviksi niin jää sähkönsyötöt pieniksi. Varmaan voimaloissa sähkö riittää mutta ei kyllä ihan yksioikoista ole miten saadaan taloyhtiöihin sähköt (lähes) kaikille paikoille.

                                                        Kyllähän se on helppo kertoa foorumeilla positiivisia kokemuksia kun on omia tarpeita vastaava ladattava auto hankittu. Ei tietystikkään ole kaikille nii itsestäänselvyys että auton lataus kotona, töissä tai vieraissa onnistuu kuten foorumeille hehkutetaan. Lähivuodet näyttänee miten homma ratkeaa. Itse saisin kotiin hankittua (varmaankin omalla kustannuksella) latauslaitteen ja töissä on neljä Virta-latauslaitetta ja niissä havaittu ainakin viisi eri hybridiautoa, joten hankalaksi menisi töissäkin lataaminen.

                                                        Onko kellään kokemuksia taloyhtiön parkkipaikalle / omakotitaloon asennettavan latausratkaisun kokonaishinnasta? Missä hinnoissa moiset mahtaa pyöriä?

                                                        Comment


                                                          Jos asuu kerrostaloyhtiössä ilman latausmahdollisuutta eikä työpaikalla ole mahdollista ladata niin aika raskasta on sähköautoilu pelkän julkisen verkon varassa. Olen aivan alusta pitäen sanonut että ei ne sähköautot tai edes hybridit kaikille ole paras tai edes hyvä vaihtoehto. Vaan monelle olisi. Ja nimenomaan siitä porukasta löytyy se kaiken kovimpaan ääneen vanhasta muistista vastaan vänkäävä joukko joka ei suostu edes kokeilemaan. Tähänkin asti on syöty lihaa ja perunaa ni ei aleta tässä vaiheessa mitään vitun mifua ostaan.


                                                          Taloyhtiötason hinnoista en tiedä mutta omakotitalon yhden auton latausasemia saa 1000€ molemmin puolin, jostain Saksasta tai muualta Euroopasta tilaamalla vielä monta sataa halvemmalla. Siihen sitten pari tuntia asennustöitä ja tarpeita tarpeen mukaan. Itte näkisin että siirtyy se investointi kiinteistön arvoon koko lailla täysimääräisenä ja nostaa tulevaisuudessa neliöhintoja. Maksaa ne tyhjät parkkiruudutkin tai kun huoltoyhtiö käy auraamassa pihan ja kesällä leikkaa nurmikot vaikka se ei jotain osakasta haittaisi tarpoa lumessa ja antaa heinän kasvaa.

                                                          Viimeksi muokannut hopsis; 11.1.2020, 21:30.

                                                          Comment


                                                            Se taloyhtiölatauksen hinta riippuu niin paljon siitä, mitä tarvii uusia. Parhailla riittää pelkät uudet päät nykyisiin lämmitystolppiin ja vastikkeen muutos tai kulutukseen mukaan laskutus, pahimmillaan tarvii alkaa uusimmaan keskuksesta alkaen vähän kaikki. Se, kuinka sutjakkaasti asia menee läpi riippuu sitten yhtiökokouksesta, jos on vanhoja jääriä niin ei mene mutta jos yhtiössä halutaan katsoa asiaa eteenpäin, ei parin tonnin kulu tunnu missään.
                                                            Ja kun puhutaan sähköverkon riittävyydestä niin valtakunnan tasolla verkko riittää kyllä, mutta entä muuntajakohtaisesti?

                                                            Comment


                                                              Yhden tapauksen tiedän Jyväskylästä missä 2000-luvun puolella olevaan kerrostaloyhtiöön yritettiin saada parkkipaikoille latausmahdollisuus.Kahden kerrostalon yhtiö, autopaikkoja reilusti alle 100.Näistä puoleen olisi ollut ajatus saada latausmahdollisuus.Hintalappu oli 75te, saa olla aika hyvä puhuja et tuon saa yhtiökokouksessa läpi varsinkaan kun kaikille se mahdollisuus ei joka tapauksessa tulisi.Yhtään sähköautoa ei vielä ollut käytössä siinä taloyhtiössä.On tuossa pitkä tie vielä kuljettavana että sähköautot yleistyy vanhemmissa kerrostaloyhtiöissä...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X