Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Niin, sähköauto on kuin fillari; pääsee näppärästi paikasta toiseen, mutta kovin pitkälle ei energia riitä ilman parin tunnin breikkiä... No joo, leikki sikseen.

    Viime viikolla tuli ajeltua uudella Minin Countryman plug-in -hybridillä, joka on kai käytännössä sama auto kuin Bmw 225xe. Tuo sopisi jo omaan käyttöön ihan mukavasti, päivittäiset ajot hoituisivat pelkällä sähköllä, ja satunnaiset pidemmät ajot bensalla. Missään mielessä hybridi ei kyllä ole optimiratkaisu, siinä kun on "ylimääräistä" tekniikkaa ja verotus kovempi, kuin täyssähkössä. Toimiva kompromissi kuitenkin, jotta ei tarvitse pitää kahta autoa, kun verot ja muut ylläpitokulut ne juoksee siinä kakkosautossakin. Nelivetokin tuossa oli ihan fiksu.

    Comment


      Minin Countryman on ollut itselläkin mielessä kun on funtsinut seuraavaa perhekuljetinta. Vielä en ole myymiöön asti päässyt ihmettelemään livenä. Mielikuva kuitenkin on, että se on aika pieni (vaikkakin Miniksi suuri). Nykyisenä perhelossina on Passat mutta ihan yhtä suurta tavaratilaa ei tarvita. Takapenkillä pitää kyllä olla pituussuuntaista tilaa.

      Jotenkin edelleenkin Q7 e-tron vaikuttaa meidän perheen käyttön sopivimmalta peliltä toistaiseksi vaikka on myönnettävä että e-tron houkuttaa. On vaan vielä vähän liikaa puutteita täyssähkäreissä. Rangen lyhyyden kanssa vielä elää, mutta pienet vetomassat on toinen pitkä miinus. Ja lyhyt range kärrin kanssa sitten viimeistelee sen, että täyssähkäristä ei vielä ole meille ykkösautoksi. Kakkosautoksi, jos sellaista joskus tarvitsisi, täyssähkäri sitten onkin täysin mahdollinen ratkaisu.


      Onko tuollainen Citroen C-zero / Mitsubishi i-Miev sähköisiltä ominaisuuksiltaan puutteellinen? Sellaisen saisi about kympillä.

      Comment


        Countryman yllätti kyllä tiloiltaan, itsellä on vartta 193 cm, eikä tuntunut ollenkaan ahtaalta. Samaan aikaan pelkääjän paikalle meni vielä toinen saman mittainen ja taakse hieman lyhyempi. Eli kolmella isolla ihmisellä ei tehnyt vielä tiukkaa, ainakaan valitusta ei kuulunut. Pääntilaa oli hyvin, ja penkitkin oli huomattavasti paremmat kuin X1:ssä. Tavaratilaa ei sen enempää tullut tutkittua. Jousitus on aika jämäkkä.

        Comment


        • Kyllähän se sellaista turhaa epävarmuutta tuo yleiseen liikkumiseen, kun mietitään sääolosuhteista riippuvaista ajoneuvoa. Aamulla lähden töihin, iltapäivällä tuleekin tieto, että pitääkin käydä mutka Joensuussa päivän jälkeen. Tämä lenkki vielä mieluusti yhtäjaksoisesti ilman pysähdyksiä. Ärsyttää huomata Keravan kohdalla, että pakollinen 6h pysähdys on edessä. Kyllä ei minulla ainakaan missään Nesteellä kulu aika odotellessa akun latautumista.

          Comment


            Talvi kyllä iskee kaikkiin autoihin, mutta tässä kommentteja USA:sta:

            Kauppalehti, Tesla pakkasessa

            Comment


              Anssilla on niin erikoiset autoilutottumukset että ihan sama vaikka olis rakettimoottori ni se ei olisi hyvä. Jos pitää useinkin ajaa yllättäen ja pyytämättä tuhat kilometriä pysähtymättä, on diesel jatkossakin varmasti parempi vaihtoehto. Onneksi kaikkien ihmisten ajot ei oo ihan noin kaoottisia.

