Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tänään kävin Seattia kyselemässä. Syys-/lokakuuta kuulemma myydään ja ensiesittely olisi helmi-/maaliskuussa 2020. Myyjän sanoin "täysin sama auto kuin up", Kävin yläkerrassa uppia katsomassa ja tilat riittää hankintatarpeeseen. En tuolla toimitusajalla lähde enää tilaamaan ja "up laatuvaikutelma" ei olisi puoltanut tilausta. Katsellaan jos käytettyjen e-golfien hinnat alkaa tulla oikeasti järkevälle tasolle.

    Comment


    • Äkkiähän noiden käytettyjen hintojen luulisi alkavan laskea samaa vauhtia kuin uusien. Pikkuhiljaa tuotantokustannuksien pitäisi alkaa massatuotannon myötä laskemaan kohti järkevää. Akkumineraalit varmaan pitää hintaa yllä oman osansa, kunnes niiden kierrätys paranee riittävästi.
      Sitä ihmettelen, etteivät valmistajat yleisemmin tarjoa(joku kiinalainen merkki katumaasturilla moista tarjoaa käsittääkseni eurooppaan tullessaan ensi vuonna) extra-akkukapasiteettia. Eli olisi järkevästi sijoitettu tila, johon saisi esim. 20% lisäakun järjestettyä lisävarusteena. Monestihan näissä kuitenkin tilaa tulee moottorin poistuessa ja olisi mahdollista johonkin moinen lokonen sijoittaa.

      Comment


        https://www.youtube.com/watch?v=RaGVoB4Zn-Y

        Comment


        • Mullehan riittää hybridi gte golfin n.50km akulla päivittäiseen työajoon ja lisääkin, kun lataus ja lämmitys sujuu kotona helposti. Mitsun neliveto tietenkin on edelleen harkinnassa. Katsotaan nyt kevääseen ja poltetaan kierrätyskamaa eli Re85 ja ilmasto pelastuu.

          Comment


            Viime viikolla koeistuin ja -ajoin semmoisen edellisen mallin phev outlanderin. Koeajo oli tosin vain muutaman kilometrin fiilistely. Vähä yli 200tkm ajettu, omistaja oli ollut tyytyväinen suorituskykyyn ja muuhun mutta motarinopeuksilla akuilla pääsee kuulemma noin 30km. Se on kyllä melko vähän. Kai siinäkin autossa on logiikkana että pikkuajot lähimpään citymarkettiin ja kylille pääsee sähköllä ja sitten kun lähtee pidemmälle, poltetaan suosiosta dinosaurusta.

            Comment


              Kai tuo 50km riittää euroopassa vai onko syynä enemmän päästötestit? Eli jos ns kaupunkiosuudet päästötestissä pääsee sähköllä se tiputtaa myös päästöjä ruhtinaallisesti. Sähkövehkeissä kun näyttää,että kaupungissa kuluu vähemmän sähköä kun motarilla, kun polttomoottorilisissa se on käytännössä aina toisin päin.

              Comment


                En ole vielä sellaista polttomoottoria näyhnyt, joka veisi moottoritienopeuksissa vähemmän bensaa kuin kaupunkiajossa. Mutta se on totta, että sähköautoissa kulutuksen kasvaminen suuremilla ajonopeuksilla näkyy heti ja paljon selvemmin kuin polttomoottoriautoilla. Myös lämmityksen yms. sähköä vaativan laitteen käyttäminen näkyy kulutuksessa saman tien, kun esim. vesijäähdytteisissä moottoreissa lämpö tulee voiman sivutuotteena.

                Comment


                • Pikemmin voisi sanoa että polttomoottori tuottaa lämmön sivutuotteena sitä voimaa, suurin osa polttoaine-energiasta karkaa kuumana pakokaasuna taivaalle.

                  Omissa suhteellisen isomoottorisissa polttisautoissa on käytännössä kulutus ollut kaupunkiajossa kovempi kuin motarilla koska hyötysuhde kasvaa kuormituksen myötä ja on tyhjäkäynnillä sekä muuten pienillä kuormilla todella matala. Valoihin jarruttelut ja kiihdyttelyt nostaa myös huomattavasti verrattuna regeneroivaan jarrutukseen sähköllä.

