Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    No paneelit vertaantuu vaikka lämmitysjärjestelmän vaihtoon öljystä lämpöpumppuun. Kestää vuosikausia saada pelkillä käyttökuluilla ostohinta kuitattua mutta pitää ottaa huomioon että aurinkopaneelit tai vaikka maalämpö nostaa kiinteistön arvoa, pikaisella otannalla noin uusostohintansa verran siirtyy suoraan talon arvoon. Kaksi kuukautta sitten juur pankista selvitin meidän torpan vakuusarvoa, inan yli 25k€ olis pankin vasarahinta enemmän kuin ostaessa ennen tehtyjä remontteja jotka on maksaneet yhteensä vähän alle 30k€. Menee vähän pitkälle nyt ohi ketjun aiheesta. Maalämpö vaikka öljylämmitykseen verrattuna tuo muutakin hyötyä kuin säästön käyttökuluissa, käytön helppous ja 99,999% huoltovapaus ja sitä kautta parempi elämänlaatu on iso juttu. Samahan se on patteriautoilussa, sähkömoottorinen auto on niin paljon hieno kokemus ajoltaan että ostohinnan vertaaminen johonkin perus polttikseen on vähän väärin. Sijoitetulle rahalle saa vastinetta muussakin muodossa kuin säästetyssä rahassa mitattuna. Se suorituskyky ja äänettömyys vaan on jotain oikeasti ihan muuta johon ei ole mahdollista polttomoottoritekniikalla päästä. Tai on mutta siinä kohtaa Teslan hintalappukin näyttää pieneltä.

    Comment


    • Vastaan Petrin kommentteihin omasta näkökulmastani:
      • Sille en voi mitään, jos katsoja saa sellaisen mielikuvan, että sähköautolla ajavat vain "maailmanparantajat". Meidän taloudessa eivät ympäristöasiat painaneet vaakakupissa lainkaan, kun sähköautoa harkittiin. Eivät paina autoilussa, arkivalinnoissa tai lomamatkojen kohteissakaan. Kuulostaa ehkä pahalta, mutta useimmat kommentoijat hiljenevät, jos otan puheenaiheeksi näiden valintojen vertailun vaikkapa vain yhteen länsimaisten kulutustottumusten keskelle synnytettyyn lapseen, joita meillä taas ei ole yhtään. (Jes, olen tässäkin suhteessa Parempi Ihminen™)
      • Tavallaan kuitenkin allekirjoitan tuon muoti-ilmiön, sillä toki sähköautoissa on uutuudenviehätystä, mutta tähän jatkan, että siinä ilmiössä on myös muutakin kuin vain sitä muotia. Sähköauton käyttö on aivan oikeasti todella helppoa: pitkä takuu, ei huolto-ohjelmaa, ei tarkistettavia nesteitä, ei tankattavia nesteitä (pl. pissapoika). Lähtiessä "tankki" on aina täynnä, sen kun istuu kyytiin, laittaa "vaihteen" päälle ja matkaan. Ajossa jämäkkä ja lähtee kuin talkkari katolta kaikissa laillisissa nopeuksissa. Neliveto ja vetokoukkukin löytyy. Niin ja kaiken tämän lisäksi range riittää lähes mihin vain, latauspisteitä löytyy joka puolelta ja lataus on (tarvittaessa) myös niin nopeaa, ettei kahveja ehdi juoda. Älä tapa viestintuojaa, mutta näin se vain on.
      • On totta, että hankintahinta on korkeampi, mutta toki tuolle helppoudellekin pitäisi joku arvo laskea. Itse nostan vilpittömästi hattua sellaiselle, joka Suomessa (tämän foorumin jäsenistä puhumattakaan) hankkii auton puhtaasti järki- ja/tai taloudellisiin syihin perustuen. Itse en moiseen puritanismiin pysty. On toki valitettavaa, jos joku joutuu valitsemaan autonsa suoraan näistä syistä johtuen.
      • Mutta toki sähköautoissa on myös haittapuolensa, eikä tilannetta helpota, kun moni asiasta saarnaava on kokonaan sähköautoiluajatuksen sokaisema. Muutamia aiheeseen vihkiytyneitä "keskustelufoorumeja" seuranneena ei voi kuin puistella päätään ihmisten naiiviudelle. Moni ei tajua sähköautoilun realiteetteja ja suoranaisia ongelmia mitä esim. talvella lähes tyhjäksi päässyt ja kylmä akku aiheuttaa. Ja toki pidemmät ajomatkat edellyttävät enemmän suunnittelua ja sitä, missä pidetään (lataus-)tauko, mutta kyllä se kieltämättä hymyilyttää, että joka keskusteluun löytyy "kusematta Lappiin" -kuskeja, joiden ei niissä keskusteluissa pitäisi olla alun alkaenkaan, koska selvästi diesel on heille ainoa oikea vaihtoehto. Eli kuten sanoin aiemmin, niin sähköautot eivät ole (eivät ainakaan vielä) kaikkia varten. Oli se peruste tälle sitten hinta, päivittäinen ajomatka, latausmahdollisuudet tai asuntoauton vetäminen tai kaikki näistä. Mutta ai että, jos perusteet ovatkin päinvastaiset ja on mahdollisuus hankkia ja ajaa sähköautolla... Minusta ei "Tesla-fanboyta" tule, mutta olen täysin vakuuttunut siitä, että sähköautoissa on tulevaisuus.

