Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lahdessa Kärkkäisellä on edelleen ilmaiset uudet laturit, jos ohikulkijoita kiinnostaa.

    https://www.unifiedchargers.fi/saehk...ja-ylivieskaan

    Comment


      Eipa olisi paljoa paremmin voinut videota aiheesta tehda: Are Tesla Stans Going to Ruin Car Culture? - YouTube

      Comment


      • Meillä on pihassa Tesla ja olen tuon videon kanssa samaa mieltä; Teslojen osalta on kyse enemmän "tech enthusiasm":ista kuin "car enthusiasm":ista.

        Vaikka Tesla-porukoissa suurin osa on tietysti täysin normaaleja (auto-)ihmisiä, niin porukkaan mahtuu myös paljon äänekkäitä "fanipoikia", kenen mielestä Tesla ja Elon ovat Tie, Totuus ja Elämä ja että kyseessä on automaailman teknologian multihuipentuma. Ja eipä siitä toki mihinkään pääse, että Teslat ovat suorituskykynsä, käyttöjärjestelmänsä, taloudellisuudensa yms. osalta omalla tasollaan ja siitä kunnia sinne, mihin se kuuluu. Toisaalta, ärsytys on korkealla, kun samanaikaisesti julistetaan teknologista osaamista, mutta eivät saa esim. sadetunnistinta toimimaan. No, tästä tullaankin siihen, että "tech enthusiasteille" on tärkeämpää, että voivat pelata auton näytöllä uutta konsolipeliä kuin että auton tuulilasin pyyhkijät toimisivat kunnolla.

        Toisaalta, mielestäni kritiikinkin määrä on Tesla-ryhmissä on viime aikoina noussut - lähinnä huoltojärjestelyjen luokattomuuden vuoksi. Huoltoajat menevät todella pitkälle, autot seisovat pihassa ja viat jatkuvat korjaustenkin jälkeen.

        Tunnettua vegaanivitsiä mukaillen:

        Mistä tiedät jonkun ihmisen ajavan Teslalla?
        - Ei sinun tarvitse sitä tietää - hän kertoo sinulle asiasta itse.

        Comment


          Täytyy kyllä sanoa, että BMW:n huoltopalvelut toimii todella hyvin. Ei tarvitse odotella viikkoja huoltoaikaa ja huolto valmistuu just silloin kun on luvattu. Eikä tuossa koppakuoriaisessa ihmeemmin vikoja ole ollutkaan. Yhdessä takaisinkutsussa auto kävi taannoin. Mutta vaikka i3:sta ei oikein voi Teslaan mitenkään edes rinnastaa, niin sen verran pitää sanoa, että käyttöliittymässä BMW on kyllä valovuoden jäljessä Teslaa. Saksalainen insinööri on miettinyt turhankin konservatiivisesti, mitä kuljettajan on syytä tietää. Enemmänkin auto voisi kertoa kuin mitä se nyt tekee, nyt se kertoo juuri sen, mikä on ehdoton minimi ja mikä on välttämättömintä. Sama pätee MyBMW appiin myös, paljon olisi siinäkin kehittämistä vielä. Toisaalta i3:sta puuttuu amerikkalainen leikillisyys pieruistuimien muodossa, mutta sen sijaan siinä on varsin toimivat tuulilasinpyyhkimet ja sadetunnistin.

          Comment


          • Kauneus on aina katsojan silmässä mutta olen kyllä aika lailla ihmetellyt mitä BMW:n design-osastolla on mietitty tuo i3:a suunnitellessa(?)
            Ei meinaan ihan äkkiä tule rumempaa "premium-merkin" tuotetta mieleen :-/

            Ehkä tässä i3:ssa on kyseessä enemminkin konseptiauto joka oli sähköautomarkkinan imun äkkiä kasvaessa pakko laittaa markkinoille asti...
            Muuta syytä en osaa keksiä. Pahoittelen jos kiinnitän huomiota tuollaisiin epäoleellisuuksiin kuten auton ulkonäkö :-p

            Comment


              Samaa mieltä kanssa Tesla videosta, perin osuvaa. Verrattavissa iPhone huumaan osittain, monesti samaa porukkaa jopa :)

              Täytyy kyllä itsekin myöntää, kun ekaa kertaa Bemarin i3, vai mikä nyt onkaan, näin liikenteessä, mietin ääneen onpa ruma auto ja kuka hitto noita ostaa :)

              Mutta ihan mielipide tämä, ei kannata vetää sähköherneitä kenenkään :)

