Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Onhan se ihan helvetin ruma, mutta jo parin tunnin päästä vähän kiehtova. Kuin Hummer aikanaan, mutta koomisen futuristisesti. En Cybertruckin jälkeen jaksanut katsonut tuota Audi-videota läpi, kun ei ollut kaverilla lekaa kädessä :D

    Mutta eTron sportbackistä osui jossain silmään "online"-tyylinen lisävarusteiden tilaaminen, Hieno juttu, että herätään siihen over-the-air aikakauteen.

    Comment


      Totta, F-sarja ylipäätään, ei pelkkä F150.

      Comment


      • Teslan M3 dual motor on oikeastikin taloudellisempi kuin yksimoottorinen, että ei se sikäli tuulesta temmattu väite ole. Hattuvakiolla veikkaan että yhden moottorin kuorman jakaminen kahdelle taitaa pienentää kokonaiskuormitusta normiajossa.

        Comment


          Seems logical. Sähkönsiirrossa häviöt kasvaa kun virta kasvaa.

          Comment


          • Tesla taxina, 744 tkm ja matka jatkuu: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/n...911.1552501001

            Comment


              Juu hyvin kilsoja kerännyt mutta toki myös suht uusi auto vieläkin ja aina ajossa/lämpimänä.

              Olisi kiinnostanut tietää, mitä akun ja myös sähkömoottorin vaihto maksoi, jos kerran pelkkä ohjaustehostin maksoi jo 6000 e ja nuo muut sanottiin olevan sitten hyvin kalliita :) Sanoisin että silloin ostat auton about uudestaan.

              Mutta takuun umpeuduttua alkaa jännittää noidenkin omistaminen :) Sen pakko näkyä myös käytetyn hinnoissa. Edelleen sitä mieltä, että nykyiset sähköt on uusien omistajien autoja ja hyviä sellaisia.

              Comment


              • Takuun jälkeen tietty voi sähköauton ostaa, kun hinta on sen mukainen, joku tesla 10ke, niin mikäpä siinä,S kehtaa jo vähän itse korjaillakkin. Suomessa tuntuu vaan siltä että 300tkm ajettu 5v vanha auto on vielä arvoltaan puolet uuden hinnasta. Saksassa on jo menny auto tuossa vaiheessa kierrätykseen tai hukattu ulkomaille.

                Comment


                  Juu sitä hinnalla tarkoitinkin, pitää olla käytettynä sopiva mutta noihin pitää varautua eli köyhälle kallis auto :)

                  Normiautoihin verrattuna kun vähemmän huoltoja mutta sitten nuo isot maksaa jo kymppitonneja. Ja varmasti täällä kylmässä pohjolassa vikoja ilmenee.

                  Ei ihan autotalli asentajan auto mutta uutena kelpaisi vastaavat kyllä itsellekin.

                  Comment


                    Oliko Lauri hommannut latauspömpelin Englannista tms? Muistan jossain nähneeni linkin aiheesta, en nyt vaan löydä sitä. Vois vaikka lisätä ekaan viestiin niiden ostopaikkoja.

                    Comment


                    • Kyllä. evonestop.co.uk. Muokkasin ekaan viestiin muutaman paikan mistä löytyy suht kohtuuhintaisia laitteita.
                      Viimeksi muokannut LauriJT; 24.11.2019, 19:15.

                      Comment


                        Eikö Suomessa pidä olla myös B-tyypin vikavirtasuoja kun EU kai määrittää vain A-tyypin? Onko noissa se mukana vai pitääkö ostaa erikseen? B-tyyppi vain nostaa hintaa melko paljon kun suoja itsessään on jo vajaa 200€

                        Comment


                          ADACin vertailussa oli sekä A- että B-tyyppiä, ilmeisesti riippuu valmistajasta kumpaa suositellaan. Tai sitten se on vain saksalainen käytäntö.