      Comment


        Millainen maailma olisikaan, jos sähköautojen kehitys ei olisi laitettu pauselle siinä 1900-luvun vaihteessa, kun joku vahingossa löysi öljyä takapihaltaan.
        On niitä latauspisteitä nykyään varmaan isoimmilla huoltoasemilla. Täällä maatilojen ympäröimässä maalaiskunnassa (tai kaupunginosa kai nykyään) niitä löytyy kolme. Teslan laturi löytyy Juustoportilta. Tosin se taisi tulla ainakin osaksi siksi, kun omistajat ajelee Testalla. Tosinse firma muutenkin pyrkii hyvittämään hiilijalajälkensä. Tämä on mahdollista toistaa vain siksi, että ollaan kolmostiellä ja eräänlaisessa solmupisteessä missä liikenne kääntyy Seinäjoelle.

        Nyt kun miettiin niin ehkä ilman lapsia ja koiravaljakollista koiria voisi olla enemmän rahaa autoon. Rehellisesti sanottuna 90% ajoista onnistuisi täysähköautolla. Harvemmin tarttee nykyään vetää 500km pätkiä. Päivittäin silti yli 200km

        Miten sähköautot muuten kestää kilsoja? Nyt on puhuttu lähes kokonaan uusista tai uudehkoista vähän ajetuista. Mitä jos esim Teslalla on vedetty jo 200tkm tai 300tkm. Kuluuko voimasiirto tai sähkömoottorit vai onko ne näitä hiiliharjattomia? Liikkuvia vaihdettavia osia lienee kuitenkin melko vähä. Jos akkua ei lasketa niin kuvittelisi niiden kestävän paremmin jopa?

        Comment


          i3:n hankittuani eräs tuttavani antoi ymmärtää, ettei minulle vihreys sovi. Olen samaa mieltä ja vihreys ei ollut valinnan peruste, vaan se oli taloudellisuus. Monia närästyttää se, että sähköautoilija ajaa ikään kuin siivellä koska hän maksaa energiasta paljon vähemmän kuin fossiilisia polttoaineita käyttävät. Mutta pitäisikö sähköautoilijoiden siirtyä solidaarisuuden vuoksi takaisin fossiilisiin? Näille ihmisille sanoisin, että olkaa huoleti, valtio kyllä keksii keinot saattaa sähköautoilun verotus samalle tasolle fossiilisten polttoaineiden kanssa. Ennemmin tai myöhemmin. Mutta siihen saakka en aio potea huonoa omaatuntoa omasta valinnastani.

          Latausinfran kehittymättömyys on yksi suuri jarru sähköautojen myynnille. Vaasa-Jyväskylä -linjan pohjoispuolella latauspaikkoja on hyvin harvassa ja se kyllä rajoittaa sähköautolla matkailua, ellei range satu olemaan Teslaluokassa. Etelä- ja Länsi-Suomessa latauspisteitä on niin taajassa, että reilu 100km range riittää vaikka mihin. Latauspaikkojen löytäminen välillä vaatii melkoista salapoliisintyötä. Toki on olemassa erilaisia sovelluksia, mutta aukottomia ne eivät ole. Kun pidemmälle matkalle lähtee, niin se vaatii kyllä suunnittelua ja siltikin, vaikka reitin ja latauspaikat suunnittelisi kuinka hyvin tahansa, niin yllätyksiä varmasti tulee eteen. Pistokehybridi antaa tässä suhteessa kyllä verrattomasti joustavuutta.

          Mitä tulee sähköautojen kestävyyteen, niin alustan suhteen niissä on samat heikkoudet kuin kaikissa muissakin autoissa. On vetoniveliä, iskunvaimentimia, puslia, tukivarsia, jarrupaloja ja-levyjä ja kaikkea muutakin rikkimenevää. Moottorissa on lähinnä laakerit, jotka on kuluvia osia ja hiiliharjoja löytyy tuskin enää mistään moottorista. Hybrideissä on sitten lisäksi joko bensiini- tai dieselmoottori, joka vaatii huoltoa. i3:ssa huoltoväli on kaksi vuotta ja sen aikaa joudun vielä odottamaan, ennen kuin tiedän mitä muuta siinä huollossa tarkalleen ottaen tehdään, kuin vaihdetaan jarrunesteet ja rexin öljyt.

