Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B-merkkisen sähköauton moottorin hyötysuhde alkaa laskemaan kun kierrokset nousee noin puoleen moottorin maksimikierroksista. Polttomoottreilla hyötysuhde tosiaan paranee kun kierrokset nousee ja ollaan ns. peliauleella. C5 bitillä kun vauhti nousee 80 km/h sinne vähän päälle100 km/h, niin kulutuksen nousu on isompi kuin jos nostaa vauhdin 160-180 km/h. Ja taajama-/kaupunkiajossa kulutus on onkin jo isompi kuin että ajelee 160-180 km/h.

    Noin yleisesti ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä ja ainakin i3:sta nopeuden kasvattaminen rankaisee kovalla kädellä. Joidenkin lähteiden mukaan Rexillä varustettuna Cx olisi luokkaa 0.30 joka ei mitenkään erityisen hyvä ole. Mutta taajama-ajossa sillä ei ole merkitystä.

    Comment


      Pieni Cd-kerroin auttaa menemään pidemmälle, esim Model S on 0.24 (Taycan 0.22). Mutta suhteellisesti se ei auta, kun vastus nousee neliöön eli nopeus tappaa joka tapauksessa motarinopeuksissa. Jos pikalatausta on tarjolla matkan varrella, niin T:llä optiminopeus kait ~160, vähän riippuen mallista. Suurin osa sähköautoilijoista kyllä näyttää olevan tästä puhtaan tietämättömiä, mitä liikenteessä näkee. Aikamoista hipsuttelua :)

      Comment


      • Nopea paikaltaan kiihdytys on sähköauton ominaisuus, josta itse nautin. Nyt mennään lähes ilmaiseksi pienellä voimalla, mutta kuitenkin ripeästi kaupungissa. Olisi kuitenkin haluja saada kaupunkikoppaan lisää voimaa, mutta menee itään valinnat silloin.

        Comment


        • https://tekniikanmaailma.fi/heratys-...inen-ratkaisu/

          Comment


            Kyllä se noin on. Sähkönjakelu lataukseen on villi business, operaattoreita on useita, jokaisella on omat applikaatiot, tagit ja hinnoittelu. Apit toimii jos toimii, sms-latausta olen kokeillut kerran. Kaksi tagia minulla on; K-lataus ja Plugsurf. Lisäksi on eParking appi. Sitten kuvaan tulee vielä jo aikaisemmin keskustelun aiheena olleet roaming-maksut, jotka muuttaa hinnoittelun joissain tapauksissa täysin poskettomiksi. Kalleimmillaan olen maksanut yli 2 euroa kilowattitunnista Virran latauspisteellä Plugsurfin tagilla. Se kyllä opetti tarkistamaan lataushinnan etukäteen, ellei kysymyksessä ole tuttu asema.

            Comment


              Kesällä kokeilin useita eri latausoperaattoreita koska olin liikkeellä paljon ja kotona ei vielä lataus onnistunut. Tämä jannekk kuvaus tilanteesta on totta ja raivostuttava. Samoin pystyn samaistumaan tuohon Tekniikan Maailman artikkeliin.

              Tällä hetkellä mielestäni sähköautoilukeskustelussa täytyisi vielä erottaa plug-in hybridit ja täyssähköt, sekä kääntää oma ajatus ajattelemaan että: "Mikä on päivittäinen ajosuorite?" Kun ostaa autoa niin suositushan on että sen korimallin, vetotavan sekä polttoaineen ja lisävarusteiden tulisi olla siten valittu että se vastaa 80-90% päivittäistä ajoa. (Se on eri asia kuka näin toimii ja sanoo mies kenellä on tallissa palasina Urs4). Mielestäni autoilukeskustelu on siinä mielessä liian lokeroitunutta että ei tunnisteta näitä perus tarpeita ja piirteitä. Annan esimerkin, ajat nurkka-ajot Nissan Leafilla taajamassa, käyt kerran vuoteen Levillä. Levin reissuun voi vuokrata vaikka farkku dieselin - ei sitä ostaa tarvitse.

              Ainahan kaikki autot ovat kompromisseja ja kokonaistalouden sanelemia - samoin sähköautojen latausverkosto tai muiden polttoaineiden jakeluverkosto. Maakaasuautoilijat eivät taida Oulua kauempaa saada maakaasua? Samoin viinalla ajelijat, onko Rovaniemi pohjoisin piste?

