Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Meidän rivari yhtiöön asennettiin viime vuonna kesällä latausvalmiudet kaikkiin autopaikkoihin(20kpl) olin itse mukana projektin tilaamisessa ja valmistelussa hallituksen roolissa vaikken sähköautoa omistakaan.

    Meillä on yhtiössä 2 katosta ja toiseen vedettiin valmius eli kaapelille putki ja datakaapeli kuormanhallintaa varten ja toiseen katokseen tuli uusi jakokeskus sähköautoille, jossa on nyt 3 kpl plugareita. Laitteina on garon 22kW laturit ja niille kuormanhallinta. Sähköpääkeskukseen tuli uusi keskus ja kentän sulakekokoa nostettiin ja talon pääsulakkeita myös.

    Oltiin tässä asiassa ajoissa liikenteessä(loppu syksy 2019) ja selviteltiin asiat hyvin, mihin meidän sähköliittymä ja lämmityskentän piuhat riittää, kuinka paljon on yhtiössä tietyllä aikavälillä kiinnostuneita sähköautoon. Lisäksi otettiin ihan asiantuntijoilta lausunnot ja esiteltiin asia yhtiökokouksessa. Yhdellä osakkaalla oli jo tässä vaiheessa plugari. Saatiin vielä hommalle 55% ARA-avustus niin homma oli todella edullinen yhtiölle/osakkaille. Nyt on sitten jokaisella mahdollisuus ostaa laturi ja ladata autoaan omakustanne kWh-hinnalla.

    Isännöitsijät voisivat olla enemmän aktiivisia näissä kun tuo sähkö lienee sitä tulevaisuutta vaikkei kaikki niin ajatelekaan ja kustannuksilla peloitellaan minusta ihan turhaan. Kannattaa muistaa että tuo ara-avustus tuskin on ikuinen toimi hallitukselta.

    Comment


      ARAlla on muuten melkoinen jono tällä hetkellä ja viime vuoden hakemuksia käsitellään edelleen. Jono lienee ainakin 7 kk. Lisäksi viime vuoden tukirahat on käytetty, ja tukiprosentti putoaa viime vuonna tehtyjen hakemusten osalta 35 prosenttiin, koska päätös tulee tämän vuoden puolella.

      Comment


        Aijaa se on tippunut jo noin paljon, hyvä että oltiin tilanteessa ajoissa. Käytännössä tuo lataushomma konkretisoituu jokaisessa yhtiössä viimeistään siinä vaiheessa, kun ensimmäinen ladattava liikutin ilmestyy pihapiiriin. Vaikka meillä autopaikat ovat osakkaan hallinnassa niin oli aika läpihuutojuttu yhtiökokouksessa, sattunut hyvä talonyhtiö omalle kohdalle.

        Comment


        • Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
          Niin Lahdessa pärjää, kun ei pahemmin poistu paikkakunnalta. Ilmeisen näkemysasioita nämä sähköauton lataukset. Kärkkäisen neljän auton 60kW latauskentällä kun onkin sitten neljä autoa latauksessa, niin keskimäärin 15kW latausteho ei päätä huimaa, siis jos tarvis sitä latausta muuhunkin kun laittaa auton lataukseen kaupassa käynnin ajaksi ja sähköä tulee mitä tulee. Siis että jos seuraavana aamuna pitäisi lähteä tekemään joku vaikkapa 100km ajosuorite ja ilman latausta sama takaisin.

          Lahdessa reilut 10 noita ~50kW DC-latauksia (joista 4kpl Kärkkäisen 60kW/1-4) ja sitten muutama suurteholaturi. Ei tossa nyt hirveän vahvalla pohjalla vielä olla jos aikoo täysin julkisen latauksen piirissä olla.

