Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuo on hyvin mahdollista.

    Huomattavan stressaantuneen oloinen myyjä sanoi, että ei lähde tilannetta yhtään kaunistelemaan, kun toimitusaikaa kyselin.

    Kamppis oli siitä huolimatta niin edullinen, että siihen kannatti tarttua.

    Comment


    • https://www.hs.fi/talous/art-2000008713292.html

      Peugeotin tarjous täys­sähkö­autosta sai markkinat kuumentumaan: ”Kaikki ennakko­varattiin loppuun maanantaihin mennessä”

      Oma tarjous olisi vielä voimassa, mutta ei taida huvittaa jäädä odottelemaan pököttiä vuodeksi.

      Melko erikoinen kampanja kun alkaa virallisesti vasta huomenna, mutta kaikki on jo loppuunmyyty?

      Mietin myös, että suliko vastaavien myynnissä olevien autojen arvosta juuri 10ke pois tuon allennusmyynnin seurauksena. Mahtaa harmittaa, jos on juuri ostanut tuollaisen täydellä hinnalla.

      Comment


        "Erikoinen", vai "onnistunut" kampanja?

        Comment


        • Varmaan riippuu keneltä kysyy. Yleensä tottunut siihen jos tuote on tarjouksessa x määrätyn ajan, ei sitä saa alennuksella ennen eikä jälkeen kampanjan.

          Eivät sentään kehdanneet laittaa aprillipäivästä alkamaan tuota.

          Comment


            Niin sitähän ei tiiä oliko ihan tarkoituksella toteutettu alunperinkin noin. Jos lopputuloksena kaikki on myyty ni onhan se onnistunutta markkinointia.

            Comment


            • Onko jotain suosituksia noille voimavirtapistokkeeseen tuleville latausjohdoille? Tarjontaa on paljon ja hinnat alkaa alle 500€:sta. Että ottaako vaan halvimman, esim. tämän verkkokaupan.
              https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...EE-11-kW-Type2

              Ja kysymys latauksesta kun on ensimmäinen sähköauto itsellä. Jos ei ole tarvetta nopealle lataukselle, niin kannattaako ladata pienemmällä virralla, vai aina vaan täydet mitä tuosta 11KW johdolla tulee? Akun keston puolesta ajatellen.
              Periaatteessa itselle kyllä varmasti riittäisi suurimmaksi osaksi tuo mukana tullut suko pistorasiaan tuleva johto ja sillä joka yö lataus, mutta ehkä sitä olisi kuitenkin hyvä olla varmuuden vuoksi tuollainen johto milla saa tarvittaessa nopeasti täyteen.

              Comment


                Ehdottomasti mieluummin voimavirtapistoke, jos on vara valita.

                Comment


                • AC-lataus on aina verrattain hidas, joten en usko, että on suurta eroa akun keston kannalta lataako 1.8/3.6/7.3/11kW

                  Comment


                    Sehän riippuu ihan auton omasta laturista, mitä se akkuun syöttää. BMW:n sisäinen laturi AC-puolella antaa maksimissaan akkuun reilu 7kW teholla riippumatta siitä miten paljon latausasema antaa.

                    Comment


                    • Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti

                      Ja kysymys latauksesta kun on ensimmäinen sähköauto itsellä. Jos ei ole tarvetta nopealle lataukselle, niin kannattaako ladata pienemmällä virralla, vai aina vaan täydet mitä tuosta 11KW johdolla tulee? Akun keston puolesta ajatellen.
                      Periaatteessa itselle kyllä varmasti riittäisi suurimmaksi osaksi tuo mukana tullut suko pistorasiaan tuleva johto ja sillä joka yö lataus, mutta ehkä sitä olisi kuitenkin hyvä olla varmuuden vuoksi tuollainen johto milla saa tarvittaessa nopeasti täyteen.
                      En tiedä toisista merkeistä, mutta e-Nirossa 11kW AC-lataus lämmittää erikseen akkuja latauksen lisäksi, silloin kun winter mode on valittu. Itse käytän pakkasilla ennen pitempää matkaa. Saa akut parempaan valmiuteen DC-pikalatausta ajatellen. Ei noilla pienillä virroilla invertterin kautta ole mitään merkitystä akun kestolle ja ei pitäisi olla DC:lläkään. Jatkuva 100%:iin lataus se haitta on, jos oikeasti sekään.