          Comment


          • Lisäisin vielä haittapuoleksi, että sitten kun korjausta tarvitaan, niin korkeajänniteluvilla olevia korjaajia on vielä todella harvassa. Tämä aiheuttaa pitkää odottelua ja usein myös pitkiä siirtymiä esim hinausautolla. Moni merkkiliikekin on melko nuiva sähköautoja kohtaan vaikka olisi heidän omia merkkejään. Tässä on oppinut että joka tekniikassa on omat haittapuolensa, toisessa niitä vain on valitettavasti enemmän. Latausinfra näyttäisi sovellusten perusteella parantuvan hyvää vauhtia, kuopio - helsinki välillä näyttäisi pikalatureitakin olevan pääsääntöisesti alle 100km välein.

            Meillä myös ympäristöasiat oli semmoinen siivellä menevä seikka. Auto valittiin täysin järkiperusteella, laskelmien jälkeen. Sen mukana tuli sitten mukavuustekijät. Vaikka amperassa onkin bensakone, niin ei minulla ole hajuakaan siitä mitä bensa tällä hetkellä maksaa. Edellinen 35L tankillinen riitti omissa ajoissa 4000km ajoihin. Tänä vuonna olen tankannut kolmesti muistaakseni. Sähköä tottakai on mennyt, mutta se nyt maksaa todella vähän verrattuna dinosaurusmehuun. Tarkoitus on vaihtaa aikanaan toinen auto täyssähköiseksi ja jätetään saab talliin varalle.

            Suomessa amperan huoltoväli on vuosi tai 30tkm muistaakseni, itsellä tulee ensimmäinen aina ensin täyteen. Tuokin väli on kyllä tarpeettoman tiheä, 2 vuotta olisi sopivampi, kuten se chevrolet voltilla monessa maassa on. Tuleva huoltokin sisältää lähinnä ohjelmistopäivityksiä jos niitä on ja saranoiden rasvausta. Huollatan vain pitääkseni voimalinjatakuun voimassa viimeiset 20tkm/2v

            Comment


              Uusimmassa Tekniikan Maailmassa on hyvin avattu asiaa miten EU:n autovalmistajille määräämä sakkouhka (Heinäkuu 2012) ohjailee lataushybridien ja sähköautojen markkinoille tuomista. Artikkelissa mainitaan superkrediittien olevan suurimmillaan vuonna 2020 joten useiden mallien toimitukset alkavat vasta 2020 alkupuolella.

              https://ec.europa.eu/clima/policies/...hicles/cars_en

              Super credits


              Manufacturers are given additional incentives to put on the market zero- and low-emission cars emitting less than 50 g/km through a “super-credits” system. This already applied between 2012 and 2015 and will apply again for the period 2020-2022.

              For the purpose of calculating a manufacturer’s average specific emissions, such cars will then be counted as:
              • 2 vehicles in 2020
              • 1.67 vehicles in 2021
              • 1.33 vehicles in 2022.

              A cap on the super-credits is set at 7.5 g/km per manufacturer over the three years.
              Joissain uutismedioissa on todettu suurten ja perinteisten autovalmistajien olevan kehityksessä rajusti jäljessä Teslaa, sekä myös kun Audi tai Porsche ei pärjää 0-60mph Teslalle niin samoin ollaan kehityksestä jäljessä. TM:n artikkelissa kerrotut taustat penalteista sekä super krediiteistä tekee ainakin omaan mieleen ihan ymmärrettäväksi miksei suuren perinteisen autovalmistajan ole kannattanut kiirehtiä sähkömalleja markkinoille, kun on jo vuodesta 2012 tiedetty miten mallien julkistaminen kannattaa tehdä että saa super krediiteistä suurimman hyödyn.

              Itse jätin Q5 TFSI e koeajopyynnön ja oli tarkoitus kokeilla e-tron SUV oman auton huollon aikana, mutta juuri silloin ei ollut automyyjää keneltä kysyä koeajoa. Numeroiden valossa Q5 TFSI e kiihtyvyys on about sama kuin omassa Clean Dieselissä, ja e-tron taasen 1,5 sekuntia hitaampi 0-100km/h.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                Miten sähköautot muuten kestää kilsoja? Nyt on puhuttu lähes kokonaan uusista tai uudehkoista vähän ajetuista. Mitä jos esim Teslalla on vedetty jo 200tkm tai 300tkm. Kuluuko voimasiirto tai sähkömoottorit vai onko ne näitä hiiliharjattomia? Liikkuvia vaihdettavia osia lienee kuitenkin melko vähä. Jos akkua ei lasketa niin kuvittelisi niiden kestävän paremmin jopa?
                Viime talvena ajelin 660tkm ajetun taksi-Teslan kyydissä Vantaalta hotellille ja tenttasin auton omistavaa kuljettajaa juuri näistä luotettavuus & huoltokysymyksistä. Väitti auton olevan ylivoimaisesti huolettomin ja vähävikaisin pirssi hänellä, verrattuna erityisesti aiemmin ajossa olleisiin saksalaisiin dieseleihin. Ei tunnustanut noiden kilometrien aikana olleen mitään suurempaa korjattavaa, etupään laakerit taisi olla kertaalleen vaihdettu, ja nekin takuuna. Laskeskeli että täystakuun alla menee kilometrit yli miljoonan.

