Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Täällä Skoda hinnat alkaen 53kWh 40900€.
    77kWh 47600€
    Toki hinnat alustavia ja Q2 toimitus. Harmi että ei ole mahdollisuutta hakea muualta euroopasta autoa tässä tapauksessa. Toisaalta on laskettu että 53:lla pärjätään kun asennoidutaan siihen.

    Comment


      Rakentelin kans eilen meille sopivan Skodan.

      https://tinyurl.com/y3o86doq

      Tarttee vaan veto- ja "kusematta Lappiin" -auton siihen rinnalle. Vaikka tällaisen. https://www.nettiauto.com/audi/q7/10564707

      Comment


        Meillä mennään kusemalla lappiin ja auto junaan :D
        Täällä raja jää 46ke kohdalle. Tosin siihen sai kaikki mitä oikeasti tarvitsee. Vähän joutuu tinkimään kivoista extra asioista mutta koska itse ajan autoa ehkä 5% kaikesta ajosta, ei haittaa yhtään. Halpa ajo ja 0€ pääoma autossa houkuttaa.

        Comment


          Meilläkin on harvinaista mennä Lappiin, mutta jouluksi Pohjois-Karjalaan on tyypillistä. Sinne ei kohta kulje varmaan edes tavalliset junat ja autojunia ei ole mennyt koskaan.

          Tuo uusi VAG-sähköplatfrom on kyllä kiinnostava, ei voi kieltää.

          Comment


            Toisaalta te joudutte kuitenkin kohta tekemään pissastoppeja yms. niin jos kohdalle sattuu nopea laturi, 30min saa kummasti lisämatkaa? Näin mekin laskettiin mökkireissut jos ei 350km range pidä paikkaansa. Puolivälissä pikku stoppi ja matka jatkuu.

            Comment


              Joudutaan kyllä, se on totta. Noi meidän tyypilliset matka-ajat on vaan sellaisia että liikennettä on paljon joten laturit saattavat olla varattuja ja pyritään välttämään ABC-asemia niin paljon kuin mahdollista.

              Ja edelleenkin tarvitaan se auto, jolla liikkuu neljä henkilöä ja 2700kg kärri 500km päivän aikana myös ulkomailla (Hki - Alastaro - Hki tai sitten reissu vaikka Pärnuun).

              Comment


                Nelivetomallit alkaa olla ihan kiinnostavia, riippuen vähän siitä, mitä maksaa varusteineen. Vielä kun näitä saisi tien päällä jossain ladattua. Esim itsellä ei se pieni yksityiskohta juurikaan vaikuttanut, kun eTron / Tesla -valinta tapahtui. Myöhemmin valjennut, mitä se olisi, jos ei edes niillä parin kuukauden välillä toistuvilla pidemmillä reissuilla olisi kuin 50 kW latureita tarjolla.

                Comment


                  Ja edelleenkin tarvitaan se auto, jolla liikkuu neljä henkilöä ja 2700kg kärri 500km päivän aikana myös ulkomailla (Hki - Alastaro - Hki tai sitten reissu vaikka Pärnuun).
                  Kuulostaa aika vaikealta yhtälöltä. Onko markkinoilla ainuttakaan sähköautoa, jolla saa laillisesti vetää 2700kg kärryä, saati sellaista, jossa 2700kg kärryn kanssa range oliis 500km?

                  Comment


                    Ei tietääkseni ole vetohommiin soveltuvaa sähköautoa markkinoilla ja tuskin ihan heti tuleekaan.

                    Toisena autona voisi toki meillä olla hybrid... https://www.nettiauto.com/volkswagen/touareg/11574055

                    Comment


                      Niinpä, liki kolmen tonnin vaunun. vetäminen vaatii sen verran energiaa, ettei taida kellään valmistajalla olla intoa tehdä autoa jonka akusto painaa sen verran, että auton kuljettaminen vaatii jo C-luokan kortin ja tuo mukanaan C-korttiluokan auton rasitteet.
                      Viimeksi muokannut Ilkka L; 16.9.2020, 17:30.

                      Comment


                        Se voi olla, että Tero nyt joutuu odottamaan vetymaasturia.

                        Comment


                          Tuskin odottelee. Todennäköistä on että hankitaan yksi ns. fossiileja polttava vetoauto, joka ajetaan ns. loppuun ja siihen rinnalle jokin patteriauto.

                          Voi myös olla että Passat vaihtuu ladattavaan vetoautoon ja joskus myöhemmin (5-10v päästä) kaupunkiautoksi tulee täyssähkö. Ladattavaksi vetoautoksi erinomainen olisi Mersun GLE 350e, siinä kun on lähemmäs 100km range sähköllä. Sillä ajaisi jo puoleen väliin vaimon vanhempien mökillekin.