          En siis väitä etteikö pärjäisi mutta "Lahdessa pärjää sähköautolla helposti" on kyllä aika subjektiivinen näkemys.
          Mitä nyt itse olen sähköautoillut reilu pari vuotta, niin yhdessäkään maksullisessa latauspisteessä Lahdessa ei ole olleet paikat täynnä koskaan. Kärkkäisellä on harvinaista nähdä edes yksi auto maksullisessa latauksessa. Mutta siellä ilmaiset ac:t on viikonloppuisin täynnä. Lidlin ja Mailin ilmaiset DC-lataukset miehittää samat Teslat ja ID:t. Hyvin oppii tuntemaan sähkölokit, kun itse käy kaupassa ja toiset sitten hakee halpaa sähköä autossa istumalla. Launeen mäkkärillä HPC- laitteet seisoo tyhjillään aina kun ohi ajaa ja se tapahtuu joka päivä. Jos pitää matkaa tehdä Lahdesta 100km:ä johonkin suuntaan, niin millä reitillä ei ole laturia, vaan pitää koko matka ladata valmiiksi? Kuhmoiseenkin on vain 80km:ä. Jämsään sitten 120km:ä, joten olisiko se siinä välissä?

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
            Jos pitää matkaa tehdä Lahdesta 100km:ä johonkin suuntaan, niin millä reitillä ei ole laturia, vaan pitää koko matka ladata valmiiksi? Kuhmoiseenkin on vain 80km:ä. Jämsään sitten 120km:ä, joten olisiko se siinä välissä?
            Niin, kun tää ei ole sitä että mennään Lappiin ja suunnitellaan etukäteen stopit siihen matkalle vaan, että esim. ajetaan työaikana työajoja - ilman suurempaa esisuunnittelua. Jos on pajalla/konttorilla/kaupassa/jne joka työpäivä töissä missä ei tule sanotaan viikottaisiin ajoihin mitään ennakoimattomia muutoksia, niin tankkaahan sitä bensaakin vaikka joka päivä seuraavan päivän tarpeiksi. Mutta sit kun pitääkin lähteä kauemmas ja bensa-aseman mittari on rikki niin on kusessa.

            Jos vaikka pitäis Lahdesta ajaa Helsinkiin viikon verran ilman että määrän päässä saa ladattua niin onhan se aika haastava case julkisilla latauksilla? Mutta olet oikeassa ja tää nyt sopii minuun juuri nykysen asumuksen tiimoilta, mäkkäriin jos vaihtais ruokavalion tai siellä latais tai loppuis ruoka ennenkuin auton latautunut olis sen 1,5km kävelyä kotiin odottamaan... tai Tierillä ajaa. Ja sitten kun on se mäkkärin laturi jumissa niin raavitaan päätä että mitäs sitten.

            Click image for larger version

Name:	image_81661.jpg
Views:	1548
Size:	43,3 Kt
ID:	1942235
            Viimeksi muokannut andre_; 2.6.2022, 22:14. Perustelu: edit: vaihdoin kuvan kun laajentamalla kommentit tuli paljon kuvaavampia kommentteja

            Comment


              Jos nyt tälleen tilanteen ulkopuolelta ajattelee asiaa ja välillä sen laturin maksajan, ei käyttäjän, kannalta. Mietitäämpä hetki minkä vuoksi jokin yritys haluaisi tarjota pihassaan ilmaista sähköä ohikulkijoille? No tietenkin sen takia että se on tietty kilpailuetu ja sillä koitetaan saada asiakkaat käyttämään mieluummin tämän yrityksen palveluita kuin kadun toisella puolella olevan. Jos Lidlin pihassa saa ostosten ajan ilmaista virtaa mutta kadun toisella puolella S-marketissa ei tai mäkissä saa mutta hesellä ei niin kyllähän se jossain määrin kuluttajien käyttäytymistä ohjaa. No kuinka monta niitä latureita sitten laitetaan pihaan? Ei sekään mitään arpapeliä ole vaan tarkkaan mietitty niin että kustannustehokkuus ja hyöty maksajalle on mahdollisimman suuri.