                      Comment


                        Ei tullu pököttiä tänne kun en ruvennu hihasta vetoihin ohi kampanjan yhteysvälineiden. Viikon päästä eli keskiviikkona kysyivät metroautosta kiinnostaisko bensapeli.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                          En tiedä toisista merkeistä, mutta e-Nirossa 11kW AC-lataus lämmittää erikseen akkuja latauksen lisäksi, silloin kun winter mode on valittu.
                          Oletko tämän ihan mittaamalla todennut? Yleisesti winter moden on kerrottu lämmittävän akkuja vain ajossa tiettyjen ehtojen täyttyessä. Pitää olla riittävän kylmä JA akun pitää olla riittävä tyhjä ja sittenkin siinä tuntuu olevan vielä jotain sumeaa logiikkaa.

                          Latauksessa en ole kuullut tämän akkuja erikseen lämmittävän. Ja jos lämmittäisikin, niin ei siitä lämmöstä ole mitään jäljellä satojen kilometrien ajon jälkeen DC-laturille kaarrettaessa. Lämpöpumppu imuroi akustosta kaiken siellä syntyvän tai siellä jo olevan lämmön ja siirtää sen ohjaamon lämmittämiseen.

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti
                            Onko jotain suosituksia noille voimavirtapistokkeeseen tuleville latausjohdoille? Tarjontaa on paljon ja hinnat alkaa alle 500€:sta. Että ottaako vaan halvimman, esim. tämän verkkokaupan.
                            https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...EE-11-kW-Type2

                            Ja kysymys latauksesta kun on ensimmäinen sähköauto itsellä. Jos ei ole tarvetta nopealle lataukselle, niin kannattaako ladata pienemmällä virralla, vai aina vaan täydet mitä tuosta 11KW johdolla tulee? Akun keston puolesta ajatellen.
                            Periaatteessa itselle kyllä varmasti riittäisi suurimmaksi osaksi tuo mukana tullut suko pistorasiaan tuleva johto ja sillä joka yö lataus, mutta ehkä sitä olisi kuitenkin hyvä olla varmuuden vuoksi tuollainen johto milla saa tarvittaessa nopeasti täyteen.
                            Onnea Teemu Teslan kanssa, hyvä valinta, onko performance vai LR?

                            Kotilatauksessa voi auton akun puolesta ladata millä virralla vaan, se ampeerien ero ei kuluta akkua. Ylettömän paljon pikalataaminen voi syödä akun kapasiteettia, mutta aika harvinaista sekin. Virran rajoitus kotona on kuitenkin järkevää, varmistamattomista suko (normi) pistorasioista voi ottaa 8A tai max 10A, muuten on paloriskiä yms. Ja kun se on yhdessä vaiheessa olevaa virtaa, niin teho jää alas, etenkin talvella, jos auto on ulkona ja akku kylmä. Akkua lämmitetään vähän ladattaessa, ja se kai kemiallisestikin lämpenee lataustapahtumassa (isommilla virroilla), tätä voi hyödyntää kahdella tavalla: laittaa latauksen käyntiin heti ajosta tullessa, kun akku on lämmin -> pienempi häviö. Tai sitten lataa juuri ennen lähtöä, niin akku lämpenee jo ladatessa, eikä vasta ensimmäisten kilsojen aikana. 11kW (3-vaihe) latauksessa voi sulakkeet paukkua, riippuen muusta käytöstä ja pääsulakkeista, eli pienempi riesa voi olla ottaa vähän matalammalla virralla.

                            Tuosta matkakaapelista ei ole kokemusta, mulla on mökkikäyttöön Teslan matkalaturi (3 vaiheinen, 11 kW), toimii, mutta taisi olla loppuunmyyty.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja Mika__M Näytä viesti

                              Oletko tämän ihan mittaamalla todennut? Yleisesti winter moden on kerrottu lämmittävän akkuja vain ajossa tiettyjen ehtojen täyttyessä. Pitää olla riittävän kylmä JA akun pitää olla riittävä tyhjä ja sittenkin siinä tuntuu olevan vielä jotain sumeaa logiikkaa.

                              Latauksessa en ole kuullut tämän akkuja erikseen lämmittävän. Ja jos lämmittäisikin, niin ei siitä lämmöstä ole mitään jäljellä satojen kilometrien ajon jälkeen DC-laturille kaarrettaessa. Lämpöpumppu imuroi akustosta kaiken siellä syntyvän tai siellä jo olevan lämmön ja siirtää sen ohjaamon lämmittämiseen.
                              Olen todennut asian Car Scanner ELM OBD2:lla. Ajossa lämpeää n10c asti. AC ja DC latauksessa akkujen ja jäähdytysveden lämmöt nousevat yli 20c. Ohjelmassa näkyy kaksi lämpövyöhykettä, jossa toinen aktivoituu ajossa ja toinen latauksessa. Myös jäähdytysveden vesikierto näyttäisi aukeavan 20c jälkeen.