              Comment


              • Mennessä poikkesin Mikkelin Lidlissä ja sattui olemaan laturipömpeli täysin vapaa. 38%:sta täyteen lataaminen kesti 40 minuuttia ja oli ilmaista. Rangea oli 150km:n jälkeen tarjolla vielä 99km:ä, mutta oli sopiva paikka ladata. Savonlinnassa Motonetissa asioidessa latasin ac:llä 20 minuutissa 2.4kWh, tosin ei olisi ollut tarvetta. 300km:ä taittui ilmaiseksi. Mökillä latasin akkuja 6A:lla n.15 tuntia. Takaisin tullessa latasin Mikkelin Motonetissa DC:llä 18.7kWh 35 minuutissa. Maksoi 1.87€:a.. Tuolla pääsikin takaisin kotiin. Vaatisi kyllä suuremman akun ja nopeamman ac:n, jotta pitemmälle matkustaminen olisi helpompaa. Toki täytyy varmaankin tällä käydä pohjoisemmassa kokeilemassa, jos ei ole kiirettä.

                Comment


                • Tänään on nykyisen latausverkoston stressitestipäivä; edellinen juhannus, joulu ja pääsiäinen oltiin pääosin eristyksissä, eikä näinä normaaleina "koko Suomi matkustaa" -päivinä nähty vielä kunnollista piikkiä, mutta nyt juhannuksena on varmasti eri tilanne ja tämän lisäksi sähköautojen määrä on kasvanut hurjasti.

                  Onneksi omat juhannusajot ovat niin, että latureihin ei tarvitse tien päällä turvautua.

                  Comment


                    Asiaa ei ainakaan auta että osassa maata on edelleen aika laajoja alueita ilman sähköä viime päivien myrskyjen jäljiltä. Nuo ovat vielä pääosin niitä harvemmin asuttuja mökkiseutuja jonne kaikki sähköautoilevat kaupunkilaiset pyrkii.

                    Comment


                    • Näkyi olevan facebookissa kysely että montako latausta juhannusliikenteessä ihmiset tarvitsi. Näkyi suurin osa menevän ilman välilatausta perille, seuraavaksi suurin ryhmä tarvitsi yhden. Ainut ongelma mitä raportoivat oli, että polttomoottoriset tukkii latauspaikat toisinpaikoin. Joissain paikoissa tahallaan, yleensä tietämättään. Pari vastannutta arvioi viittä latausta, mutta nämäkin lähti ajelemaan rostiin rastiin lappia ja norjaan jos pääsevät. Nykyisissä alkaa toimintamatkat olla sitä luokkaa että ei näytä oikein ongelmaa muodostuvan.

                      Comment


                        No, ne on julkisia latureita. Jos lähtee oletuksesta että ne on aina varattuja niin ei varmaan tuu yllätyksiä.

                        Mahdoin ite olla tarpeeksi ajoissa aikanaan plugarin kanssa liikkeellä kun laturit oli käytännössä aina vapaana.

                        Hyvä siitä tulee, nythän niitä latureita nousee koko ajan joka paikkaan ja varmaan joku tasapaino tässäkin asiassa löytyy.

                        Comment


                          Mitenkähän mahtaa Suomessa toimia latureille jonotus, kuvitteellinen tilanne että Juhannusliikenteessä vaikkappa PK-seudulta sopivan matkan (latauksen tarve) päässä latauspiste jossa 4 laturia ja 8 autoa lataamassa / odottamassa latausta. Meneekö herrasmiesmäisesti vai muistuttaako formula1-kisan ensimmäisen kurvin meininkiä kun neljälle odottavalle vapautuu yksi laturi. Ja sit kun pikalaturiraivo leimahtaa niin tarvitaanko sinne portsari jakamaan vuoroja vai tehdäänkö jonotuskaista sähköautoille viemään muilta parkkitilaa.

                          Tämä mietelmä tuli mieleen kerran katsellessa varsin turhautuneen näköistä Tesla S kuskia kun Seat Mii vei ABC Renkomäki Lahti toisen 150kW paikan Teslan nenän edestä.

                          Comment


                          • Tuota voinee aika hyvin ennustaa seuraamalla kansan käytöstä ihan polttoainepistooleilla. Toiset on tolkun ihmisiä ja toiset ei.

                            Comment


                            • Onneksi nykyinen suuntaus alkaa mennä viimein laturikenttien suuntaan joka helpottaa tuota tilannetta. Nuo yksittäiset hajasijoitetut yhden paikan laturit ei jatkossa tule enää riittämään. Tuo kempowerin satelliittiratkaisu kuormanhallintoineen on kyllä hieno laite ja alkaa onneksi korvaamaan jo yksittäisiä vanhempia laitteita. Muuten juuri tuo tilanne että hitaasti lataava vie paikkaa pitempään ja nopeasti lataavat joutuu sitä odottamaan. Se ei ole hyvä tilanne palveluntarjoajallekaan.