              Comment


              • Minä en nyt ymmärrä, miksi Mikon pitää väkisin vääntää se, että jokainen (suurin osa, kuten tässä on jo tullut selväksi) ihminen haluaisi pysähdellä 54,5km välein ihan vaan siksi, että on kiva pysähdellä.

                Comment


                  Minä olen aidon kiinnostunut sähköautoista niiden väitetyn yksinkertaisen tekniikan takia.
                  Mutta mulla on se sama ongelma, että kaikki päivittäinen ajaminen onnistuisi jo nyt sähköautolla vaikka työmatka onkin se 200km päivässä, mutta esim kesälomareissut on pitkiä. En halua autoa millä joutuu hirveästi suunnittelemaan reittejä, koska lomareissuilla mennään vähän "randomilla".

                  Eli kun sitä rangea on riittävästi, ja/tai lataus on mahdollista myös valtaväylien ulkopuolella, tuota oikeasti voi miettiä.

                  Comment


                    Varmaan kaksi autoa olisi hyvä malli, mutta kun niiden pito maksaa. Siinä joutuu sitten valitsemaan sen worst-case-scenarion mukaan ja ajellaan sitten yksin isossa diesel-kirstussa.

                    Comment


                      Tilastojen pyörittely on kivaa ja niistä saa aina sellaisen tuloksen mikä ajaa sitä omaa agendaa.

                      Katsoin omaa ennustetta joka on vuodelle 34tkm ja jokaiselle päivälle jaettuna 93km/pv. Ajan keskimäärin ehkä neljänä päivänä viikossa, jolloin ollaan 163km/pv suoritteessa. Meneehän tuokin patteriautolla, mutta tuosta puuttuu vieläkin data, että montako päivää vuodessa vedetään yli 400km ajosuoritteita, jolloin sähköauto on minulle käyttökelvoton. Niitä on kuitenkin ennemmin kymmeniä, kuin ykkösiä. Ja kuten Anssi mainitsi, niin ei vaan jaksa jäädä baariin vartoomaan sitä patterin latausta.
                      Koska olen sähköautosta aidosti kiinnostunut, niin odotan, että minulle osoitetaan nyt se patteriauto alle 10k€ hintaluokassa joka vastaa näitä omia tarpeita, jos tilastoilla pystytään perustelemaan kaikki. Niin ja autoon tarvis mahtua pari aikuista ja kolme lasta, joista kaksi turvaistuimissa. Ehkä koirakin.

                      Aiemmin oli myös mainittu, että unohdetaan hankintahinta ja keskitytään vain kilometrikustannuksiin, niin joo varmasti sähköauto on ykkönen. Mutta unohdetaan välillä kilometrikustannukset ja puhutaan hankintahinnasta, niin eihän muutaman tonnin V8 urssille pärjää mikään patteriauto. Yhtälöstä kun jättää epämiellyttävät asiat pois, niin lopputulos on mieleinen, mutta ei sillä tosielämän kanssa ole mitään tekoa.

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                        Varmaan kaksi autoa olisi hyvä malli, mutta kun niiden pito maksaa.
                        Siinä mielessä pistoke-hybridi on hyvä keksintö, että siinä on tuo kahden auton malli yksissä kuorissa ja siten pienemmillä kuluilla. Toki eihän se silloin toimi, jos auton samanaikaisia käyttäjiä on enemmän kuin yksi.

                        Comment


                          Neljä on hyvä määrä, joista yksi on vara-autona seisonnassa.
                          Kaksi vakiliikenteessä, ja kolmas siltä varalta, että noissa kahdessa on jotain yllättävää.

                          Se vain, kun ei ole yhtään autoa, jossa ei olisi jotain korjattavaa.

                          Siksi tuo sähköauton väitetty luotettavuus on alkanut kiinnostamaan.