                Comment


                  Tuo Apple-vertaus on todellakin osuva. Tesla = Apple iPhone. Ja polttikset niitä nokialaisia. eTron on sitten N-sarjan älypuhelin. :D Ja miten sitten kävikään? Kaikilla on nyt reilu 10 vuotta myöhemmin joko Apple tai sen lähes identtinen kopio. Museossa ja muutamalla vanhalla jäärällä on enää nokialainen, eikä em. firmaa sellaisenaan edes ole. Näin se menee tässäkin, ero käyttökokemuksessa on samaa tasoa.

                  Saatavuus on isoin ongelma, eikä taida tosissaan perinnemerkit näitä halua vielä myydä. Ei minullekaan eTronia Audilta Espoosta haluttu myydä, tarjousta ei ikinä tullut niillä varusteilla, mitä pyysin.

                  Comment


                    Ei tunnustanut noiden kilometrien aikana olleen mitään suurempaa korjattavaa, etupään laakerit taisi olla kertaalleen vaihdettu, ja nekin takuuna. Laskeskeli että täystakuun alla menee kilometrit yli miljoonan.
                    Kyllä kait näistäkin kuluvat samat osat mitä polttomoottoriautoista pl. vaihteisto ja moottori tietyin varauksin. Sähkömoottori itsessään on oikein rakennettuna/suunniteltuna pitkäikäinen eikä sisällä samaa määrää kuluvia osia, kuin polttomoottorit. Mutta muut auton osat, kuten alusta, pyöränlaakerit, ovien lukot/saranat yms. lienevät ihan samalla tavalla kuluvia osia kuin normiautoissakin.

                    Comment


                    • Melkoinen joukko mekaanikkoja jää työttömäksi ja jälkimarkkinoinnista jää valtava summa pois määräaikaishuolloista. Puhumattakaan saastelaitteiden loputtomasta korjaamisesta ja vikakoodien lukemisesta. Paljonko merkkiliikkeet ovat Suomessa laskuttaneet asiakkailta eri moottorityyppien vakavien tyyppivikojen korjaamisesta viimeisen kymmenen vuoden aikana, paljon. Vai pystyykö alustaa vielä heikentämään tai sähkömoottoreista tekemään tarpeeksi huonoja?

                      Comment


                        Muutostahti on sen verran hidas ettei kukaan sen takia jää työttömäksi.

                        Comment


                          Juu, taitaa vielä jokunen vuosikymmen kulua ennen, kuin Suomen autokannasta on täyssähköjä merkittävä osa ja hybridit tarvitsevat huoltoa siinä, kuin perinnemoottoritkin.