                  Comment


                    Ajotavastahan se energiankulutus paljolti on kiinni, polttomoottorisissa ehkä se vielä selvemmin näkyy. Ilmanvastus alkaa olla merkittävä ajovastus 90 km/h ylöspäin ja kun ajonopeus kaksinkertaistuu, niin ilmanvastus nelinkertaistuu. Ja tämä pätee käytettävästä energiasta riippumatta. Mutta isomoottorisilla tapahtuva hyötysuhteen paraneminen on kyllä juuri kuin jcarlson mainitsi.

                    Esimerkki omasta bitistä: 80 km/h noin 8 l, 100 km/h noin 12l, 180 km/h noin 16l, 200 km/h noin 18l per 100 km. Eli vasta 200 km/h pinnassa alkaa bitti olla parhaan hyötysuhteen alueella, eikä kulutus enää tuosta paljoa nouse huippunopeuteen saakka. Mutta repivässä rata-ajossa saa keskikulutukseksi helposti 35-40l/100km.

                    Sähköautossa regeneroiva jarrutus auttaa kyllä hyvinkin, joskaan jarruttamalla talteen saatu energia ei ole sama kuin mitä kiihdytykseen on kulunut. Eikä se voikaan olla, muutenhan sähköauto olisi ikiliikkuja.

                    Comment


                      Edelleen se ilmanvastus ja vierintävastukset vaikuttaa myös regeneroinnin aikana. Samoin siirtohäviöt.

                      Comment


                        i3:ssa näkyy melkoisen selvästi, ja myös välittömästi, rangessa kun napsauttaa pari astetta lisää lämpöä kabiiniin. Myös kaikki muu sähkönkulutus, joka ei varsinaisesti liity eteenpäin menemiseen, näkyy rangessa myös.

                        Comment


                        • Arveluttaa ostaa akkutakuunsa menettänyt hybridi tai täyssähkö. Alle 20K€ hybrideillä on yleensä ajettu yli takuun ja täyssähköä ei edes saa sillä hinnalla, jos ei Nissaniin lähde. Saksasta tulisi reilusti yli 5K€ halvemmalla vastaava, joten tuo lienee liikkeen/jobbarin kate. Tuo Seatin uusi koirankoppi olisi kuitenkin hinnaltaan ja rangeltaan kaikista paras ratkaisu. Ehkäpä juuri siksi jonot on tuollaiset.

                          Comment


                            Hyviä pointteja. Volvo on malliesimerkki siitä miten vierotetaan asiakkaat sähkötekniikasta. GM taas tuntuis haluavan pitää imagosta kiinni. Perinteisesti VAG on ollut niin synkkä kaikissa takuun sisä- ja ulkopuolisissa keisseissä että en tiiä mitä sitten kun ekat patterigolfit paskeentuu.

                            Mut uutena 40-50k€ maksanut nykyään alle 20k€ auto on joka tapauksessa yleensä jo takuun ulkopuolella ja sinänsä samat riskit. Äkkiä niitä tonneja kertyy jos tarvii vaikka ketjuvian takia porsinut moottori kunnostaa tai vaihdelaatikko vaihtaa.

                            Saksasta ei välttämättä kannata katella jos tuontia meinaa. Hollannista ne liikkeetkin tuo kun siellä halvempia.

                            Comment


                            • Patterigolfia kuitenkin olisi halu, vaikka ei ole edes haldexia. Ennen 2017 on aika pienellä patterilla ja sen jälkeen toistaiseksi oman budjetin yli. Mobilesta noita hintoja olen tarkkailut ja tullin veroista. Mitsun hybridiä tunnutaan olevan kallis pitää vikojen takia. Toki vain netistä luettua.

                              Comment


                                Tesla romautti hintansa keväällä, mutta uudenkarheita paljon halvemmalla sai ihan uuden vielä touko-kesäkuussa. Ihmettelin sitä, nyt ymmärrän jo paremmin. Uusien tarjonta on todella rajallista, nyt myydään 2021-tuotantoa monen merkin osalta. Ja harva vaihtaa sähkäristä enää polttikseen, siksi käytettyjen tarjonta on niin nihkeää.

                                Hybrideistä samaa mieltä, niissä yhdistyy huonot ominaisuudet: polttiksen vaisu suorituskyky vrt täyssähkö, lyhyt toimintasäde sähköllä, monimutkainen tekniikka, joka sisältää sekä polttomoottorin että sähköauton (akun) riskit.