                              Käytin autoa joulukuussa kajaanissa merkkarilla, kun ei ottanut -20c pakkasilla kuin 23kW DC latauksessa vastaan ja laturi ilmoitti auton rajoittavan. Totesivat AC latauksessa akkujen lämmityksen toimivan. Reissun jälkeen käytin lahdessa merkkarilla samasta syystä. Heilläkään ei olut DC laturia, mutta totesivat akkulämmityksen toimivan AC latauksessa. Autossa oli kuulemma uusin softa ja eivät tehneet muuta. Kuitenkin tuon käynnin jälkeen on akut lämmenneet ajossa käytännössä 7-9c lämpöön. Tuolla kun ajaa lataukseen, niin nopsaan on akkulämmöt yli 20c. Toisella reissulla otti pakkasella 50kW laturista 49kW, josta lataukseen meni 48kW. Nämä nyt on vain minun omia havaintoja.
                              Viimeksi muokannut Kilu7; 4.4.2022, 09:02.

                              Comment


                                https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/...2-00ca6f3c6b9d
                                Teslan huolto ei saa ylistystä.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                                  Onnea Teemu Teslan kanssa, hyvä valinta, onko performance vai LR?
                                  Kiitos, toi on ihan perus long range, vm. 19. Taitaisin pärjätä pelkällä mukanan tulleella shuko-laturilla, kun näillä meidän normiajoilla akusta ei päivän aikana ole kulunut kuin 10-30%, mut eiköhän sitä joskus ole tarvetta ladata enemminkin. Taidan tilata tämän, kun on tuolla latauksen pysäytysnapilla. https://laturille.shop/products/e-ta...-napilla-3x16a

                                  Teslan huolto ei saa ylistystä.
                                  Tässä saanut tutustua tuohon, kun olen yrittänyt varata aikaa tuuli- ja kattolasin vaihtoon, jotka todettiin vaihtokuntoisiksi auton luovutuksessa. Eilen sovellus tarjosi huoltoaikoja pelkästään Ruotsiin, mut tänään sain ajan Lempäälään 1.5kk päähän. Ja jos nyt oikein käsitin niin tuo on kuitenkin tarkoitus hoitaa Turun Autoklinikalla. No tässä tilanteessa asialla ei ole mikään kiire, mut jos olisi joku kiireellisempi asia niin eipä tuo nyt ensi kokemuksen perusteella multakaan ylistystä saisi.

                                  Comment


                                    Yli 1 kk huoltojonoja ja korjausaikoja on kyllä vaikea puolustella. Teslaa ostaessa juuri tuosta syystä otin keskeytysvakuutuksen kaskoon, että saa sijaisauton ainakin kolaritilanteessa. Tietystikään sekään ei auta, jos auto porsii takuun ulkopuolella, ja takuuaikanakin sijaisauto saattaa olla jokin polttis, jolloin kuvitellut polttoainesäästöt jää saamatta. Noilla myynnin kasvuluvuilla tulee olemaan pysyvä haaste saada huolto riittävälle tasolle, vaikka sitä onkin paljon vähemmän kuin normiautoissa.

                                    Itsellä ei ole käynyt vielä huono tuuri tässä asiassa. Itse asiassa huolto on pelannut hyvin, kun siihen tottuu. Appin kautta varailee huollon, viestintä appin tai tekstarin kautta, ja huolto kävi esim minulla kotipihassa pienen takuukorjauksen, vaikka asun siis vartin ajomatkan päässä Teslan huollosta. Samalla tehtiin ensimmäinen suunniteltu huoltotoimenpide, sisäilmansuodattimen vaihto. Koko huoltokulu nyt 56 tkm aikana 28€. En nyt varsinaisesti kaipaa Audin €€€ -veloituksellista marmoria ja brandi-väritettyjä vessakalusteita, saati puhelinpalvelua, johon jonottaa, että vastataanko vai ei.

                                    Comment


                                      Tesla advisoreita on aika monta paikkaa haussa tälläkin hetkellä. Liittynee edelliseen.