                          Comment


                          • Kirjoittelen tähän joitain sähköautojen (negatiivisia) erityispiirteitä, jotka sähköautokiimaiset helposti sivuuttavat tai eivät tiedosta lainkaan.
                            • Akun lämpötilalla on iso merkitys ajamiselle. Kylmä akku ei luovuta eikä myöskään ota virtaa vastaan "letkun täydeltä". Akun käyttö (ajaminen ja lataaminen) kyllä lämmittävät akkua kylmän akun korkeammasta sisäisestä resistanssista johtuen, mutta täysin kylmäksi päässyt akku ottaa lämpiämiseen varsin pitkän ajan. Toki auto toimii kylmälläkin akulla, eikä kylmyys itsessään akkua riko, mutta kylmä ja semi-tyhjä akku aiheuttaa sen, että rangessa jäljellä olevat kilometrit hupenevat silmissä. Tätä ongelmaa voi mitigoida esim. ajoittamalla latauksen niin, että haluttu lataustaso saavutetaan juuri ennen liikenteeseenlähtöä, jolloin akun lataaminen on jo jonkin verran lämmittänyt akkua. Lisäksi tällöin akussa on jo lähtöjään hyvä varaustaso, joten akun kylmyydellä ei ole suoranaisesti niin merkitystä, kunhan kapasiteetti riittää kohteeseen saakka.
                            • Riippuen valmistajasta, akun fyysiseen minimiin ja maksimiin on aina jätetty marginaalia, eli kukaan ei pysty akkua laturillaan todellisuudessa saamaan 100 % täyteen tai ajamalla 0 %:iin.
                            • Em. marginaalilla on merkitystä esim. latausnopeudessa kun akku halutaan ladattua ohjelmalliseen 100 %:iin; mitä täydempi akku, sitä hitaammaksi lataus käy, ja esim. Teslan viimeiset 5 % ovat jo hyvin hitaita. Ts. pikalatureista voidaan saada nimellinen huipputeho ulos vain suhteellisen pienillä akun varaustasoilla, eli mitä täydemmäksi akku käy, sitä pienemmällä teholla akkukin latautuu. Etronissa on suurehko marginaali ja tämän ansiosta latausnopeus on Etronissa nopeampi myös niillä viimeisillä prosenteilla. Lisäksi, koska tuota marginaalia on enemmän, Etronia voidaan myös akun elinikää riskeeraamatta pitää korkeammassa varaustasossa (ks. pointti alempaa). Toisaalta Etronissa kuski maksaa myös siitä kapasiteetista, mikä ei ole milloinkaan käytettävissä...
                            • Vastaava seikka pätee matkantekoon: tien päällä tulee miettiä sitä kohdetta, mihin seuraavaksi on menossa. Tämä siitä syystä, että ole järkeä jollain nopealla laturilla tiristää prosentteja vaikkapa yli 90 %:n, jos akun varaus riittää jo kohteeseen tai seuraavalle (pika-)laturille. Jos varaus riittää perille, tulee lähteä matkaan, koska akku voidaan kuitenkin ladata schukosta tai voimavirrasta esim. viikonlopun aikana perillä täyteen. Tai vaihtoehtoisesti jos akku riittää seuraavalle pikalaturille, niin silloinkin kannattaa lähteä liikkeelle, koska akun matalammalla varaustasolla seuraavalta laturilta saadaan korkeampi teho. Omalla kohdalla homma voisi mennä esim. niin, että lähden kotoa 90 % varauksella ja saavun lopullisesta kohteesta riippuen Paimiossa, Akaalla, Vierumäellä tai Pyhtäällä sijaitsevalle Superchargerille keli ja ajonopeus huomioiden 40-60 % varauksella. Riippuen sitten seuraavasta kohteesta lataan 5-20 minuuttia, jonka turvin ajelen perille hyvällä marginaalilla ja lataan siellä akun haluamaani varaustasoon yön yli. Toki voi myös olla, että minun ei tarvitse pysähtyä lainkaan matkalla. Tilanne tietysti muuttuu mitä pohjoisemmaksi haluan mennä, sillä pikalaturit harvenevat ja vieläpä jos niistä joku sattuu olemaan rikki, peliliikkeitä on tehtävä. Itse olen edellisen 10 vuoden aikana käynyt autolla Oulua pohjoisemmassa ehkäpä kaksi kertaa, joten "Kusematta Lappiin" -kriteeri ei painanut vaakakupissa, vaan vähintään 99 % omista ajokerroista minun ei edes tarvitse miettiä auton lataamista ajomatkan aikana.
                            • Tästä päästäänkin siihen, että jos sähköautoa harkitsee, akun kapasiteetti olisi hyvä valita niin, että omat päivän ajot pystyy ajamaan niin, että lähtiessä akku on maksimissaan ~80-90 % ja laturille palatessa minimissään ~20-30 %, koska tällä välillä akku kuormittuu kemiallisesti kaikista vähiten, eli ts. odotettavissa oleva akun elinikä maksimoituu. Toki nämä prosenttiarvot voi ylittää ja alittaa silloin tällöin, mutta ei mielellään jatkuvasti. Eli akkua ei ole normikäytössä tarkoituskaan tiristää piripintaan tai ajaa typötyhjäksi, vaan ladata vain sen verran kuin tarve vaatii. Tällöin viimeisten prosenttien hitaudella ei päivittäisessä käytössä ole merkitystä, koska akkua ei ladata päivittäin täyteen saakka (tai jos ladataan, se voidaan tehdä hitaasti esim. yön yli).
                            • Akkua ei olisi myöskään hyvä säilyttää tyhjänä tai täytenä. Lämpötilalla on tässäkin suuri merkitys: esimerkiksi korkea varaus yhdistettynä korkeaan akun lämpötilaan kuluttaa akkua kemiallisesti. Jenkkitutkimus sanoo: "battery life is ranging between 5.2 years in Florida and 13.3 years in Alaska." (muistelen, että nämä arvot olivat huonosta lämpötilahallinnasta tunnetulle Nissan Leafille), eli jos sähköautoa on hankkimassa, kannattaa ehdottomasti valita sellainen malli, jossa akun lämpötilanhallinta on hoidettu hyvin, vaikka missään Floridan lämmöissä ei meillä ollakaan. Hyvä lämpötilanhallinta auttaa myös pikalatausten kanssa #rapidgate
                            • Sähköauton hyötysuhde on erittäin korkea. Tästä syystä johtuen jo pienikin lisävastus, oli se sitten vastatuuli, kylmempi (lue: tiheämpi) ilma tai märkä tai loskainen asfaltti, vaikuttaa suurilla prosenteilla sähkönkulutukseen. Pyörätelineestä tai peräkärrystä puhumattakaan. Esim. Tesla Model 3:lla pääsee (kelistä toki riippuen) varmaan n. 160 Wh/km (eli 16 kWh/100 km) kun ajaa ~80 km/h. Pari viikkoa sitten vedin tyhjää kevytkuomukärryä (korkea kuomu) ja kulutus kasvoi 270 Wh/km:een. Prosentuaalisesti todella iso kasvu, eli kärryä vetäessä vähänkään pidempää matkaa tarve pikalaturien saatavuudelle korostuu entisestään.
                            • Lisäksi sähköautossa ei tietystikään ole samanlaista hukkalämpöä kuin polttomoottoreissa, eli myös kabiini lämpenee akun varauksella. Ei sähköautossakaan tarvitse palella (päin vastoin: iso sähkövastus lämmittää kabiinin nopeasti), mutta lämmityksen kulutus tulee huomioida pidempiä ajomatkoja suunnitellessa.
                            • Jos sähköauton akku pääsee tien päällä tyhjäksi, sitä ei tietystikään täytetä kanisterista, vaan se on sitten hinaus-/lavettikeikka. Toisaalta vahingossa ainakaan Teslan akkua ei pysty tyhjäksi ajamaan, sillä autossa on monia eri toimintoja, joilla voi arvioida varauksen riittävyyttä ja jos auto havaitsee, että jostain syystä johtuen kulutus on ennakoitua isompi, auto päivittää arviotaan tuosta riittävyydestä ja myös kehottaa ajamaan tietyn maksiminopeuden alla. Ja ainakin Teslassa tuo range-arvio on omalla kohdalla pitänyt paikkaansa 1-2 % tarkkuudella. Lisäksi hyvin nopeasti oppii arvioimaan ja muistamaan kuinka monta prosenttia mihinkin matkaan kuluu, esim. meillä edes-takainen päivittäinen työmatka vie näillä syyskeleillä 22-23 % ja sen mukaan voin jättää marginaalia, jos päivän tai illan aikana tarvitsee käydä muilla asioilla.
                            Näistä jokainen voi sitten tehdä omia johtopäätöksiään, että sopiiko se sähköauto itselle vaiko ei. Pähkinänkuoressa sähköautojen kanssa korostuu isompi tarve suunnittelulle ja sille, että ihan "nollat taulussa" ei näiden kanssa voi mennä. Toisaalta tietyt perusasiat kun opettelee, niin sähköautoilu on todella helppoa. Olin (ja jonkin verran olen myös yhä) itse vannounut diesel-mies, mutta B8 meni tosiaan seisontaan Teslan myötä, enkä viimeiseen kuukauteen en ole ostanut litraakaan polttonesteitä ja tällä hetkellä en tosiaan itse missään nimessä ostaisi itselleni enää uutta polttomoottoriautoa. En myöskään yritä sanoa, että kaikkien pitäisi ajaa sähköautolla, koska läheskään kaikille se ei yhdestä tai useammasta syystä johtuen yksinkertaisesti vain ole realistinen vaihtoehto.