                          Comment


                          • Riviaani tilaukseen, niin saa vetää isoo kärryä (5000kg) ja 180kWh akulla menee jo hyvän matkaa.
                            Viimeksi muokannut Razur; 16.9.2020, 19:07.

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                              Ei tietääkseni ole vetohommiin soveltuvaa sähköautoa markkinoilla ja tuskin ihan heti tuleekaan.

                              Toisena autona voisi toki meillä olla hybrid... https://www.nettiauto.com/volkswagen/touareg/11574055
                              Älä vaan osta tuon koppasta Touaregia millään moottorilla. Noi on niin täynnä sähkövikoja etten voi suositella kenellekkään. Mielummin Q7, pääset paljon vähemmällä. Tai sitten etsit amerikan tuotoksen joka rekattu pakettiautoksi ja 5 hengelle. Saat olla osana polttamassa viimeisiä dinosauruksia huolella :) Tai valitsee flexfuel mallin, niin on homma viherpesty kertaheitolla.
                              https://www.nettiauto.com/chevrolet/suburban/11086669

                              Comment


                                Tuollainen Suburban olisi kyllä rouhea auto. Perään vielä tarra "Sinä säästät, minä kulutan"

                                Comment


                                • Ohi aiheesta, mutta kyllä ennemmin "Fueled by recycled dinosaurs" -tarra.

                                  Sähköautossahan olisi paras sellainen tiettyjä tahoja provoava "Powered by nuclear" -tarra, mutta tosiasiassa julkisille paikoille pysäköitävään autoon ei kyllä kannata mitään provoavaa laittaa kiinni.

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                                    Ja edelleenkin tarvitaan se auto, jolla liikkuu neljä henkilöä ja 2700kg kärri 500km päivän aikana myös ulkomailla (Hki - Alastaro - Hki tai sitten reissu vaikka Pärnuun).
                                    Tähän vähän out-of-the-box -ajattelua, heräsi Harry's garagen videosta: mitäs jos unohdat sen trailerin hinaamisen ja hankit erikseen autonkuljetusauton? Yllättävänkin huokeita löytyy. Oletan matkakohteista, että hilaat jotain ratalelua, kai se kulkisi jonkin tällaisenkin kyydissä? :)

                                    Muuten on aika vaikea rasti löytää tuollaista autoa, ainakaan ennen Cybertruckin markkinoilletuloa.

                                    Comment


                                      Out of the boxista minäkin arvelisin että olisiko se kokonaiskustannuksiltaan iisimpää vaan tarpeen mukaan lainata/vuokrata vetoauto jos sitä tarvii muutaman kerran vuodessa?

                                      Comment


                                        Veto- tai oikeastaan minkä auton vain vuokraaminen tarvittaessa on yleensä se halvin vaihtoehto. Jos siis tarve on päivän parin reissulle muutamaan kertaan vuodessa. Tosin jos tarve on kuukauden mittainen esim. kesälomareissulla niin sitten se on vähän eri tilanne.

                                        Toisaalta, harva meistä hommaa autoja vain ehdottomaan tarpeeseen. Aika monella meistä lienee sellainen auto, autoja tai muita kulkuneuvoja, joilla liikkuminen tuottaa omistajalleen mielihyvää ja karkkia katseelle. Auton hankinta ja sen omistaminen (tiettyyn pisteeseen saakka) on oikeasti aika kivaa.

                                        Comment


                                          Autonkuljetusauton säilytys on loiva ongelma, toki traikkukin tarttee olla jossain. Ja tuollaiseen autonkuljetusautoon on vaikea saada koko perhettä mukaan.

                                          Vuokraaminen on yksi vaihtoehto mutta hankalaa ulkomaan reissuille.

                                          En siis yritäkään ratkaista kaikkea meidän liikkumistarvetta yhdellä autolla vaan miettiä mikä olisi kokonaisuuden kannalta järkevin yhdistelmä meidän talouteen. Erilaisia vaihtoehtoja ovat esim.
                                          • Q7 e-tron + nykyinen A2 (talvi) / avo (kesä)
                                          • Q7 TFSIe / MB GLE 350e / Ford Explorer hybrid + A2/avo
                                          • Skoda Enyaq / VW i.d. 4 / Seat whatsoever + vanhakoppainen Q7 3.0TFSI (+ avo)

                                          Jotain ihan muuta.