              Jos kaikki tai suuri osa latureista on minä tahansa ajanhetkenä vapaana niin investointi on ollut huono. Jos ne ovat koko ajan käytössä niin toivottavasti edes osa käyttäjistä on latauksen aikana käyttämässä latauksen tarjoavan yrityksen palveluita. Näinhän se menee, ei nuo mitään hyväntekeväisyyttä ole kuin poikkeustapauksissa. Ja tässä on minun mielestäni se koko asian pihvi kun puhutaan julkisista latauksista. Ei niitä laturitolppia ilmesty sitä mukaa lisää vaikka edelliset olisi koko ajan 100% kapasiteelilla käytössä. Ne ovat kalliita hankintoja joilla on pitkät takaisinmaksuajat. Tällä hetkellä vielä on pientä etumatkaa niillä yrityksillä jotka ovat ensiaallossa lähteneet mukaan mutta kun kilpaililjat tulevat perässä niin tilanne väistämättä tasaantuu ja tämä kilpailuetu poistuu. Siinä vaiheessa laturien määrä ja saatavuus kaiken kaupallisen järjen mukaan alkaa seurata normaalia kysynnän ja tarjonnan lakia. Aivan kuten siellä Savukoskella on käymässä polttoaineen jakelun kanssa.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                Jos vaikka pitäis Lahdesta ajaa Helsinkiin viikon verran ilman että määrän päässä saa ladattua niin onhan se aika haastava case julkisilla latauksilla? Mutta olet oikeassa ja tää nyt sopii minuun juuri nykysen asumuksen tiimoilta, mäkkäriin jos vaihtais ruokavalion tai siellä latais tai loppuis ruoka ennenkuin auton latautunut olis sen 1,5km kävelyä kotiin odottamaan... tai Tierillä ajaa. Ja sitten kun on se mäkkärin laturi jumissa niin raavitaan päätä että mitäs sitten.
                Andren ongelmista saa kyllä aina hyvät naurut, näkee oikein rivien välistä, miten vahvalla kokemuksella näitä kommentoidaan :D

                Julkisten latureiden ruuhkista, nyt alkaa jo Teslan verkossakin olla harvassa ne tapaukset, että koko laturikenttä olisi tyhjänä, pl. Pyhtää. Ruuhka-aikoina saattaa olla useinkin puolet tai 3/4 lähes jatkuvasti käytössä. Mutta odottaminen on silti todella harvinainen ilmiö, ja puhutaan enemmänkin minuuteista. Se hyvä puoli noissa kentissä on, että aina on vähintään neljä tolppaa, ja mitä useampi tolppa, sitä paremmin todennäköisyydet ovat sillä puolella, että yksi on vapaana. Toki huomaavaisuus (ja Teslan ruuhka-ajan sakkomaksu) voi vaikuttaa siihen, että täydeltä asemalta lähtee auto pian pois, kun jonoa alkaisi tulla.

                Epäilemättä juhannusliikenteessä nähdään taas otsikoita, kun jonotetaan lataamaan. Mutta on marginaalinen ilmiö, onneksi itsellä menee 360 km mökkimatka latailematta, eli jonotukset sitten ihan muuten vaan ruuhkan vuoksi.

                Comment


                  Ei tuo mulle ole ongelma. Osaan kyllä laskea paljon tuollainen sähköauto kuluttaa, millä nopeudella se lataantuu, kauan siihen lataukseen menee aikaa ja kuinka pitkälle pääsee milläkin autolla jos sitä kotona hidaslataa.

                  edit: niin, siis se ei ole mulle ongelma koska tiedän etukäteen että tuosta tulisi ongelma. Siispä kun en tuollaista sähköautoa hanki, niin vältän ongelman syntymisen.