                          Comment


                            Sen mitä olen seuraillut, aika monessa pömpelissä on tarvittavat vikavirtasuojat sisäänrakennettuna. Teslan Wall Connector on poikkeus; siihen tarvitaan B-tyypin vikavirtasuoja TAI joku muu soveltuva tasavirtasuoja*. B-tyypin vikavirtasuoja on siis kallis. Meillä sähkäri selvitti asiaa ABB:ltä, ja löytyi halvempi malli, muistaakseni 100-200€ välillä.

                            * "Varsinaisten sähköauton latauspistorasioiden suojauksessa vikavirtasuojan on oltava tyyppiä B, mutta tyypin A vikavirtasuoja sallitaan silloin, kun käytetään soveltuvia laitteita, joilla varmistetaan poiskytkentä tasasähkövikavirran ylittäessä 6 mA. Osaan latauslaitteista tämä tasasähkövikavirtasuojaus on integroitu valmiiksi." https://www.sesko.fi/standardit/stan...lataussuositus

                            Comment


                              Tätä lueskelin itsekkin, useimmissa ulkomailla myytävissä on tuo sisäänrakennettu järjestelmä, jolloin ei tarvetta B-tyypille olisi.

                              Comment


                              • B-tyypin vikavirtasuoja tuli pakolliseksi(?) kiinteästi asennettaviin latausasemiin aiemmin tänä vuonna. Muuttiko se aiemmin asennetut yhdessä yössä hengenvaarallisiksi? Tuotahan on tutkittukin ja todettu, että tilanne, jossa autosta lähtisi takaisin laturin suuntaan ja siitä yli tasavirtaa, on hyvin teoreettinen. Toteutuessaan toki vaarallinen, koska saturoi tavalliset VVS:t ja estää niiden laukeamisen, mutta todennäköisyys tosiaan häviävän pieni.

                                Meillä on voimavirtapistokkeeseen liitettävä 11 kW laturi (ja 10 m jatkojohto), jonka saa näppärästi reissuun mukaan. Koska asennus ei ole kiinteä (= ei tarkoitettu pelkästään latauskäyttöön) ei meillä myöskään ole B-tyypin VVS:aa käytössä. Ollut hyvä, kun reissussakin (perillä) on saanut ladattua kunnon tehoilla ja kunno töpselistä. Näitähän on myös sisäänrakennetulla B-VVS:llä, joten suosittelen sellaista, mutta on toki n. 300 euroa kalliimpi. VVS kulkee kuitenkin aina mukana. Schuko-töpseliä olen käyttänyt vain yhden kerran ja silloinkin vain testatakseni, että auton mukana tullut laturi toimii.

                                Comment


                                  Mahtaako Tesla olla ainoa jolta löytyy tuo voimavirtapistotulpalla oleva laturi?

                                  Comment


                                  • Ei minun laturi ole Tesla-laturi, vaan ihan yleinen type2. Tein taustatyöt ja selvittelin, että valmistettu hyvin ja sitten tilasin suoraan Kiinasta valmistajalta.

                                    On näitä tarjolla ihan Suomestakin.

                                    Comment


                                      Kysymys taisi olla se, että voiko muita autoja kuin Teslaa ladata suoraan 3~ pistorasiasta.

                                      Comment


                                        Onko toi näyttö tossa laturissa oikeasti noin vinossa? Jos on niin ei tuon tekijällä quality management kovin korkealla ole.

                                        Comment


                                        • Kyllä kaikkia autoja voi ladata kolmivaihetöpselistä. On toki eri asia, että pystyvätkö ne hyödyntämään jokaista vaihetta ja jos kyllä, niin kuinka monella ampeerilla. Kolmos-Teslan sisäinen laturi on 11 kW, eli tehokkaampaa latauslaitetta ei tarvitse eikä edes kannata hankkia (etenkin kun suurin osa omakotitalojen voimavirtapistokkeista on 16A-mallisia, eli max. teho niistäkin tuo 11 kW).