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja Puha Näytä viesti
                "Mikä on päivittäinen ajosuorite?" Kun ostaa autoa niin suositushan on että sen korimallin, vetotavan sekä polttoaineen ja lisävarusteiden tulisi olla siten valittu että se vastaa 80-90% päivittäistä ajoa. Annan esimerkin, ajat nurkka-ajot Nissan Leafilla taajamassa, käyt kerran vuoteen Levillä. Levin reissuun voi vuokrata vaikka farkku dieselin - ei sitä ostaa tarvitse.
                Minä olen toiminut nyt noin. 15tkm Up!:lla 10kk:den aikana. Fiilistelyä voi hakea toisilla vehkeillä, jotka makaa nyt seisonnassa.

                Comment


                  Annan esimerkin, ajat nurkka-ajot Nissan Leafilla taajamassa, käyt kerran vuoteen Levillä. Levin reissuun voi vuokrata vaikka farkku dieselin - ei sitä ostaa tarvitse.
                  Just näin broidi kertoi tekevänsä, eikä sniiduna sähköautomiehenä vuokrannut koskaan päiväksikään autoa :D 200km ajosuoritteeseen voi helposti käyttää 2x sen ajan, mikä siihen menisi bensalla, etsien niitä ilmaisia latauspaikkoja jne. No kukin vetää tyylillään ja mun mielestä valinta on tehty aina oikein, jos se ontehty fiiliksellä :D Nykyään karavaanariakin varmempi jonoveturi on juuri tuo gen 1 leaf ilman valoja, oli keli tai vuorokauden aika ihan mikä tahansa.

                  Comment


                    Autolla käyttövoimasta riippumatta voi pyrkiä nuukailemaan keinolla millä hyvänsä ja juuri ajonopeus on helpoin keino nuukailla. Itsekin olen sitä C5 BiTurbolla joskus tehnyt, mutta silläkin lähinnä olen pyrkinyt ajamaan just rajoituksen mukaan ja mahdollisimman taloudellisesti. Mutta se on kyllä pitkällä matkalla rasittavaa, koska ajamiseen joutuu oikeasti keskittymään minuutti minuutilta koko matkan ajan. Sähköautolla olen myös kokeillut nuukailla, mutta ihan yhtä rasittavaa sekin on. Toisaalta sähköautossa voi kulutusta pienentää muillakin keinoilla, kuin ajonopeutta pienentämällä. Sähköautossa nuukailun vaikutus on hyvin helposti ulosmittattavissa pidentyneenä toimintamatkana, joten uskon, että se useimpia könnääjiä juuri motivoi könnämään tientukkona. Tässä topikissa on jo todettu, että ajonopeuden pudottamisella saadaan jopa 50% lisää toimintamatkaa. BMW:ssä liki saman saa muuttamalla ajotilan comfortista ecopro plussaan, mutta ei se ihan joka kelille sovellu.

                    Comment


                      Ennen könnäsi kuorkit ja rekat, nykyään niihinkin on jo vuosia saanut riittävän tehokkaita moottoreita ettei niistä tarvi kuin kesärajoituksilla kärsiä edessä. 2/3 vuodesta edessä on karavaanareita joista liian suuri osa ajaa aivan keskellä tietä ja niin hitaasti kuin suinkin mahdollista. Sitten on mopoautot jotka ajaa vaikka 60 alueella niin rasittavaa nopeutta että vähän olis pakko mennä ohi mutta sitten joutuu ite ajaan ylinopeutta tai ohitusmatka venyy ihan poskettomaksi. Sähköautoja tai hybridejä en vielä itse ole tavannut letkan kärjestä, jos sieltä sellainen kuitenkin löytyy niin se on Nissan, Toyota tai jokin muu perinteisesti tuulipukukansan valitsema itämaan merkki joita ostetaan nyt ja on aina ennenkin ostettu ns rahapussi edellä jutkuilun merkeissä ja silloinhan pitää ajaa mittarivirheestä välittämättä tasan mittarinopeutta, ilman klimaa ja parkit päällä.