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja Jusaberg Näytä viesti
                            ... niin odotan, että minulle osoitetaan nyt se patteriauto alle 10k€ hintaluokassa joka vastaa näitä omia tarpeita, jos tilastoilla pystytään perustelemaan kaikki. Niin ja autoon tarvis mahtua pari aikuista ja kolme lasta, joista kaksi turvaistuimissa. Ehkä koirakin.
                            ...
                            Aiemmin jossain keskustelussa on pyydetty noin 20ke hintaista, nyt pitäisi saada siis jo alle 10ke. Arvaan toki seuraavan stepin. :)

                            Mutta mielenkiinnosta silti kyselen, että ymmärtäisin sitä ajattelumallia: pitäisikö sähköauton hankintahinta olla sama kuin esim dieselin, vaikka sen käyttö on paljon halvempaa?

                            Eli esim tuolla 34tkm suoritteella polttoaineessa säästyisi vuodessa ~2000€ diesel vrt sähkö (laskin dieselin hinta 1.4€/l @ 6l/100km vs oman sähkösopparini hinta, kulutuksena korkea 300Wh/km). Sillä lyhentää jo 5 vuoden pitoajalla tuon 10k€ energiassa. Minun järjenjuoksullani voisi maksaa hieman enemmän autosta, kun sen käyttö maksaa vähemmän.

                            Mitä missaan tässä ajatusmallissani, kun en ymmärrä vaatimusta puoli-ilmaisista sähkäreistä?

                            Comment


                              Se ei ole sama asia sitoa 10ke pääomaa kerralla enemmän, kuin kuluttaa sitä 5v aikana.
                              Eli ei voi odottaa jotta sähköautot yleistyy, jos niiden hankitahinta samanlaiseen polttikseen on selkeästi korkeampi.
                              Nyt vissin on dieselhybridejäkin saatavilla tai tulossa. Semmonen vois olla mielenkiintonen vaihtoehto.

                              Comment


                                Volvo V60 D6 AWD plug-in-hybridi on ollut jo pitempään markkinoilla ja tuo olisi kiinnostava värkki, kun niitä alkaa saamaan samaan hintaluokkaan amperoiden ja leiffien (hyi!) ym. kanssa. Tekniikka (sähkömoottorit takapyörille, nelivedon käyttö/toiminta ja eri ajotilat+toimintamatka) muuten selvillä, mutta saakohan tuollaisessa diesel-plug-in-hybridissä vielä verohyötyä=pienemmän dieselveron pakettiautoksi muutoskatsastaessa?

                                Comment


                                • Diesel hybridejä on itseasiassa yllättävän paljon, ei vaan laita merkkiä nettiauton hakuun. On sitikkaa, volvoa jne. Toinen ääripää taisi olla jenkkimaasturi isolla veekasilla ja hybridinä. Näkyy vaan diiselvero olevan aikalailla sama riippumatta onko välissä sähkömoottoria vai ei. Lisäksi hybridissä on se haittapuoli useimmiten että siinä on polttomoottori, sähkömoottori sekä vielä se vaihteisto, eli enemmän osia kuin normi dinosaurusmoottorissa. Tuon takia itseä kiinnostaa täyssähkö, kun siinä ei ole vaihteistoa, polttomoottoria eikä juuri muutakaan mikä vaatii huoltoa. Ja täsmennyksenä, meidän perheen liikkumisiin piisaa se 300km toimintasäde, kunhan tukee ccs latausta. Vetokoukku olisi kyllä kiva tietysti olla mahdollinen, niin ei tarvitsisi ollenkaan bensakoneista. Siinä mielessä olen kyllä vähän julma etten pidä itselataavia hybridejä oikeina hybrideinä.
                                  Viimeksi muokannut LauriJT; 4.2.2019, 15:44.