                                          ​​Eka vaihtoehto halvin hankintahinnaltaan muttei välttämättä käyttökuluiltaan. Viimeiseen vaihtoehtoon menisi eniten rahaa ostovaiheessa ja jotenkin luulen että vanhakoppainen Q7 saattaa myös niellä rahaa kiitettävästi. Keskimmäinen on sitten, noh keskimmäinen, ratkaisu. Ei mikään moderni ja eko bensakoneista johtuen. Q7 e-tronilla voisi ajaa (kiistoja herättävällä) Neste my-dieselillä.
                                          Viimeksi muokannut TeroPee; 17.9.2020, 13:26.

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
                                            Ohi aiheesta, mutta kyllä ennemmin "Fueled by recycled dinosaurs" -tarra.

                                            Sähköautossahan olisi paras sellainen tiettyjä tahoja provoava "Powered by nuclear" -tarra, mutta tosiasiassa julkisille paikoille pysäköitävään autoon ei kyllä kannata mitään provoavaa laittaa kiinni.
                                            Paremmin sopisi " Minäkin kuljen kivihiilellä". Siinä sitä provoa olisi.

                                            Comment


                                            • Viitaten tuohon sähköauto+trailerin hinaamiseen: myös se on yksi vaihtoehto, että hankkii tarpeeksi hauskan sähköauton, jolle löytyy halukkaita lainaajia trailerin vetämiseen kykenevien autojen omistajista. Tällöin autoja voisi vaihtaa päikseen hinaustarpeen ajaksi.

                                              Muoks. missasin väliin tulleet pari muuta vastausta - samaa olikin ehdotettu jo tuossa yllä.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti

                                                Paremmin sopisi " Minäkin kuljen kivihiilellä". Siinä sitä provoa olisi.
                                                Niin mutta kivihiilihän saastuttaa oikeasti. Ydinvoima saastuttaa vain Vihreiden puolueohjelmassa.

                                                (Ok, ei ydinvoimakaan "puhdasta" ole, mutta moneen muuhun energianlähteeseen verrattuna paljon parempi vaihtoehto ja tuottaa energiaa myös talven tyynillä pakkaskeleillä.)

                                                Comment


                                                  2018 kivihiilen osuus sähköntuotannossa on ollut 9%, ydinvoiman osuus 32% ja loput uusiutuvaa, maakaasua yms. Että aika vähän kivihiilellä sähköä koko maan mittakaavassa tuotetaan.

                                                  Comment


                                                    Mikäli ei halua ajaa ydinvoimalla, loppuu vaihtoehdot kesken. Kaikki energia tällä pallolla on joko ydinfissiolla tai epäsuorasti ydinfuusiolla (aurinko) tuotettua. Pätee myös maaöljyyn (joka muuten ei ole dinosauruksista peräisin, kuten monesti väitetään).

                                                    ;)

                                                    Comment


                                                      Noita Terolle sopivia järkiautoja on tulossa 2022, F150 electric olisi varsin passeli, jos ei Cybertruckin muotoilu sytytä :)
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
                                                      Niin mutta kivihiilihän saastuttaa oikeasti. Ydinvoima saastuttaa vain Vihreiden puolueohjelmassa.

                                                      (Ok, ei ydinvoimakaan "puhdasta" ole, mutta moneen muuhun energianlähteeseen verrattuna paljon parempi vaihtoehto ja tuottaa energiaa myös talven tyynillä pakkaskeleillä.)
                                                      No saastuttaa ja saastuttaa. Kaikki Suomessa myytävä sähkö kuuluu päästökaupan piiriin, eli niistä päästöistä on maksettu, vaikka kivihiilellä tai turpeella tehtäisiin. Töpselistähän tulee vain yhtä sorttia, ja sähköverkko on kokonaisuus, joka vaatii kaikki tuotantotavat ja ajoittain myös tuontisähköä. Jos sähköautoilijaa vielä ilmastoahistaa, niin voi sitten laskea tuon laskurin avulla oman hiilijalanjälkensä. Tänä vuonna Suomessa käytetyn sähkön keskiarvo on 76g / kWh, eli esim ökyteslan tai eTronin todellisella kulutuksella (~0.25 kWh/km) se on alle 20 g/km. Ja joku i3 tai id3 on sitten jo 10 g/km tienoissa, ei sen alle taida päästä kuin junalla.

                                                      Ettei menisi ihan viherpolitikoinniksi: auto kävi takuuhuollossa, ja ajelin pre-facelift Model S 85 -mallilla päivän. On se kyllä eri auto, vaikka päältä näyttää melkein samalta. Penkit ihan kamalat ja moni muukin detsku ihan eri tavalla uudessa. Ymmärrän paremmin kommentteja "Joo olen ajanut Teslan ässää, ei kiinnosta". Näissä on isompia eroja mallisarjan sisällä kuin normiautoissa eri mallisarjojen sukupolvien välillä.