                  Lähinnä kommentoin kun täällä julistetaan sähköautojen ylemmyyttä ja vähätellään kuinka haastavaa tuo noilla liikkuminen on. Tietysti noilla ketkä ylemmyyttä julistaa, on omasta takaa kotona latauspuitteet kunnossa tai sitten ajo on niin vähäistä ettei juurikaan kohtaa noita ongelmia.

                  Tietysti se on mielipideasia, jos aamulla ajaa tunnin ja on kahdeksan tuntia töissä ja siihen vielä tunti ajoa illalla. Siis kymmenen tuntia yhteensä. Siihen lisäksi vaikka tunti auton lataamista päivässä jossain julkisella paikalla ja autossa istuen, niin siitäkö ei pitäisi välittää ja pitää sitä hankalana?

                  Comment


                    Ehkäpä he, jotka sähköauton ylemmyyttä julistavat ja vähättelevät haastavuutta, ovat arvioineet päivittäiset käyttötarpeet ja hankkineet sillä perusteella sellaisen sähköauton, jolla nämä ajot ilman hankaluutta suoritetaan. Niin minä ainakin tein. En julista paremmuutta, mutta sen voin sanoa, ettei mitään hankaluutta ole kolmen vuoden aikana latauksien suhteen ollut siinä mielessä, että aina on latauspaikka löytynyt jos sitä on tarvinnut. Toki muita, ehkäpä lähinnä harmituksen aiheita, on lataustouhut aiheuttaneet. Autolla ajaa, säätilasta ja ajotavasta riippuen 90-150 km latauksella, ja kun yli 90 % päivittäisestä ajosta on alle 100 km, niin tuo toimintamatka on riittänyt oikein hyvin. Kyllä autoa ladataan kaupanpihalla jos se on "maksuton", koska miksipä ei sitä hyväkseen käyttäisi kun kauppias on sen kustannuksen hinnoissaan epäilemättä huomioinut.

                    Paikallisen Juustoportin pihaan on ilmestynyt 4 x 150kW pikalatauslaitetta. Enimmäkseen näyttävät olevan tyhjinä, ehkä ihmiset eivät vielä ole niitä huomanneet. Maksullinen toki on tämä pikalataus. Samalta pihalta löytyy maksuttomia AC-tolppia, ne on joko 11kW tai 22kW. Kauppojen pihoilta löytyy lisää maksuttomia 22kW AC-tolppia, eli näin pieneen kylään on saatu reippaahkosti latauskapasiteettia.

                    Onneksi tässä maassa on vielä varaa valita millä ajaa.

                    Comment


                      Tietysti se on mielipideasia, jos aamulla ajaa tunnin ja on kahdeksan tuntia töissä ja siihen vielä tunti ajoa illalla. Siis kymmenen tuntia yhteensä. Siihen lisäksi vaikka tunti auton lataamista päivässä jossain julkisella paikalla ja autossa istuen, niin siitäkö ei pitäisi välittää ja pitää sitä hankalana?
                      Mitähän minä nyt en tässä ymmärtänyt? Siis kotona tai töissä ei ole minkäänlaista latausmahdollisuutta, ja julkinen latauspistekin niin hidas että pitää ladata tunti joka päivä? Mutta offtopiccina, käytetyistä näyttää olevan pulaa, tuollainen tuli postissa:
                      Attached Files

                      Comment


                        Niin, ratkaisuna esitettiin Kärkkäisen latauspaikkoja joka on neljäpaikkainen 60kW latauskenttä. Kahden tunnin ajot 25kWh+25kWh. Tuon 50kWh lataaminen riippuen k.o. latauskentän asiakkaista 50min - 3h20min olettaen että tehot jakautuvat tasan käyttäjien kesken. Menikö mun laskut jotenkuin dramaattisesti pieleen kun mulla ei ole sitä sähköauton lataamisen kokemusta? Luulin että tää sähköautojen sähkö on samanlaista muukin sähkö että näitä juttuja voi laskemalla laskea?