                      Comment


                        Offtopikkina meidän perällä mopoautot kulkee järjestään vähintään 60 jotkut yli 80.

                        Comment


                          Täällä on nyt vähän reilu kuukausi takana Volvo V60 D6 kanssa. Tuo tuli perheen "kakkosautoksi", jolla tässä tapauksessa tapahtuu suurin osa päivittäisistä ajosuoritteista.

                          Ihan positiivinen kokemus, vaikka onkin ns. se tyhmempi plugari, eli diesel + sähkö. Kyseessä on 2014 vuosimallinen auto, kohta 200tkm mittarissa, eli tässä on käynnissä samalla empiirinen tutkimus, miten hyvin kestävät kilometrejä..

                          Kelin ollessa nollan molemmin puolin, range on pelkällä sähköllä 40-45km luokkaa ja sekalaisessa ajossa, ilman eri ajomoodien kanssa pelaamista, laskennallinen kulutus viimeisen 1500km ajalta on aika tasan 2.7l/100km.

                          Comment


                          • Viimein se ensimmäinen Mii electic on saapunut ja kävin jo katselemassa. Luovutus tosin lykättiin vuoden alkuun, eli vielä ei pääse ajelemaan. Tätä nautintoa venytettiin vain 425 päivää, toisen kohdalla laskuri kulkee kohdassa 418.

                            Comment


                            • No jotta tekniikka pysyisi mukana, niin tälläisiä web-sivuja on tullut plärättyä, ehkä suurinpana syynä uusin hankinta, hybris-penari.

                              https://x-engineer.org/category/auto...tric-vehicles/ tuolta voi katsella syvemmin täyssähköihin ja akustoihin liittyviä asioita,

                              https://x-engineer.org/category/auto...ehicle/hybrid/ täällä taas hybrideistä. Itselle oli mielenkiintoinen tuo bmw:n aukileikattu ja selitetty 8hp vaihteisto+moottori kombinaatio.

                              Hyvin kyl hybridilläkin pääsee, vakiona n. 6.1 sek luokkaa luvattu kiihdytys sataseen, nykytunella pitäs mennä johkin 5,4, varmistamatta kun ei oo kunnollista g-mittaria. Ja silti keskikulutus nyt 1,6tkm ajolla ollu 4,0 tasan. Ei paha. Siis moni ei pääse hyppiin nenille, käytännön kiihdytykset rekoista ohitse on aika kovia ja kulutus on hirmu pieni.

                              Comment


                                Bemareissa alkaa vaan ärsyttämään tuo markkinointi. 330e on oikeasti 320i akulla ja lisämoottorilla. Ei mitään tekoa vanhan koulun 330i mallien kanssa, mutta niihihän tuota sujuvasti rinnastetaan. Taas on tämä aihe itselläkin tulilla, facelift e-Golf tai MB B250e ajais asiansa hyvin talouden toisena autona. Saas kattoo innostuuko sitä ihan kaupoille asti. Hybriiä en osta, se vaihe saa jäädä kyllä väliin.

                                Comment


                                  Mulla on tuo sarjahybridi porttihuumeena BEV:iin. Sitä en vielä tiedä onko sekin BMW vai joku muu.

                                  Comment


                                    Tänään pesin auton niin en saanut sitä lataukseen, koska latausliittimen kynsi jäätyi, eikä näin ollen lukinnut piuhaa kiinni. Illalla ajettiin jo bensalla niin kotipihaan saavuttua homma taas toimi. Sitten tein sellaisen erikoisen huomion että 16A yksivaiheisen sulakkeen takaa olen joutunut lataamaan 6A virralla (auton ohjelmalla rajoitettuna), kunnes tänään auto ottikin 8A. Latauslaite kuristaa virran 8 ampeeriin, mutta auton ohjelmaan oli jäänyt päälle maksimilatausvirta 16A. Ilmeisesti ohjelmistopäivitys nosti nimellisen virran 6 ampeerista 8:aan. Tätä päivitystä oli odotettu. Nyt entisen 1,3 kW latauksen sijasta saakin 1,9 kW tunnissa.

                                    Comment


                                      Noh, nyt on pakkanen jäädyttänyt myös sähköautokeskustelun. Minua ainakin kiinnostaisi todelliset kokemukset -30c kelissä. Miten paljon pakkanen tiputtaa käyttösädettä, miten lataus onnistuu ulkona kovissa pakkasissa ja onko mitään ongelmia ollut sähköautojen kanssa ?