                                Comment


                                  Yhdistyy niissä ne hyvätkin ominaisuudet. Matka ei lopu tai keskeydy tankkausta pidemmäksi ajaksi koskaan ja vapauttaa reittisuunnittelusta täysin. En tiedä miten muilla valmistajilla menee mutta vaikkapa se minun Ampera antoi aina saman sähkömoottorin suorituskyvyn vaikka akut olisi tyhjät, eihän se 1.4-litrainen nelosvapari muuten olisi jaksanut yli 1800kg painavaa autoa viedä minnekään. Ihan hyvää porttihuumetta plugarit on, en ehkä itsekään suoraan polttiksesta täyssähköön olisi uskaltanut vaihtaa.

                                  Comment


                                    Komppaan hopsista. i3:n suorituskyvyssä ei huomaa eroa siinä, käyttääkö se akkuja vai polttomoottoria. Erona Amperaan on vielä se, että i3:n polttomoottori ei ole millään lailla mekaanisesti yhteydessä ajovoimansiirtoon, eli se tuottaa vain voimaa generaattorille. Ja tuokin on totta, että se apumoottori antaa joustovaraa jos vaikka latauspiste onkin varattu tai ei toimi, niin aina voi siirtyä seuraavalle vaikka sitten polttomoottorin voimin. Mutta, seuraava tulee olemaan melko varmasti täyssähkö, hopsiksen porttihuumeteoria pitänee ainakin minun kohdalla paikkansa.

                                    Comment


                                      Porttina toimii selvästi. Ja kyllähän se ainakin totuttaa lyhyeen toimintasäteeseen, niin voi ostaa pienempiakkuisen täyssähkärin. Suoraan loikatessa toimintasädeahdistus ajaa isoakkuiseen. Minun tapauksessa tosin myös suorituskykypotentiaali ajoi samaan. Mutta hyvin pärjäisi Teslan suht hyvän pikalatausverkon vuoksi myös kolmanneksen pienemmällä akulla (päivittäinen ajo 100-150 km ja pidemmät reissut 300-400km mökkireissuja yms).

                                      Comment


                                      • Joko softaajilla on valikoimissa hybridien deletointisettejä? Jos 200tkm ajettuun V60 plugin hybridiin pitäisi laittaa videon mukaan 13ke:n akku, niin vaihtoehdoille olisi kysyntää. Ei mielestäni laittomampaa kuin ladattavat työsuhdehybridit joita ei ladata.

                                        Comment


                                          Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                          Komppaan hopsista. i3:n suorituskyvyssä ei huomaa eroa siinä, käyttääkö se akkuja vai polttomoottoria. Erona Amperaan on vielä se, että i3:n polttomoottori ei ole millään lailla mekaanisesti yhteydessä ajovoimansiirtoon, eli se tuottaa vain voimaa generaattorille. Ja tuokin on totta, että se apumoottori antaa joustovaraa jos vaikka latauspiste onkin varattu tai ei toimi, niin aina voi siirtyä seuraavalle vaikka sitten polttomoottorin voimin. Mutta, seuraava tulee olemaan melko varmasti täyssähkö, hopsiksen porttihuumeteoria pitänee ainakin minun kohdalla paikkansa.
                                          Eikös näit ole Amperassakin. Polttis ei ole mekaanisesti kytköksissä vetoakseliin

                                          Comment


                                          • Amperassa polttis voi pyörittää genua tai vetoakseleita. Pienempi hävikki matka-ajossa pyörittää polttomoottorilla suoraan renkaita kuin käyttää voima sähkönä välissä.

                                            Comment


                                              Amperan / Voltin tekniikka on paljon monimutkaisempi kuin mitä voisi äkkiä kuvitella.

                                              Moottori, generaattori, joka toimii myös sähkömoottorina, ja varsinainen sähkömoottori ovat yhtenä pötkönä. Siellä on planeettavaihteisto, kytkimiä yms., jotka tekevät ajovoimansiirrosta melkoisen monimutkaisen kokonaisuuden. Näitä kolmea voimantuottajaa yhdistelemällä saadaan erilaisia ajotiloja aikaiseksi, mutta vain ja ainoastaan sähkömoottori voi itsenäisesti ajaa autoa. Kun akut ovat tyhjentyneet, suurimman osan ajasta polttomoottori tuottaa vain sähköä, mutta joissain tapauksissa se kytkeytyy myös mekaanisesti voimaa tuottamaan, mutta silloinkin kaverina on joko sähkömoottori tai generaattori. Polttomoottori ei siis itsenäisesti aja autoa missään tilanteessa, vaan se vaatii kaverikseen generaattorin tai sähkömoottorin.