                                                      Comment


                                                        i3:n keskikulutuksella 15.6kWh/100 tekee 11,86g/km. Toisaalta C5 BiTurbo hönkäilee hiilidioksidia noin 300g/km, että kyllä patteripemari vähän kompensoi hiilijalanjälkeä. Mutta sähköautossa on ihan muut ominaisuudet, kuin hiilidioksidipäästöt, mitkä siinä kiinnostaa.

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
                                                          Niin mutta kivihiilihän saastuttaa oikeasti. Ydinvoima saastuttaa vain Vihreiden puolueohjelmassa.

                                                          (Ok, ei ydinvoimakaan "puhdasta" ole, mutta moneen muuhun energianlähteeseen verrattuna paljon parempi vaihtoehto ja tuottaa energiaa myös talven tyynillä pakkaskeleillä.)
                                                          Tuo kivihiili kuitti olisi myös vihreille. Nyt on sähköauto joka pelastaa maailman, koska sähkö tulee pistorasiasta eikä käytetä pakoputkella varustettua kulkuneuvoa. Pk-seudulla on varmaan melko monella vielä kuitenkin Helenin sähkösoppari ja Sompassa taitaa vielä voimalaitos pyöriä.

                                                          Olen täysin pro ydinvoima.

                                                          Comment


                                                            ID.3 1ST MAX -varustelutasolla tuli käytyä innostuneena koeajamassa, jää kyllä tuolla 50ke hinnalla vielä kauppaan. Mielenkiintoinen tekniikka ehdottomasti ja voimalinja takavetoisena vaikutti mielenkiintoiselta ja toimi pehmeästi ja saumattomasti. Auto kolisi hiekkatiellä töyssyissä, onnettomat kyynärnojat natisi 1000km ajetussa autossa ja sisätiloiltaan ei kyllä vakuuttanut laatuvaikutelmallaan muutenkaan (materiaalit ja verhoilut lähinnä + mittaristo ja multimedian näyttö). Kaipa jos jotain mallia saadaan myöhemmin pienemmällä akulla vajaavetoisena, perusvarusteilla ja mahdollisuudella saada nuo kohtuulliset sporttipenkit mukaan reilu 30ke hintaan niin voi harkita taas uudestaan. Ulkoahan tuo näyttää ihan näpsäkältä.

                                                            Peugeot e208 tällä hetkellä ainut noista kohtuuhintaisista täyssähköautoista jotka miellyttää sekä ulkoisesti että sisäisesti silmää, pitänee siihen tutustua tarkemmin. Tilaa ei kahdelle hengelle juuri kyllä tarvitsisikaan sen enempää, ja tuo noin 300km toimintamatka riittäisi 98% ajoista - loput 2% voi sitten hoitaa muuten.

                                                            Comment


                                                              Sähköautokeskustelu saa välillä melko hassuja piirteitä. En ole kovinkaan usein joutunut perustelemaan hankintaani, ja silloin kun olen sen tehnyt, olen vain todennut tykkääväni autostani. Ei mitään muita perusteita. Sen sijaan olen usein ollut tilanteessa, jossa minulle on kerrottu miksi sähköautoa ei kannata hankkia:

                                                              - akut hajoaa heti kun takuu loppuu tai viimeistään siinä vaiheessa, kun akkutakuu loppuu
                                                              - missä niitä voi edes ladata
                                                              - eihän niillä pääse yhdellä vedolla kusematta Hangosta Utsjoelle
                                                              - sähköautot on talvella kylmiä
                                                              - sähkäauton valmistamisesta tulevat päästöt ovat yhtä suuret kuin saman kokoisen dieselauton valmistaminen + 200 000 km ajomatkan aikana tulevat päästöt

                                                              Onhan noissa jotain tottakin, ainakin osittain ja kyllä auton käyttötarkoitus paljonkin ratkaisee, onko sähköautossa järkeä. Mutta toisaalta hauskaa on se, kuinka autonvalinnasta tehdään järjen asia. Pitää olla joku järkiperuste, mutta miksi? Eikö autoa saa valita sillä perusteella, että siitä sattuu pitämään? i3 oli pitkästä aikaa auto, joka sai ajaessa hymyilemään ja se oli ehkä suurin ratkaiseva tekijä. Toki tiedossa olleet käyttökustannukset osaltaan auttoivat päätöksentekoa. Henkilökohtaisesti maapallon pelastuminen ei ollut, eikä ole edelleenkään ohjaava tekijä, enkä väitä että sähköautot siihen millään tavalla pystyisivät. Käyttökokemukset reilun vuoden ajalta ovat olleet siinä määrin positiiviset, että ainoaksi sähköautoksi i3 ei minulla jää.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X