                        Tietysti on Lahdessa moottoritien varressa 2x150kW ja 2x350kW mutta nekin näkyy kovin usein olevan varattuna. Sitten on noi mäkkärin 200kW laturit 300kW latauskentällä... kyseenalaisella toimivuudella?

                        Oletuksella että kotiin saisi 1,8kW laturin ja sillä valuttelee ilman häviöitä niin 10 tunnissa se olisi sen 18kWh.

                        Summa summarum: ei todellakaan kovin käytännöllistä mutta mahdollista.
                        Viimeksi muokannut andre_; 3.6.2022, 20:58.

                        Comment


                        • Tänään mökillä piipahtaessa, huomasin että myös Parkanoon on tulossa useita pikalatureita lisää. Eipä siellä ole aiemminkaan ruuhkaa ollut, mutta suunta on positiivinen.
                          Itsellä nyt 2,5kk täyssähköilyä takana (toki pakettiautolla tullut välillä ajettua, jos tarvinnut isompaa tavaraa rahdata). Kilometrejä kohta 10t takana, eikä vielä ole kertaakaan ollut ongelmaa, että olisi sähkö loppunut kesken tai ollut jokin paniikki latauksien kanssa. Öisin on kotona laturissa, jos pidempiä reissuja ollut päivän aikana, ettei kotisähkö riittänyt, niin pikalatureissa ollut ainakin toistaiseksi aina tilaa. Ainoastaan nuo Lidlien yms ilmaiset pikalaturit tuntuu olevan aina varattuna teslojen toimesta. Tuokaan ei ole aiheuttanut ongelmaa, on vaan jäänyt se parin euron hyöty saamatta siltä osalta.
                          Ongelmaksi voisi tulla, jos pitäisi ajaa päivittäin yli 200km / suunta, ilman että saisi järkevästi ladattua päätepisteellä. Vaatisi siis aina pienen ylimääräisen pysähdyksen jossain huoltomasemalla tms, mistä löytyy pikalaturi.

                          Comment


                            Tesla MX90, 50 tkm, 23 kk ja nykyinen eTron55, 50 tkm, 19 kk. Kotona ja toimistolla 3.6 kW kiinteät laturit, ei tarvetta edes joka päivä laittaa kiinni laturiin. Työpaikan vieressä K-latauksen 22 ja 50 kW laturit, niistä muutaman kerran ottanut nopeampaa latausta.
                            Tietysti pidemmillä matkoilla >200 km latausta matkalla. Kertaakaan en ole jäänyt jonottamaan, jos laturit varattuna/epäkunnossa/latausteho alhainen -> jatkan matkaa seuraavalle.
                            Sopii minulle, ei välttämättä kaikille, onneksi on valinnanvapaus.

                            Comment


                            • E-tronista kun puhutaa niin voi kyllä unohtaa noi 17-18kwh/100km kulutukset. E-troni vie kyllä helposti 23-30kwh/100km. Tuo muutama kwh ero vaikuttaa aika paljon jos laitailee yhdellä vaiheella.

                              Taloyhtiöissä yms. joissa useita paikkoja niin kaapeloinnin lisäksi voi tulla vastaan muuntamo/yhtiön sähkönsyöttö. Ne kun yleensä on myöskin mitoitettu yhtiön suunnittelun aikaiseen kulutukseen. Eli jos siellä on pihistelty ja maahan kaivettu 3x2,5mm2 kaapeli /tolppa, niin varmasti myös muuntamo on mitoitettu sen mukaan. Eli vaikka se tolpan vaihto laturiksi ei paljoa maksa niin se että talon syöttö ei riitä maksaakin sitten jotain aika älytöntä. Varsinkin kun sähköautojen latauspisteet voi tuplata tarvittavan kapasiteetin.