                                      Comment


                                      • Nyt on 9tkm:ä napsastanut Kian mittariin. Lauantaina siirtyy jälleen nokka kohti pohjoista. Täytyy taas tutkailla mitä akkulämmöt yms. näyttää. Tällä menolla voi tulla ajoa 30tkm:ä auton ensimmäisenä vuotena.

                                        Comment


                                        • Tuossa screenshot maantieajosta ennen ensimmäistä latausta ja pian sen jälkeen. Matkaan lähdetty ilman latausta kylmillä akuilla yön jälkeen.
                                          Click image for larger version  Name:	Ajo.jpg Views:	0 Size:	62,2 Kt ID:	1938737 Click image for larger version  Name:	Lataus.jpg Views:	0 Size:	65,4 Kt ID:	1938738

                                          Comment


                                          • Pääseköhän tuota EV6 GT:tä koeajamaan Suomessa tänä vuonna. Siihen voisi vielä joskus päivittää nykyisen ajokin.


                                            https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...atta-260-km-h/

                                            Comment


                                              Vaikka vanha onkin, ei i3 nyt ihan hirveästi sähköä vie, kun kelit lämpeni.


                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • Ja vähällä menee myös E-Golf



                                                Viimeksi muokannut Killeri; 25.4.2022, 16:30. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                                                Comment


                                                  Keskituntinopeus toki jonkin verran vaikuttaa kulutukseen.

                                                  Comment


                                                    Itsellä tuo työmatka on sen 47km suunta. Nyt on aamuisin ollut aste tai pari pakkasta. Töihin mennessä on kulutus ollut vähän alle parikymmentä kwh:ta sadalle. Takaisin tullessa sama matka samankaltaisella ajotyylillä mutta noin +10° lämmössä 14-15kwhta. Kolmellatoista alkaviin lukemiin olen päässyt mutta en koskaan kahdellatoista.

                                                    100kw E Golfilla siis.

                                                    ​​​
                                                    Viimeksi muokannut Lipponen; 25.4.2022, 17:22.

                                                    Comment


                                                    • Minä ajan 42km suuntaansa 85kW E-Golfilla. Tänään 79 keskinopeudella ilman pihistelyjä 15,1.
                                                      Tuo 12,7 oli ”haamukulutus” kaikin mahdollisin pihistelykeinoin. Sisäpuhallin on silloin isossa roolissa.
                                                      Viimeksi muokannut okkim; 25.4.2022, 19:55. Perustelu: Tapatalk allekirjoitus poistettu, muuta asetuksia.

                                                      Comment


                                                      • Laitoin pääsiäisenä tilaukseen täyssähköisen Opel Mokka e (en sitten ostanutkaan sitä aa vitosta isolla diiselillä). Kivan näköinen auto maltilliseen hintaan. Varusteista ruksin melkein kaiken mitä löytyy. Sähköpenkkejä tulen kaipaamaan, mutta kai ilmankin pärjää. Opelissa on 50kW akusto. Riittänee omaan ajoon, joka on enimmäkseen tosi lyhyen matkan ajoa. Toimitusaika 3kk oli aika iso vaikutin tässä hankinnassa.

                                                        Talon nurkalle asennettiin perjantaina voimavirta. Meinasin hakea Motonetista (tai muualta) tämän laturin: https://m.motonet.fi/fi/tuote/450190...2-3-vaihe-11kW
                                                        Ystävällä hyviä kokemuksia tuosta laitteesta ja mukaan otettavuus on silkkaa plussaa.

                                                        Comment


                                                          Viikonloppuna 500 km, kulutus 35 kWh, mittarinopeutta 80/100 rajoitusten mukaan

                                                          Comment


                                                          • Ooppelissa on muistaakseni käytettävissä 45kwhkuten muissakin sen sukulaisissa. 50kwh on brutto.

                                                            Comment


                                                            • Jep, ooppeli, sitikka ja pökötti menee samalla tekniikalla. 50kWh on akkujen brutto. Mielestäni akkujen koko pitäisi ilmoittaa pelkästään nettona, kun sillä kuitenkin toimitaan. Näköjään se kulutus tippuu omassakin sähkölaatikossa, kun ilmat lämpenee. 11tkm:ä napsahti tänään mittariin. Odotettua enemmän on tullut ajoa. Toki kaikki mahdolliset perheen ajot menee sähköllä. Kunhan jälkikasvu on saanut opetusluvilla ajokortit, niin dieselikin vaihtuu toiseen sähköautoon.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X