                            Voin jossain vaiheessa kirjoitella vielä tarkemmat kokemukset Tesla Model 3:sta - lista tulee sisältämään sekä plussia että miinuksia.

                            Comment


                              Siis itteä harmittaa lähinnä, ettei ole fyrkkaa niin paljon, että voisi nyt siirtyä sähköautoiluun kun se on vielä "halpaa". Koska sitten kun (lähes) kaikilla on sähköautot niin verotus on varmasti nostettu sellaselle tasolle, että ajaminen yhtä kallista kuin normaalilla autolla, koska ei ne verotulot valtiolle ainakaan voi laskea.

                              Sähköautojen huoltovapaudesta, niin kai niissä nyt alusta muutenkin on kuin normaalissa autossa eli joutuu iskaria, puslaa jne. vaihtamaan kumminkin ajan myötä. Vai onko mulla vaan niin vanhoja romuja, että joutuu näitä jo ajatella. Jengillä Teslat niin uusia, ettei ehtiny vielä kulua..

                              Onko esim. Tesloissa muuten jäähdytysneste akuille? Eikö sitä tarvi vaihtaa ikinä, kuten polttomoottorisen moottorin jäähdytysnesteitä? Tai onhan niissä perinteiset hydrauliset jarrut myös, kai nekin nesteet (ja jarruletkut yms.) pitää silloin tällöin vaihtaa.

                              Mutta sitä ei kyllä käy kieltäminen, että helpottaahan se elämää kun ei öljynvaihtoja tai hihnanvaihtoja yms. ole ollenkaan.
                              Viimeksi muokannut Fenrir; 8.10.2019, 10:57.