                                          Ja joo, arvasin jonkun kommentoivan, kun sanon tilanneeni laturin Kiinasta. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

                                          Comment


                                            • Varsinaisten sähköauton latauspistorasioiden suojauksessa vikavirtasuojan on oltava tyyppiä B, mutta tyypin A vikavirtasuoja sallitaan silloin, kun käytetään soveltuvia laitteita, joilla varmistetaan poiskytkentä tasasähkövikavirran ylittäessä 6 mA. Osaan latauslaitteista tämä tasasähkövikavirtasuojaus on integroitu valmiiksi.
                                            Tuollainen sanotaan standardissa SFS 6000-7-722. Minä näistä juuri mitään ymmärrä mutta tuoteselosteen mukaan yleisempi näyttäisi olevan tuo tyyppi a tuon tasavirtatunnistuksen kanssa.
                                            Esim tuon rolecin wallpodin teknisissä tiedoissa on 1x16A mallissa "Built-in 20A, 30mA Type A RCBO & 6mA DC sensitive device" Saman valmistajan 3x16A mallissa se toimitetaan erikseen asennettavaksi mukana, eikä ole pömpelin sisällä. Tosin kun näki miten ahdas jo yksivaiheisena se on, niin ei ihme.

                                            Näkisin että jos laitetta myydään eu alueella niin voisi olettaa että siinä on tuommoiset asiat kunnossa.

                                            EDit: Jani näköjään lainasikin jo samaa aikaisemmin.
                                            Viimeksi muokannut LauriJT; 27.11.2019, 20:14.

                                            Comment


                                            • Tilasinkin jo toiselle autolle latausaseman. Valinta kohdistui Heidelberg wallbox home eco laatikkoon, joka sai adacilta paremman arvosanan kuin webasto pure. Kytkettävissä yksi tai kolmevaiheisesti ja 11kw asti. Pistän linkin ekaan viestiin. Tässä on myös sisällä vaadittavat dc suojat ja hyväksynnät.

                                              Comment


                                                Latausaseman suhteen ostohousut on kohta kainaloita myöten vedetty päälle. Kun on melko todennäköistä että taloudessa on kaksi EV:tä, niin kaksi asemaakin kai sitten pitäisi hankkia. JuiceBoxissa on sellainen ominaisuus, että ne voidaan kytkeä käyttämään samaa syöttöä ja rajaamaan ohjelmassa kokonaisvirta esim. 30 amperiin, jolloin kaksi tai useampi latausasema yhdessä voivat ottaa määritellyn maksimivirran. Onko muissa latausasemissa tätä ominaisuutta?

                                                Comment


                                                  Teslan Wall Connectorit voi kytkeä sarjaan, maksimissaan neljä laitetta. Myyvät noita vain omistajille, tällä hetkellä hinta 530€, jos kiinnostaa niin voin toimia välittäjänä. https://www.tesla.com/fi_FI/support/...or?redirect=no

                                                  Comment


                                                    Jos tahtoo kotimaista jälleenmyyjää harkita, niin tässä yksivaihtoehto: ML-Tekniikka https://mltekniikka.omaverkkokauppa....ath=Categories Tuolta on itselle tullut Volttiin ja Teslaan lataustarvikkeita. Itsellä on nyt käytössä tuo EVO16 malli.