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                Asiaa ei ainakaan auta että osassa maata on edelleen aika laajoja alueita ilman sähköä viime päivien myrskyjen jäljiltä. Nuo ovat vielä pääosin niitä harvemmin asuttuja mökkiseutuja jonne kaikki sähköautoilevat kaupunkilaiset pyrkii.
                                Ei muuta ku aggregaatti käyntiin, niin täyssähköstäkin tulee hybridi ;)

                                Comment


                                  Juhannuksen menomatka sujui latauksen suhteen passelisti, Tampereen Pirkkalan 150 kW HPC laturilla toinen töpseli vapaana kun kurvattiin pihaan.
                                  Autolle olisi riittänyt 5 min latausta, ihmisillä meni 15 min pehmiksien syöntiin. 38 kWh/15 min=150 kW latausteho eTronissa.
                                  Toisessa letkussa oli musta eTron kiinni, heippa vaan.
                                  43% jäi kun päästiin mökkirantaan, 311 km, olis ehkä riittänyt lataamattakin matkalla.

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti

                                    ... kerran katsellessa varsin turhautuneen näköistä Tesla S kuskia kun Seat Mii vei ABC Renkomäki Lahti toisen 150kW paikan Teslan nenän edestä.
                                    Tuollahan ei ole DC:nä muuta kuin 150kW. Varmaankin se Mii kuski olisi ladannut 50 tai 40kW DC:llä, jos olisi ollut lisäksi. AC 22kW ei pahemmin kiinnosta, jos auto pystyy ottamaan vain 7.2kW.

                                    Comment


                                    • Juu itsekin valkkaan 24kw dc aina jos on saatavilla. Miin latausnopeudella hpc tulee melko kalliiksi, mutta jos se olisi ainut vaihtoehto, niin minkäpä voi tosiaan siinä tapauksessa. Tuo auto olisi saanut tukea 3-vaihe ac edes, kun dc on sen verran hidas. Onneksi tuo on lähiajoon niin naurettavan halpa kulkemaan että satunnaiset pitkät reissut ei sinänsä ole paha. Säännölliseen matkailuun missä pitäisi usein käyttää dc en tuota valitsisi.
                                      Viimeksi muokannut LauriJT; 28.6.2021, 04:42.

                                      Comment


                                        Kolmas vuosi alkaa ihan pian i3 koppakuoriasella ja edelleen olen hyvin tyytyväinen valintaani. Kun takuuaika on umpeutumassa piakkoin, voi alkaa miettiä josko AC Schnizeriltä alustasarjaa yms. hankkisi. Ajaminen tuolla on edelleen hauskaa ja halpaa, siihen en ole ehtinyt kyllästyä vielä.

                                        Comment


                                          ~1500 km roadtrip Itä-Suomi (Savonlinna) ja Kainuu tehtynä. Tämähän on latureista heikoiten varustettua aluetta Suomessa. Mutta tylsää noista on kertoa, kun homma on kuitenkin helppoa. Vaikka juhannuksen ympärillä liikuin, ei ollut latureilla jonotustarvetta. Nyt kesäkelissä tuollainen nimellisesti ~500 km range riittää mainiosti ripeälläkin ajotavalla. Vaikeinta oli vieraassa paikassa (Vuokatti) löytää laturi, kun osoite vie vain muutaman sadan metrin päähän, saisivat laittaa tarkemmat sijainnit gps-koordinaatteina.

                                          Ekan 1000 km välilataukset meni kaupallisilla latureilla, tuli hintaa 37.5€. Loput tuli ladattua mökillä, niin ei ollut ihan noin kallista se loppumatka. Ekaa kertaa aidosti koskaan tänä aamuna piti pysähtyä kahville ennen kuin oli tarvetta auton lataamiselle, Vierumäellä. Samalla autoon maksuttomia sähköjä sen verran, että kahvin hinnan sai pois. :)

                                          Comment


                                          • Ehkä pitää tosiaan peruutella omiakin sanomisiani, sillä ei juhannuksen liikenteestä mitään pitkien latausjonojen kauhukertomuksia sittenkään kuulunut.

                                            Mutta on tuo e-tron kyllä aikamoinen lataushirviö; eilen poikkesin Salossa ja paluumatkalla tavallaan testin vuoksi pysähdyin Lohjalla HPC:lle, latasin n. 35 kWh n. 146 kW keskiteholla (lopetin 80 % kohdalla, kun latauskäyrä alkaa laskemaan) ja koska Shell Rechargen lätkällä minuuttihinta jää alle 30 sentin (alv ja transaktiomaksu huomioiden), niin lataus on jotakuinkin samanhintaista kuin kotona.