                              Comment


                                No tässäkin pari sähköautoilijaa todisti, ettei koe ongelmaksi tuota lataamista. Olen viime aikoina havainnut, että latausongelmat, kuten muutkin sähköautojen ongelmat, tuntuvat kerääntyvän polttonesteillä kulkevien ihmisten ongelmiksi.

                                Latauskenttien koko ja tehot muuten näyttävät olevan kasvussa. Tesla pystyttää paraikaa Kärsämäelle 12 x 250 kW kenttää, siinä jo ruuhka-aikaankin menee aika iso porukka läpi. Keskimääräinen lataustarve tuolla (piikki)teholla lienee reilusti alle 20 minuuttia, eli on jo useita kymmeniä autoja tunnissa.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                                  Tesla pystyttää paraikaa Kärsämäelle 12 x 250 kW kenttää,
                                  Saako tuollaisesta ulos sen 12x250kW = 3MW, vai tuleeko asemalle maltillisempi syöttö, jota jaetaan lataajien kesken, maksimissaan 250kW per kärry? Ymmärrän, että kaikki ei ole koko aikaa käytössä ja autojen lataukset kulkevat eri tahdissa, jolloin kulutus per latauspaikka vaihtelee.

                                  Onko tällaisesta tietoa, vai onko se noiden tarjoajien "salaisuuksia" ?

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja Anamonta Näytä viesti
                                    E-tronista kun puhutaa niin voi kyllä unohtaa noi 17-18kwh/100km kulutukset. E-troni vie kyllä helposti 23-30kwh/100km. Tuo muutama kwh ero vaikuttaa aika paljon jos laitailee yhdellä vaiheella.
                                    No ei ihan, kyllä 18 lukemaa tulee helposti jos matka muuta kuin motaria. Ehkä jopa 17 alkusellakin. Tänää tulin 80km sekalaisen, mikä sisältää kaikkea mahdollista 18.9 lukemalla ja yrittämättä sen kummemmin.

                                    Ainakin e-tron sportback missä kaikki päivitykset menee pienellä, varsinkin lämpimällä kelillä.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                                      Niin, ratkaisuna esitettiin Kärkkäisen latauspaikkoja joka on neljäpaikkainen 60kW latauskenttä. Kahden tunnin ajot 25kWh+25kWh. Tuon 50kWh lataaminen riippuen k.o. latauskentän asiakkaista 50min - 3h20min olettaen että tehot jakautuvat tasan käyttäjien kesken. Menikö mun laskut jotenkuin dramaattisesti pieleen kun mulla ei ole sitä sähköauton lataamisen kokemusta?
                                      Yleensähän sähkölatauskentät on kuormanhallinnalla, joka keskustelee auton BMS:n kanssa. Autokohtainen latausteho voi vaihdella suurestikin. En usko, että esittämäsi pahin esimerkki tulee koskaan toteutumaan mainitulla latausasemalla. Kun tuosta melkein joka päivä ajan ohi, niin yleensä nuo paikat on tyhjillään.. Jos joku bongaa tuosta pisteestä 4 autoa lataamassa samaan aikaan, niin kannattaa ottaa valokuva. On sen verran harvinainen tapahtuma. Eilen kävin lidlissä ja latasin samalla, kun CCS oli vapaana. Chademo oli käytössä, mutta en katsonut paljonko se otti tolpasta. Minulle tuli autoon 46kW, 50kW pöntöstä ja kait ne loput meni sille toiselle. Mailin ilmaisella pikalaturilla on myös usein kumpikin paikka täynnä, mutta siinäkin taitaa kuormanhallinta toimia.
                                      Viimeksi muokannut Kilu7; 7.6.2022, 12:24.

                                      Comment


                                      • Tuossa Kempowerin ratkaisu, joka yleistyy ainakin ABC-latauksella.