                                  Comment


                                    En minä ole puoli-ilmaista missään vaatinut. 10 kiloa vaan on se raja mitä autoon voi laittaa, ilman että kuukausimenot kasvaa merkittävästi, koska tällä hetkellä autosta ei ole velkaa. Läheskään kaikki ajaminen ei ole pakollista ja sillä voi myös säädellä kuluja. Osamaksut taas juoksee riippumatta siitä, että ajaako vai ei.
                                    Mutta harkitsen vakaasti jos kahdella kympillä sitten saa sen auton, millä voi ajaa tornioon pysähtymättä :)

                                    Comment


                                      Alkuperäinen kirjoittaja HiTec Näytä viesti
                                      Minä en nyt ymmärrä, miksi Mikon pitää väkisin vääntää se, että jokainen (suurin osa, kuten tässä on jo tullut selväksi) ihminen haluaisi pysähdellä 54,5km välein ihan vaan siksi, että on kiva pysähdellä.
                                      Älä huoli, maailmassa on monta muutakin asiaa jota sinä et ymmärrä. Tai ymmärrät tahallaan väärin. Vai pitäisikö kysyä vastakysymyksenä että miksi kukaan haluaisi ajaa aina yhtä pötköä tasan sen polttomoottoriauton maksimiajosuoritteen ja pysähtyä sitten tankkaamaan. Kato kun aivan kaikki ihmiset ei sellaisesta vaan tykkää vaan ne ajaa sen matkan jonka niiden tarvii ajaa ja hyvin usein se jää sellaisiin määriin joissa sähköauton range ei ole ongelma.

                                      Koitin mielestäni mahdollisimman korrektisti ilmaista että pitkän matkan kulkemiseen diesel on parempi vaihtoehto mutta kaupungissa kaupan, työpaikan ja päiväkodin väliä parikymmentä kilometriä päivässä ajava pärjää aivan mainiosti niin halutessaan sähkölläkin. En ymmärrä ollenkaan miksi sitä pitää sieltä aidan toiselta puolelta niin helvetisti dissata, ihan kuin se olis jotenkin diesel-autoilijalta pois jos joku toinen ajaa sähköllä ja vieläpä pitää sitä itselleen ihan perusteltuna ja hyvänä valintana.

                                      Menee vähiin päin yhtä järkeväksi tämä keskustelu kuin tapella jostain käsimuna- tai mänttikuulajoukkuiden paremmuudesta.

                                      Comment


                                      • Ostan pakokaasuauton heti kun niiden polttoaineiden kotiinjakelu aloitetaan, 8 kertaa nykyistä pumppuhintaa halvemmalla. Tekniikalle odotan vielä 8 vuoden takuuta ilman huoltoja.

                                        Silloin olen valmis pidättelemään viikon reissun kuuhun, hampaat kelluen, vailla ruokaa. Pääseepähän myös Lappiin tunnin nopeammin, ja matkalta saa varmasti lisäksi ilmaista polttoainetta. Ja jääradalle toiselle puolelle maata ajan sitten 52 viikkoa vuodessa, niin kuin 99,99% suomalaisista tekee. Entistä lämpimämmät kesät on lapsettomalle kuitenkin tosi jees.

                                        Se vähän korpeaa että primitiivisen mutta edes jotenkin vertailukelpoisen suorituskyvyn saa pakokaasuautoon vasta 50k€ kalliimmalla. Onneks ei ole tehomalli kun ei saisi millään rahalla, tai sitten 5 kaveria jää kyydistä.

                                        Sitä vielä ihmettelen että sähköautoihin siirtyneistä 94% ei vaihtaisi takaisin pakokaasutteluun. Vaikka kuulemma jollain ilmeisen neuvokkaalla jenkillä on - hui - kahvat jäätyneet.
                                        https://twitter.com/liikenneproffa/s...832379392?s=21

                                        Comment


                                          Eihän tuo mitenkään ihmeellinen tulos ole, vaikka miten tulkitsee. Ne harvat, jotka ovat täyssähköauton hankkineet (luultavasti viimeisen parin vuoden aikana), ovat hankkineet sen koska se heidän tarpeisiinsa sopii, ja olisivat valmiit ostamaan täyssähkön myös seuraavaksi autokseen.

                                          Entä jos annetaan kaikille suomalaisille autoilijoille täyssähköautot, kuinka moni haluaisi vaihtaa sen polttomoottorikäyttöiseen?

                                          Comment


                                            ...Alkaa tuntumaan siltä että täällä mennään kiellettyjen keskusteluaiheiden, uskonnon puolelle...