                                      Comment


                                        Eipä ole pitkään aikaan tällä foorumilla tullutkaan pyörittyä... Pakkanen toki tiputtaa käyttösädettä, mitä pienempää pätkää ajaa sitä enemmän. Tarkkoja lukemia ei ole esittää. Lataaminenkin onnistuu, kylmällä akulla tosin voi kestää kauan ennen kuin varsinainen lataaminen alkaa.

                                        Comment


                                        • Ilman esilämmitystä toimintasäde puolittuu lyhyessä kaupunkiajossa. Onneksi ostin sovelluksen, niin voi lämmittää ajastuksella ja ei tarvitse aivan jatkuvasti ladata. Tänään -24c ja emäntä oli unohtanut valot päälle 1.5 tunniksi. Ei ollut onneksi pikkuakku tyhjentynyt. Ei ole ollut ongelmia latauksen kanssa kertaakaan. Käsijarru jäätyi yöllä, mutta hölläsi kuitenkin. Auto ei ole ollut lämpimässä tallissa tai parkkihallissa kertaakaan pakkasten aikana. Ajoa tullut reilu 16tkm:ä 11.5 kuukauden aikana.

                                          Comment


                                            Youtubessa aika paljon Björn ja Kris tehnyt nyt talvitestejä varsinkin lämpöpumppujen osalta, aika heikko tuo kantama kyllä talvikeleissä, pakkasta reilu 10 astetta 55-etronin kantama on enää 240km ID3:lla myös tippu aika radikaalisti. Mutta tuo Etronin patterinlämmitys roikan päässä vaikuttaa ihan näppärältä systeemiltä, jos ei halua olla navin orja

                                            Comment


                                            • Näitä halvempia, joissa ei ole aktiivista akun lämmönhallintaa tuo 25 astetta rokottaa etenkin pätkäajossa melkoisesti. Helposti puoleen tippuu range kun jatkuvasti vie 20-25kwh/100km. Tämä oli kyllä tässä autossa ihan tiedossa ettei latausnopeudet ja matkat pääse kylmässä kelissä päätä huimaamaan. Etäohjaukset ja lämmin talli auttaa kyllä paljon. 2 viikkoa on ajeltu lähellä eikä käytykään missään 20km kauempana, niin matkakulutuksen vaikutuksesta en tiedä. Tilasin kuitenkin maskisuojan ja pohjapanssarin, ettei keula jäähdy tarpeettoman paljon, kun jokapuolelta on avoin. Pikalatausta en ole käyttänyt kertaakaan eikä öisen ac latauksen nopeus ole jaksanut kiinnostaa. Vaikka tässä on akulla pakkasraja -27, se tarkoittaa sisäistä lämpötilaa. Joku oli kokeillut päivän seisotuksessa ilman laturia -37 asteessa, eikä muuta ongelmaa ollut kuin lämmitysteho, joka ei jaksanut sivulaseja pitää sulana.

                                              Tasapuolisesti raskasta se on kyllä tuolle polttiksellekin. Kuulostaa samalla kelillä todella karulle, eikä tuota koppiin juuri yhtään lämpöä, lisänä jatkuva pelko että oksentaa öljyt jostain pihalle kun jokin väärä paikka jäätyy.

                                              Comment


                                                Kyllä toimintamatka i3:lla myös liki puolittuu kun pakkasta on -25°C etenkin jos akkuja ei esilämmitä ja lataa ennen ajamista. Kotona kun auto on latauksessa ja lähettää autolle lähtöajan, niin se aloittaa latauksen ulkolämpötilan huomioiden siten, että akku on lähdön hetkellä täynnä. Latauksen aikana akkuja myös lämmitetään, jotta niihin saadaan ladattua maksimimäärä. Sinänsä talvipakkasilla sähköauton toimintamatkan lyheneminen ei pitäisi olla yllätys kenelleköään, joka vähänkään tuntee akkujen käyttäytymistä lämpötilan mukaan. Pakkasella akkukemian lisäksi toimintamatkaa pudottaa sisätilojen lämmitys ja tämän merkitys vain korostuu, jos auto ei ole ollut esilämmityksessä.