                                        "Latauskaapin 200kW maksimiteho voidaan jakaa monella tavalla – esim. kaikki 200kW yhdelle latausliittimelle tai kahdeksalle latausliittimelle 25kW/liitin, mikäli kaikki käytössä. Useamman latauskaapin tehot voidaan jakaa latauskentän kaikille satelliitteille halutulla tavalla ja kun yhden auton lataustehot tippuu niin tehomoduleita vapautuu muiden autojen käyttöön."

                                        https://www.laturille.com/kempower-pikalaturit-s-sarja/

                                        Comment


                                          Noh, itseasiassa mulla tais mennä dramaattisesti pieleen noi laskelmat. Koska nuo Kärkkäisen DC-laturit on 30kW+30kW niin eihän se tietenkään voi yhteen autoon latautua 60kW teholla.. ellei ole liitäntää kahdelle laturille.

                                          Eli 50kWh lataus kestää tuolla 1h40min-3h20min.

                                          Eli varmasti käyttötarkoitukseensa sopivia latureita, eli saadaan lisälatausta autoon kauppareissun aikana. Ja nopeuttaa vihreää siirtymää.

                                          https://www.unifiedchargers.fi/saehk...ja-ylivieskaan

                                          Comment


                                          • Tuosta ylemmästä linkistä lainattua: "Lahteen asennettiin pääsiäisenä 4+4 latauskenttä, jossa kaksi toisiinsa yhdistettyä UCDC30kW-pikalatausasemaa muodostavat 60kW DC-latauskentän." Siihen sitten se kuorman hallinta päälle.
                                            Latauskartta.fi ilmoittaa 2x60kW CCS ja 2x60kW CHAdeMO. Jospa sieltä kuitenkin tulisi se 60kW, kun kaikki tarvittavat taivaankappaleet ovat kohdillaan.

                                            https://latauskartta.fi/latauspiste/...kkainen+Lahti/
                                            Viimeksi muokannut Kilu7; 7.6.2022, 14:44.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja concorde Näytä viesti
                                              Saako tuollaisesta ulos sen 12x250kW = 3MW, vai tuleeko asemalle maltillisempi syöttö, jota jaetaan lataajien kesken, maksimissaan 250kW per kärry? Ymmärrän, että kaikki ei ole koko aikaa käytössä ja autojen lataukset kulkevat eri tahdissa, jolloin kulutus per latauspaikka vaihtelee.

                                              Onko tällaisesta tietoa, vai onko se noiden tarjoajien "salaisuuksia" ?
                                              Eli vain uusimmat (3,Y) pystyvät ottamaan piikissä 250kW tehoa, mutta nekin vain SOC ollessa matalalla, eli akun täyttyessä teho laskee. Eli on todella teoreettinen tilanne, että 12 autoa olisi samaan aikaan ottamassa 250kW tehoja. Myöskään verkkoa ei siis mitoiteta sen mukaan. Huhupuheiden mukaan muuntajien / sähköliitännän mitoitus on Teslalla niin, että samanaikainen piikkiteho per latauspiste olisi vajaa 170kW.

                                              //edit ja nämä nykyiset, "V3" laturit, varustettu pelkällä CCS-liittimellä, pystyvät antamaan sen 250kW kustakin pöntöstä, sikäli kun yllä mainittu verkkoliitännän rajoitus ei astu rajoittamaan. Suurimman osan aikaa rajoitus on luonnollisesti tuon alle johtuen lataavien autojen määrästä ja latauskäyrästä. Aiemmat, V2-laturit, jakavat tehoa parillisen A/B pöntön kanssa (numerointi 1A/1B...)
                                              Viimeksi muokannut jpeltopuro; 8.6.2022, 09:01.

                                              Comment


                                              • Oletteko tutkineet sähköautojen varaosien saatavuutta ja hintoja? En ole hoksannut edes katsella joko varaosamyyjien listoille on tullut sähköautomalleja.