                                              i3 on tässä paljon yksinkertaisempi, vain sähkömoottori ajaa autoa ja sähköä se saa akuista tai generaattorilta.

                                              Comment


                                                https://www.iltalehti.fi/autouutiset...8-8f890429158a

                                                Upissa huonommat varusteet kuin Seatissa, hintaa myös enemmän. Nyt kun tilaa, toukokuussa 2020 saisi auton. Ai mistäkö tiedän.... Seatin saa tällä hetkellä luultavasti 2012 Q1. Helkamalla eivät kuulemma olleet kovin iloisia K-Auton hintojen polkemisesta, Citigosta kun on tulossa myös Greta-versio.

                                                Ensi vuonna VW pukkaa ulos 3 ID täyssähköä. Nyt näyttää olevan kampanja että kaikki sähköistetyt polttikset myydä pois jotta voidaan tarjota vain ID-malleja.

                                                Edit: kävin kokeilemassa uuden karhean UP 100km mallin. Onhan se ihan tarpeeksi ripeä kehä3 sisälle. Ja huomattavan hiljainen verrattuna polttisversioon. Kitkat alla jopa hiljaisemman oloinen kuin A3 Etron
                                                Viimeksi muokannut pulla; 20.11.2019, 17:11.

                                                Comment


                                                • VW ID.3 on varmasti odottamisen arvoinen kulkine. Mukavat vaihtoehdotkin tarjolla, 45 kWh / 330km, 58 kWh / 420km ja 77 kWh / 520km. Taitaa jäädä e-golfit kauppoihin.

                                                  Comment


                                                  • Helkamalla vähän oma syy, olisivat olleet nopeampia. Itsekin citigota katsoin alkuun, mutta eivät saaneet sille hintaa ja seatin tarjous iski, niin eipä siinä paljon tarvinnut miettiä.

                                                    Comment


                                                      Audilta pukkaa uutta versiota. https://youtu.be/egmEUYgogCg

                                                      Ja Teslalta. https://www.motor1.com/news/383777/t...ertruck-debut/

                                                      Hiukan ovat eri tyylisiä...
                                                      Viimeksi muokannut TeroPee; 22.11.2019, 08:55.

                                                      Comment


                                                        Lava-Tesla ei taida näkyä edes tutkassa... Linkin artikkelissa puhutaan hinnasta ja siitä että awd versio asettuisi noin samalle tontille kuin F150. "Kumman itse ostaisit?" Siinä kohtaa artikkelin kirjoittajalla on mennyt vähän takalaittomaksi.

                                                        Olkoon mikä tahansa, aivan sama, aivan totaalisen sama mikä tahansa. F150 on jenkille pyhä, se on kuitenkin jenkkien myydyin automalli jo yli neljäkymmentä vuotta putkeen. Siihen väliin ei tällä vuosisadalla pysty kiilaamaan edes Tesla.

                                                        Comment


                                                        • Teslan Cybertruck on niin helkkarin ruma, että se on oikeastaan jo hyvännäköinen. Ja veikkaan, että ennen kuin nuo liukuu kaupan kynnyksen yli liikenteeseen, niin silmä on jo tottunut.

                                                          Comment


                                                            Mitä Tesla on oikein keksinyt, että vetää tollasia lukuja. Esim moottoreiden määrän lisääntyessä kaikki suoritusarvot kasvaa. Ei ole yllättävää,että kiihtyvyys ja vetokyky kasvaa, mutta range myös tuplautuu. Eli onko se auto yhtä akkua sitten?
                                                            Auto sinänsä on helvetin ruma ja tylsä, melkein kuin olisi joku leffateemanen auto. Ei sinällään huono tuoda kerrankin auto markkinoille, joka näyttää konseptiautolta. Onhan noita futuristisa messuilla nähty konsepteina, mutta niistä koskaan sarjatuotantovehkeitä tule.

                                                            Comment


                                                              Olisko se kuitenkin Fordin F-sarja joka on viimeiset 35 vuotta ollut USA:n eniten myyty automallisto. Sama se, myyntiluvut ovat sellaisia, ettei niitä ihan heti rikota, etenkin kun Fordkin on tulossa kilpailuun mukaan Mustang Mach-E:llä. Mikäpä estää myös F-sarjan sähköistämistä. Se voisi mennä jenkeille paremmin läpi kuin lavatesla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X