                                                Comment


                                                  Kuinka kauan niitä akkuja pitää esilämmittää ennenkuin kannattaa alkaa lataamaan ? Miten paljon se esilämmitys haukkaa sähköä ? Lohkolämmittimen verran ?

                                                  Comment


                                                    i3:ssa lataus ja lämmitys alkaa samaan aikaan. Eilen seurasin akkujen lataamista ilman esilämmitystä, akkujen lämpötila oli -11°C, latausvirta oli 5 ampeerin luokkaa ja kun akku siinä latautuessa lämpesi itsekseen, latausvirtakin kasvoi. Esilämmitys tekee sen, että latausaika lyhenee ja akkuun saadaan ladattua enemmän energiaa. Lämpimillä akuilla regenerointi on tehokkaampaa ja ne antavat myös enemmän virtaa ulos, joka näkyy suorituskyvyssä. Kylmyys ei niin vaarallista ole akulle, jos sitä ei tyhjänä pakkasessa pidä pitkiä aikoja. Lämpö akuille on paljon tuhoisampaa, joskin näillä korkeuksilla sekään ei ole ongelma kuin muutamina päivinä. Jos autossa on kunnollinen akunhallintajärjestelmä, niin se lämpimissä olosuhteissa myös jäähdyttää akkuja. i3:ssa muutaman kerran huomasin, että jäähdytyskompressori kävi kun auto oli kesähelteellä latauksessa.

                                                    Comment


                                                    • Itse lataan heti ajon päätyttyä, niin akut ovat lämpimiä.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viesti
                                                        Tilasin kuitenkin maskisuojan ja pohjapanssarin, ettei keula jäähdy tarpeettoman paljon, kun jokapuolelta on avoin.
                                                        Pohjapanssari puuttuu, kun jäähdytys tapahtuu osin sitäkin kautta. Minulle ei ainakaan suositeltu sitä, kun kesällä merkkarilta kyselin. Ei kuulunut varustukseen.

                                                        Comment


                                                          Onko Tesla 3:n omistajilla ollut noita Tekniikan Maailman kertomia yllätysjarrutuksia? Artikkelin mukaan niitä on merkillä hiukan enemmän kuin muilla vastaavalla automatiikalla varustetuilla autoilla.

                                                          Comment


                                                            Nyt ekat kokemukset kunnon pakkasista, Faceen jo kirjoittelinkin aiheesta. Kulutus nousee -20C tienoissa sellaisen 10-15% vrt pikkupakkanen, suhteessa odotuksiin ero on pienempi. Sellaisen 300 km näyttäisi pääsevän motarivauhtia, jos onnistuisi osumaan pikalaturille optimisti, käytännössä varmaan 250 km realistisempi ekan legin pituus vrt kesäkelin 300 km (kesänopeuksilla myös kulutus nousee eli ei suhteessa niin suurta eroa rangessa).

                                                            Yllättävämpi mulle on esim. loskassa tai nuoskalumessa kahlatessa radikaalisti nouseva kulutus. Se on aika paha arvioida ennakkoon reissuissa, nurkkapyörimisessä ei isoakkuisessa tietysti väliä. Summa summarum, tosi kiva on ajaa tuollainen sähkäri talvessa, kun on *heti* lähdössä *lämmin* kabiini (kuin webastolla mutta 10x nopeammin). Ja ei tarvitse lämmitellä moottorin ja voimansiirron rasvoja, eli jotenkin notkea heti lähdöstä. Ei sähkäriä tarvitse ainakin pakkasten vuoksi pelätä. ESP-off tuosta kyllä puuttuu, ripeässä ajossa pitää oikein keskittyä, että antaa auton hoitaa luistot, vastaohjauksesta ottaa pehmeästi vauhdin poiis. Mutta ei noin raskaalla autolla viitsi muutenkaan pelleillä.

                                                            Comment


                                                              Kyllä se loskassa ja lumessa kahlaaminen nostaa polttomoottorissakin kulutusta, mutta se ei niin selvästi näy huonon hyötysuhteen moottorissa. Sähkömoottorin sähkönkulutuksessa pienikin vastuksen nousu näkyy heti ja selvemmin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X