                              Comment


                              • Huomioiden väistön ikääntyminen ja valtion- sekä kuntatalouden laskevan trendin, niin ei tarvitse olla mikään ennustaja, että jäljelle jäävän työelämässä olevan työväistön ja autoilijoiden verorasitus tulee nousemaan, joten on vain ajan kysymys milloin sähköautoissa siirrytään kilometriperustaiseen tms. veroon, jolla korvattaisiin polttoaineesta menetetyt verotulot. Kieltämättä nyt olisi oiva tilanne hankkia sähköauto, kun itse sähkökustannukset polttomoottoriautoon verrattuna ovat vain murto-osan. Sähköautojen käytön verotuksen aika ei ehkä kuitenkaan aivan vielä tässä (hallituskaudessa), koska se olisi vain yksi kapula rattaisiin autokannan uusiutumisen ja päästövähennysten estämiseksi.

                                Comment


                                  Toyotalta tulossa mielenkiintoinen polttokennoauto. Vähän jo olen odotellutkin milloin näitä alkaa suuremmassa määrin tulemaan markkinoille.

                                  https://www.kauppalehti.fi/uutiset/v...1-d2b4aac3cc15

                                  Comment


                                    Tuohan näyttää ihan normaalilta autolta toisin kuin ensimmäisen sukupolven Mirai joka on kuin joku avaruuskapseli. Tietysti kun Suomessa ei ole yhtään vedyn tankkauspistettä niin käyttö on vähän ongelmallista.

                                    Comment


                                      Jos täällä on joku sähkäri tai omatoimisähkäri tai muuten vaan asioista tietävä, niin eikös tuollaiselle sähköauton kotilatauslaitteelle riitä 5x2,5 MMJ-kaapeli? Tartteis nyt vetää putkitus (20mm) valmiiksi jos tuollainen latauslaite joskus sattuisi ilmaantumaan. Vedon pituus n. 10 metriä sähkökeskukselta.

                                      Comment


                                        Riippuu latausvirrasta. Tuolla kaapelilla saat maksimissaan 3x16A latausvirran. Olisko pykälää vahvempi putki kuitenkin parempi, JM25 tai jopa JM32 putkella olis tilaa vaihtaa vahvempi kaapeli jos tulevaisuudessa tarvii? Jos nyt ite tekisin niin tekisin 5x6mm kaapelilla, ihan vaan varmuuden vuoksi. Tuon mittaisessa vedossa hinta ei vielä hirveästi muutu teki mitä hyvänsä.

                                        Comment



                                          Tietysti kun Suomessa ei ole yhtään vedyn tankkauspistettä niin käyttö on vähän ongelmallista.
                                          Näin se valitettavasti on. Elämme murrosvaihetta ja edes astraaliteeveesstä ei saa tietoa mikä on voittava järjestelmä, joka tulee korvaamaan polttomoottoriautot tulevaisuudessa. Täyssähköautot olisivat hyviä, kunhan niiden range saadaa järkeväksi ja ennenkaikkea latausinfra autoileville ihmisille, jotka eivät asu omakotitaloissa.

                                          Jos täällä on joku sähkäri tai omatoimisähkäri tai muuten vaan asioista tietävä, niin eikös tuollaiselle sähköauton kotilatauslaitteelle riitä 5x2,5 MMJ-kaapeli?
                                          Onko nämä sähköautojen latauslaitteet kolmivaiheella toimivia?

                                          Comment


                                          • Ei aina. Useimmat esim hybridit taitaa pystyä 3,6kW tai 7,7kW Olettaisin että nämä on 1x16A tai 1x32A. Jotkin pystyy 11kW. Ne lienee kolmivaiheisia. Meillä on nyt 3x2,5mm2 kaapeli ja pelkkä 1x16A syöttö. Meillä nyt on erittäin helppo vaihtaa tarvittaessa kaapeli järeämpään, mutta epäilen että sitä ei tarvitse tehdä. Pöntössä näkyy kyllä olevan osa rojuista valmiita ottamaan useammankin vaiheen, että sen saattaa pystyä päivittämään ilman vaihtoa. 32A vaatisi meillä jo pääsulakkeiden päivityksenkin. Luultavasti tosin sen sijaan että muuttaisin 3x16A syötölle tuon yhden aseman, hankin toisenkin aseman 1x16A syötöllä. Tavoitteena olisi nimittäin hankkia amperan rinnalle joku täyssähkö ja pääkeskuksella olisi valmiina yksi 16A sulake vapaana. Arvelisin sen piisaavan helposti, sillä kun saa 12 tunnin aikana yli 40kWh ladattua, eli yön aikana.