                                            Sitten kun (ehkä, mahdollisesti, todennäköisesti?) muillekkin sähköautoilijoille tulee Audi e-tron Charging Servicen tyyppinen, kuitenkin maltillisesti hinnoiteltu maksullinen latauspalvelu niin meneehän siinä sähköauton säästölaskelmat vähän uusiksi. Ei ehkä ihan pilalle mutta kuitenkin, vaikea uskoa että hirveän montaa vuotta jatkuu sähkönjakelu ilmaisena jos valitsee vihreämmän liikkumistavan. Saatika sähköautojen määrän kasvaessa joutunee sähköauton lataustakin odottelemaan latausasemien ruuhkautuessa.

                                            Jotenkin kahdesta edellisestä viestistä vielä tulee mieleen se, että myös vähintään 94% täyssähköautoilla ajavista ja sellaisen hankkineista omaa vähintään kotona latausmahdollisuuden. Varmaan jos galluppiin sisältyisi tilasto kuinka monelle täyssähköautoilijalle on töissä ilmainen auton latausmahdollisuus, niin tuskin sekään ihan marginaalinen osuus olisi.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viesti
                                              Diesel hybridejä on itseasiassa yllättävän paljon, ei vaan laita merkkiä nettiauton hakuun.
                                              Noista Volvo on kuitenkin se ainoa varteenotettava vaihtoehto suhteellisen järkevään hintaluokkaan, vaikka tekniikka onkin esim. Amperaan verrattuna monimutkaisempi ja samalla kalliimpi huoltaa + vikaherkempi.

                                              RMK E2-sähkömoottoripyörän sarjatuotantoontuloa ja koeajoa odotan innolla.

                                              Comment


                                                Mihin perustuu, että sähköauton ajoneuvovero (joka ymmärtääkseni on päästöihin perustuva) on suurempi kuin vastaavan mallin polttomoottoriversion???
                                                Esimerkiksi Hyundai Kona:
                                                https://www.nettiauto.com/hyundai/kona/10177552 = 181/vuosi
                                                https://www.nettiauto.com/hyundai/ko...ctric/10157949 = 227/vuosi

                                                Comment


                                                  Vuotuinen perusvero ja käyttövoimavero perustuvat auton käyttöönottopäivään, kokonaismassaan ja käyttövoimaan.
                                                  https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...kenne-ja-maara

                                                  Mutta onkos tuossa nyt mitään tolkkua, kun sähkö+moottoribensiini käyttövoimavero/pvä/alkava 100kg on noin paljon pienempi pelkkään sähköön nähden?

                                                  Osaisikohan joku vastata tähän?
                                                  saakohan tuollaisessa diesel-plug-in-hybridissä vielä verohyötyä=pienemmän dieselveron pakettiautoksi muutoskatsastaessa?
                                                  Attached Files
                                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 5.2.2019, 14:26.

                                                  Comment


                                                  • En usko että polttoaineiden suhteellinen hinta tästä enää paranee, suunta on nimenomaan toinen, jos ympäristötavoitteista pidetään kiinni.

                                                    Uskon pikalatauksen hintojen menevän alaspäin kilpailun myötä ja kiinteiden investointien jakaantuvan suuremmalle määrälle autoja. ”Polttoaineen” hinta kun on vain sähkön tukkuhinta, tai joissain tapauksissa omakustannehinta tuotannosta, ja alalle tulon esteet ovat mitättömiä bensan jakeluun verrattuna. Maailmalla on jo esimerkkejä miten infra on jo nyt melkein kunnossa.

                                                    Ensinnäkin 94% luvun uskon heijastelevan vähän erilaisia kokemuksia kuin median kirjoituksista uskoisi. Jäätyyhyytyy (TM).

                                                    Toiseksi, mitä jos täyssähköautot yleistyvät suomalaisilla autoilijoilla sitä mukaa kun infra on kunnossa ja autoja tarjolla? Voi olla että 94% tykkää. Siitähän on kyse niiden kohdalta jotka ovat tuohon vastanneet, uskoisin. Varsinkin jos vaihtoehtona on pidemmän päälle yksityisautoilun loppu.