                                            Comment


                                              Olen tässä nyt ympäri maata (bensamoottorin kanssa) kulkiessani seurannut tilannetta ja abc-asemilla poiketessa on käytännössä aina ollut vapaata lataustolpilla.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
                                                ...(lopetin 80 % kohdalla, kun latauskäyrä alkaa laskemaan) ja koska Shell Rechargen lätkällä minuuttihinta jää alle 30 sentin (alv ja transaktiomaksu huomioiden), niin lataus on jotakuinkin samanhintaista kuin kotona.
                                                Pikkuakkuisella jotutuu latamaan matkalla täyteen, jos haluaa matkan edistyvän. Siksi kWh perusteinen hinnoittelu ja 40-50kW latausteho sopii parhaiten. . https://www.abcasemat.fi/fi/polttoai...ton-pikalataus Itsellä on käytössä Motolataus, K-lataus ja Fortum Charge & Drive. Virta vaatisi 30€:n alkusaldon ostamisen. Ainakin, kun viimeksi tarkistin.
                                                Viimeksi muokannut Kilu7; 29.6.2021, 12:53.

                                                Comment


                                                • Virran saa ilman sitä 30e panostusta helenin kautta. Tilasin tageineen varuiksi, vaikkei lähelläkään ole virran asemia.

                                                  https://www.helen.fi/sahkoauton-lata...on-latauspiste

                                                  Comment


                                                    Kai kaikki nyt ymmärtää, ettei sähköautoja vielä juuri ole. Jännää tämä keskustelu, jos latauspisteitä on muutama per mesta ja suht harvassa vielä ja ne on tyhjiä niin kertonee siitä että autoja on mitätön määrä. Niitä autoja halutaan taas hirveä määrä ja nopeasti, näen siinä rehellisen ongelman.

                                                    Bensa asemilla on ruuhkaa nykyäänkin silloin tällöin, niissä miljoona tankkauspistettä ja tankkaus kestää luokkaa sekuntteja.

                                                    Comment


                                                      Unohdatko nyt että aika moni "tankkaa" sen sähköautonsa 100% kotona tai työpaikalla? Moniko saa bensaa kotona seinästä?

                                                      Comment


                                                        En unohda sillä niitä autoja on mitätön määrä :) toki ne ladataan kotona myös, jolloin illuusio kasvaa entisestään.

                                                        Ei toki minulta pois, jos haluaa noilla johdoilla leikkiä, lähinnä tuo täysin yksipuolinen sokea lobbaus on typerää.

                                                        Comment


                                                        • Kiitti Lauri. Lumme ja Virta tilattu. Nyt pitäisi olla riittävästi tagia seuraavaan 500km:n menoon 5-tiellä. Harmittavasti useat 50kW DC:t on 0.23-0.30€/min veloituksella. 150kW DC 0.3€/kWh tulisi halvemmaksi, kun on vain 40kW DC autossa käytössä. K-Lataus tarjoaa tuota. ID3:sen 58akku ac11kW ja 100kW DC on aika minimi, jos haluaa yhdellä pysähdyksellä nopsaan perille.

                                                          Comment


                                                            Oon itekin sitä mieltä että sillai kannattaa mitoittaa se auto että se riittää omaan käyttöön ilman että tarvii olla julkisten laturien tai muiden laturinkäyttäjien armoilla. Jos aina kotipihaan tai talliin pysäköidessään laittaa narun kiinni ja sillä pääsee sen mitä tarvii niin kyllä kai sen verran voi johdoilla leikkiä. Ei tulisi mieleenkään enkä voi kenellekään suositella pelkästään lidlien ja abc-asemien laturien varassa olemista. Kai sekin jollekin voi sopia mutta tarvii kyllä aika lailla rennon suhtautumisen liikkumiseen.

                                                            Comment


                                                              Juu noin se homma toimii noilla vehkeillä hyvin, ne kenellä onnistuu kunnon lataus kotona ja matkat riittää, on sitä ideaali käyttäjäkuntaa. Itsellä esim. töissä.

                                                              Muut sitten käyttää muuta voimanlähdettä, joita pitäisi ihan yhtä lailla tukea/kehittää.

                                                              Nyt kun tungetaan käärmettä piippuun hallinnossa ja kyykytetään kaikkea muuta kuin sähköä (jota kyykytetään myöhemmin toki), jota ajetaan ns ainoana vaihtoehtona paniikissa. Sitä kun se ei ole, ongelmia on myös tässä vaihtoehdossa. Samaan aikaan fanit hehkuttaa sokeana samaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X