                                                Comment


                                                  Eipä nuo ainakaan BMW:hen tunnu olevan sen kalliimpia kuin muihinkaan. Marmorilta saa osia ja jos ne hinnat pyörryttää, niin netistäkin voi tilata jos vaikka mitä.

                                                  Comment


                                                  • Kannattaa olla varovainen noiden NFC korttien kanssa. Näemmä osa toimii ristiin, "roaming" tyylisesti, mutta hinta saattaa olla kolminkertainen! Itselläkin noita nyt nipussa useita, sattui lukemaan väärän, enkä tuota heti huomannut. Tekee näillä minuutti taksaisilla latauspisteillä aika ikävää. Jos vaikka 0,30snt onkin 0,90snt minuutilta.
                                                    Nämä suurteholaturit muutenkin vähän turhia, näiden perus sähkövehkeiden kanssa, jotka ei ota juuri yli 50kW tehoa vastaan. Itse normaalisti valitsen latauksen, jossa menee kWh mukaan hinta, eikä minuuttien. Mutta tulipahan kokeiltua :D Nirokin jonkin aikaa jaksoi ottaa 75kW vastaan, kunnes laski tuonne viidenkympin puolelle.

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viesti
                                                      Nirokin jonkin aikaa jaksoi ottaa 75kW vastaan, kunnes laski tuonne viidenkympin puolelle.
                                                      Tuossa käppyrää asiasta: https://ev-database.org/car/1260/Kia-e-Niro-64-kWh



                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viesti
                                                        Tänään mökillä piipahtaessa, huomasin että myös Parkanoon on tulossa useita pikalatureita lisää. Eipä siellä ole aiemminkaan ruuhkaa ollut, mutta suunta on positiivinen.
                                                        Maksaa 0.90€/minuutti, joten osaan arvata, ettei ruuhkaa ole jatkossakaan.

                                                        Comment


                                                        • Ei, nuo on Helenin laturit. Se 50kW on 0,22snt kWh ja ne 200kW on 0,35snt kWh. Tuossa 200kWh on lisämaksu, jos on yli tunnin, sen jälkeen on jokin minuutti taksa lisänä. Jos siis Helenin asiakkaana (Helenin ohjelma sama kuin virran) latailee.
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 18.6.2022, 20:22. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                          Comment


                                                            Tämä on yksi ongelma. Pitää olla kaikkien operaattoreiden/sähköyhtiöiden asiakas tai vähintään rekisteröitynyt käyttäjä. Minun latausappi näytti 90 snt minuuttihintaa.

                                                            Comment


                                                            • Näköjään on ABC:n Kempowerit olleet ongelmissa juhannuksena lämpöjen takia. Tänään tuli käytyä Vierumäellä, joten oli aivan pakko käydä testaamassa Heinolan ABC:n Kempowerit. Ulkolämpötila oli 29c-31c. Sähkökaappi ja laturit on suorassa auringon paisteessa koko päivän. ID4 GTX oli jo lataamassa. Tesla M3 ja minä saavuttiin siihen lisäksi. ID:llä oli 61%/67kW menossa, kun pistin oman siihen kaveriksi. 51%:a oli akkua ja lähti työntämään 75kW:a sisään. ID:lle antoi edelleen saman 67kW. Teslaa en viitsinyt mennä vilkuilemaan, vaikka kiinnosti senkin arvot. Vartin verran otin virtaa ja 73%:a akkua oli lähtiessä. ID jäi vielä siihen 94%:lla ja 33kW menossa. Erittäin vaivaton lataustapahtuma. Jospa tulevaisuudessa latauspaikat katetaan katoksella, niin vältytään suoralta auringon paahteelta ja vesisateelta. Täytyy kellottaa Kärkkäinen, kun kiinnostaa sekin. Olisin tehnyt sen jo tänään, mutta Lidl antoi ilmaiseksi virtaa kaupassa käydessä. Toki muutamasta €urosta tässäkin on kyse :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X