                                                    Bonususkomuksena, biokaasu on monelle paras ja edullisin vaihtoehto, muttei siitäkään puhuta, koska yksinkertaisesti kaikki muutokset ovat huonoja.

                                                    Aamen ja hail seitan.

                                                    Comment


                                                      Vaikka "ilmainen" lataus unohdettaisiin saman tein niin markkinahintainenkin sähkö on vielä niin merkittävän paljon edullisempaa kuin diesel tai bensiini että eroa jää joka tapauksessa. Bonuksena vuotuinen ajoneuvovero siinä hybridissä on noin viidenneksen vastaavankokoisesta dieselkäyttöisestä autosta tai täyssähkössä tietenkin hyötyy ainakin tässä vaiheessa vielä sitäkin enemmän. Jos vaikka 400-500€ vuodessa säästää käyttövoimaverossa niin sillä ostaa jo parinkymmenen tuhannen kilometrin ajon edestä sähköä.

                                                      Polttoaineessa säästetyillä kuluilla kattaa kyllä korkeamman hankintahinnan. En tiedä sitten kuinka moni säästää etukäteen ja ostaa käteisellä auton. Taitaa se yleisempi malli olla jonkunlainen rahoitus. Minä en sinänsä näe eroa että maksaako sen 300e kuussa santanderille sähköautosta jolla ajaa 100€ kuluilla kuukauden vai ostaako teboililta 400 eurolla bensaa. Sama raha lähtee tililtä molemmissa tapauksissa.

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Arvid Näytä viesti
                                                        Ensinnäkin 94% luvun uskon heijastelevan vähän erilaisia kokemuksia kuin median kirjoituksista uskoisi. Jäätyyhyytyy (TM).
                                                        Median kirjoituksille en antaisi kovin paljon painoarvoa, kahvat jäätyvät käytettävästä polttoaineesta riippumatta, ja polttomoottoriautoja jää pakkasella matkalle. Mutta kyllähän tuo 94% tulos on vähän sama asia, kuin juuri kahvinkeittimen ostaneilta kyseltäisiin kuinka moni pitää kahvista...

                                                        Mikon mallissa saa ajaa melko paljon, 400€ euroa bensaan kuussa tarkoittaa kohtuullisen suurella 8L/100km keskikulutuksellakin reilusti yli 100 km kuun joka ikinen päivä. Keskimääräisellä suomalaisen autoilijan ajosuoritteella määrä on lähempänä noin kolmannesta tuosta.

                                                        Omalla kohdalla laskin, että säästöä vuodessa voisi saada pa- ja huoltokulut, sekä säästyneet verot huomioiden noin 2500€. Kyllähän tuolla pystyisi sijoittamaan 10 k€ enemmän sähköautoon, jos sitä ajattelisi pitävänsä 4 vuotta. Tämä laskelma kuitenkin sisältää aika paljon oletuksia mm. lataamisen hinnan ja verotuksen muuttumattomuuden suhteen, jotka kääntyvät äkkiä riskeiksi. Viime vuonna noin joka kahdessadas myyty uusi auto oli täyssähköinen. Siinä vaiheessa, kun joka kolmas uusi auto käy sähköllä, niin alkaa valtio menettää merkittävästi verotuloja fossiilisten polttoaineiden myynnistä ja ajoneuvoverotuksesta. Mistähän nuo tulot otetaan siinä vaiheessa, kun sähköauto alkaa olla valtavirtaa?

                                                        On siis hyvä tiedostaa se asia, että mikään "puoli-ilmaisen liikkumisen graalin malja" se ei välttämättä tule kovin kauaa olemaan, vaikka jotkut sitä sellaisena pitävät. Itselleni riittäisi, vaikka sähköautoilu olisi saman hintaista kuin polttomoottoriautoilu, sen tarjoamien muiden etujen takia (rangeen tässä vaiheessa kantaa ottamatta).