                                                    Aikaisemmin oli ketjussa puhetta sähköauton huoltamisesta "tee se itse" hengessä, niin voin todeta tuon Model S osalta, että ihan on huollettavissa ja korjattavissa omatoimisesti. Tuohon omaan on tullut vaihdettua/huollettua alustan tukivarsia, jarrut, 12V akku vaihdettu suuritehoisempaan, puskurit, valot, ilmastoinnit kennot ynm. on olleet purettuna ja kojetaulu on purettu kertaalleen ja lähetetty keskinäyttö/tietokone ja mittaristo huoltoon muistipiirin vaihtamista varten Etelä-Suomeen. Näytön korjaamisesta on juttua tessutellen.fi osoitteessa. Ei siis tarvitse ostaa uutta yksikköä Teslalta, jos näyttö ei joku päivä herääkkään. Paljon hyvää ja fiksuja ratkaisuja Teslasta löytyy, omatoimista huoltamista silmällä pitäen, on loppujenlopuksi yksinkertaisesti (halvasti?) tehty ja kasattu koko auto. Teslan alkuperäisosat ovat yllättävän edullisia joten aina kannattaa kysyä uuden hinta, ennenkuin tilaa esimerkiksi Ebay:stä jotain osaa.

                                                    Kovasti tekisi mieli sijoittaa 100eur ja laittaa CyberTruck tilaukseen. Sitten pitäisi vain Possu tai S kyllä saada parin vuoden aikana muutettua valuutaksi, että pystyy lunastuksen itselle asti viemään loppuun...

                                                    Comment


                                                    • Tuossa heidelbergissä on sisällä mekaaninen valintarinkula millä asetetaan maksimivirta, minkä antaa per vaihe. Arvelin että nuo kun rajaa jonnekin 10A tai 12A niin ei tee vielä liikaa kuormaa mutta saa kuitenkin sen 4,6kw-5,5kw ulos kahdesta vaiheesta. Tuossa voi valita 6A-16A yhteen ja kolmeen vaiheeseen, 2A portailla.

                                                      Comment


                                                        Nyt tuli sellainen päähänpistos, että tuli rahoitettua Teslan tuotantoa etukäteen.. ei mitään varmuutta, pystyykö tässä 2-3 vuoden aikana asiansa junailemaan niin, että CyberTruckin saisi jopa lunastettua, kun sen hetki koittaisi. Katsotaan nyt ainakin niin pitkälle kun tohtii, ja kun alkaa varmistumaan Euroopan/Suomen hinnastot ja saatavuudet. Kyllä tuosta varmaan saisi tehtyä firmalle käyttöauton muutamaksi ajaksi. Jännä nähdä muuten, saako sen suomessa kuorma-autoksi rekisteröitynä, olisi todennäköisesti edullisin loppuhinta niin. Onko muita forumilaisia mukana leikissä? Muutamia Youtube-videoita tilauksista on alkanut suomalaisiltakin tahoilta ilmestyä nettiin, ennakkotilauksistahan se varmaan paljolti on kiinni, kuinka paljon Eurooppa-versioita autosta tehdään ensimmäiseen aaltoon.

                                                        Comment


                                                        • Olen itsekin varannut Cybertruckin. Tyypillinen polku: hyi saakeli, että on ruma, ihan naurattaa -> hmm, ei se ehkä niin ruma olekaan, mutta iso se kyllä on --> jaa, mutta näyttäisi vielä mahtuvan talliin -> hitto, sehän ei ruostu, huonokuntoisista teistä ja routarei'istä ei tarvitse välittää, parkkipaikalla ei tarvitse miettiä kolhuja ja fillarit ja muut romppeet kulkee lavalla -> varaus.

                                                          Varmasti tuon kanssa (mikäli sen joskus lunastan) tulee tilaongelmia parkkihalleissa yms., mutta kolmosen ajaminen on osoittanut, että polttiksiin en enää ropojani sijoita. Onko Cybertruck autona rationaalinen? Monissa tapauksissa ei. Onko elämässä aina järkevää tehdä rationaalisia päätöksiä? Usein, mutta ei aina.

                                                          Comment


                                                            https://yle.fi/uutiset/3-11115372

                                                            Mielenkiintoista dataa.

                                                            Comment


                                                            • Odotetust on alkanut e-golfin hinta laskea käytetyissä. En ole varusteluja seurannut, mutta jotkut myyvät käytettyä melkein 40Ke:lla, kun ajamattoman saa alle 32:lla.

                                                              https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/10777007

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X