                                            Mikäli joku vielä latailee schukolaturilla ja miettii pöntön hankintaa, itseä harmittaa pöntössä ettei sitä tullut hankittua jo heti alkuun. Se on oikeasti ihan järkevä hankinta. Latausteho kuitenkin kasvaa jo lähes kaksinkertaiseksi schukoon nähden tuolla hitaimmallakin purkilla. Webaston wallbox ja rolecin pöntöt alkaa olla jo varsin kohtuuhintaisia.
                                            Viimeksi muokannut LauriJT; 13.10.2019, 18:47.

                                            Comment


                                              Plus että se tavan pistorasia ei oo tarkoitettu siihen että siitä vedetään 16 tai edes 10 ampeeria läpi tuntitolkulla putkeen.

                                              Comment


                                                On vain ratkoisu joillekkin autoille.
                                                Wall-e sopii nimenomaan sellaisten autojen nopeaan lataamiseen, jotka edellyttävät tehokkaaseen lataamiseen korkeaa virtaa yhdessä vaiheessa. Euroopassa suunnitelluissa sähköautoissa näyttää kuitenkin olevan kehityssuuntana 16 ampeerin virrat kahdessa tai kolmessa vaiheessa. Sellaisten autojen lataamiseen Wall-e ei tuo lisäarvoa

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti


                                                  Näin se valitettavasti on. Elämme murrosvaihetta ja edes astraaliteeveesstä ei saa tietoa mikä on voittava järjestelmä, joka tulee korvaamaan polttomoottoriautot tulevaisuudessa. Täyssähköautot olisivat hyviä, kunhan niiden range saadaa järkeväksi ja ennenkaikkea latausinfra autoileville ihmisille, jotka eivät asu omakotitaloissa.
                                                  Voittavaa järjestelmää ei voi tietää, mutta jos energiatehokkuus merkkaa jotain, niin vety se ei ole.

                                                  Neljän kuukauden ja muutaman maantiereissun kokemuksen rintaäänellä sanoisin, että aivan turha rakennella jotain vedyn jakeluverkkoja, kun on jo olemassa sähköverkko. Lisää pikalatureita teiden varsiin ja koteihin kattavat mahdollisuudet hidaslataukseen, muuta ei tarvita.

                                                  Comment


                                                    Tulevaisuuden ennustaminen on aina ollut vaikeaa. Jos olisin visionääri niin näkisin tulevaisuudessa sähköllä toimivat autot jotka latautuvat ajon aikana wirelessillä teiden viereen rakennetun infran kautta. Paras ja tehokkain järjestelmä ei myöskään aina ole se voittaja. Vertaa esim. Beta vs. VHS taistelu, jossa "huonompi" voitti. Mitä tulee autoiluun ja tavaran kuljetukseen paikasta toiseen niin siinä vaikuttaa ennen kaikkea poliittiset päätökset ja konsensus eri valtioiden välillä siitä minkälaista infraa halutaan rakentaa ja mille kultapossukerholle jaetaan kertyvät voitot. Eikä pidä unohtaa lento- ja laivaliikennettä sekä sotavoimien vehkeitä, joissa toimintavarmuus ja riippumattomuus ulkoisesta infrasta merkinnee paljon.

                                                    Comment


                                                      Sanoisin kanssa, että politiikka ohjaa tätä ketjua aina ja silloin ei ole mitään tekemistä tehokkuuden tai muunkaan järkevyyden kanssa. Muutaman vuoden välein vaihtuu suunta jne. lottoa.

                                                      Comment


                                                        Vety voi hyvinkin joku päivä olla ratkaisu sinne, missä ei ole sähköverkkoa tai tarvitaan riippumattomuus infrasta. Henkilöautoissa huuhaa-juttu, ainakin 5-10 vuoden aikajänteellä.

                                                        Sitä politiikkaa ohjaa todellakin Ilkan mainitsema asia, eli raha, suoraan tai epäsuoraan. Suuri osa uutisoinnista pyrkii varmistamaan sille nykyiselle kultapossukerholle maksimaaliset voitot. Mukaanlukien vetyauto = osta vielä yksi "itselataava", kun meillä toijotalla ei ole vielä sähköautoa... :)

                                                        Comment


                                                        • Olikohan se korea missä kokeillaan tiehen upotettua induktiolatausta ajon aikana. Tuollaiset moottoriteille, niin pärjäisi pienemmälläkin akulla. Eihän sen latausvirran mikään tolkuton tarvitse olla, periaatteessa riittää jos kulutus laskee. Taidetaan vielä olla melko kaukana silti toimivasta systeemistä.

                                                          Comment


                                                            Kaupungeissa voisi teoriassa toimiakin, kun liikenne liikkuu hitaasti tai seisoo valoissa. Ja takseille, busseille kyllä tosi hyvä ajatus. Aikamoinen laskentaharjoitus pitää tehdä, että tuollainen saataisiin kannattavaksi normiautoille kuitenkaan, verrattuna töpseliin ja akkuun. Ruotsissa ainakin tuota testaillaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X