                                                        Toisekseen, vielä on näkemättä miten käytetyn täyssähköauton hinta kehittyy. Akkupaketteja on takuunalaisista vaihdettu, vaan mitä sitten kun siihen 9 vuotta vanhaan Teslaan täytyy vaihtaa akut omakustanteena? Kuka uskaltaa ostaa paljon ajetun, jossa ei ole takuita? 10 k€ (täyssähkö)autoon akuston vaihto ei taida olla hinnan puolesta enää kovin mielekästä. Vähän sama kuin ostaisi sen halvan V10 ässän ja teettäisi siihen moottoriremontin. Tuskin sähköauto muiltakaan osin on mitenkään immuuni tavallisille mekaanisille, sähköpuolen tai korivioille (ruostuminen).

                                                        Toisin kuin edellisestä voisi ehkä päätellä, ei allekirjoittaneella ole mitään antipatioita sähköautoilua kohtaan, päinvastoin olen sellaista omaankin käyttöön harkinnut. Tarkoitus on vain arvioida tilannetta ja tulevaisuutta realistisesti, ilman sokeaa uskoa sähköauton kaikkivoipaisuuteen.

                                                        Comment


                                                          Laskeskelin että keskimääräisellä ajosuoritteella 17tkm/v dieseliä (1,4€/L) kuluu kuukaudessa 119€ kulutuksella 6L ja bensalla (1,4L/L) 139€ kuukaudessa kulutuksella 7L.

                                                          Ei noilla laskelmilla vielä ihan hirveän suurelle autorahoitukselle kuukausierää makseta.

                                                          Jos bensalla ajaa 139€ kuukaudessa ja sähköstä maksaa vaikka 50€ niin kyllähän se 50€ on kuitenkin laskelmissa 36% sen 0%:n sijaan joka olisi se ilmainen sähkö.

                                                          Comment


                                                          • Kaveri ajoi reilu puoli vuotta model x:llä.
                                                            Kolme kertaa hinurin lavalla riitti, kun loppui sähkö. Ei sopinut hänelle, että pitää matkat suunnitella laturien mukaan. Ajelee nyt hybridi panameralla.
                                                            Toisena juttuna oli kuulemma niin hirveä ajaa talvella ku ei panssarivaunu suostu kääntymään.
                                                            Toisille tuo suunnitelmallinen ajaminen passaa, toisille ei.

                                                            Comment


                                                              Kiitoksia muutamista vastauksista. Niinhän se vaan on, että huomattavasti käyttökuluiltaan halvempi kulkuväline on helppo rahoittaa vieraalla pääomalla, poislukien luottotiedottomat. Mitä vähemmän tietysti ajaa, sen vähemmän ero. andre_ luvuilla se on noin 1500€/v, aika pieni ero, vähän ja pienikulutuksilla ajavilla. Mutta isona kuvana ei muuta sitä, että sähkäri saa maksaakin enemmän, kun on halvempi käyttää.

                                                              Toinen pohdinta, näille jotka sen halvemman ajoenergian muuttumista kalliiksi maalailevat: kuinka viranomainen pystyisi mittaamaan, mikä osa kotiliittymän sähköstä menee autoon ja mikä vaikka maalämpöpumpulle? Kun sähköä ei voi värjätä kuten polttoöljyä / dieseliä, niin ei sitä pystytä verottamaankaan erikseen. Toki viranomainen voi kehitellä pikalatauspisteveron tai jotain, mutta aina voi ladata kesäisin autoaan aurinkopaneelilla, jos oikein ryhtyy rebeliksi. Eli siihen ei pääse verottaja väliin ihan helpolla.

                                                              Ja kaiken sähkön hintaa ei voi määrättömästi nostaa, joten todennäköisin skenaario on, että käyttömaksut ja kilometriverot lyödään isommiksi. Se on sitten ihan valitsemiemme poliitikkojen määritys, miten se jyvitetään. Veikkaisin, että "likainen" saa maksaa, eli pahnanpohjimmaisina diesel & bensa.

                                                              Eli tämäkin peikko on mielestäni taas yksi turha sähköautojen vastainen harhaluulo.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X